Populair bij adverteerder, verguisd door het publiek SfJg ►JSüsSrï i- i y* «114' PTT heeft vijf vaste klanten in De Biesbosch PZC Duurste postbode van land reportage 27 Reclamevliegers in verdomhoekje JP ml- fa zaterdag 7 juni 1997 Reclamevliegers zijn het gezeur over het lawaai dat ze maken meer dan beu. Afgelopen weekeinden klaagden tientallen Nederlanders bij de politie over de herrie die vliegtuigjes met reclamesiepen maken. Maar de luchtvaartbedrijfjes houden dat voor onmogelijk. Een bromfiets maakt meer kabaal, menen ze. De branche voelt zich al jaren in het verdomhoekje gezet. Hij is stomverbaasd. Dat tientallen Utrechters zich bij de politie over het lawaai van zijn reclamevliegtuigjes heb ben beklaagd, noemt hij een gotspe. „Ik heb twee van de geluidarmste kisten van Nederland boven Utrecht ingezet", be weert A Zandman van het luchtreclame- bedrijf 'Sand Air' uit Rotterdam. ,,Je hoort alleen de sleep klapperen, meer niet. Ik begrijp niets van die klachten." Wapperende teksten achter een sport vliegtuigje, vormen al decennia een goed koop medium voor adverteerders om aan dacht te vragen voor hun producten of diensten. Wie in de jaren vijftig een dagje aan het strand verbleef, kon de dubbel dekkers Tiger Mots) zien, waarmee laag langs de kustlijn werd gevlogen. Jong en oud vonden die op wervelwinden dansen de 'kisten' destijds een sensatie. Vliegen was toen nog heel iets bijzonders. Adver teerders maakten van die opwinding dankbaar gebruik om de omzet van wa terijsjes en zonnecrèmes op te vijzelen. Voor de wind Tot in de jaren tachtig ging het de vliegen de reclamemakers voor de wind. Maar de overheid en particuliere organisaties maakten de burgers bewuster en een schoner, en minder lawaaiig milieu werd steeds belangrijker gevonden. In 1994 leidde dat tot een verbod op reclamevlie- gen op zondag. Tot leedwezen van de be drijfstak. Juist op die dag maakten deze luchtvaartbedrijfjes immers de meeste vlieguren. Opeengepakte recreanten vor men een interessant doelgroep om bad- mode aan te prijzen of een spectaculair evenement aan te kondigden. Maar ook de toeschouwers in de voetbalstadions wa ren een belangrijke groep. Voorzitter Martin Duij vestein van de Ver eniging van Nederlandse Luchtvaarton dernemers (VNLO) vindt het onrecht vaardig dat de bedrijfstak zo wordt 'gepakt'. ,,We waren destijds in onder handeling met de overheid om afspraken te maken over zo min mogelijk geluids hinder", zegt hij, „Maar we zijn geslacht offerd voor de uitbreiding van Schiphol. Kamer en kabinet wilden een signaal af geven naar de milieubewegingen dat het ze ernst is met de overlast van het vlieg verkeer. De 'kleine luchtvaart' was een gemakkelijk prooi." Maar is het dan niet hoogst irritant wan neer vliegtuigjes op een zomerse zater- damiddag tientallen minuten boven een woonwijk cirkelen om logo's van con dooms en wasmiddelen over tuinen van - - t .s*.' i. >ta* Stranden zijn in de zomermaanden een gewilde route voor reclamevliegers om via het luchtruim badmode aan te prijzen of een evenement aan te kondigen. zonaanbidders te 'trekken'? Bert Huizen- ga van 'Wings over Holland' uit Lelystad kan zijn boosheid niet onderdrukken als hij uitlegt dat die veronderstelling 'onzin' is. „We houden ons keurig aan de regels", zeg de eigenaar van een vloot van vijfen twintig toestellen, waarvan er acht recla me vliegen. „Het zou toch superstom van onze branche zijn om het publiek te erge ren. Reclame heeft dan een averechts ef fect en de adverteerders lopen bij ons weg. Daarom zijn reclamevliegers zo gedisci plineerd en is de sociale controle groot." De regels zijn eenvoudig. Deels heeft de overheid ze voorgeschreven en deels leg gen de luchtvaartbedrijven volgens Hui- zenga zichzelf bepalingen op. Reclame vliegtuigjes zijn verplicht op een hoogte van 1400 voet (425 meter) te vliegen. Sportvliegers zitten daar meestal onder. Verder is het verboden langer dan een kwartier boven een bepaald 'doel' te blij ven hangen. Formaties van meer dan drie toestellen zijn niet toegestaan. Snelwegen De vliegbedrijven vinden echter dat ze natuurgebieden zoveel mogelijk moeten mijden. Op weg naar de doelen moeten de piloten bij voorkeur over snelwegen koer sen. Daar stijgt toch al herrie van omhoog. Verder moet het draaien van rondjes tot een minimum worden beperkt. Woonwij ken dienen de vliegers te omzeilen. En het toerental van de propeller moet net hoog genoeg zijn om het toestelletje in de lucht te houden. Goed geregeld, maar al die klachten ko men toch niet zomaar uit de lucht vallen? Duijvestein vergelijkt hij het lawaai van een eenmotorig vliegtuigje op 1400 voet met een voorbij scheurende brommer. Met uitzondering van het Rotterdamse Sand Air produceren de toestellen van de overi ge reclamebedrijven naar zijn zeggen niet meer dan 60 decibel. Een bromfiets knalt er gemiddeld 85 decibel uit. „Om maar niet te spreken van die lui op Harley Da vidsons", zegt de voorzitter. „Die motoren rammen met gemak 120 decibel door de uitlaat. Ze o verschil j den zelfs de pijngrens voor het oor. Maar hoort u daar iemand over? Kan ik een klachtennum mer bellen als zo'n troep van die motorrij ders door mijn woonwijk dendert?" Niettemin geeft Duijvestein toe dat er na tuurlijk ook onder de reclamevliegers wel eens een 'cowboy' zit die het gas te ver heeft open staan om het 'lekker te laten knetteren'. Of een 'onverstandige' vlieger die te lang boven dezelfde plek blijft ronddraaien, of te laag met z'n kist zit. „Maar onder autobestuurders zit ook wel eens een dwaas die tweehonderd kilome ter per uur over een provinciale weg raast", weerlegt hij dergelijk onverant woord gedrag. Tot de 'cowboys' rekent Duijvestein ook 'Sand Air'. Behalve uit Utrecht regende het afgelopen zaterdag ook klachten vanuit Scheveningen tij dens Vlaggetjesdag. Het Rotterdamse be drijf vloog er onder meer met een Cessna Reittis Rocket. Een toestel dat volgens de VNLO-bestuurder een 'ongelooflijke pestherrie' veroorzaakt. „Dat toestel hoort niet als reclamevlieg tuigje in de lucht thuis", zegt hij. „Dat pokkeding heeft teveel vermogen en een verstelbare propeller waarmee veel meer kabaal wordt gemaakt. Maar Sand Air blijft ex-mee vliegen. Tegen onze wil. Maar ja, sancties kunnen we niet nemen, want het bedrijf is geen lid van de VNLO." Blunder Volgens Duijvestein treft de Rijkslucht- vaai'dienst (RLD) echter het grootste ver wijt. Nadat Sand Air een half jaar geleden met zo'n 'Rocket' op het strand van Kijk duin was gecrasht, kocht het Rotterdamse bedrijf opnieuw een soortgelijk toestel. De handboeken van de RLD staan het sle pen van reclame met zo'n Cessna niet meer toe, maar voor Sand Air werd een uitzondering gemaakt. Het ging om ver vanging van een toestel waarvoor al een vergunning was afgegeven", aldus een R LD-woord voerder „Een blunder van de eei-ste orde", vindt Duijvestein de coulante houding van de RLD. „Dat vliegtuig schaadt de hele be drijfstak. Wanneer die lawaaibak in de lucht zit, worden alle reclamevliegtuigjes er op aangekeken." Zandman van het Rotterdamse bedrijfje houdt echter vol dat het lawaai wel 'meevalt'. Bovendien woixit het beruchte toestel sporadisch in gezet en zijn verbetei-ingen aan de geluid dempers in de maak. Toch blijft de grootste gx-ief van de VNLO het 'zondagsvei'bod'. Daar zit volgens Duijvestein een onbegx-ijpelijke inconse quentie aan vast. Dezelfde vliegtuigjes die door de week reclameboodschappen voortslepen, mogen op zondag wel voor luchttaxi spelen of rondvluchten van een kwartier boven bijvoorbeeld het centrum van Amsterdam maken. „Dan wordt er la ger en met meer vermogen gevlogen"zegt hij, „meer gecix-keld en natuurlijk veel meer gestax-t en geland dan voor het recla- mevliegen nodig is. Maar dat mag wel. Wie dit snapt, mag het zeggen." Kraamkamer De vliegbedxijven maken zich echter geen illusie dat ze aan de status quo iets kun nen veranderen. „Maar laat Den Haag zich nog eens goed ï-ealiseren", zegt Hui- zenga van 'Wings over Holland', „dat de kleine luchtvaart de kraamkamer is van de grote luchtvaart. Als de politiek door gaat ons maar ook de vliegscholen en an dere takken van de kleine luchtvaart om zeep te helpen, dan heeft dat ook gevolgen voor de grote jongens. VNLO-voox-zitter Duijvestein wil de stx-ijd tegen het zondagsverbod en het be houd van de reclamevliegerij blijven voorzetten. Maar tegelijkei-tijd beseft hij dat om een 'klein duppie' gaat dat qua omvang nog niet een dorpsplein kan be zetten, laat staan het Binnenhof. Taco Slagter Elke dag stapt hij iii liet rode PTT-bootje om in de Biesbosch vijf klanten van post te voorzien. De woningen en boerderijen liggen in het zompige natuurgebied zo ver uit elkaar dat postbode Cor de Wijs (48) er zes dagen in de week zoet mee is. Een poststuk bestellen kost er een veelvoud van de postzegel die er op zit. Misschien wel twintig gulden per brief. Voor de PTT zeker geen lucratieve handel. Toch hoort het afleveren van een liefdesbrief in de meest afgelegen gebieden van Nederland tot de bezorgplicht van het postbedrijf. En daarom wordt deze service al honderd jaar overeind gehouden. Elastiekjes houden een bundeltje brie ven, kranten en reclamefoldertjes bij elkaar. Goedgemutst start Cor de motor van het kajuitbootje dat aangemeerd ligt in het pittoreske haventje van Drimme- len. Ook vandaag kijken de vijf bewoners van de Biesbosch weer reikhalzend uit naar de postbode. „Het zijn mijn klanten, maar ook mijn vrienden", klinkt het op recht. „Ik kom al twintig jaar iedere dag bij ze over de vloer en dat schept een band. Dat wat ik hier doe, is toch even wat an ders dan het huis-aan-huis bezorgen in een ovei-volle stad. Hier weet je alles van de mensen en steek je een handje toe als het schaap moet lammeren of de koe moet kalveren..." Bij Jan en Elly bijvoorbeeld was ie erbij toen een kalfje met een open buikje werd geboren. Paniek in de tent. Omdat Jan er niet was, deed de boerin een beroep op de postbode. „Het was een akelig gezicht. De ingewanden hingen eruit. Terwijl ik de huid van het kalfje bij elkaar hield, naai de Elly 'm dicht. Het dier is in leven geble ven, mooi hè?" Drassig Kabbelend over de Amer, een water tus sen de Bergse Maas en Hollands Diep, wordt het eerste adres aangedaan. Inge klemd tussen een wilgenbos woont hier Jan Reuzei-, kooiker van beroep. Geen boot te zien en dat betekent dat Jan niet thuis is. Eenmaal op de wal is het toch ze ker tweehonderd meter lopen over drassi ge grond naar het huisje. Van het gemak van een postbus pal aan het water wil Cor niets weten. „Nee, dat is te onpersoonlijk. Dat doen we hier niet." In het waterrijke gebied ovexvalt de be zoeker een gevoel van 'alleen op de we reld'. Al het kwaad waar een mens op een doordeweekse dag mee te maken krijgt, lijkt hier wel heel ver weg. Vanachter het roer beseft De Wij s datelk uur van de dag. „Ik voel me heel \rij op het water En er moet heel wat gebeuren om mij hier weg te Postbode Cor de Wijs verlaat met zijn postboot de haven van Drimmelen, op weg naar de bezorging in de Biesbosch. kiijgen. Ik geniet van de mystei-ieuze sfeer de vogels, de reeën, de bevers. Het is mijn werk, maar hier kom je echt tot rust. Hoewel ik dat wel heb moeten leren." Toerist De postcode van de Biesbosch is 4924 AA. En dat staat ook op de vuurrode envelop gericht aan ene Gerrit. „Die man woont hier niet maar is regelmatig een week of langer in zijn bootje tussen het riet te vin den. Gistex-en was ie jarig, dat weet ikDus kiijgt ook hij zijn verjaax-dagskaart waar als extra veimelding 'Turfzak' op staat, dat is voor mij voldoende." De Wijs is zo close met zijn klanten, dat hij zelfs in het bed van Gexrit slaapt. „Van hem heb ik ooit voor 750 gulden een an tiek bed, inclusief kast en pispot met mar meren blad, overgenomen. Gerrit is vrij gezel en wist niet wat hij ermee moest. Mijn vrouw en ik hadden er wel oren naar en zijn er heel blij mee. Ja, die Gerrit... Hij is moedei-ziel alleen en ex-g op zichzelf. Vroeger werkte hij in het buitenland. Nu is hij regelmatig hier op de boot. Wat hij daar de hele dag doet? Ik zou het je niet kunnen zeggen. Lezen, slapen... ik weet het niet. Toch leuk dit kaax-tje. Denkt er nog iemand aan hem." Niet eenzaam Echt eenzaam zijn de mensen hier niet, denkt de postbesteller. „Je zou het wel denken, hè, met twaalf man op 7000 hec tare. Meer mensen wonen er hier niet. In de zomer is het wel eens drukker met toe risten, die natuiniijk ook gewoon post krijgen als ze dat willen. De permanente bewoners hoor je niet klagen dat ze van God en iedereen verlaten zijn. Daar in die ark bijvoorbeeld woonde een gepensio neerde man; een échte Biesboschei'. Hij hield alles keurig bi] en kookte heerlijk. Afgelopen november is hij overleden. Een hersenbloeding. Die man mis ik echt. Net als de ouders van Ad, een landbouwer waar we nu naartoe varen. Ad zijn ouders hebben door ziekte de Biesbosch verlaten en wonen nu op de wal. Hele aardige men sen. Als ik vroeger kwam aanvaren, had de oude boerin de chocomelk al klaar. Nam ik er altijd een bakske. Hardwerken de mensen, hoor. Als het hun slecht gaat, voel ik mij ook niet goed. Ze verbouwen onder andere aardappels. Als de oogst te genvalt, dan zit ik daar mee. Ik ben nogal week, moet je weten." De post voor de Biesbosch is inhoudelijk niet veel anders dan dat wat er op de wal foto Roland de Bruin wordt bezorgd. De energienota, telefoon rekening. belastingaanslag, rouwbrief en liefdesbrief worden ook hier persoonlijk overhandigd. Zxt er nooit iets pikants tus sen? Een pakketje van een sex-postorder- bedrijf bijvoorbeeld... Zo afgelegen wil je wel eens een vei*zetje. Even weet de Bra bander niet wat hij moet antwoorden. Nee, dat heeft ie eigenlijk nog nooit afge leverd- „Terwijl ze het wel zouden kunnen bestellen want ik zal daar met anderen niet over praten. In zo'n kleine gemeen schap moet je dat trouwens toch niet doen. Ik hoor altijd alles, mensen vertel len me veel. maar om dat door te brieven, nee. Wat mij wel opvalt is dat bewoners hier geabonneerd zijn op natuurbladen; De Boei'derij, De Jager, dat soort tijd schriften. Kan ik me ook voorstellen dat ze daar in geïnteresseerd zijn. Verder is het net als aan de wal met dat verschil dat ik wat minder uit te delen heb." De PTT-Post bezorgt dagelijks 21 miljoen poststukken in het land. De 25 stuks van Cor steken daar ietwat schril bij af. Toch hecht het postbedrijf ex-aan een dergelij ke, dure service in stand te houden. „Wij hebben nou eenmaal die bezorgplicht", reageert Hanne Kluck vanaf het hoofd kantoor in Den Haag. „Ook al moeten on ze postbodes zeventien kilometer rijden om één brief te bezorgen op de Afsluitdijk, dan doen we dat. In Zeeland, Groningen en Friesland zijn wel meer afgelegen plekken waar onze medewerkers kilome ters fietsen om één gezin de post te bezor gen. Het is echter nergens zo bijzonder als in de Biesbosch." Klompen Het gitzwarte uniform van toen, afgezet met rode bies. is vexvangen dooreen bruin kostuum met kort jasje. Rood is nog steeds het handelsmerk. De pet wordt niet meer gedragen. Foto's in het museum van Wer kendam laten zien dat de Biesbosch-post- bode destijds klompen of lieslaai'zen droeg. Qua kleding is er xn de loop der tijd veel veranderd. De eenzame kilometexs die per boot of bij strenge vorst op de schaats worden afgelegd, zijn hetzelfde gebleven. Janus Driesprong, Cees Schul- ler en Barend Verhoeven waren Cor's vooxgangers. Mannen, die eveneens geno ten van de natuur en in de oorlogsjaren te maken kregen met onderduikers, die op dit ondoordringbare plekje van Nedei*- land zo makkelijk te verstoppen waren. Postbodes waar de Biesboschers, even eens lief en leed mee deelden. En dat is nou juist de mooiste kant van het vak, zegt Cor. Voor hem waren er condoleancekaar- ten uit de Biesbosch toen zijn moeder stierf, maar er ligt ook net zo makkelijk een uitnodiging klaar voor een vei'jaardag of bruiloft. „Het gaat er familiair aan toe", schetst hij„Zij denken aan mij en ik aan hen." De kooiker, boswachter, landbouwer en het waterwinbedrijf in Made hebben nu de post. Als laatste worden Jan en Elly van het kalfje met het open buikje be zocht. Tijdens het aanmeren krijgen de drie honden van dit gezin een oud tijger bolletje toegeworpen. „Heb ik iedere dag bij me want mijn vrouw werkt bij de bak ker. Niet alleen vpor de honden, hoor. Ook voor de eenden. Weten ze al precies.In de keuken van de boerdexi j kii jgt Elly een re kening, reclamefolder en De Stem. Haar kinderen van zeven en negen jaar kijken in vervoering naar de postbode. Eindeli jk iemand over de vloei', lijken ze te denken. „Dat heb je toch mis", zegt Cor even latei'. „Die kinderen hebben het hier prima naar de zin. Met de boot worden ze iedei'e dag naar de polder gebracht om naar school te gaan. Ze hebben hier alles: skelters, drie honden, het zwemwater voor de deuk een eigen kalf en op vrijdag bakt moeder zelf de patatten..." Annemieke Ten Thije Boonkkamp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 27