Met de krul als handtekening Wolterinck ziet ritme in de natuur PZC Ontwerpster Maroeska Metz Precisie- >rk? Lichtkoker brengt zonnetje in huis bouwen en wonen 38 Monumentaal tuinenboek j De Nationale 1 Hypotheekbeurs hypotheken Wesdorp Groep 6 zaterdag 14 juni 1997 Haar kinderdroom - een beroemd violiste worden - is nooit uitgekomen. Maar Maroeska Metz is blijven dromen. En ze maakt veel van wat haar dan voor ogen komt waar. Daar mogen anderen van meegenieten: Haar fantasievolle interieurontwerpen zijn dromen om in te wonen. De viool blijkt daarin toch nog een rol te spelen, want ze geeft elk ontwerp een krul mee, die sterk doet denken aan het versierde uiteinde van het muziekinstrument. De krul is Maroeska's handtekening geworden. Tot nog toe heeft ze hem functioneel in elk ontwerp verwerkt. „Dat geeft me een kick. Als me dat niet meer zou lukken, moet ik er mee stoppen." Toen Maroeska na drie j aar con servatorium inzag dat ze er niet veel voor voelde de zoveelste viool te spelen in een orkest - ze maakte deel uit van het Nationaal Jeugdorkest - en dat ze het al hele maal niet zag zitten om als solist op een podium te staan - thuis speelde ze altij d veel beter -, wierp zé zich op haar andere liefde: teke nen. Zij deed, zonder dat aan ie mand te vertellen, toelatings examen voor de Gerrit Rietveld Academie en werd aangenomen. Toen moest thuis het hoge woord eruit, maar gelukkig viel de con frontatie mee en kon ze naar de Academie. Ze koos voor de oplei ding beeldhouwen. ,,Ik voelde me vooral aangetrokken tot het wer- kenmet metaal en hout. Hakken in steen en werken in was, dat sprak me niet zo aan." Na haar studie probeerde ze als kunstenaar de kost te verdienen. De Beeldende Kunsten Regeling (BKR) was inmiddels afgeschaft en vervangen door startstipendia voor beginnende kunstenaars. ,,Ik maakte in die tijd een soort verha lende metalen beelden en installa ties - daarin k wam de spiraalvorm van de krul al voor -, maar die pas ten niet zo erg in de toenmalige kunsttrend. Een startstipendium heb ik nooit gekregen. Solotoonstelling Wel een mooie start in 1986 met een solotententoonstelling in het Van Reekum Museum in Apel doorn. En een opdracht in het ka der van de eenprocentsregeling om in de hal van een verbouwde school een kunstwerk te maken. ,Toen ik die hal zag. vond ik dat de .omgeving niet klopte. Ik kreeg toestemming die te veranderen - in feite werd een deel van de renova tie weer tenietgedaan - en pas daarna ontwierp ik er een lamp voor." Bij het uitvoeren van deze op dracht werd het Maroeska voor 't eerst duidelijk dat voor haar de (Advertentie) Maroeska Metz, de ambachtsvrouw bijna verstrikt in een van de kronen voor de Amsterdamse Arena. Het stoeltje Ilios dat Maroeska Metz ontwierp voor de Arx-collectie van Gelderland. ruimte zeker zo essentieel was als het kunstwerk dat er in moest ko men. En zo ging ze zich van liever lee steeds meer bezig houden met de aard en de inrichting van het in terieur. En als vanzelf sloeg Ma roeska een andere weg in, die van de toegepaste kunst. Maar een droomkoningin is zij gebleven. Ze is dol op kastelen en paleizen. ,,Als ik langs zo'n groot landgoed rijd, dan hoef ik er niet eens in. Ik fan taseer hoe het er van binnen uit ziet en hoe ik het zou willen inrich ten." Met fantaseren alleen krijgt nie mand brood op de plank. Maroes ka ontwierp voor haar eigen kerst diner een kandelaar. Die viel bij familie en vrienden zo in de smaak - 'zoiets wil ik ook' - dat ze er een aantal van maakte. „Ik wilde geld verdienen, dus probeerde ik ook ze te verkopen via enkele betere meubelzaken. En dat bleek een succes. Maar ik begreep wel dat ik alleen met zo'n kandelaar niet ver kon komen. Dus ging ik als een ra zende andere dingen maken. En ik zorgde voor een presentatiemap." Collectie Maroeska's ster steeg snel en al gauw omvatte haar collectie ont werpen voor het gehele interieur. Sinds 1991 brengt zij onder haar naam een collectie verlichting en interieuraccessoires voor een ge- Tafellamp Capa van metaal, kersenhout en matglas. selecteerde groep van designwin kels in binnen- en buitenland. Haar hang naar het maken van een totaalbeeld van ruimte en inrich ting kan zij uitleven in diverse projecten als winkelinterieurs en inrichtingen voor restaurants. Daarnaast ontwerpt zij ook in op dracht van fabrikanten. Onder meer meubelen voor Designers Guild en voor ArX, de designtak van Gelderland. En vorig jaar een collectie bedtextiel voor Van Es Agenturen. Tegels, sieraden, handtassen, tapijten, vazen en vloeren heeft ze eveneens ontwor pen. Een van haar laatste handte keningen zette ze op wasbakken en toiletcombinaties van AR Ba throom Design, leverancier van handbeschilderd sanitair. Omdat Maroeska Metz in geld ver dienen alleen geen voldoening vindt, werkt ze af en toe mee aan ideële projecten die haar aanspre ken. Een vriendin betrok haar bij acties voor de ouders van jeugdige spierdystrofie-patienten, het Du- chenne Parent Project. Zij ont wierp daarvoor een kinderstoel en een serviesje. Ambachtsvrouw In Maroeska huizen twee persoon lijkheden. Enerzijds die droomko ningin, anderzijds de ambachts vrouw, die in de werkplaats haar romantische krulkronen, kande laars, spiegels en andere woonac cessoires in elkaar staat te lassen. „Ik vind ontwerpen leuk, maar ook het uitvoeren. Ik werk altijd twee dagen per week in de werk- plaats en dat wil ik mijn hele leven zo houden. Je moet voeling hou den met het materiaal. Het mag geen routine worden. Vandaar dat wij niet met mallen werken. Elk onderdeel wordt steeds weer op nieuw gemaakt. Dat houd je alert. Voor de Amsterdamse ArenA heb ik acht lampen van elk drie meter hoog en anderhalve meter in door snee gemaakt. Dat was een gigan tische klus en tijdens het assem bleren had ik af en toe het gevoel in mijn eigen krullen verstrikt te ra ken." Metaal is lastig om mooi af te wer ken. Daar gaat veel tijd in zitten. Als j e productie wilt maken, kun j e dat echter niet allemaal alleen af. „Ik ben nu eenmaal een perfectio nist. Het assembleren blijf ik zelf doen, maar het nabewerken en af werken laat ik tegenwoordig, net als het maken van onderdelen, aan anderen in de werkplaats over. Wij werken daar met z'n zessen. Maar het feit dat ik zelf alles tot een ge heel maak, daarmee probeer ik mijn ontwerpen een emotionele waarde mee te geven. Ik hoop dat mensen voelen dat ik elk werkstuk met heel veel plezier, ja met liefde in elkaar heb gezet." Thea Wamelink Het is vier kilo zwaar. Telt 216 pagina's met ruim 200 kleu renfoto's, is gedrukt op 170 grs. glanzend kunstdrukpapier, ge bonden in een linnen band en voorzien van een stofomslag. De tekst is viertalig. Het kost 195 gulden. Ze hebben er zeven jaar aan gewerkt. Fotograaf Cees Roelofs en hij, Marcel Wolterinck (36), bloemist, decorateur, ont werper, muziekuitgever. En win kelier te Laren. Het boek heet naar hemzelf: Wolterinck. Een sobere titel voor een monumen taal werk. In zij n kantoortj e op het dakter ras van zijn bloemenwinkel aan de Naarderstraat in Laren heerst breidelloze chaos. Zeg maar bende. Des te opvallender zijn de gestileerde attributen die er staan: een kast met speelse ijzeren kozijnen, een tafel met lood-zinken bovenblad, twee identieke roestkleurige bureau lampen. Daartussen, daarop, daaronder en daarin papier. Veel papier. En'veel telefoontjes. Het is vroeg in de morgen. Nu en dan spoedt hij zich naar zijn personeel: zes tien jonge mensen die hij de op drachten voor die dag geeft. Een huwelijk heeft hij, een crematie en een terras. Het dagelijks leven van de bloemist. Zijn eerste klant, een Laarder mevrouw, be kent fluisterend dat ze, als ze in de put zit, zijn zaak binnenloopt. „Net een museum". Een provocerend begin: de start van een gesprek tussen een lief hebber van wilde 'laat-maar- gaan-tuinen' en iemand die zelfs De hoorn des overvloeds die Marcel Wolterinck maakte in het huis van de Nederlandse ambassadeur in Washington. foto Cees Roelofs de blaadjes van zijn planten lijkt te strijken en daar quasi-non- chalant nog eens een ganzenveer bijlegt. Niet zomaar, maar net of die daar toevalligerwijze is neer- gedwarreld. Tegenstellingen Hij lacht met z'n jongensgezicht. Heeft het over de tegenstellingen in hem en in 'de mens' in het bij zonder. „Soms werk ik heel strak. Kan het me niet leeg genoeg zijn. En dan weer bouw ik barokke ge zelligheid. Hij bladert in het boek, wijst op een foto van de tuin van zijn voormalige land huis 't Kuilenbosch, 800 meter verderop in Laren. Of die dan niet wild is? Gecontroleerd wild, is ons compromis. Hij laat me ook een folder zien van het Hempel-hotel in Londen. Eentje van een barokke klassieke hotelkamer. En eentje van een hal-achtige ruimte met twee rechthoekige gaten in de vloer met grind. Volstrekt symme trisch. Met die twee polen werkt hij zelf ook. De ene keer een simpel vaasje en dan weer een weelderige, overdadige bloe menpracht. Zoals bij de Vermeer tentoonstelling in Washington, of in het huis van de Nederlandse ambassadeur daar. De hoorn des overvloeds, versieringen met zo'n 11.000 tulpen. In Washing ton lijkt hij nu zowat kind aan huis. De vrouw van de ambassa deur, Francoise Jacobovits de Szeged, schreef een adorerend voox"woord voor zijn boek. Fluitenkruid Hij is net weer terug. Is alweer bezig met de tafeldecoraties voor een groot diner. „Gisteren zag ik dat het fluitenkruid er zo ver schrikkelijk mooi bijstaat. Dus ga ik 150 vaasjes achter elkaar op de tafel zetten. Ik laat mensen eten in een veld van fluiten kruid". Hij zegt het of hij de inval ter plekke kri j gt. Endatisookzo, Als je de foto's goed bekijkt zie je symmetrie en veelvuldig terug komende details. Hij spreekt over 'het ritme'. Van die 150 vaasjes fluitenkruid bijvoor beeld. Maar ook bij een flesje met lelietjes van dalen. Opvallend is dat zijn bloemencreaties altijd onderdeel zijn van een totaal 'de sign'. Dat flesje staat wel tegen de rand aan van een rond zilveren dienblad. Het zijn geregisseerde tafereeltjes. Hij bepaalde wat en hoe Cees Roelofs het fotografeer de. De krantenfotograaf komt er achter hoe dat werkt. Het duurt een klein halfuurtje voordat de éne foto is genomen. Hij arran geert zichzelf als een decorstuk. De Achterhoeker uit Groenlo wist al op zijn zesde dat hij 'in de bloemen' wilde. „Dat was een absolute zekerheid voor me. Mijn moeder vond dat maar eng, zo'n eenzijdig toekomstidee. Stel je nou eens voor dat je allergisch bent, zei ze dan". Hij was natuur lijk niet allergisch. Hij volgde een middelbare tuinbouwschool. En daarna een meesterbinderoplei- ding. „Dan krijg je vakken als kleurleer en kunstgeschiedenis. Handig als iemand wat Romeins wil". Hij woont nu tien jaar in Laren. Een tijd geleden had hij grootse plannen. Wilde een carosserie- f abriek in Laren kopen. Had fan tasieën voor een galerie, een lunchroom en natuurlijk zijn ei gen decoratieve paleisje. Hij had er zijn Engelse landhuis 't Kui- lenboch al voor verkocht. Op het allerlaatste moment bleek de buurman, de Rabo-bank hem voor te zijn. Hij gaat nu een zelf ontworpen huis in Blaricum bouwen. Al thans wat de welstandscommis sie eiwan heeft overgelaten. „Ach, ik had kunnen vechten. Maar dat kost zoveel zinloze kracht". Wat zijn winkel betreft wil hij ab soluut in Laren blijven. „Het is hier ideaal. Ook commercieel ge zien", zegt hij. Hij vertelt over een NOS-ploeg die een onder werp wilde maken over kerst stukken. Een reportage in een tuincentrum en eentje in een de cadente zaak. En 'dus' kwamen ze bij Wolterinck terecht. „Het eeuwige misverstand", zegt hij. „Je moet decadentie niet verwar ren met duur. Het gaat mij om kwaliteit". Toch maar de vraag. Zijn plan nen met die carrosseriefabriek. De soms bourgondische simpel heid. De heldere nauwelijks kleurige kleuren. De Jan des Bouvrie van de bloemdecoraties? „Ja, wat dat betreft wel", zegt hij „Heb je die foto van dat interieur van hem gezien, een sobere ka mer met een klassieke spiegel? Heel mooi, Maar Jan des Bouvrie. Ach, het gaat niet zo om mezelf", zegt hij. Het klinkt gek. Maar hij maakt de indruk dat het waar is. Jos Haagmans Het boek Wolterinck, uitgeverij Ter ra. Tekst Marcel Wolterinck. foto's Cees Roelofs. Prijs f195. Een eigen huis. Aan de koop gaat heel wat wikken en wegen vooraf. Het is niet eenvoudig een hypotheek te kiezen uit alle beschikbare mogelijkheden. De Nationale Hypotheekbeurs zoekt met uiterste precisie de beste hypotheek voor u. Maak eens een afspraak voor een vrijblijvend advies. maakt work van uw hypotheek! OOGS VLASMARKT 4 TEL.0113-251588 MISDELBUBO STATIONSSTRAAT 1 7 TE L0 1 1 8-6 5 11 2 2 VLISSIHOEN BADHUISSTRAAT 137 T E L0 1 1 8-4 1 3 9 00 ZIERIKZEE MANHUISSTRAAT 1-3 TEL. 0 1 1 1 - 420 1 24 7 week is de rente op de kapitaalmarkt licht gedaald. Amev en \Cdk verlaagden de tarieven voor 10 en 10/12 jaar met 0.3% Hypotheekrente netto werkelijke per rente afsluit opgave rente bij fiscale 3 juni 1997 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 37 3% 50% ABN AMRO spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,30 3,36 2,05 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,20 3,95 2,50 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,70 4,28 2,76 ann. hyp. variab. 1,00 4,50 3,07 2,47 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,10 4,10 3,28 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,00 3,20 1,94 spaarhyp. 10 jr 1,00 6,70 3,65 3,28 spaarhyp. 15 jr. 1 00 7,00 3,84 2,43 ann.hyp 5 jr. 1,00 5,80 3,91 3,12 ann. hyp. 10 jr. 1,00 6,50 4,36 3,48 Aegon spaarhyp 5 jr. 1,00 5,90 3,17 1,93 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,20 4,00 2,56 Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1,00 6,20 3,35 2,06 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15 jr. 1,00 7,40 4,13 2,66 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 6.10 3,28 2,01 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 6,90 3,79 2,40 Centraal spaargar.hyp. 5 jr. 0,25 5,70 3,96 1,76 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0,25 7,10 3,85 2,43 CVB spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,10 3,90 2,47 ann hyp, 2 jr. 1,00 4,70 3,20 2,57 ann. hyp. 5 jr. 1,00 5,90 3,97 3,17 Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 5,80 3,10 1,88 Leven hyp.tót.plan 15 jr. 1,00 7,30 4,06 2,61 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 6,20 3,34 2,06 FBTO spaarhyp. 5 jr. 0,00 5,70 4,04 1,84 spaarhyp. 15 jr. 0,00 7,00 3,85 3,46 GW K-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,10 3,29 2,02 ann. hyp. -1 jr. 1,00 4,10 2,82 2,27 ann. hyp. 5 jr. 1,00 5,90 4,07 3,17 HNG spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 6,00 3,22 1,97 spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 6,80 3,74 2,35 HoogHuys/C hyp.spaarpl. 5 jr. 1,00 5,90 3,15 1,93 ING-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,30 3,36 2,06 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,20 3,95 2,50 ann. hyp. 0/1 jr. 1,00 4,50 3,07 2,47 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,10 4,10 3,28 Nationale spaarhyp. 1,00 6,10 3,29 2,02 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,20 4,00 2,55 NOG verz. garant hyp. 5 jr. 1,00 5,80 3,06 1,84 garant hyp. 10 jr. 1,00 6,70 3,63 2,26 garant hyp. 15 jr. 1,00 6,90 3,76 2,36 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,20 3,33 2,05 spaarhyp. 5/7 jr. 1,00 6,80 7,40 3,72 2,34 spaarhyp. 10/12 jr. 1,00 4,12 2,64 ann, hyp. 2 jr. 1,00 4,70 3,08 2,46 ann. hyp. 5 jr. - 1,00 6,00 3,92 3,13 PVF hyp. spaarhyp. 5 jr. 1,00 5,90 3,12 1,88 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,00 3,83 2,41 ann. hyp. 5 jr. 0,75 5,70 3,83 3,06 ann. hyp. 10 jr. 0,75 6,50 4,35 3,47 ann. hyp. 15 jr. 0,75 6,80 4,55 3,63 Rabo. sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 5,60 2,94 1,75 (adviesrente) sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 7,20 3,96 2,51 SNS bank spaarhyp. ideaal 1,00 6,10 3,25 1,98 spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,30 3,38 2,07 ann. hyp. 1 jr. 1,00 4,30 2,95 2,37 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,10 4,10 3,28 Westland Utr. lage last. 7 jr. 1,00 6,70 3,67 2,31 Zwolsche Alg hyp.-gar-plan 5 jr. 1,00 6,00 3,07 1,80 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met na tionale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gel den voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad ƒ150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwrpercentages gelden. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. (Advertentie) Juni Hypotheekmaand Actie-tarieven 1 1 jr. v.a. 3,2% Spaarhypotheek: 1 5 jr. v.a. 5,1% 1 5 jr. v.a. 5,3% 1 10 jr. v.a. 6,1% 1 10 jr. v.a. 6,3% Bel: (0113) 563772 Natuurlijk licht op eeu plek in huis waar dat niet van buiten komt? Dat kan. Alleen moeten er flinke gaten in plafond en dak worden gemaakt alvorens de Solatube kan worden geïnstalleerd. Het betreft een buis die het door een koepeltje op het dak opgevangen licht reflecteert naar een plafondarmatuur. Het resultaat is verbluffend: op een voorheen donkere plaats begint de zon te schijnen. Zonder energiekosten. De Solatube is een Australische vinding, die sinds kort in Nederland te koop is. De constructie is vooral ge schikt voor garages, zolder ruimten en slaapkamers. De in- en uitgang vanaf het dak tot plafond mogen niet meer dan 380 centime ter van elkaar liggen. Een twee etages lager liggende woonkamer extra verlichten zal niet lukken. Een ruimte van drie bij drie meter kan het beste worden verlicht met een buisdiameter van 25 centime ter. Er is er ook nog één met een diameter van 40 centimeter die kamers van vijf bij vijf in het Zon netje zet. De leverbare lengte loopt van 50 tot 380 centimeter. De kleinste Solatube (25 centime ter doorsnede en 50 centimeter lang) kost ruim 500 gulden; het duurste en langste exemplèar on geveer 1500 gulden. Vanwege het zagen en boren in plafond en dak moet er bij de in stallatie een vakman aan te pas komen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 38