Word ritme en ge zult leven PZC FESTIVAL nieuwe MUZIEK Jan Kuiper zet de wereld in haar muzikale context kunst cultuur 19 programma festival nieuwe muziek Kloveniersdoelen Middelburg Grote Kerk Veere Grote Kerk Veere Kloveniersdoelen Middelburg Grote Kerk Veere Kloveniersdoelen Middelburg woensdag 18 juni 1997 Jan Kuiper (1957) is geschoold als klassiek gitarist aan het conservatorium, noemt zich jazzmuzikant, maar is geboeid door vrijwel alle muziekstijlen, van jazz tot junglebeat en van funk tot techno. Hij maakte vanaf begin jaren tachtig naam met het Podiumtrio (samen met Wolter Wierbos en Paul van Kemenade) en Future Shock, waar hij met saxofonist Maarten van Norden de drijvende kracht achter was. Beide bands leiden nu, doordat steeds meer jazzclubs zijn opgedoekt, een sluimerend bestaan. Momenteel is Kuiper vooral actief met het Afrikaanse gezelschap Jungle Warriors, de rapband Zombie Squad en het gitaristenkwintet Five Great Guitars. Daarnaast is hij docent lichte muziek in Groningen. Vorig jaar maakte hij een succesvolle tournee met de saxofoongiganten Odean Pope en David Murray. Voor februari '98 staan optredens samen met Courtney Pine en, opnieuw, David Murray op het programma. Speciaal voor het Festival Nieuwe Muziek heeft Kuiper de Mbalach Suite geschreven, een compositie voor - let wel - strijkkwartet, Afrikaanse percussie en elektrische gitaar. Het werk wordt vrijdag 20 juni uitgevoerd door Mifune Tsuji (viool). Paul Hendriks (viool), Liesbeth Steffens (altviool), Pascale Went (cello), Papa Seek (sabar, waterdrum) en Mousse Pathe (sabar, talking drum), met Kuiper zelf op gitaar. vrijdag 20 juni 19.30 uur Opening van het festival door gedeputeerde drs. G.L.C.M. de Kok Xenakis Ensemble onder leiding van Diego Mason met werk van lannis Xenakis: Dmaathen (1975); Ernest Rombout- hobo, Jo- han Faber - percussie Keren (1994);Tjeerd Oosterdorp - tuba Akanthos (1977); soliste: Jannie Pranger - so praan Jan Kuiper: Mbalach Suite (1997, compositie opdracht Festival Nieuwe Muziek, première) zaterdag 21 juni 19.30 uur Inleiding Jannie Pranger: Xenakis en zijn com positietechnieken 20.30 uur Xenakis Ensemble onder leiding van Diego Mason speelt: lannis Xenakis - Kaï (1993) David del Puerto - Concerto Para Marimba (1995); soliste: Tatiana Koleva - marimba Richard Alston Dance Company London danst: lannis Xenakis - Okho (1989) en Psappha (1975) Xenakis Ensemble: lannis Xenakis: Hunem-lduhey (1995); Mifune Tsuji - viool, Frances Marie Uitti - cello lannis Xenakis: Thalleïn (1984); Gerard Bouw huis - piano, Johan Faber-slagwerk zondag 22 juni 19.30 uur Inleiding Diego Mason: Xenakis en zijn com positietechnieken 20.30 uur Xenakis Ensemble: lannis Xenakis: Linaia-Agon (1972); (het ge vecht Linos met Apollo) lannis Xenakis: Epicycles (1989); soliste: Fran ces Marie Uitti - cello Richard Alston Dance Company danst: lannis Xenakis: Okho (1989) en Psappha (1975) 21 uur Slagwerkgroep Amsterdam onder leiding van Jose Vincente in samenwerking met Amster dams Kamerkoor onder leiding van Rutger van Leyden: lannis Xenakis: Idmen B (1985) lannis Xenakis: Zythos (1995); solist: Ivan Meulemans - trombone Steve Reich: Six Marimbas (T973) lannis Xenakis: Persephassa (1969) zaterdag 5 juli 19.30 uur Inleiding: Xenakis en zijn compositietechnie ken voor piano Geoffrey Douglas Madge (piano) speelt: Frederic van Rossum: In memoriam Glenn Gould op 43 (1984) Igor Markevitch: Variations, Fugue and Envoi on a theme of Handel (1941) Philip Maneval: Piano Sonate nr. 1 (1992) Carl Vine: Piano Sonate (1992) lannis Xenakis: Evryali (1973) (Advertentie) zaterdag 12 juli Xenakis Ensemble: lannis Xenakis: Rosobeck (1996); Frances Ma rie Uitti - cello, Tom de Ligt - contrabas lannis Xenakis: N'Shima (1975); solisten: Jan nie Pranger en Gerrie de Vries - sopraan; en scenering: Natasja Boezem en Ron Katzenbau- er; visagisten: Dick Igounet en Regien Hessling van Opleidingschool Mieke Petiet zaterdag 28 juni 19.30 uur Inleiding: lannis Xenakis en zijn compositie technieken voor slagwerk Boven het ten-asje aan de Oos terstraat in de Groningse bin nenstad zingen vogels het hoogste lied. De stadsbus dieselt voorbij, mensen roezemoezen in de zon, een luidruchtige brommer pas- seeit in de verte. Gitai'ist en com ponist Jan Kuiper px-aat honderd uit, maar luistert bovenal. „Sluit je ogen en luister. Wat je hoort is onderdeel van de muziek. Welis waar niet van de gestructureerde muziek, maar het hoort er alle maal bij. Als je het geluid van die vogel in combinatie met die brom mer neemt, dan krijg je een heel merkwaardig klankje. Alles wat er om je heen gebeurt is een weer spiegeling van de muziek." Een monoloog van Kuiper over het gloeien van het gebied rond je na vel, swingende straten en Wibi Soei-jadi. Jan Kuiper: „Ik was vijftien toen ik met gitaarspelen begon. Led Zeppelin, Black Sabbath - dat wa ren zo'n beetje de dingen die ik deed. Maar ik vond dat je ook no ten moest kunnen lezen, want ik speelde wel eens in amusements orkesten en dan kreeg je een partij noten voor je neus. Daar snapte ik helemaal niks van. Daarom ben ik naar het conservatorium gegaan om klassiek gitaar te studeren. Als je niets van klassieke muziek weet is dat een magische wereld voor je, het domein waar alle mu- slecht zijn, maar de volgende keer zal die nooit zo zij n als die ene keer dat je 'm speelde. Mensen die er naar luistei-en eivaren blijkbaar ook dat vluchtige karakter en daarom is muziek ook zoiets ma gisch. Daar komt bij dat op het moment dat je voor mensen speelt, je het gevoel krijgt dat er een sooit communicatie ontstaat en daar doe je het vooix Wat ik leuk vind is om dingen die totaal niet bij el kaar horen bij elkaar te zetten en te kijken wat dat oplevert. Voor het Festival Nieuwe Muziek had ik eerst een ideetje van een combi natie van klavecimbel met een rapgroep en scratchen. Later heb ik eivoor gekozen een strijkkwar tet te combinei-en met Afrikaanse ritmes en elektrische gitaar. Het Kronos Quartet doet iets soortge lijks, maar het gi-ote verschil is dat ik erop sta dat ook de klassieke muzikanten improviseren. Essentie Improvisatie is de kern van alle muziek. Het is het vinden van het hier en het nu. Wat de improvisa tor vaak doet is het zoeken van het gevoel dat duidelijkmaakt: nu ben ik ei; nu heb ik de spijker op z'n kop geslagen. Naarmate je ouder wordt krijg je daar ook meer erva- ïtng in, gooi je meer ballast weg en kom je meer tot de essentie van muziek maken. Die essentie is ken kunnen meezingen. Bij twaalftoonsmuziek is het. hart stikke moeilijk om de melodie te onthouden.Ik hou van dingen die heel erg zwevend zijn en die heel erg aards zijn en die met elkaar combineren In de muziek ben ik gek op heel triviale dingen. Ik luis ter vooral naar popmuziek. Zo'n introsolo van T want it all' van Queen, dat vind ik wel geweldig. Voor mij is dat pure jazz. Maar ook van George Michael en Wham! heb ik alles. Dat vind ik prachtig omdat de vorm meteen geraakt is, zoals ook bij bepaalde schilderij en. Dan denk ik: niets meer aan doen. Bam! Raak! Rekenschap Ik ben een kind van mijn tijd. Een jazzmuzikant is in mijn optiek ie mand die voeling houdt met wat er om hem heen gebeurt. Je moet je- zel f er rekenschap van geven dat je in 1997 leeft, dus dan luister je naar alles wat er om je heen ge beurt en kijk je ook naar waar an dere kunstvormen mee bezig zijn. Klassieke muziek hoort daarbij. Daar moet je óók naar luisteren en beseffen dat er in klassieke muziek fantastische dingen zijn gedaan, vooral in de tijd rond 1900. We- bern, noem maar op. „Toch zijn er veel klassieke-mu- ziekconcerten waar ik bij weg loop. Ik zag bijvoorbeeld laatst die Wibi Soerjadi. Zo'n jongen ver koopt nu al het Concertgebouw uit voor zijn kerstmatinee. Er zijn dus duizenden mensen die het prach tig vinden, maar ik vind er niks aan. Voor mij swingt het niet. Het is risicoloze muziek, in de catego rie Berdien Stenberg. Er zijn klas sieke muzikanten die veel méér zeggen met die noot, zoals Mauri- zio Pollini of Arthur Rubinstein. ziek wordt gemaakt. Maar als je dat vijf jaar gedaan hebt, weet je dat dat niet zo is. Na drie jaar wist ik al dat het absoluut niet de mu ziek was die ik leuk vond. Het heeft niets met creatie te maken, alleen maar met ï'eproductie, ter wijl ik in mijn popgi'oepjes ge wend was zelf dingen te schrijven en te spelen. Natuuiiijk is zo'n stu die nooit weg. Ook al kom je er achter dat het niet zinvol is om te studeren, dan is het alleen daarom al zinvol geweest. Het is ook wel heel makkelijk dat ik bij voor- beeld, zoals nu voor de Mbalach Suite, vierstemmig kan schrijven en arrangeren." Magisch „Ik wilde veel op het podium staan. Dat is het leukst. Van alle kunstvormen is muziek de meest directe, al komt dans daar dicht in de buurt. Maar de keizer van alle kunstvormen is muziek. Het brengt je in het hier en het nu. Op het moment dat je een nootje speelt is die alweer weg. Als je een solo speelt, doe je het één keer en dat is het. Die solo kan goed of 19.30 uur Inleiding: Xenakis en zijn compositietechnie ken voor strijkinstrumenten Frances Marie Uitti (cello) en Mifune Tsuji (vi ool) Zoltan Kodaly: Duo op. 7 (1914) Maurice Ravel: Sonate (1920-1922) lannis Xenakis: Hunem-lduhey (1995) Frances Marie Uitti foto Camilla van Zuylen voor iedereen anders. Voor Her man Brood is dat misschien lekke re wijven en veel dope. Voor mij is het het verschil tussen de wereld gewoon ervaren en de wereld in haar muzikale context waarne men. Als ik muziek maak heeft de wereld voor mij een soort logica. Er zijn wetten en daar kan ik mee wei-ken. Wat ik nastreef is het ge voel dat het gebied i-ond je navel, waar onze emo.ties zitten - honger, angst, verlegenheid, seks. die zit ten er allemaal - begint te gloeien en je leert met je buik te spelen. Dat je gehoorzaamt aan wat je voelt en niet aan wat je denkt, dat is voor mij de essentie van muziek- maken. En ritme laat zich het makkelijkste voelen. Dat grijpt heel erg dii'ect in. Afrikaanse muzikanten snappen die logica, zonder dat ik ook maar een woord Afrikaans spreek. Elke donderdagavond speel ik in De Spieghel, de grootste jazzclub van Groningen, met de Jungle War riors. Dat is een band van twaalf mensen, allemaal Afrikaanse mu zikanten. Ik vind het leuk om met ze samen te spelen omdat zij voor Freaks Ik zeg tegen mijn studenten op het conservatorium altijd dit: je moet het zo maken in je muzikale leven dat het een reden had dat jij werd geboren. Dat wil zeggen: als jij er niet was geweest, was er een be paald stukje van de muziek niet geweest. Dan heb je een reden om hier rond te lopen. Meestal doe je te veel. Je wilt te veel vertellen, je vindt jezelf te belangrijk. Zeker voor gitaristen, die altijd - ik ook - freaks zijn en alleen maar hun vin gers willen laten wapperen, is dat een goede les. Veel noten, weinig verhaal, zeggen we altijd. De gita risten die ik leuk vind, zoals J.J. Cale en Eric Clapton, zijn alle maal van die langzame gitaristen. Niet vooruit te branden. Meestal sta je jezelf ontzettend in de weg. Muziek is veel machtiger dan mensen. Al ben je muzikant en al sla je aan. je moet wel beseffen dat muziek onderdeel is van de na tuur, want je bent zelf onderdeel van de natuur. Muziek kun je dus niet afdwingen. Soms gebeurt het en soms ook niet." Rolf Bosboom mij de bron van een ritme zijn, de bron van alle muziek. Daar leer ik van. Maar sommige mensen kun nen daar niks mee. Die vinden het helemaal niet prettig om avontu- x-en te ondernemen. Twee Senegalese jongens uit de band heb ik gevraagd voor het Mbalach-project, omdat de ritmi sche cultuur in Senegal heel ver ontwikkeld is. Mbalach is de rit- mische taal die ze in Senegal spre ken, waarbij elk percussiegeluid een woord heeft. Het zijn synonie men voor een bepaalde manier van aanslaan. Afx-ikaanse muzikanten oefenen niet samen met trommels, maar ze zingen elkaar de ritmes voor. Dat is echt ongelooflijk. Ik vind dat muziek moet swingen en dat kan alleen als er een repete rende puls is. Je kunt zelfs tien dwarsfluiten laten swingen, als die puls er maar is. Een vierkwarts, een driekwarts of een combinatie ervan, twee-drie, twee-drie, twee-drie, of: kort- lang, kort-lang, kort-lang. Als ik dat volhoud en ik laat hier de hele straat meeklappen, dan ki-ijg je een groove. En als al die mensen weten dat dat ritme op dezelfde plek zit, dan krijg je swing. „In mijn optiek is ritme alles, dus zeg ik altijd: probeer ritmisch te leven. Word ritme en ge zult beter spelen. Hedendaagse klassieke muzikanten werken veel met maatwisselingen. Dat vind ik niet zo interessant. Ik gebruik vaak heel simpele ritmes als basisgroo- ves. Alle stukken in de Mbalach Suite zijn bijvooi-beeld in vierkwartsmaten. Als je vindt dat iets moet swingen laat je heel veel andere dingen weg. Ik hou van housebeats, junglebeats. Door gaande ritmes, dat vind ik leuk, dat moet erin. En dat is een be hoorlijke zware voorwaarde. Atonaliteit interesseert me voor m'n eigen composities niet zo. Ik vind het belangrijk dat een wijsje in mijn hoofd blijft zitten. Het moet een sterk thema zijn, dat mijn kinderen bij wijze van spre Jan Kuiper: Dat je gehoorzaamt aan wat je voelt en niet aan wat je denkt, dat is voor mij de essentie van muziekmaken. foto Anko C. Wieringa FESTIVAL NIEUWE MUZIEK 1997 -f IV 's mede mogelijk gemaakt door: Cf-S' Provincie Zeeland I Gemeente Middelburg f! 6 U W B Gemeente Veere Fonds voor Podiumkunsten IVIU e-11 lx Ministerie van 0CW Caudeamus Amsterdam Architectenbureau Rothuizen van Doorn 'Hooft Janse de Jonge van Wouwe notarissen Kiewiet - Schulding Makelaars in Aussurantiën en Onroerende goederen. Lid: Heyloo-Molkenboer C.S. Hamernoot Ventevogel en Dekker Mieke Petiet - Opleidingschool voor visagiste DONATEUR NIEUWE MUZIEK wordt donateur van de Stichting Nieuwe Muziek zeeland door overmaking van f 15 per jaar per persoon op giro 5600435. u ontvangt gratis de programmafolders. Als donateur heeft u reeds tijdens het Festival Nieuwe Muziek bij het bezoeken van het tweede concert een voordeel van f 20,00

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 35