Fokker leek slimmer dan hij was PZC reportage Het leed van de uitvinder zaterdag 7 juni 1997 sb Je kunt een uitvinding via octrooien beschermen zoveel je wilt, maar het kost toch handenvol geld om namaak te verhinderen. Het beste patent is het beste product tegen een zo laag mogelijke prijs, zo leerde Bernd Schneider, uitvinder van de Vacuvin. Het valt niet mee om een goed idee, een uitvinding, op de markt te krijgen. Het kost vaak jaren van ploeteren en op nieuw beginnen voordat een creatieve ge dachte is omgezet tot een product in de winkel. Maar als dat product er eenmaal is, en het blijkt dan ook nog eens succesvol te zijn, dan begint de narigheid pas echt. Allerlei lieden willen meeprofiteren van het succes. Ze proberen van alles om zo veel mogelijk te verdienen aan de distri butie van de uitvinding, of ze maken het succesvolle product brutaalweg na en brengen het zelf op de markt. De oor spronkelijke bedenker komt/vervolgens in een juridische jungle terecht, die lang niet altijd goed afloopt. Dat is ongeveer het beeld dat opdoemt uit het boek Bernd Schneideruitvinder van Vacuvindat volgende week - 10 en 11 juni - zal verschijnen bij uitgeverij Amrit. Het boek, dat wordt gepresenteerd op het tweedaagse evenement Uitvinding '97 in Rotterdam, beschrijft de zakelijke avon turen van de Delftenaar Bernd Schneider, wijnhandelaar en ontwikkelaar van een apparaatje waarmee de lucht uit een aan gebroken fles wijn wordt gepompt, waar door het restant nog dagenlang houdbaar blijft. Die succesvolle uitvinding is over de hele wereld verkocht. De techniek van de Vacuvin, zoals de vinding werd ge noemd, is later ook toegepast in allerlei andere producten waarmee dranken en etenswaren vers kunnen worden gehou den. Voetangels De onderneming Vacu Products bv die daar uit voortkwam is tegenwoordig een succesvol bedrijf, maar Schneider heeft vele voetangels en klemmen moeten over winnen om zover te komen. Uit het boek wordt duidelijk dat Schneider 'vaker op bezoek is geweest bij rechters en advoca ten dan chronisch zieken bij hun dokter'. Jarenlang heeft Schneider langs juridi sche weg de namaak van zijn Vacuvin moeten bestrijden. Zo'n rechtszaak kost al gauw 50.000 dollar aan advocaatkos- ten: een bedrag datje ook kwijt bent als de rechtszaak wordt gewonnen. „Je tegen partij stopt met het namaken van je pro ducten en betaalt de proceskosten, onge veer 1500 dollar. Jij bent intussen 50.000 gulden armer", zegt Schneider in het boek. Bernd Schneider, uitvinder van Vacuvin werd onder het pseudoniem Sandew Hira geschreven door drs. Dew Baboeram van de Haagse uitgeverij Amrit. Baboeran noemt zijn uitgeverij 'eigenlijk een hob by' hoewel het bedrijf j e inmiddels zo'n 25 titels heeft uitgegeven. Zijn kernactivi teit is onderzoek en projectmanagement. In die hoedanigheid kwam hij enige tijd geleden in contact met het specialistisch innovatiecentrum voor uitvindingen ID- NL in Rotterdam. „Het kwam ter sprake of we niet eens iets aan technologie kon den doen. Het boek zou dan een beeld moeten geven van wat een uitvinder zoal tegenkomt als hij een product op de markt wil brengen. Zo kwamen we al snel op de naam van Schneider, want zijn verhaal is Een sluw rijkeluiszoontje, een rommelaar, een non-conformistische selfmade-man, een glibberig zakenman. Kwalificaties die niet iedereen zomaar van toepassing zou willen verklaren op onze nationale luchtvaartheid Anthony Fokker. Een mythe doorgeprikt? Misschien, maar in de biografie over Fokker, Dwarswind, schetst de historicus Mare Dierikx het leven van een luchtvaartpionier waarin iedereen met een beetje avontuur in het bloed graag de hoofdrol had willen spelen. Een held wordt gemaakt door een com binatie van factoren, waarin toeval een grote rol speelt. Dat was zeker ook het geval bij Fokker. De luchtvaartpionier had als zoon van een Indische koffieplan ter een kapitaalkrachtige startpositie en wist zijn vader en ooms op fraaie wijze van honderdduizenden guldens te ont doen. Daartegenover presteerde hij het vele malen bijna failliet te gaan. Dankzij vele kapitaalinjecties kon Fok ker in Duitsland uitgroeien tot bouwer van legendarische gevechtsvliegtuigen. Hij schroomde niet om na enige aandrang de Nederlandse voor de Duitse nationali teit te verruilen. Zoals hij jaren later ook geen enkele moeite had Amerikaans staatsburger te worden. Als het hem maar goed uitkwam, In 1910 begon Fokker zijn studie lucht- vaai-tkunde, wat in feite niet meer inhield dan het bouwen van een vliegtuigje. Op 7 juni 1911 ontving hij zijn brevet en had pa Fokker al 183.000 mark aan zijn zoon ge spendeerd. Trots was hij wel, toen Antho ny met zijn eersteling, de Spin (vanwege de vele spandraden die het geheel bij el kaar moesten houden), een paar keer rond de St. Bavo in Haarlem cirkelde. Doorbraak De doorbraak kwam in 1913, toen de Duitse oorlogsindustrie op volle toeren ging draaien. Hij kocht voor een prikje een wrak van een Frans toestel met een luchtgekoelde motor, een nieuwigheid destijds. Precies op tijd (twee weken voor het uitbreken van de Eerste Wereldoor log) wist de 24-jarige Fokker een verken- ningsstoestel in elkaar te flansen om vervolgens lucratieve contracten af te sluiten. Plagiaat was heel gewoon en Bernd Schneider, uitvinder van de Vacuvin, heeft ondervonden dat het bijna onmogelijk is om plagiaat tegen te gaan. typerend voor wat een uitvinder te wach ten staat." Het verhaal begint in de tijd dat Schnei der, die de Mulo niet afmaakte, als zater- daghulp kwam werken bij De Partyshop van Eef van der List. Na de militaire dienst en een periode als beroepsmilitair bij de marine kwam hij in de slijterij in vaste dienst. Hij zou er uiteindelijk be drijfsleider worden van het filiaal in Delft. Met de eigenaar klikte het echter niet en daarom maakte hij in 1974 de overstap naar de kip- en kaashandel Waaijer. Schneider ontwikkelde zich daar tot expert op het gebied van wijnen. Om dat hij de prijzen van de tussenhandela ren te hoog vond deed hij zelf in Frankrijk de inkoop, en de omzetcijfers stegen dus danig dat hij binnen enkele jaren in de driehoofdige leiding van het bedrijf werd opgenomen. Begin 1980 begon hij voor zichzelf als de taillist - met een winkel aan de Grote Marktstraat in Den Haag - annex groot handelaar in wijnen. Die winkel was al na enkele maanden weer dicht, na een cata strofale wateroverlast tijdens een wolk breuk. Omdat de riolering van de Grote Marktstraat verstopt raakte, veranderde het wijnlokaal in een half uur tijd in een ruïne. Het kostte Schneider en zijn vrouw Gerrie een investering van een half mil joen, die door de verzekering niet werd gedekt. Verjaardag Die strop was niet de laatste die Schnei der moest incasseren, zo blijkt uit het boek. Hoewel de groothandel in wijnen groeide, waren er vele zakelijke tegenval lers. De wijnkoper boekte ook successen, zoals de ontwikkeling van een wijns- maak-wijzersysteem: een informatiesys teem waar de consument in één oogopslag van kon aflezen of de wijn die hij op het oog had droog, fruitig of zoet was, en met welke gerechten het product het beste zou smaken. Bij de Konmar, waar dit systeem werd geïntroduceerd, steeg'de omzet van wijnen met dertig procent. De vinding van dat informatiesysteem werd dus een succes, maar het bleek lang niet zo'n gouden idee als de vacuümpomp voor wijnflessen, die Schneider korte tijd later zou ontwikkelen. Het idee daarvoor ontstond toen hij op de verjaardag van zijn broer John een wijn te drinken kreeg die al enkele dagen had opengestaan. De wijn was onder invloed van de lucht gaan oxyderen en smaakte helemaal niet meer. In Frankrijk had Schneider gezien hoe ze dat probleem daar aanpakten. In de grote Wij ntanks van 4 00 0 010 00 0 0 of zelf s een miljoen liter wijn doet dat oxydatiepro- bleemzich ook voor nadat er wijnis afge tapt. De wijnboeren lossen dat onder meer op door een soort verschuifbare bo dem in het vat te maken. Als er wijn uit de tank wordt gepompt, dan wordt op die manier voorkomen dat er lucht in de tank achterblijft die het oxydatieproces in werking zet. Je zou dat ook met een aangebroken fles wijn moeten kunnen doen, redeneerde Bernd en samen met zijn broer John, die technischer is dan hijzelf, ontwikkelde hij in de periode daarna de Vacuvin: een ap paraatje met een huls die in de hals van de fles wordt gestoken en een pompje dat daarna de lucht verwijdert. Met steun van ID-NL werd de ontwikkeling van de Va cuvin verder uitgewerkt en in 1986 werd het product op de markt gebracht. Binnen acht maanden verkocht hij op de Neder landse markt 200.000 stuks. Ook in het buitenland bleek er een grote belangstel ling voor te bestaan. In Amerika werden binnen een jaar al een miljoen pompjes verkocht, nadat vooraanstaande schrij vers over wijn lovend over het product hadden gepubliceerd. Naamaak Die interesse gold ook voor de Versbus, een container voor voedingsmiddelen die onder invloed van lucht eveneens aan oxydatie onherhevig zijn. In het buitj 1 land werd dit product 'food-saver ;:L noemd, omdat de oorspronkelijke nay 'vacu-tainer', al in gebruik bleek te zi bij een Engelse producent van bloedcj tainers. Met de sprong naar het buitenland begj i de juridische ellende pas goed. Ondan| vele octrooien in binnen- en buitenlal werden de vacu-producten veelvuldignJ gemaakt. In een periode van een jaarfv< tien betaalde de Delftenaar zeker t\JH miljoen dollar aan advocaat- en procl kosten in bijna veertig inbreukzaken. j2 meeste van die zaken werden door ||ui gewonnen, maar in sommige gevalilb1 trok hij aan het kortste eind, omdat deij vl makers aan uitvoering van de 'wine-s 2 ver' zodanig hadden veranderd dat|A juridisch gezien een nieuw product ot Vl stond. e( Een frappant voorbeeld uit het boek. is „Op een dag werd ik gebeld door de a d: portdirecteur van Tefal, de gigant in hui sl houdelijlce artikelen. Hij vroeg of wei 'r wine-saver aan hem wilden leveren s( vond het prima. We maakten een e d spraak. Later zei hij die afspraak af.'; hoeft niet te komen', zei hij'we gaanzf d een wine-saver maken'. Ik stond perply v; Ik wist niet wat ik hoorde. En inderdaa ze brachten een eigen wine-saver op w markt." ik Vacu Products startte een procedure li 11 gen Tefal. „In de voorbespreking meto 'd' advocaten van beide partijen verklaart fi de adviseur van Tefal tegenover ons: 'Mt P neer Schneider, realiseert u zich dat u eengrootbedrijf zijn. Iedere misstap zal h duur komen te staan'." 1( Schneider dacht dat het net zo simpel a P zijn als in Canada (waar hij eerder er soortgelijke zaak gewonnen had). Ma; hij vergat dat Tefal haar reclame-slog; j serieus neemt: 'Tefal, je denkt ook aanai les!' De dop van de Tefal wine-saver hs J een balletje in plaats van een inkeping waardoor de rechter vond dat het niet oi 2 een namaakproduct ging en dus geen it F breuk maakte op de rechten van Schne P der. Hij waslOO.OOO gulden armer en w; geen stap verder gekomen. d Geen garantie d Het wijnpompje is later nog vele male v inzet geweest van soortgelijke procedt res. Al die processen hebben de Delft! v naar geleerd dat octrooien geen garant: 1 vormen voor een goede en gezonde es 1 ploitatie van je uitvinding. Het besteps s tent is de laagste pri j s voor het kwalitalii v beste product, zo is sindsdien zijn motti t In het boek zegt hij: „Je product kan be s interessant zijn en voorzien in eenbehoe; v te. Maar opname in de schappen is p; c zinvol als de consument de prijs als redt lijk ervaart. Met hoge prijzen open; I de markt voor kopieën. Octrooien tixnmt ren de markt niet dicht. Exacte kopieè zijn gemakkelijk te bestrijden, maar ze j den is een kopie exact. Als je voor de laag ste prijs de beste kwaliteit levert, bt scherm je jezelf in de markt. Tussen alle besognes met zijn wijnkopeii 1 en het vacu-bedrijf door hield Bera v Schneider zich ook nog bezig met televi 5 sie. Voor Veronica maakte hij in 1988 sa men met Michiel Praal een dertiendelig 1 tv-serie over de geschiedenis van de wip en over het produceren ervan. De serie die werd uitgezonden door Veroniö RTL-4 en SuperChannel, kostte Schnei der een miljoen. Zijn bedoeling om daa wel wat aandacht te besteden aan o: wijnkoperij of zijn vacu-producten mis lukte: het Commissariaat voor de Media stak daar een stokje voor. Schneider is op 10 en 11 juni een vani sprekers tijdens het seminar 'Van uitvin1 ding naar succesvol product', dat won]1 gehouden tijdens het ID-NL-evenemen Uitvinding9 7Op die tweedaagse uitvin dersbeurs, die wordt gehóuden in he - WTC op het Beursplein in Rotterdam krijgen uitvinders, geïnteresseerde be drijven en andere belangstellenden dege legenheid met elkaar in contact te komen Er zijn ook een stuk of vijftig uitvindin gen uit binnen- en buitenland te zien, dit nog niet op de markt zijn gebracht. Di j toegang tot de beurs is gratis. Paul Houkei Sandew Hira: Bernd Schneider, uitvinder m Vacuvin - uitgeverij Amrit in Den Haag, 25,-. Ook de voortdurende ruzies met KLM- grondlegger Plesman, die regelmatig eet nieuw Fokker-ontwerp door de strot ge- duwd kreeg, worden glashelder neerge- zet. 'En nu is het een schandaal, hoe soie met onze belangen wordt omgespronget i door iemand, die half Duitscher, half Ne- J derlander, half Amerikaan is. De vlieg tuigindustrie moet aan den Nederland- schen bodem worden vastgehecht. He! moet niet kunnen dat de Heer Fokkei naar Amerika kan gaan en 'de tent slui ten', zooals hij dat noemt', schrijft een pi snijdige Plesman in 1934. Koopman In die jaren komt de koopman Fokkei naai' boven. Hij wist dat zijn burgervlieg tuigen in eigen land niet meer werden ge pruimd en kocht van de Amerikaanse 1 fabrikanten Douglas en Lockheed de ex clusieve licenties voor Europa. Waarna hij opnieuw Plesman (dol op Douglas- vliegtuigen) het bloed onder de nagel vandaan haalde door de prijs van deze toestellen fors op te schroeven. Zijn eigen Amerikaanse fabriek, glorieus begonnen legde intussen het loodje. Toepassing van verouderde technieken en kwalitatief on dermaats materiaal waren ook hier de in grediënten voor het verwal. Des te opval lender was dat hij een fraai motorjacht ontwierp voor de somma van 3 6 60 0 0 gul den, meer dan hij ooit uitgaf voor de ont-r wikkeling van een nieuw type vliegtuig. K Fokker rookte en dronk niet, maar snoep- j te des te meer, vooral Haagsche Hopjes Zijn liefdesleven was een drama. Twee huwelijken strandden in een echtschei ding en in een zelfmoord. Fokker waste zeer verliefd op vliegtuigen. De omstan-l digheden waaronder hij op 49-jarigeleef tijd stierf, waren evenzeer tragisch; alsj gevolg van een mislukte neusoperatie. Hoe nuchter en zakelijk Dierikx het leven j van Fokker ook heeft beschreven, he'- boek laat zich lezen als een historische schelmenroman. Compleet met een droe vig eind. Martin de Bruin Mare Dierikx: Dwarswind, biografie van An thony Fokker - uitgever Sdu, 59,90. Anthony Fokker. De Fokker F 7a was in de jaren twintig één van de paradepaardjes van vliegtuigbouwer Fokker. voortdurend werden onderdelen van an deren 'geleend'. Een opvallend gegeven dat Dierikx uit de archieven opdiept, betreft de ontwikke ling van een vuurwapensysteem. In zijn autobiografie 'Flying Dutchman' pochte Fokker over zijn machinegeweer dat via een synchronisatiesysteem door het pro- pellervlak heen schoot. De vinding zette de luchtoorlog op zijn kop. Fokker blijkt echter het idee te hebben gepikt van de Zwitserse ingenieur Schneider. Jarenlang is er juridisch gesteggeld over het patent. Fokker beweerde bij hoog en laag dat zijn vinding wezenlijk anders was. Fokkers sluwheid kwam opnieuw sterk naar voren aan het eind van de oorlog in 1918, toen hij honderden vliegtuigen en eenflink deel van zijn fortuin naar Neder land wist te smokkelen. Maar ook hier prikt Dierikx de exclusieve heldenrol door. Want in dat jaar werd nauwelijks controle uitgeoefend door de autoritei ten: veel meer (Duitse) industriëlen wis ten hetzelfde staaltje uit te halen en bezit veilig te stellen in neutrale landen. Dierikx schetst onbarmhartig de kwali- teitsarmoede waarmee de Fokkerfabriek was behept. De vliegtuigbouwer mikte voortdurend op uitbreiding van de pro ductie in plaats van te investeren in inno vatieprogramma's. Tot aan zijn dood hield Fokker vast aan hout in plaats van metaal als basismateriaal. Die korte ter- mijnpolitiek deed hem meermalen de das om.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 56