Zeeland per pont veerdiensten in ZEELAND Steeds meer zomerse veerdiensten 41 Herkingen Burghsluis Bruinisse Kamperland colijnsplaat Q O Kortgene St. Annaland Gorishoek Wolphaartsdijk Wemeldinge Vlake Kruiningen Middelburg Vlissingen Perkpolder Terneuzen Sluis Sluiskil op de lijnen Vlissingen-Breskens en Krui- ningen-Perkpolder meegerekend, is in middels gestegen tot 14. De laatste aan winst voert de passagiers, overigens nog maar één keer per week, van Bruinisse over de Grevelingen naar Herkingen op Goeree. Dienstregeling Initiator Teun van Elsacker van het Toe ristisch Bureau Zeeland is druk doende om nog vóór aanvang van het hoogseizoen een dienstregeling in foldervorm te ver pakken. Daarin worden de prijzen ver meld - de kosten van een enkeltje variëren van een rijksdaalder tot vijftien gulden - en de tijden. De kortste vaartocht Wol phaartsdijk-Kortgene bedraagt vijf mi nuten, de langste, over de Westerschelde, van Vlake naar Temeuzen neemt twee uur in beslag. Enig nader inzicht in vaardagen en ver trektijden is zeer gewenst. Om gek van te worden: het ene bootje maakt slechts één oversteek per dag, een ander gaat wel vijf keer op en neer, er is een uitbater die op woensdag de boot aan de kant houdt, er zijn er bij die in het weekeinde niet varen of alleen op zondag niet in actie komen. Verder zijn er pontjes die pas in juli begin nen en eind augustus ophouden te be staan, térwijl andere nog een maandje doorvaren. Alle verbindingen hebben ge lukkig wel met elkaar gemeen dat de fiets mee kan. Het aardige van de tochtjes zit 'm niet al leen in die andere aanblik dan j e vanaf het land hebt. De verbindingen maken het ook voor personen met een minder lange adem om lange trips te maken interessant om het buitengebied te verkennen. Met een overtocht kan een stuk van de route worden afgesneden of varende worden af gelegd. Aan boord kan even uitgepuft worden. De tocht door de brede Deltawa teren duurt in de meeste gevallen lang ge noeg om tijdens het wegwerken van een vrije tijd zaterdag 7 juni 1997 ^F ^F Helder water in de tuin Serviezen voor een luchtig Met een zonnebril ben je iemand Haring is een vette vis Aan tafel in Middelharnis Volkswagen presenteert Variant stationcar Taiwan bouwt fietsen in Lelystad Boxster klinkt als een Porsche Hot spots van de aardkorst in kaart Digitale pin ups Bizarre sites op Internet Het krekengebied van Ouwerkerk Puzzel en postzegels De vroegere burgemeester van Veere, jhr. Den Beer Poortugaal, die gek was op rijmen (Weest Veere waard, rijdt bedaard) liet ooit de gemeentepost afstempelen met de mededeling: 'een goede tip voor nu of later, benader Veere vanaf het water'. Wat voor Veere geldt is ook elders van toepassing. Vanaf het water krijgt de beleving van het land een geheel andere betekenis. Een zodanig nieuwe dimensie zelfs dat je als landrot enige moeite krijgt met de oriëntatie, een zelfde gevoel dat een fervent automobilist bekruipt, die voor een enkele keer de trein neemt. Zeeland vanaf het water proeven: je hoeft daarvoor niet zelf iets te hebben wat kan varen. Met het seizoen nemen de mogelijkheden toe om dit gewest per toe ristisch pontveer te doorkruisen en het land vanaf de stromen te beschouwen. Zo wordt in de milde maanden van het jaar de klok ferm teruggezet naar de tijd toen de verbindingen tussen delen van de pro vincie nog in stand werden gehouden door particulieren. Dat was een netwerk van diensten en dienstjes met steigerschuiten, op kleinere wateren met roeiboten. Eeu wenlang moest je de boot nemen om op de eilanden te komen of van daaruit de vaste wal te kunnen bereiken. Zulke reisjes wa ren niet altijd een pretje. Oude rapporten maken er gewag van: 'Hunne betrekkin gen zagen hen wenende aan boord gaan', zo gevaarlijk waren sommige oversteken. Avontuur Dat wordt de toerist die wil spelevaren naar overkanten niet aangedaan. Hoewel: avontuur bestond nog vorig seizoen. Bij het inschepen voor de overtocht Wemel- dinge-Zieiïkzee was, onder ongelukkige getij-omstandigheden, een moeizaam klauteipartijtje nodig via een stijl kip pentrappetje van de hoge kademuur naar het laag in het water liggende vaartuig. Dit seizoen zorgt een drijvend ponton voor een bijstelling van de niveaus te land en te water en kan het publiek op een ge- rieflijker manier aan boord komen of de boot af. Nu we dan toch op die lokatie zitten: de veerdienst op deze lijn trekt de meeste passagiers van alle toeristische verbin dingen. Vorig seizoen maakten in zes we ken tijd maar liefst 2200 passagiers gebruik van de mogelijjkheid om van Be veland naar Schouwen te komen of in om gekeerde lichting te geraken. Het VW-wezen heeft in samenwerking met eigenaren van schepen het toeristisch product onder de titel 'doe een rondje met het pontje' verder opgepoetst. Zo valt er een nog royalere keuze te maken om van het ene platteland naar het andere platte land te fietsen en daarbij een aangename onderbreking aan boord van een schip te beleven. Om vervolgens uitgerust en wel in een omgeving waar je anders niet zo snel met de fiets komt nieuwe geneugten op te doen. Niet vreemd dat menige Zeeuw de gelegenheid aangrijpt om zich zo toerist i n .eigen gewest te wanen. Het aantal verbindingen, de grote jongens Handbediend kabelveer over de Damsche vaart, net over de grens bij Sluis. foto Charles Strijd Fietsveer Veere- Kamperland. foto Lex de Meester hapje en een drankje te genieten van de vergezichten, de zilte lucht en de silhouet ten van de voorbijtrekkende landschap pen. De aankomst in de havens heeft al tijd iets gezelligs. Schilderachtig en soms ook een beetje rommelig tegelijk. Extra attractief is het varend materieel waarvan gebruik gemaakt wordt. Bij el kaar is het een zeer gevarieerde vloot. Op het ene traject brengt een voormalige sleepboot de verbinding tot stand, elders wordt de dienst onderhouden door een binnenvaartscheepje, een visserskotter of een rondvaartboot. De Breeveertien op de lijn Burghsluis-Colijnsplaat is een oude veerboot die vroeger onder Rotterdam ac tief is geweest. In de ogen van Teun van Elsacker is het handbediende kabelveer over de Dam sche vaart, net over de Zeeuws-Vlaamse grens ten zuidwesten van Sluis, een van de aardigste. „In al z'n simpelheid is het toch heel functioneel.Vooral kinderen vinden het leuk om te constateren dat wande laars en fietsers zich daar zelf kunnen overzetten. Tot de nieuw in het leven geroepen veer pontroutes behoort die van Vlake naar Temeuzen, waar een vroeger in het Duitse Waddengebied tussen ovei-kanten opere rend schip wordt ingelegd. Plaats van aankomst en vertrek aan de Bevelandse kant is een autosteiger vlak bij de Vlake- brug. Het is nu nog een plek in niemands land. Het is de bedoeling het traject op la tere termijn enigszins te verleggen naar Hoedekenskerke zodat er ook aansluiting mogelijk is op het boemeltje door de Zak van Zuid-Beveland. Er is gepoogd om Hansweert als vei*trekpunt te nemen voor de toeristische oversteek over de Wester schelde. Maar daar bleek geen goede aan- meermogelijkheid beschikbaar te zijn. Van Elsacker: „Nu blijft het dorp jammer genoeg buiten beeld." In verschillende si tuaties maken voet- en fietsveerverbin- dingen deel uit van trajecten die bij rond- vaartroutes horen. De mogelijkheden zijn daarmee nog niet geheel uitgeput. Nagegaan wordt in hoe verre de Flandriaboot, die wekelijks van Antwerpen naar Vlissingen vaart en van daar uit rondvaarten in de monding van de Westerschelde verzorgt, ook kan wor den benut om fietsei's voor een stukje mee te nemen en die elders weer af te zetten. Voorts zouden rondvaartboten op het Grevelingenmeer wat extra's voor fietsers kunnen doen. Goeree biedt ook diverse mogelijkheden. In het zuiden liggen er kansen om met het netwerk van toeristi sche veex-pontjes de grens over te gaan. Er bestaan diverse verbindingen over de Schelde. Daar zijn hele simpele bij: roei bootjes die slechte ruimte bieden om twee fietsen mee te nemen. Wie van deze Schel- depontjes gebruik maakt krijgt een boei end beeld hoe ver de invoed van eb en vloed nog doorwerkt op deze zee-arm en hoe groot het verval is. Vaste tijden Voor het slagen van het toeristische veer- pontjesproduct is het volgens Van Elsac ker wel gewenst dat er frequent en op vas te tijden wordt gevaren. „Je moet toch zeker één keer per dag over kunnen." Er wordt thans nog ge werkt aan een plan om zowel op Schouwen-Dui- veland als op Walcheren en de Be- velanden in het hoogseizoen een aantal keren per dag een bus met aangehaakte fietskar op pad te sturen om passagiers en fietsen mee te nemen of op te pikken. De route voert langs havens waar veerbootjes vertrek ken. De meeste schepen die worden ingezet voor het overzetten van voetgangers en fietsers gaan buiten die tijd met sportvis sers het water op. Ze voldoen qua eisen en reddingsmiddelen aan de voorschriften van de scheepvaartinspectie. Er wordt in principe niet gevaren als via de radio (waarschuwingen voor de scheep vaart) voor Vlissingen windkracht 6 of meer wordt afgegeven. Elke onderne mende schipper heeft een eigen verant woordelijkheid om de dienst rendabel te krijgen en te houden. De overheid springt hier en daar slechts voor één jaar financi eel bij. De ondernemer draait op voor de helft van de exploitatiekosten. Voor de andere helft staat de gemeente garant. Een belangi-ijke factor zal zijn, zo be denkt Van Elsacker, in hoeverre de ver schillende diensten op elkaar aansluiten of elkaar tegenwei'ken. „Misschien wordt de spoeling wel dun. Maar de initiatieven kunnen ook aanvullend op elkaar zijn en elkaar stimuleren. Aan het eind van het seizoen wordt de balans opgemaakt en zal duidelijk zijn welke diensten moeten worden bijgesteld of welke moe ten vervallen." Jacques Cats 1. Burghsluis <-> Colijnsplaat 2x per vaardag, duur: 90 minuten 2. Burghsluis <-> Zierikzee 2x per vaardag. duur: 75 minuten 3. Bruinisse <-> St. Annaland 2x per vaardag, duur: 60 minuten 4. Wemeldinge <-> Zierikzee 3x per vaardag. duur: 90 minuten 5. Gorishoek <-> Yerseke 3x per vaardag, duur 30 minuten 6. Middelburg <-> Veere 2x per vaardag, duur: 75 minuten 7. Veere <-> Kamperland 3-4x per vaardag, duur: 15 minuten 8. Kortgene <-> Wolphaartsdijk 8x per vaardag, duur: 5 minuten 9. Vlissingen <-> Breskens 14-32x per dag, duur: 20 minuten 10. Kruiningen <-> Perkpolder 14-32x per dag, duur 20 minuten 11. Sluiskil 60x per vaardag, duur: 5 minuten 12. Damsche vaart (t.zw. van Sluis) naar behoefte 13. Bruinisse <-> Herkingen 1x per week, duur: 45 minuten 14. Vlake <-> Terneuzen 1x per vaardag, duur 150 minuten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 37