Zee van binnenruimte Porsche Boxster roadster van het zuiverste water PZC Passat Variant Taiwanese flets uit Lelystad auto motorfiets 41 Chrysler Neon 1.8 Veiling voor particulier Opeis voor Russen? Terrein-cabrio Mercedes Gauwdief te slim af zaterdag 7 juni 1997 Ruim een half jaar nadat de verkoop van de nieuwste Volkswagen Passat sedan begon, volgt eind juni de Variant stationcar. Niets verrassends, zoals ook de aangepaste achterste helft van die Variant geen opzienbarend nieuws biedt. Het is wel een belangrijke presentatie, aangezien de nieuwe Variant opnieuw voor de helft van de totale Passat-verkopen zal tekenen. Dat totaal behelst 400.000 auto's per jaar, een stevig deel dus van Volkswagens omzet. Nu zijn al meer dan honderd duizend nieuwe Passats afge leverd, en staan er nog 65.000 in bestelling volgens VW's marke tingdirecteur, Zeker met de Vari ant-versie erbij zullen alle zeilen bijgezet moeten worden om be stellingen binnen redelijke ter mijn te kunnen uitleveren. Het vermoeden bestond dat daarom ook de levering van de nieuwe VR5 motor, bij het debuut van de sedan beloofd, op zich laat wachten. Bij de presentatie van de Variant kon den we ermee kennismaken, hij komt nu echt. Het uitstel had volgens chef moto rontwikkeling Neumann echter te maken met technische eisen. Geen onverwacht opgedoken probleem, maar aanpassing aan extra stren ge 'Euro III' milieunormen. Deze wettelijke nonnen moeten in Eu ropa vanaf de eeuwwisseling van la-acht worden, de huidige eisen duidt men aan als 'Euro II'. Duitsland geeft belastingkorting op auto's die al de Euro III norm halen, zoals ook Nederland vanaf volgend jaar aankoop van extra schone en zuinige auto's wil sti muleren. Het nam extra tijd de VR 5 motor al aan 'Euro III' aan te passen. Tijdens de ontwikkeling stond de inhoud van die norm nog niet vast, noch dat deze een rol ging spelen bij belastingkorting op auto's. Zoals de Passat sedan, maakt de Variant indruk met een zee van binnenruimte, zeer verzorgde af werking en dito uitrusting (onder meer twee airbags en ABS remsys- teem). Evenals bij de vorige mo delgeneratie is de Variant een haartje korter dan het sedanmo del, maar biedt hij toch bijna 100 liter meer laadruimte tot aan de achterbank en het standaard ba gage-afdekzeil. Wederom lieten de ontwerpers na er aparte vorm- gevingsdetails in te verwerken, maar oogt de stationcar deson danks eerder statiger dan slechter naast de Passat sedan. Apart Iets nieuws is dat de ophanging van de achterwielen ten opzichte van de sedan is gewijzigd. Door veren en schokdempers apart in plaats van concentrisch te monte ren konden de wielkasten kleiner blijven, wat tussen die kasten meer dan een meter beschikbare laadbreedte oplevert. De verzorg de afwerking omvat specifiek voor de Variant beschermfolie op de achterbumper en een roestvast stalen drempellijst om lakbescha- diging bij naar binnen schuiven van lading te voorkomen. Ook dakrails zijn standaard, zelfs kan zonder meerprijs gevraagd worden om een veiligheidsnet bo ven de achterbank. VW doet ech ter bepaald niet mee met Ford's 'één prijs voor alle modelversies' strategie. De Variant kost 2500 meer dan een sedan, bij volledig gelijke uitrustings- en motorkeu zes. Bij de sedan verschijnt nu naast de 2,3 liter VR5 motor ook het 2.8 V6 topmodel met stan daard Syncro viex-wielaandrij- ving, plus op duurdere versies de keus (tegen meerprijs) van een vijf traps Tip tronie automaat in plaats van een gewoon viertraps exemplaar. Die Tiptronic is voornamelijk een luxueus speeltje, naar onze erva ring. Laat men hem zelf schake len, dan kiest hij gauw voor de hoogste versnellingen waarin de motor zeer weinig toex-en maakt, en schakelt niet vlot terug als de rijder even krachtig wil versnel len. Het is leuk om even zelf de ver snellingskeus te bepalen met een enkele duw naar voor of achter te gen het schakelhendel, maar doet geen gevoel opkomen dat je niet anders zou willen. Wegligging Overtuigender is al de Syncro aan drijving op alle wielen, nu bij Volkswagen volgens precies de zelfde techniek als bij dochter Au di, waar het Quattro heet. Een Passat Syncro, met keus uit vier motoren vanaf de 1.8 viercilinder, kan een 200 kg zwaardex-e aan- hanger trekken dan een gewone versie en heeft goed voelbaar een vastere, neutralere wegligging. Vooral belangstellend waren we naar de Passat VR5, waarschijn lijk een heel intex-essant aanbod als zakenauto met zijn prijs vanaf ƒ48.995 (als sedan). VW ampu teerde een cilinder van zijn eigen, in de vorige Passat nog geleverde uiterst compacte 2.8 VR6. Dat le vert een nog compacter 2,3 liter vijfcilinder, goed voor 110 kW/150 pk. Zijn vijfcilinder motoren al een uitzondering, een V-5 met twee cilinders aan de ene en drie aan de andex-e kant is helemaal nog nooit vertoond. Het werkt voortreffelijk. De VR5 trekt indrukwekkend sterk en soepel, de unieke motorbouw leidt niet tot ongelijkmatig draaien of trilling. Moeiteloos trekt de VR5 juist door naar hoog toerental. Hij loopt meestal mooi stil, alleen bij kx-achtige acceleratie komt na- drukkelijk een kenmerkende vijf cilinder roffel op. Waarover mo tortechnicus Neumann vast niet ontex-echt opmerkt dat heel wat klanten die exclusieve toon waar deren. Verstoord ï'eageei'de hij op een vraag naar het nut van de VR5 naast de op papier een fractie ster kere 1.8 Turbo viercilinder. 'De turbomotor is sportiever geaai'd, de VR5 richt op de klant die com fort en souplesse wil'. We hebben het geprobeerd. Het voelt eerder of er een forse afstand in trekkracht bij lager toerental is ten gunste van de VR5. Mede omdat bij de 1.8 Turbo volmaakt gemaskeerd is bij welk toerental de turbocompx-es- sor effectief aan het werk gaat vonden wij die motor helemaal niet specifiek sterk of sportief aanvoelen. Strategie Op korte termijn lanceext Audi zijn eerste zescilinder diesel, VW wilde wel loslaten dat die vanaf de tweede helft van 1998 in de Passat beschikbaar komt. Deze V6 TDI levert hetzelfde vermogen als de VR5 benzinemotor. Dat versterkt weer de positie van dieselversies in het gamma, nu al bij de helft van de Passat-kopers favoriet. Fa- bx-ieks-persvoorlichter Kocks stelt het zo voor dat juist de plat- foxm-strategie van de VAG- groep het mogelijk maakt op gelijke technische basis de producten bij verschillende groepsmerken een heel eigen karakter te geven. Maar gegeven de keus tussen bijvoor beeld een Audi V6 TDI of de in.elk opzicht ijzersterk voor de dag ko mende VW Passat lijkt de vraag steeds meer wie bereid blijft voor Audi-status aanzienlijk extra te moeten betalen. Want het is niet serieus vol te houden dat aan de Passat praktisch gezien iets ont breekt dat een Audi wel heeft. Peter Fokker Bloed, zweet en tranen heeft het gekost onx een 'goedkope' Porsche te ontwikkelen, de naam van de Duitse sportautofabri kant waardig. Op het resultaat van al die inspanning, de Box ster, een roadster van het zui verste water, mogen wij hier ook best eeix beetje trots zijn. Want deze open tweezitter is tot stand gekomen onder de supervisie van een Nederlander: Harm Lagaay, sinds jaren de hoogste baas van de ontwikkelingsafdeling van Porsche. „Het is ons gelukt in nauwelijks vier jaar tijd de Box ster van de grond te tillen met Porsche-kwaliteit. Voor ons is dit een record", zo vertelde hij trots tijdens de internationale introductie in Duitsland. De fraaie Boxster, de eerste Por sche met een echte naam, is sinds een paar maanden in ons land te koop. Hoewel ƒ124.950 nog al tijd een fikse bom duiten is, zijn de levertijden inmiddels opgelo pen tot ruim zeven maanden. Maar pas op, want hoewel de Boxster alles in huis heeft wat hij moet hebben, vliegt de prijs met een paar leuke hebbedingetjes extra zomaar met tienduizenden guldens omhoog. Zo hing aan 'ons' diepblauwe exemplaar een prijskaartje van maar liefst ƒ172.173. Zonder de i-ekening helemaal door te nemen, vallen er een paar voorbeelden te noemen van ac cessoires die daarvoor verant woordelijk zijn. Tractiecontrole bijvoorbeeld, een belangrijke veiligheidsvoorziening. Voor ƒ2843 wordt voorkomen dat de Boxster, vanwege het enorme vermogen, als een sidderaal over de weg schiet. Diefstalbeveili ging en een windschot tegen wervelingen zijn ook aanraders. Zij drijven de prxjs op met res pectievelijk ƒ1697 en ƒ1124. Het oog wil ook wat dus mogen een paar leuke lichtmetalen vel gen (ƒ3721, inclusief diefstalbe veiliging) niet ontbx-eken. Lede- ren bekleding kost ƒ9438. Voor een automatische aix'co, een ac cessoire dat ondanks de open heid van de Boxster niet zo over- bodig is als het lijkt, wordt ƒ6580 in rekening gebracht en de puike audio-installatie moet ruim ƒ4500 opbx-engen. Dat laatste is eigenlijk een ovei'bodige luxe, want de loeier van een zescilin der die achter de x-uggen van de inzittenden is gesitueerd, brengt een geluid voort dat heerlijk is om naar te luisteren. Vooral bo ven de drieduizend toeren raak je volledig in de ban van het or kest, dat het i'ijgenoegen op het allerhoogste plan weet te bx-en- gen. Volgens Lagaay is het vooral dat motox-geluid dat de technici hoofdbx-ekens heeft gekost. De Boxster moest namelijk (bijna) hetzelfde klirxken als de bekend ste Porsche, de 911 dus. Met be hulp van de elektronica en het plaatsen van bepaalde schotjes in het uitlaatsysteem is het ge- Porsche Boxster: kanjer waarbij alles even soepel en vriendelijk verloopt. lukt om de Boxster toch de echte Porsche-sound mee te geven. Het resultaat klinkt wat beschaaf der-, maar is duidelijk hex-ken- baar. Tot 5000 toeren klinkt de Boxster als een 'getemde' 911 en daarna klinkt hij als een trom pet. Door de plaatsing van de motor in het midden heeft de Boxter twee bagageruimten. Die zijn al lebei klein, maar dankzij het ontbx-eken van een reservewiel (dat apart kan worden gelevei'd) kunnen er desgewenst wel golf clubs in. Lancering Hoe mooi de Boxster ook is, je moet erin rijden om zijn kwali teiten op waarde te kunnen schatten. Wij waren daar diep van onder de indruk. De enige aanmerking die we wisten te ma ken was dat het tractiecontrole- systeem bij veel gas tijdens het wegrijden een fractie van een se conde te laat ingrij pt De Porsche past als een hand schoen en de motor doet vooral van zich spreken boven de dxïe- duizend toex-en per minuut. Wat er dan gebexxrt in de derde en in de vierde versnelling (hij heeft er standaax-d vijf) heeft weg van een lancering. Wie die brute ki-acht niet wil aanspreken, wordt niet bestraft met een bokkig gedrag. Alles verloopt bij deze Boxster even soepel en vriendelijk. Een foutje straft hij niet onmiddellijk af, daar is hij te goedaardig voor. Een minpuntje is wel dat de hoofdsteunen, die een geheel vormen met de x-ugleuningen, voor optimale veiligheid gewoon te laag zijn. Voor de rest is de Boxster in al zijn 'openheid' een kanjer. Henk Lambregtse Technische gegevens: motor: 2,5 (2480 cm3) 6 cii, 24 kleppen; vermogen: 150 kw/204 pk; koppel: 245 nm bij 4500 tpm; topsnelheid: 240 km/u; acceleratie: 0 tot 100 km/u in 6,7 s; verbruik: 1 op 9,4; aandrijving: achterwielen; prijzen: vanaf f 124.950 Alleen de frames van Giant ko men nog uit Taiwan. In een gloednieuwe fietsenfabriek in Le lystad worden sinds kort complete Giants gebouwd voor heel Euro pa. Eind dit jaar zijn dat er 100.000, wanneer de fabriek op volle toeren draait zullen 400.000 fietsen per jaar de poort verlaten. Giant, dat al tien jaar kaxxtoor houdt in Lelystad, zorgt met de fa briek voor 200 nieuwe arbeids plaatsen. „De hele fietsenwereld kijkt met spanning uit naar ons project, want als dit een succes wordt zal ex- meer produktie uit het Verre Oos ten naar Europa komen", zegt de president van Giant-Europa, L. Schooimans, „Ik weet zeker dat het een succes is, want zoveel goedkoper is het niet meer om complete fietsen per schip uit Tai wan te laten overkomen. De lever tijd is vier maanden en het laten wijzigen van modellen duuxt veel te lang. Het was ons idee om een fabriek in Europa te bouwen. Even leek het erop dat deze in Ier land zou komen, maar het is toch Lelystad geworden. De levertijd is daarmee nog maar twee weken" Giant heeft zes fietsenfabrieken in de hele wereld. Daar komen per jaar 2,5 miljoen fietsen uit. Een Giant uit de Flevopoldex; de ze vende fabriek, is een puur Euro pees produkt. Frame en voorvork komen weliswaar xiit Taiwan, maar de banden kunnen van Ne derlands fabiïkaat zijn en de vel gen Frans. Het hangt er maar van af hoe snel en tegen welke prijs de onderdelen leverbaar zijn. Lely stad bedenkt hoe de fietsen eruit gaan zien. met welke onderdelen en in welke kleuren. Er zijn con tacten met 4000 dealers in Europa, waarvan 650 in Nederland. Zij zijn regelmatig welkom voor een ontvangst in de fabriek, die daar voor speciaal is uitgerust met een theaterzaal Paradepaardje van de fabriek is een volautomatische laksti*aat, die het milieu op geen enkele ma nier vervuilt. De gebruikte lakken zijn op waterbasis, dat is uniek in de fietsenwei'eld. Er is geen afval, omdat alle verf en al het water vol ledig worden hergebx-uikt. Bijzon der is de laatste deklaag, een kei harde blanke poederlak, die ook de naamtx-ansfex-s beschermt. Voor 1998, wat in de praktijk blijkt te betekenen binnenkort al. vult Chrysler in Exxropa het gamma van zij n kleinste model Neon aan met een 1.8 liter versie. Die komt naast de huidige zestienkleps tweeliter, met een motor die in zoverre nieuw is, dat hij met een vex-kleinde cilinderbo- ring tot 85 kW/115 pk sterke 1.8 variant wordt gereduceerd. Nog onbe kend is hoeveel prijs en brandstofverbx-uik daardoor dalen. Wel bekend is dat de Neon 1.8 alleen met handschakeling geleverd wordt, de tweeli ter krijgt nu voor prijzen vanaf ƒ39.995 naar keus handschakeling of een wat antieke drietraps automaat mee. In ons land verwacht de importeur 'fikse belangstelling' voorde nieuwe variant. Op het Utrechtse industx-ietexrein Lage Weide aan de Mesonweg 11 is een veilinghuis voor gebrai kte auto's gestart. Voor de handel is er el ke woensdag een Cax-Cash veiling, elke zaterdag vanaf 13 uur kunnen pai-ticulieren terecht bij een AutoWijs veiling. Dat is nieuw, een speciale veiling voor particulieren. Daar kan ook ingeruild worden, dat wil zeg gen de huidige auto op de veiling inbrengen, waarbij tevoren een gega randeerde minimum-prijs aangeboden wordt (die men ook krijgt als de auto niet geveild wordt). Tevens komt er een kantoor van de SNS-bank om ter plekke een finan ciering te regelen, er is al een ANWB-keuringsstation waar te veilen au to's eerst langs moeten. Voorafgaand aan de veiling kan vanaf vrijdag middag het aanbod alvast bekeken worden. Men gaat ex-van uit jaarlijks enkele duizenden auto's in de AutoWijs veiling te krijgen, en daarvan een goede duizend daadwerkelijk te verkopen. Het zou geen concurren tie zijn voor autodealex-s, maar eerder publiek trekken dat anders via kleine advertenties in de krant bij particulieren zou kopen. Enige tij d geleden liet Opel weten geïnteresseerd te zijn om in Rusland auto's te gaan bouwenbij AvtoVAZ in Togliatti, ofwel de huidige La- da-fabriek. Hierbij zou worden samengewerkt met de Finse producent Valmet, die in opdracht van andei-en auto's bouwt. De plannen zijn nu met instemming van AvtoVAZ nader ingevuld, eind volgend jaar zou de productie kunnen starten. Niet in Togliatti evenwel, een enorme fabriek die Fiat een goede dertig jaar geleden bouwde voor Lada. om de tot voor kort nog als Lada 2104 leverbare Fiat 124 in licentie te gaan maken. Tegen de Finse grens moet in Rusland een nieuwe, hvpermodex-ne fabriek verrijzen. Met een capa citeit van dex-tig- tot vijftigduizend auto's per jaar. doch vooral dienend als trainingscentrum. De arbeiders voor die fabi-iek zouden eerst het vak lex*en in de Opel-fabriek te Eisenach, in het voormalig Oost-Duitsland, nu Opel's modernste en productiefste vestiging. Een Opel-model (de Corsa, misschien?) wordt aangepast voor de Russi sche markt en in de ixieuw te bouwen fabriek gemaakt. Vervolgens gaan de getrainde arbeiders naar Togliatti, om daar de aangepaste Opel in grotere aantallen te maken. In de nieuwbouw-fabriek begint men dan nieuwe arbeiders te trainen met het bouwen van een volgend Russische Opel-model. Niet duidelijk is of nu vaststaat dat de plannen ook uitge voerd worden. Evenzo komt de vraag op of dit het einde zou betekenen van de toch al op een zeer laag pitje staande Lada-expoi-t. en op langere termijn wellicht het algeheel einde voor Lada als automerk. Totdat volgend jaar de nieuwe vierwiel-aangedreven vrijetijdsauto M-klasse bij Mercedes verschijnt, blijven terreinwagen-liefhebbers bij dat merk aangewezen op de zeer efficiënte, maar kostbare en weinig elegante G-serie. De minst dure versie Cabriolet is zojuist verbeterd door hem te voorzien van elektro-hydraulische bediening voor het ca- briodak. Tot nu toe moest dat met hand op- of neergeklapt worden, nu gaat het met een druk op de knop, zonder te hoeven uitstappen. De auto moet wel stilstaan. Een signaallampje geeft aan, wanneer de kap geheel geopend of gesloten is en weer gereden kan worden. Uiterlijk is de vernieuwde Cabrio herkenbaar aan een extra zijruitje achter de rolbeugel. In die beugel kan een standaard meegeleverd windscherm geplaatst worden om tocht uit de cabine te weren. Het nieuwe zijwandje achter de rolbeugel zou er extra aan bijdragen dat de cabriokap een minimum aan windgeruis'veroorzaakt. Peter Fokker Het personeel staat niet aan een lopende band. De x-eusachtige hal kent korte assemblagelijnen, waar kleine teams zelf bepalen hoe ze snel, foutloos en zonder chaos banden, remmen, kabels, versnellingen, sturen, spatborden en crankstellen monteren op de gelakte frames. Het maken van een ATB duurt niet langer dan achttien minuten. De enige robot is een wielrichtma- chine, die de spaken op de juiste spanning bx-engt. De kant-en-kla- x-e fietsen gaan in een kaxtonnen doos naar de dealer, die tot zijn ge noegen zal merken dat hij vrijwel ixiets meer hoeft af te stellen. Theo van der Kaaij Hoe voorkom je dat een gauwdief je tas met boodschappen van de fiets rukt? Waar laat je de spullen uit de supermarkt als je ook nog even bij de bakker of de slager naar binnen moet? Hoe blijven levens middelen onderweg op de fiets droog? Voor fietsen met een bagagedrager is een fietskoffer met een scharnie rend, afsluitbaar deksel geïntroduceerd. De koffer van weerbestendige kunststof heeft een inhoud van 15 liter (lengte 38 centimeter, breedte 25 centimeter en hoogte 28 centimeter). De koffer wordt met een montage plaat op de bagagedrager vastgezet. Het deksel gaat naar het zadel toe open. Als de spullen zijn opgeborgen wordt het deksel met een cilindersleutel - uit het zicht voor gauwdieven - op slot gedraaid. (Halfords, ƒ39,50.) De nieuwe Passat Variant van Volkswagen: zeer verzorgde afwerking en dito uitrusting, met onder meer twee airbags en ABS remsysteem.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 41