Mooie matrone in sierlijk corset Hulst neemt deel aan project vestingsteden bijlage in deze reportage zaterdag 14 juni 1997 fotografie Lex de Meester Hulst trekt jaarlijks tussen de vier en vijf miljoen bezoekers, maar van dat aantal gaat slechts een enkel promille de wallen op of de vestingsgrachten af. Wet houder Paul Weemaes (toerisme) mag op zondag graag een rondje wallen doen. „Maar ga je de wal op, dan kom je hooguit honderd mensen tegen. Tachtig Hulstena ren en pakweg twintig toeristen."' Het probleem kennen ze in andere steden ook. De vestingwerken in Maastricht bij voorbeeld trekken op jaarbasis zo'n 20.000 bezoekers. Een aantal dat schril afsteekt tegen het totaal van 15 miljoen toeristen dat jaarlijks Limburgs hoofd stad aandoet. De wieg van het vestingstedenproject stond in de Gooistreek. In Naarden om precies te zijn. waar de directeur- van de plaatselijke VW naarstig op zoek was naar mogelijkheden om zijn stad beter en nadrukkelijker onder de aandacht te brengen van de toerist met cultuur-histo rische belangstelling. Op diverse plaatsen in het land vond hij gelijkgestemde gees ten die de basis legden voor het ves- tingstedenverband. Weemaes: „Alle vestingsteden werden aangeschreven. Binnen een mum van tijd was er een stuurgroep gevormd en via de gemeenten en VW's geld bijeengesprokkeld om een gedegen marktonderzoek te laten hou den. Het Amsterdamse adviesbureau Marktplan presenteerde in 1995 het rap port Verbeeldingskracht waarin de moge lijkheden en onmogelijkheden van de Ne derlandse vestingsteden in kaart werden gebracht. De aanbevelingen uit dat plan werden unaniem aangenomen door der tien steden en het Ministerie van Econo mische zaken bleek bereid om het project met een kwart miljoen gulden te onder steunen." Brochures Vorige week ging het project, dat een duur van twee jaar heeft, officieel van start met een vestingstedendag in Geertruiden- berg. Dat evenement wordt jaarlijks in een andere stad herhaald, maar Hulst komt voorlopig niet voor de eeuwwisse ling aan bod. Het budget van x-uim zes ton dat voorhanden is, wordt verder gebruikt voor het maken van gezamenlijke bro chures, placemats, kaarten en dagtoch ten. Voorts worden er maquettes gemaakt, komen er vestingroutes, stads- gidsen, boeken en informatieborden en is men van zin om onderwijsarrangementen en lespakketten te maken. Frank van den Eijnden, een medewerker van het Bra bants Toeristisch Bureau is inmiddels aangetrokken als coördinator van het project. „Daarnaast", legt Dagmar Versmoren uit, ,is het aan de deelnemende steden om zelf ook een aantal activiteiten op te zetten. We zijn daarmee nu druk bezig in samen spraak met de VW, de ondernemersver eniging Hulst Reynaertstad en het Rey- naertplatform." Momenteel wordt gewerkt aan een Rey- naertstrip, aangevuld met een toeristi sche beeldenroute op de wallen en is het de bedoeling dat deze zomer door de stichting Recreatiewerk Zuid-Nederland in Hulst straatacts worden verzorgd. Weemaes hoopt zelf Hulst nog te kunnen verrijken met een zogenaamde actieve maquette, waarop alle bijzonderheden in en aan de stad getoond worden. „Verder wordt er gewerkt aan foldermateriaal, komen er betere verwijzingsborden naai de wallen en ziet het er naar uit dat er vol gend jaar september een Reynaert histo rische week wordt georganiseerd, com pleet met Reynaertoptocht, musical en klank-en lichtspel. Dat grote evenement zal dan - net als vroeger de Reynaertom- meganck - om de vier jaar worden gehou den." Binding „Kijk", benadrukt Weemaes, „met dit project kunnen we de binding met onze bezoekers versterken. Dat is gewoon no dig, omdat we er toch rekening meehou- den dat de dagtoeristen de komende jaren echt niet meer alleen voor de winkels naar Hulst komen. In de detailsector zie je een enorme vervlakking. De winkels in Hulst vind je ook elders. Je zult mensen dan ook iets anders, wat meer moeten kunnen bieden. Hoe je dat gaat doen vergt wat creativiteit, maar die is binnen de ves- tingstedengroep, maar ook in Hulst zeker aanwezig. Een ding heeft het vestingste denproject al opgeleverd; namelijk dat het overleg in Hulst tussen VW, onderne mersvereniging en andere stichtingen een structureel en uitermate constructief ka rakter heeft gekregen. Dat was vroeger wel eens anders." Bezoekredenen De tijden dat hotelier Van Oostrom met een bus in Vlaanderen mosselliefhebbers ging oppikken om hen in zijn eigen zaak vruchten van de Zeeuwse wateren te of freren - zo ging het kooptoerisme in de Reynaertstad medio 1960 van start - zijn voorgoed voorbij. De Belgen komen nog steeds, maar de bezoekredenen van de dagtoeristen zijn uitermate divers. De sexshops en bioscopen, de meubelzaak Morres en de andere winkels zijn trek kers, maar lang niet zo belangrijk als tot voor kort werd aangenomen. Het bank wezen, de gezellige binnenstad met zijn vele etablissementen, zo bleek vorig jaar uit een onderzoek, leggen een veel groter gewicht in de schaal. Het merendeel van de bezoekers, zo bleek ook, komt echt niet voor de tachtig Hulster monumenten, de musea, monumentale basiliek of de onge schonden vestingswerken. Juist om de voor Hulst enorm belangrijke stroom dagtoeristen te laten voortduren is het volgens Weemaes nodig om de bezoe kers iets anders te bieden.„We treffen het nu dat twee hoteliers zijn ingehaakt op het vestingstedenproject. Ze bieden de bezoekers fietsarrangementen aan. Daarmee richten deze mensen zich op verblijfstoeristen. Iets wat in Hulst nooit is aangepakt. Komende zomer gaan we ook via cle VW en in samenwerking met camping De Pannenschuur in Nieuwvliet dagarrangementen Hulst per bus aanbie den. Omdat, zo is onze overtuiging, ook aan de kust best mensen te pon-en zijn voor een uitje Hulst." Restauratie Als de belangstelling voor de vestingwer ken aantrekt, dan denkt Weemaes ook makkelijker overheidsmiddelen te kun nen vergaren voor de hoognodige restau ratie van de Keldermanspoort, de 15de eeuwse waterpoort die achter het Hulster postkantoor ligt te verpieteren. Aan een grondige restauratie van het monument dat in de jaren '50 door werklozen onder aanvoering van de toenmalige wethouder P. Brand werd opgegraven is de gemeente nog niet toegekomen, omdat het geld voor zo'n project eenvoudigweg ontbreekt. Bo vendien vergde de restauratie van de Hul ster basiliek - die belangrijker werd ge acht - ook de nodige pecunia. Weemaes heeft voor de opknapbeurt van de poort en de naaste omgeving ruim 2,2 miljoen gulden nodig. „De restauratie staat op de meerjarenplanning voor 1998. Of we daadwerkelijk aan restaureren toekomen hangt af van bijdragen van Rijk en Pro vincie. Wat we willen is duidelijk. De poort in oude luister herstellen en de om geving toegankelijker maken, zodat de poort de toerist daadwerkelijk toegang biedt tot de overige vestingswerken. De naaste omgeving enhet gebouw is - na de opknapbeurt - bovendien prima te ge bruiken voor allerhande evenementen. Ook daar denken we aan." Herstellen, opknappen, toegankelijk ma ken. Tegenwoordig willen de Hulstenaren hun wallen, raveleinen en poorten koeste ren. De fortificaties worden nu ingezet om meer toeristen naar Hulst te krijgen, ter wijl de hertog van Parma ze liet verstevi gen om zoveel mogelijk lieden (Geuzen) buiten de poorten te houden. Tot twee keer toe werd er in de stede Hulst over het ruimen van de vestingswerken gespro ken. Na de val van Napoleon verloren de verdedingswerken hun functie en werd er aan ruimen gedacht. Onderburgemeester Gallandat stak daar in 1820 een stokje voor. Laatstelijk, in 1917, riep het Hulster raadslid Poppe op de wallen te ruimen. De stad had grond nodig voor woningbouw. De Bond Heemschut klom in de pen en het plan verdween in de doofpot. Voorgoed. Achteraf is er niemand in Hulst die daar om nog treurt. Conny van Gremberghe Bezuinigingen treffen tv-producenten hard Olietwisten rond de Kaspische Zee In Iran gloort de hoop op verlichting Asterdam twee dagen topper in Europa Terug in de Tijd: zoetwaren in Breskens Wacht u voor het zomerse dievengilde Overstapplek Renesse voorbeeldig Het ziekenfonds heeft zijn langste tijd gehad V t1 De stede Hulst is als een mooie matrone gevangen in een sierlijk corset. De oude stad mag zich met haar vrijwel intacte vestingwerken scharen in de zogenaamde A-Klasse van vestingsteden. Alleen Naarden, Nieuwpoort, Willemstad en Heusden steken de Vossenstad naar de kroon. Met die steden en een handvol andere is Hulst onlangs toegetreden tot het samenwerkingsverband Nederlandse Vestingsteden. Een samenwerkingsverband dat is opgezet met het doel om binnen twee jaar de publieke belangstelling voor het specifiek cultuur-historisch erfgoed fors te verruimen. De liefhebbers van kerken en kastelen mogen, zo is de inzet, de komende jaren ook de fortificaties in den lande gaan 'nemen'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 25