Schelde schrapt weer 80 banen Mosselkantoor schenkt schip aan zeeverkenners 75 Sluiting Finero op Axelse Vlakte kost 44 mensen baan OCCASION WEEKEND SP stelt Kamervragen over ambulances Ingenieursbureau van Sector Systemen KSG krimpt in Illegale vissers plaag op stormvloedkering \1-Vlaamse wegen gevaar voor jeugd Losgeraakt tractorwiel ramt auto Vier gewonden bij ongeval op Tholen Windturbines maken te veel lawaai: vergunning vernietigd Waaronder: zeeuwse almanak Wammes zeeland zaterdag 7 juni 1997 van onze verslaggever DEN HAAG - Het Tweede- Kamerlid J. Marijnissen van de Socialistische Partij wil van minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport opheldering over de ontoereikende ambulancehulpverlening in Zeeland. Marijnissen wil weten wat de minister vindt van de opvatting van voorzitter P. F. de Doelder van de Zeeuwse Dis tricts Huisartsen Vereniging (DHV) dat er jaarlijks enkele doden vallen, ondat het ziekenvervoer niet deugt. Ook vraagt het SP-Kamerlid of de conclusie van de commissie-Don juist is, dat het in de toekomst niet altijd mogelijk is om een ambulance binnen vijftien minuten op de gewenste plek te hebben. Verder wil Marijnissen weten of ze het eens is met de Districts Huisartsen Vereniging of de grens van het aan vaardbare is bereikt. Als Borst die mening deelt, is de SP- politicus benieuwd wat de minister daaraan gaat doen. zie ook pagina 23 W van onze verslaggever SjRenéSchrier jVLlSSINGEN - Bij de Sector «Systemen van de Koninklijke li Schelde Groep in Vlissingen in' verdwijnen zeventig tot tachtig ij arbeidsplaatsen. Het gaat voor al om ingeleende werknemers. !De Schelde probeert zo veel mo- jgelijk mensen van wie de ar- beidsplaats vei*valt onder te k brengen in de andere sectoren van het bedrijf, Mairitiem en In- industriële Constructie. Om die reden is deze week een stop op het aannemen van inleenki-ach- ten afgekondigd. Bij de bekendmaking van de be- zuinigingsoperatie 'KSG: voor bij 2000' in 1995 zijn voor de sector Systemen twee scenario's opgesteld; het optimistische scenario en het basisscenario. Voirig j aar bleek dat het optimis tische scenario niet gehaald kon worden, onder meer als gevolg van ongunstige ontwikkelingen in de enei'giesector. De eerder nagestreefde hogere omzetten zullen naar verwachting van de Raad van Bestuur van de KSG ook in de komende jaren niet ge haald worden. In een medede ling aan het personeel wordt mededeling gemaakt van een structureel lager niveau. Nadat bij de productieafdelin gen van de Sector Systemen eer der al een afslanking van de AKF in Goes en één van de afde lingen in Vlissingen is uitge voerd, is nu het ingenieursbu- reau aan de beurt. Of zoals voorzitter mr. R. C. van den Heuvel va n de Raad van Bestuur desgevraagd in een toelichting duidelijk maakte, langzaam maar zeker slopen- ook daar weer assistenten en nieuwe me dewerkers binnen. Het was on ontkoombaar om ook op allei'lei kantooiriupcties te bezuinigen. SLUIS - Zestien- en zeventien jarige voetgangers en fietsers zijn in Zeeuws-Vlaanderen veel - vaker het slachtoffer van ver keersongevallen dan elders in het land. Öok het rijden onder invloed is een groot probleem. Bij onge vallen ligt het alcoholgebruik 36 procent hoger dan in een ver gelijkbaar gebied. Dit blijkt uit :een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) cerricht in opdracht van het Re gionaal Orgaan Verkeersveilig heid (ROVZ). VROUWENPOLDER - Een losgeraakt achterwiel van een landbouwtrekker heeft vrijdag in Vrouwen- polderaan het eind van de middag enorme schade veroorzaakt aan een per sonenauto. Een landbouwtrekker reed over de Emma weg en verloor rond 17.25 uur ter hoogte van de Secretaris- weg zijn linkerachterwiel. Dit driehonderd kilo we gende wiel vloog frontaal op een uit tegenoverge stelde richting naderende personenauto. Deze liep daardoor zware schade op en moest worden wegge sleept. De Emmaweg is geduren de drie kwartier gedeelte lijk gestremd geweest. Persoonlijk letsel deed zich niet voor. Het ingenieursbureau zal met een personeelsbezetting van honderd personen verhuizen naar Breda. Tot nu toe bestond het personeelsbestand van deze afdeling uit 160 tot 170 man. D. van der Horst, afkomstig van het ingenieursbureau van het enei-giebedi'ijf EPON, wordt met ingang van 1 juli directeur- van die vestiging. In 'KSG: voorbij 2000' is gesteld dat een kostenreductie voor het hele bedrijf nodig was van der tig procent. Ongeveer de helft daaxvan is nu gerealiseerd. In de personeelsmededeling laat de Raad van Bestuur weten dat door sterk verslechterde markt ontwikkelingen het absoluut noodzakelijk is geworden dat de andere helft van de doelstelling op koi-te teimijn eveneens ge haald wórdt. Daarom worden maati-egelen genomen ter be perking van eerder gebudget teerde uitgaven. Slimmer Deze maatregelen zullen ge paard gaan met een strak liqui- diteitenbeheer in alle onderde len van de onderneming. Van den Heuvel zei het zo: „We moe ten slimmer gaan weiken. We moeten het anders aanpakken. Meer op de debiteuren letten en meer op de financiën passen." Een andere wijziging die zich binnen de KSG voordoet is de opvolging van de directeur van de sector Industriële Construc- tie (Sicon), J. L. Vuik. In ver band met liet bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd dit jaar zal binnenkort zijn opvol ger bekend worden gemaakt. van onze verslaggever René Hoonhorst WESTDORPE - Het staalver- werkiiigsbe drijf Finero, een van de twee bedrijven van de Finse Outokumpu Group op de Axelse Vlakte, sluit wegens aanhou dende zware verliezen binnen enkele maanden de afdelingen productie, logistiek en kwali teit. Door de sluiting van het metaalbedrijf verliezen 44 men sen hun baan. De verkoopacti viteiten van Finero worden wel voortgezet, waardoor acht men sen aan het werk kunnen blij- Het metaalbedrijf Finero, dat roestvrijstalen pijpen en buizen maakt, heeft bijna vanaf de start - ruim vier jaar geleden - de vrind tegen gehad, verklaarde directeur F. Braeckman vrijdag enkele uren nadat het personeel was ingelicht. Vlak na opleve ringvan de fabiriek is de situatie op de wereldmarkt drastisch ge wijzigd. Door uitbreiding van de productie in Zuid- en Oost- Europa ontstond een structure le ovex-capaciteit op de markt. Hoewel de medewerkers van de fabriek exrin slaagden om meer productie en kwaliteit te leve- i-en dan geraamd, kon door de lage marktprijzen geen winst worden behaald. De totale ver liezen liepen de afgelopen jaren op tot 27.863.000 gulden. Omdat er geen uitzicht op een (blijvende) verbetering van de resultaten is, heeft moeder maatschappij OY Jaro AB be sloten de productieactiviteiten in Westdorpe te stoppen. Collectief ontslag Finero zal voor 44 wex'knemers, onder wie 27 vaste medewer kers, collectief ontslag aanvra gen. De productie zal nog zes weken (tot de zomervakantie) doordraaien en de logistieke ac tiviteiten duren waarschijnlijk nog tot het najaar, verwachtte de directie vrijdag. De precieze beëindiging van de activiteiten is afhankelijk van overleg met de ondernemingsraad en de vakbonden. Ook voor OR en vakbonden kwam de sluiting vrijdag uit de lucht vallen. Beide organen be raden zich maandag over wat hen te doen staat. FNV-dis- trictsbestuurder P. Hazelager onderschreef echter de lezing van de directie dat.de verslech terde marktsituatie begin jaren negentig niet te voorzien was. Hazelager: „Het is wrang dat dit juist Finero overkomt, want hier zijn de afgelopen jai-en enorme inspanningen geleverd om een goed bedrijf op te zetten. Ik ben geschrokken van de cij fers die ik gezien heb, hoe har der hier werd gewerkt, hoe meer vexriies het opleverde. Die neer- gaande spiraal was echter niet te stoppen." Samen met OR en dix-ectie zal de vakbond de ko mende tijd wei-ken aan het op stellen van een sociaal plan. In zaal Dallinga in Sluiskil peilt de FNV maandag de stemming on der haar leden. Outokumpu Een aantal van de ontslagenen kan misschien op teimijn, tegen het eind van het jaar, aan de slag bij de buurman: Outokumpu Steel Processing (OSP). Met de staalproducent gaat het juist wel goed. Aan het eind van het jaar wordt een kleine uitbrei ding voorzien. Klap: „We zullen dan zo'n vijftien mensen nodig hebben. Natuuiriijk zullen werknemers van Finero, als ze aan de eisen voldoen, eerst wor den aangesteld." Gedeputeerde D. Bruinooge (economische zaken, waaron der het havenschap) en de Ter- neuzense burgemeester R. Bar- bé blijven vertrouwen houden i n de economische potenties van de Axelse Vlakte. Beide be stuurders wijzen op de 'buiten gewoon moeilijke mai-ktom- standigheden' waarmee Finero te kampen had. De illegale semi-beroepsvissers dreigen het te bederven voor de bonafide sportvisser die vanaf de oever zijn hengel uitgooit. foto Pieter Honhoff van onze verslaggever Harmen van der Werf NEELTJE JANS - Vissers blijven het Rijkswaterstaat lastig maken op de stormvloedkering in de Oosterschelde. Maatregelen om vissers van de kering te houden, zoals het plaatsen van metersho ge hekken, hebben nauwelijks effect. Sportvissers of beter gezegd serni-be roepsvissers halen de gekste toeren uit om him hengel uit te kunnen gooien. Zij heb ben volgens Rijkswaterstaat maar één doel voor ogen: zoveel mogelijk geld ma ken door heel veel zeebaars te vangen. Het draait allemaal om de zeebaars. Om streeks deze tijdkomt die onder de Neder landse kust. In oktober, als het kouder wordt, trekt de zeebaars zich via het En gels Kanaal terug op de Atlantische Oce aan. De zeebaars laat zich bij de storm vloedkering gemakkelijk vangen, in de stroming. Eén kilo zeebaai's brengt 18 tot 27 gulden op, „Tientallen kilo's worden er op een dag gevangen", weet C. Brouwer van de Del- tafederatie, een koepel van sportvis-ver enigingen, „en die worden goed verkocht. Met spoxtvissen heeft- dat niets meer te maken. Het is ons een doom in het oog. Straks sluit Rijkswaterstaat nog de hele stormvloedkering voor spox-tvissers af. Dat willen we voorkomen. Rijkswaterstaat. Deltafedex-atie, politie en justitie hebben diverse keren over het probleem ovexriegd. Veel heeft dat niet op geleverd. De politie heeft sportvissers be boet die op de pijlers zaten met hun hen gel. Ze laten zich niet wegjagen. Lachen Medewerker N. Poortvliet komt in het personeelsblad ZeelandVisie van Rijks waterstaat Zeeland met een andere oplos sing. „Ze lachen om die paar tientjes boe te. Ze halen soms voor honderden guldens aan zeebaars binnen. Je zou ze echt in hun portemonnee moeten treffen." In 1995 heeft Rijkswaterstaat voor hon derdduizend gplden aan hekken geplaatst bij de toegangen tot de pijlers van de stormvloedkering. Het is daardoor moei lijker geworden om op de pijlers te komen, maar niet onmogelijk. Vissers klimmen met laddex-s op de lager gelegen pijlers. Toezichthouder M. Jol vertelt in Zeeland- Visie: „Ik heb al gezien dat een vrouw met een ladder klaar stond om te helpen". Jol ergert zich: „Die vissers lopen ons in de weg en bovendien laten ze allerlei rotzooi op de stormvloedkering achter." De metershoge hekken helpen niet. Zij moeten wel duidelijk maken dat Rijkswa ter-staat actief is. Medewerker Poortvliet zegt waarom: „Mogelijk zijn we zelfs ver antwoordelijk als ze uitglijden, dus we doen alles om te zorgen dat ze hier niet ko men."De zeebaars wordt opgekocht door- handelaren, die geregeld met koelwagens bij de stormvloedkering staan. De meeste vis wordt overigens met spoxrivisbootjes aangevoerd, die verder uit de kust gaan. De zeebaars wordt ondermeer geveild via de vismijn Colijnsplaat. Fraxxkrijk en Spanje zijn de belangrijkste afnemers. van onze verslaggeefster THOLEN - Bij een verkeerson geval op de Hogeweg tussen Tholen en Poortvliet zijn don derdagavond vier jonge Thole- naren gewond geraakt. De auto waaxrin zij zaten, raakte door nog onbekende oorzaak van de weg. De twee passagiers die op de achtexbank zaten, werden uit het voertuig geslin gerd en liepen ernstige verwon dingen op. Ook de andere twee inzittenden moesten naar het ziekenhuis worden gebracht. De bestuux-der van de auto was een negentienjarige man van het eiland Tholen. Hij reed rond kwart over acht met dxrie passa giers over de Hogeweg in de richting van Poortvliet. Na een bocht belandde hij met de auto in de berm, waama hij de macht over het stuur kwijtraakte. Het voexriuig kwam tot stilstand in een bouwland langs de weg. VAN AUTO VENTURAVOOR U Op het voorterrein bij Auto Ventura DEN HAAG - De Raad van State in Den Haag heeft een vergunning die de gemeente Tholen aan de Vereniging Zeeuwind Goes heeft ver strekt voor drie windturbi nes aan de Pilootweg in Sta- venisse, vernietigd. Volgens rechter mr. J. J.H. Suyver ma ken de turbines te veel lawaai en heeft de gemeente ver keerde berekeningen uitge voerd. L. Hage uit Stavenisse had de vergunning al diverse keren aangevochten. Eerdere po gingen liepen voor hem op niets uit, maar nu kreeg hij in Den Haag uiteindelijk zijn zin. Ongegrond De meeste van Hages bezwa ren werden door de rechter ongegrond of niet doeltref fend verklaard. Met zijn ar gument dat de drie windtui-- bines te veel geluid produce ren, haalde inwoner van Sta venisse zijn gelijk. De wind turbines staan op 270 meter van de dichtstbijzijnde wo ning. Volgens onderzoek le- vext de omgeving 's nachts bij dat huis ongeveer 41 decibel aan geluid op, door zaken als de wind. het ritselen van boombladeren en de scheep- vaax*t. Bij diezelfde omstandighe den veroorzaken de windtur bines aan geluid 46 decibel bij het dichtstbijzijnde huis; te veel henrie dus, want de windmolens mogen niet meer lawaai maken dan de omgeving. Verkeerd Daar komt bij dat de ge meente volgens de rechter het geluid op een verkeerde manier heeft berekend. Dus wordt de vergunning vernie- tigd. Wat de gevolgen van deze uitspraak van de Raad van State zijn voor de windmo lens, is nog niet bekend. Occasions voor een uiterst lage prijs! Citroen BX 1.4i Peugeot 306 1.4i XN Opel Vectra 1,6i Renault Clio 1.4iRT Ford Mondeo 1.8i Nissan Primera 2.0i Renault Twingo 1.2i Volvo 440 GL Peugeot 205 11 i BMW 316 09/87 van 05/93 van 04/92 van 09/91 van 07/93 van 09/93 van 01/95 van 07/89 van 08/94 van 04/85 van 3.950,- 21.950.- 19.950,- 14.950,- 26.950.- 29.950.- 16.950,- 9.950,- 16.950,- 5.950.- voor voor voor voor voor voor voor voor voor voor 2.450,- 18.950.- 16.950.- 13.950.- 22.950.- 27.950.- 14.950.- 8.950,- 14.950,- 3.950.- Inruil en financiering mogelijk. Het weekend om zaken te doen is op 12, 13 en 14 juni 1997 Donderdag en vrijdag van 10.00 tot 21.00 uur Zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. Auto Ventura BV, Verrijn Stuartweg 10. 4462 GE Goes (tegenover Zeelandhallen) tel.: 0113-222498 van onze verslaggever YERSEKE - 'Eexx geschenk uit de hemel', eeix 'schitterend ge baar', een 'fantastische aan winst'. De blijdschap van de zeeverkemxers van de Ridder Boudewijn Groep Yerseke was vrijdag, zo zei schipper en groepsvoorzitter Rinus van Stee, eigenlijk niet in woorden te vatten. Eindelijk, na jaren zonder te hebben gezeten, weer een eigen motorschip te bezit ten. En dat voor eexx symbolisch bedrag. 'Fantastisch'. Het was gistermiddag een beet je feest in de Koningin Juliana- haven te Yerseke. In de stralen de zon werd De Kijkuit, een bijna twaalf meter lang motor schip, officieel overgedragen aan de zeeverkenners. Meer dan veertig jaar lang heeft het schip dienst gedaan voor het Mossel kantoor, als controle va a rtuig op de vei'wateipercelen. Het kan toor heeft De Kijkuit echter niet meer nodig. Onlangs rees daar om het idee het schip aan de Ridder Boudewijn Groep te schenken. Leo Lucas, directeur van het Mosselkantoor, overhandigde De zeeverkenners uit Yerseke zijn bijzonder blij met hun motorschip. gisteren de sleutel van het schip aan schipper Rinus van Stee. „We hopen", sprak Lucas, „dat jullie minstens net zo lang ple zier zullen hebben van De Kijk uit als wij dat hebben gehad." Naast het nieuwe motorschip beschikt de Ridder Boudewijn Groep over vier kleine zeilscheepjes. De Kijkuit zal als 'stafschip' gaan fungeren. Van Stee: „We hebben jaren zonder foto Willem Mieras stafschip gezeten. Het laatste exemplaar dat we zelf hadden gekocht bleek gewoon een miskoop. Daar was altijd iets mis mee. Daarom zijn we zo blij met dit nieuwe schip." Wammes hebben ze de hond genoemd. Wammes - nou, ja. Beetje mal beest is het ook. Veel te korte pootjes onder een te lang gerekt lijf, hang oren en uitpuilende ogen. Zb'n hondje. Daar iedereen recht heeft op zijn eigen eigenaardigheden, zijn ze in het Kapelse gezin zeer gecharmeerd van dat dier. Wammes wordt vertroe teld; mooi mandje, mooi bandje, mooi bakje - het ont breekt hem werkelijk aan niets. Wammes dient een keer in de zoveel weken een schoon heidsbehandeling te onder gaan. Dan wordt hij doorzijn bazin naar een mevrouw ge reden die hem in een sopje zet en hem met welriekende poe dertjes bestrooit. Van de week zei de kalender dat Wammes weer aan een beauty-kuur toe was Dat trof slecht. Want zijn bazin diende diezelfde dag naar Schiphol te vertrekken - een zakenreisje of zoiets. Hoe nu met Wammes' wasbeurt'? Geen paniek, bromde de heer des huizes vanachter z'n baard op de toon van iemand die dagelijks aan crisisbe heersing doet; als zij Wam mes nou even in de honden schoonheidssalon zou afzetten, zou hij 'm later op de dag wel weer ophalen. Goed geregeld. Lèèk het. Des avonds, het was reeds lang na zessen, telefoneerde de heer des huizes zich de vingers blauw. De ganse fa milie- en kennissenkring bel de hij af; of iemand misschien enig idee had waar Wammes altijd wordt gewassen, want - stom, stom, stom!!! - in alle I haast even vergeten het adres te vragen. Ergens in Zeeland moet zich nu een schoongewassen mal- le hond bevinden met een vragende blik in rare, uitpui- 1 lende ogen: Hé baas, waar blijf je nou?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 49