Zee van binnenruimte
Porsche Boxster roadster
van het zuiverste water
PZC
Passat
Variant
Taiwanese flets uit Lelystad
auto motorfiets
41
Chrysler Neon 1.8
Veiling voor particulier
Opeis voor Russen?
Terrein-cabrio Mercedes
Gauwdief te slim af
zaterdag 7 juni 1997
Ruim een half jaar nadat de
verkoop van de nieuwste
Volkswagen Passat sedan begon,
volgt eind juni de Variant
stationcar. Niets verrassends, zoals
ook de aangepaste achterste helft
van die Variant geen opzienbarend
nieuws biedt. Het is wel een
belangrijke presentatie, aangezien
de nieuwe Variant opnieuw voor de
helft van de totale Passat-verkopen
zal tekenen. Dat totaal behelst
400.000 auto's per jaar, een stevig
deel dus van Volkswagens omzet.
Nu zijn al meer dan honderd
duizend nieuwe Passats afge
leverd, en staan er nog 65.000 in
bestelling volgens VW's marke
tingdirecteur, Zeker met de Vari
ant-versie erbij zullen alle zeilen
bijgezet moeten worden om be
stellingen binnen redelijke ter
mijn te kunnen uitleveren. Het
vermoeden bestond dat daarom
ook de levering van de nieuwe VR5
motor, bij het debuut van de sedan
beloofd, op zich laat wachten. Bij
de presentatie van de Variant kon
den we ermee kennismaken, hij
komt nu echt.
Het uitstel had volgens chef moto
rontwikkeling Neumann echter te
maken met technische eisen. Geen
onverwacht opgedoken probleem,
maar aanpassing aan extra stren
ge 'Euro III' milieunormen. Deze
wettelijke nonnen moeten in Eu
ropa vanaf de eeuwwisseling van
la-acht worden, de huidige eisen
duidt men aan als 'Euro II'.
Duitsland geeft belastingkorting
op auto's die al de Euro III norm
halen, zoals ook Nederland vanaf
volgend jaar aankoop van extra
schone en zuinige auto's wil sti
muleren. Het nam extra tijd de VR
5 motor al aan 'Euro III' aan te
passen. Tijdens de ontwikkeling
stond de inhoud van die norm nog
niet vast, noch dat deze een rol
ging spelen bij belastingkorting
op auto's.
Zoals de Passat sedan, maakt de
Variant indruk met een zee van
binnenruimte, zeer verzorgde af
werking en dito uitrusting (onder
meer twee airbags en ABS remsys-
teem). Evenals bij de vorige mo
delgeneratie is de Variant een
haartje korter dan het sedanmo
del, maar biedt hij toch bijna 100
liter meer laadruimte tot aan de
achterbank en het standaard ba
gage-afdekzeil. Wederom lieten
de ontwerpers na er aparte vorm-
gevingsdetails in te verwerken,
maar oogt de stationcar deson
danks eerder statiger dan slechter
naast de Passat sedan.
Apart
Iets nieuws is dat de ophanging
van de achterwielen ten opzichte
van de sedan is gewijzigd. Door
veren en schokdempers apart in
plaats van concentrisch te monte
ren konden de wielkasten kleiner
blijven, wat tussen die kasten
meer dan een meter beschikbare
laadbreedte oplevert. De verzorg
de afwerking omvat specifiek
voor de Variant beschermfolie op
de achterbumper en een roestvast
stalen drempellijst om lakbescha-
diging bij naar binnen schuiven
van lading te voorkomen.
Ook dakrails zijn standaard, zelfs
kan zonder meerprijs gevraagd
worden om een veiligheidsnet bo
ven de achterbank. VW doet ech
ter bepaald niet mee met Ford's
'één prijs voor alle modelversies'
strategie. De Variant kost 2500
meer dan een sedan, bij volledig
gelijke uitrustings- en motorkeu
zes. Bij de sedan verschijnt nu
naast de 2,3 liter VR5 motor ook
het 2.8 V6 topmodel met stan
daard Syncro viex-wielaandrij-
ving, plus op duurdere versies de
keus (tegen meerprijs) van een
vijf traps Tip tronie automaat in
plaats van een gewoon viertraps
exemplaar.
Die Tiptronic is voornamelijk een
luxueus speeltje, naar onze erva
ring. Laat men hem zelf schake
len, dan kiest hij gauw voor de
hoogste versnellingen waarin de
motor zeer weinig toex-en maakt,
en schakelt niet vlot terug als de
rijder even krachtig wil versnel
len. Het is leuk om even zelf de ver
snellingskeus te bepalen met een
enkele duw naar voor of achter te
gen het schakelhendel, maar doet
geen gevoel opkomen dat je niet
anders zou willen.
Wegligging
Overtuigender is al de Syncro aan
drijving op alle wielen, nu bij
Volkswagen volgens precies de
zelfde techniek als bij dochter Au
di, waar het Quattro heet. Een
Passat Syncro, met keus uit vier
motoren vanaf de 1.8 viercilinder,
kan een 200 kg zwaardex-e aan-
hanger trekken dan een gewone
versie en heeft goed voelbaar een
vastere, neutralere wegligging.
Vooral belangstellend waren we
naar de Passat VR5, waarschijn
lijk een heel intex-essant aanbod
als zakenauto met zijn prijs vanaf
ƒ48.995 (als sedan). VW ampu
teerde een cilinder van zijn eigen,
in de vorige Passat nog geleverde
uiterst compacte 2.8 VR6. Dat le
vert een nog compacter 2,3 liter
vijfcilinder, goed voor 110 kW/150
pk. Zijn vijfcilinder motoren al
een uitzondering, een V-5 met
twee cilinders aan de ene en drie
aan de andex-e kant is helemaal
nog nooit vertoond.
Het werkt voortreffelijk. De VR5
trekt indrukwekkend sterk en
soepel, de unieke motorbouw leidt
niet tot ongelijkmatig draaien of
trilling. Moeiteloos trekt de VR5
juist door naar hoog toerental. Hij
loopt meestal mooi stil, alleen bij
kx-achtige acceleratie komt na-
drukkelijk een kenmerkende vijf
cilinder roffel op. Waarover mo
tortechnicus Neumann vast niet
ontex-echt opmerkt dat heel wat
klanten die exclusieve toon waar
deren.
Verstoord ï'eageei'de hij op een
vraag naar het nut van de VR5
naast de op papier een fractie ster
kere 1.8 Turbo viercilinder. 'De
turbomotor is sportiever geaai'd,
de VR5 richt op de klant die com
fort en souplesse wil'. We hebben
het geprobeerd. Het voelt eerder of
er een forse afstand in trekkracht
bij lager toerental is ten gunste
van de VR5. Mede omdat bij de 1.8
Turbo volmaakt gemaskeerd is bij
welk toerental de turbocompx-es-
sor effectief aan het werk gaat
vonden wij die motor helemaal
niet specifiek sterk of sportief
aanvoelen.
Strategie
Op korte termijn lanceext Audi
zijn eerste zescilinder diesel, VW
wilde wel loslaten dat die vanaf de
tweede helft van 1998 in de Passat
beschikbaar komt. Deze V6 TDI
levert hetzelfde vermogen als de
VR5 benzinemotor. Dat versterkt
weer de positie van dieselversies
in het gamma, nu al bij de helft van
de Passat-kopers favoriet. Fa-
bx-ieks-persvoorlichter Kocks
stelt het zo voor dat juist de plat-
foxm-strategie van de VAG- groep
het mogelijk maakt op gelijke
technische basis de producten bij
verschillende groepsmerken een
heel eigen karakter te geven. Maar
gegeven de keus tussen bijvoor
beeld een Audi V6 TDI of de in.elk
opzicht ijzersterk voor de dag ko
mende VW Passat lijkt de vraag
steeds meer wie bereid blijft voor
Audi-status aanzienlijk extra te
moeten betalen. Want het is niet
serieus vol te houden dat aan de
Passat praktisch gezien iets ont
breekt dat een Audi wel heeft.
Peter Fokker
Bloed, zweet en tranen heeft
het gekost onx een 'goedkope'
Porsche te ontwikkelen, de naam
van de Duitse sportautofabri
kant waardig. Op het resultaat
van al die inspanning, de Box
ster, een roadster van het zui
verste water, mogen wij hier ook
best eeix beetje trots zijn. Want
deze open tweezitter is tot stand
gekomen onder de supervisie van
een Nederlander: Harm Lagaay,
sinds jaren de hoogste baas van
de ontwikkelingsafdeling van
Porsche. „Het is ons gelukt in
nauwelijks vier jaar tijd de Box
ster van de grond te tillen met
Porsche-kwaliteit. Voor ons is
dit een record", zo vertelde hij
trots tijdens de internationale
introductie in Duitsland.
De fraaie Boxster, de eerste Por
sche met een echte naam, is sinds
een paar maanden in ons land te
koop. Hoewel ƒ124.950 nog al
tijd een fikse bom duiten is, zijn
de levertijden inmiddels opgelo
pen tot ruim zeven maanden.
Maar pas op, want hoewel de
Boxster alles in huis heeft wat hij
moet hebben, vliegt de prijs met
een paar leuke hebbedingetjes
extra zomaar met tienduizenden
guldens omhoog. Zo hing aan
'ons' diepblauwe exemplaar een
prijskaartje van maar liefst
ƒ172.173.
Zonder de i-ekening helemaal
door te nemen, vallen er een paar
voorbeelden te noemen van ac
cessoires die daarvoor verant
woordelijk zijn. Tractiecontrole
bijvoorbeeld, een belangrijke
veiligheidsvoorziening. Voor
ƒ2843 wordt voorkomen dat de
Boxster, vanwege het enorme
vermogen, als een sidderaal over
de weg schiet. Diefstalbeveili
ging en een windschot tegen
wervelingen zijn ook aanraders.
Zij drijven de prxjs op met res
pectievelijk ƒ1697 en ƒ1124.
Het oog wil ook wat dus mogen
een paar leuke lichtmetalen vel
gen (ƒ3721, inclusief diefstalbe
veiliging) niet ontbx-eken. Lede-
ren bekleding kost ƒ9438. Voor
een automatische aix'co, een ac
cessoire dat ondanks de open
heid van de Boxster niet zo over-
bodig is als het lijkt, wordt ƒ6580
in rekening gebracht en de puike
audio-installatie moet ruim
ƒ4500 opbx-engen. Dat laatste is
eigenlijk een ovei'bodige luxe,
want de loeier van een zescilin
der die achter de x-uggen van de
inzittenden is gesitueerd, brengt
een geluid voort dat heerlijk is
om naar te luisteren. Vooral bo
ven de drieduizend toeren raak
je volledig in de ban van het or
kest, dat het i'ijgenoegen op het
allerhoogste plan weet te bx-en-
gen.
Volgens Lagaay is het vooral dat
motox-geluid dat de technici
hoofdbx-ekens heeft gekost. De
Boxster moest namelijk (bijna)
hetzelfde klirxken als de bekend
ste Porsche, de 911 dus. Met be
hulp van de elektronica en het
plaatsen van bepaalde schotjes
in het uitlaatsysteem is het ge-
Porsche Boxster: kanjer waarbij alles even soepel en vriendelijk verloopt.
lukt om de Boxster toch de echte
Porsche-sound mee te geven. Het
resultaat klinkt wat beschaaf
der-, maar is duidelijk hex-ken-
baar. Tot 5000 toeren klinkt de
Boxster als een 'getemde' 911 en
daarna klinkt hij als een trom
pet.
Door de plaatsing van de motor
in het midden heeft de Boxter
twee bagageruimten. Die zijn al
lebei klein, maar dankzij het
ontbx-eken van een reservewiel
(dat apart kan worden gelevei'd)
kunnen er desgewenst wel golf
clubs in.
Lancering
Hoe mooi de Boxster ook is, je
moet erin rijden om zijn kwali
teiten op waarde te kunnen
schatten. Wij waren daar diep
van onder de indruk. De enige
aanmerking die we wisten te ma
ken was dat het tractiecontrole-
systeem bij veel gas tijdens het
wegrijden een fractie van een se
conde te laat ingrij pt
De Porsche past als een hand
schoen en de motor doet vooral
van zich spreken boven de dxïe-
duizend toex-en per minuut. Wat
er dan gebexxrt in de derde en in
de vierde versnelling (hij heeft er
standaax-d vijf) heeft weg van een
lancering. Wie die brute ki-acht
niet wil aanspreken, wordt niet
bestraft met een bokkig gedrag.
Alles verloopt bij deze Boxster
even soepel en vriendelijk. Een
foutje straft hij niet onmiddellijk
af, daar is hij te goedaardig voor.
Een minpuntje is wel dat de
hoofdsteunen, die een geheel
vormen met de x-ugleuningen,
voor optimale veiligheid gewoon
te laag zijn. Voor de rest is de
Boxster in al zijn 'openheid' een
kanjer.
Henk Lambregtse
Technische gegevens:
motor: 2,5 (2480 cm3)
6 cii, 24 kleppen;
vermogen: 150 kw/204 pk;
koppel: 245 nm bij 4500 tpm;
topsnelheid: 240 km/u;
acceleratie: 0 tot 100 km/u in 6,7 s;
verbruik: 1 op 9,4;
aandrijving: achterwielen;
prijzen: vanaf f 124.950
Alleen de frames van Giant ko
men nog uit Taiwan. In een
gloednieuwe fietsenfabriek in Le
lystad worden sinds kort complete
Giants gebouwd voor heel Euro
pa. Eind dit jaar zijn dat er
100.000, wanneer de fabriek op
volle toeren draait zullen 400.000
fietsen per jaar de poort verlaten.
Giant, dat al tien jaar kaxxtoor
houdt in Lelystad, zorgt met de fa
briek voor 200 nieuwe arbeids
plaatsen.
„De hele fietsenwereld kijkt met
spanning uit naar ons project,
want als dit een succes wordt zal ex-
meer produktie uit het Verre Oos
ten naar Europa komen", zegt de
president van Giant-Europa, L.
Schooimans, „Ik weet zeker dat
het een succes is, want zoveel
goedkoper is het niet meer om
complete fietsen per schip uit Tai
wan te laten overkomen. De lever
tijd is vier maanden en het laten
wijzigen van modellen duuxt veel
te lang. Het was ons idee om een
fabriek in Europa te bouwen.
Even leek het erop dat deze in Ier
land zou komen, maar het is toch
Lelystad geworden. De levertijd is
daarmee nog maar twee weken"
Giant heeft zes fietsenfabrieken in
de hele wereld. Daar komen per
jaar 2,5 miljoen fietsen uit. Een
Giant uit de Flevopoldex; de ze
vende fabriek, is een puur Euro
pees produkt. Frame en voorvork
komen weliswaar xiit Taiwan,
maar de banden kunnen van Ne
derlands fabiïkaat zijn en de vel
gen Frans. Het hangt er maar van
af hoe snel en tegen welke prijs de
onderdelen leverbaar zijn. Lely
stad bedenkt hoe de fietsen eruit
gaan zien. met welke onderdelen
en in welke kleuren. Er zijn con
tacten met 4000 dealers in Europa,
waarvan 650 in Nederland. Zij
zijn regelmatig welkom voor een
ontvangst in de fabriek, die daar
voor speciaal is uitgerust met een
theaterzaal
Paradepaardje van de fabriek is
een volautomatische laksti*aat,
die het milieu op geen enkele ma
nier vervuilt. De gebruikte lakken
zijn op waterbasis, dat is uniek in
de fietsenwei'eld. Er is geen afval,
omdat alle verf en al het water vol
ledig worden hergebx-uikt. Bijzon
der is de laatste deklaag, een kei
harde blanke poederlak, die ook
de naamtx-ansfex-s beschermt.
Voor 1998, wat in de praktijk blijkt te betekenen binnenkort al. vult
Chrysler in Exxropa het gamma van zij n kleinste model Neon aan met
een 1.8 liter versie. Die komt naast de huidige zestienkleps tweeliter, met
een motor die in zoverre nieuw is, dat hij met een vex-kleinde cilinderbo-
ring tot 85 kW/115 pk sterke 1.8 variant wordt gereduceerd. Nog onbe
kend is hoeveel prijs en brandstofverbx-uik daardoor dalen. Wel bekend
is dat de Neon 1.8 alleen met handschakeling geleverd wordt, de tweeli
ter krijgt nu voor prijzen vanaf ƒ39.995 naar keus handschakeling of een
wat antieke drietraps automaat mee. In ons land verwacht de importeur
'fikse belangstelling' voorde nieuwe variant.
Op het Utrechtse industx-ietexrein Lage Weide aan de Mesonweg 11 is
een veilinghuis voor gebrai kte auto's gestart. Voor de handel is er el
ke woensdag een Cax-Cash veiling, elke zaterdag vanaf 13 uur kunnen
pai-ticulieren terecht bij een AutoWijs veiling. Dat is nieuw, een speciale
veiling voor particulieren. Daar kan ook ingeruild worden, dat wil zeg
gen de huidige auto op de veiling inbrengen, waarbij tevoren een gega
randeerde minimum-prijs aangeboden wordt (die men ook krijgt als de
auto niet geveild wordt).
Tevens komt er een kantoor van de SNS-bank om ter plekke een finan
ciering te regelen, er is al een ANWB-keuringsstation waar te veilen au
to's eerst langs moeten. Voorafgaand aan de veiling kan vanaf vrijdag
middag het aanbod alvast bekeken worden. Men gaat ex-van uit jaarlijks
enkele duizenden auto's in de AutoWijs veiling te krijgen, en daarvan
een goede duizend daadwerkelijk te verkopen. Het zou geen concurren
tie zijn voor autodealex-s, maar eerder publiek trekken dat anders via
kleine advertenties in de krant bij particulieren zou kopen.
Enige tij d geleden liet Opel weten geïnteresseerd te zijn om in Rusland
auto's te gaan bouwenbij AvtoVAZ in Togliatti, ofwel de huidige La-
da-fabriek. Hierbij zou worden samengewerkt met de Finse producent
Valmet, die in opdracht van andei-en auto's bouwt. De plannen zijn nu
met instemming van AvtoVAZ nader ingevuld, eind volgend jaar zou de
productie kunnen starten.
Niet in Togliatti evenwel, een enorme fabriek die Fiat een goede dertig
jaar geleden bouwde voor Lada. om de tot voor kort nog als Lada 2104
leverbare Fiat 124 in licentie te gaan maken. Tegen de Finse grens moet
in Rusland een nieuwe, hvpermodex-ne fabriek verrijzen. Met een capa
citeit van dex-tig- tot vijftigduizend auto's per jaar. doch vooral dienend
als trainingscentrum. De arbeiders voor die fabi-iek zouden eerst het vak
lex*en in de Opel-fabriek te Eisenach, in het voormalig Oost-Duitsland,
nu Opel's modernste en productiefste vestiging.
Een Opel-model (de Corsa, misschien?) wordt aangepast voor de Russi
sche markt en in de ixieuw te bouwen fabriek gemaakt. Vervolgens gaan
de getrainde arbeiders naar Togliatti, om daar de aangepaste Opel in
grotere aantallen te maken. In de nieuwbouw-fabriek begint men dan
nieuwe arbeiders te trainen met het bouwen van een volgend Russische
Opel-model. Niet duidelijk is of nu vaststaat dat de plannen ook uitge
voerd worden. Evenzo komt de vraag op of dit het einde zou betekenen
van de toch al op een zeer laag pitje staande Lada-expoi-t. en op langere
termijn wellicht het algeheel einde voor Lada als automerk.
Totdat volgend jaar de nieuwe vierwiel-aangedreven vrijetijdsauto
M-klasse bij Mercedes verschijnt, blijven terreinwagen-liefhebbers
bij dat merk aangewezen op de zeer efficiënte, maar kostbare en weinig
elegante G-serie. De minst dure versie Cabriolet is zojuist verbeterd
door hem te voorzien van elektro-hydraulische bediening voor het ca-
briodak.
Tot nu toe moest dat met hand op- of neergeklapt worden, nu gaat het
met een druk op de knop, zonder te hoeven uitstappen. De auto moet wel
stilstaan. Een signaallampje geeft aan, wanneer de kap geheel geopend
of gesloten is en weer gereden kan worden. Uiterlijk is de vernieuwde
Cabrio herkenbaar aan een extra zijruitje achter de rolbeugel. In die
beugel kan een standaard meegeleverd windscherm geplaatst worden
om tocht uit de cabine te weren. Het nieuwe zijwandje achter de
rolbeugel zou er extra aan bijdragen dat de cabriokap een minimum aan
windgeruis'veroorzaakt.
Peter Fokker
Het personeel staat niet aan een
lopende band. De x-eusachtige hal
kent korte assemblagelijnen,
waar kleine teams zelf bepalen
hoe ze snel, foutloos en zonder
chaos banden, remmen, kabels,
versnellingen, sturen, spatborden
en crankstellen monteren op de
gelakte frames. Het maken van
een ATB duurt niet langer dan
achttien minuten.
De enige robot is een wielrichtma-
chine, die de spaken op de juiste
spanning bx-engt. De kant-en-kla-
x-e fietsen gaan in een kaxtonnen
doos naar de dealer, die tot zijn ge
noegen zal merken dat hij vrijwel
ixiets meer hoeft af te stellen.
Theo van der Kaaij
Hoe voorkom je dat een gauwdief je tas met boodschappen van de
fiets rukt? Waar laat je de spullen uit de supermarkt als je ook nog
even bij de bakker of de slager naar binnen moet? Hoe blijven levens
middelen onderweg op de fiets droog?
Voor fietsen met een bagagedrager is een fietskoffer met een scharnie
rend, afsluitbaar deksel geïntroduceerd. De koffer van weerbestendige
kunststof heeft een inhoud van 15 liter (lengte 38 centimeter, breedte 25
centimeter en hoogte 28 centimeter). De koffer wordt met een montage
plaat op de bagagedrager vastgezet. Het deksel gaat naar het zadel toe
open.
Als de spullen zijn opgeborgen wordt het deksel met een cilindersleutel -
uit het zicht voor gauwdieven - op slot gedraaid. (Halfords, ƒ39,50.)
De nieuwe Passat Variant van Volkswagen: zeer verzorgde afwerking en dito uitrusting, met onder meer twee airbags en ABS remsysteem.