Unieke dieselmotor
met directe inspuiting
Alfa Monoposto een extreme sportwagen
PZC
Brommobiel
in cabrioversie
Fietszitje ook als
buggy bruikbaar
auto motorfiets
41
Autonieuws
in het kort
MotoDisk '97 valt tegen
Audi A8
TDIV6
muisstil
zaterdag 14 juni 1997
Audi's topmodel A8 heeft een zuinige en stille dieselmotor met forse trekkracht gekregen.
Langs de Kleine Drift in Hilversum
trokken ze speciale aandacht: een
paar zachtgele wonderlijke autootjes.
Maar liefst 35 mensen trokken de stoute
schoenen aan en vroegen eigenaar
Johan Vóórhaar om een proefrit. Eén
Hilversummer was daarna meteen
verkocht: hij nam voor 16.500 gulden
een autootje mee naar huis. Het gaat hier
om de Newstreet Cabriolet: een
zogeheten brommobiel waar geen
autorijbewijs voor nodig is.
Hartstikke leuk, hè? Ik ben bezig
het officiële dealerschap te krij
gen!", roept Vóórhaar boven het
geluid van de tweetakt motor uit.
Ondertussen laat hij de verslag
geefster een rondje rijden op de
Kleine Drift. Harder dan 45 kilo
meter per uur gaat de Newstreet
niet, maar verder lijkt hij op een
échte auto. De kleine gabrio trekt
veel bekijks. Je ziet de mensen
denken: 'Wat doet dat bromfiets
plaatje op de bumper?'
Via een zakenrelatie heeft de Hil
versummer vijf gloednieuwe
Newstreets kunnen aankopen,
vier gele en een groene. Het betreft
een promotiepartij, maar vanaf
juli komen er weer nieuwe uit de
Franse fabriek. „Het is een Frans
autootje met een Japanse motor
erin," legt hij uit.
Snelheid
Net als voor een bromfiets geldt
voor de cabrio's een maximum
snelheid van 30 km/u binnen de
bebouwde kom en 40 km/u erbui
ten. Er mag mee gereden worden
op de provinciale weg. „Maar je
mag er niet mee op het fietspad rij
den omdat hij breder is dan één
meter tien," waarschuwt Voor-
haar. De benzinekosten zijn 'pea
nuts' in vergelijking met een echte
auto: op een tankinhoud van zeven
liter (kosten: twaalf gulden) kan
240 kilometer worden gereden.
Maar er schuilt volgens Vóórhaar
ook wel een gevaar in al die nieu
wigheden op de weg. ,.Aan de ene
kant is het hartstikke leuk, al die
rare autootjes. Maar aan de andere
kant kan het fataal zijn. Want je
kunt niet aan de achterlichten
zien dat de Newstreet slechts 45
kilometer per uur rijdt. Daarom is
de overheid er ook niet zo blij mee.
Maar ja: in andere landen rijden al
brommobielen en we vallen nu on
der de Europese regelgeving."
Ernstig vervolgt de verkoper:
„Maar de bestuurder moet zich
wèl goed aan de verkeersregels
houden en zijn verantwoordelijk
heden nemen." Een telefoontje
naar de afdeling verkeer van de
politie leert dat de Newstreet niet
op de stoep geparkeerd mag wor
den, omdat deze dan de voetgan
gers hindert.
Iedereen die zestien jaar of ouder
is en een bromfietscertificaat
heeft mag in de Newstreet rijden.
Vandaar dat Vóórhaar adverteert
met de slagzin: 'Hakkuh, Flippuh
en Zagen in je eigen cabriolet van
af zestien jaar'. Personen die na 1
juni vorig jaar zestien jaar zijn
geworden of worden, zijn tegen
woordig verplicht om brom
fietsrijlessen te volgen en een cer
tificaat te halen. Ouderen kunnen
het bromfietscertificaat a25 gul
den afhalen op het postkantoor.
En bezitters van een autorijbewijs
kunnen uiteraard zó achter het
stuur plaatsnemen.
Vóórhaar heeft aan de Kleine Drift
45 een mobility-winkel. Hij ver
koopt twintig verschillende soor
ten drie- en vierwielers aan men
sen die slecht ter been zijn. „Veel
oudere mensen worden op een ge
geven moment onzeker op de fiets.
Ik heb hier mensen in de winkel
gehad die al drie jaar hun huis niet
uit geweest waren. Toen ze zagen
wat hier voor wagentjes stonden
waren ze helemaal verbaasd. Kijk,
Albert Mol heeft er ook een!
Stella Leenders
De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) en
Suzuki-importeur Nimag hebben gezamenlijk een diskettedoos
uitgebracht onder de naam MotoDisk'97. Met de lokkende toevoeging:
'Haal nog meer plezier uit uw motorsport-hobby met dit informatieve
programma en het interactieve spel'.
Dat gaat misschien nog op voor de spelletjes (motorraces met en tegen de
computer op verschillende circuits) waaraan een prijsvraag is verbon
den en voor de handige routeplanner (Nederland, op postcode). Maar
verder valt het tegen. Hoewel het beeldscherm interactiviteit suggereert
door de Intemet-achtige opmaak, is de door de KNMV aangeleverde in
formatie over de eigen activiteiten weliswaar zeer uitgebreid, maar sta
tisch, zodat ze dus net zo goed in een boekje had gekund. Bovendien
noemt de KNMV slechts een fractie (elf van de in totaal 48) in ons land
actieve motorimporteurs en voegt ook nog eens drie bromfietsimpor
teurs aan toe. Opmerkelij k is ook dat Ni mag wel het Suzuki-nieuws voor
1997 presenteert middels een fraai kleurenplaatje en een technisch
praatje van de nieuwe modellen, maar de rest links laat liggen. Van an
dere nog leverbare modellen moet de informatie dus gewoon uit papie
ren catalogi worden gevist. De enige 'link' tussen KNMV en Nimag is een
driedaagse toertocht door Duitsland en de Benelux die als Suzuki Toer
1997 op het beeldscherm verschijnt. Wie na deze teleurstelling de moeite
neemt de 'screensaver' af te wachten, wordt toch nog even verrast. Om te
voorkomen dat het computerbeeldscherm inbrandt trekken drie motor
rijders vette, zwarte strepen. Ze worden afgelost door een flitsende Su
zuki van het type GSX-R. Leuk. Maar om daar nu beide diskettes voor
aan te schaffen... De MotoDisk '97 kost 27,50. Het pakket is verkrijg
baar bij Nimag en bij de erkende Suzuki-dealers.
Ruud Vos
Na de veelbesproken introductie
van Audi's unieke, geheel uit
aluminium gebouwde topmodel A8
is het nogal stil geworden rond deze
runner-up in de topklasse van de
automarkt. Hij verschijnt nu met
een eveneens unieke motor, op dit
moment
's werelds enige V6 diesel met directe
brandstofinjectie. Letterlijk blijft
het daarmee stil rond en in de A8,
want deze TDI V6 is het toppunt van
beschaving in dieselland.
De komst van de TDI verbetert
de concurrentiepositie van
Audi's topper tegenover de auto's
die de topklasse beheersen, de
Mercedes S en BMW 7-serie. Voor
al bij de grootste Mercedes is de
dieselversie in ons land veruit het
populairst. Audi verwacht iets
dergelijks, veertig procent van de
afgeleverde A-achten zal in het
eerste volle verkoopjaar 1998 de
nieuwe TDI motor hebben.
Terecht toont Audi's chef diesel-
motorontwerp Richard Bauder
zich trots op de leidende rol van
zijn merk bij direct ingespoten
dieselmotoren. Audi was er net
niet de eerste mee, maar maakte er
wel als eerste een overtuigend ver
koopsucces van, en besloot als eer
ste dat de toekomst is aan zulke
diesels. Audi biedt niet anders
meer, en ziet zich gesterkt in dat
besluit door de marktontwikke
ling. De vraag naar diesels groeit,
met daarbij in West-Europa nu
een aandeel van 44 procent voor
direct ingespoten motoren. De
voorspelling is dat over vijf jaar
nog eenderde meer diesels ver
kocht worden, waarvan ruim
tachtig procent met directe injec
tie.
Zuiniger
Directe injectie maakt een diesel
nog zuiniger, het probleem van
luidruchtig en rauw lopen is in
middels geheel verholpen. Audi's
zescilinder 2.5 TDI vormt het
levend bewijs. Volstrekt onhoor
baar is hij niet, stationair draai
end evenmin volmaakt trillings-
vrij. Maar wie deze diesel niet
beschaafd genoeg vindt hoort
thuis in het sprookje van de prin
ses die onder een berg matrassen
nog de erwt bespeurde.
De nieuwste Audi TDI benadert
zeer dicht het hoogverfijnd gedrag
van een benzine- zescilinder, van
ouderwetse dieseltraagheid is
nauwelijks sprake. Met een kern
gezond vermogen van 110 kW/150
pk blijkt de A8 TDI niet de aller
sterkste, maar wel de snelste die
sel van de markt. In Duitsland
stelden we vast dat het bij 220
km/h nog niet helemaal op is,
terwijl de A8 dan nog altijd een
toonbeeld van rust blijft, zowel in
weggedrag als inwendig geluids
niveau.
Het was logisch geweest de A 8 me
teen bij het debuut een dieselmo
tor te geven. Het ging er immers
om dat zijn lichte aluminium
bouw een laag brandstofverbruik
oplevert, een zuinige diesel erbij
had een extra groot verschil met
andere top-limousines geboden.
„Een vijfcilinder is te lang, dat
past niet in de A8", verklaart Bau
der waarom niet een diesel uit de
toenmalige Audi 100 werd overge
plant. Waai-van de sterkste versie
laatstelijk ook tot 2,5 liter inhoud
en 103 kW/140 pk vermogen
groeide.
Om dezelfde reden heeft de 100-
op volger A6 nu geen vijf cilinder
motoren meer, dat past niet. Het
staat bij voorbaat vast dat de A6
ook de zescilinder TDI krijgt. Des
gevraagd bevestigt Bauder dat de
V6 zelfs in de A4 kan, maar hij
kijkt verschrikt als we vragen of
het klopt dat deze tevens in de VW
Passat komt (in 1998, aangekon
digd bij het recente debuut van de
Passat Variant). Neutraal geeft hij
toe dat het kan, „de platform
strategie van VW/Audi betekent
dat uitwisseling van motoren tus
sen vele modellen mogelijk is."
Als eerste Audi-diesel heeft de V6
vier kleppen per cilinder. Iets om
ook de bestaande viercilinders
mee op te waarderen? „Dat ligt
voor de hand, maar er moet geke
ken worden of het niet te kostbaar
is.Doordat mede de uitlaatgasei-
sen steeds strenger worden mag er
evengoed op gerekend worden dat
de huidige sterkste 1.9 TDI, net als
de V6 voorzien van een turbocom
pressor met variabele geometrie,
binnen afzienbare tijd vier klep
pen per cilinder zal krijgen.
Verbruiksmeter
Hoe zuinig is de zescilinder TDI
dan wel? Bij de testritten, wanneer
allesbehalve zuinig met de auto's
woi'dt omgesprongen, kwam de
verbruiksmeter van de ingebouw
de boordcomputer niet boven 1:10
gemiddeld. Volgens fabriekscij-
fers moet de A8 gemiddeld rond
1:14 halen, hetgeen zeker in de
praktijk bereikbaar lijkt. Heel
zuinig voor een topklasser, ook
vergelëken met andere dieselmo
dellen.
Daar komt bij dat de 2.5 TDI me
teen de goedkoopste A8 uitvoe
ring is. Met handgeschakelde zes-
bak komt hij op 126.700. In grote
meerderheid zullen kopers voorde
vijftraps Tiptronic automaat kie
zen, weet de importeur. Die komt
in oktober, evenals een vierwiel-
aangedreven Quattro versie. De
meerprijzen voor automaat en
Quattro-aandrijving bedragen
4800 en/ 10.000.
Zeker niet toevallig komt een A8
TDI automaat maar net tweehon
derd gulden duurder uit dan
BMW's 725 tds, standaard met au
tomatische transmissie. Het is be
paald uitzonderlijk dat de diesel-
A8 liefst tienduizend gulden min
der kost dan een 2.8 V6 benzine
versie. De importeur heeft dus een
'markt-conforme' prijs geprikt,
ofwel gekeken wat de genoemde
BMW kost. De veruit belangrijk
ste concurrent Mercedes S 300
Turbodiesel is aanzienlijk duur
der, loopt als enige net zo onge
meen beschaafd, doch is minder
zuinig en snel.
Peter Fokker
Om met een peuter te fietsen is
een kinderzitje nodig en om te
lopen een wandelwagentje. In
klapbare buggy's kunnen eventu
eel op de fiets mee, maar dat blijft
een heel gedoe. Onder de merk
naam Baby Quick is er nu een kin
derzitje dat tevens bruikbaar is als
wandelwagentje, compleet met
grote wielen en een duwstang.
Het stoeltje is te monteren op een
bagagedrager, maar bijzonder is
dat ook fietsen zonder bagagedra
ger geschikt zijn. Een bijgeleverde
beugel doet in dat geval dienst als
bevestigingsmateriaal. Het stoel
tje is geschikt voor kinderen tot
een gewicht van 19 kilo.
Een goedkeuring van het Duitse
TUSV garandeert een solide en
veilige constructie. De montage is
eenvoudig en verloopt vlot. Er zit
een veiligheidsriem op en de voet
steuntjes zijn verstelbaar. De prijs
van de Baby Quick bedraagt
175,-
Kleine Aarde
De Kleine Aarde in Boxtel, 'cen
trum voor een leefbare wereld',
bestaat 25 jaar. Ter gelegenheid
daarvan is er zondag 29 juni een
open dag, waarop internationale
samenwerking én fietsen in de
schijnwerper staan.
Om het fietsen te promoten zullen
allerlei typen en modellen fietsen
te zien zijn en gedemonstreerd
worden. Vooral tandems en lig
fietsen zullen de show stelen. Het
maken van proefritten behoort tot
de mogelijkheden. Vanzelfspre
kend stimuleert de Kleine Aarde,
het Klaverblad 1, Boxtel, een be
zoek per fiets. De open dag duurt
van 10 tot 17 uur en is gratis toe
gankelijk.
Fietstrein
Het idee voor een speciale fiets
trein heeft het adviesbureau PRC
Bouwcentrum uit Bodegraven de
Haveninnovatieprijs van 5000,-
opgeleverd. Het bureau tekende
een dubbeldekker, waarvan de zij
kant deels opklapbaar is. Reizi
gers kunnen hun fiets in het
onderste gedeelte stallen en zelf
bovenin gaan zitten. De fietstrein
is bedoeld voor woon- werkver
keer. De NS vindt het een leuk
idee, maar vertoont geen aanstal
ten om het uit te voeren. Op dit
moment is het niet mogelijk als fo
rens tijdens de spitsuren een fiets
in de trein mee te nemen. Vouw
fietsen zijn wel toegestaan. De
prijs is ingesteld door het gemeen
telijk havenbedrijf van Rotter
dam, Ahoy' en het vaktijdschrift
Land Water.
Theo van der Kaaij
De Baby Quick is geschikt voor peuters tot een gewicht van 19 kilo.
Een grote vraag is waarom Al
fa Romeo's styling-afdeling
zich nog eens heeft uitgeleefd op
I de (in samenwerking met Pinin-
farina) zelf ontworpen Spider. Er
is tenminste niets bekend over
serieuze plannen met de Spider
Monoposto, die een weerwoord
lijkt op Renault's opmerkelijke
Sport Spider. Maar hoopvol
merkt de importeur op dat een
productieserie makkelijk te rea
liseren lijkt.
De toch al spectaculaire lijn van
de Alfa Spider is bij de Mono
posto extreem doorgetrokken.
Hij heeft geen voorruit meer, de
hoge rug wordt bekroond door
een indrukwekkende rolbeugel
achter de bestuurder. Een pure
éénzitter is het niet, al geeft de
naam dat aan. In de stijl van klas
sieke lange-afstandsracers
wordt de bijrijdersplaats afge
dekt door een afneembaar pa
neel. De enkele achteruitkijk
spiegel op een lange steel
versterkt het race- uiterlijk. Al
fa's tekenaars voorzagen verder
in rijwindgeleiders langs de bo
dem, voor een soort luchtafzui
ging onder de auto die de weglig--
!ging verbetert.
Met in het najaar de Onthulling
van de opvallende 156 op het pro
gramma lijkt Alfa Romeo geen
behoefte te hebben aan de Mono
posto als aandacht trekkend
showmodel. Dan had men het
ook beter als verrassing kunnen
bewaren. Toch een voorschot
voor een uiterst exclusieve pro
ductiewagen dan? Alfa Romeo
deed het eerder met de monster
lijke SZ coupé en RZ spider. Iets
voor een speciale race-serie mis
schien, liefst in het voorpro
gramma van de Formule 1? Doch
Alfa studeert al op een raceserie
met de 156. Een mysterieuze ver
schijning, deze Monoposto.
Mazda 323
Begin dit jaar beloofde Mazda bij
het debuut van de driedeurs 323
P op de AutoRAI ook een diesel
motor, vanaf deze maand is die
leverbaar geworden. In de 323 P
en de vierdeurs 323 sedan wordt
een tweeliter diesel met 55
kW/75 pk gemonteerd, in princi
pe afkomstig uit de 626, die zeer
binnenkort een opvolger krijgt.
Het aggregaat is in de 323 ont
daan van de kostbare Comprex-
compressor zoals hij in de 626
heeft, en werd niet zonder mo
ons land een geheel nieuwe op
volger voor Renault's grootste
bestelwagenserie Master. Behal
ve de gelijknamige voorganger
vervangt deze de grootste vari
anten van het compactere model
Trafic. De Master zal twaalf ba
sisversies kermen, met keus uit
onder meer drie lengte- en drie
hoogtematen. Er staan twee die
selmotoren op het programma,
een conventionele 2,5 liter met 59
kW/80 pk en een direct ingespo
ten 2,8 liter turbodiesel met 81
kW/110 pk. Het laadvermogen
bedraagt 1 tot 1,7 ton.
Nu al is bekend dat over vier jaar
weer een opvolger komt. Eind
vorig jaar berichtte Opel dat sa
men met Renault een nieuwe be
stel wagenlijn in de klasse van 2,5
tot 2,8 ton bi-utogewicht ontwik
keld zal worden. Dat is precies de
klasse van de Master. Renault
verzorgt het ontwerp, Opel gaat
de besteller onder het eigen merk
bouwen in het Britse Luton. Nu
al levert Opel in Engeland en
Duitsland de Renault Trafic, her-
noemd tot Opel Arena.
Mercedes V-Van
Bij de heftige strijd om klandizie
in de klasse van grote ruimtewa
gens lijkt Mercedes-Benz tot nu
toe geen groot succes beschoren
met de V-serie. Eerder loopt het
goed met de verkoop, mede aan
particulieren, van de sterk ver
wante Vito bestelwagen in dub-
belcabine-uitvoering. Die kost
een stuk minder dan de luxueuze
V-personenauto. Als tussenmaat
komt Mercedes nu ook met een
Van-uitvoering in de V-serie, een
model dus zonder zitplaatsen
achterin, maar met de luxe van
de personenautoversie.
Evenals de personen-V kan de
Van geleverd worden met 2,3 liter
benzine- of turbodiesel- motor,
tevens zijn er twee aankledings
pakketten. De prijzen beginnen
net onder 50.000 gulden exclu
sief BTW. Een stuk meer dan een
vijfzits Vito met dubbele cabine
kost, die er nagenoeg hetzelfde
uitziet.
De V-Van heeft echter meer uit
rusting: luchtvering met niveau
regeling aan de achteras, ABS,
twee airbags en elektrisch be
diende ramen. Als luxe bestelau
tovariant op een grote ruimtewa
gen heeft de Mercedes V voordeel
van zijn forse afmetingen: hij
biedt ruim 4,5 kubieke meter
laadruimte. GPD)
anders heeft. Deze radio/CD-
speler beschikt over een tot 24
uur vooruit te programmeren
alarmsignaal. Dit alarm is inge
bouwd in het afneembaar front
paneel. Het alarmsignaal gaat af
voordat de ingestelde tijd wordt
bereikt. Zo kan het bijvoorbeeld
waarschuwen wanneer de par
keertijd bij een meter haast afge
lopen is. Het display van het mee-
De Renault Master heeft twaalf b
genomen front geeft dan ook aan
hoeveel tijd resteert.
Voor het overige prijst Philips de
RC 948 aan met zijn DQR digitale
radio-ontvanger met bijzonder
storingsongevoelige ontvangst,
en een 'sound-knop' aan de inge
bouwde versterker. Dat laatste is
bepaald niet nieuw: een reeks
sisversies.
voorgeprogrammeerde instellin
gen voor de toonregeling, afge
stemd om bepaalde muzieksoor
ten extra sfeerrijk weer te geven.
Het radiodisplay duidt de instel
ling aan als pop, jazz, klassiek en
dergelijke. De adviesprijs van de
Philips RC 948 is 1000.
Begin volgend jaar verschijnt in
demisering overgeplant. Er zit
een nieuwe cilinderkop op, als
mede een nieuwe brandstofin
jectie met volledig elektronische
regeling, een primeur voor Maz
da. De prijzen van de nieuwe die-
sel-Mazda's beginnen bij
33.895.
Wekkerradio
Voor het topmodel RC 948 in een
nieuwe reeks autostereo-appa
raten heeft Philips een snufje we
ten te bedenken dat nog niemand
De Alfa Monoposto lijkt klaar voor de 24 uur van Le Mans.