Altijd gelukkig voor de camera PZC België oogt donker in hoopvolle film Crash daagt uit Con Air houdt geen maat John Malkovich kunst cultuur 21 vrijdag 20 juni 1997 België is de afgelopen twaalf maanden bijna ononderbroken negatief in het nieuws geweest met onthullingen die men voor dat kleine land voor onmogelijk had gehouden. Voordat België wereldnieuws werd, hadden de gebroeders Dardenne hun film La Promesse al gemaakt. De film is in de traditie van het neo-realisme en handelt over hoe illegalen worden misbruikt. In het drama wordt voorzien door een conflict tussen een vader en een zoon, dat voortkomt uit dat illegalenvraagstuk. Jean-Pierre en Luc Dardenne hebben vooral documentaires gemaakt, iets wat goed te zien is in La Promesse. Zonder al te veel ci nematografische kunstjes, bijna afstandelijk wordt getoond hoe het illegalen in de omgeving van het trieste en troosteloze Luik ver gaat. Elke franc wordt ze uit de zak geklopt, terwijl ze zich het schompes moeten werken om het hoofd net boven water te houden, met weinig tot geen uitzicht op enige verbetering van hun situa tie. Ze komen uit Oost-Europa of Afrika, het maakt voor vader Ro ger weinig uit. Als ze maar flinke huur betalen voor de eenvoudige kamer die ze mogen bevolken. Vijftienjarige zoon Igor helpt zijn vader met het uitbaten van het zaakje, wat ook nog de illegale verbouw van een woning behelst. De gebroeders Dardenne zeggen zich voor de moraal van het ver- haal te hebben laten inspireren door Dostojevski. Dat wordt me teen goed aangezet met de eerste scène van de film. waarin Igor zonder blikken of blozen een oud vrouwtje van haar centjes berooft. Van schuld en boete heeft die jon gen nog geen enkele last. Totdat enige tijd later in de film een man uit Burkina Fasso van de steiger valt, net op het moment dat de ar beidsinspectie langskomt. Vader en zoon verstoppen de zwaarge wonde man en werken het vele bloed zo goed als mogelijk uit het zicht. Terwijl vader de arbeidsin spectie om de tuin leidt, houdt de geschokte zoon de wacht bij de do delijk gewonde man De stervende illegaal laat hem beloven dat hij voor zijn vrouw en kind zal zor gen. Die belofte komt Igor na en dat zorgt ervoor dat hij voor het eerst van zijn leven niet blinde lings zal doen wat zijn vader van hem vraagt. Olivier Gourmet maakt als Roger, de ritselaar zonder scrupules, de meeste indruk. Doorzijn naturelle spel wordt dit behoorlijk verwer pelijk personage geloofwaardig en wordt ook duidelijk dat hij als vader wel het goede met zijn zoon voor heeft. Hoewel dat natuurlijk niet strookt met hoe de rest van de wereld denkt over een normale va- der-zoon verhouding. Het is Jéré- mie Renier die als Igor moet ver anderen en wordt voorzien van een geweten. Ook dat lukt onder de regie van de gebroeders Dar denne. Hun film werd in het afge lopen jaar een succes op alle festi vals waar hij vertoond werd. Dat komt in de eerste plaats door het onderwerp, het schemerwereldje van de illegaliteit, waar niemand die er buiten staat wat van afweet. Dat maakt nieuwsgierig en die nieuwsgierigheid wordt bevre digd in een niet spectaculaire film, die daarmee voldoet aan de artis tieke kwaliteiten die gelden voor filmfestivalfilms. Het is daarmee een opvallende film geworden, die om die twee redenen gezien mag worden. Piet van de Merwe La Promesse, vandaag (vrijdag), zater dag en dinsdag te zien in Cinema Mid delburg. La Promesse beschrijft indringend de uitbuiting van illegalen in België. Waarom roept een film als Crash van David Cronenberg zoveel commotie op? Is het omdat de samenleving zich er te fatsoenlijk voor vindt, of omdat de vinger op de zere plek wordt gelegd. De ene voetbalvandaal slaat de andere dood, kinderen worden vermoord, er is oorlog dichtbij en veraf. En dan kun je geen film, met alle allegorie die er in zit, maken over een echtpaar dat naar de grenzen van hun seksuele beleving zoekt? Filosofen denken na over hoe alles in elkaar zit in het leven, kunstenaars denken na over hoe het ernaar uit zou kunnen gaan zien. Formeel heet dat sciencefic tion. Het vervelende is dat de 'fic tion' veelal achteraf 'science' wordt. Filmer Cronenberg is zo'n kunstenaar, die fantaseert op ba sis van geschiedenis en recente ontwikkelingen. Jules Verne was er ooit ook zo één. Was het niet be lachelijk in zijn tijd, te denken over een duikboot en een reis naar de maan? Verveling, daar ging en gaat het om bij (voetbal-)veldslagen en daar gaat het ook om in CrashRe clameman James Ballard (James Spadei-) en zijn vrouw (Deborah Unger) hebben zo hun seksuele es capades al gehad. Ze krijgen een bijna fatale botsing met de auto van dr. Helen Remington (Holly Hunter). Dat prikkelt Ballard tot het zoeken naar aan de dood gren zend gevaar. Hij kan alleen nog seksuele opwinding krijgen door auto-ongelukken en verwondin gen. De fotograaf/onderzoeker Vaughan (Elias Koteas) en het ver keersslachtoffer Gabrielle (Ro- sanna Arquette) doen daar nog eens een schepje bovenop. Waar het op uitloopt? Ga maar kij ken Cronenberg ('Dead ringers', 'The fly') weet zijn publiek te boei en met weldoordachte enscene ringen. (Geen cüchématige ver tragingen van botsingen. Het knalt gewoon op elkaar!Hij kiest zijn acteurs zorgvuldig uit. En de Canadees komt niet met een plat Hollywood-verhaaltje. Cronenberg zegt met Crash iets over de agressie in het verkeer, waar iedereen die een auto be stuurt mee te maken heeft, of zich aan waagt. Een agressie die een Freudiaanse oorsprong heeft. Waarom worden immers nieuwe auto-ontwerpen op beurzen sinds de uitvinding van het vervoermid del aangeprezen door fraai ogende dames over de motorkap te laten wentelen. Waarom hebben tieners in menige film hun eerste seksuele ervaring in een auto. En bewezen is dat snelheid flink wat adrenali ne kan aanmaken. Of Crash een film is om decennia na nu nog over te mijmeren valt te betwijfelen. Wel daagt de film uit tot nadenken over de steeds doller draaiende wereld. Rijk van Rotterdam Crash, te zien in De Koning Hulst. Crash van David Cronenberg dwingt tot nadenken. Het is moeilijk voorstelbaar dat er vanaf deze week nog kaartjes worden verkocht voor de film 'Turbulence', zo lang er tenminste nog plaatsen beschik baar zijn voor Con Air. Globaal bieden beide films hetzelfde, al leen biedt het tweede werkstuk alles in twintig keer ruimere por ties. In 'Turbulence' weten twee ge vaarlijke criminelen zich tij dens hun luchttransport meester te maken van een verder leeg vliegtuig en is het de waag of de stewardess ongeschonden het einde weet te halen en of de kist veilig aan de grond komt. In Con Air gaat het om een complete vliegende gevangenis vol psy chopaten en seriemoordenaars die tussen de wolken weten los te breken en een slachting aanrich ten onder de bewakers. Een vrouwelijke cipier staat ge durende de hele vlucht bloot aan de kwade kans dat al het geteri sem zich aan haar vergrijpen zal. De kist moet voor twee tussen landingen veilig aan de grond ziente komen en na complete veldslagen met de oproerpolitie weer zien weg te starten ook. Een derde keer is er van veilig landen geen sprake meer. Er wordt ge crasht in het centrum van Las Ve gas, waarna het gevaarte nog kilometers doorglijdt en het ene casino na het andere aan splin ters veegt. En dan is het nog niet eens afgelopen, want er volgt nog een dodenrit met brandweerwa gens, politieauto's en motoren door winkelstraten en tunnels als toegift. Als er een overwegend bezwaar tegen Con Air ingebracht kan worden dan is het wel dat de ma kers (regisseur Simon West en producent Jerry Bruckheimer) werkelijk niet weten wanneer het welletjes is geweest. Niet dat het Amerikaanse publiek van die onmatigheid veel last heeft, want sinds Con Air aan de andere kant van de Atlantische Oceaan de bioscopen binnendrong, was het meteen gedaan met 'The Lost World' (Jurassic Park II) als box office-aanvoerder. Grof geschut Con Air heerst momenteel in alle bioscoopcomplexen van Noord- Amerika op dezelfde manier als producent Jerry Bruckheimer een jaar geleden ook voor elkaar kreeg met 'The Rock', waarmee uiteindelijk 700 miljoen gulden werden binnengespeeld. En net als bij 'The Rock' moet alle op winding worden gegenereerd door grof geschut. Er is een heel krasse basissituatie bedacht die voor voldoende torenhoge explo sies, spectaculaire 'chases' en ge weld op militaire schaal garant kan staan. Maar het slimme is dat daar tussenin ook nu twee ac teurs staan met wie we met alle plezier willen meeliften en ook nu weer is Nicolas Cage een van die twee. Cage speelt een oorlogsveteraan die afzwaait met zijn jack volme- dailles. En dan op de avond dat hij zijn lief in de armen komt slui ten, moet hij haar verdedigen te gen drie aanranders waarvan er eentje doodblijft. Brave Nicolas draait voor acht jaar de bak in. Zijn nobele inborst blijft onge schonden. Maar als hij wegens voorbeeldig gedrag vervroegd naar huis mag, heeft hij net de pech vervoer te krijgen in dat vermaledijde vliegtuig waar meestercrimineel John Malkovi ch zich onderweg meester van maakt. Nicolas doet er verstandig aan voorlopig maar niet te laten mer ken dat hij eigenlijk al vrij man is. Voor het oog van het bajesvolk doet hij opgewekt aan de muite rij mee, gelijktijdig stelt hij alles in het werk om de 'vluchtvlucht' te saboteren. Maar Malkovich in de maling nemen is zo simpel niet en hij is een kwaaie klant om bonje mee te krijgen. Beide acteurs injecteren hun manhaftige rollen ruim met zelfspot die je mag opvatten als bedoelde relativering door de makers van de film. Het verhin dert dat Con Air kan worden ge brandmerkt als enkel een grove en cynische exploitatiefilm. Waanzinnig komisch is het dat de geslepen filmschrijver Scott Ro senberg nog kans ziet Con Air een aan Dostojewski ontleend motto mee te geven: „De beschavings graad van een samenleving kan het best worden beoordeeld door observatie van haar gedetineer den. Wat in deze context dus be tekent dat we ons over de bescha vingsgraad van de Verenigde Staten geen enkele illusie meer hoeven te maken. P. v. L. Con Air, te zien in Alhambra Vlissin- gen, Roxy Bergen op Zoom, Lumière en Pathé Rotterdam. ik voel me er niet toe aangetrok ken, ik verafschuw terrorisme. Maar ik ben erdoor gefascineerd. Ik ben opgegroeid met al dat nieuws over de Palestij nen, Ier land, Duitsland, Zuid-Amerika, Japan. Ik denk dat ik wel kan vol gen hoe terroristen voelen. Het is meestal een vader-op-zoon- ding. Er zit een extreem emotio nele kant aan en dat is waardoor ik me voel aangesproken. Daar bij gaat het me er niet zo zeer om te proberen terroristen te begrij pen, maar om mezelf te begrij pen." Heilig geloof „Waarom gaan acteurs ineens re gisseren? Omdat het de enige ma nier is om te verzekeren dat een film waar je heilig in gelooft in derdaad gemaakt zal worden. Of omdat je dolgraag een bepaalde rol zou willen spelen en je geen eeuwigheid wachten kunt of hij toevallig vanzelf in jouw richting komt. Nou, in The Dancer Upstairs zal ik gegarandeerd niet meespelen. Mijn principiële inte resse is het produceren van die film en de regie neem ik dan op de koop toe. Maar het wordt zeker geen film die ineens Hitchcock in de vergetelheid zal wegdrukken. Het zou kunnen dat ik gedurende mijn hele carrière twee, wellicht drie keer zal regisseren. Buiten het theater althans, want ik heb bij Steppenwolf in Chicago iets van 50 toneelstukken geregis seerd. Filmregie, dat is me eigen lijk teveel. Het is uitzonderlijk vervelend. Het zit stampvol met het soort stress dat ik heel slecht verdragen kan. Als men langer dan vijf minuten nodig heeft om een set uit te lichten, ben ik in staat de technici in de gevangenis te laten smijten. Op mijn set zal het waarschijnlijk even anders toegaan dan ze gewend zijn." Malkovich woont in Zuid- Frankrijk tegenwoordig, wat niet wegneemt dat hij zich nog steeds verbonden voelt aan Step penwolf, het gezelschap waar aan hij van 1976 tot 1982 verbon den is geweest en waar hij zijn ontwikkeling als acteur aan te danken heeft gehad. Nog steeds probeert hij eens per jaar op de planken in Chicago terug te ke ren. Op het moment ziet hij het meest uit naar het regisseren bij Steppenwolf van Wachten Op Godot, het toneelstuk dat hij be schouwt als zijn favoriet van de eeuw: „Het stuk doet gelijktijdig alle drie de dingen die het moei lijkst zijn om tot stand te bren gen. Het is krankzinnig intelli gent. Het is werkelijk ontstellend tragisch. En het is zo grappig dat zelfs de meest vulgaire idioot het appreciëren kan. En het is eigen lijk onmogelijk dat een enkel stuk alle drie die dingen tegelij kertijd is. Een of twee keer in de honderd jaar weet iemand zoiets te presteren. Beckett kreeg het voor elkaar. Ook maar één keer, meen ik. Maar veruit de meeste schrijvers lukt zoiets nooit." Pieter van Lierop Twee priemende, donkere ogen die dichter bij el kaar staan dan aangenaam is. Een lange gestalte die ver moeide superioriteit uit straalt. Een zachte, licht nasale stem die zorgvuldig woorden kiest en de kwade kans inhoudt dat er elk mo ment een striemende woede uitbarsting volgen kan. Het zijn attributen die John Malkovich met groot succes heeft aangewend om hyper intelligente filmschurken te creëren. Liefhebbers van kunstfilms bewonderen hem vanwege de perfide sujetten die hij neerzette in Dangerous Liaisons en A Port rait Of A Lady. Een groter pu blieke herinnert zich In The Line Of Fire waar Clint Eastwood maar net te verhinderen wist dat John de Amerikaanse president zou vermoorden. Thans is hij te zien in de grootschalige actiefilm Con Air, als meervoudige moor denaar die het vliegtuig kaapt waarin hij met nog een stel su- perzware criminelen vervoerd wordt naar de zwaarst bewaakte gevangenis van Amerika. Op Ni colas Cage rust de schier onmo gelijke taak om dit 'beest' on schadelijk te maken. Malkovich maakt er nauwelijks een geheim van dat hij een rol als die van Cvrus 'The Virus' in Con Air voornamelijk aanpakt van wege het vorstelijk honorarium. Het stelt hem in staat een eigen filmproject te financieren en zich te blijven wijden aan de kunst vorm die nog altijd zijn liefdevol le voorkeur heeft: het toneel. Wat niet wegneemt dat hij zich op de set van Con Air best geamuseerd heeft. John Malkovich: „Nooit eerder ben ik bij een productie betrok ken geweest die het zo zwaar van spierballen vertoon moet hebben Mijn tegenspelers waren alle maal voormalige boksers, foot ballers, ijshockeyspelers en ba jesklanten. Het is amusant om voor zo'n opnameperiode te ver keren in zo'n uitgesproken man nenwereld. Dat is geen normale omgeving voor mij en heel merk waardig om eens mee te maken." Verzonnen leven De Convict Air Service waarvan sprake is - gespecialiseerd in het vervoer van gedetineerden per vliegtuig - schijnt echt te be staan. Maar het is geen fenomeen waar Malkovich zich speciaal in heeft willen verdiepen.,Ik had er nooit van gehoord. Ik werd pas bij deze film gehaald een week voordat ze gingen opnemen. Ik had dus slechts een paar dagen om me voor te bereiden. Meer was ook niet nodig. Ik ben ook niet iemand die zweert bij inten sief research. Natuurlijk kun je wel eens ideetjes stelen uit het echte leven, reden waarom ook Eén van de spectaculairste scènes in Con Air: Het vliegtuig met de opstandige gevangenen stort op Las Vegas. hoe het toegaat op een filmset. Ik sta nog steeds het liefst in een theater. Daar voel ik meer vrij heid en daar is meer precisie mo gelijk. Een toneelrol kun je kne den, perfectioneren. Een filmrol dient meteen raak te zijn, want elk shot dient te kloppen met het geen al eerder is opgenomen. Fil men is meer als snelschilderen. En ik ben geen snelschilder, maar meer iemand van de geleidelijke opbouw." Is dat ook de reden datje heel veel toneel zelf hebt geregisseerd maar nooit een film? „Zeker. Maar ik ga waarschijn lijk nog dit jaar toch een film re gisseren. The Dancer Upstairs, gebaseerd op een roman van de Engelsman Nicolas Shakespe are, over de Peruviaanse politie man die Abimael Guzman heeft gearresteerd, de leider van de gu errilla-organisatie Het Lichtend Pad. Het is een romantische thriller." „Ik heb altijd iets gehad met Pe ru. En ik ben ook altijd geïnteres seerd geweest in terrorisme. Nee, Malkovich speelt in Con Air een gevaarlijke crimineel. veel acteurs uitgebreid gaan re- searchen. Sommigen weten daar hun rollen mee te verrijken, zijn daar erg succesvol mee. Dat is prima. Maar ik ben daarin niet geïnteresseerd. Ik zou in sommi ge onderwerpen geïnteresseerd kunnen zijn buiten zo'n film om. Maar ik wil als acteur het werke lijke leven niet imiteren. Ik ver zin het liever zelf. Dat is het enige wat ik kan." Voor het publiek lijkt er nauwe lijks een groter contrast mogelijk dan tussen typische Malkovich- films als Dangerous Liaisons of Portrait Of A Lady en het actie spektakel Con Air. Malkovich: „Voor mij maakt het weinig verschil. Hoe ik omga met mijn rollen, blijft in wezen onge wijzigd. Alleen de situaties kun nen veranderen en de regisseurs en hun methoden zij n telkens an ders. Ik bedoel: Ik heb met Woody Allen gewerkt en die zegt op de set niet eens 'Hallo' ot' 'Hoe gaat het ermee?' Maar ik hou van Woody Allen, nog steeds. Andere regisseurs staan juist urenlang op je in te praten. Je raakt ge wend aan ieders eigenaardighe den en ik kan me aanpassen aan iedereen. En verder bestaat er geen genre waar ik problemen mee heb. Zoals ik op het toneel met evenveel plezier speel in Pe ter Pan als in Wachten Op Godot. Ik kan me persoonlij k meer tot de ene film aangetrokken voelen dan tot de andere maar voor mijn functioneren, voor het plezier van acteren, is dat niet relevant. Het zal in alle gevallen neerko men op veel en lang wachten, veel technisch gedoe waar ik niks van snap en daar tussendoor intense uitbarstingen van activiteit. Die dingen veranderen nooit. Geleidelijke opbouw „Zodra de camera loopt, ben ik altijd gelukkig met mezelf. Niet dat ik geloof dood te zullen blij ven als ik niet meer zou kunnen acteren. Ik heb geleerd om me te amuseren voor de camera, zoals ik ook geniet als ik op de planken sta. Wel heeft het me vele jaren gekost om gewend te raken aan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 21