SHOP-project is goed geslaagd Passie voor non-conformisme Van zijdeworm tot boekenworm De Hoop Scheffer stelt bestrijding varkenspest voorop Het Zeeuws Orkest speelt op Abdijplein en in Brouwershaven zeeland 14 Delta College stimuleerde en coördineerde handelsonderwijs in Polen kunst cultuur Guido Metsers en Hetty van der Linden dinsdag 10 juni 1997 van onze medewerker Lukas Fransen MIDDELBURG - Het Delta College in Middelburg heeft maandag een bijzonder project afgesloten: het SHOP-project, dat staat voor Stimulering Han delsonderwijs Polen. Coördina tor Ernst de Vries, docent com merciële vorming aan het Delta College noemt het initiatief 'buitengewoon geslaagd'. Acht directrices van Poolse economi sche beroepsscholen waren maandag aanwezig bij de af sluiting in het Delta College. Elf Poolse scholen hebben in het kader van het project een mar ketingplan opgesteld waarbij een Nederlands bedrijf als voor beeld werd genomen. In het Del ta College werd een collage van deze plannen gepresenteerd. Het SHOP-project is vier jaar geleden, op initiatief van de Ne derlandse ambassade in Polen, opgezet om het handelsonder wijs in Polen te stimuleren. Bo vendien had het tot doel de Po len meer ervaring op te laten doen met de werking van het marktmechanisme. De coördi natie van het proj eet was in han den van het Delta College. Die hebben ook het materiaal aan geleverd voor Poolse studieboe ken op het gebied van marke ting, reclame, materiaalkennis en management. Als voorbeeld bedrijf fungeerde Dragon Plas tics b.v., een kunststof-rotatie gieterij uit Sint Maartensdijk. Dit bedrijf stelde belangeloos allerlei gegevens beschikbaar die als studiemateriaal werden gebruikt. De scholen in het oude Oost blokland dienden zogenaamd Bever-doe-dag van scouting MIDDELBURG - Scouting Walcheren houdt zaterdag 14 juni op het scoutcentrum in Vee- re de jaarlijkse Bever-Doe-Dag, een spelmiddag voor de bevers (jongens en meisjes in de leeftijd van 5-7 jaar). Er worden allerlei spelletjes be sproken die vervolgens in groepjes worden gespeeld. Er zullen zo'n 70 bevers van de par tij zijn. Het evenement begint 's middags om half twee en duurt tot vier uur. met een product van Dragon Plastics de Poolse markt op te gaan. Als voorbeeld werd een kunststof sceptictank genomen. Dat is een soort waterzuive ringsapparaat dat dient ter ver vanging van riolering. Aan de hand van de verstrekte gege vens moest een marketingplan worden opgesteld en een fictie ve afzet worden onderzocht. De ervaringen en resultaten zijn door de Poolse docenten omge zet in lesmateriaal, wat nu op veel scholen in Polen wordt ge bruikt. Op maat Coördinator Ernst de Vries: ,Het was de bedoeling de kennis die in ons land aanwezig is, voor zover nodig, naar Polen over te hevelen. De leerkrachten in Po len moesten daar dan zelf mee aan de slag. Dat is juist het bij zondere van het hele project. Het initiatief lag veelal bij de Poolse scholen. Zij moesten zelf vertellen welke informatie ze wilden hebben. Het was een project op maat." Ook de coördinatrice van het project in Polen, Barbara Ante- zak, kijkt tevreden terug op het SHOP-project. Zij is directeur van een van de economische scholen die aan de onderneming deelnamen. Vooral de kennis making met het Nederlandse beroepsonderwijs is volgens haar erg nuttig geweest. Maar ook van excursies naar bedrij ven in Nederland hebben de Po len veel geleerd. Ze hoopt dat het project zal leiden tot een sti mulans voor het onderwijs in voor Polen nieuwe beroepsvak ken, zoals marketing en recla me. Sceptisch De directeur van Dragon Plas tics b.v., Cor van Gils, keek door eerdere ervaringen met Polen aanvankelijk wat sceptisch te gen het project aan. „Ik was daarvoor al verschillende keren in Polen geweest voor zaken en dat is allemaal een beetje naar verlopen. Toen Ernst de Vries contact met ons opnam, had ik dan ook mijn twijfels. Ik ben in het project gestapt met het idee van 'ik zie wel waar het schip strandt'. Het resultaat is echter geweldig. Daarnaast heb ik pu ook een soort handboek van de Poolse markt in handen. En daar ga ik zeker wat mee doen. Een bezoeker bekijkt met interesse één van de vitrines over de zij derups in de Zeeuwse Bibliotheek. foto Lex de Meester van onze verslaggeefster Annemarie Koedam MIDDELBURG- Van zijdeworm tot boe kenworm. Onder deze titel houdt de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg in samenwerking met het Grijpskerkse Zij- deMuseum een expositie over zijde. Alle stappen die uiteindelijk leiden tot het pro duceren van zijde komen daar aan bod. De expositie is te bezichtigen tot en met 12 juli. In de hal van de bibliotheek bevinden zich zes vitrines. Een twintigtal opengeslagen boeken, twee tij dschx-if ten en watillustra- ties moeten de bezoekers een beeld geven van het proces. De voedselplant, de rups en de toestellen die nodig zijn voor de ver werking van de zijde passeren de revue. Eén van de vitrines toont een aantal pagi na's uit boeken over de plant waarvan de zijderups leeft, de moerbeiboom. Van deze plant bestaan twee soorten: de witte en de zwarte. Al vanaf 161 lis in Nederland ge probeerd de witte soort te kweken. De zwarte moerbeiboom zou voorhet eerst in Goes gepland zijn, door Jacöba van Bei eren. Deze boom heeft het tot in het begin van deze eeuw volgehouden en stónd dan ook bekend als de Jacoba van Beieren- böom, Verder toont de expositie boeken over het verpoppen van de rups. De cocon moet af gehaspeld worden tot een lange zijden draad. Enkele van deze technische aspec ten worden nader onder de loep genomen, bijvoorbeeld machines die de zijdedraad produceren. Daarnaast zijn er tekeningen van de zijdemachine en het spoeltoestel voor het opspoelen van de zij de te zien. Van zijde kan niet alleen kleding gemaakt worden. De expositie laat zien dat de mo gelijkheden legio zijn. Zo lieten rijke VOC-kooplieden er bruidsbrieven op drukken en liet de Middelburgse arts Ser- vaes van de Coppello er in 1779 zijn dis sertatie opzetten. Ook dit boekwerk is in de bibliotheek tentoongesteld. In een ander boekje worden drie lapjes met verschillende soorten zijde: getoond, die het verschil laten zien tussen pönge- zijde, bourettezijde en doupionzijde. Het tentoongestelde materiaal in de Zeeuwse Bibliotheek: móet een aanzet vox-men tot de zijde-expositieinhet Zijde- Museum van Grijpskerke. Daar wordt het hele proces van zijderups tot en met het zijden eindproduct veel uitvoeriger uit de doeken gedaan. Er draaien ook educatie ve films. In het museum kan het publiek zowel le vende wilde zijdevlinders als opgezette soorten zien. De tuin rond het museum is ingericht als voedselbron vöör de zijde rupsen. Verder is er buiten een Moretum, oftewel Moerbeihof. Hier staan ongeveer 23 soorten bomen. Van zijdeworm tot boekenworm, in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg, is te bezichtigeniij- dens openingsuren. Het ZijdeMuseum Grijps kerke is geopend van 31 mei t/m 27 september, op dinsdag t/m zaterdag van 13.30 -17,30 uur. van onze verslaggeefster Pascalle Cappetti KLOOSTERZANDE - CDA- fractievoorzitter en kandidaat- lijsttrekker J. de Hoop Scheffer vindt het de eigen verantwoor delijkheid van gemeenten om barrières op te leggen tegen de vestiging van intensieve vee houderijen. De Hoop Scheffer vindt dat landelijk eerst alle aandacht gericht moet zijn op de bestrijding van 'het drama van de varkenspest' en dat er daarna een bi*eed gevoerd debat moet komen over de toekomst van de agrarische sector. Of hij in die discussie een regionaal spreidingsbeleid voorstaat, laat hij vooralsnog in het midden. Eigen vex-antwoordelijkheid. De Hoop Scheffer liet de woor den maandagavond tijdens een massaal bezochte bijeenkomst in Kloosterzande, georgani seerd door het CDAHontenisse, vaak vallen. De vax-kensinvasie, de ontpoldering, de herindeling, het behoud van werkgelegen heid in de regio, de aanpak van de infrastructuur: de lijsttx'ek- ker in de dop had voor elk wat wils meegebracht, maar moest ook zeggen: 'sorry, hier weet ik te weinig vanaf. Ik neem het mee naar de specialist in de fractie'. De varkensinvasie vraagt vol gens hem om een 'behoorlijke discussie'. Maar daarop voor uitlopen, deedhij maandag niet. „Ik weet niet of het zo is dat ge meenten met de rug tegen de muur staan. Maar als dat niet zo is, zou mijn advies zijn: houdt de vax-kens zo lang mogelijk tegen totdat wij het over de toekomst hebben gehad. Ik ben er van overtuigd dat als een gemeente ze absoluut niet wil, zij ze tegen kan houden." Goede afloop In zijn ogen getuigt het afblazen van de herindeling in Zeeuws- Vlaanderen in ieder geval van een 'goede afloop'. „Wij zijnmet z'n allen, en dan moet ik de hand mede in eigen boezem steken, te ver doorgeschoten in het streven naar schaalvergroting. Dat geldt voor de basisscholen, maar ook voor herindelingen van gemeenten. Het CDA is xxiet tegen herindeling, wel tegen willekeurige grootschaligheid." De leefbaax-heid van het platte land staat of valt volgens hem niet met de vraag of er één, di of meer Zeeuws-Vlaamse g meenten zijn, maar met de i[ frastructuur en werkgeleget heid en daarbij past het nieto: het begrip mobiliteit in Zeelar op dezelfde manier te benads ren als in de randstad. „De dis cussie over rekeningrijden j vooral een randstaddiscussii Hier gaat het om een Westej schelde, een WOV, een tunin Terneuzen-Gent." Later avond zou hij dit corrigeren i 'de tunnel-Huub Eversdijk'. Dat niet alle regio's waarondi Zeeuws-Vlaanderen meeprófi teren van het feit dat het Nedei land economisch voor de gaat, is hem bekend. „Maar bi is een illusie dat er vanuit De Haag duizenden banen geer? eerd kunnen worden. De plan nen om banen te scheppen, heb ben niet altijd opgeleverd m we ervan vex*wachten. De klopt. Ik zou zeggen: neeminili atieven. Het CDA kunt u er o: aanspreken. Al hoeft u nieti vex-wachten dat we zeggen: w, komen met een zak geld nas Zeeuws-Vlaanderen. Studenten Speciaal gericht tegen de jonge ren in de zaal zei hij dat de 0t studentenjaai-kaart in zijn hui dige vorm moet blijven: geenge knabbel aan de verplichte reis tijden, geen verplichting vai een week-, danwel weekend kaart voor respectievelij! thuis- en uitwonenden. D Hoop Scheffer toonde begrijj voor studenten die uren moete reizen om weer thuis te kornet maar zei er tegelijk bij dat jon: geren op vx-ij dagmiddag na tuurlijk wel him colleges moe ten blijven volgen. De CDA'er haalde op eigeniniti atief ook nog even het in (L streek omstreden onder-wei] van de ontpoldex-ing aan, ooku relatie met de agrarische werk gelegenheid. „Het CDA zet nie in op ontpoldex-ing." Maai haastte hij zich te zeggen. ,,Ds] betekent rxiet dat er niet gecomj penseex-d moet wox-den." Hm dat moest gebeuren, zei hij e niet bij. Het is aan de regio on met voorstellen voor natuur compensatie te komen. Hoi hard het standpunt niet ontpol- deren was? „Zo hard als de di rect verantwoordelijken in hel gebied dat nodig vinden." van onze verslaggever Kees Cysouw VLISSINGEN - Het Zeeuws Or kest heeft voor de twee traditio nele zomerconcerten deze maand afwijkende concert- ruimtes gekozen. Het speelt, in de sfeer van het seizoen, één keer in de openlucht. Het Ab dijplein in Middelburg is zater dag 28 juni het decor, nu die avond in de gebruikelijke zo- merconcertzaal, de Grote Kerk van Veere, het festival Nieuwe Muziek woedt. Ook het Schou wse concei-t wordt geken merkt door een uitwijkmanoeu vre: inplaats van in Zierikzee vindt donderdag 26 juni het Schouwse optreden plaats in de multifunctionele Grote Kerk van Brouwershaven. Opvallend is de keuze van de di rigent: de internationaal opere rende, uit Rusland afkomstige Lev Markiz. Zijn naam is de af gelopen tien jaar nauw verbon den geweest aan die van Nieuw Sinfonietta, waaxvan hij sinds 1988 tot aan het eind van deze zomer dirigent is. Met dit en semble maakte hij vex-schillende toernees naar de VS, Rusland, Duitsland, Fx-ankrijk en Italië. Hij voerde tal van premières uit, ook van twintigste eeuwse Rus sische componisten. Lev Mar kiz, leerling van onder meer Ki- rill Kondrashin, woont sinds 1981 in Nedex-land. Solist tijdens beide concerten is - niet voor de eerste keer - de fluittist Jacques Zoon. Hij was jarenlang solo-fluittist van het Concertgebouworkest voor hij in 1994 naar de VS vertrok, waar hij nu doceert en als fluit tist zijn solistencarrière ver volgt. Nu speelt hij nog in het Chamber Orchestre of Europe. Achterstevoren Zoon speelt het fluitconcert opus 283 dat Caxt Reinecke (1824-1910) in 1909 aanhet eind van zijn leven schreef. Het is de muziek van een componist, wiens wextc 'achterstevoren in de tijd' staat. Levendige, wel luidende muziek die recht streeks uit de Romantiek van Schumann lijkt voort te komen. Dat is opmerkelijk, omdat in de periode van de romantiek de fluit wel vaak een dragende rol in het orkest had, maar er vrij wel geen solo-concexten vooi fluit in werden geschreven. Rei necke brengt met zijn fluitcon certen de balans, zij het achter stallig, een beetje in evenwicht Zomerserie Hoofdmoot tijdens de optredens is een werk, dat niet alleen een klassieker in de synfoixische li teratuur is, maar ook naadloos past in een zomerserie van welk ox'kest dan ook: Beethovens Pastorale, zijn zesde symfonie. Geen schildering in Manken van natuur en landleven, maar de in muziek gevatte indrukken van de ervaring op het land. De koekoek, het murmelende beek je en het onweer als onderdeel van een muzikaal betoog. Hel orkest opent de concerten met de fanfare uit het ballet La Péne van Paul Dukas, uitgevoerd door de koperblazers. Het stuk werd door Dukas gebruikt om de Meppende Fransen onmid dellijk bij het begin van het bal let stil te luijgen. De concerten beginnen, zowel in Brouwers haven als Middelbux-g, om 20.30 uur. door Nico Out Op de tentoonstellingen die ik deze week zag, werd ik geconfronteerd met exposanten die zich uitdrukken in een be proefde grammatica. Hun werk loopt stilistisch stexk uiteen. Er is echter ook een overeenkomst. Hun passie voor non-confor misme. Guido Metsers (1940) heeft een grenzeloze fantasie. Hij onder bouwde zijn schildersoog met degelijk kunstonderwijs in Gent en Antwerpen. Daar leer de hij ook beeldhouwen en an dere plastische technieken, waarvan de uiteenlopend gesti- leex-de vruchten her en der in Zeeland zijn te zien. Maar Met sers begon als schilder Een arti kel in deze krant van 3 juli 1962 citeert twee bezoeksters naar aanleiding van een schilderij met een gedeformeerde naakte man: „Wat moet de schilder van dat schilderij een vies manneke zijn." Cux-ieus is het dat ook nu nog mensen geshockeerd zijn wanneer er een met liefde ge penseeld mannelijk of vrouwe lijk geslachtsdeel in beeld komt. Metsers bekommert er zich niet om: „Ik schilder toch ook geen bloemen met een jasje aan!" Dankzij die onbekommerdheid is er op zijn expositie heel wat te beleven. Associatief Wie Jeroen Bosch als een inspi ratiebron ziet heeft voor een deel gelijk. Maar vooral het le ven zelf, inclusief de droom, is de bron voor de voorstellingen die voortkomen uit Metsex-s' as sociaties. Surrealistisch zou je ze kunnen noemen, ook in hun soms wat bedreigend effect, ter wijl ze eigenlijk meer een, soms ironische, ode aan leven en schoonheid zijn. In het afgebeelde 'Gevoelig doelwit' plaatst Metsers tere groenen naast een scala aan vleesMeuren, doox'bxt)ken door ci'ème pleisters en dieprode bloeddruppels. Opvallend is het enigszins rulle verfoppervlak. Het geeft de voorstelling adem. Het contrast tussen het lichaam en de bedekte verwondingen be nadrukt zowel de schoonheid als de kwetsbaarheid van de vrou w. Als beschouwer heb j e de vrijheid te interpreteren, hoe wel Metsers zelf 'verhalen' schijnt te schuwen. Daaivan hoef ik mij niets aan te trekken, zodat ik bijvoorbeeld kan oppe ren dat degene die gekwetst heeft, pleisters op de wonde verdiende de kost met uiteenlo pende werkzaamheden om zich uiteindelijk in Spanje te vesti gen. Daar bezocht zij de acade mie van Toledo om een droom te vervullen die haar ouders haar eerder niet gunden. Sinds het begin van de jaren '90 komt ze met haar schilderijen naar bui ten. Hoge productie In de Grote Kerk van Veere zijn een kleine vijftig recente wer ken te zien. Dat wijst op een ho ge productie, die samenhangt met haar dix-ecte manier van schilderen. Je zou haar werk als zuidelijk expressionistisch kunnen karakteriseren. De vlekken vormen zich al schilde rend tot menselijke figuren, die meestal door enkele stevige zwarte lijnen hun definitieve gestalte en uitdrukking krijgen. Inplaats van Ingehouden passie is hier sprake van zinderende beweeglijkheid. Warme gelen, okers en roden worden mensen die elkaar koesteren. Felle ro den, blauwen en gelen verande ren door enkele lijnen in een danszaal. Ik zag mensen aan het strand, spelende kinderen, kof fiedrinkende dames, dromen, Casanova en zelfs Kruiswegsta ties. Nooit is het werk zoetig, eerder brutaal en soms sardo nisch. Van der Linden heeft haar taf ei-elen geladen met een agres sieve vitaliteit. De gestalten worstelen zich vrij om ongebon den hun leven te leiden. Maar ook daai'in kunnen af en toe angst en pijn vex'schijnen. Spetters en druppels In sommige werken volstaan ldeurvlekken om de vooi'stel- ling op te roepen. In die catego rie zijn dan weer twee typen werk te onder-scheiden. Er zijn doeken waarin de verf dun is op gebracht. Het oppervlak be staat dan uit in elkaar vloeiende vormen, gelardeerd met spet ters en druppels. De contouren zijn zo dik dat ze meer als vlak ken werken. In het andere geval plaatst Van der Linden de verf- vlekken vol tegen elkaar. Overzie ik het geheel, dan ko men de kwaliteiten die mij tref fen lang niet in alle aparte wer ken naar voren. Het totaalbeeld zou stei'ker zijn als de expositie bestond uit bijvoorbeeld de helft van de nu getoonde schil derijen. Guido Metsers, Galerie Hannelore Meyaard, Vlissingen. Hetty van der Linden, Grote Kerk, Veere. Beide exposities tot en met 29 juni. Fluittist Jacques Zoon is solist in de beide zomerconcerten van het Zeeuws Orkest. foto Fotostudio Govert de Roos. heeft geplakt. Waarbij het de vraag is of de littekens daaimee ook zullen verdwijnen. Daar naast betx-eft de voorstelling een lijf, dat wat mij beti'eft ook sym bool kan staan voor de gehele persoon, in dit geval een vrouw. Je zou de idee die in het schilde rij zichtbaar wordt trouwens ook kunnen doortrekken naar mensen in het algemeen. In het werk van Metsers komt het menselijk lichaam vaak naar voren. 'Tête a tête' toont een vrouwentors en een onderb lijf van een man, met elkaar ver bonden door een rood koord. De intimiteit van een ontmoeting, teruggebracht tot zijn gepassio neerde essentie? Op 'U hebt een mooie hoed, mevrouw' is een ge deeltelijk geharnaste vrouw te zien, of eigenlijk meer een klas siek beeld van een vrouw, die als een soort helm een verzameling M'onkelige mannenlijven op haar hoofd heeft. Haar verove ringen? Door de subtiele, maar niet piet luttige schilderti'ant valt er, vooral op het Meine formaat, veel te genieten. De kleuren en het handschrift in .sommige gro tere werken vind ik minder sterk. Zo mist het drieluik 'Mat ses voor koef oen' met name in de roden en blauwen de gevoelig heid die in veel van de lijven die Metsers schildex-t, zo evenwich tig is gedoseerd. Hetty van der Linden (1946) zwiex-f jaren over de wereld en 'Gevoelig doelwit', Guido Metsers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 24