Iedereen kan vroeg of laat een moordenaar worden Een stukje tijd kwijt I Van Dantzig en het kwaad reportage 29 zaterdag 7 juni 1997 Hij is grootgebracht met het idee dat de mens goed is, maar daar gelooft hij niet meer zo erg in. Gesprek met prof. Van Dantzig, psychiater, over het kwaad. Zijn constatering: we hoeven ons geen enkele illusie te maken. ,,In oorlogen blijkt dat u en ik iemand anders een bajonet in de buik kunnen steken." Langs de kant van de weg schreeuwen mensen om moord, om vergelding. Sommigen stenigen hun buren, anderen lynchen ze. Het is bijltjesdag in Kinshasa, de hoofdstad van Zaïre. De beelden doen denken aan Ruanda waar buren elkaar het hoofd afhakten of, kinderen incluis, de kerk in joegen en er vervolgens hand granaten naar binnen gooiden. In Zaïre zeggen de daders dat de slachtof fers het verdienen omdat ze de verdreven leider Mobutu steunden, cle verpersoon lijking van het kwaad. In Ruanda hakten Hutu's in op Tutsi's, want als ze dat niet deden, hadden hun leiders gewaar schuwd, dan zouden de als kwaadaardig bestempelde Tutsi's de Hutu's wel komen uitmoorden. Tragisch „Aanhangers van Kabila in Zaïre en Hu tu's in Ruanda vinden dat Hun daden ge rechtvaardigd zijn. Dat zegt iedereen die geweld gebruikt. Hitier ook. Die zei 'ik zie duidelijk een joods-kapitalistische sa menzwering' en hij vond het daarom te recht de joden uit te roeien. Wij zeiden 'Hitler is gek' en vonden het volstrekt rechtvaardig geweld tegen hem te gebrui ken. Iedereen vindt nu eenmaal dat hij ge lijk heeft omdat iedereen door zijn eigen ogen kijkt. Maar gelijk zegt helemaal niets. Niemand heeft 'gelijk'. Het is im mers maar net vanuit welk gezichtspunt je kijkt. Dat is een tragische vaststelling, want daardoor heeft iedereen altijd een argument om zijn eigen geweld te recht vaardigen. Iedereen vindt nu eenmaal dat hij voor een rechtvaardige zaak vecht om dat het altijd de ander is die het kwade vertegenwoordigt; dat zijn we nooit zelf'." De slanke man, op weg naar de tach tig, praat zacht. Prof. Andries van Dantzig is oud hoogleraar psycho therapie, maar hij heeft nog altijd een eigen praktijk. Hij haast zich te zeggen dat hij demisdaden van Hitier tegen de mensheid niet wil goedpraten, na tuurlijk niet, maar dat hij enkel pro beert ze te verkla ren. Te simpel Het is hem ook te simpel om bijvoor beeld het Duitse bombardement op Rotterdam te ver- - oordelen maar het geallieerde bom bardement op Dresden als een goede daad te be schouwen. Het is hem te eenvoudig om het geweld van Mobutu wel te ver oordelen, maar de moordpartijen van Kabila's volgelin gen niet. „Als we het hebben over het kwaad in de wereld, in de mens, dan moet je alle bom bardementen, alle geweld beschou wen als het kwade. Maar in de praktijk zie je dat we het geweld dat we zelf gebruiken nooit veroordelen. Het is altijd 'wij' en 'zij'. Wij zijn goed en zij zijn slecht. Het ge weld dat zij gebrui ken gaat ons verstand te boven, zeggen we dan. Dat is natuurlijk niet zo, het gaat ons in voelingsvermogen te boven. Maar het ge weld dat wij gebruiken, daar kunnen we altijd heel goed inkomen, hoe verschrik kelijk het ook is. Denk maar aan de atoombom op Hiroshima." Zijn constatering is een pijnlijke: we hoe ven ons geen enkele illusie te maken. „In oor-logen blijkt dat u en ik een ander een bajonet in de buik kunnen steken. Dood goeie jongens die een nette opvoeding hebben gehad, zijn als soldaat overal toe in staat. Het spijt me, maar iedereen die denkt 'dat gebeurt mij niet' kan vroeg of laat een moordenaar worden. Als ik mijn vijand dood, vermoord ik toch ook ie mand, al is het dan niet mijn buurman? Ie dereen weet dat en toch zeggen we: zou dat nou echt waar zijn?" Oppermachtig „Elke gemeenschap is in staat de vijand te vermoorden. Door de eeuwen heen heeft de bloem der natie elkaar uitgemoord. Niet omdat ze zo waren opgevoed of om dat ze dat zo graag wilden, maar omdat de structuren waarin ze functioneerden dat van ze eisten. Structuren zijn namelijk oppermachtig. Wil jein de wereld iets ver anderen, dan moet je dus over de structu ren nadenken. En dat is politiek. De hele internationale politiek gaat om het be vorderen van veiligheid en het beste is als dal in ieders belang is. De derde wereld oorlog is enkel en alleen nog niet uitge broken omdat niemand er belang bij heeft. Het zou immers een atoomoorlog worden met een vrijwel totale vernieti ging en daarvan zijn de nadelen groter Prof. Andries van Dantzig: „Iedereen die vecht heeft altijd gelijk. Maar gelijk zegt niets." foto CeesZorn dan de te behalen voordelen. Zodra er een situatie ontstaat dat het andersom is, zal er zonder meer weer een wereldoorlog uitbreken." Hij is opgevoed met het besef dat de mens goed is. Maar daar gelooft hij niet meer zo erg in. „De mens kan alleen goed zijn als de omstandigheden gunstig zijn. Het zijn vooral de systemen waarin mensen func tioneren, die bepalen of het de goede of de slechte kant met ze opgaat. Extreem voorbeeld: Dutroux. „Wat er al lemaal over die man is gezegd en geschre ven, is ongetwijfeld waar. Maar voor mij is de belangrijkste vraag: Waarom is hij zo geworden? Waarom zijn er pedofiele net werken, hoe functioneren die? Daar zou nou echt een gedegen onderzoek naar moeten worden gedaan. Want iets is pas beheersbaar als je het begrijpt. Wat niet wil zeggen dat daarmee ook alles te recht vaardigen is. Als mijn hond mensen bijt, kan ik zeggen 'dat deed zijn vader ook' of 'als puppie is hij altijd geschopt en heeft hij nooit genoeg te eten gehad'. Maar ik muilkorf hem dan wel of ik laat 'm afma ken. Je moet natuurlijk wel maatregelen nemen." Paradox Hij vindt - o paradox - dat ónze wereld, dichtbij huis, beter is dan ooit. „Dat je kunt neuken zonder meteen te moeten trouwen, dat is toch geweldig? Dat men sen die geen werk hebben een uitkering krijgen, dat ouderen niet dood gaan van de honger, dat bestaat nog maar een jaar of dertig. In mijn jeugd kregen ouden van dagen een blik tomatensoep. Mijn moeder ging als voorzitter van het Burgerlijk Ar menbestuur 's winters langs bejaarden en wie geluk had kon een extra deken krij gen. Dat is nog maar een half mensenle ven geleden. Mensen beseffen niet dat ons sociale stelsel een enorme verworvenheid is. Dat moet je ze als kind al leren omdat het een groot gevaar voor onze samenle ving is als de burgers te weinig weten over de waarde van die samenleving." „De Riaggs, met al hun onvolkomenhe den, dat zijn toch geweldige instellingen. Die zou je moeten uitbouwen. Ik word niet moe te verkondigen dat psychische zorg net zo gewoon zou moeten zijn als licha melijke zorg. Het mag geen verschil ma ken of je met een gebroken arm naar de dokter gaat of met een alcoholverslaving naar de psycholoog. Maar helaas, over li chamelijke kwalen doet bijna niemand geheimzinnig maar zodra het in een gezin moeilijk gaat, mag niemand binnenko men. Je hangt je vuile was niet buiten. Moet je nou net wél doen. Mensen moeten juist beseffen dat ze dan heel veel ellende kunnen voorkomen."" „Denk eens aan een gezin waar de vader zijn kinderen mishandelt. In negen van de tien keer zijn dat mannen die als kind zélf zijn mishandeld. Dat zijn geen beulen, het zijn stakkers. Gezinnen met spanningen zouden hulp moeten inroepen, maar ze doen het niet uit schaamte. Als die zouden zeggen: kom binnen, fijn dat u er bent, want het dreigt helemaal fout te gaan, dan heb je grote kans dat het goed zal gaan. Er zijn veel gewelddadige kinderen die uit gewelddadige gezinnen komen. Daar moeten we toch veel beter op letten. Dit soort dingen hooxi; een gemeenschappe lijk probleem te zijn. Hoe dat dan verder moet, hoe je bijvoorbeeld voorkomt dat iedereen zich met iedereen gaat bemoei en, is vers twee. Nu bemoeien we ons er pas mee als het kwaad al is geschied en dat is niet nodig." Waar hij kwaad over kan worden: als ie mand op een fiets zonder licht langs een agent rijdt die daar niets aan doet. „Ja, dat meen ik bloedserieus. Het is belang rijk dat burgers respect hebben voor de regels. We hebben als samenleving een aantal regels opgesteld. Als je die regels onzin vindt, schaf ze dan af. Maar zolang het ónze regels zijn, zijnzebelangi'ijk. Als je die niet naleeft, zeg je eigenlijk: mijn maatschappij zegt me niets." Waarden Daar krijgt hij de kriebels van. Daarom, vindt hijmoet je kindex-en zo vroeg moge lijk vertellen dat de democratie de meest waai'devolle samenleving is die er op de wereld bestaat. „Het is een vergissing te denken dat waarden en nonnen ons van zelf komen aanwaaien, die moeten wor den geleerd. Als je gelooft in de democra tie, dan moet je je kindei-en dat geloof ook bijbrengen. Mensen moet je van kinds af aan lei-en hoe een demoei-atische samen leving in elkaar zit, wat de i-egels zijn. Dat is een taak van de ouders, maar ook van de maatschappij. Ouders moeten hun kinde ren lei*en dat 't het ergste kwaad in een de mocratie is om nxet te gaan stemmen. Al die leerkrachten die in de jaren zes tig zo geëngageerd waren, hebben er voor gezorgd dat er nu een hele volwas sen genex'atie is die beseft hoe ontzet tend belangx-ijk het milieu is." Voor Van Dantzig zijn het altijd weer de systemen, de structuren en de omstandigheden die bepalen of het kwaad, waax-toe ie der mens in staat is, zich zal openbai-en. „Kinderen die door liefde omgeven op- gx'oeien, zullen minder snel tot ge weld neigen dan kinderen die door hun ouders zijn mishandeld- Dus moeten we zorgen voor een omgeving waax-in die mishan deling zo weinig mogelijk kansen krijgt. Collectief geweld zal in een democratische sa menleving veel minder snel tot ont plooiing komen, dus moeten we zor gen dat iedereen overtuigd is van de zegeningen dit po litieke systeem. Het zijn geen garanties voor een vreedzame wereld, maar ze maken de kans op uitbarstingen van het kwaad wel klei ner." Christelijk Trouwens, hij vindt het eigenlijk maar een naar woord, het Kwaad. „Komt om dat de hele discus sie daarover uit de christelijke hoek komt: God is weg en dus verloedert de maatschappij. Abortus, eu thanasie, dat zijn daaxvoor dan de bewij zen. Maar voor heel veel anderen zijn dat juist zegeningen en hebben ze helemaal niets te maken met Satan. Je moet zo op passen als j e het over het Kwaad hebt, met een hoofdlettei-, want het wordt heel snel theologisch-fundamentalistische propa ganda: ga terug naar....." „Ik vind dat onzin. Criminaliteit, toena me van geweldsmisdrijven, dat heeft evenmin iets te maken met het geloof in God of welke hogei-e macht dan ook. 't Is een kwestie van techniek. Het is gemak kelijk een zwaar misdrijf te plegen omdat je heel eenvoudig aan wapens kunt komen en omdat er snel vexvoer is. Als we ophou den met het bestrijden van drugs, dan is ex- al veel gewonnen, want dat verbod leidt tot criminaliteit en geld voor de maffia. Bovendien: alcohol is een veel en veel gro ter probleem dan al die drugs. Statistisch gezien vergx-oot het gebruik van alcohol de kans op gewelddadigheid. Laten we al die enei-gie die nu voor niets opgaat aan drugs liever aan alcohol besteden. Want dat er zoveel mis gaat met mensen, met de wei-eld, is niet omdat we van God los zijn, hel komt omdat we de wex-eld niet goed hebben georganiseerd. En het blijft zeer de vx-aag in hoevexTe we er in zullen slagen dat beter te doen. Als dat niet lukt. zal blijken dat de mens toch een mislukte diex-sooi-t is." Dick Hofland Nog even gauw naar de supermarkt. Zacht klinkt de achtergrondmuziek door de zaak. Plotseling verdwijnt alles, op de muziek na. Een tophit uit de jaren zestig knalt uit de speakers. Je wordt duizelig, raakt weg. Als je weer bijkomt, begeleidt de beveiligingsdienst je met stevige hand naar de uitgang. 01' je helemaal betoeterd bent om met conservenblikken naar de speaker te gooien. „Met wat? Naar een speaker? Waarom?", stamel je. Je hebt geen idee wat er is gebeurd. Het is een van de px-oblemen waax-mee mensen met het Meervoudig Persoonlijkheids Syn- dx-oom (MPS) kampen. Ze zijn plot seling een stukje tijd kwijt. Het voorbeeld gaat over een vrouw met MPS. Ze gaat winkelen, maar in werkelijkheid gaat een van haar 'al- tei-persoonlijkheden' winkelen: de gastvrouw. In haar leeft nog een aantal 'personen'. Bij het horen van de tophit nam een van hen, Kim, het bewind over. Kim is 14 jaar en beschermer. Hij moet de gevaaxdijke px-ikkel, de tophit, uit schakelen. Een mopje muziek gevaarlijk? Wel voor 'het meisje', een van de andere pex-soonlijkheden die zich in de winkelende vrouw bevinden. Haar grootvader draaide altijd keihard die plaat als hij het meisje seksueel misbruikte. De 'gastvrouw' weet dat niet, want 'het meisje' staat los van haai'. Kim weet dat evenmin. Hij moet alleen de pi'ikkel uitscha kelen. Een persoon blijkt minstens dx-ie langs elkaar heen levende 'perso nen' te zijn. Het is beklemmend, want mensen met MPS zijn i-egel- matig stukjes tijd 'kwijt' doordat plotseling 'alters' het roer volledig overnemen van de gastvrouw of - heer. Dat overnemen is heel radicaal: el ke alter wordt beleefd als een volle dige persoon, compleet met zijn of haar gedrag, denken, lichaam en gevoelens. Een MPS'er zegt, denkt, voelt of doet in die zwai'te gaten dingen die hij zelf 'nooit zou doen'. Stemmen MPS leidt tot meer merkwaai'dige gewaax-wordingen. Zo kunnen meervoudige pex-soonlijkheden in hun hoofd stemmen horen. Ook voelen ze zich vaak niet alleen in hun lichaam. Het blijft ook vaak geen interne zaak. Michaela Huber, auteur van Meervoudige persoonlijkheden, heeft cliënten met diverse schoen maten en verschillende kleuren ogen, afhankelijk van de alter die actief is. MPS'ers kunnen ook be schikken over diverse handschrif ten, kledingstukken, voorkeuren en vrienden. MPS'ers verzinnen daax-- om vaak smoezen, tot aan het ab surde toe. Want hoe verklaar je, dat je een kwartier wezenloos in een medicijnkastje staat te staren? MPS'ers doen de grootste moeite zich betrouwbaar, bei-ekenbaar en consequent te gedragen. Huber schi-ijft, vanuit een feminis tische visie (90 procent van de MPS- gevallen betreft vrouwen), helder en direct over wat mensen met MPS meemaken en hoe een meervoudige pei-soonlijkheid ontstaat. Aan de basis ligt het aanpassingsgedrag wat we allemaal doen. Iedereen heeft verschillende 'ikken': het bex-oeps-ik, het familie-ik, het uit- gaans-ik, het kind-ik. het sportver- enigings-ik. Nox-maal zitten de 'ik ken' elkaar niet in de weg. Losgescheurd Zo niet bij meervoudige persoon lijkheden. Zij hebben losse deelper soonlijkheden en regelmatig nemen minstens twee daarvan het gedrag van de beti-okkene over. In het voor beeld van de supermarkt was dat Kim. Zo'n pei-soon kan elke leeftijd heb ben en ongeacht het geslacht van de 'echte' persoon jongen/man of meisje/vrouw zijn. De lappendeken raakt verscheurd bij personen die bijzonder goed kunnen dissociëren én in hun kindertijd lange tijd te maken hebben gehad met extreem geweld. Huber waai-schuwt in haar boek x-e- gelmatig, terecht, voordat ze met de gruwelijke verhalen komt. Weg terug Aan voox-gaande duiding van syn- di-oom, oorzaak en gevolg, besteedt Huber eenderde van haar 'leex-- boek'. De rest is bestemd voor 'de weg terug': diagnose (een omstre den zaak onder artsen, therapeuten en ziekenfondsen), advies voor MPS'ei-s en allen die met hen te ma ken hebben en psychotherapie. Dat laatste is een lange, moeilijke weg. Het is een groepstherapie met één persoorï. De weg voert langs het opbouwen van een relatie, bevordering van in terne communicatie via depro grammeren en het verwei'ken van het trauma naar integratie van de alters tot een persoon. De tophit in de supermai-kt zal Kim dan niet meer aanzetten tot een greep naar de conservenblikken. Erik Huisman Michaela Huber. 'Meervoudigepersoon lijkheden. Een handboek voor overle venden van extreem geweld'. Uitgever: Wereldblibliotheek. f 49,50.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 29