Schelde schrapt weer 80 banen
Mosselkantoor schenkt
schip aan zeeverkenners
75
Sluiting Finero op
Axelse Vlakte kost
44 mensen baan
OCCASION WEEKEND
SP stelt Kamervragen over ambulances
Ingenieursbureau van Sector Systemen KSG krimpt in
Illegale vissers plaag op stormvloedkering
\1-Vlaamse
wegen gevaar
voor jeugd
Losgeraakt
tractorwiel
ramt auto
Vier gewonden
bij ongeval
op Tholen
Windturbines maken
te veel lawaai:
vergunning vernietigd
Waaronder:
zeeuwse almanak
Wammes
zeeland
zaterdag 7 juni 1997
van onze verslaggever
DEN HAAG - Het Tweede- Kamerlid
J. Marijnissen van de Socialistische
Partij wil van minister Borst van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport
opheldering over de ontoereikende
ambulancehulpverlening in Zeeland.
Marijnissen wil weten wat de minister
vindt van de opvatting van voorzitter
P. F. de Doelder van de Zeeuwse Dis
tricts Huisartsen Vereniging (DHV)
dat er jaarlijks enkele doden vallen,
ondat het ziekenvervoer niet deugt.
Ook vraagt het SP-Kamerlid of de
conclusie van de commissie-Don juist
is, dat het in de toekomst niet altijd
mogelijk is om een ambulance binnen
vijftien minuten op de gewenste plek
te hebben.
Verder wil Marijnissen weten of ze het
eens is met de Districts Huisartsen
Vereniging of de grens van het aan
vaardbare is bereikt.
Als Borst die mening deelt, is de SP-
politicus benieuwd wat de minister
daaraan gaat doen.
zie ook pagina 23
W van onze verslaggever
SjRenéSchrier
jVLlSSINGEN - Bij de Sector
«Systemen van de Koninklijke
li Schelde Groep in Vlissingen
in' verdwijnen zeventig tot tachtig
ij arbeidsplaatsen. Het gaat voor
al om ingeleende werknemers.
!De Schelde probeert zo veel mo-
jgelijk mensen van wie de ar-
beidsplaats vei*valt onder te
k brengen in de andere sectoren
van het bedrijf, Mairitiem en In-
industriële Constructie. Om die
reden is deze week een stop op
het aannemen van inleenki-ach-
ten afgekondigd.
Bij de bekendmaking van de be-
zuinigingsoperatie 'KSG: voor
bij 2000' in 1995 zijn voor de
sector Systemen twee scenario's
opgesteld; het optimistische
scenario en het basisscenario.
Voirig j aar bleek dat het optimis
tische scenario niet gehaald kon
worden, onder meer als gevolg
van ongunstige ontwikkelingen
in de enei'giesector. De eerder
nagestreefde hogere omzetten
zullen naar verwachting van de
Raad van Bestuur van de KSG
ook in de komende jaren niet ge
haald worden. In een medede
ling aan het personeel wordt
mededeling gemaakt van een
structureel lager niveau.
Nadat bij de productieafdelin
gen van de Sector Systemen eer
der al een afslanking van de
AKF in Goes en één van de afde
lingen in Vlissingen is uitge
voerd, is nu het ingenieursbu-
reau aan de beurt. Of zoals
voorzitter mr. R. C. van den
Heuvel va n de Raad van Bestuur
desgevraagd in een toelichting
duidelijk maakte, langzaam
maar zeker slopen- ook daar
weer assistenten en nieuwe me
dewerkers binnen. Het was on
ontkoombaar om ook op allei'lei
kantooiriupcties te bezuinigen.
SLUIS - Zestien- en zeventien
jarige voetgangers en fietsers
zijn in Zeeuws-Vlaanderen veel
- vaker het slachtoffer van ver
keersongevallen dan elders in
het land.
Öok het rijden onder invloed is
een groot probleem. Bij onge
vallen ligt het alcoholgebruik
36 procent hoger dan in een ver
gelijkbaar gebied. Dit blijkt uit
:een onderzoek van de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV)
cerricht in opdracht van het Re
gionaal Orgaan Verkeersveilig
heid (ROVZ).
VROUWENPOLDER -
Een losgeraakt achterwiel
van een landbouwtrekker
heeft vrijdag in Vrouwen-
polderaan het eind van de
middag enorme schade
veroorzaakt aan een per
sonenauto.
Een landbouwtrekker
reed over de Emma weg en
verloor rond 17.25 uur ter
hoogte van de Secretaris-
weg zijn linkerachterwiel.
Dit driehonderd kilo we
gende wiel vloog frontaal
op een uit tegenoverge
stelde richting naderende
personenauto. Deze liep
daardoor zware schade op
en moest worden wegge
sleept.
De Emmaweg is geduren
de drie kwartier gedeelte
lijk gestremd geweest.
Persoonlijk letsel deed
zich niet voor.
Het ingenieursbureau zal met
een personeelsbezetting van
honderd personen verhuizen
naar Breda. Tot nu toe bestond
het personeelsbestand van deze
afdeling uit 160 tot 170 man. D.
van der Horst, afkomstig van
het ingenieursbureau van het
enei-giebedi'ijf EPON, wordt
met ingang van 1 juli directeur-
van die vestiging.
In 'KSG: voorbij 2000' is gesteld
dat een kostenreductie voor het
hele bedrijf nodig was van der
tig procent. Ongeveer de helft
daaxvan is nu gerealiseerd. In de
personeelsmededeling laat de
Raad van Bestuur weten dat
door sterk verslechterde markt
ontwikkelingen het absoluut
noodzakelijk is geworden dat de
andere helft van de doelstelling
op koi-te teimijn eveneens ge
haald wórdt. Daarom worden
maati-egelen genomen ter be
perking van eerder gebudget
teerde uitgaven.
Slimmer
Deze maatregelen zullen ge
paard gaan met een strak liqui-
diteitenbeheer in alle onderde
len van de onderneming. Van
den Heuvel zei het zo: „We moe
ten slimmer gaan weiken. We
moeten het anders aanpakken.
Meer op de debiteuren letten en
meer op de financiën passen."
Een andere wijziging die zich
binnen de KSG voordoet is de
opvolging van de directeur van
de sector Industriële Construc-
tie (Sicon), J. L. Vuik. In ver
band met liet bereiken van de
pensioengerechtigde leeftijd dit
jaar zal binnenkort zijn opvol
ger bekend worden gemaakt.
van onze verslaggever
René Hoonhorst
WESTDORPE - Het staalver-
werkiiigsbe drijf Finero, een van
de twee bedrijven van de Finse
Outokumpu Group op de Axelse
Vlakte, sluit wegens aanhou
dende zware verliezen binnen
enkele maanden de afdelingen
productie, logistiek en kwali
teit. Door de sluiting van het
metaalbedrijf verliezen 44 men
sen hun baan. De verkoopacti
viteiten van Finero worden wel
voortgezet, waardoor acht men
sen aan het werk kunnen blij-
Het metaalbedrijf Finero, dat
roestvrijstalen pijpen en buizen
maakt, heeft bijna vanaf de
start - ruim vier jaar geleden - de
vrind tegen gehad, verklaarde
directeur F. Braeckman vrijdag
enkele uren nadat het personeel
was ingelicht. Vlak na opleve
ringvan de fabiriek is de situatie
op de wereldmarkt drastisch ge
wijzigd. Door uitbreiding van
de productie in Zuid- en Oost-
Europa ontstond een structure
le ovex-capaciteit op de markt.
Hoewel de medewerkers van de
fabriek exrin slaagden om meer
productie en kwaliteit te leve-
i-en dan geraamd, kon door de
lage marktprijzen geen winst
worden behaald. De totale ver
liezen liepen de afgelopen jaren
op tot 27.863.000 gulden.
Omdat er geen uitzicht op een
(blijvende) verbetering van de
resultaten is, heeft moeder
maatschappij OY Jaro AB be
sloten de productieactiviteiten
in Westdorpe te stoppen.
Collectief ontslag
Finero zal voor 44 wex'knemers,
onder wie 27 vaste medewer
kers, collectief ontslag aanvra
gen. De productie zal nog zes
weken (tot de zomervakantie)
doordraaien en de logistieke ac
tiviteiten duren waarschijnlijk
nog tot het najaar, verwachtte
de directie vrijdag. De precieze
beëindiging van de activiteiten
is afhankelijk van overleg met
de ondernemingsraad en de
vakbonden.
Ook voor OR en vakbonden
kwam de sluiting vrijdag uit de
lucht vallen. Beide organen be
raden zich maandag over wat
hen te doen staat. FNV-dis-
trictsbestuurder P. Hazelager
onderschreef echter de lezing
van de directie dat.de verslech
terde marktsituatie begin jaren
negentig niet te voorzien was.
Hazelager: „Het is wrang dat dit
juist Finero overkomt, want
hier zijn de afgelopen jai-en
enorme inspanningen geleverd
om een goed bedrijf op te zetten.
Ik ben geschrokken van de cij
fers die ik gezien heb, hoe har
der hier werd gewerkt, hoe meer
vexriies het opleverde. Die neer-
gaande spiraal was echter niet
te stoppen." Samen met OR en
dix-ectie zal de vakbond de ko
mende tijd wei-ken aan het op
stellen van een sociaal plan. In
zaal Dallinga in Sluiskil peilt de
FNV maandag de stemming on
der haar leden.
Outokumpu
Een aantal van de ontslagenen
kan misschien op teimijn, tegen
het eind van het jaar, aan de slag
bij de buurman: Outokumpu
Steel Processing (OSP). Met de
staalproducent gaat het juist
wel goed. Aan het eind van het
jaar wordt een kleine uitbrei
ding voorzien. Klap: „We zullen
dan zo'n vijftien mensen nodig
hebben. Natuuiriijk zullen
werknemers van Finero, als ze
aan de eisen voldoen, eerst wor
den aangesteld."
Gedeputeerde D. Bruinooge
(economische zaken, waaron
der het havenschap) en de Ter-
neuzense burgemeester R. Bar-
bé blijven vertrouwen houden
i n de economische potenties van
de Axelse Vlakte. Beide be
stuurders wijzen op de 'buiten
gewoon moeilijke mai-ktom-
standigheden' waarmee Finero
te kampen had.
De illegale semi-beroepsvissers dreigen het te bederven voor de bonafide sportvisser die vanaf de oever zijn hengel uitgooit.
foto Pieter Honhoff
van onze verslaggever
Harmen van der Werf
NEELTJE JANS - Vissers blijven het
Rijkswaterstaat lastig maken op de
stormvloedkering in de Oosterschelde.
Maatregelen om vissers van de kering te
houden, zoals het plaatsen van metersho
ge hekken, hebben nauwelijks effect.
Sportvissers of beter gezegd serni-be
roepsvissers halen de gekste toeren uit om
him hengel uit te kunnen gooien. Zij heb
ben volgens Rijkswaterstaat maar één
doel voor ogen: zoveel mogelijk geld ma
ken door heel veel zeebaars te vangen.
Het draait allemaal om de zeebaars. Om
streeks deze tijdkomt die onder de Neder
landse kust. In oktober, als het kouder
wordt, trekt de zeebaars zich via het En
gels Kanaal terug op de Atlantische Oce
aan. De zeebaars laat zich bij de storm
vloedkering gemakkelijk vangen, in de
stroming. Eén kilo zeebaai's brengt 18 tot
27 gulden op,
„Tientallen kilo's worden er op een dag
gevangen", weet C. Brouwer van de Del-
tafederatie, een koepel van sportvis-ver
enigingen, „en die worden goed verkocht.
Met spoxtvissen heeft- dat niets meer te
maken. Het is ons een doom in het oog.
Straks sluit Rijkswaterstaat nog de hele
stormvloedkering voor spox-tvissers af.
Dat willen we voorkomen.
Rijkswaterstaat. Deltafedex-atie, politie
en justitie hebben diverse keren over het
probleem ovexriegd. Veel heeft dat niet op
geleverd. De politie heeft sportvissers be
boet die op de pijlers zaten met hun hen
gel. Ze laten zich niet wegjagen.
Lachen
Medewerker N. Poortvliet komt in het
personeelsblad ZeelandVisie van Rijks
waterstaat Zeeland met een andere oplos
sing. „Ze lachen om die paar tientjes boe
te. Ze halen soms voor honderden guldens
aan zeebaars binnen. Je zou ze echt in hun
portemonnee moeten treffen."
In 1995 heeft Rijkswaterstaat voor hon
derdduizend gplden aan hekken geplaatst
bij de toegangen tot de pijlers van de
stormvloedkering. Het is daardoor moei
lijker geworden om op de pijlers te komen,
maar niet onmogelijk. Vissers klimmen
met laddex-s op de lager gelegen pijlers.
Toezichthouder M. Jol vertelt in Zeeland-
Visie: „Ik heb al gezien dat een vrouw met
een ladder klaar stond om te helpen".
Jol ergert zich: „Die vissers lopen ons in de
weg en bovendien laten ze allerlei rotzooi
op de stormvloedkering achter."
De metershoge hekken helpen niet. Zij
moeten wel duidelijk maken dat Rijkswa
ter-staat actief is. Medewerker Poortvliet
zegt waarom: „Mogelijk zijn we zelfs ver
antwoordelijk als ze uitglijden, dus we
doen alles om te zorgen dat ze hier niet ko
men."De zeebaars wordt opgekocht door-
handelaren, die geregeld met koelwagens
bij de stormvloedkering staan. De meeste
vis wordt overigens met spoxrivisbootjes
aangevoerd, die verder uit de kust gaan.
De zeebaars wordt ondermeer geveild via
de vismijn Colijnsplaat. Fraxxkrijk en
Spanje zijn de belangrijkste afnemers.
van onze verslaggeefster
THOLEN - Bij een verkeerson
geval op de Hogeweg tussen
Tholen en Poortvliet zijn don
derdagavond vier jonge Thole-
naren gewond geraakt.
De auto waaxrin zij zaten, raakte
door nog onbekende oorzaak
van de weg. De twee passagiers
die op de achtexbank zaten,
werden uit het voertuig geslin
gerd en liepen ernstige verwon
dingen op. Ook de andere twee
inzittenden moesten naar het
ziekenhuis worden gebracht.
De bestuux-der van de auto was
een negentienjarige man van
het eiland Tholen. Hij reed rond
kwart over acht met dxrie passa
giers over de Hogeweg in de
richting van Poortvliet. Na een
bocht belandde hij met de auto
in de berm, waama hij de macht
over het stuur kwijtraakte. Het
voexriuig kwam tot stilstand in
een bouwland langs de weg.
VAN AUTO VENTURAVOOR U
Op het voorterrein bij Auto Ventura
DEN HAAG - De Raad van
State in Den Haag heeft een
vergunning die de gemeente
Tholen aan de Vereniging
Zeeuwind Goes heeft ver
strekt voor drie windturbi
nes aan de Pilootweg in Sta-
venisse, vernietigd. Volgens
rechter mr. J. J.H. Suyver ma
ken de turbines te veel lawaai
en heeft de gemeente ver
keerde berekeningen uitge
voerd.
L. Hage uit Stavenisse had de
vergunning al diverse keren
aangevochten. Eerdere po
gingen liepen voor hem op
niets uit, maar nu kreeg hij in
Den Haag uiteindelijk zijn
zin.
Ongegrond
De meeste van Hages bezwa
ren werden door de rechter
ongegrond of niet doeltref
fend verklaard. Met zijn ar
gument dat de drie windtui--
bines te veel geluid produce
ren, haalde inwoner van Sta
venisse zijn gelijk. De wind
turbines staan op 270 meter
van de dichtstbijzijnde wo
ning. Volgens onderzoek le-
vext de omgeving 's nachts bij
dat huis ongeveer 41 decibel
aan geluid op, door zaken als
de wind. het ritselen van
boombladeren en de scheep-
vaax*t.
Bij diezelfde omstandighe
den veroorzaken de windtur
bines aan geluid 46 decibel
bij het dichtstbijzijnde huis;
te veel henrie dus, want de
windmolens mogen niet
meer lawaai maken dan de
omgeving.
Verkeerd
Daar komt bij dat de ge
meente volgens de rechter
het geluid op een verkeerde
manier heeft berekend. Dus
wordt de vergunning vernie-
tigd.
Wat de gevolgen van deze
uitspraak van de Raad van
State zijn voor de windmo
lens, is nog niet bekend.
Occasions voor een uiterst lage prijs!
Citroen BX 1.4i
Peugeot 306 1.4i XN
Opel Vectra 1,6i
Renault Clio 1.4iRT
Ford Mondeo 1.8i
Nissan Primera 2.0i
Renault Twingo 1.2i
Volvo 440 GL
Peugeot 205 11 i
BMW 316
09/87 van
05/93 van
04/92 van
09/91 van
07/93 van
09/93 van
01/95 van
07/89 van
08/94 van
04/85 van
3.950,-
21.950.-
19.950,-
14.950,-
26.950.-
29.950.-
16.950,-
9.950,-
16.950,-
5.950.-
voor
voor
voor
voor
voor
voor
voor
voor
voor
voor
2.450,-
18.950.-
16.950.-
13.950.-
22.950.-
27.950.-
14.950.-
8.950,-
14.950,-
3.950.-
Inruil en financiering mogelijk.
Het weekend om zaken te doen is op
12, 13 en 14 juni 1997
Donderdag en vrijdag van 10.00 tot 21.00 uur
Zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur.
Auto Ventura BV, Verrijn Stuartweg 10. 4462 GE Goes
(tegenover Zeelandhallen) tel.: 0113-222498
van onze verslaggever
YERSEKE - 'Eexx geschenk uit
de hemel', eeix 'schitterend ge
baar', een 'fantastische aan
winst'. De blijdschap van de
zeeverkemxers van de Ridder
Boudewijn Groep Yerseke was
vrijdag, zo zei schipper en
groepsvoorzitter Rinus van
Stee, eigenlijk niet in woorden
te vatten. Eindelijk, na jaren
zonder te hebben gezeten, weer
een eigen motorschip te bezit
ten. En dat voor eexx symbolisch
bedrag. 'Fantastisch'.
Het was gistermiddag een beet
je feest in de Koningin Juliana-
haven te Yerseke. In de stralen
de zon werd De Kijkuit, een
bijna twaalf meter lang motor
schip, officieel overgedragen
aan de zeeverkenners. Meer dan
veertig jaar lang heeft het schip
dienst gedaan voor het Mossel
kantoor, als controle va a rtuig op
de vei'wateipercelen. Het kan
toor heeft De Kijkuit echter niet
meer nodig. Onlangs rees daar
om het idee het schip aan de
Ridder Boudewijn Groep te
schenken.
Leo Lucas, directeur van het
Mosselkantoor, overhandigde
De zeeverkenners uit Yerseke zijn bijzonder blij met hun motorschip.
gisteren de sleutel van het schip
aan schipper Rinus van Stee.
„We hopen", sprak Lucas, „dat
jullie minstens net zo lang ple
zier zullen hebben van De Kijk
uit als wij dat hebben gehad."
Naast het nieuwe motorschip
beschikt de Ridder Boudewijn
Groep over vier kleine
zeilscheepjes. De Kijkuit zal als
'stafschip' gaan fungeren. Van
Stee: „We hebben jaren zonder
foto Willem Mieras
stafschip gezeten. Het laatste
exemplaar dat we zelf hadden
gekocht bleek gewoon een
miskoop. Daar was altijd iets
mis mee. Daarom zijn we zo blij
met dit nieuwe schip."
Wammes hebben ze de hond
genoemd. Wammes - nou, ja.
Beetje mal beest is het ook.
Veel te korte pootjes onder
een te lang gerekt lijf, hang
oren en uitpuilende ogen.
Zb'n hondje.
Daar iedereen recht heeft op
zijn eigen eigenaardigheden,
zijn ze in het Kapelse gezin
zeer gecharmeerd van dat
dier. Wammes wordt vertroe
teld; mooi mandje, mooi
bandje, mooi bakje - het ont
breekt hem werkelijk aan
niets.
Wammes dient een keer in de
zoveel weken een schoon
heidsbehandeling te onder
gaan. Dan wordt hij doorzijn
bazin naar een mevrouw ge
reden die hem in een sopje zet
en hem met welriekende poe
dertjes bestrooit.
Van de week zei de kalender
dat Wammes weer aan een
beauty-kuur toe was Dat
trof slecht. Want zijn bazin
diende diezelfde dag naar
Schiphol te vertrekken - een
zakenreisje of zoiets. Hoe nu
met Wammes' wasbeurt'?
Geen paniek, bromde de heer
des huizes vanachter z'n
baard op de toon van iemand
die dagelijks aan crisisbe
heersing doet; als zij Wam
mes nou even in de honden
schoonheidssalon zou
afzetten, zou hij 'm later op
de dag wel weer ophalen.
Goed geregeld. Lèèk het.
Des avonds, het was reeds
lang na zessen, telefoneerde
de heer des huizes zich de
vingers blauw. De ganse fa
milie- en kennissenkring bel
de hij af; of iemand misschien
enig idee had waar Wammes
altijd wordt gewassen, want
- stom, stom, stom!!! - in alle I
haast even vergeten het adres
te vragen.
Ergens in Zeeland moet zich
nu een schoongewassen mal-
le hond bevinden met een
vragende blik in rare, uitpui- 1
lende ogen:
Hé baas, waar blijf je nou?