Mosselseizoen begint op 17 juli Gemaal maakt te veel lawaai Het schoonste archief staat in Vlissingen Zout water dringt Haringvliet verder binnen dan verwacht Kust aantrekkelijker voor mindervaliden Stormschade aan 1200 bomen zeeuwse almanak Principe Van graansilo tot kunstwerk Vierde ongeluk in korte tijd op de Thoolse brug Goesenaar wint Carisma Week vertraging; kwaliteit nog ongewis GOES - De storm van afgelopen zaterdag eist een zware tol onder bomen op bloemdijken in de Zak van Zuid-Beveland. Natuurmonumenten en waterschap Zeeuwse Eilanden zien zich gedwongen meer dan twaalfhonderd beschadige bomen te rooien, bomen, onder meer aan de Oude 's-Gravenpoldersedijk, vormen gevaar voor de verkeersveiligheid. Er zullen zo spoedig moge lijk nieuwe bomen worden aangeplant. van onze Haagse redactrice DEN HAAG - Visserijminister J. van Aartsen moet in Europees verband door beperking van de vangstdagen een vermindering van de garnalenvangt bewerk stelligen. Volgens de Tweede- Kamerfractie van de WD is dit hard nodig. De situatie is explo sief, aldus WD'er O. Vos. „Als ze zo doorstomen, keert de VVD pleit voor vermindering garnalenvangst wal het schip. De vangsten zijn over de eerste vier maanden van dit jaar al het drievoudige van de vangst over 1996. De inko pers hebben gigantische voor raden Hollandse garnalen lig gen, waarschijnlijk genoeg voor het hele seizoen", zo deelde Vos mee. Dat drukt de prijs en dus de in komsten van de Nederlandse gamalenvissers. Vos: „Die kunnen zelf wel bepa len dat zij minder dagen gaan vissen, maar dan gaan de Duit sers of de D enen vi j f of zes dagen de zee op." (Advertentie) 2 weken GRATIS INTERNETTEN Bel 0113-377770 ZEELANDNET de provider die meer doet! Is Nederland gek geworden Jazeker, Nederland is hart stikke gek geworden. Roept een autofabrikant dat er en kele personenauto's van een incourant type te winnen zijn en hup: gans het land be hangt de ramen met rode pos ters. Aan die idioterie wens ik niet mee te doen, riep de Goese- naar op hooghartige toon te gen een ieder die dat maar horen wilde. Hij bezigde ter men als'infantiliteit'en 'heb zucht' en trok daarbij een gezicht waaruit pure min achting sprak. Maar hij had makkelijk praten; de Goese- naar rijdt al vele jaren tegen een genoeglijke vergoeding in een comfortabele midden klasser van de zaak. De mededeling die hij giste ren ten kantore op het publi catiebord aantrof, kwam hard aan. Uit bezuinigings overwegingen, zo liet de di rectie weten, is het afgelopen met de pret: alle auto's van de zaak moeten binnenkort worden ingeleverd. Gisteravond, bij het invallen .van de duisternis, werd er gens in de Goese Polder met een schielijk gebaar een pos ter voor het raam van een doorzomvoning bevestigd. Maar hoe omzichtig dat ook gebeurde, het ontging de buurman niet. Die belde de monstratief aan en infor meerde op zuigende toon: zo, óók gek geworden? De Man met de Mooie Princi pes stamelde iets onbehol pens en op zijn wangen ver scheen een, dieprode kleur. Net zo'n kleur als die van de poster voor zijn raam. van onze verslaggever BRESKENS - Trouwe bezoekers van de vissers haven in Breskens kunnen met eigen ogen aan schouwen dat de muur van een graansilo gelei delijk aan verandert in een kunstwerk. De Bressiaander Johnny Beerens klimt elke dag op een steiger om een tafereel te schilderen dat zowel de visserij als de graansilo tot onder werp heeft. Tegen een rode achtergrond zijn al twee vissenstaarten en een aantal moten op de muurverschenen.Hetschilderen op eensteiger is voor Beerens geen nieuwigheid. In Oostburg heeft hij op de watertoren zijn 'levensbron' ge schilderd. Veel passanten houden bij dat kunstwerk de pas in of trappen op de rem van hun voertuig. In Oostburg had de kunstenaar te maken met de problemen van een ronde muur. In Breskens dient hij rekening te houden met de oneffenhe den van een damwandprofiel. foto Charles Strijd zeeland zaterdag 14 juni 1997 van onze verslaggever Marco van Barneveld THOLEN - Na een aanrijding tussen een BBA-bus, een perso nenauto en een bestelbusje moest de Thoolse brug vrijdag ochtend zo'n anderhalf uur worden gestremd. De bestuur der van de auto, een 66-jarige man uit Sint-Maartensdijk, raakte zwaar gewond en werd per ambulance naar het zieken huis in Bergen op Zoom ver voerd. In de bus zaten tien pas sagiers. Zij kwamen met de schrik vrij. Ook de buschauf feur, een 37-jarige Tholenaar, en de bestuurder van de bestelwa gen, een 21-jarige man uit Ber gen op Zoom, bleven ongedeerd. Het ongeluk gebeurde om 11.15 uur aan de Brabantse kant van de brug. Volgens de politie was de 66-jarige, die uit de richting Brabant kwam, op de verkeerde weghelft terecht gekomen, waarop hij door de bus in de flank werd aangereden. De bus kwam uit de richting van Tho- len. De exacte toedracht van het ongeval was gisteren echter nog niet bekend. „We weten bijvoor beeld nog niet hoe het bestel busje er precies bij betrokken was", zei een politiewoordvoer der gisteren. „Dat busje reed in dezelfde richting als de perso nenwagen. De vraag is wat er op die weghelft is voorgevallen, waardoor de 66-jarige op de verkeerde weghelft kwam. We kunnen niet zomaar conclude ren dat de personenauto aan het inhalen was." Geen verklaring Het is volgens de politie het vierde ongeluk dat binnen korte tijd op de Thoolse brug is ge beurd. De politiewoordvoerder heeft geen verklaring voor dit hoge aantal. „Ik werk hier zes jaar", zegt- hij, „en ben in al die tijd bijna nooit op die brug ge weest voor een ongeluk. En nu dit. Ik zou niet weten hoe het komt. Het verkeer is niet noe menswaardig drukker gewor den. Misschien is het weggedrag van de mensen veranderd." Bij het ongeluk raakte gister ochtend de auto van de 66-jari- ge total-loss. Het bestelbusje en de BBA-bus raakten licht be schadigd. De passagiers van de BBA-bus konden gisteren ove rigens vlot hun weg weer ver volgen doordat een extra bus werd ingezet. van onze verslaggever GOES - De landelijke Carisma-actie van autofabrikant Mit subishi heeft vrijdag in Goes een vreugdesprong teweeg ge bracht. De familie Bunschoten in de wijk Goese Polder heeft één van de tachtig te vergeven Carisma's gewonnen. De Goese dealer Tramper stelde de prijswinnaar vrijdagop de hoogte. De auto, een 1600 GL sedan, wordt binnenkort afge leverd. Vele Zeeuwen plakten deze week de Carisma-poster voor de ramen in de hoop kans te maken op een gratis auto. Overal waren de vensters roodgekleurd. De autofabrikant had tach tig (geheim gehouden) adressen in Nederland geselecteerd. Voorwaarde was dat op die adressen wel de poster duidelijk zichtbaar moest zijn aangebracht. Uiteindelijk vielen er maar twee prijzen in Zuid-Nederland, waarvan één in Goes. Een 66-jarige man uit Sint-Maartensdijk raakte gisteren zwaar ge wond bij een verkeersongeluk op de Thoolse brug waarbij ook een streekbus betrokken was. foto Wim van Vossen van onze verslaggever Marten de Jongh ÜERSEKE - Het nieuwe mos- jclseizoen begint donderdag 17 juli. Dat is een week later dan gebruikelijk. Mosselhandelaren en -kwekers hebben daarvoor gezamenlijk gekozen om een VLISSINGEN - De praktijk proef met het inlaten van zout Noordzee-water in het Haring vliet heeft Rijkswaterstaat ver rast. Het zoute Noordzee-water drong aan de kant van Goeree- Overflakkee veel verder het Ha ringvliet binnen dan verwacht. "Dit kan gevolgen hebben voor het eventuele herstel van het ge- tij in het Haringvliet, dat sinds de sluiting in 197 0 een zoet meer is. 3 Rijkswaterstaat-medewerker M. van Zetten maakte het verrassende resultaat van de praktijkproef vrijdag bekend in I Vlissingen, op het symposium Tussen zoet en zout' van de Ho geschool Zeeland. De proef is dit voorjaar gehouden in het ka ler van een langlopend onder zoek naar het Haringvliet. De Haringvlietsluizen zijn negen dagen op een kier gezet. Het on derzoek moet uitmonden in een milieu-advies aan minister A Jorritsma van Verkeer en Wa terstaat. herhaling van vorig jaar te voorkomen. Toen ontstond de nodige com motie omdat het seizoen tot drie keer toe een week moest worden uitgesteld. De tweekleppige schelpdiertjes waren niet tijdig op gewicht vanwege de lange, koude winter. De kwaliteit van drmgmg is aldus Van Zetten. „Het komt waarschijnlijk door een oude geul in het Haringvliet langs de kust van Goeree- Overflakkee. In computermo dellen die wij hebben gemaakt, kwam dat niet tot uiting." De verdere zout-indringing kan extra gevolgen hebben voor de winning van zoet water uit het Haringvliet. De landbouw haalt water uit het (nog) zoete meer. DELTA Nuts bedrijven heeft een inlaatpunt voor zoet water aan het Haring vliet, op drie kilometer van de Haringvlietsluizen. Dat zal moeten worden verplaatst. Van Zetten liet overigens door schemeren dat het herstel van getij in het Haringvliet geleide lijk zal moeten verlopen. De bo dem van het Haringvliet is zwaar vervuild door het bezin ken van verontreinigd rivier slib. Dat mag niet de Noordzee inspoelen en moet eerst worden verwijderd, alvorens eb en vloed weer worden toegelaten. de nieuwe oogst is nog ongewis. De keus voor een later tijdstip moet een vlekkeloos begin van het seizoen garanderen. De mosselaars hebben er alle ver trouwen in dat het verse zee banket 17 juli op de menukaart kan staan. Woordvoerder J. Louwerse van de Nederlandse mosselproducenten: „We dach ten eerst nog aan 10 juli. Uitein delijk is het 17 juli geworden. Daarmee voorkomen we alle problemen. Het is een redelijk gemiddelde datum voor een goed vleesgewicht van de mos selen." Afzet Vorig jaar konden de liefheb bers pas aanschuiven op 25 juli. Door de vele publiciteit rond het uitstel schoot de afzet omhoog. Een schrale troost voor de sector die er alles aan wil doen om her haling uit te sluiten. Want de af nemers waren vorig seizoen niet blij met de vertraging. Zij wis ten op het laatst niet meer waar zij aan toe waren. In België, grootste afnemer van het Zeeuwse zeebanket, werd zelfs gesuggereerd dat het uitstel een toneelstukje was om de winst op te drijven. Ook de eenheid bin nen de sector zelf kwam onder druk te staan. Kwekers vonden dat het oponthoud wel erg lang ging duren. Evenals enkele han delaren negeerde een aantal van hen de onderlinge afspraken. Zij begonnen voortijdig met het leveren van mosselen. Vleesgewicht Louwerse waagt zich niet aan een uitspraak over de kwaliteit van de nieuwe oogst. „Daar valt op dit moment nog maar weinig van te zeggen. Het kan heel snel gaan met mosselen. In één week tijd kan het vleesgewicht flink toenemen." van onze verslaggever „Wij bestuderen nog wat de oor- Harmen van der Werf zaak van de verdere zout-in- van onze verslaggever Maurits Sep VLISSINGEN - De controle was serieus, de prijs ludiek. Maar trots zijn ze zeker in het gemeentearchief van Vlis singen. Voor de tweede ach tereenvolgende keer is het Vlissingse archief tot 'het schoonste van Zeeland' ver klaard. En niet door zomaar iemand, maar door de res taurator van het Rijksarchief in Zeeland, Marijn de Valk. 'Brandschoon', constateerde De Valk bij haar jaarlijkse controle. Zij fabriceerde zelf een prijs: een kartonnen doosje met daarop een stukje beschimmeld papier en een paddestoeltje aan een buig zaam steeltje. Het is een symbolische prijs. Niet alleen omdat de contro le geen officiële competitie tussen alle Zeeuwse gemeen tearchieven was, maar ook omdat de padddestoel een soort schimmel is en de schimmel juist een van de grootste gevaren voor een ar chief is. De Valk controleerde het luchtkiemgetal - het aan tal schimmelsporen per ku bieke meter lucht - in het Vlissingse gemeentearchief. De meting werd op drie ni veaus uitgevoerd: bij het pla fond, bij-de grond en halver wege. Het kiemgetal is een norm voor de kwaliteit van de lucht. De Valk was snel klaar. De meter deed niks: kiemgetal 0. Vergeleken met de klamme buitenlucht is het vrijdag middag in het depot van het gemeentearchief aan de Hel- lebardierstraat aangenaam koel. Wat fris zelfs. „De tem peratuur moet 18 graden Celsius zijn en de luchtvoch tigheid 50 tot 55 procent", legt archivaris Ad Tramper uit. „Als je die waarden vrij constant houdt, is er weinig aan de hand." In Vlissingen houden ze die daarom per manent in de gaten. Maar een constante tempe ratuur en luchtvochtigheid alleen zijn niet voldoende om het schoonste archief van Zeeland te worden. Tramper: „We moeten ook onze interi eurverzorgster noemen. Die maakt het depot schoon. Ze mag niet nat dweilen, dus doet ze dat met een vochtige doek. Zelfs dat hebben we liever niet omdat dat de luchtvochtigheid onmiddel lijk beïnvloedt, maar het werkt nu eenmaal gemakke lijker. Stoffen mag ook niet, daar verplaats je het stof al leen maar mee. Stofzuigen is het beste. Ze doet het met een gewone stofzuiger, maar ei genlijk moet dat een speciale zijn. Alleen, die kost driedui zend gulden." Het imago van een stoffige man op een stoffige zolder met stoffige knipsels en boe ken is dus totaal misplaatst. „Mensen denken bij een ar chief allemaal aan stof", lacht Koos verspoor. „Terwijl je juist helemaal geen stof moet hebben in een archief." Overigens, zelfs in het Vlis singse gemeentearchief ko men schimmels voor, de prijs ten spijt. Op documenten uit het oude archief van Ritthem dat bij de inundatie van 1994 in het water belandde. „Maar dat zijn geen actieve schim mels. Dat onderscheid moet je maken", legt Tramper uit. Flauwekul Bewaren voor de eeuwig heid? Flauwekul, meent Tramper. „Je kunt het ver gaan van papier nooit hele maal stoppen. Je krrnt het al leen vertragen. Bijvoorbeeld door het niet aan licht bloot te stellen." De dieselmotor van het gemaal Boreel in Middelburg maakt te veel herrie, zo blijkt uit metingen. foto Ruben Oreel van onze verslaggever Harmen van der Werf MIDDELBURG - Het oude gemaal Boreel aan het Kanaal door Walcheren bij Middel burg moet zwijgen. Eén bewoner uit de di recte omgeving heeft geklaagd over lawaai. De gemeente Middelburg heeft het geluid gemeten. En inderdaad: Boreel is te lawaai erig. De vierenveertig jaar oude dieselmotor moet eruit. Boreel is antiek. Het is gebouwd in 1928. Grote delen van Walcheren, onder meer rond Hoogelande, stonden van de herfst tot in het voorjaar onder water. Boreel gaf Wal cheren droge voeten en doet dat nog steeds met één dieselmotor en twee elektromoto ren. Die dieselmotor moet zwijgen. Hij maakt een zwaar ronkend geluid, zoals een scheepsmotor. „Het is ook een soort scheepsmotor", vertelt voorlichter A van der Wel van het waterschap Zeeuwse Eilan den, de gemaaleigenaar. „Gebouwd in 1953." De motor heeft, zonder haperen, tot begin dit jaar uitstekend werk geleverd. Een be woner klaagde over geluidhinder door het gemaal Boreel. Bij de gemeente Middelburg keken ze er een beetje van op. Ambtenaar J. Minderhoud: „Normaal waren er nooit pro blemen. Tot een bewoner meerdere keren met een klacht kwam. Wij zijn gaan meten, aan de Nieuwe Vlissingseweg waar het ge maal staat en aan de overzijde van het Ka naal in de nieuwe Erasmuswijk. Het lawaai bleek inderdaad behoorlijk." De vergunning voor Boreel kende nog geen geluidsvoorschriften. Die komen er wel. Waterschap Zeeuwse Eilanden was van plan het gemaal in het jaar 2000 te vernieu wen. Dat wordt volgend jaar. Er worden waarschijnlijk elektromotoren bijge plaatst. Mooi ding Boreel zal zwijgen. Het zware geluid ver dwijnt. Het was al niet zo vaak te horen, hooguit drie nachten per jaar. Alleen bij grote wateroverlast wordt de dieselmotor ingeschakeld. Die kan 385 kubieke meter water per minuut uit de 'polder' in het ka naal pompen, tegen de elektromotoren elk 180 kubieke meter per minuut. Het geluid verdwijnt, de dieselmotor blijft. ,,'t Is een mooi ding", zegt Van der Wel. „Zo iets breng je niet naar de sloop." van onze verslaggever Hans Heijt OOSTBURG - Het Oostburgse college van B en W wil de West- Zeeuws-Vlaamse kust aantrek kelijker maken voor minderva liden. Eén van de voorgestelde maatregelen is een onderzoek naar de toegankelijkheid van strandovergangen voor ouderen en gehandicapten. Uit een rapportage blijkt dat vijf strandovergangen als rede lijk bereikbaar kunnen worden gekwalicifeerd. Het college wil laten onderzoeken wat de kos ten zijn van het nog beter toe gankelijk maken van de strand overgangen. Voor het uitvoeren van de werkzaamheden wil het college een subsidie aanvragen bij de Europese 5B-subsidiepot. Daarnaast stellen B en W de ge meenteraad voor mee te werken aan een rolstoelproject voor de kust. Het college wil rolstoelen op drie locaties op het strand ver huren aan gebruikers, als blijkt dat daarvoor voldoende belang stelling is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 13