Vandaag staat niemand op dieet Terneuzens bedrijf wil meer tijd PZC Akkoord concept l sociaal plan bij Ii Finer o 19 zeeland WW: maand is te kort om TCR-erfenis op te ruimen Medezeggenschap cliënten zorg Automobilist dubbel fout Tarief omslagheffing Het Vrije Drugsauto reed tegen verkeer in Schippers betichten Kok van geheim vervoersakkoord oostburg siaat Blauwe viag over Gedeputeerde Dek vindt extra heffing afval onaanvaardbaar van onze verslaggever Conny van Gremberghe i TERNEUZEN - Het Terneuzen- n se bedrijf Verstraeten Verbrug- o: ge Watco (WW) stelt alles in het nc werk om een tweede TCR-affai- ec re te voorkomen. De afvalver werker heeft echter meer tijd nodig om de bedrijfsvoering op orde te hebben dan de maand die minister De Boer van VROM tliet bedrijf gunt. Volgens VVW-woordvoerder M. Verbrugge streeft het bedrijf er- naar om de voormalige Tanker Cleaning Rotterdam-fabriek, die momenteel volledig gereno veerd en uitgebreid wordt, dit s. najaar in gebruik te kunnen ne eg men. Tegen die tijd zal volgens ij. Verbrugge ook de administratie en volledig op orde kunnen zijn. e. Of minister De Boer het bedrijf meer tijd gunt om orde op zaken o- te stellen is nog maar de vraag, is In een zogenaamde voortgangs- e- rapportage aan de Tweede Ka mer gaf de bewindsvrouwe te nr. kennen dat WW voor 1 juli de u- bedrijfsadministratie deugde- e- lijk moet hebben gemaakt. Zo :i- niet, dan dreigen er bestuurs-en ei strafrechtelijke maatregelen. De gezamenlijke Rijks-en Zuid- Hollandse milieudiensten hou- den sinds 1994, toen het bedrijf het Rotterdamse TCR overnam, alles nauwlettend in de peiling. Uit de rapportages van de dien sten, die vervolgens terecht kwamen in het rapport van De Boer aan de Kamer, wordt ge wag gemaakt van een groot aan tal tekortkomingen in de be drijfsvoering van WW. Tanks zouden te vol zitten, het bedrijf zou - ondanks het gebrek aan opslagcapaciteit - toch te ver werken stoffen innemen, de ad ministratie is een puinhoop, waardoor afvalstromen niet te controleren zijn en ook aan het niveau van het personeel zou het een en ander schorten. Verbrug ge gaf gisteren ruiterlijk toe dat diverse zaken nog niet op orde zijn. Spijtig „Ik betreur het dat dit rapport in de krant terecht is gekomen. De berichtgeving wekt de in druk dat we maar wat aanrom melen, terwijl we al ruim twee jaar bezig zijn met de boel op en in orde te krijgen. We kunnen i echter geen ijzer met handen breken. Dat weten ze bij VROM. van onze verslaggever 1 Marcel Modde WESTDORPE - De 44 werkne mers van het te sluiten staalver- werkingsbedrijf Finero op de Axelse Vlakte kunnen mogelijk worden gedetacheerd bij de na burige fabriek van Outokumpu Steel Processing (OSP). De vak bonden en de directie van Fine ro kregen dat vrijdag te horen in het overleg omtrent het concept sociaal plan. De detachering vindt plaats op basis van een soortgelijk 'start project' als is toegepast bij ves tigingen van de Koninklijke Schelde Groep. OSP wil het aantal ploegen uit breiden tot vier, waardoor nieu we werkgelegenheid ontstaat. Woordvoerder P. Hazelager van de Industriebond FNV heeft maandag overleg met de direc tie van Outokumpu over de daadwerkelijke kansen op een tijdelijke of eventueel vaste baan bij de buurman. In het concept sociaal plan wordt werknemers de mogelijk heid geboden zelf elders te solli citeren. Tevens is voorzien in de nodige begeleiding van het per soneel. Voor iedereen geldt het aanbod zich aan te sluiten bij het start-project, aldus Hazela ger. Hij is tevreden over de opstel ling van de Finero-directie tot dusver. De vertrekregeling wordt woensdag 25 juni bespro ken met de leden. Vijf dagen la ter zal het resultaat van die raadpleging worden voorgelegd aan de directie. De Finse Outokumpu Group, waar Finero toe behoort, be sloot vorige week tot sluiting van één van haar twee fabrieken op de Axelse Vlakte. Door te genvallende resultaten zijn de verliescijfers opgelopen tot 27 miljoen gulden. De 44 werkne mers wacht binnen enkele maanden ontslag. Voor acht me dewerkers van het personeels kantoor geldt mogelijk baanbe- houd. Afgesproken werd vrijdag dat de directie de levensvatbaar heid van die afdeling binnen kort nader zal onderbouwen. Over de voortgang bij TCR wordt regelmatig met de instan ties oveiiegd. Aanstaande dins dag is er weer zo'n bijeenkomst gepland. Wat ik nu zo spijtig vind is dat we met de instanties geen bindende afspraken ge maakt hebben over de aanpak van TCR. Voor onszelf hebben een termijn van drie j aar gesteld om de zaken aan te pakken. Dat we afspraken niet zwart op wit hebben laten zetten, pakt nu - zo lijkt het - in ons nadeel uit." Volgens Verbrugge heeft WW de in de rapportage geschetste tekortkomingen met zelf gecre- eerd, maar vloeien ze voort uit de overname van het beruchte TCR. „Welke kast we ook open trekken, er valt een lijk uit. De TCR-plant die we overnamen bleek een nepfabriek te zijn- Veel pijpen en tanks, maar niets werkte. We steken momenteel 75 miljoen gulden in die fabriek, om de installaties wel te kunnen laten werken. Wat dan zo mooi 'historisch afval' wordt ge noemd hebben we netjes ver foto Charles Strijd werkt en afgevoerd. Deels in Temeuzen (bij Verstraeten Ver brugge Milieubeheer (WM), (red.) deels via de AVR. Geheel volgens de regels." Hoger beroep Directeur Verbrugge is er dan ook stellig van overtuigd dat het onderzoek van de Zeeuwse jus titie en milieudiensten dat be gin dit jaar werd geopend naar het reilen en zeilen van WM in Temeuzen, direct te maken heeft met de problemen van het moederbedrijf in Rotterdam. Hij blijft niettemin van mening dat WM noch WW strafrech telijk over de schreef is gegaan. Reden voor WW om - zo liet Verbrugge weten - hoger beroep aan te tekenen tegen een uit spraak van de Rotterdamse eco nomische politierechter van eind mei. Die veroordeelde WW tot een boete van 54.500 gulden voor het overtreden van lozingseisen met daarbij overi gens de kanttekening dat hij op zet niet bewezen achtte. Justitie in Middelburg liet bij monde van persofficier mr. J. Groen weten dat het onderzoek naar mogelijk onrechtmatig handelen bij WM vooiiopig nog niet is afgerond. Mocht de minister haar dreigement waar maken, dan ontstaan er ook problemen voor DELTA Nuts bedrijven en het Zeeuwse pro vinciebestuur. Het nutsbedrijf heeft een aandeel van 50 pro cent in Verstraeten Verbrugge en WM. V V participeert sa men met het Belgische Watco (deels eigendom van het Belgi sche nutsbedrijf Electrabel) weer in WW. Omdat het nuts bedrijf stevig participeert in de betrokken bedrijven is gedepu teerde J. Hennekeij, tevens pre sident-commissaris van DEL TA Nutsbedrijven, politiek verantwoordelijk voor de gang van zaken rond WW. Hennekeij noch president-directeur ir. R Stoter waren vrijdag bereik baar voor commentaar. Zij ver toeven in het buitenland, even als milieugedeputeerde A Dek. zaterdag 14 juni 1997 van onze verslaggeefster Mieke van der Jagt NIEUWDORP - Gedeputeerde A M. Dek vindt de plannen van de regering om 45 gulden extra heffing te leggen op iedere te storten ton afval 'onaccepta bel'. „Het zijn weer de burgers die dat gaan betalen en een af- valregio als Zeeland kan er he lemaal niks aan doen. Voor het feit dat we indertijd de tweede afvalverbrander niet mochten bouwen, worden we nu een keer extra gestraft." Dek spuide zijn grieven tijdens een bijeenkomst ter viering van de eerste paal vooreen overslag station voor huisvuil in Nieuw- dorp. die hij zojuist had gesla gen. De regeringsplannen vervullen Dek met zorg. Nu al wordt op iedere gestorte ton een heffing van dertig gulden ge legd. Dek is ervan overtuigd dat een heffing van 75 gulden geen enkele milieuvoordeel heeft. Verwachting Zeeland stortte in 1996 350.000 ton afval op de in gebruik zijnde stortplaatsen. De verwachting is dat het te storten afval jaar lijks met 100.000 ton omlaag zal gaan tot het punt van 50.000 ton bereikt is. De rest van het vuil moet worden verbrand in de Af valverbrandingsinstallatie in Moerdijk of worden getrans porteerd naar ovens elders in Nederland, waarvoor nog niet voldoende vuil beschikbaar is om ze op volle capaciteit te kun nen stoken. Dek zei het nog steeds te betreuren dat de zuide lijke provincies geen toestem ming hebben gekregen om twee ovens te bouwen. Stortplaatsen Voorzitter P van Wingerden- Boers van het Openbaar Li chaam Afvalverwijdering Mid den- en Noord-Zeelanti (OLAZ), de gemeenschappelij ke regeling die het overslagsta- tion gaat bouwen en beheren, was het op dat stuk van zaken niet met Dek eens. „Als je twee installaties hebt draaien, moet je er wel heel erg zeker van zijn dat je voldoende vuil hebt om te verbranden. De exploitatielast van zo'n ding moet ook op de burgers worden verhaald. De burger heeft de lasten alleen maar explosief zien stijgen en het is al moeilijk genoeg om steeds een beleid te moeten ver kopen dat de prijs opdrijft. We betalen voor het vervoer van vuil naar verre verbrandings ovens en kampen vervolgens met exploitatietekorten op de stortplaatsen. Dat er dan nog eens 45 gulden extra straf op storten zou komen te liggen, vervult ons met grote zorg. De sanering van stortplaatsen zal immers ook weer een hoop geld vergen, waarvoor we wéér bij de burgers moeten aankloppen." Geolied Alle zorgen ten spijt was het donderdag toch een beetje feest. Het OLAZ komt met het over slagstation op het terrein van het Reststoffencentrum Zee land (RCZ) een beetje dichter bij de geoliede afvalverwijdering die de organisatie voor ogen staat. Op het station, bereik baar over de weg en per goede- renspoor, kan het afval niet al leen worden overgeslagen voor vervoer naar de verbrandings installatie in Moerdijk, maar ook worden gesorteerd. De ene soort afval levert nu eenmaal een hoger verbrandingsrende ment dan de andere. Zolang storten nog praktijk blijft, is het beter het minst brandbare afval voor de stort te bewaren. Op het RCZ, waar de compost- installatie al werkt, moeten be halve het overslagstation nog een groencomposteerder, een puinbreekinstallatie en een nieuw kantoor voor OLAZ met een weegbrug verrijzen. Dat al les binnen een tijdsbestek van anderhalfjaar. Ook in 1935 maakten Sluiskilse ouderen een Reisje van Colsen en dat werd natuurlijk op de gevoelige plaat vastgelegd. repro Charles Strijd De vijfenzeventigste Reis van Colsen van onze verslaggever Conny van Gremberghe SLUISKIL - De Sluiskilse ouderen gaan donderdag 19 juni op reis. Het is een jubileumreis, want is alweer de 75e 'Reis van Colsen'. Het gelijknamig co mité heeft de voorbereidingen getrof fen, de bussen besteld en hoopt dat de 120 deelnemers het op deze jubileum reis beter zullen treffen dan in 1972, toen de vijftigste verjaardag van de Reis van Colsen letterlijk en figuurlijk in het water viel. Zelfs het gebraden zwijn, dat de feestelijke dis had moeten sieren, werd in dat jaar grandioos ver pest door de regen. Secretaris Piet Luijcks van het comité heeft er echter goede hoop op dat de be- jaardenreis - over de Zeeuwse dammen en naar Bergen op Zoom - voorspoedig zal verlopen. Voor de zekerheid wordt het gezamenlijke feestmaal niettemin genuttigd in Sluiskil, in zaal 't Meule- gat. „Dan kan de regen deze jubileumviering toch niet verstoren", weet Luijcks. De Reis van Colsen is - zo weet de secre taris - de enige in zijn soort die zo'n lang leven beschoren is. „De meeste reizen voor ouderen worden door tehuizen, stichtingen of ouderenbonden georga niseerd. De Reis van Colsen wordt al sinds 1922 door een klein comité op touw gezet. Dat was zo en dat is altij d zo gebleven." Oprichting Het was de legendarische Sluiskille- naar Honoré Colsen die het initiatief nam tot de oprichting van het comité. De oudjes in het kanaaldorp hadden in de jaren '20 niets om naar uit te kijken. Geld voor een uitstapje was gewoon weg niet voorhanden. Colsen stapte naar de directie van de Cokesfabriek en bedelde net zo lang tot hij de middelen voor een eerste reis bij elkaar had. Later meldden andere bedrijven zich als sponsors. Postbode Jacobus van Doe selaar op zijnbeurt hielp Colsenmet het eigenlijke organiseren van de reizen. De eerste trip ging naar Hulst. Die reis ging niet bepaald vlotjes. De bus moest twee keer stoppen wegens mankementen, Hulst was ook niet alles, maar de thuiskomst, die was overwel digend. Honderden dorpelingen ston den bij de brug de oudjes op te wachten. Het plaatselijke muziekkorps was er en Colsen, die temidden van de Sluiskille- naren zijn speech hield, iets wat hij jaarlijks tot in de jaren '70 zou blijven doen. Staand in een open raam van hotel De Kroon sprak Colsen 'zijn volk toe' en vertelde ieder hoe de reis verlopen was, waar men geweest was en wat men had meegemaakt. De verhalen waarin hij zelf een hoofd rol speelde, liet de kleurrijke Zeeuws- Vlaming altijd buiten beschouwing. Andere comitéleden tekenden die ver halen echterwelop. Hetvoorvalin 1953 bijvoorbeeld. De Sluiskilse bejaarden waren met vier bussen op weg naai' huis toen ze in Baarle-Nassau door een douanier werden tegengehouden. „Wat zullen we nou hebben!brieste Colsen. Hij stapte de bus uit en belde het minis terie in Den Haag. De douane moest on middellijk doorgang verlenen. Terwijl de bus langzaam wegreed riep Colsen de ambtenaren toe: „Ge zou beter voor mij in de houding springen, want ik ben Ridder in de Orde van Oranje-Nassau." Een andere keer, in Oudenaarde, genoot dokter Wechgelaar op een terrasje van een Belgisch pintje terwijl Colsen op hem in de bus zat te wachten. Toen het de reisorganisator wat te lang duurde, gaf hij de chauffeur opdracht te ver trekken. „Ga maar door. laat die man maar zitten", zei hij. Die avond maakte de Sluiskilse arts de ontvangst in Sluiskil dan ook niet mee. Vrije veren Colsen, de man van de vrije veren, is niet meer. Hij overleed in de jaren tach tig op 95-jarige leeftijd. Zijn bejaar- denreis blijft echter een trekker Luijcks: „Veel mensen die vroeger in het comité zaten of voor de reis collec teerden (subsidie hebben we nooit ont vangen) gaan tegenwoordig als gast mee. Ikzelf reis nu voor de 32e keer mee, maar er zijn er nog veel meer die al va ker dan dertig keer zijn meegegaan. Dokter Van Haelst gaat voor de 31 e keer mee en weer zullen ze hem onderweg die vraag stellen: „Dokter, mogen we dit wel eten?" Het antwoord ken ik in middels ook, namelijk; vandaag staat niemand op dieet." (Advertentie) Van Nijmegen naar A' epïw d o rp Verhuizingen hitmen ett buiten Europa V^!^. Speciale service voor sen foren 11 Inboedelopstag Profectverbuiztngen H £}0jjf0nb06KCJOCS RHERKENDE a ii|Pi>u no Verpakkers Verhuizers VERHUIZERS Nierstraat 60-66 - 4461 CH Goes - Tel. 0113 230 230 GOES - De Raad van Bestuur en de centrale cliëntenraad van het Zeeuws centrum voor geestelijke gezondheidszorg Emer- gis tekenen donderdag 19 juni een samemverkingsovereen- komst waarin de medezeggenschap van de cliënten officieel wordt geregeld. Met de ondertekening van de overeenkomst wordt voldaan aan de eisen die de Wet Medezeggenschap Cli ënten Zorginstellingen stelt. Begin dit jaar werd bij Emergis een centrale cliëntenraad geïnstalleerd. De raad bestaat uit elf leden. TERNEUZEN - Een patrouille van de marechaussee in Ter- neuzen zag omstreeks tien overéén in de nacht van donderdag op wijdag een automobilist met een vaart van 123 kilometer per uur over de weg razen in de bebouwde kom van Magrette. Bovendien slingerde het voertuig. De bestuurder, die werd aangehouden, moest een alcoholtest ondergaan waaruit bleek dat hij 1,3 promille in zijn bloed had. Hij kreeg twee pro cessen-verbaal, één voor hardrijden en één voor lijden onder invloed. Daai'bij werd na telefonisch overleg met de officier van justitie in Middelburg het rijbewijs ingevorderd. OOSTBURG - Het dagelijks bestuur van waterschap Het Vrije van Sluis wil de omslagheffing gebouwd voor 1997 vast stellen op 6.68 gulden per elke volle waarde van vijfduizend gulden in het economisch verkeer. De omslagheffing voor 1997 was eind vorig jaar voorlopig vastgesteld op 7.44gulden. Het taxatiebureau Kafi moest het onroerend goed toen nog gaan taxeren. Dat bedrag kan nu worden aangepast, want in middels is bekend dat de gebouwde eigendommen in de ge meenten Sluis-Aardenburg en Oostburg gemiddeld 38 tot 40 procent meer waard is geworden. De wijziging in de omslagverordening wordt op donderdag 19 juni besproken in de algemene vergadering van waterschap Het Vrije van Sluis. De vergadering wordt gehouden in soci aal-cultureel centrum Den Hoekzak in Oostburg en begint om 9.00 uur. Ook de voortgang van de fusie van de Zeeuws- Vlaamse waterschappen komt tijdens de vergadering aan de orde. TERNEUZEN - De marechaussee in Terneuzen heeft, geas sisteerd door politiesurveillanten, donderdagavond een Franse auto aangehouden die tegen de richting inreed. De in zittenden kregen een boete opgelegd, maar konden die niet gelijk betalen. Hun voertuig werd daarom meegenomen naar de brigade van de marechaussee in Terneuzen. Bij nader on derzoek werden in de auto twee pakketten aangetroffen waarin in totaal 165 gram marihuana zat. De Fransen kregen een transactie aangeboden van 825 gulden. van onze verslaggever Wout Bareman TERNEUZEN - De schippersorganisatie Toerbeurt Noord-Zuid beschuldigt premier Kok ervan in 1995 met zijn Waalse collega Collignon ongeoorloofde afspraken te hebben gemaakt over het goederenvervoer per bin nenschip. Dat 'geheim akkoord' heeft ervoor gezorgd dat de wet Toerbeurt Noord-Zuid sindsdien wordt on dermijnd. De schippers baseren hun beschuldiging op een brief uit '95, die onlangs boven water kwam. In die brief verzekert Kok zijn Waalse collega dat er voor transport naar Luikse industriegebieden 'een volledige vrijheid in tariefsvorming en vervoersvoor- waarden is'. Voorman Ger Veuger van Noord-Zuid ziet daarin de oorzaak van de handelwijze van minister Jor- ritsma (Verkeer en Waterstaat), die Waalse bedrijven nauwelijks een strobreed in de weg ligt bij het vervoer van vracht buiten de schippersbeurs om. Veuger: „In feite is het vervoer op België en Frankrijk door een af spraak tussen twee premiers vrijgegeven.Het 'geheim akkoord' tussen Kok en Collignon werd gesloten in het zelfde jaar dat de Tweede Kamer in een 'overgangswet' regelde dat een deel van het vervoer over water in ieder geval tot '99 via de beurs - dus voor vaste, meestal hoge re tarieven - diende te worden aangeboden. In het jaar 2000 maakt het toerbeurtsysteem plaats voor een volle dig vrije markt. Iedere vrijstelling die tot nu toe aan bedrijven werd ver strekt. leidde tot bezwaren van schipperszijde. Maar het College van Beroep voor het Bedrijfsleven wees die protesten tot nu steeds af. Een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat verzekerde vrij dag dat er absoluut geen 'geheime afspraken' bestaan. De minister zou in bepaalde gevallen gewoon gebruik maken van het wetsartikel, waardoor het haar mogelijk wordt gemaakt voor bepaalde vervoersstromen uitzon deringen te maken. Een besluit tot vrijstelling „moet wel voldoen aan de wettelijke eisen. OOSTBURG - Het Oostburgse college van B en W dient voor 1998 geen aanvraag in voor een Blauwe Vlag die geldt om de kwaliteit van het zwemwater en de stranden te benadrukken. Het internationale handboek met de beoordelingscriteria is nog niet gereed, zodat de gemeente Oostburg niet weet of met kans op succes één of meerdere strandvakken kunnen worden aangemeld. Om in aanmerking te komen voor de Blauwe Vlag worden de kwaliteit van het water, voorlicht ing en informatie over het milieu en milieubeheer en milieufaciliteiten als beoordelingscriteria gebruikt. De criteria worden in 1999 aangescherpt en voor een deel gewijzigd. Wanneer het bijbe horende handboek met tekst en uitleg klaar is. willen b en w bekijken of het zinvol is voor 1999 strandvakken aan te mel den voor de Blauwe Vlag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 51