Met de krul als
handtekening
Wolterinck ziet ritme in de natuur
PZC
Ontwerpster
Maroeska
Metz
Precisie-
>rk?
Lichtkoker brengt
zonnetje in huis
bouwen en wonen
38
Monumentaal
tuinenboek
j De Nationale
1 Hypotheekbeurs
hypotheken
Wesdorp Groep
6
zaterdag 14 juni 1997
Haar kinderdroom - een
beroemd violiste worden
- is nooit uitgekomen. Maar
Maroeska Metz is blijven
dromen. En ze maakt veel van
wat haar dan voor ogen komt
waar. Daar mogen anderen
van meegenieten: Haar
fantasievolle
interieurontwerpen zijn
dromen om in te wonen. De
viool blijkt daarin toch nog
een rol te spelen, want ze geeft
elk ontwerp een krul mee, die
sterk doet denken aan het
versierde uiteinde van het
muziekinstrument. De krul is
Maroeska's handtekening
geworden. Tot nog toe heeft ze
hem functioneel in elk
ontwerp verwerkt. „Dat geeft
me een kick. Als me dat niet
meer zou lukken, moet ik er
mee stoppen."
Toen Maroeska na drie j aar con
servatorium inzag dat ze er
niet veel voor voelde de zoveelste
viool te spelen in een orkest - ze
maakte deel uit van het Nationaal
Jeugdorkest - en dat ze het al hele
maal niet zag zitten om als solist
op een podium te staan - thuis
speelde ze altij d veel beter -, wierp
zé zich op haar andere liefde: teke
nen. Zij deed, zonder dat aan ie
mand te vertellen, toelatings
examen voor de Gerrit Rietveld
Academie en werd aangenomen.
Toen moest thuis het hoge woord
eruit, maar gelukkig viel de con
frontatie mee en kon ze naar de
Academie. Ze koos voor de oplei
ding beeldhouwen. ,,Ik voelde me
vooral aangetrokken tot het wer-
kenmet metaal en hout. Hakken in
steen en werken in was, dat sprak
me niet zo aan."
Na haar studie probeerde ze als
kunstenaar de kost te verdienen.
De Beeldende Kunsten Regeling
(BKR) was inmiddels afgeschaft
en vervangen door startstipendia
voor beginnende kunstenaars. ,,Ik
maakte in die tijd een soort verha
lende metalen beelden en installa
ties - daarin k wam de spiraalvorm
van de krul al voor -, maar die pas
ten niet zo erg in de toenmalige
kunsttrend. Een startstipendium
heb ik nooit gekregen.
Solotoonstelling
Wel een mooie start in 1986 met
een solotententoonstelling in het
Van Reekum Museum in Apel
doorn. En een opdracht in het ka
der van de eenprocentsregeling
om in de hal van een verbouwde
school een kunstwerk te maken.
,Toen ik die hal zag. vond ik dat de
.omgeving niet klopte. Ik kreeg
toestemming die te veranderen - in
feite werd een deel van de renova
tie weer tenietgedaan - en pas
daarna ontwierp ik er een lamp
voor."
Bij het uitvoeren van deze op
dracht werd het Maroeska voor 't
eerst duidelijk dat voor haar de
(Advertentie)
Maroeska Metz, de ambachtsvrouw bijna verstrikt in een van de kronen voor de Amsterdamse Arena.
Het stoeltje Ilios dat Maroeska Metz ontwierp voor de Arx-collectie van
Gelderland.
ruimte zeker zo essentieel was als
het kunstwerk dat er in moest ko
men. En zo ging ze zich van liever
lee steeds meer bezig houden met
de aard en de inrichting van het in
terieur. En als vanzelf sloeg Ma
roeska een andere weg in, die van
de toegepaste kunst. Maar een
droomkoningin is zij gebleven. Ze
is dol op kastelen en paleizen. ,,Als
ik langs zo'n groot landgoed rijd,
dan hoef ik er niet eens in. Ik fan
taseer hoe het er van binnen uit
ziet en hoe ik het zou willen inrich
ten."
Met fantaseren alleen krijgt nie
mand brood op de plank. Maroes
ka ontwierp voor haar eigen kerst
diner een kandelaar. Die viel bij
familie en vrienden zo in de smaak
- 'zoiets wil ik ook' - dat ze er een
aantal van maakte. „Ik wilde geld
verdienen, dus probeerde ik ook ze
te verkopen via enkele betere
meubelzaken. En dat bleek een
succes. Maar ik begreep wel dat ik
alleen met zo'n kandelaar niet ver
kon komen. Dus ging ik als een ra
zende andere dingen maken. En ik
zorgde voor een presentatiemap."
Collectie
Maroeska's ster steeg snel en al
gauw omvatte haar collectie ont
werpen voor het gehele interieur.
Sinds 1991 brengt zij onder haar
naam een collectie verlichting en
interieuraccessoires voor een ge-
Tafellamp Capa van metaal,
kersenhout en matglas.
selecteerde groep van designwin
kels in binnen- en buitenland.
Haar hang naar het maken van een
totaalbeeld van ruimte en inrich
ting kan zij uitleven in diverse
projecten als winkelinterieurs en
inrichtingen voor restaurants.
Daarnaast ontwerpt zij ook in op
dracht van fabrikanten. Onder
meer meubelen voor Designers
Guild en voor ArX, de designtak
van Gelderland. En vorig jaar een
collectie bedtextiel voor Van Es
Agenturen. Tegels, sieraden,
handtassen, tapijten, vazen en
vloeren heeft ze eveneens ontwor
pen. Een van haar laatste handte
keningen zette ze op wasbakken
en toiletcombinaties van AR Ba
throom Design, leverancier van
handbeschilderd sanitair.
Omdat Maroeska Metz in geld ver
dienen alleen geen voldoening
vindt, werkt ze af en toe mee aan
ideële projecten die haar aanspre
ken. Een vriendin betrok haar bij
acties voor de ouders van jeugdige
spierdystrofie-patienten, het Du-
chenne Parent Project. Zij ont
wierp daarvoor een kinderstoel en
een serviesje.
Ambachtsvrouw
In Maroeska huizen twee persoon
lijkheden. Enerzijds die droomko
ningin, anderzijds de ambachts
vrouw, die in de werkplaats haar
romantische krulkronen, kande
laars, spiegels en andere woonac
cessoires in elkaar staat te lassen.
„Ik vind ontwerpen leuk, maar
ook het uitvoeren. Ik werk altijd
twee dagen per week in de werk-
plaats en dat wil ik mijn hele leven
zo houden. Je moet voeling hou
den met het materiaal. Het mag
geen routine worden. Vandaar dat
wij niet met mallen werken. Elk
onderdeel wordt steeds weer op
nieuw gemaakt. Dat houd je alert.
Voor de Amsterdamse ArenA heb
ik acht lampen van elk drie meter
hoog en anderhalve meter in door
snee gemaakt. Dat was een gigan
tische klus en tijdens het assem
bleren had ik af en toe het gevoel in
mijn eigen krullen verstrikt te ra
ken."
Metaal is lastig om mooi af te wer
ken. Daar gaat veel tijd in zitten.
Als j e productie wilt maken, kun j e
dat echter niet allemaal alleen af.
„Ik ben nu eenmaal een perfectio
nist. Het assembleren blijf ik zelf
doen, maar het nabewerken en af
werken laat ik tegenwoordig, net
als het maken van onderdelen, aan
anderen in de werkplaats over. Wij
werken daar met z'n zessen. Maar
het feit dat ik zelf alles tot een ge
heel maak, daarmee probeer ik
mijn ontwerpen een emotionele
waarde mee te geven. Ik hoop dat
mensen voelen dat ik elk werkstuk
met heel veel plezier, ja met liefde
in elkaar heb gezet."
Thea Wamelink
Het is vier kilo zwaar. Telt 216
pagina's met ruim 200 kleu
renfoto's, is gedrukt op 170 grs.
glanzend kunstdrukpapier, ge
bonden in een linnen band en
voorzien van een stofomslag. De
tekst is viertalig. Het kost 195
gulden. Ze hebben er zeven jaar
aan gewerkt. Fotograaf Cees
Roelofs en hij, Marcel Wolterinck
(36), bloemist, decorateur, ont
werper, muziekuitgever. En win
kelier te Laren. Het boek heet
naar hemzelf: Wolterinck. Een
sobere titel voor een monumen
taal werk.
In zij n kantoortj e op het dakter
ras van zijn bloemenwinkel
aan de Naarderstraat in Laren
heerst breidelloze chaos. Zeg
maar bende. Des te opvallender
zijn de gestileerde attributen die
er staan: een kast met speelse
ijzeren kozijnen, een tafel met
lood-zinken bovenblad, twee
identieke roestkleurige bureau
lampen. Daartussen, daarop,
daaronder en daarin papier. Veel
papier.
En'veel telefoontjes. Het is vroeg
in de morgen. Nu en dan spoedt
hij zich naar zijn personeel: zes
tien jonge mensen die hij de op
drachten voor die dag geeft. Een
huwelijk heeft hij, een crematie
en een terras. Het dagelijks leven
van de bloemist. Zijn eerste
klant, een Laarder mevrouw, be
kent fluisterend dat ze, als ze in
de put zit, zijn zaak binnenloopt.
„Net een museum".
Een provocerend begin: de start
van een gesprek tussen een lief
hebber van wilde 'laat-maar-
gaan-tuinen' en iemand die zelfs
De hoorn des overvloeds die Marcel Wolterinck maakte in het huis van
de Nederlandse ambassadeur in Washington. foto Cees Roelofs
de blaadjes van zijn planten lijkt
te strijken en daar quasi-non-
chalant nog eens een ganzenveer
bijlegt. Niet zomaar, maar net of
die daar toevalligerwijze is neer-
gedwarreld.
Tegenstellingen
Hij lacht met z'n jongensgezicht.
Heeft het over de tegenstellingen
in hem en in 'de mens' in het bij
zonder. „Soms werk ik heel strak.
Kan het me niet leeg genoeg zijn.
En dan weer bouw ik barokke ge
zelligheid. Hij bladert in het
boek, wijst op een foto van de
tuin van zijn voormalige land
huis 't Kuilenbosch, 800 meter
verderop in Laren. Of die dan
niet wild is? Gecontroleerd wild,
is ons compromis.
Hij laat me ook een folder zien
van het Hempel-hotel in Londen.
Eentje van een barokke klassieke
hotelkamer. En eentje van een
hal-achtige ruimte met twee
rechthoekige gaten in de vloer
met grind. Volstrekt symme
trisch. Met die twee polen werkt
hij zelf ook. De ene keer een
simpel vaasje en dan weer een
weelderige, overdadige bloe
menpracht. Zoals bij de Vermeer
tentoonstelling in Washington,
of in het huis van de Nederlandse
ambassadeur daar. De hoorn des
overvloeds, versieringen met
zo'n 11.000 tulpen. In Washing
ton lijkt hij nu zowat kind aan
huis. De vrouw van de ambassa
deur, Francoise Jacobovits de
Szeged, schreef een adorerend
voox"woord voor zijn boek.
Fluitenkruid
Hij is net weer terug. Is alweer
bezig met de tafeldecoraties voor
een groot diner. „Gisteren zag ik
dat het fluitenkruid er zo ver
schrikkelijk mooi bijstaat. Dus
ga ik 150 vaasjes achter elkaar op
de tafel zetten. Ik laat mensen
eten in een veld van fluiten
kruid". Hij zegt het of hij de inval
ter plekke kri j gt. Endatisookzo,
Als je de foto's goed bekijkt zie je
symmetrie en veelvuldig terug
komende details. Hij spreekt
over 'het ritme'. Van die 150
vaasjes fluitenkruid bijvoor
beeld. Maar ook bij een flesje met
lelietjes van dalen. Opvallend is
dat zijn bloemencreaties altijd
onderdeel zijn van een totaal 'de
sign'. Dat flesje staat wel tegen
de rand aan van een rond zilveren
dienblad. Het zijn geregisseerde
tafereeltjes. Hij bepaalde wat en
hoe Cees Roelofs het fotografeer
de. De krantenfotograaf komt er
achter hoe dat werkt. Het duurt
een klein halfuurtje voordat de
éne foto is genomen. Hij arran
geert zichzelf als een decorstuk.
De Achterhoeker uit Groenlo
wist al op zijn zesde dat hij 'in de
bloemen' wilde. „Dat was een
absolute zekerheid voor me. Mijn
moeder vond dat maar eng, zo'n
eenzijdig toekomstidee. Stel je
nou eens voor dat je allergisch
bent, zei ze dan". Hij was natuur
lijk niet allergisch. Hij volgde een
middelbare tuinbouwschool. En
daarna een meesterbinderoplei-
ding. „Dan krijg je vakken als
kleurleer en kunstgeschiedenis.
Handig als iemand wat Romeins
wil".
Hij woont nu tien jaar in Laren.
Een tijd geleden had hij grootse
plannen. Wilde een carosserie-
f abriek in Laren kopen. Had fan
tasieën voor een galerie, een
lunchroom en natuurlijk zijn ei
gen decoratieve paleisje. Hij had
er zijn Engelse landhuis 't Kui-
lenboch al voor verkocht. Op het
allerlaatste moment bleek de
buurman, de Rabo-bank hem
voor te zijn.
Hij gaat nu een zelf ontworpen
huis in Blaricum bouwen. Al
thans wat de welstandscommis
sie eiwan heeft overgelaten.
„Ach, ik had kunnen vechten.
Maar dat kost zoveel zinloze
kracht".
Wat zijn winkel betreft wil hij ab
soluut in Laren blijven. „Het is
hier ideaal. Ook commercieel ge
zien", zegt hij. Hij vertelt over
een NOS-ploeg die een onder
werp wilde maken over kerst
stukken. Een reportage in een
tuincentrum en eentje in een de
cadente zaak. En 'dus' kwamen
ze bij Wolterinck terecht. „Het
eeuwige misverstand", zegt hij.
„Je moet decadentie niet verwar
ren met duur. Het gaat mij om
kwaliteit".
Toch maar de vraag. Zijn plan
nen met die carrosseriefabriek.
De soms bourgondische simpel
heid. De heldere nauwelijks
kleurige kleuren. De Jan des
Bouvrie van de bloemdecoraties?
„Ja, wat dat betreft wel", zegt hij
„Heb je die foto van dat interieur
van hem gezien, een sobere ka
mer met een klassieke spiegel?
Heel mooi, Maar Jan des Bouvrie.
Ach, het gaat niet zo om mezelf",
zegt hij.
Het klinkt gek. Maar hij maakt
de indruk dat het waar is.
Jos Haagmans
Het boek Wolterinck, uitgeverij Ter
ra. Tekst Marcel Wolterinck. foto's
Cees Roelofs. Prijs f195.
Een eigen huis. Aan de koop gaat heel wat wikken en wegen
vooraf. Het is niet eenvoudig een hypotheek te kiezen uit alle
beschikbare mogelijkheden. De Nationale Hypotheekbeurs
zoekt met uiterste precisie de beste hypotheek voor u. Maak
eens een afspraak voor een vrijblijvend advies.
maakt work van uw hypotheek!
OOGS VLASMARKT 4 TEL.0113-251588
MISDELBUBO STATIONSSTRAAT 1 7 TE L0 1 1 8-6 5 11 2 2
VLISSIHOEN BADHUISSTRAAT 137 T E L0 1 1 8-4 1 3 9 00
ZIERIKZEE MANHUISSTRAAT 1-3 TEL. 0 1 1 1 - 420 1 24
7 week is de rente op de kapitaalmarkt licht gedaald. Amev en
\Cdk verlaagden de tarieven voor 10 en 10/12 jaar met 0.3%
Hypotheekrente
netto werkelijke
per
rente
afsluit
opgave rente bij fiscale
3 juni 1997
vast
provi
bank
besparing van
gedu
sie in
constant
rende
37 3%
50%
ABN AMRO
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,30
3,36
2,05
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,20
3,95
2,50
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,70
4,28
2,76
ann. hyp.
variab.
1,00
4,50
3,07
2,47
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,10
4,10
3,28
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,00
3,20
1,94
spaarhyp.
10 jr
1,00
6,70
3,65
3,28
spaarhyp.
15 jr.
1 00
7,00
3,84
2,43
ann.hyp
5 jr.
1,00
5,80
3,91
3,12
ann. hyp.
10 jr.
1,00
6,50
4,36
3,48
Aegon
spaarhyp
5 jr.
1,00
5,90
3,17
1,93
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,20
4,00
2,56
Amev
zorg-vrij-hyp.
5 jr.
1,00
6,20
3,35
2,06
Levensverz.
zorg-vrij-hyp.
15 jr.
1,00
7,40
4,13
2,66
Bouwfonds
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
6.10
3,28
2,01
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
6,90
3,79
2,40
Centraal
spaargar.hyp.
5 jr.
0,25
5,70
3,96
1,76
Beheer
spaargar.hyp.
15 jr.
0,25
7,10
3,85
2,43
CVB
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,10
3,90
2,47
ann hyp,
2 jr.
1,00
4,70
3,20
2,57
ann. hyp.
5 jr.
1,00
5,90
3,97
3,17
Delta Lloyd/
hyp.tot.plan
5 jr.
1,00
5,80
3,10
1,88
Leven
hyp.tót.plan
15 jr.
1,00
7,30
4,06
2,61
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
6,20
3,34
2,06
FBTO
spaarhyp.
5 jr.
0,00
5,70
4,04
1,84
spaarhyp.
15 jr.
0,00
7,00
3,85
3,46
GW K-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,10
3,29
2,02
ann. hyp.
-1 jr.
1,00
4,10
2,82
2,27
ann. hyp.
5 jr.
1,00
5,90
4,07
3,17
HNG
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
6,00
3,22
1,97
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
6,80
3,74
2,35
HoogHuys/C
hyp.spaarpl.
5 jr.
1,00
5,90
3,15
1,93
ING-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,30
3,36
2,06
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,20
3,95
2,50
ann. hyp.
0/1 jr.
1,00
4,50
3,07
2,47
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,10
4,10
3,28
Nationale
spaarhyp.
1,00
6,10
3,29
2,02
Nederlanden
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,20
4,00
2,55
NOG verz.
garant hyp.
5 jr.
1,00
5,80
3,06
1,84
garant hyp.
10 jr.
1,00
6,70
3,63
2,26
garant hyp.
15 jr.
1,00
6,90
3,76
2,36
Postbank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,20
3,33
2,05
spaarhyp.
5/7 jr.
1,00
6,80
7,40
3,72
2,34
spaarhyp. 10/12 jr.
1,00
4,12
2,64
ann, hyp.
2 jr.
1,00
4,70
3,08
2,46
ann. hyp.
5 jr.
- 1,00
6,00
3,92
3,13
PVF hyp.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
5,90
3,12
1,88
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,00
3,83
2,41
ann. hyp.
5 jr.
0,75
5,70
3,83
3,06
ann. hyp.
10 jr.
0,75
6,50
4,35
3,47
ann. hyp.
15 jr.
0,75
6,80
4,55
3,63
Rabo.
sp.opt. hyp.
3 jr.
1,00
5,60
2,94
1,75
(adviesrente)
sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
7,20
3,96
2,51
SNS bank
spaarhyp.
ideaal
1,00
6,10
3,25
1,98
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,30
3,38
2,07
ann. hyp.
1 jr.
1,00
4,30
2,95
2,37
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,10
4,10
3,28
Westland Utr.
lage last.
7 jr.
1,00
6,70
3,67
2,31
Zwolsche Alg
hyp.-gar-plan
5 jr.
1,00
6,00
3,07
1,80
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met na
tionale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op
de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gel
den voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad ƒ150.000,-.
Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwrpercentages
gelden. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
(Advertentie)
Juni Hypotheekmaand Actie-tarieven
1 1 jr. v.a. 3,2%
Spaarhypotheek:
1 5 jr. v.a. 5,1% 1
5 jr. v.a. 5,3%
1 10 jr. v.a. 6,1% 1
10 jr. v.a. 6,3%
Bel: (0113) 563772
Natuurlijk licht op eeu plek in huis
waar dat niet van buiten komt? Dat
kan. Alleen moeten er flinke gaten in
plafond en dak worden gemaakt
alvorens de Solatube kan worden
geïnstalleerd. Het betreft een buis die
het door een koepeltje op het dak
opgevangen licht reflecteert naar een
plafondarmatuur. Het resultaat is
verbluffend: op een voorheen donkere
plaats begint de zon te schijnen. Zonder
energiekosten. De Solatube is een
Australische vinding, die sinds kort in
Nederland te koop is.
De constructie is vooral ge
schikt voor garages, zolder
ruimten en slaapkamers. De in- en
uitgang vanaf het dak tot plafond
mogen niet meer dan 380 centime
ter van elkaar liggen. Een twee
etages lager liggende woonkamer
extra verlichten zal niet lukken.
Een ruimte van drie bij drie meter
kan het beste worden verlicht met
een buisdiameter van 25 centime
ter. Er is er ook nog één met een
diameter van 40 centimeter die
kamers van vijf bij vijf in het Zon
netje zet. De leverbare lengte
loopt van 50 tot 380 centimeter.
De kleinste Solatube (25 centime
ter doorsnede en 50 centimeter
lang) kost ruim 500 gulden; het
duurste en langste exemplèar on
geveer 1500 gulden.
Vanwege het zagen en boren in
plafond en dak moet er bij de in
stallatie een vakman aan te pas
komen.