Vandaag staat niemand op dieet
Terneuzens bedrijf wil meer tijd
PZC
Akkoord
concept
l sociaal
plan bij
Ii Finer o
19
zeeland
WW: maand is te kort om TCR-erfenis op te ruimen
Medezeggenschap cliënten zorg
Automobilist dubbel fout
Tarief omslagheffing Het Vrije
Drugsauto reed tegen verkeer in
Schippers betichten Kok van geheim vervoersakkoord oostburg siaat Blauwe viag over
Gedeputeerde Dek
vindt extra heffing
afval onaanvaardbaar
van onze verslaggever
Conny van Gremberghe
i TERNEUZEN - Het Terneuzen-
n se bedrijf Verstraeten Verbrug-
o: ge Watco (WW) stelt alles in het
nc werk om een tweede TCR-affai-
ec re te voorkomen. De afvalver
werker heeft echter meer tijd
nodig om de bedrijfsvoering op
orde te hebben dan de maand
die minister De Boer van VROM
tliet bedrijf gunt.
Volgens VVW-woordvoerder M.
Verbrugge streeft het bedrijf er-
naar om de voormalige Tanker
Cleaning Rotterdam-fabriek,
die momenteel volledig gereno
veerd en uitgebreid wordt, dit
s. najaar in gebruik te kunnen ne
eg men. Tegen die tijd zal volgens
ij. Verbrugge ook de administratie
en volledig op orde kunnen zijn.
e. Of minister De Boer het bedrijf
meer tijd gunt om orde op zaken
o- te stellen is nog maar de vraag,
is In een zogenaamde voortgangs-
e- rapportage aan de Tweede Ka
mer gaf de bewindsvrouwe te
nr. kennen dat WW voor 1 juli de
u- bedrijfsadministratie deugde-
e- lijk moet hebben gemaakt. Zo
:i- niet, dan dreigen er bestuurs-en
ei strafrechtelijke maatregelen.
De gezamenlijke Rijks-en Zuid-
Hollandse milieudiensten hou-
den sinds 1994, toen het bedrijf
het Rotterdamse TCR overnam,
alles nauwlettend in de peiling.
Uit de rapportages van de dien
sten, die vervolgens terecht
kwamen in het rapport van De
Boer aan de Kamer, wordt ge
wag gemaakt van een groot aan
tal tekortkomingen in de be
drijfsvoering van WW. Tanks
zouden te vol zitten, het bedrijf
zou - ondanks het gebrek aan
opslagcapaciteit - toch te ver
werken stoffen innemen, de ad
ministratie is een puinhoop,
waardoor afvalstromen niet te
controleren zijn en ook aan het
niveau van het personeel zou het
een en ander schorten. Verbrug
ge gaf gisteren ruiterlijk toe dat
diverse zaken nog niet op orde
zijn.
Spijtig
„Ik betreur het dat dit rapport
in de krant terecht is gekomen.
De berichtgeving wekt de in
druk dat we maar wat aanrom
melen, terwijl we al ruim twee
jaar bezig zijn met de boel op en
in orde te krijgen. We kunnen
i echter geen ijzer met handen
breken. Dat weten ze bij VROM.
van onze verslaggever
1 Marcel Modde
WESTDORPE - De 44 werkne
mers van het te sluiten staalver-
werkingsbedrijf Finero op de
Axelse Vlakte kunnen mogelijk
worden gedetacheerd bij de na
burige fabriek van Outokumpu
Steel Processing (OSP). De vak
bonden en de directie van Fine
ro kregen dat vrijdag te horen in
het overleg omtrent het concept
sociaal plan.
De detachering vindt plaats op
basis van een soortgelijk 'start
project' als is toegepast bij ves
tigingen van de Koninklijke
Schelde Groep.
OSP wil het aantal ploegen uit
breiden tot vier, waardoor nieu
we werkgelegenheid ontstaat.
Woordvoerder P. Hazelager van
de Industriebond FNV heeft
maandag overleg met de direc
tie van Outokumpu over de
daadwerkelijke kansen op een
tijdelijke of eventueel vaste
baan bij de buurman.
In het concept sociaal plan
wordt werknemers de mogelijk
heid geboden zelf elders te solli
citeren. Tevens is voorzien in de
nodige begeleiding van het per
soneel. Voor iedereen geldt het
aanbod zich aan te sluiten bij
het start-project, aldus Hazela
ger.
Hij is tevreden over de opstel
ling van de Finero-directie tot
dusver. De vertrekregeling
wordt woensdag 25 juni bespro
ken met de leden. Vijf dagen la
ter zal het resultaat van die
raadpleging worden voorgelegd
aan de directie.
De Finse Outokumpu Group,
waar Finero toe behoort, be
sloot vorige week tot sluiting
van één van haar twee fabrieken
op de Axelse Vlakte. Door te
genvallende resultaten zijn de
verliescijfers opgelopen tot 27
miljoen gulden. De 44 werkne
mers wacht binnen enkele
maanden ontslag. Voor acht me
dewerkers van het personeels
kantoor geldt mogelijk baanbe-
houd.
Afgesproken werd vrijdag dat
de directie de levensvatbaar
heid van die afdeling binnen
kort nader zal onderbouwen.
Over de voortgang bij TCR
wordt regelmatig met de instan
ties oveiiegd. Aanstaande dins
dag is er weer zo'n bijeenkomst
gepland. Wat ik nu zo spijtig
vind is dat we met de instanties
geen bindende afspraken ge
maakt hebben over de aanpak
van TCR. Voor onszelf hebben
een termijn van drie j aar gesteld
om de zaken aan te pakken. Dat
we afspraken niet zwart op wit
hebben laten zetten, pakt nu - zo
lijkt het - in ons nadeel uit."
Volgens Verbrugge heeft WW
de in de rapportage geschetste
tekortkomingen met zelf gecre-
eerd, maar vloeien ze voort uit
de overname van het beruchte
TCR. „Welke kast we ook open
trekken, er valt een lijk uit. De
TCR-plant die we overnamen
bleek een nepfabriek te zijn-
Veel pijpen en tanks, maar niets
werkte. We steken momenteel
75 miljoen gulden in die fabriek,
om de installaties wel te kunnen
laten werken. Wat dan zo mooi
'historisch afval' wordt ge
noemd hebben we netjes ver
foto Charles Strijd
werkt en afgevoerd. Deels in
Temeuzen (bij Verstraeten Ver
brugge Milieubeheer (WM),
(red.) deels via de AVR. Geheel
volgens de regels."
Hoger beroep
Directeur Verbrugge is er dan
ook stellig van overtuigd dat het
onderzoek van de Zeeuwse jus
titie en milieudiensten dat be
gin dit jaar werd geopend naar
het reilen en zeilen van WM in
Temeuzen, direct te maken
heeft met de problemen van het
moederbedrijf in Rotterdam.
Hij blijft niettemin van mening
dat WM noch WW strafrech
telijk over de schreef is gegaan.
Reden voor WW om - zo liet
Verbrugge weten - hoger beroep
aan te tekenen tegen een uit
spraak van de Rotterdamse eco
nomische politierechter van
eind mei. Die veroordeelde
WW tot een boete van 54.500
gulden voor het overtreden van
lozingseisen met daarbij overi
gens de kanttekening dat hij op
zet niet bewezen achtte.
Justitie in Middelburg liet bij
monde van persofficier mr. J.
Groen weten dat het onderzoek
naar mogelijk onrechtmatig
handelen bij WM vooiiopig
nog niet is afgerond. Mocht de
minister haar dreigement waar
maken, dan ontstaan er ook
problemen voor DELTA Nuts
bedrijven en het Zeeuwse pro
vinciebestuur. Het nutsbedrijf
heeft een aandeel van 50 pro
cent in Verstraeten Verbrugge
en WM. V V participeert sa
men met het Belgische Watco
(deels eigendom van het Belgi
sche nutsbedrijf Electrabel)
weer in WW. Omdat het nuts
bedrijf stevig participeert in de
betrokken bedrijven is gedepu
teerde J. Hennekeij, tevens pre
sident-commissaris van DEL
TA Nutsbedrijven, politiek
verantwoordelijk voor de gang
van zaken rond WW. Hennekeij
noch president-directeur ir. R
Stoter waren vrijdag bereik
baar voor commentaar. Zij ver
toeven in het buitenland, even
als milieugedeputeerde A Dek.
zaterdag 14 juni 1997
van onze verslaggeefster
Mieke van der Jagt
NIEUWDORP - Gedeputeerde
A M. Dek vindt de plannen van
de regering om 45 gulden extra
heffing te leggen op iedere te
storten ton afval 'onaccepta
bel'. „Het zijn weer de burgers
die dat gaan betalen en een af-
valregio als Zeeland kan er he
lemaal niks aan doen. Voor het
feit dat we indertijd de tweede
afvalverbrander niet mochten
bouwen, worden we nu een keer
extra gestraft."
Dek spuide zijn grieven tijdens
een bijeenkomst ter viering van
de eerste paal vooreen overslag
station voor huisvuil in Nieuw-
dorp. die hij zojuist had gesla
gen. De regeringsplannen
vervullen Dek met zorg. Nu al
wordt op iedere gestorte ton een
heffing van dertig gulden ge
legd. Dek is ervan overtuigd dat
een heffing van 75 gulden geen
enkele milieuvoordeel heeft.
Verwachting
Zeeland stortte in 1996 350.000
ton afval op de in gebruik zijnde
stortplaatsen. De verwachting
is dat het te storten afval jaar
lijks met 100.000 ton omlaag zal
gaan tot het punt van 50.000 ton
bereikt is. De rest van het vuil
moet worden verbrand in de Af
valverbrandingsinstallatie in
Moerdijk of worden getrans
porteerd naar ovens elders in
Nederland, waarvoor nog niet
voldoende vuil beschikbaar is
om ze op volle capaciteit te kun
nen stoken. Dek zei het nog
steeds te betreuren dat de zuide
lijke provincies geen toestem
ming hebben gekregen om twee
ovens te bouwen.
Stortplaatsen
Voorzitter P van Wingerden-
Boers van het Openbaar Li
chaam Afvalverwijdering Mid
den- en Noord-Zeelanti
(OLAZ), de gemeenschappelij
ke regeling die het overslagsta-
tion gaat bouwen en beheren,
was het op dat stuk van zaken
niet met Dek eens. „Als je twee
installaties hebt draaien, moet
je er wel heel erg zeker van zijn
dat je voldoende vuil hebt om te
verbranden. De exploitatielast
van zo'n ding moet ook op de
burgers worden verhaald. De
burger heeft de lasten alleen
maar explosief zien stijgen en
het is al moeilijk genoeg om
steeds een beleid te moeten ver
kopen dat de prijs opdrijft. We
betalen voor het vervoer van
vuil naar verre verbrandings
ovens en kampen vervolgens
met exploitatietekorten op de
stortplaatsen. Dat er dan nog
eens 45 gulden extra straf op
storten zou komen te liggen,
vervult ons met grote zorg. De
sanering van stortplaatsen zal
immers ook weer een hoop geld
vergen, waarvoor we wéér bij de
burgers moeten aankloppen."
Geolied
Alle zorgen ten spijt was het
donderdag toch een beetje feest.
Het OLAZ komt met het over
slagstation op het terrein van
het Reststoffencentrum Zee
land (RCZ) een beetje dichter bij
de geoliede afvalverwijdering
die de organisatie voor ogen
staat. Op het station, bereik
baar over de weg en per goede-
renspoor, kan het afval niet al
leen worden overgeslagen voor
vervoer naar de verbrandings
installatie in Moerdijk, maar
ook worden gesorteerd. De ene
soort afval levert nu eenmaal
een hoger verbrandingsrende
ment dan de andere. Zolang
storten nog praktijk blijft, is het
beter het minst brandbare afval
voor de stort te bewaren.
Op het RCZ, waar de compost-
installatie al werkt, moeten be
halve het overslagstation nog
een groencomposteerder, een
puinbreekinstallatie en een
nieuw kantoor voor OLAZ met
een weegbrug verrijzen. Dat al
les binnen een tijdsbestek van
anderhalfjaar.
Ook in 1935 maakten Sluiskilse ouderen een Reisje van Colsen en dat werd natuurlijk op de gevoelige plaat vastgelegd.
repro Charles Strijd
De vijfenzeventigste Reis van Colsen
van onze verslaggever
Conny van Gremberghe
SLUISKIL - De Sluiskilse ouderen
gaan donderdag 19 juni op reis. Het is
een jubileumreis, want is alweer de 75e
'Reis van Colsen'. Het gelijknamig co
mité heeft de voorbereidingen getrof
fen, de bussen besteld en hoopt dat de
120 deelnemers het op deze jubileum
reis beter zullen treffen dan in 1972,
toen de vijftigste verjaardag van de
Reis van Colsen letterlijk en figuurlijk
in het water viel. Zelfs het gebraden
zwijn, dat de feestelijke dis had moeten
sieren, werd in dat jaar grandioos ver
pest door de regen.
Secretaris Piet Luijcks van het comité
heeft er echter goede hoop op dat de be-
jaardenreis - over de Zeeuwse dammen
en naar Bergen op Zoom - voorspoedig
zal verlopen. Voor de zekerheid wordt
het gezamenlijke feestmaal niettemin
genuttigd in Sluiskil, in zaal 't Meule-
gat. „Dan kan de regen deze
jubileumviering toch niet verstoren",
weet Luijcks.
De Reis van Colsen is - zo weet de secre
taris - de enige in zijn soort die zo'n lang
leven beschoren is. „De meeste reizen
voor ouderen worden door tehuizen,
stichtingen of ouderenbonden georga
niseerd. De Reis van Colsen wordt al
sinds 1922 door een klein comité op
touw gezet. Dat was zo en dat is altij d zo
gebleven."
Oprichting
Het was de legendarische Sluiskille-
naar Honoré Colsen die het initiatief
nam tot de oprichting van het comité.
De oudjes in het kanaaldorp hadden in
de jaren '20 niets om naar uit te kijken.
Geld voor een uitstapje was gewoon
weg niet voorhanden. Colsen stapte
naar de directie van de Cokesfabriek en
bedelde net zo lang tot hij de middelen
voor een eerste reis bij elkaar had. Later
meldden andere bedrijven zich als
sponsors. Postbode Jacobus van Doe
selaar op zijnbeurt hielp Colsenmet het
eigenlijke organiseren van de reizen.
De eerste trip ging naar Hulst.
Die reis ging niet bepaald vlotjes. De
bus moest twee keer stoppen wegens
mankementen, Hulst was ook niet alles,
maar de thuiskomst, die was overwel
digend. Honderden dorpelingen ston
den bij de brug de oudjes op te wachten.
Het plaatselijke muziekkorps was er en
Colsen, die temidden van de Sluiskille-
naren zijn speech hield, iets wat hij
jaarlijks tot in de jaren '70 zou blijven
doen.
Staand in een open raam van hotel De
Kroon sprak Colsen 'zijn volk toe' en
vertelde ieder hoe de reis verlopen was,
waar men geweest was en wat men had
meegemaakt.
De verhalen waarin hij zelf een hoofd
rol speelde, liet de kleurrijke Zeeuws-
Vlaming altijd buiten beschouwing.
Andere comitéleden tekenden die ver
halen echterwelop. Hetvoorvalin 1953
bijvoorbeeld. De Sluiskilse bejaarden
waren met vier bussen op weg naai' huis
toen ze in Baarle-Nassau door een
douanier werden tegengehouden. „Wat
zullen we nou hebben!brieste Colsen.
Hij stapte de bus uit en belde het minis
terie in Den Haag. De douane moest on
middellijk doorgang verlenen. Terwijl
de bus langzaam wegreed riep Colsen
de ambtenaren toe: „Ge zou beter voor
mij in de houding springen, want ik ben
Ridder in de Orde van Oranje-Nassau."
Een andere keer, in Oudenaarde, genoot
dokter Wechgelaar op een terrasje van
een Belgisch pintje terwijl Colsen op
hem in de bus zat te wachten. Toen het
de reisorganisator wat te lang duurde,
gaf hij de chauffeur opdracht te ver
trekken. „Ga maar door. laat die man
maar zitten", zei hij. Die avond maakte
de Sluiskilse arts de ontvangst in
Sluiskil dan ook niet mee.
Vrije veren
Colsen, de man van de vrije veren, is
niet meer. Hij overleed in de jaren tach
tig op 95-jarige leeftijd. Zijn bejaar-
denreis blijft echter een trekker
Luijcks: „Veel mensen die vroeger in
het comité zaten of voor de reis collec
teerden (subsidie hebben we nooit ont
vangen) gaan tegenwoordig als gast
mee. Ikzelf reis nu voor de 32e keer mee,
maar er zijn er nog veel meer die al va
ker dan dertig keer zijn meegegaan.
Dokter Van Haelst gaat voor de 31 e keer
mee en weer zullen ze hem onderweg
die vraag stellen: „Dokter, mogen we
dit wel eten?" Het antwoord ken ik in
middels ook, namelijk; vandaag staat
niemand op dieet."
(Advertentie)
Van Nijmegen naar
A' epïw d o rp
Verhuizingen hitmen ett buiten Europa V^!^.
Speciale service voor sen foren 11
Inboedelopstag Profectverbuiztngen H £}0jjf0nb06KCJOCS
RHERKENDE a ii|Pi>u no Verpakkers Verhuizers
VERHUIZERS Nierstraat 60-66 - 4461 CH Goes - Tel. 0113 230 230
GOES - De Raad van Bestuur en de centrale cliëntenraad van
het Zeeuws centrum voor geestelijke gezondheidszorg Emer-
gis tekenen donderdag 19 juni een samemverkingsovereen-
komst waarin de medezeggenschap van de cliënten officieel
wordt geregeld. Met de ondertekening van de overeenkomst
wordt voldaan aan de eisen die de Wet Medezeggenschap Cli
ënten Zorginstellingen stelt. Begin dit jaar werd bij Emergis
een centrale cliëntenraad geïnstalleerd. De raad bestaat uit
elf leden.
TERNEUZEN - Een patrouille van de marechaussee in Ter-
neuzen zag omstreeks tien overéén in de nacht van donderdag
op wijdag een automobilist met een vaart van 123 kilometer
per uur over de weg razen in de bebouwde kom van Magrette.
Bovendien slingerde het voertuig. De bestuurder, die werd
aangehouden, moest een alcoholtest ondergaan waaruit
bleek dat hij 1,3 promille in zijn bloed had. Hij kreeg twee pro
cessen-verbaal, één voor hardrijden en één voor lijden onder
invloed. Daai'bij werd na telefonisch overleg met de officier
van justitie in Middelburg het rijbewijs ingevorderd.
OOSTBURG - Het dagelijks bestuur van waterschap Het
Vrije van Sluis wil de omslagheffing gebouwd voor 1997 vast
stellen op 6.68 gulden per elke volle waarde van vijfduizend
gulden in het economisch verkeer. De omslagheffing voor
1997 was eind vorig jaar voorlopig vastgesteld op 7.44gulden.
Het taxatiebureau Kafi moest het onroerend goed toen nog
gaan taxeren. Dat bedrag kan nu worden aangepast, want in
middels is bekend dat de gebouwde eigendommen in de ge
meenten Sluis-Aardenburg en Oostburg gemiddeld 38 tot 40
procent meer waard is geworden.
De wijziging in de omslagverordening wordt op donderdag 19
juni besproken in de algemene vergadering van waterschap
Het Vrije van Sluis. De vergadering wordt gehouden in soci
aal-cultureel centrum Den Hoekzak in Oostburg en begint om
9.00 uur. Ook de voortgang van de fusie van de Zeeuws-
Vlaamse waterschappen komt tijdens de vergadering aan de
orde.
TERNEUZEN - De marechaussee in Terneuzen heeft, geas
sisteerd door politiesurveillanten, donderdagavond een
Franse auto aangehouden die tegen de richting inreed. De in
zittenden kregen een boete opgelegd, maar konden die niet
gelijk betalen. Hun voertuig werd daarom meegenomen naar
de brigade van de marechaussee in Terneuzen. Bij nader on
derzoek werden in de auto twee pakketten aangetroffen
waarin in totaal 165 gram marihuana zat. De Fransen kregen
een transactie aangeboden van 825 gulden.
van onze verslaggever Wout Bareman
TERNEUZEN - De schippersorganisatie Toerbeurt
Noord-Zuid beschuldigt premier Kok ervan in 1995 met
zijn Waalse collega Collignon ongeoorloofde afspraken
te hebben gemaakt over het goederenvervoer per bin
nenschip. Dat 'geheim akkoord' heeft ervoor gezorgd
dat de wet Toerbeurt Noord-Zuid sindsdien wordt on
dermijnd. De schippers baseren hun beschuldiging op
een brief uit '95, die onlangs boven water kwam.
In die brief verzekert Kok zijn Waalse collega dat er
voor transport naar Luikse industriegebieden 'een
volledige vrijheid in tariefsvorming en vervoersvoor-
waarden is'. Voorman Ger Veuger van Noord-Zuid ziet
daarin de oorzaak van de handelwijze van minister Jor-
ritsma (Verkeer en Waterstaat), die Waalse bedrijven
nauwelijks een strobreed in de weg ligt bij het vervoer
van vracht buiten de schippersbeurs om. Veuger: „In
feite is het vervoer op België en Frankrijk door een af
spraak tussen twee premiers vrijgegeven.Het 'geheim
akkoord' tussen Kok en Collignon werd gesloten in het
zelfde jaar dat de Tweede Kamer in een 'overgangswet'
regelde dat een deel van het vervoer over water in ieder
geval tot '99 via de beurs - dus voor vaste, meestal hoge
re tarieven - diende te worden aangeboden. In het jaar
2000 maakt het toerbeurtsysteem plaats voor een volle
dig vrije markt.
Iedere vrijstelling die tot nu toe aan bedrijven werd ver
strekt. leidde tot bezwaren van schipperszijde. Maar
het College van Beroep voor het Bedrijfsleven wees die
protesten tot nu steeds af. Een woordvoerder van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat verzekerde vrij
dag dat er absoluut geen 'geheime afspraken' bestaan.
De minister zou in bepaalde gevallen gewoon gebruik
maken van het wetsartikel, waardoor het haar mogelijk
wordt gemaakt voor bepaalde vervoersstromen uitzon
deringen te maken. Een besluit tot vrijstelling „moet
wel voldoen aan de wettelijke eisen.
OOSTBURG - Het Oostburgse college van B en W dient voor
1998 geen aanvraag in voor een Blauwe Vlag die geldt om de
kwaliteit van het zwemwater en de stranden te benadrukken.
Het internationale handboek met de beoordelingscriteria is
nog niet gereed, zodat de gemeente Oostburg niet weet of met
kans op succes één of meerdere strandvakken kunnen worden
aangemeld. Om in aanmerking te komen voor de Blauwe Vlag
worden de kwaliteit van het water, voorlicht ing en informatie
over het milieu en milieubeheer en milieufaciliteiten als
beoordelingscriteria gebruikt. De criteria worden in 1999
aangescherpt en voor een deel gewijzigd. Wanneer het bijbe
horende handboek met tekst en uitleg klaar is. willen b en w
bekijken of het zinvol is voor 1999 strandvakken aan te mel
den voor de Blauwe Vlag.