Unieke dieselmotor met directe inspuiting Alfa Monoposto een extreme sportwagen PZC Brommobiel in cabrioversie Fietszitje ook als buggy bruikbaar auto motorfiets 41 Autonieuws in het kort MotoDisk '97 valt tegen Audi A8 TDIV6 muisstil zaterdag 14 juni 1997 Audi's topmodel A8 heeft een zuinige en stille dieselmotor met forse trekkracht gekregen. Langs de Kleine Drift in Hilversum trokken ze speciale aandacht: een paar zachtgele wonderlijke autootjes. Maar liefst 35 mensen trokken de stoute schoenen aan en vroegen eigenaar Johan Vóórhaar om een proefrit. Eén Hilversummer was daarna meteen verkocht: hij nam voor 16.500 gulden een autootje mee naar huis. Het gaat hier om de Newstreet Cabriolet: een zogeheten brommobiel waar geen autorijbewijs voor nodig is. Hartstikke leuk, hè? Ik ben bezig het officiële dealerschap te krij gen!", roept Vóórhaar boven het geluid van de tweetakt motor uit. Ondertussen laat hij de verslag geefster een rondje rijden op de Kleine Drift. Harder dan 45 kilo meter per uur gaat de Newstreet niet, maar verder lijkt hij op een échte auto. De kleine gabrio trekt veel bekijks. Je ziet de mensen denken: 'Wat doet dat bromfiets plaatje op de bumper?' Via een zakenrelatie heeft de Hil versummer vijf gloednieuwe Newstreets kunnen aankopen, vier gele en een groene. Het betreft een promotiepartij, maar vanaf juli komen er weer nieuwe uit de Franse fabriek. „Het is een Frans autootje met een Japanse motor erin," legt hij uit. Snelheid Net als voor een bromfiets geldt voor de cabrio's een maximum snelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom en 40 km/u erbui ten. Er mag mee gereden worden op de provinciale weg. „Maar je mag er niet mee op het fietspad rij den omdat hij breder is dan één meter tien," waarschuwt Voor- haar. De benzinekosten zijn 'pea nuts' in vergelijking met een echte auto: op een tankinhoud van zeven liter (kosten: twaalf gulden) kan 240 kilometer worden gereden. Maar er schuilt volgens Vóórhaar ook wel een gevaar in al die nieu wigheden op de weg. ,.Aan de ene kant is het hartstikke leuk, al die rare autootjes. Maar aan de andere kant kan het fataal zijn. Want je kunt niet aan de achterlichten zien dat de Newstreet slechts 45 kilometer per uur rijdt. Daarom is de overheid er ook niet zo blij mee. Maar ja: in andere landen rijden al brommobielen en we vallen nu on der de Europese regelgeving." Ernstig vervolgt de verkoper: „Maar de bestuurder moet zich wèl goed aan de verkeersregels houden en zijn verantwoordelijk heden nemen." Een telefoontje naar de afdeling verkeer van de politie leert dat de Newstreet niet op de stoep geparkeerd mag wor den, omdat deze dan de voetgan gers hindert. Iedereen die zestien jaar of ouder is en een bromfietscertificaat heeft mag in de Newstreet rijden. Vandaar dat Vóórhaar adverteert met de slagzin: 'Hakkuh, Flippuh en Zagen in je eigen cabriolet van af zestien jaar'. Personen die na 1 juni vorig jaar zestien jaar zijn geworden of worden, zijn tegen woordig verplicht om brom fietsrijlessen te volgen en een cer tificaat te halen. Ouderen kunnen het bromfietscertificaat a25 gul den afhalen op het postkantoor. En bezitters van een autorijbewijs kunnen uiteraard zó achter het stuur plaatsnemen. Vóórhaar heeft aan de Kleine Drift 45 een mobility-winkel. Hij ver koopt twintig verschillende soor ten drie- en vierwielers aan men sen die slecht ter been zijn. „Veel oudere mensen worden op een ge geven moment onzeker op de fiets. Ik heb hier mensen in de winkel gehad die al drie jaar hun huis niet uit geweest waren. Toen ze zagen wat hier voor wagentjes stonden waren ze helemaal verbaasd. Kijk, Albert Mol heeft er ook een! Stella Leenders De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) en Suzuki-importeur Nimag hebben gezamenlijk een diskettedoos uitgebracht onder de naam MotoDisk'97. Met de lokkende toevoeging: 'Haal nog meer plezier uit uw motorsport-hobby met dit informatieve programma en het interactieve spel'. Dat gaat misschien nog op voor de spelletjes (motorraces met en tegen de computer op verschillende circuits) waaraan een prijsvraag is verbon den en voor de handige routeplanner (Nederland, op postcode). Maar verder valt het tegen. Hoewel het beeldscherm interactiviteit suggereert door de Intemet-achtige opmaak, is de door de KNMV aangeleverde in formatie over de eigen activiteiten weliswaar zeer uitgebreid, maar sta tisch, zodat ze dus net zo goed in een boekje had gekund. Bovendien noemt de KNMV slechts een fractie (elf van de in totaal 48) in ons land actieve motorimporteurs en voegt ook nog eens drie bromfietsimpor teurs aan toe. Opmerkelij k is ook dat Ni mag wel het Suzuki-nieuws voor 1997 presenteert middels een fraai kleurenplaatje en een technisch praatje van de nieuwe modellen, maar de rest links laat liggen. Van an dere nog leverbare modellen moet de informatie dus gewoon uit papie ren catalogi worden gevist. De enige 'link' tussen KNMV en Nimag is een driedaagse toertocht door Duitsland en de Benelux die als Suzuki Toer 1997 op het beeldscherm verschijnt. Wie na deze teleurstelling de moeite neemt de 'screensaver' af te wachten, wordt toch nog even verrast. Om te voorkomen dat het computerbeeldscherm inbrandt trekken drie motor rijders vette, zwarte strepen. Ze worden afgelost door een flitsende Su zuki van het type GSX-R. Leuk. Maar om daar nu beide diskettes voor aan te schaffen... De MotoDisk '97 kost 27,50. Het pakket is verkrijg baar bij Nimag en bij de erkende Suzuki-dealers. Ruud Vos Na de veelbesproken introductie van Audi's unieke, geheel uit aluminium gebouwde topmodel A8 is het nogal stil geworden rond deze runner-up in de topklasse van de automarkt. Hij verschijnt nu met een eveneens unieke motor, op dit moment 's werelds enige V6 diesel met directe brandstofinjectie. Letterlijk blijft het daarmee stil rond en in de A8, want deze TDI V6 is het toppunt van beschaving in dieselland. De komst van de TDI verbetert de concurrentiepositie van Audi's topper tegenover de auto's die de topklasse beheersen, de Mercedes S en BMW 7-serie. Voor al bij de grootste Mercedes is de dieselversie in ons land veruit het populairst. Audi verwacht iets dergelijks, veertig procent van de afgeleverde A-achten zal in het eerste volle verkoopjaar 1998 de nieuwe TDI motor hebben. Terecht toont Audi's chef diesel- motorontwerp Richard Bauder zich trots op de leidende rol van zijn merk bij direct ingespoten dieselmotoren. Audi was er net niet de eerste mee, maar maakte er wel als eerste een overtuigend ver koopsucces van, en besloot als eer ste dat de toekomst is aan zulke diesels. Audi biedt niet anders meer, en ziet zich gesterkt in dat besluit door de marktontwikke ling. De vraag naar diesels groeit, met daarbij in West-Europa nu een aandeel van 44 procent voor direct ingespoten motoren. De voorspelling is dat over vijf jaar nog eenderde meer diesels ver kocht worden, waarvan ruim tachtig procent met directe injec tie. Zuiniger Directe injectie maakt een diesel nog zuiniger, het probleem van luidruchtig en rauw lopen is in middels geheel verholpen. Audi's zescilinder 2.5 TDI vormt het levend bewijs. Volstrekt onhoor baar is hij niet, stationair draai end evenmin volmaakt trillings- vrij. Maar wie deze diesel niet beschaafd genoeg vindt hoort thuis in het sprookje van de prin ses die onder een berg matrassen nog de erwt bespeurde. De nieuwste Audi TDI benadert zeer dicht het hoogverfijnd gedrag van een benzine- zescilinder, van ouderwetse dieseltraagheid is nauwelijks sprake. Met een kern gezond vermogen van 110 kW/150 pk blijkt de A8 TDI niet de aller sterkste, maar wel de snelste die sel van de markt. In Duitsland stelden we vast dat het bij 220 km/h nog niet helemaal op is, terwijl de A8 dan nog altijd een toonbeeld van rust blijft, zowel in weggedrag als inwendig geluids niveau. Het was logisch geweest de A 8 me teen bij het debuut een dieselmo tor te geven. Het ging er immers om dat zijn lichte aluminium bouw een laag brandstofverbruik oplevert, een zuinige diesel erbij had een extra groot verschil met andere top-limousines geboden. „Een vijfcilinder is te lang, dat past niet in de A8", verklaart Bau der waarom niet een diesel uit de toenmalige Audi 100 werd overge plant. Waai-van de sterkste versie laatstelijk ook tot 2,5 liter inhoud en 103 kW/140 pk vermogen groeide. Om dezelfde reden heeft de 100- op volger A6 nu geen vijf cilinder motoren meer, dat past niet. Het staat bij voorbaat vast dat de A6 ook de zescilinder TDI krijgt. Des gevraagd bevestigt Bauder dat de V6 zelfs in de A4 kan, maar hij kijkt verschrikt als we vragen of het klopt dat deze tevens in de VW Passat komt (in 1998, aangekon digd bij het recente debuut van de Passat Variant). Neutraal geeft hij toe dat het kan, „de platform strategie van VW/Audi betekent dat uitwisseling van motoren tus sen vele modellen mogelijk is." Als eerste Audi-diesel heeft de V6 vier kleppen per cilinder. Iets om ook de bestaande viercilinders mee op te waarderen? „Dat ligt voor de hand, maar er moet geke ken worden of het niet te kostbaar is.Doordat mede de uitlaatgasei- sen steeds strenger worden mag er evengoed op gerekend worden dat de huidige sterkste 1.9 TDI, net als de V6 voorzien van een turbocom pressor met variabele geometrie, binnen afzienbare tijd vier klep pen per cilinder zal krijgen. Verbruiksmeter Hoe zuinig is de zescilinder TDI dan wel? Bij de testritten, wanneer allesbehalve zuinig met de auto's woi'dt omgesprongen, kwam de verbruiksmeter van de ingebouw de boordcomputer niet boven 1:10 gemiddeld. Volgens fabriekscij- fers moet de A8 gemiddeld rond 1:14 halen, hetgeen zeker in de praktijk bereikbaar lijkt. Heel zuinig voor een topklasser, ook vergelëken met andere dieselmo dellen. Daar komt bij dat de 2.5 TDI me teen de goedkoopste A8 uitvoe ring is. Met handgeschakelde zes- bak komt hij op 126.700. In grote meerderheid zullen kopers voorde vijftraps Tiptronic automaat kie zen, weet de importeur. Die komt in oktober, evenals een vierwiel- aangedreven Quattro versie. De meerprijzen voor automaat en Quattro-aandrijving bedragen 4800 en/ 10.000. Zeker niet toevallig komt een A8 TDI automaat maar net tweehon derd gulden duurder uit dan BMW's 725 tds, standaard met au tomatische transmissie. Het is be paald uitzonderlijk dat de diesel- A8 liefst tienduizend gulden min der kost dan een 2.8 V6 benzine versie. De importeur heeft dus een 'markt-conforme' prijs geprikt, ofwel gekeken wat de genoemde BMW kost. De veruit belangrijk ste concurrent Mercedes S 300 Turbodiesel is aanzienlijk duur der, loopt als enige net zo onge meen beschaafd, doch is minder zuinig en snel. Peter Fokker Om met een peuter te fietsen is een kinderzitje nodig en om te lopen een wandelwagentje. In klapbare buggy's kunnen eventu eel op de fiets mee, maar dat blijft een heel gedoe. Onder de merk naam Baby Quick is er nu een kin derzitje dat tevens bruikbaar is als wandelwagentje, compleet met grote wielen en een duwstang. Het stoeltje is te monteren op een bagagedrager, maar bijzonder is dat ook fietsen zonder bagagedra ger geschikt zijn. Een bijgeleverde beugel doet in dat geval dienst als bevestigingsmateriaal. Het stoel tje is geschikt voor kinderen tot een gewicht van 19 kilo. Een goedkeuring van het Duitse TUSV garandeert een solide en veilige constructie. De montage is eenvoudig en verloopt vlot. Er zit een veiligheidsriem op en de voet steuntjes zijn verstelbaar. De prijs van de Baby Quick bedraagt 175,- Kleine Aarde De Kleine Aarde in Boxtel, 'cen trum voor een leefbare wereld', bestaat 25 jaar. Ter gelegenheid daarvan is er zondag 29 juni een open dag, waarop internationale samenwerking én fietsen in de schijnwerper staan. Om het fietsen te promoten zullen allerlei typen en modellen fietsen te zien zijn en gedemonstreerd worden. Vooral tandems en lig fietsen zullen de show stelen. Het maken van proefritten behoort tot de mogelijkheden. Vanzelfspre kend stimuleert de Kleine Aarde, het Klaverblad 1, Boxtel, een be zoek per fiets. De open dag duurt van 10 tot 17 uur en is gratis toe gankelijk. Fietstrein Het idee voor een speciale fiets trein heeft het adviesbureau PRC Bouwcentrum uit Bodegraven de Haveninnovatieprijs van 5000,- opgeleverd. Het bureau tekende een dubbeldekker, waarvan de zij kant deels opklapbaar is. Reizi gers kunnen hun fiets in het onderste gedeelte stallen en zelf bovenin gaan zitten. De fietstrein is bedoeld voor woon- werkver keer. De NS vindt het een leuk idee, maar vertoont geen aanstal ten om het uit te voeren. Op dit moment is het niet mogelijk als fo rens tijdens de spitsuren een fiets in de trein mee te nemen. Vouw fietsen zijn wel toegestaan. De prijs is ingesteld door het gemeen telijk havenbedrijf van Rotter dam, Ahoy' en het vaktijdschrift Land Water. Theo van der Kaaij De Baby Quick is geschikt voor peuters tot een gewicht van 19 kilo. Een grote vraag is waarom Al fa Romeo's styling-afdeling zich nog eens heeft uitgeleefd op I de (in samenwerking met Pinin- farina) zelf ontworpen Spider. Er is tenminste niets bekend over serieuze plannen met de Spider Monoposto, die een weerwoord lijkt op Renault's opmerkelijke Sport Spider. Maar hoopvol merkt de importeur op dat een productieserie makkelijk te rea liseren lijkt. De toch al spectaculaire lijn van de Alfa Spider is bij de Mono posto extreem doorgetrokken. Hij heeft geen voorruit meer, de hoge rug wordt bekroond door een indrukwekkende rolbeugel achter de bestuurder. Een pure éénzitter is het niet, al geeft de naam dat aan. In de stijl van klas sieke lange-afstandsracers wordt de bijrijdersplaats afge dekt door een afneembaar pa neel. De enkele achteruitkijk spiegel op een lange steel versterkt het race- uiterlijk. Al fa's tekenaars voorzagen verder in rijwindgeleiders langs de bo dem, voor een soort luchtafzui ging onder de auto die de weglig-- !ging verbetert. Met in het najaar de Onthulling van de opvallende 156 op het pro gramma lijkt Alfa Romeo geen behoefte te hebben aan de Mono posto als aandacht trekkend showmodel. Dan had men het ook beter als verrassing kunnen bewaren. Toch een voorschot voor een uiterst exclusieve pro ductiewagen dan? Alfa Romeo deed het eerder met de monster lijke SZ coupé en RZ spider. Iets voor een speciale race-serie mis schien, liefst in het voorpro gramma van de Formule 1? Doch Alfa studeert al op een raceserie met de 156. Een mysterieuze ver schijning, deze Monoposto. Mazda 323 Begin dit jaar beloofde Mazda bij het debuut van de driedeurs 323 P op de AutoRAI ook een diesel motor, vanaf deze maand is die leverbaar geworden. In de 323 P en de vierdeurs 323 sedan wordt een tweeliter diesel met 55 kW/75 pk gemonteerd, in princi pe afkomstig uit de 626, die zeer binnenkort een opvolger krijgt. Het aggregaat is in de 323 ont daan van de kostbare Comprex- compressor zoals hij in de 626 heeft, en werd niet zonder mo ons land een geheel nieuwe op volger voor Renault's grootste bestelwagenserie Master. Behal ve de gelijknamige voorganger vervangt deze de grootste vari anten van het compactere model Trafic. De Master zal twaalf ba sisversies kermen, met keus uit onder meer drie lengte- en drie hoogtematen. Er staan twee die selmotoren op het programma, een conventionele 2,5 liter met 59 kW/80 pk en een direct ingespo ten 2,8 liter turbodiesel met 81 kW/110 pk. Het laadvermogen bedraagt 1 tot 1,7 ton. Nu al is bekend dat over vier jaar weer een opvolger komt. Eind vorig jaar berichtte Opel dat sa men met Renault een nieuwe be stel wagenlijn in de klasse van 2,5 tot 2,8 ton bi-utogewicht ontwik keld zal worden. Dat is precies de klasse van de Master. Renault verzorgt het ontwerp, Opel gaat de besteller onder het eigen merk bouwen in het Britse Luton. Nu al levert Opel in Engeland en Duitsland de Renault Trafic, her- noemd tot Opel Arena. Mercedes V-Van Bij de heftige strijd om klandizie in de klasse van grote ruimtewa gens lijkt Mercedes-Benz tot nu toe geen groot succes beschoren met de V-serie. Eerder loopt het goed met de verkoop, mede aan particulieren, van de sterk ver wante Vito bestelwagen in dub- belcabine-uitvoering. Die kost een stuk minder dan de luxueuze V-personenauto. Als tussenmaat komt Mercedes nu ook met een Van-uitvoering in de V-serie, een model dus zonder zitplaatsen achterin, maar met de luxe van de personenautoversie. Evenals de personen-V kan de Van geleverd worden met 2,3 liter benzine- of turbodiesel- motor, tevens zijn er twee aankledings pakketten. De prijzen beginnen net onder 50.000 gulden exclu sief BTW. Een stuk meer dan een vijfzits Vito met dubbele cabine kost, die er nagenoeg hetzelfde uitziet. De V-Van heeft echter meer uit rusting: luchtvering met niveau regeling aan de achteras, ABS, twee airbags en elektrisch be diende ramen. Als luxe bestelau tovariant op een grote ruimtewa gen heeft de Mercedes V voordeel van zijn forse afmetingen: hij biedt ruim 4,5 kubieke meter laadruimte. GPD) anders heeft. Deze radio/CD- speler beschikt over een tot 24 uur vooruit te programmeren alarmsignaal. Dit alarm is inge bouwd in het afneembaar front paneel. Het alarmsignaal gaat af voordat de ingestelde tijd wordt bereikt. Zo kan het bijvoorbeeld waarschuwen wanneer de par keertijd bij een meter haast afge lopen is. Het display van het mee- De Renault Master heeft twaalf b genomen front geeft dan ook aan hoeveel tijd resteert. Voor het overige prijst Philips de RC 948 aan met zijn DQR digitale radio-ontvanger met bijzonder storingsongevoelige ontvangst, en een 'sound-knop' aan de inge bouwde versterker. Dat laatste is bepaald niet nieuw: een reeks sisversies. voorgeprogrammeerde instellin gen voor de toonregeling, afge stemd om bepaalde muzieksoor ten extra sfeerrijk weer te geven. Het radiodisplay duidt de instel ling aan als pop, jazz, klassiek en dergelijke. De adviesprijs van de Philips RC 948 is 1000. Begin volgend jaar verschijnt in demisering overgeplant. Er zit een nieuwe cilinderkop op, als mede een nieuwe brandstofin jectie met volledig elektronische regeling, een primeur voor Maz da. De prijzen van de nieuwe die- sel-Mazda's beginnen bij 33.895. Wekkerradio Voor het topmodel RC 948 in een nieuwe reeks autostereo-appa raten heeft Philips een snufje we ten te bedenken dat nog niemand De Alfa Monoposto lijkt klaar voor de 24 uur van Le Mans.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 41