Automobilist met verstand naar het strand PZC Overstapplek bij Renesse medio juli in gebruik reportage zaterdag 14 juni 1997 27 Het transferium, met zicht op Renesse, is het eerste in Zeeland. Tegelijk is het de eerste recreatieve overstapplek, bedoeld om tegen te gaan dat toeristen met de auto de wegen naar de stranden verstoppen of in het dorp flanerende en terrasjes pikkende bezoekers hinde ren. Van de overstapplek zelf moet een uitnodigende werking uitgaan: rondom in het groen, een bankje hier en daar, VVV-balie, toiletten en douches. Het transferium Renesse moet een voorbeeldfunctie krijgen. fotografie Pieter Honnoff Wordt het transferium in Renesse vanaf half juli overspoeld met tevreden vakantiegangers of blijft het akelig leeg? Een vraag die de betrokken partijen de komende maand steeds meer in de greep zal houden. De Schouwen- Duivelandse wethouder Cees Veerhoek is uiteraard zeer optimistisch en bij landelijk coördinator Piet Riemens valt al helemaal geen twijfel te bespeuren. Hij kan trouwens wel een oppepper gebruiken, want de transferia in Groningen en Amsterdam lopen matig tot zeer slecht. De ontwikkelingen in de Schouwse badplaats zullen overigens ook door andere kustgemeenten nauwlettend worden gevolgd. Want slaagt de proef dan is de kans groot dat het eerste recreatietransferium navolging krijgt in de rest van het land. Het transferium: een 'strategisch' overstappunt waar de auto wordt verruild voor het openbaar vervoer. Met als voornaamste doel het terugdringen van het autogebruik. Het begrip (afgeleid van het Latijnse werkwoord trans-fero, dat letterlijk van de ene naar de andere plaats overbrengen betekent) werd pas enkele jaren geleden officieel geïntrodu ceerd in Nederland. De Bouwdienst Rijkswaterstaat kreeg in 1993 opdracht van het ministerie van Verkeer en Water staat om de plannen concreet uit te wer ken en kreeg een zak geld mee: 40 miljoen gulden voor de eerste twee projecten in Groningen en Amsterdam. Augustus '96 werd daar nog eens 100 miljoen aan toe gevoegd voor de andere acht locaties, waaronder Renesse. „Er is veel vertrou wen", stelt Piet Riemens. „Het is dan ook een uniek concept." Naast Renesse, Groningen en Amsterdam worden plannen voorbereid voor Almere, Hoorn, Heerhugowaai'd, Sittard, Leiden, Utrecht en Arnhem. De transferia zullen in verschillende soorten en maten ver schijnen. Van een superparkeerplaats aan de schil van de grote stad tot het opge waardeerde parkeerterrein naast het NS- station. De proeflocaties worden in eerste instantie sober aangekleed. Na verloop van tijd zullen ze steeds meer worden aan gepast aan de wensen van de gebruikers. Mits die er zijn natuurlijk. Flop Want de voortekenen zijn niet bepaald gunstig. Hetinapril 1995 geopende trans ferium ten noorden van Groningen, de primeur voor Nederland, is op een grote flop uitgedraaid. De parkeerplaats ligt aan de verkeerde kant van de stad waar door de automobilist het terrein links laat liggen. Riemens geeft ook de gemeente een veeg uit de pan. „Het flankerend be leid klopt niet. Vlak na de opening zijn er drie parkeergarages in binnenstad ge opend. waardoor het natuurlijk aantrek kelijk blijft om even door te rijden. Ook al is het transferium veel goedkoper is.Bo vendien is er een concurrent: aan de rand van het centrum is een parkeerterrein vanwaar een pendelbusje de gebruikers naar het centrum rijdt. Nummer twee werd ongeveer een jaar ge leden in gebruik genomen: onder de hy permoderne Amsterdam Arena. Hoewel het in de hoofdstad beter loopt dan in Groningen -slechter kan ook bijna niet- is Riemens nog lang niet tevreden.,Er staan gemiddeld tussen de 200 en 400 auto's per dag, terwijl er plaats is voor 500. Ja, in to taal kunnen er 2000 wagens onder de Are na worden geparkeerd, maar de overige ruimte is in eerste instantie voor andere doeleinden bestemd." Het is vooral 'soci aal verkeer' dat de wagen onder het Ajax- stadion stalt: mensen die een dagje win kelen of een bedrijf bezoeken. Het woon werkverkeer wordt node gemist, maar dit gaat veranderen. Althans dat is de bedoe ling. Riemens: „We willen speciale abon nementen uitgeven die veel goedkoper zijn dan parkeren in de binnenstad. sen transferium en openbaar vervoer in beide gevallen zo'n 750 meter. Dat vinden we erg veel." Waarom Rijkswaterstaat toch medewerking verleende? „De plan nen van Groningen en Amsterdam ver keerden al in een vergevorderd stadium. Al met al geen sterk begin, moet de coör dinator toegeven. Van de andere kant: Groningen en Amsterdam waren ook niet de eerste keus van de Bouwdienst. „De plannen in deze steden pasten niet hele maal in ons concept. Zo is de afstand tus- Bovendien waren er ook overeenkomsten met de ideeën die we zelf hadden." Dit geldt ook voor Renesse, waar momen teel de laatste hand wordt gelegd aan het derde transferium van het land. De Zeeuwse versie wijkt enigszins af van de andere projecten, omdat het hier het eer ste recreatietransferium betreft, bedoeld om de leefbaarheid van Renesse te vergro ten door de auto's bij de entree van het va kantiedorp op te vangen. Renesse ging immers jaren gebukt onder een enorme stroom recreatieverkeer. Het parkeerter rein met ruimte voor 900 wagens is onder deel van het ingrijpende mobiliteitssce nario. op poten gezet door de voormalige gemeente Westerschouwen. Uitgangs punt hiervan is het autogebruik te ver minderen en het verkeer beter te sturen. Hierbij is het noodzakelijk om betaald parkeren in te voeren, wat aan de hele kust van de Schouwen-Duivelandse Westhoek inmiddels gedaan is. Waar op andere transferia wordt overge stapt op openbaar vervoer, staat in Renes se het zogeheten 'natransport' richting strand en dorp klaar. Het bedrijf Carlier dat hiervoor zorgdraagt, wil het vakan tiegevoel opwekken door bussen, electro- cars en huifkarren in te zetten. Om een echt zomers sfeertje te kweken, wordt misschien zelfs zand gestrooid op de bus- vloer. Andere voorzieningen die het de gasten naar de zin moeten maken, zijn on der meer een dienstencentrum met een WV-balie (voor de 'eerste opvang'), in formatieborden en toiletten en douches. De gemeenteraad besloot onlangs nog het terrein de eerste maanden 24 uur per dag te laten bewaken. Want, zo werd gerede neerd, er mag helemaal niets misgaan. Vooral het eerste jaar niet. Aantrekkelijk Riemens steekt zijn tevredenheid niet on der stoelen of banken. „Het hele concept is geslaagd. Het transferium is erg aan trekkelijk gemaakt: leuke bebouwing, sa-, nitair en makkelijk te bereiken. En infor matieborden natuurlijk, ik heb begrepen dat vooral Duitsers daar erg veel prijs op stellen." Ook het 'flankerend beleid' van de gemeente is in orde, meent hij. Hoewel het parkeertarief aan de stranden nog wel wat mag worden opgeschroefd. „Zodat men min of meer gedwongen wordt ge bruik te maken van het transferium." „Kan wel zijn", antwoordt stuwende kracht Veerhoek. „Maar ik heb ook de on dernemers in m'n nek en ik moet rekening houden met beide partijen." Bovendien vindt hij dat de gemeente zichzelf niet uit de markt moet prijzen, er bestaat per slot van rekening nog een vluchtmogelijkheid naar de Brouwersdam. Aan de zeezijde van deze dam is parkeren in elk geval deze zomer en waarschijnlijk ook volgend jaar nog gratis. En het is natuurlijk niet de be doeling dat hoge tarieven de toerist weg jagen. Overigens zullen de partijen de kwestie nog een keer bespreken. Provin cie, gemeente en Grevelingenschap zijn in dit geval voorstander van betaald parke ren, Rijkswaterstaat niet. Voorbeeld Renesse heeft een voorbeeldfunctie voor de rest van het land. Twee maanden gele den, toen hij officieel het laatste spant van het dak van het transferiumgebouw plaatste, meldde Veerhoek dat ook Drente en Friesland belangstelling hebben ge toond. Onder het voorbehoud dat 'Renes se' een succes wordt. Riemens denkt dat vooral kustplaatsen gebaat zijn bij een transferium. „Neem nou Scheveningen, die kilometerslange files die je daar 's zo mers aantreft moet je met deze voorzie ning vrij simpel kunnen oplossen." Nog een maandje en dan opent het terrein aan de Roelandsweg de poorten. Vanaf donderdag 17 juli zal blijken of de recre anten hun weg naar het transferium we ten te vinden. Veerhoek: „Waarom het een succes wordt? Dat ga ik niet meer zeggen. Ik ben van plan de ontwikkelingen rustig af te wachten. Ik reken erop dat automo bilisten verstandig zijn." Herre Stegenga EUemeet 4 Zierikzee is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 27