2d Krakers op de bres in Souburg en Het Fort PZC reportage □cru 996 995 994 993 992 991 990 989 988 987 986 985 984 983 982 981 980 979 978 977 976 975 974 973 972 971 970 969 968 967 966 965 964 963 962 961 960 959 958 957 956 955 954 953 952 Gouden handel op het plein zaterdag 7 juni 1997 Zo dichtbij nog, en toch alweer zo lang geleden. Bladerend in het foto archief van de PZC rijst een beeld op van een bijna vergeten verleden. Aan de hand van foto's uit dat archief laat de ru briek Terug in de tijd' flit sen van de recente ge schiedenis zien. Vandaag: De krakers ver sus Fortress. Door huizen te kraken en netjes de huur te betalen, willen de actievoerders ruimte voor woningzoekenden afdwingen. Buurtbewoners en leden van het wijkcomité helpen een kraker in Het Fort, meubels naar de woning te sjouwen. ah BI f ii ij '*WË sit* Het loopt tegen het eind van de jaren zeventig; Van Agt staat aan het roer, de Sex Pistols vergaren roem en het hip pietijdperk is nu echt voorbij. De jour naals en kranten worden in toenemende mate beheerst door berichten over kra kers, die leegstaande panden bezetten. Ook in Zeeland zijn ze actief; in Vlissin- gen voeren krakers van 1979 tot 1981 een verbeten gevecht met de Rotterdamse be leggingsmaatschappij Fortress. Op woensdag 15 maart 1979 kraken de 23-jarige Roel en de 18-jarige Anja het pand Cuypex-straat 21 in Vlissingen. Het huis is eigendom van Fortress, dat een jaar eerder zeshonderd huurwoningen heeft gekocht van De Schelde. Fortress pleegt geen onderhoud en laat de wonin gen, wachtend op een koper, soms maan denlang leeg staan. De krakers zijn daar woedend over, omdat er in Vlissingen dui zenden woningzoekenden zijn. Dus stel len ze Fortress voor een voldongen feit; ze trekken in leegstaande woningen, richten die in met meubels en maken elke maand netjes de huur over naar de eigenaar. Luttele dagen na de eerste kraak wordt een tweede woning in Het Fort gekraakt. Wederom neemt de politie geen maatrege len. Wel zijn de krakers bang voor stappen van Fortress of Kok Beheer bv, dat de wo ningen voor Fortress beheert. Kok staat volgens de krakers bekend om het inzet ten van particuliere knokploegen, die de 'protestbewoners' met harde hand ver wijderen. Rechtbank Vervolgens blijft het maandenlang stil, maar in juni 1980 gaat de strijd verder. Woningzoekenden kraken drie huizen in Oost-Souburg en vragen Fortress om een huurcontract. Inmiddels is het aantal ge kraakte woningen in Het Fort ook opgelo pen tot drie en Fortress is het nu zat. De beleggingsmaatschappij wendt zich tot de rechtbank in Middelburg om vier van de krakers te dwingen de huizen te ontrui men. De krakers en hun gezinnen protes teren op 23 juli 1980 voor de rechtbank te gen de sloop of mogelijke verkoop van de goedkope huurwoningen. Kraker J. M. Geldof zet zijn visie op het probleem uit een met een spandoek, waarop zijn inko men staat en: 'Ik mag niet huren, ik kan niet kopen, ik kan naar de verdommenis lopen'. De krakers gedragen zich als goede huurders, maar beleggingsmaatschappij Fortress schakelt de rechtbank in om ze uit de huizen te laten zetten. Terwijl de rechtbank de zaak enkele keren uitstelt, worden in Souburg nog twee wo ningen gekraakt. Een van de krakers is een 2 6-j arige Vlissinger, die vijf j aar op de wachtlijst stond voor een huis, terwijl de woning in Oost-Souburg volgens hem al langer dan een half jaar leeg stond. In oktober 1980 komt de Middelburgse rechtbank tot een opmerkelijke uit spraak: kraken is niet per se onrechtma tig. Als krakers erg omhoog zitten voor woonruimte, als ze zich als goede huur ders gedragen en als de eigenaar de wo ningen langer dan zes maanden leeg heeft laten staan, hebben de activoerders het recht om te blijven totdat de huizen wor den verkocht. Nu is het nog zaak om te kij ken of in Oost-Souburg en Het Fort aan deze voorwaarden wordt voldaan. Op 27 december 1980 doet de rechtbank daar over uitspraak: twee krakers moeten weg, de andere twee mogen blijven. De uit spraak wordt als baanbrekend gezien, maar de twee krakers die weg moeten, gaan niet akkoord. Inmiddels is het aantal gekraakte woningen in Souburg opgelo pen tot zeven. Verpaupering Oost-Souburger Geldof vat kort samen waarom hij met zijn gezin in een kraakpand woont. Fortress wil zijn woningen in Vlissingen nu graag kwijt. De maatschappij stopt met het onderhoud en onderhandelt met de gemeente Vlissingen over verkoop van de huizen. Maar dat mislukt: Fortress wil 25 miljoen gulden hebben, Vlissingen wil slechts tien miljoen betalen. Ondertussen worden er in Het Fort tientallen leeg staande woningen gekraakt; niet meer door woningzoekenden, maar door men sen die gratis willen wonen. Het Fort ver paupert nu in hoog tempo. Na enkele weken Mest Fortress eieren voor zijn geld: alle krakers krijgen een huurcontract aangeboden. Ze moeten wel ruim honderd gulden meer hum- betalen dan andere huurders. Weigeren ze, dan worden ze uit de huizen geknikkerd. Het krakersgezin Geldof in Oost-Sou burg weigert en Fortress wil het uit zijn woning zetten. Een demonstratie van sympathisanten mag niet baten: Geldof moet eruit. Uiteindelijk spant de kraker een kort geding tegen de dreigende uitzet ting aan. De rechter wil echter pas uit spraak doen een uur voordat het gezin het huis zou moeten verlaten. Geldof vindt dat dit niet kan, omdat hij een vrouw en twee kleine kinderen heeft. Uiteindelijk gaat hij daarom akkoord met het huur contract inclusief de hogere huurprijs. De dagen van de Makers zijn daarna vrij wel voorbij in Vlissingen. Fortress blijft weigeren om onderhoud te plegen en uit eindelijk worden de tweehonderd huizen toch voor ruim tweeënhalf milj oen gulden verkocht aan de gemeente Vlissingen. Die laat alles slopen en zet er nieuwe wonin gen neer. In Oost-Souburg steekt Fortress enkele j aren nadat hij het heeft toegezegd, geld in zijn woningen: in 1987 worden de huizen opgeknapt. ArjenNijmeijer Een leek ziet het verschil niet. Op het oog is er niets mis met de cd's die Ger Wel- bers, hoofd van de Bum- ra/Stemra-opsporingsdienst, in zijn bureaula bewaart. Het gaat om wereldwijd populai re artiesten, zoals Tina Tur ner, U2, The Rolling Stones of Pink Floyd. Welbers wil niet te veel vertel len over de manieren waarop hij kan zien dat de cd's in zijn bureau illegale persingen zijn- Tóch een voorbeeld. De nieuwe van George Michael ziet er perfect uit. Slechts uit het begeleidende kleurrijke tekstboekje blijkt dat het een kopie betreft. Er zit maar één nietje in het boekje, terwijl er in het origineel twee behoren te zitten. Het illegaal kopiëren van cd's heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Wel bers: ,,Ik schat dat er momen teel per maand ongeveer een kwart miljoen op de markt komen. Het grootste deel be treft de nieuwste hits die op één verzamel-cd worden ge zet. Voor de platenindustrie is dat moeilijk, want al die ar tiesten zitten bij verschillen de maatschappijen; Voor 25 gulden kopen tieners zo in één keer alle nieuwste hits." Tussenhandelaren Die illegale cd's worden niet in de reguliere winkels ver kocht. Tussenhandelaren zoeken de jongelui op hun trefpunten op, zoals school pleinen, discotheken of pop concerten. In de praktijk komt er vaak op vaste tijden een busje voorrijden dat in korte tijd wordt leeggekocht. Criminelen Welbers spreekt consequent over 'cd-criminelen'. „Het gaat ook echt om criminelen", zegt hij. „Deze mensen zou den bijvoorbeeld ook in de hasjhandel kunnen zitten of een andere activiteit ont plooien. Als het maar veel geld oplevert. Er zitten crimi nele organisaties achter met verschillende cellen, zodat het risico kleiner wordt. Meestal worden de te kopië ren nummers op een digitale band opgenomen, vanaf een legale cd. De band wordt dan naar een perser ij gebracht, meestal ërg'ens in Oost-Euro pa, vaak Bulgarije of Tsj echië. Daar wordt de muziek op de cd gezet. Vervolgens komt de lading naar Nederland. De tussenhandelaren kopen hier op hun beurt de illegale pro ducten van; de 'grote dealer- en gaan er mee naar hun j eug- dige klanten. Een gouden handel. De pro ductiekosten bedragen niet meer dan enkele guldens per cd, terwijl ze op straat voor 25 gulden per stuk worden ver kocht. De kosten zijn zo laag omdat er geen rechten aan de artiesten worden afgedragen (waarvoor Buma/Stemra ver antwoordelijk is), omdat er geen belasting wordt betaald en omdat er geen investe ringskosten mee zijn gemoeid die platenmaatschappijen wel hebben, zoals promotie- kosten. Maar ook het ontdek ken van nieuw talent kost veel geld en bovendien is maar één op de tien cd's succesvol. Op de rest wordt vaak verlies ge leden. Welbers: „Het populairst is momenteel 'MTV-brown'. met hits van vandaag. Afgelo pen zaterdag hebben we nog 50.000 exemplaren in beslag genomen. Die handelaren lo pen vergeleken met de platen maatschappijen weinig risi co, omdat ze zeker weten dal de jongeren die hits wel ko pen." Cultuurkenners De opsporingsdienst van Bumra/Stemradie onlangs is uitgebreid tot dertig recher cheurs, is de laatste tijd redelijk succesvol. In tegen stelling tot de gemiddelde po litieman zijn de speurneuzen in het team van Welbers echte cultuurkenners. Ze moeten op de hoogte zijn van nieuwe trends in de muziek- en film industrie. Er zijn dit jaar in Nederland al meer cd's in beslag geno men dan in heel 1996, toen er circa 150.000 werden opge spoord. De grootste onder schepte partij betx'of bijna 100.000 geluidsdragers maart op Schiphol. Welbers schat dat er jaarlijks voor on geveer honderd miljoen gul den aan illegale cd's wordt omgezet. Helemaal tevreden is Welbers echter niet. Hij wil dat de po litie nog wat alerter reageert. Zijn dienst Mijgt weliswaar altijd zonder problemen as sistentie van de politie als daar behoefte aan is, maar hij vindt dat bij de politie nog meer het besef moet door dringen dat het hier om echte ciïminelen gaat. Ik wil geen tendentieuze verhalen, op hangen, maar je ziet een ver harding in de cd-criminali- teit." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 26