Nike solt met rechten van werknemers Sportschoenreus vaart wel bij uitbuiting Reebok PZC um t h EL LXmf Ut r i'tilJakl MI human rights Gedragscode blijkt papier reportage 31 'U r Guarantee: zaterdag 7 juni 1997 Het is een statussymbool", zegt de ze ventienjarige Kennith. Ook hij draagt vaak de Nikes of een petje met de Swoosh. ,,Je krijgt meer respect als je Ni kes aan hebt dan wanneer je op sandalen ergens aan komt. Het feit dat je veel geld voor schoenen uittrekt staat ergens voor." Hij schrikt niet wanneer hij hoort dat de werknemers in de fabrieken van Nike on der erbarmelijke condities werken. „Zul ke verhalen hoor je wel vaker. Als ik schoenen koop dan sta ik daar niet bij stil. Te ver van mijn bed en zo denken veel jon- geren erover." Als je iets wil bereiken, ga er dan voor. Ken geen grenzen. Het marketingbeleid van de multinational wordt geroemd en geprezen. Nike gaat er prat op dat ze als een van de eerste schoenenproducenten een ge dragscode hanteert. In deze code of con duct staat dat de producenten van Nike het minimumloon van het betreffende land moeten betalen, zorgen voor een vei lige werkplek en geen kinder- en slaven arbeid toelaten. Maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat de code slechts pa pier is. Controle is er haast niet, de werk nemers zijn bang en zwijgen liever dan dat ze hun baan verliezen. De code is, zo stellen de critici, een slim marketinginstrument geworden. Voorlo pig merkt het bedrijf nog niets van de steeds groter wordende kritiek. De agressieve benadering werkt. Niet voor niks is Nike de marktleider in de sportwereld. Afgelopen jaar haalde de multinational een omzet van 6,4 miljard dollar. Hetzelfde jaar gaf het Amerikaan se bedrijf 643 miljoen uit aan sportmarke ting en reclame. Europa en de voetbalwe reld zijn de nieuwe groeimarkt voor de multinational. Onder leiding van de Ne derlander Cees van Nieuwenhuizen, voormalig sportjournalist van het Parool en 'sportdirecteur voetbal' van Nike Eu ropa verovert het mega-'concern de voet balwereld. Sinds een half jaar voetballen ook 'onze' jongens met Swooshes. Behal ve Nederland heeft Nike ook de nationale elftallen van Brazilië, Rusland, Zuid-Ko- rea, Italië en Nigeria onder contract. Negen miljard „We verwachten dit jaar een omzet van negen miljard te halen", vertelt woord voerder Stefan Coenjaerds in het kantoor van Nike Benelux in Huizen stralend. Een bolwerk van Swooshjes, overal in en rond het gebouw kom je het beeldmerk tegen, op de deur, op de vlaggen, op de bedrijfs wagens. Geen streep door de sigaret als anti-rookteken maar een swoosh. Een apart sfeertje. Volgens Coenjaerds is het de Nike-spirit, die voelbaar is. „We zijn hier allemaal begeesterd door een merk en de filosofie. Voor individualisten is hier geen plaats, het gaat om samenwerken en presteren op een onconventionele manier. 0f k - Vraag aan een kind wat voor schoenen hij het liefst wil en hij zegt 'sportschoenen van Nike'. Nike, in de mythologie de godin van de overwinning is hot, in en trendy. Het beeldmerk van Nike is niet meer weg te denken uit ons modebeeld. Sporthelden worden verheven tot afgoden. „Ga er voor, ken geen grenzen en Just do it", schreeuwen de reclamespotjes en billboards. De Nederlandse jongeren doen enthousiast mee. Maar er zit een schaduwkant aan het succesverhaal. De mensenrechten. Regelmatig worden we vergeleken met een sekte, maar zo is het niet. Elkaar voe den en opfokken leidt tot creativiteit." Coenjaards heeft zich op het gesprek voorbereid. De taal van een multinatio nal. „We verkopen niet alleen een merk maar een filosofie. Nike staat voor lak aan zaken hebben, niet zeiken en ga er voor, overschrijd grenzen", gaat hij door. Het klinkt overtuigend. De filosofie staat echter in schril contrast met de verschillende onderzoeken over de arbeidsomstandigheden in de sport schoenenindustrie. De druk wordt echter steeds groter. Net als Shell en Ahold wordt Nike steeds va kermet de neus op de praktijk geduwd. De sportschoenen waar het allemaal om gaat, worden gemaakt in de lage-lonen landen. Nike heeft zelf geen fabrieken maar besteedt net als haar concurrenten Adidas, Puma en Reebok de productie uit aan de plaatselijke producenten. In de fa brieken in Zuid-Korea, Taiwan, Indone sië, Thailand en China werken in totaal 75.000 mensen. Werkkampen Een voorbeeld van een kritisch onderzoek is het recente rapport van Vietnam La bour Watch, een groep Amerikaanse Viet- namezen die gevormd werd na de uitzen ding van een schokkende documentaire van de Amerikaanse zender CBS waarin beelden waren te zien van de arbeidsom standigheden in de fabrieken van Nike. Op uitnodiging van Nike ging de veront ruste groep naar de Vietnamese fabrie ken, het rapport is geschreven door de Vietnamees-Amerikaanse zakenman Thuyen Ngygen. De passage over 'het werkkampenregime' in de fabrieken zorgde voor veel commotie in Amerika. „Er wordt een militair bewind gevoerd in de fabrieken, een methode die gebruikt wordt op militaire opleidingen. Het ver schil is dat de jonge vrouwen dit niet we ten wanneer ze bij Nike gaan werken, de meeste komen van het platteland en zijn niet bekend met hun arbeidsrechten", zo schrijft Ngygen. „De werknemers met wie we gesproken hebben zijn bang om te pra ten vooral wanneer hun bedrijfsleider in de buurt is." Ookhet rapport van de Australische Peter Hancock van het Centrum van Ontwikke lingsstudies, dat vorige maand verscheen, staat vol met schokkende verhalen. Han cock deed onderzoek in de Nike-fabriek Feng Tay in Banjaran in West Java. Lopende geesten „De werknemers worden door de lokale bevolking 'lopende geesten' genoemd. Een werkdag van 11,5 uur is normaal en de meeste arbeiders werken zeven dagen per week. Werknemers die ziek thuis blij ven worden onmiddellijk ontslagen, met als gevolg dat ze ziek door blijven werken. Jongens - slachtoffer van kinderarbeid - protesteren in India tegen de verkoop van artikelen die het product zijn van kinderarbeid. In de fabrieken van Nike in Zuid-Korea, Taiwan, Indonesië, Thailand en China werken in totaal 75.000 mensen, onder wie ook kinderen. foto Kamal Kishore/Reuters In een geval viel een vrouw flauw, maar werd niet naar de medische kliniek ge bracht en stierf later. De vrouwen worden dagelijks uitgescholden en geïntimi deerd." De Nederlandse Stichting Onderzoek Multinationale Bedrijven stelde in op dracht van de Schone Klerencampagne een bedrijfsprofiel van de grootste sport schoenenproducenten op. Onderzoekster Mechtild Rosier van de SOMO deelt de verontwaardiging van de ciitici. „Nike maakt het inderdaad erg bont. Ze zijn hier lang mee weg gekomen, want dit speelt al jaren. Nike heeft, zich heel lang kunnen verschuilen achter hun gedragscode, de zogenaamde 'code of conduct', waar in vage bewoordingen wordt weergegeven hoe ze de arbeidsomstandigheden willen waarborgen. Maar Nike kan niet meer om de kritiek heen." Rosier ontdekte echter dat Nike niet open staat voor een dialoog „Op televisie, bij het Ikon-programma Vesuvius wilden ze niet met ons in debat gaan. Op die manier gaat Nike de dialoog uit de weg. Terwijl wij met loonstrookjes kunnen aantonen dat veel werknemers niet eens het minimumloon uitbetaald krijgen. Nike betaalt minder dan Gillette en Coca-Cola." De Nederlandse actievoerders zijn niet uit op een boycot van het merk, maar roe pen de multinational wel op om de code of conduct te verbeteren, het recht van de vakbond in hun code te respecteren en een onafhankelijke controlecommissie in te voeren. Volgens Rosier is het verhaal voor veel mensen te ver van hun bed. „Maar als je je voorstelt dat bij Philips werknemers op een dergelijke manier worden behandeld, dan werd er wel anders gereageerd. De jongeren van vandaag staan er niet bij stil dat de schoenen die ze dragen door veer tienjarigen voor een paar gulden per dag worden gemaakt. Volgens Peter Pennartz van het Europees arbeidsnetwerk Irene is de code een mar ketinginstrument waar Nike zich achter verschuilt. „De code is slechts papier. Ni ke controleert haar eigen code of schakelt een bureau als Ernst Young in, experts op het gebied van financiën, maar leken als het gaat om arbeidsomstandigheden. We roepen Nike op om de lonen te verdub belen, voor Nike is een verdubbeling van dertig cent niets, daar hoeven ze al die pa pieren rompslomp en onderzoeken niet voor uit te voeren. Maar gewoon doen zo als ze zelf roepen; Just do it!Dan ven-ui len ze echt de rol van de marktleider." De Stichting Irene voert samen met de Stich ting Onderzoek Multinationale Bedrij ven, de Alternatieve Konsumenten Bond, het Komitee Indonesië en de Schone Kle ren Kampagne de Nike: Fair Play? cam pagne in ons land. Woordvoerder Coenjaerds vindt al de kri tiek overdreven. „Natuurlijk zijn er ver velende zaken gebeurd, maar de media doen alsof dit het topje van de ijsberg is. En dat is absoluut niet zo. Het is absoluut geen marketinginstrument! Dan zouden we het toch totaal anders aanpakken. Flyers uitdelen op het schoolplein, maar we lopen niet te koop met onze gedragsco de." Hij is het er mee eens dat de code vrij ab stract geformuleerd is. „Maar is de Uni versele Verklaring van de Rechten van de Mens dan zo concreet? Wanneer we alle regeltjes er in zouden moeten zetten, dan krijg je een heel boekwerk". Volgens hem werken de werknemers graag voor Nike. „Er werken zo'n 375.000 mensen voor Ni ke. Natuurlijk gebeurt er wel ééns wat. Maar mensen die dagelijks afgebeuld en afgezeken worden zijn toch niet gemoti veerd om kwaliteit te leveren?" Hij grijpt naar zijn hoofd. „Ik word echt gek van de kritiek die we telkens krijgen. Er wordt constant gewerkt aan de code of conduct. We zijn geen klootzakken!" De ontspan nen houding heeft Coenjaards laten va ren. Hij is duidelijk geïrriteerd. Onlangs heeft Nike de zwarte burger rechtenleider Andrew Young met zijn groep Goodworks International gecon tracteerd om aanbevelingen te geven voor de gedragscode. Volgens Coenjaards is het feit dat ze met Young in zee gaan een teken dat Nike de kritiek serieus neemt. „Er wordt dagelijks aan de code of con duct gewerkt, hij wordt dagelijks bijge steld. Ook nu wordt er gewerkt aan een nieuwe code - misschien dat er in de toe komst zelfs met de NGO's samengewerkt wordt. De SOMO meldt echter in het be drijfsprofiel dat de organisatie van Good Works nog maar nauwelij ks op gang is ge komen." Het sociale gezicht van Nike manifesteert zich volgens Coenjaerds onder andere in de sportveldjes voor de jeugd in pro bleemwij ken die ze opknappen. In Ameri ka is het al een hele trend, maar in ons land werden afgelopen jaar de eerste twee veldjes met een hoop tamtam in Amster dam en Rotterdam geopend. Kinderarbeid Volgens Peter Pennartz zijn ook dit uitge kiende marketingmethoden van de sport schoenengigant. „Ouders trekken zich de haren uit het hoofd als hun puberkroost koste-wat-kost in dure Nike-schoenen wil lopen. En dat is precies het imago dat Nike wil hebben." Coenjaerds ontkent dit ten stelligste. „Kijk maar in mijn ogen. Er staan echt geen dollartekentjes in. We willen deze jongeren juist van de straat houden en eenmogelijkheid geven om op een veilige manier te sporten. Het gaat ons er hier niet in de eerste plaats om onze schoenen te verkopen." Op het feit dat er nog steeds kinderarbeid in de fabrieken voorkomt, reageert Coen jaerds: „Natuurlijk zijn we daar tegen. Maar ook in de USA toch vaak gezien als het beschaafdste land in de wereld, wer ken kinderen van dertien jaar en daar kraait geen haan naar." Dan neemt hij plotseling een andere houding aan. „Weet je, ik ben ook maar een klein radertje in het grote mechaniek, ik vind de feiten erg vervelend, maar we doen ons best. We doen soms wel eens of we God zijn, maar dat zijn we niet." De discussie over de verantwoordelijk heid van een multinational blijft actueel, steeds meer bedrijven stellen een ge dragscode op. Maar de arbeiders hebben daar geen boodschap aan zo lang er geen controle is. De critici en de multinationals staan lijnrecht tegenover elkaar. „Sport marketing is een oorlog zonder kogels", zo zei directeur Van Nieuwenhuizen eens in een interview. De critici en de sport schoenengigant voeren een oorlog, maar dan niet om geld of sponsors maar om de universele rechten van de mens. Jessica Maas ta Manufactured without child labor Westerse jongeren staan er niet bij stil dat de Nike-schoenen die ze dragen door veertien jarigen worden gemaakt voor een paar gulden per dag, vinden tegenstanders van de sportschoenengigant. Commentaar van de woordvoerder: „Ik vind de feiten erg vervelend, maar we doen ons best." Voetbal van Nike-concurrent Reebok met garantie dat deze niet door kinderen is vervaardigd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 31