Op vier wielen door de geluidsbarrière PZC reportage zaterdag 21 juni 1997 35 Recordrace Thrust in de woestijn Super Sonic Car De legendarische T.E.Lawrence moet ooit in de Al-Jafr woestijn in Jordanië hebben rondgezworven en zich er ongekend eenzaam hebben gevoeld. Zo ver het oog reikt, strekt de vlakte van droge modder zich uit. Op deze vroege juni- ochtend is het enige teken van leven een groep van twintig kamelen, die zich scherp aftekent tegen de opkomende zon. In het basiskamp van de Thrust SSC klinkt driemaal het schorre geluid van een claxon. Iedereen tuurt naar een ver punt in de woestijn, waar een kleine stofwolk opstijgt. De wolk wordt groter, langgerekter, uiteindelijk een horizontale zandpluim. Dan wordt het gehuil van straalmotoren hoorbaar, begeleid door het gedreun van de massieve wielen op de harde woestijnbodem. Als een raket die door een misrekening horizontaal is gelanceerd, schiet de Thrust SSC voorbij. pp De Britse Thrust supersonische auto spuit door de woestijn bij Al Jafr in Jordanië ter voorbereiding van de poging - later dit jaar - het wereldsnelheidsrecord over land te verbeteren, dat 11 jaar geleden werd gevestigd. in de Verenigde Staten foto Yousef Allan Dan opent zich de remparachute en met afnemende snelheid verdwijnt de wagen achter de horizon. Iedereen haalt weer adem. „Well done, Andy! Nice run!" Richard Noble straalt van riots en genoegen. „Dat was vijfhonderd mijl per uur! Is het niet fantastisch?" Noble weet waarover hij praat. In 1983 werd de Britse snelheidsduivel de snelste mens op vier wielen. Met zijn Thrust-2 bereikte hij ruim 633 mijl (meer dan duizend kilome ter) per uur en dat record staat nog steeds overeind. Maar niet lang meer. Begin september vertrekt de 51-jarige Noble met zijn team voor zes weken naar de Black Rock woes- tijn, in de Amerikaanse staat Nevada. Zijn nieuwe auto, de Thrust SSC, wordt bestuurd door Andy Green, vlieger bij de Royal Air Force. Als alles goed gaat, is Andy eind oktober niet alleen de nieuwe houder van het snelheidsrecord te land, maar ook de eerste man die op vier wielen de geluidsbarrière heeft doorbroken. De letters SSC achter Thrust ('Stuw kracht') staan namelijk voor Super Sonic Car. Volgens Noble moet de wagen 850 mijl (1370 kilometer) kunnen halen, dat wil zeggen 100 mijl meer dan de snelheid van het geluid ofwel anderhalf maal de snelheid van een Boeing-747 Jumbojet in volle vlucht. Concurrentie Maar er is concurrentie. De jacht op het wereldsnelheidsrecord heeft alle ingredi ënten van een spannend jongensboek. Veertien jaar lang is Noble's prestatie on betwist gebleven, maar nu werken niet minder dan vier teams aan een recordpo ging. De Australiër Rosco McGlashan heeft een paar weken geleden zijn kamp opgeslagen op Lake Gairdner, een zout vlakte in het westen van zijn land. Hij wil er net zo lang blijven tot hij met zijn 'Aus sie Invader 3' het record vestigt. De ge luidsbarrière zit er waarschijnlijk niet in. McGlashans wagen, aangedreven door een straalmotor uit een Mirage gevechts vliegtuig, is ongeveer de helft kleiner dan de Thrust SSC en volgens Noble minder stabiel. De 'North American Eagle' is een project van de Amerikanen Les Shocklev en Rick Kikes. Ze gebruiken een General Electric J-7 9 motor uit een F-4 straaljager, met een vermogen van bijna 50.000 pk. Ambities om door de geluidsbarrière te gaan heb ben ze niet. Aardige bijzonderheid: de American Eagle heeft als enige record auto een passagiersstoel, die bij proefrit ten is bestemd voor vertegenwoordigers van de pers en de sponsors. Maar de man die Richard Noble de meeste vrees inboe zemt is Craig Breedlove, een ouwe rot in het vak. Breedlove vestigde in 1963 met zijn 'Spirit of America' een nieuw wereld record en zou het later hog vier maal ver beteren. Dat in 1983 het record naar Engeland ver huisde zit hem nog steeds niet lekker, zo als bleek toen Richard Noble hem in 1990 ontmoette bij een bezoek aan de beroem de zoutvlakte van Bonneville, toneel van tientallen record-pogingen. „Breedlove nam me even apart", vertelt Noble. „Ri chard, zei hij, ik heb besloten een nieuwe poging te wagen. De motoren heb ik al ge kocht en ik ben vastbesloten. Wat denk je ervan? Ik dacht: wacht even. Breedlove was de eerste die harder ging dan 400,500 en 600 mijl. Dus hij is er nu op uit om snel ler te gaan dan 700 mijl. En omdat de ge luidsbarrière bij 750 mijl ligt wil hij daar vast en zeker ook over heen. Waarom zou den we die uitdaging niet aangaan?" Grootvader Terug in Engeland ontdekte Noble dat de geestdrift die er heerste na zijn wereldre cord van 1983 was weggeëbt, terwijl een nieuwe record-auto niet alleen groter en sterker, maar ook aanzienlijk duurder zou moeten worden. En hij moest een heel nieuw technisch team samenstellen. Het werk kon pas echt beginnen toen hij Ron Ayers ontmoette, een gepensioneerd aëro dynamisch ingenieur van B AC, het huidi ge British Aerospace. Met de woestijnvlakte van Al-Jafr op de achtergrond onthult Ayers, een vriende lijke bebrilde grootvader, dat 'heel veel onderzoek' het geheim is achter een auto die meer dan 13 00 kilometer per uur moet halen zonder het luchtruim te kiezenWe hebben de luchtstroom over en onder de auto niet alleen theoretisch onderzocht, maar ook experimenteel. In een windtun nel kon dat niet, want je zou dan een lo pende band moeten' hebben met een snel heid van 1300 kilometer, om de snelheid ten opzichte van de grond na te bootsen. In plaats daarvan hebben we een wind- ratie op deze run was iets meer dan 1 G, dat wil zeggen een toename per seconde van tussen de 32 en 40 kilometer. Het rem men gaat met ongeveer 3/4 G. Fysiek ge zien valt het dus wel mee. Het is in ieder geval minder extreem dan vliegen in een straaljager. De motoren belemmeren zijn zicht naar weerszijden, maar dat is geen bezwaar. Zodra de auto is gestart kijkt hij alleen nog maar naar de meer dan vijftien kilometer lange witte lijn. die op de woes- tijngrond is afgetekend. Boeggolf Als Green straks in de Black Rock woes tijn de geluidsbarrière doorbreekt, zal hij daar even weinig van merken als in een vliegtuig. ..Vergelijk het met de boeggolf van een schip", zegt hij. „Mensen op sche pen in de buurt voelen die, maar zelf heb je niets in de gaten. Je gaat niet op en neer in je eigen boeggolf, je veroorzaakt hem al leen." Black Rock is net als Al-Jafr een vlakte van droge modder. Dat oppervlak is ide aal voor supersnelle auto's omdat de mas sieve wielen er een betere grip hebben dan op een zoutvlakte, traditioneel de plaats voor recordjachten. Black Rock staat het grootste deel van het jaar onder water. Eind augustus valt de vlakte droog, om twee maanden later weer te overstromen. Dat geeft het Thrust SSC team een week of zes de tijd om het record te vestigen. Ri chard Noble treft in Black Rock concur rent Craig Breedloves, die ook gaat proberen de korte droogteperiode te be nutten. Breedlove's 'Spirit of America' wordt ge financierd door Shell en dat betekent dat de Amerikaan aanzienlijk minder zorgen kent dan Richard Noble. Thrust SSC mag dan technisch klaar zijn voor Amerika, wat het geld betreft gaapt er nog een groot gat. Net als de Australiërs moet Noble het hebben van een groot aantal kleinere sponsors. Meer dan tweehonderd bedrijven werken mee, niet alleen door financiële maar vooral door technische steun. Alleen al daarom kan Noble niet precies zeggen wat het totale project kost. Hij heeft het zichzelf overigens niet gemakkelijk ge maakt door vier soorten potentiële spon sors principieel te weigeren: de tabaksin dustrie. fabrikanten van alcoholische dranken, de loterij en overheidsinstan ties. Als ik een sponsor benader dan wil ik dat doen op een gezonde commerciële basis, legt hij uit. „Er is geen miljonair die dit project steunt en we nemen geen over heidsgeld aan. Dat ik geen tabak- en alcoholreclame wil heeft niet alleen een morele, maar ook een commerciële ach tergrond. Er is in Engeland een grote anti rooklobby, die gesteund wordt door de nieuwe regering. Je ziet nu dat zelfs de Formule-1 organisatoren hetzelfde moe ten gaan doen als wij, namelijk het op bouwen van een grote fanclub om géld binnen te krijgen." Fanclub Deal meer dan vierduizend leden tellende Thrust SSC fanclub heet 'Mach-1' en houdt zich vooral bezig met de verkoop van T-shirts, modelauto's en andere me morabilia. Daarnaast houdt het Thrust- team na elke paar runs een verkoop van onderdelen die het niet meer gebruikt. Stuurstangen en schokbrekers die ooit aan de record-wagen vast zaten hangen nu bij leden thuis. De informatie over het project verloopt via een goed verzorgde, 800 pagina's tellende site op het Internet (thrustssc.digital.co.uk). Noble: „Die website is ontzettend belang rijk, omdat we op die manier sponsors duidelijk kunnen maken hoe populair ons project is. In periodes waarin de auto rijdt kijken bijna 200.000 mensen per dagin de site." Rest de onvermijdelijke vraag naar het waarom van een miljoenen kostende on derneming om iemand met 1300 kilome ter per uur over een woestijnvlakte te jagen. Volgens Andy Green is het de on stuitbare drang om de eerste te zijn, om iets te doen dat nog nooit iemand heeft ge presteerd. „Hoe opwindend dat is, is moeilijk uit te leggen", zegt hij„Maar ge zien de enorme hoeveelheid voorberei dend werk kun je het vergelijken met de eerste expeditie naar de top van de Eve rest of de eerste landing op de maan. Een enorme uitdaging, waarvoor we techno logische grenzen moeten verleggen." Richard Noble zelf formuleerde het on middellijk na zijn geslaagde recordpo ging in 1983 wat kernachtiger: „For Bri tain and the hell of it!" Ad Bloemendaal Leden van het Thrust SSC-team staan bij de recordwagen in de Jordaanse woestijn. foto Reuters De supersonische automobiel tijdens een test in de El Jafr-woestijn in Jordanië, eerder deze maand. tunnelmodel op een door een raket aange dreven slee langs een testbaan gestuurd, zeer laag boven de grond. Zo hebben we de drukcentra boven en onder het model gemeten en die bleken wonderwel over een te komen met onze computermodel len. Toen wisten we dat het moet kunnen. Ayers is vol vertrouwen, maar waar schuwt voor hoogmoed. „We onderzoe ken alle mogelijkheden door de snelheid telkens iets op te voeren. We hebben daar voor meer dan honderd instrumenten aan boord. Mochten we tot de conclusie ko men dat we een fundamentele fout heb ben gemaakt, dan houden we er onmid dellijk mee op. Slordigheden kunnen we ons niet veroorloven." Om de wegligging van de wagen te verbe teren is gekozen voor een systeem van ac tieve ophanging. Tijdens de rit meet een computer constant de druk op de grond. Als die vermindert wordt de positie van de wagen automatisch aangepast. De wielen van de Thrust SSC hebben heel wat te doorstaan. Op topsnelheid zorgt de cen trifugale kracht voor 34.000 G, dat wil zeggen 34.000 maal de zwaartekracht, op de velgen. Rubber banden exploderen al bij veel lagere krachten. Daarom zijn er wielen van massief aluminium gemon teerd. Uniek is de opstelling ervan: twee onbestuurbare naast elkaar van voren en van achteren twee bestuurbare, schuin achter elkaar geplaatst. De neus van de Thrust SSC is gemaakt van koolstofvezel, het middenstuk van aluminium en de ach terzijde, bij de uitlaten van de motoren, van titanium. Averij Via de radio hoort Richard Noble dat de Thrust SSC lichte averij heeft opgelopen. Doordat het parcours nogal hobbelig was is de pitotbuis - het naaldvormige instru ment aan de neus van de auto dat de lucht- snelheid meet - losgetrild. Repai'atie kost een uur en dat is te lang. Na half tien in de ochtend is de temperatuur in Al-Jafr tot boven de 25 graden gestegen en dat bete kent dat de boordcomputers dienst wei geren. Vandaag dus geen tweede rit. De Thrust SSC wordt door een trekker opge haald en naar het basiskamp gereden, waar in een opblaasbare hangar een werkplaats is ingericht. Van dichtbij ziet de sterkste auto ter we reld er pas echt vervaarlijk uit. Als enige record-wagen heeft de meer dan zestien meter lange Thrust SSC twee motoren. Dat maakt hem bijna tweemaal zo zwaar als de concurrentie, maar Noble rekent erop dat de 110.000 pk, geleverd door twee Rolls Royce Spey jets, voldoende compensatie bieden. Waar het bij ultra- hoge snelheden om gaat is stabiliteit. En wat dat betreft laat de Thrust SSC vol gens hem de concurrentie ruim achter zich. Chauffeur Andy Green (34) is een lange, krachtig gebouwde sportman. Hij stu deerde wiskunde in Oxford, maakte er deel uit van de roei-acht, en bood daarna zijn diensten aan bij de RAF, de Britse luchtmacht. Inmiddels heeft hij meer dan tweeduizend vlieguren op straaljagers achter de rug. Noble koos hem drie jaar geleden uit. dertig gegadigden. Het supersonisch rijvaardigheidsexamen bestond uit een IQ-onderzoek, een race met rally-auto's, een proef in werken on der zware druk en een onderzoek naar de sociale vaardigheid. „Alles staat en valt met het vermogen in een team te werken", zegt Noble. „Meer dan twintig mensen werken constant aan dit project en ieder een moet straks het gevoel hebben dat hij aan het record heeft bijgedragen. Als de chauffeur zich arrogant opstelt krijg je al gauw dat anderen zeggen: waarom zou ik me dag en nacht kapot werken om hem een held te maken? Maar Andy is in alle opzichten een zeer gelukkige keuze geble ken." Gezicht De taak van Green is niet alleen de Thrust SSC te besturen en de technische staf nauwgezet te informeren over zijn bevin dingen. Hij fungeert ook als het gezicht foto Reuters van de onderneming. Terug in het basis kamp laat hij zich uitgebreid fotografe ren en filmen voor en naast het supersoni sche gevaarte. Daarna probeert hij geduldig, maar vergeefs, een verslaggeef ster van de Jordaanse televisie duidelijk te maken dat de Thrust SSC in de Al-Jafr woestijn geen nieuw record kan vestigen. „De medewerking van iedereen hier, en vooral van de Jordaanse luchtmacht, is fantastisch, maar de baan is net iets te kort voor een recordpoging", zegt hij. „Kunt u hier geen record vestigen, voor u naar Amerika gaat?" houdt de Jordaanse vol. De vraag staat nu eenmaal op de lijst die ze haar in Amman hebben meegege ven. „We kunnen het hier niet doen", her haalt Green. „De enige woestijn met een baan die lang genoeg is, is de Black Rock woestijn in Nevada. Daarom proberen we het daar. We zouden het graag hier in Jor danië hebben gedaan, maar dat gaat jam mer genoeg niet." Anders dan je zou denken verloopt een rit met de Thrust SSC voor de chauffeur be trekkelijk comfortabel. De cockpit is voor Andy Green op maat gemaakt en hoewel hij precies tussen de twee straalmotoren in zit, valt het lawaai mee. „Het meeste geluid ontsnapt aan de achterkant van de motoren en de cockpit is goed geïsoleerd, legt hij uit, „Ik hoor het natuurlijk wel, maar het is niet oorverdovend. De accele

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 35