Haring eten kwestie van maat houden ig Versace is voor louche types mi, PZC Nederland moet aan de lollie Ik en mijn zonnebril Culinair rustpunt in hart Middelharnis Te kust en te keur tafel en trend 39 aan talfel Offensief Chupa Chups zaterdag 7 juni 1997 Traditiegetrouw wordt het be gin van het haringseizoen in geluid met Vlaggetjesdag. Dit jaar gebeurde dat op zaterdag 31 mei voor de vijftigste keer in Scheveningen. Haring is in Ne derland een populaire vissoort. Per jaar kopen we gemiddeld zo'n 1,7 kilogram haring per huishouden. Het Visbesluit uit de Warenwet bepaalt dat haring die als 'Hol landse nieuwe' of 'nieuwe ha ring' wordt verkocht, gevangen moet zijn in de maanden mei tot en met september van hetzelfde jaar. Ook als de haring niet met een Nederlands schip is gevan gen, maar met een vrachtwagen uit bijvoorbeeld Denemarken is opgehaald mag de haring 'Hol landse nieuwe' heten. Een haring is na drie tot zeven jaar ge slachtsrijp en kan vijftien jaar oud worden. Nieuwe haring is ongeveer drie jaar oud en bevat zo'n 16% tot en met 24?^ vet. Gekaakte haring is een typisch Nederlands product. Het kaken gebeurt direct na de vangst. De vis wordt ontdaan van kieuwen, hart, maag en een gedeelte van het darmkanaal. De maagaan hangsels blijven zitten. Deze be vatten namelijk enzymen die het uitgebloede vlees mals en smake lijk maken. Na het kaken worden de haringen licht gezouten en vervolgens direct ingevroren. Invriezen Invriezen is noodzakelijk om de haringaaltjes of haringwormen die in de verse vis zitten, te do den. Soms wordt haring na het binnenhalen meteen ingevroren en pas aan land bewerkt. Omdat de vis dan niet leegbloedt, maar afsterft, blijft het vlees veel roder van kleur. Waaraan is een kwalitatief goede Hollandse nieuwe te herkennen? Allereerst aan het visvlees. Dat moet blank/roomkleurig zijn en grijs/zilverkleurig onder de huid. Na het schoonmaken mogen geen bloed of bloedresten op de graat zijn achtergebleven. De haring moet vrij zijn van ingewandres- ten, huidcellen of schubben. Zil tig van geur en smaak zijn, romig, iets gerijpt of doorgerijpt en met een malse, stevige textuur. Ha ring is een kwetsbaar product dat maximaal twee dagen houdbaar is in de koelkast. Diepgevroren kan haring twee maanden be waard worden. Vis is evenals vlees, een bron van dierlijk eiwit en B-vitaminen. Het vet in de vis bestaat voor een groot deel uit onverzadigde vet zuren en dat is gunstig in verband met het voorkómen van hart- en vaatziekten. Maar haring bevat minimaal 16% vet en is daarmee een vette vissoort. Het Voorlichtingsbu reau voor de Voeding adviseert daarom haring met mate te eten, ook in het dieet bij verhoogd cho lesterolgehalte. Patricia Schutte (Patricia Schutte is diëtist bij het Voorlichtingsbureau voor de Voe ding.) Een Hollandse nieuwe is goed van kwaliteit als het visvlees blank- /roomkleurig en grijs/zilverkleurig onder de huid is. foto Nationaal Visbureau Er zijn mensen die, als de zon schijnt, zo maar een zonnebril opzetten. Daar is weinig of niets op aan te merken. Elke zonnebril, zelfs het ordinairste wegwerpexemplaar, ontlast de ogen. Alleen: zo iemand moet niet denken dat ie meetelt, erbij hoort, vooroploopt, opvalt, toont over geld te beschikken, modebewust te zijn, of ten minste trendy. Wie dat wil kiest een zonwerend design met een toepasselijk imago. Een merkbril. Herkenbaar. Onderscheidend. Stevig aan de prijs ook. Of peperduur. Vanaf 150 gulden is er hier en daar al een modieus merkbril- letje te koop, maar de ware lief hebber dient toch wel enkele hon derdjes neer te tellen. Uitschieters zij n er tot 25 mille toeHet moder ne leven vraagt zijn prijs: wie wei nig eigen karakter in huis heeft en imago wil kopen, moet er voor be talen. De keus wordt steeds groter; het marktsegment is booming. Elk ge respecteerd kledingmerk doet te genwoordig volop in zonnebrillen. Minder vaak komen ze uit de par fum, soms van een juwelenhuis. Een enkele draagt nog de naam van een klassiek automerk. Er is ook nog een bril speciaal voor au torijders. En natuurli jk is er de on verwoestbare, wereldwijd ver breide 'pilotenbril'. Kiezen is lastig. Kan helemaal fout uitpak ken. Een Porsche, om maar met het erg ste te beginnen, wordt door ken ners meteen geassocieerd met on derwereld. Een Porsche op het hoofd, daar hoort vaak een Rolex aan de pols bij. En meestal ook te veel van een verkeerde aftershave of parfum. Oppassen is het ook met Versace. Die gaat in bepaalde krijgen onge veer zo van de hand: „Hebbie vzasj? O, nou, deze vin ik wel aar dig en die ook wel leuk. Doe mij ze allebei maar'. De prijzen van deze hebbebrilletjes liggen wel tussen 325 en 500 gulden. En het foute schijnt te zijn dat ze populair zijn onder ietwat louche types. Cartier is omstreden. De een vindt het een klassieke topper, de ander associeert de dragers met Por- sche-publiek. De prijzen sluiten het laatste niet uit. De goedkoop ste Cartier kost naar verkiezing duizend gulden of een rooie rug, er is er eentje met houten poten van 2300 gulden en de duurste ligt daar nog twee honderdjes boven. Kaal natuurlijk. Dat wil zeggen zonder ingelegde edelstenen, en een Cartier zonder edelstenen, dat is natuurlijk een fluitketel zonder fluit, maar teveel glitter doet den ken aan een fluitconcert. Valkuilen Ook in ander opzicht zijn er val kuilen. Wie z'n goeie geld nu steekt in een Boz - Frans, high fashioned, felkleurig - moet volgend jaar weer in de buidel tasten, want ze zijn hooguit dit seizoen trendy. Kost wel rond 300 piek. Voor min der dan de helft is er de eveneens supertrendy DKNY, het koos naampje voor Donna Karen, maar die heet van weggooikwaliteit te zijn en wie wil daar nu mee wor den gezien. En wat te denken van het hevig aan de weg timmerende Calvin lÜein, waarvan de kleding nota bene in populaire volkswa renhuizen ügt. Zo'n CK doet 170 tot ruim 500 gulden, maar te veel mensen denken dat er plateauzo len bij horen. Wat gewoon niet fout kan, is een Web. Heeft niemand namelijk. Al thans nog bijna niemand. Wordt alleen, exclusief voor Nederland, verkocht in de meest trendy win kelstraat van het land: de PC Hooft te Amsterdam. Volgens Fred Stoeltie, mede-eigenaar van Hans Winkel Brillen (niet de Andere Hans!), is de Web een hot item in Amerika. Aan te treffen op de neus of op het hoofd van de beroemdste filmsterren. Is nota bene van oor sprong een voor piloten ontwik kelde Italiaan. Aanschaf vergt in dat licht bezien slechts een grijp- stuiver: 425 gulden. Dezelfde Stoeltie loopt weg met een Air Ti tanium - „Met 3 gram het lichtste montuurtje ter wereld, meneer" - voor zeven- tot ruim negenhon derd gulden. En verder prijst hij als merken die het de komende tijd helemaal zijn aan: Boucheron, Masatomo, Yamamoto en Nicole. Waarmee we zijn beland in de prijsklasse tot zo'n 1600 gulden. Is dit nu jalousie de métier? Be- Een koptelefoonlollie van Chupa Chups. Lollies alleen voor kinderen? Echt niet! Kijk maar bij de Spaanse firma Chupa Chups, die sterren als Michael Jackson en Roman Polanski 'snapte' ter wijl ze aan een van hun lollies likten. De Belgische ontwerper Walter Van den Beirendonck nam de lollie met de mascotte Puk Puk in zijn collectie op. En Ro nald Koeman moet ervoor zorgen dat ook Nederland massaal aan de lollie gaat. „Lollies zijn echt niet alleen voor kinderen. Bij de première van de film 'All stars' gingen ze net zo grif van de hand als op het schoolplein", aldus M. Cosijn van snoepimporteur Van Melle. Binnenkort komt, speciaal voor volwassenen, een drijfsleider Egbert Timmer van Bentley aan de Haagse topwinkel- straat Denneweg kent de Web niet! En hij ziet een wederopstan ding voor de door zijn Amster damse collega geheel versmade Ray-Ban. Da's passé, heb ik eruit gegooid, zegt de een. Niks hoor, is weer helemaal terug met een nieu we collectie en die loopt goed. zegt de ander. Timmer op zijn beurt versmaadt de Boucheron: „Ze hebben me gevraagd 'ambassa deur' voor Den Haag te worden. Is mij te veel geassocieerd met het geurtje." Timmers best lopende merken zijn Jean Paul Gaultier (bijna 600 gul den) en Matsuda (400 tot 800 gul den) maar hij verkoopt ook vlot de goedkopere Joop! en de beide he ren Armani, Emporio en Giorgio. De opmars van de duurdere zon nebril stemt hem te vree. Enige dankbaarheid jegens Polaroid en Sir John, die jaren terug via dro gisten de weg bereidden voor de 'echte' merken, lijkt hem gepast. Ook het gat in de ozonlaag werkt voor hem gunstig uit: „Mensen vragen vaak of het ook voor UV- bescherming is. Nou, 99 procent van alle zonnebrillen die er in Ne derland te koop zijn, weert ultra violette straling." Timmer wekt de indruk niet veel tegen te hebben op zonnebrillen verkopende dro gisten of verschijnselen als de Sunglass Hut, een kijkwinkel waar alleen maar zonnebrillen te koop zijn. Stoeltie daarentegen moet daar niets van hebben. „Zo'n drogist heeft toch helemaal geen verstand van brillen", foetert hij. „In de he le wereld koop je zonnebrillen bij warenhuizen, alleen in Nederland niet. Hier moet je bij de opticien zijn. Vind ik een goeie zaak. In goedkope brillen zitten meestal geperste kunststofglazen, nou zeg maar liever 'verpeste' glazen, want als die warm worden, bij voorbeeld in je dashboardkastje, worden ze plat als een gulden. Kunnen niet tegen warmte. Je moet geslepen glazen hebben en die vind je niet in brillen onder de vijftig gulden. Excentriek Zoveel hoofden, zoveel brillen. Geen wens zo excentriek of er valt een zonnebril bij te vinden. Vrou wen gaan daar iets verder in dan mannen. „Er zijn dames die een bril komen zoeken die ze niet op hun neus, maar op hun kapsel kunnen zetten. Die zoeken eigen lijk een diadeem. Zitten ze 's och tends vroeg al mee in hun haar aan het ontbijt," onthult een winke lier. „Er zijn vrouwen die per se een Chanel willen hebben. Daar moet je voor naar Den Haag, want die is uitsluitend te koop bij Fred van Wordragen. Het is een bril voor een kleine groep, die het je van het vindt. Dat zijn mensen die veel reizen en mondaine badplaat sen aandoen," weet een inkoper. „Ach," zegt onze Amsterdamse vriendin die zich alle brillen van de wereld in veelvoud kan permit teren, trendbewust is, veel reist en af en toe in mondaine badplaatsen vertoeft: „Als je echt een niet-or- dinaire zonnebril van onver woestbare reputatie wil, gaat er niets boven de officiële piloten- bril. Daar laat je desnoods je eigen glazen inzetten. Mensen met zo'n bril zien er meestal decent uit. Lo pen op echte schoenen bij voor beeld." Reinier Hopmans Vooruitlopend op politieke feiten beschouwen we Goeree- Overflakkee gemakshalve al vast maar als een deel van Zeeland. Qua sfeer en mentaliteit is het er niet veel anders en Stellendamse garnaaltjes waren voor mij altijd al van Zeeuwse komaf. Behalve een forse toename in oppervlak betekent de uitbreiding van de provincie ook een aanzienlijke culinaire aanwinst. In het oude hart van Middelharnis vinden we Restaurant De Hooge Heerlykheid, waar John Kern ruim vijfentwintig jaar de sterren van de hemel kookt, tegenwoordig in de keuken bijgestaan door zijn zoon Mark. Gastvrouw Wieke Kern vertelt hoe Middelharnis, toen zij er begonnen, een beetje een doods stadje was waar weinig viel te be leven. Nu is het er, vooral in de zo mer, gezellig druk. Die drukte con centreert zich rond de jachthaven. Op de terrasjes van de cafés verha len zeilers van hun zilte avontu ren. Twee straten van de haven verwij derd, in de Voorstraat, waar De Hooge Heerlykheid is gevestigd in drie samengevoegde monumen tenpandjes, heerst rust. Op de kop van de straat staat het Rien Poort- vlietmuseum dat op deze zeer warme dag niet veel bezoekers trekt. Wieke Kern vraagt of ik bin nen of buiten wil eten. Hoewel het restaurant een gezellige, huiselij ke ambiance bezit dankzij de com binatie van moderne meubilering met antieke attributen, verkies ik de fraai aangelegde tuin met ver hoogde borders en door buxus om zoomde perken waarin nu nog het groen overheerst maar waar met de dag steeds meer bloemen zullen ontluiken. Ik ben de eerste gast die dit seizoen in de tuin eet, zo krijg ik te horen. De druif in de pergola heeft nog maar kleine blaadjes en laat nog alle straaltjes zon door. Die och tend is de tuin flink bemest met or ganische mest en dat versterkt het landelijke karakter van de lunch. Het is hier heerlijk beschut; de tuin wordt aan de achterzijde af gesloten door wat bijgebouwtjes, opgetrokken in dezelfde oude stijl als het restaurant. En uit één van die gebouwtjes komt mijn wijn, een half flesje Givry 1994 42,50), een soepele, lichte Bour gondiër die, op keldertempera- tuur geschonken, een prima bege leider is van zowel het voorgerecht van asperges en gerookte zalm als het hoofdgerecht van Hollands lam. Maar voor het zover is, krijg ik een apéritiefhapje bestaande uit wat Stellendamse garnaaltjes in een kruidige vinaigrette. Het is de een voud zelve, maar puur van smaak en dat tekent de keuken van John Kern. De Hooge Heerlykheid is aange sloten bij Les Patrons Cuisiniers een kring van restaurants waar de patron zelf achter het fornuis staat en waar de gerechten het stempel dragen van de eigenaar chef. John Kern heeft een natuur lijke manier van koken. Hij is een man zonder humbug met een groot gevoel voor kwaliteit. Voorjaarsmenu Mijn voorgerecht heb ik gekozen uit het voorjaarsmenu. Het zijn drie mooie asperges met een royale plak gerookte Schotse zalm. John Kern heeft de zalm zelf gerookt in de rookoven in de tuin. Dat dit met zorg is gebeurd valt goed te mer ken: de smaak is verrukkelijk en de kleur mooi rood, wat fraai con trasteert met het groen van de kruidenvinaigrette. Het voorjaarsmenu (exclusief wijnarrangement 80 en mét wijnarrangement 100) telt vier gangen: kleurrijke voorjaarssala de met langoustinestaartjes, kro kant gebakken kalfszwezerik en ganzenlever; dressing van zeer ou de sherry-azijn met notenolie, de asperges met gerookte zalm en kruidenvinaigrette, Hollands lamszadel met jonge spinazie, bo- koffieblik op de markt gevuld met pittige espresso- en romige cappuccino-lollies. Maar ook voor kinde ren heeft Chupa Chups nieuws: het snoepgoed is niet alleen los, maar ook verstopt in speeltjes verkrijg baar. Nieuw is de 'Star wars'-serie met elektrisch aangedreven lollies die verstopt zitten in Galactische Gladiatoren- Als je zo'n lollie-met-batterijvoeding aanzet, gaat hij draaien zodat je alleen je tong er te genaan hoeft te houden. De neonlollies kleuren tong en lippen naar keus knalblauw, knalrood of knalgeel. De eerste Chupa Chup werd in 1958 in Spanje op de markt gebracht. Intussen worden ze in meer dan 150 landen verkocht. Er zijn ruim 35 miljard Chupa Chups verkocht, terwijl met het aantal lollies dat jaarlijks wordt gemaakt de wereld vijfmaal omvat kan worden. Christa van der Hoff terjus met paddestoeltjes en truf fel, pyramide van aardbeitjes met banketbakkersroom. Een wijnarrangement is voorde lig; de wijnkaart telt namelijk nogal veel pittig geprijsde wijnen. Daar zijn dan ook heel mooie en zeldzame exemplaren onder. Het veilinghuis Christie's heeft niet voor niets interesse getoond in de wijnkelder van John Kern. Overi gens vermeldt de kaart ook een aantal zeer betaalbare wijnen en er is een redelijke keus uit halve flesjes. Eigen tuin Bij het parkeren in de buurt van de kerk was mijn oog gevallen op een keurig onderhouden moestuin complex. Later zou blijken dat John Kern daarvan twaalfhon derd vierkante meter bezit; tuinie ren is de grote hobby van de pa tron. Fijn, wanneer je je hobby in dienst kunt stellen van je werk: John Kern heeft zojuist vier kistjes verse spinazie geoogst en naar zijn Brasserie 't Vingerling gebracht, een wat eenvoudiger restaurantje aan de havenkant waar alles kan, van koffie en een borreltje tot een complete maaltijd voor weinig geld. Brasserie 't Vingerling heeft een eigen keuken, maar er is een gezamenlijke inkoop Bij het snij den van de mooie vierkante plak ken zalm voor mijn voorgerecht bijvoorbeeld zijfi wat kleinere stukken overgebleven die zich uit stekend lenen voor een 'tartaartje' dat bij de Brasserie grote aftrek vindt. Het doet me plezier om bij de voor gerechten een Zeeuws bordje met Stellendamse garnaaltjes, ge rookte paling en gerookte zalm 27,50) aan te treffen. Aantrek kelijk is ook de frisse voorjaarssa lade met gerookte tongreepjes en een basilicumvinaigrette 29,50) en (voor dezelfde prijs) flinterdun gesneden, gemarineerde ossen haas met truffeldressing en stuk jes gebakken ganzenlever. Verder staan er vier warme voor gerechten op de kaart: een rijk gevulde groentesoep met een dek seltje van bladerdeeg, een kopje langoustinesoep met zeeduivel (beide 15), asperges met gerook te zalm en kruidenvinaigrette 25) en gebakken ganzenlever met honingsaus en ciderazijn (ƒ32,50). Zeetong Het is moeilijk kiezen uit de hoofdgerechten: gepocheerde Stellendamse tarbotfilets met langoustinesaus en romige cham pignonsaus 49,50), op de huid gebakken kabeljauwfilets, vers uit de Noordzee, omwikkeld met rookspek en garnituur van gecon- fijte Romaine tomaatjes, courget tes en basilicumjus 39,50), heerlijke combinatie van drie ver schillende soorten verse vis met tuinboontjes, lenteuitjes, dobbel steentjes van gerookte zalm en balsamico-vinaigrette 49,50), verse zeetong uit Stellendam, in de boter gebakken met gemengde salade 47,50), krokant gebak ken kalfszwezerik met gestoofde prei en morillesaus 45), zacht gebraden kalfshaasbiefstukjes in truffelsaus met gesmoorde spina zie, oesterzwammen en kleine stukjes gebakken zwezerik en spekjes 47,50) en Hollands lamsvlees met peterselie en knof look; geconfijte tomaatjes met courgettes en gegratineerde aard appeltjes met verse thym 47,50). Het wordt het laatste: op de tong smeltend lamsvlees, prachtig rosé gebraden. Tomaten- en courget- tenschijfjes zijn met kruiden en olijfolie in de oven 'geconfijt' en geven dit mooie gerecht een medi terraan tintje. De dessertkaart telt acht nage rechten van 15 tot 19,50 plus een 'Hoogheerlyk verrassingsdes- sert' (ƒ29,50) dat wordt geser veerd vanaf twee personen. Rien van Reems s5 De tuin van restaurant De Hooge Heerlykheid van John en Wieke Kern in Middelharnis. foto Pieter Honhoff Restaurant De Hooge Heerlykheid Voorstraat 17-23 3241 EE Middelharnis Tel. 0187-483264/486644 Fax.0187-485329 Maandag en dinsdag gesloten Lunch: 12.00-15.00 uur, diner vanaf 17.30 uur Rolstoel mogelijk Creditcards: bij voorkeur Visa of pin Een selectie van populaire imagobrillen. Op de neus van Chantal prijkt een Boucher on van 1825 gulden. Van daaraf naar boven: een Jean Paul Gaultier (725), een doublé Air Titanium (925), een aluminium Boz (rond 300). In haar blouse steken van boven naar beneden een Nicole (695), een Chopard (1495) en een Masatomo (695). Om haar linkerarm vier brillen uit de collectie van Boz (rond 300). De kop van Nefertite is ge tooid met brillen die Hans Winkel naar eigen ontwerp laat maken in Italië en die alle rond 300 gulden kosten. foto Roland de Bruin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 39