Met open keel gezongen De kostuums staan om de zangeressen heen PZC FESTIVAL nieuwe MUZIEK kunst cultuur 18 woensdag 18 juni 1997 Een opvallend programma-onderdeel in het Festival Nieuwe Muziek is de uitvoering - zondag 22 juni - van de compositie N'Shima van Iannis Xenakis. De componist schreef het stuk in 1975 in opdracht van het Testimonium van Jeruzalem. Als inspiratie diende een parabel van rabbi Nachman van Bratzlaw getiteld Dochter van de keizer en zoon van de koning. Het is een soort joodse Romeo en Julia over twee kinderen die verliefd raken maar door de wreedheid van de geschiedenis en de haat in de wereld uiteindelijk van elkaar worden gescheiden. Xenakis gebruikte de tekst alleen als klankmateriaal. De structuur van de compositie is ontleend aan een wetenschappelijk model van waarschijnlijkheidsrekening. Net als in de kansrekening is in Xenakis' muziek het gedrag van het totaal bepalend, niet dat van de afzonderlijke delen. Dat houdt in dat de muzikale structuur de tonen betekenis geeft en niet, zoals gebruikelijk, dat de tonen de structuur bepalen. Individuele tonen zijn bij Xenakis vaak niet meer te onderscheiden. Voor de stem betekent dit een totale bevrijding van de traditionele zangtechniek, waardoor een unieke, flexibele expressie ontstaat. N'Shima is een compositie voor twee trombones, twee hoorns, een violoncello en twee mezzo-sopranen. In de Grote Kerk van Veere zullen Jannie Pranger en Gerrie de Vries de vocalen voor hun rekening nemen, Natasja Boezem en Bon Katzenbauer ontwierpen de kostuums voor zangeressen en musici. Jannie Pranger heeft N'Shima van Xenakis één keer op het po dium horen uitvoeren..Ik was he lemaal verbaasd. Het heeft een enorme indruk op me gemaakt." Gerrie de Vries kende het stuk niet, voordat ze door Pranger werd benaderd om het samen te zingen. Nu ze enige tijd aan het repeteren is, is ook zij gegrepen door Xena kis' eigenaardige manier van com poneren. Zoals hij het noteert, is het verdomd lastig om uit te voe ren. Hij wil datje als zangeres heel precies bent, maar heeft de noten bewust zo opgeschreven dat dat je nooit helemaal precies kunt zijn. Een duet van twee sopranen. Pranger: ,,Ik wist gelijk met wie ik N'Shima wilde doen. Met Gerrie. Het was niet alleen een lang ge koesterde wens om weer eens iets samen te doen, ik vond ook dat on ze stemmen in dit stuk goed bij elkaar passen. Zij heeft een wat diepere stem, die van mij is wat lichter. Het geheel krijgt daardoor een mooie, diepe kleur." De Vries: ..Als zangeres zijn we ook op de zelfde manier met din gen bezig. We zoeken grenzen op. We willen graag uitzoeken wat Xenakis met dit stuk voor ogen heeft. Veel zangeressen zingen puur op techniek en hebben geen zin om die techniek aan te passen als een stuk daar om vraagt. In N'Shimais dat nodig. Dit stuk kan alleen door technisch geschoolde zangeressen .worden uitgevoerd, anders krijg je last van je stem. Toch vraagt Xenakis zangeressen juist om de hun bekende techniek voor dit stuk los te laten. Pranger: „Als zangeres leer je al tijd met je stem óp de adem te zit ten. Dat betekent dat je met groot gemak klanken kunt maken. Het is in feite een economisch gebruik van je stem. Met weinig energie kim je een krachtig geluid maken. Dat is ook nodig, want als je praat gebruik je misschien éénderde van de mogelijkheden van je stem maar als je klassiek zingt, gebruik je alle mogelijkheden, je hele lijf." De Vries: „Xenakis vraagt in N'Shima om een heel andere bena dering. Een rauw en ongepolijst geluid. We moeten echte klaag vrouwen zijn." Pranger: „Er zijn meer componis ten die dat willen, dat je ongepo lijst gaat zingen. De moeilijkheid is alleen dat ze wel noten opschrij ven. Wat me opvalt is dat ik bij zo'n ongepolijst stuk juist in eerste instantie terugval op mijn klassie ke techniek. Vervolgens stel ik de vraag: 'Wat moet ik nu anders doen om dit op de juiste manier tot klinken te brengen?' Xenakis schrijft als aanwijzing bij N'Shi ma op een gegeven ogenblik: 'Met open keel gezongen' Dat vond ik zo leuk. Gewoonlijk schrijven componisten altijd op wat je niet mag. 'Non vibrato' en dat soort termen. Maar: 'Met open keel ge zongen'. 'Oh, wat goed', dacht ik." - Waf voor stuk is N'Shima? De Vries:,Het is één grote klacht. Pranger: „Wij zijn allebei klaag vrouwen. Maar het leed is wel ge sublimeerd. Het zijn bijna woord jes die we zingen, maar de tekst is niet verstaanbaar. Het is geen emotionele uitbarsting, er wordt iets universeels uitgedrukt." De Vries: „Het gaat maar door" Pranger: „Precies. Dat maakt dat het je zo naar de strot grijpt." De Vries: „Het is ook niet ons per soonlijklijden. Wij zingen gewoon die partituur." Pranger: „Xenakis doet altijd heel vaag over de inhoud van zijn stuk ken. Hij wil nooit dramatisch zijn. Hij ontkent het allemaal. Onder tussen zijn die composities toch heel dramatisch. Ze zijn te verge lijken met enorme gebouwen. De dramatiek erin is lichamelijk. Voor iedereen, tot en met de diri gent aan toe. Xenakis heeft niet zijn binnenste voor ons in muziek vertaald. Dat zie je bij voorbeeld in een smartlap. Daarin is het leed helemaal naar ons toe vertaald in een vorm waarin iedereen kan meehuilen. De dramatiek van Xe nakis is niet vertaald. Dat is ken merkend voor grote kunstenaars. Het is iets van hem en van nie mand anders. Het is zijn verhaal en zijn binnenste." - Zijn de composities van Xenakis moeilijk? Pranger: „Elke muziek is moeilijk. Als je ergens aan begint, bekijk je de partituur en denk je: 'Ja, dat kan ik wel.' Maar hoe langer je er mee bezig bent, hoe moeilijker zo'n stuk blijkt te zijn." De Vries: „Wat moeilijk is aan Xe nakis, is dat hij anders is. Hij vraagt niet of je zo mooi mogelijk wil zingen, hij vraagt of je de tekst de zaal in wil smijten. Daarbij is het gebruik van de stem heel een duidig, maar zijn de noten heel moeilijk." Pranger: „Binnen het rauwste idi oom moet je heel precies zijn. Dat is moeilijk. Je kunt niet vooruit denken en .rust in je lijf hebben. Zijn muziek moet je per noot ver overen en dat blijft ook z.o. Het valt niet uit het hoofd te leren. Zijn muziek mag nooit het gemak van de cadans krijgen. Je bent altijd bezig om het gemak dat j e wilt om ver te gooien." - Is Xenakis jullie favoriete com ponist? De Vries: „Nee, hoor. Ik kan er zo wel tien opnoemen." Pranger: „Ik ben eigenlijk gewoon een uitvoerder. Ik voel me altijd het lekkerst als ik een nieuw stuk kan uitvoeren. Nu is het dit, maar volgende maand iets anders, hoe sneu dat ook mag zijn voor Xena kis. Ik ben nog veel te nieuwsgierig om te kunnen zeggen wie mijn lie velingscomponist is. Degene van wie ik een stuk op mijn lessenaar heb, die is het." Rare kerk ,Toch is het wel heel bijzonder als dergelijke stukken van Xenakis worden uitgevoerd. Dat Ad van 't Veer dat altijd maar weer voor el kaar krijgt. Hij houdt ontzettend van Xenakis en heeft hem al die ja ren gevolgd. Dat hij daaraan toe geeft en zich zo voor die componist inzet, dat vind ik echt geweldig. Hij doet dat los van welke toevalli ge mode dan ook. Ik ken daarvan geen equivalent in Nederland. Voor ons is het heel bijzonder om voor zoiets naar Zeeland te gaan, naar die rare kerk. Met Oresteia was dat ook zo. Als je dat dan ziet: al die mensen die daar komen, bui ten mooi weer en dan die aparte muziek in een soort van kathe draal." De Vries: „Het is. een mirakel. Zo hoort het eigenlijk altijd te zijn. E en muzikaal wondert j e Ernst Jan Rozendaal We hebben ze niet zomaar een kostuumpje gegeven, zegt beeldend kunstenares Natasja Boezem. „Ze worden tot monu mentale sculpturen getransfor meerd." Het gaat over de zange ressen Jannie Pranger en Gerrie de Vries die zondag in de Grote Kerk van Veere de vocalen van Xenakis' compositie N'Shima voor hun re kening nemen. Samen met ont werper Ron Katzenbauer heeft Boezem de aankleding van de twee zangeressen en de vijf muzi kanten verzorgd. „Het zwaarte punt van de vormgeving ligt bij de twee mezzo-sopranen. Ze lijken op vulkanen en zullen op het podi um ook letterlijk tot uitbarsting komen." Het is logisch dat voor de vormge ving van N'Shima meteen aan Na tasja Boezem is gedacht. Tijdens haar studie aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg hield zij zich - theoretisch - al be zig met de si tuering van muziek en theater in de Grote Kerk van Vee re. Bovendien heeft ze zich de laat ste jaren grondig in de muziek van Xenakis verdiept, in verband met enkele projecten voor Nieuwe Mu ziek Zeeland, die overigens om budgettaire redenen niet allemaal zijn uitgevoerd. „Ad van 't Veer vroeg mij om de vormgeving van N'Shima te doen", vertelt Boezem. „Al snel besloot ik om Ron erbij te vragen. We kennen elkaar van de acade mie. Ik vind hem een erg goede ontwerper. Dat was de eerste en belangrijkste reden, De andere re den is dat wij in veel opzichten van elkaar verschillen. Ik redeneer bij alles wat ik doe erg vanuit de beel dende kunst. Die neemt in mijn le ven een belangrijke plaats in. Dus ik heb veel aandacht voor de auto nomie van een kunstwerk en ook voor het conceptuele aspect er van." Natasja Boezem en Ron Katzenbauer. „En ik ben meer een vormgever", t< vult Katzenbauer aan. „Een am- bachtsman, zeg maar d Boezem: „Doordat we vanuit ver- ti schillende invalshoeken werken, t' werden we vooi*tdurend gedwon- d gen elkaar te overtuigen. Steeds v opnieuw moesten we over de din- gen nadenken en voor elkaar v proberen te formuleren wat we be- doelden. Zo kom je tot de essen- v tie." ii Boezem en Katzenbauer zijn bei- z: den zeer onder de indruk van a N'Shima. Boezem: „Ik vind het d een van Xenakis' mooiste wer- v ken. "Het is dan ook vooral de mu- n ziek die hen op het j uiste spoor zet- t; te, het joodse verhaal waardoor Xenakis zich liet inspireren speel de bij het ontwerpen van de kos tuums een ondergeschikte rol. De twee kunstenaars waakten ervoor de parabel van rabbi Nachman te willen illustreren. „We z-ijn niet uitgegaan van het verhaaltje", bevestigt Boezem. „Het is absoluut geen verbeelding van het sprookje. Ons ontwerp is in de eerste plaats geënt op de mu ziek van Xenakis. Hij was vroeger architect en de maatvoering van de architect is duidelijk terug te vinden in zijn muziek. Het zijn muzikale sculpturen, monumen tale klankstructuren. De kos- Jannie Pranger. tuums die wij voor de zangeressen hebben gemaakt zijn daarom sculpturen geworden." In de jurken die Pranger en De Vries tijdens de uitvoering van N'Shima dragen zijn beweging en stilstand verenigd. De wij d uitval lende gewaden zij n stug en doen in de vormgeving denken aan een ge bergte. Tegelijkertijd suggereren het glinsterende materiaal en de golvende plooien dat een stevige zomeravondbries hun kleding doet opbollen. „N'Shima is een Hebreeuws woord voor zucht", verklaart Boezem. „Dat is precies wat wij hebben nagestreefd, een verstilde zucht." In de kostuums zijn nog tal van verwijzingen verwerkt naar Xen akis' achtergrond en het verhaal van rabbi Nachman. De bouten in de jurken leggen bijvoorbeeld de nadruk op het geconstrueerde van de vorm en het ij zergaas roept her inneringen op aan de bescherming van een harnaswat weer kan wor den verbonden met het lot van de joden. De zangeressen worden door de gewaden wel in hun bewegings vrijheid beperkt. „Maar ze kun nen erin lopen, hoor", zegt Kat zenbauer lachend. „Het is een soort schrijden. Het zijn geen kos tuums die je even aantrekt, je moet foto's Frank Stassar er vanonder instappen. Ze staan om de zangeressen heen en zij moeten ze met zich mee dragen. Door het contact met de grond maakt dat een mooi geluid als ze aan komen lopen vóór het stuk be gint. Volgens mij past dat prachtig bij de sfeer in de kerk van Veere. Er komt daar echt iets indrukwek kends aanstappen." Contrasterend met de twee mez zo-sopranen zijn de vijf muzikan ten door Boezem en.Katzenbauer in eenvoudige zwarte kostuums gestoken. „Zij hebben tenslotte al hun glinsterende koperinstru- menten", licht Boezem toe. „Ze gaan als macho's, strak in het pak. We schminken de hoofden rood en de handen blauw." Wie dat wil, kan ook daaraan associatief een betekenis toekennen. De rode koppen zijn op te vatten als een verwijzing naar blozen, de emotie van het stuk of naar de krachtsin spanning van het blazen. Boezem en Katzenbauer bena drukken dat zij op geen enkele manier in de compositie hebben ingegrepen. Het was niet hun be doeling om aan N'Shima een te theatrale invulling te geven. Boe zem .Met grote ingrepen tast j e de autonomie van het stuk aan. De kostuums zijn gemaakt om de op voering van Xenakis' stuk te ver sterken en van muziek en uitvoer ders één geheel te maken, maar dat is het dan ook. We hebben gewerkt in dienst van het uiteindelijke kunstwerk. Daaraan hebben we niet zozeer iets willen toevoegen, we hebben het alleen willen on dersteunen." 'Wow!' Jannie Pranger en Gerrie de Vries toonden zich zeer enthousiast toen zij hun kostuums voor de eer ste keerzagen. Tot groot genoegen van de kunstenaars. „Na een lange voorbereiding ben je toch be nieuwd om te weten of het werkt" zegt Katzenbauer. „De reactie van de zangeressen was een testcase. Als zij er niks aan zouden vinden en cle hele avond op het podium staan met hun gezicht op half ze ven, dan was er toch iets misget gaan. Maar ze vonden het zo mooi. Dat was te gek. Voor ons gold het zelfde. Als je uiteindelijk voor je ziet wat je al die tijd in je hoofd hebt gehad, dan is het: 'WowDan ga je heel blij naar huis. Want daar draait het om, dat je iets maakt waar je zelf van ondersteboven slaat." Ernst Jan Rozendaal foto Emiel van Lint Jannie Pranger (links) en Gerrie de Vries: We zijn allebei klaagvrouwen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 18