De onvoltooide Europese Unie PZC PZC Kritische vragen over EU hangen Kok de keel uit Geheimzinnige beraadslagingen in de rode zone feiten en meningen 2 zaterdag 14 juni 1947 zaterdag 14 juni 1997 TT^uropa is hard toe aannieuwe inspiratie. Ooit het stralende J2j antwoord op oorlog en armoede, is het nu voor velen een obscuur begrip geworden. De integratie stokt, de werkloos heid giert. De lange onderhandelingen voor een Verdrag van Amsterdam hebben niets écht opgelost. Wie trekt de Unie weer vlot? door Maurice Wilbrink en Paul Koopman Roodzwarte vlaggen, strijd leuzen, spandoeken, arbei ders en werklozen in slagorde op het Frederiltsplein. De mars op Amsterdam, naar de ge wraakte regeringsleiders met hun 'Europa van de banken', heeft zijn einddoel bereikt. De Europese Unie kent achttien miljoen werklozen en nog eens vele miljoenen burgers die zich grote zorgen maken over hun verloren zekerheden. Europa, ooit het stralende antwoord op een door oorlog geteisterd con tinent, is voor velen obscuur ge worden. Intussen zoekt een verdeelde politieke elite, afgeschermd door vijfduizend agenten, in Amsterdam naar een uitweg. „Europa moet weer zichtbaar gemaakt worden voor de bur ger", zei Van Mierlo deze week nog. „Wij zijn bezig met het ver bouwen van de keuken, maar dat interesseert de burger niet. Die wil goede gerechten: banen, schoon milieu, veiligheid." De speurtocht van Europa naar zijn burgers illustreert de moei lijke tijden die de Unie door maakt. -Het prestigieuze één munt-project verliest met de dag glans. En de onderhande lingen voor het Verdrag van Amsterdam (IGC) hebben tot dusver ontstellend weinig opge leverd. De EU is nog niet klaar voor uitbreiding, een effectief gemeenschappelijk buiten lands beleid blijft ver weg, en de gezamenlijke aanpak van mi gratiestromen en internationale criminaliteit blijft problema tisch. Maar dat alles heeft de Unie aan zich zelf te wijten, vindt Alfred van Staden, direc teur van onderzoeksinstituut Clingendael. „Die IGC-onder- handelingen waren helemaal niet zo noodzakelijk." Enkele Britten, die vanaf hun eiland soms een haarscherpe blik op het oude continent heb ben, voorspelden de IGC-de- ceptie al twee jaar geleden. De Britse oud-minister van Buiten landse Zaken Howe zei destijds dat de onderhandelingen zou den ontsporen, omdat ze over te veel onderwerpen moesten gaan, zonder dat het einddoel tevoren was vastgesteld. „Om precies die reden is het in 1991 ook in Maastricht fout gegaan. Een goed verdrag is een kort verdrag dat maar enkele be langrijke kwesties goed regelt." De Europese leiders zullen de komende week in Amsterdam beslist trots de vlag hijsen voor hun nieuwe verdrag, plechtig verklarend dat de EU weer een sprong voorwaarts heeft ge maakt. Maar die retoriek kan niet verhullen dat hun nieuwe verdrag het magerste werkstuk is dat in veertig jaar van Euro pese eenwording is afgeleverd. Een mager werkstuk, zeker ge zien de duizenden uren die ervoor is vergaderd in alle uit hoeken van Europa. Bondskan selier Kohl, die zichzelf niet ge heel ten om-echte beschouwt als een van de architecten van de EU, heeft al aangekondigd dat na Amsterdam een nieuwe ver dragsherziening nodig is om de Unie voor te bereiden op de vol gende eeuw. Zo strompelt de club van vijftien vooruit. Oorlog Het lijkt er sterk op dat Europa zijn bezieling van weleer heeft verloren. „Europa werd ge grondvest op de gedachte: nooit meer oorlog", zegt oud-com missaris Frans Andriessen, en hij voegt er meteen aan toe: „Dat sentiment kan nu geen drijfveer meer zijn. Geen zinnig mens gelooft nog dat Duitsland de wapenen tegen Frankrijk op neemt." GPV-Tweede Kamerlid Eimert van Middelkoop wijst op de in eenstorting van het gevreesde Sovjetimperium: die gemeen schappelijke vijand zorgde er lange tijd voor dat de Europese lidstaten dicht op elkaar kro pen. Bij gebrek aan een externe dreiging, ontstaat er als vanzelf meer ruimte voor verdeeldheid. D66-minister Van Mierlo heeft het afgelopen half jaar al zijn diplomatieke talent uit de kast moeten halen om de vijftien Eu ropese stamhoofden met elkaar te verzoenen en dikwijls stuitte hij daarbij op oude vertrouwde belangen die veertig jaar Euro pese overlegcultuur wonderwel hebben overleefd. Het hardnek kige Britse verzet tegen een ge meenschappelijke asielpolitiek verklaarde hij zo: „De Britten blijven eilandbewoners, om ringd door water. De in de koude oorlog 'neutraal' gebleven lidstaten Oostenrijk en Finland voelen nog steeds niets voor (bescheiden) militai re taken voor de EU. Het sinds de Suez-crisis op het internatio nale toneel gecastreerde Frank rijk zocht anderhalf jaar lang naar mogelijkheden om hetEly- sée een grotere rol te laten spe len bij het Europese buitenland se beleid, ten koste van de Nederlandse Euro-commissaris Van den Broek. En Duitsland is vijftig jaar na Hitier nog steeds vooral bang voor zichzelf. Toch is er geen reden tot paniek. Zelfs zonder Verdrag van Am sterdam wonen we nog niet op een beklagenswaardig conti nent. Want de Europese een wording is ondanks al zijn te kortkomingen in historisch perspectief een ongeëvenaard succes gebleken. Eimert van Middelkoop, genuanceerd euro criticus: „We weten al niet meer beter als we de regeringsleiders met elkaar om de tafel zien. Maar laten we dat niet te snel normaal vinden. De Nederland se premier kwam voor de Twee de Wereldoorlog z'n land niet eens uit. Zuinig Van Staden, ooit euro-scepticus maar daar inmiddels van terug gekomen: „We moeten uiterma te zuinig zijn op wat in Europa is bereikt. We hebben wel iets ge leerd van de geschiedenis. De Unie voorkomt toch dat landen weer uiteen drijven." Dat klinkt bijna als een cliché, maar in het somberste van de vier gangbare Clingendael-scenario's over Europa valt dit continent ten prooi aan een Balkanisering waarbij oude destructieve krachten weer opduiken. Ondanks de bereikte welvaart en vrede is de vraag actueel of de Europese integratie zijn gren zen heeft bereikt. Volgens oud- commissaris Andriessen komen ze in elk geval scherp in beeld. „Nu zijn we op de harde kern van de staatssoevereiniteit gestuit: het buitenlands beleid, de justitiepolitiek en de sociale politiek. Gaan we de gevoeligste delen van onze nationale soeve reiniteit ook overdragen? De trend is: overal in Europa valt men terug op de laatste verde- dingingslinie." Van Middelkoop: „Integreren is forceren geworden. Econo misch hebben we aan Europa autoriteit gegeven. Maar op an dere terreinen lukt dit niet. Daar stagneert het." Een stag natie die zo langzamerhand tot grote frustratie heeft geleid. Het voorbeeld is vaak gebruikt, maar de Bosnische volkeren moord voltrok zich letterlijk on der de handen van Europa. De GPV-parlementariër stoort zich soms aan de retoriek, die de ver scheidenheid in Europa moet verdoezelen. „Dan wordt weer eens het beeld opgeroepen van Europa in het zondagse pak van de geschiedenis. Continent van Erasmus, Goethe, Beethoven! Het schitterende mozaïek dat Europa is. Is allemaal waar, maar dat mozaïek biedt nu weerstand. Van Staden vindt dat de taai heid van de nationale staten erg is onderschat. En Nederland heeft volgens hem ook lange tij d niet willen inzien dat vooral grote landen in de Unie mee gin gen doen om hun eigen positie via Europa te versterken. „Dat gold zeker voor de Britten en de Fransen. Zodra ze inzagen dat bepaalde problemen hun land te bovengingen, waren ze rijp voor deelname aan de Unie." Natio nale staten bleven ook anders zins taai. Van Staden: „Er zijn overal omvangrijke verzor gingsstaten ontwikkeld. De burgers zijn daar afhankelijk van geworden, ze zoeken er hun zekerheden. Het maakt ze loya ler aan hun eigen land dan aan Europa." Identiteit Maar als dit inhoudt dat de grens van de Europese integra tie is bereikt, wat betekent dit dan voor het project Europa? Zal stilstand inderdaad achter uitgang blijken? Of is verder gaande integratie, hoe moeilijk ook, de enige weg? Frans Andriessen, euro-comm- missaris in een tijd dat Europa optimistisch toewerkte naar haar interne markt, gelooft vast dat de komst van de ene munt straks integrerend gaat werken. ,De euro gaat iets van identiteit geven aan Europa, als iedereen dat ding op zak heeft." Maar volgens hem zal het onbehagen over Europa bij de burger alleen maar groeien, als de economi sche integratie geen banen ople vert en niet wordt vergezeld door andere vormen van samen werking. Andriessen zoekt het dan met 'name in een Europese aanpak van de strijd tegen criminaliteit. Ook Van Staden gelooft dat lid staten er niet aan ontkomen bevoegdheden blijvend naar Brussel over te hevelen. „In ons enthousiasme voor de economi sche integratie hebben we hiel en daar te veel aan Brussel toe vertrouwd. Het is belachelijk dat Brussel moet bepalen wat de geluidssterkte van grasmaaiers mag zijn. Maar anderzijds ver eist een puur vrije markt óók in grijpen vanuit Brussel, want het speelveld moet in Europa voor iedereen ongeveer gelijk zijn. En om dat te realiseren in een Europa van 25 landen, wordt wel een vreselijk karwei. Van Middelkoop huivert van het adagium dat stilstand in Euro pa achteruitgang betekent. „Daar wil ik me niet door laten gijzelen. Zeker niet als het wordt gebruikt door mensen die aan een Europa willen bouwen als een zelfstandig politiek doel." De politicus vindt dat we meer ontspannen moeten zijn als verdergaande samenwer king stokt. Vooral op het gebied van het buitenlands beleid van de EU: „Accepteer toch dat we verdeeld zijn. Laat gelegen heidscoalities ontstaan, die bui ten de EU problemen willen op lossen." Scenario's Clingendael, de nationale denktank voor buitenlands be leid en veiligheidskwesties, heeft geprobeerd scenario's te schetsen voor de richtingen die Europa kan inslaan. Het meest voorstelbaar is het scenario waarin dë Unie ijverig voort bouwt aan de constructie zoals die door de huidige en achter ons liggende politieke elites is bedacht: een Atlantisch Europa dat inderdaad de monetaire eenwording realiseert en een ei gen zuil binnen de NAVO op richt. Hier neemt de integratie nog altijd toe. Van Staden ziet dit, voor de ko mende twintig jaar, nog altijd als het meest voor de hand lig gende scenario, ook al blijkt het nu al heel moeilijk om bijvoor beeld die muntunie te bereiken. „Maar er kunnen ook vormen van lichte terugval gaan ont staan. D at is het gematigd pessi mistische scenario, waarin we minder economische samen werking hebben dan nu." Daarnaast is er het eerder genoemde sombere Balkan-sce nario, en de variant Fort Euro pa. Bij die laatste raakt de eco nomische grootmacht Europa in een zware strijd met de VS en Oost-Azië verwikkeld en ver wijdert Europa zich tenslotte ook uit de NAVO. Maar voorlopig zet men nog alle kaaiden op het Atlantische Eu ropa, waarbij de eigen zuil bin nen de NAVO overigens verder weg lijkt dan de muntunie. Aan die ene munt heeft de Europese politieke elite zich inmiddels zozeer vastgeklampt dat dit soms tot aandoenlijke taferelen leidt, vindt Van Middelkoop. „Zoals die grote Kohl, leider van het grote Duitsland almaar Nederland prijst voor zijn eco nomische hervormingen. Dat geeft me heel even een gevoel van nationale trots, maar dat is ook weer snel voorbij. Het is ei genlijk pathetisch om te zien." De monetaire eenwording mag eenvoudigweg niet meer wor den afgeblazen, omdat ze de laatste, en enige grote inspira tiebron voor Europa vormt. Van Staden haalt de Luxemburgse premier Juncker aan: „De eco nomische en monetaire eenwor ding is het laatste grand design van de twintigste eeuw.Voor de volgende eeuw is er nog niks, grand designs zijn zeldzaam ge worden. Van Middelkoop: „Europa als alternatief voor oorlog mobili seert mensen niet meer. Oorlo gen zijn bijgezet in het zwart witte plaatjesboek van de ge schiedenis." Andriessen: „Ik ben bang dat we in een zeer pragmatische periode terecht komen. En dat Europa alleen met een schok weer een nieuwe inspiratie kan vinden. Mis schien is de massawerkloosheid wel de tijdbom die ons in bewe ging zet. Massawerkloosheid wordt overal steeds meer gezien als maatschappelijk onaan vaardbaar." Strijd Zullen de Europese leiders, in Amsterdam bijeen, de zorgen en onzekerheden van de driehon derdvijftig miljoen Europese burgers werkelijk verstaan? Gaan ze een krachteloze werk gelegenheidsparagraaf in el kaar knutselen, of duiven ze over hun eigen schaduw heen te stappen om de Europeanen eer lijk uit te leggen dat ze Europa juist onvoldoende gebruikt heb ben in de strijd tegen de werk loosheid in eigen land? Want hier raakt men de tragiek van Europa, zegt Van Staden. „Het doel van de Europese inte gratie is een betere arbeidsver deling en monetaire stabiliteit. Maar de heilzame effecten daar van zijn voor de burgers niet tastbaar. De offers die je vraagt voor de EMU zijn echter, hier en nu, heel erg tastbaar. Dat is een ongelijke strijd voor de politi ci." De echte verliezers in die strijd zijn echter de duizenden die hun mars op Amsterdam hebben'voltooid. Het zou heil zaam zijn voor Europa als de ge plaagde elite en het gefrustreer de volk elkaar ook even écht ontmoette, daar op het Frede- riksplein. GPD zie ook pagina 36 door Maurice Wilbrink Het is nu: helpers weg, laatste ron de, zei premier Kok gisteren. De minister-president permitteert zich een zegswijze uit de bokswereld, maar het gaat over het grote politieke strijdperk: de Eurotop van regerings- leiders. Gisteravond, tijdens zijn we kelijkse persconferentie, vertelde de bewindsman dat het nu afwachten is. Zoals voor elke grote top kruipen de Fransen en Duitsers kort voor het 'moment supreme' nog even bij elkaar om hun tactiek op elkaar af te stem men, ditmaal in het Franse Poitiers. „Minister Zalm heeft al twee keer ge beld met Poitiers, een keer met zijn Duitse collega, een keer met zijn Franse," aldus Kok. De premier hoopt dat de as Bonn-Pa rijs niet de moeizaam bereikte Neder landse compromisvoorstellen op het laatste moment doorkruist. Hij denkt van niet, maar je weet het nooit. De Fransen en de Duitsers praten vooral over de gewraakte criteria waar lan den aan moeten voldoen om deel te mogen nemen aan de monetaire unie. Beide landen hebben de grootst moge lijke moeite om die criteria te halen. Premier Kok, die zijn volle prestige aan de verdragsonderhandelingen heeft gehangen, heeft nauwelijks greep op de Frans-Duitse bewegingen rond de EMU-criteria. Als er onenig heid blijft bestaan, verzuurt de top in Amsterdam. Kritische vragen over de EMU-criteria hangen de minister president inmiddels verschrikkelijk de keel uit. Bits verklaart hij 'geen enkele behoef te te hebben' in te gaan op nieuwe uit spraken van president Duisenberg van de Nederlandsche Bank, die vindt dat landen met een iets hoger finan cieringstekort dan drie procent ook moeten kunnen meedoen met de muntunie. „Ik ga me nu niet druk ma ken over drie komma zoveel of zo. Ik heb wel wat anders aan mijn hoofd." Volgende vraag graag. Even later, als de tv-camera's draaien, is Kok weer in de plooi. Vriendelijk legt bij aan de kijkers uit dat over de EMU niet in Amsterdam, maar pas volgend voorjaar wordt besloten. En dat het deelnemen aan de muntunie niet alleen maar met. de rekenmachine wordt bepaald. „Het is ook een be- leidseconomische afweging." Als het verlossende woord in Poitiers zal zijn gesproken, rest het harde gevecht aan het Frederiksplein in Amsterdam, maandag en dinsdag. „We houden de moed er in," zegt hij nog maar een keer. De regeringsleiders zullen net zo lang doorvergaderen totdat ze eruit zijn. Van een mislukking zal Kok dins dagavond niet spreken. „Want als ik het een mislukking moet noemen, kan ik mijn handtekening niet onder het verdrag zetten." En daar wil de pre mier dit weekend heleméal niet aan denken. GPD door Kees Pijnappels De Europese top van rege ringsleiders in Amster dam zal zich griezelig geheimzinnig voltrekken. Vijftien regeringsleiders of staatshoofden, hun ministers van Buitenlandse Zaken en voorzitter Santer bepalen in totale afzondering de toe komst van Europa. Bij de onderhandelingen in de aanloop naar de Europese top zijn honderden, ja zelfs duizenden ambtenaren en diplomaten betrokken. In Amsterdam moeten de rege ringsleiders en hun ministers het karwei zelfstandig kla ren. Ook premier Kok en mi nister Van Mierlo moeten het op het cruciale moment zon der hulp van buitenaf stellen. In de vergaderzaal in het ge bouw van De Nederlandsche Bank worden namelijk geen ambtenaren of diplomaten toegelaten. ËU-ministers worden bij re guliere vergaderingen van EU-ministers doorgaans ge flankeerd door ambtenaren die de dossiers tot in de punt jes kennen. Tijdens een Euro top van regeringsleiders gel den andere regels. Weliswaar laten de bewindslieden zich op hun reis naar Amsterdam vergezéllen door grote aan tallen ambtenaren en diplo maten, maar die komen niet eens in de buurt van de ver gaderzaal. De zaal bevindt zich in het hart van de zogeheten rode zone. Alleen hoogwaardig heidsbekleders met een rood pasje krijgen toegang. Amb tenaren, diplomaten en an dere gewone stervelingen moeten het doen met een blauw pasje en zijn dan ook veroordeeld tot de blauwe zone. Daar bevinden zich de delegatiekamers, waar de dames en heren kunnen wachten, tot hun bazen klaar zijn. „In principe kan het zijn dat ze erbij worden geroepen voor advies, maar dat ge beurt bijna nooit", aldus een Brussels diplomaat. „Meest al spelen ze een spelletje bridge, om het wachten te veraangenamen." Slechts twee volgelingen van Kok krijgen een rode badge opgespeld: zijn persoonlijk medewerker Merkelbach en Hannie Zaal. Met name voor Zaal, medewerkster van EU- ambassadeur Bot, is een cru ciale rol weggelegd. Hannie Zaal wacht buiten de vergaderruimte op nieuws, vergezeld van veertien ge lijkwaardige ambtenaren uit de diverse lidstaten. Dit zijn de zogeheten Antici, ge noemd naar de Italiaanse geestelijk vader van dit club je. De Antici krijgen geregeld verslag van drie functiona rissen van het secretariaat van de Europese Raad. De drie noteren in de vergader zaal wat de regeringsleiders besluiten. Om beurten verla ten ze het heiligdom en ver tellen de Antici in het Frans of Engels welke beslissingen zijn genomen. Kaarten Hannie Zaal schrijft een en ander op een velletje papier en voert dat in de fax, rich ting delegatiekamer. Daar werpen de ambtenaren en di plomaten hun kaarten terzij de en storten zich op de tekst. „Vaak is die voor meer dan één uitleg vatbaar, zodat ie dereen zich in wanhoop afvraagt wat de regeringslei ders in hemelsnaam bedoe len", aldus de diplomaat. Het wachten duurt soms lang voor de leden van de diverse delegaties. „Iedereen knijpt zich de billen dicht uit angst dat de eigen premier toezeg gingen doet die hij niet kan verantwoorden. Of dat de ei gen wensen niet worden ver vuld. Elke regeringsleider heeft in zijn binnenzak een lijstje met punten waarmee hij wil scoren. Degene die het best beslagen ten ijs komt, heeft de meeste kans van sla gen. Het is natuurlijk wel zo dat de opmerkingen van de Duitse bondskanselier zwaarder wegen dan de in breng van de premier van een klein land. "ANP Schoenpoetser In Cairo is een Nederlander bedonderd door een schoenen poetser, die hem voor vijf pias ter wel van dienst wilde zijn. De Europeaan gaf te kennen alleen vijf pond te hebben, maar dat kon de Arabier wel wisselen. Nadat hij zijn werk verricht had, zette de schoen poetser het echter op een lo pen, mét de vijf pond. De Ne derlander, die hem achterna wilde rennen, viel prompt op zijn neus. Zijn schoenveters zaten aan elkaar geknoopt. Purgeermiddel Ambtenaren van de Keurings dienst voor waren hebben bij verschillende Zeeuwse win kels flessen paraffine-olie in beslag genomen. Hoewel be doeld als purgeermiddel maakten ze de misleidende in druk dat het ging om bak- oi sla-olie. De aanduiding op de etiketten was zeer onvolledig en de suggestie van spijsolie werd nog versterkt doordat! men de. oorspronkelijk wittel olie geel gekleurd had en de flessen had afgesloten met capsules. Geldzaken Volgens, een nieuwe wet moe ten het gouden tientje, hel gouden vijfje, de halve gulden, de halve stuiver en het halfje verdwijnen. Ook de zinken munten uit de bezettingstijd worden afgeschaft. Uitgever: W. F. de Pagter Hoofdredactie: A. L. Oosthoek 1 M. van Zuilen (adjunct) Centrale redactie: Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, Tel, (0118) 484000; Redactiefax: (0118)470102. 's avonds op zondag t/m vrijdag: vanaf 19,00 uur, in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren. Vlissingen: Oostsouburgseweg 10, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel. (0118) 484000. Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg. Tel. (0118) 681000. Goes: Voorstad 22, 4461 KN Goes. Tel. (0113) 273000. Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen Tel, (0115) 694457, Axel: Nassaustraat 15, 4571 BK Axel. Tel. (0115) 568000. Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee. Tel. (0111) 415380. Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Openingstijd Middelburg van 08.00 tot 16.30 uur, Openingstijd Zierikzee 8.30-17 00 uur. Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag- op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur - op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur. Tel. (0118)484000. Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 92,85, franco per post 122,00; per maand 34,00 per jaar 356,50, franco per post 471,50 bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting losse nummers maandag t/m vrijdag 1,75, zaterdag 2,50 p.st. (alle bedragen inclusief 6 pet. btw). Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 180 cent per mm; minimumprijs per advertentie 27,-; ingezonden mededelingen 2,5 x tarief. Voor brieven bureau van dit blad ƒ7,- meer. Volledige tarieven met - contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw). Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B V. Vlissingen Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV Het tentenkamp voor de pers die de Eurotop komt verslaan, loopt als een muur over het Frederiksplein. foto Marcel Antonisse/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 2