Schelde schrapt weer 80 banen Mosselkantoor schenkt schip aan zeeverkenners 75 OCCASION WEEKEND Sluiting Finero op Axelse Vlakte kost 44 mensen baan SP stelt Kamervragen over ambulances Ingenieursbureau van Sector Systemen KSG krimpt in Illegale vissers plaag op stormvloedkering Z-Vlaamse wegen gevaar voor jeugd Losgeraakt tractorwiel ramt auto Waaronder: Vier gewonden bij ongeval op Tholen Windturbines maken te veel lawaai: vergunning vernietigd zeeuwse almanak Wammes zeeland zaterdag 7 juni 1997 van onze verslaggever DEN HAAG - Het Tweede- Kamerlid J. Marijnissen van de Socialistische Partij wil van minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport opheldering over de ontoereikende ambulancehulpverlening in Zeeland. Marijnissen wil weten wat de minister vindt van de opvatting van voorzitter P. F. de Doelder van de Zeeuwse Dis tricts Huisartsen Vereniging (DHV) dat er jaarlijks enkele doden vallen, ondat het ziekenvervoer niet deugt. Ook vraagt het SP-Kamerlid of de conclusie van de commissie-Don juist is, dat het in de toekomst niet altijd mogelijk is om een ambulance binnen vijftien minuten op de gewenste plek te hebben. Verder wil Marijnissen weten of ze het eens is met de Districts Huisartsen Vereniging of de grens van het aan vaardbare is bereikt. Als Borst die mening deelt, is de SP- politicus benieuwd wat de minister daaraan gaat doen. zie ook pagina 23 van onze verslaggever René Schrier VLISSINGEN - Bij de Sector Systemen van de Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen verdwijnen zeventig tot tachtig arbeidsplaatsen. Het gaat voor- al'om ingeleende werknemers. De Schelde probeert zo veel mo gelijk mensen van wie de ar beidsplaats vervalt 'onder te brengen in de andere sectoren !van het bedrijf, Maritiem en In dustriële Constructie. Om die reden is deze week een stop op het aannemen van inleenkrach- ten afgekondigd. Bij de bekendmaking van de be zuinigingsoperatie 'KSG: voor bij 2000' in 1995 zijn voor de sector Systemen twee scenario's opgesteld; het optimistische scenario en het basisscenario. Vorig j aar bleek dat het optimis tische scenario niet gehaald kon worden, onder meer als gevolg van ongunstige ontwikkelingen in de energiesector. De eerder nagestreefde hogere omzetten zullen naar verwachting van de Raad van Bestuur vön de KSG ook in de komende jaren niet ge haald worden. In een medede ling aan het personeel wordt mededeling gemaakt van een structureel lager niveau. Nadat bij de productieafdelin genvan de Sector Systemen eer der al een afslanking van de AKF in Goes en één van de afde lingen in Vlissingen is uitge voerd, is nu het ingenieursbu reau aan de beurt. Of zoals voorzitter mr. R. C. van den Heuvel van de Raad van Bestuur desgevraagd in een toelichting duidelijk maakte, langzaam maar zeker slopen ook daar weer assistenten en nieuwe me dewerkers binnen. Het was on ontkoombaar om ook op allerlei kantoorfuncties te bezuinigen. SLUIS - Zestien- en zeventien- jarige voetgangers en fietsers zijn in Zeeuws-Vlaanderen veel vaker het slachtoffer van ver- II keersongevallen dan elders in het land. Ook het rijden onder invloed is een groot probleem. Bij onge- J vallen ligt het alcoholgebruik 36 procent hoger dan in een ver gebied. Dit blijkt uit een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) verricht in opdracht van het Re gionaal Orgaan Verkeersveilig- I heid(ROVZ). m VROUWENPOLDER - Een losgeraakt achterwiel van een landbouwtrekker heeft vrijdag in Vrouwen- polderaan het eind van de middag enorme schade veroorzaakt aan een per sonenauto. Een landbouwtrekker reed over de Emmaweg en verloor rond 17.25 uur ter hoogte van de Secretaris- weg zijn linkerachterwiel. Dit driehonderd kilo we gende wiel vloog frontaal op een uit tegenoverge- stelde richting naderende personenauto. Deze liep daardoor zware schade op en moest worden wegge sleept. De Emmaweg is geduren de drie kwartier gedeelte lijk gestremd geweest. Persoonlijk letsel deed zich niet voor. De illegale sêml-beroepsvissers dreigen het te bederven voor de bonafide sportvisser die vanaf de oever zijn hengel uitgooit. foto Pieter Honhoff van onze verslaggever Harm en van der Werf NEELTJE JANS - Vissers blijven het Rijkswaterstaat lastig maken op de stormvloedkering in de Oosterschelde. Maatregelen om vissers van de kering te houden, zoals het plaatsen van metersho ge hekken, hebben nauwelijks effect. Sportvissers of beter gezegd semi-be- roepsvissers halen de gekste toeren uit om him hengel uit te kunnen gooien. Zij heb ben volgens Rijkswaterstaat maar één doel voor ogen: zoveel mogelijk geld ma ken door heel veel zeebaars te vangen. Het draait allemaal om de zeebaars. Om streeks deze tijdkomt die onder de Neder landse kust. In oktober, als het kouder wordt, trekt de zeebaars zich via het En gels Kanaal terug op de Atlantische Oce aan. De zeebaars laat zich bij de storm vloedkering gemakkelijk vangen, in de stroming. Eén kilo zeebaars brengt 18 tot 27 gulden op. „Tientallen kilo's worden er op een dag gevangen", weet C. Brouwer van de Del tafederatie, een koepel van sportvis-ver enigingen, „en die worden goed verkocht. Met. sportvissen heeft dat niets meer te maken. Het is ons een doom in het oog. Straks sluit Rijkswaterstaat nog de hele stormvloedkering voor sportvissers af. Dat willen we voorkomen. Rijkswaterstaat, Deltafederatie, politie en justitie hebben diverse keren over het probleem oveiiegd. Veel heeft dat niet op geleverd. De politie heeft sportvissers be boet die op de pijlers zaten met hun hen gel. Ze laten zich niet wegjagen. Lachen Medewerker N. Poortvliet komt in het personeelsblad ZeelandVisie van Rijks waterstaat Zeeland met een andere oplos sing. „Ze lachen om die paai- tientjes boe te. Ze halen soms voor honderden guldens aan zeebaars binnen. Je zou ze echt in hun portemormee moeten treffen." In 1995 heeft Rijkswaterstaat voor hon derdduizend gulden aan hekken geplaatst bij de toegangen tot de pijlers van de stormvloedkering. Het is daardoor moei lijker geworden om op de pijlers te komen, maar niet onmogelijk. Vissers klimmen met ladders op de lager gelegen pijlers. Toezichthouder M. Jol vertelt in Zeeland- Visie: „Ik heb al gezien dat een vrouw met. een ladder klaar stond om te helpen". Jol ergert zich: „Die vissers lopen ons in de weg en bovendien laten ze allerlei rotzooi op de stormvloedkering achter." De metershoge hekken helpen niet. Zij moeten wel duidelijk maken dat Rijkswa terstaat actief is. Medewerker Poortvliet zegt waarom: „Mogelijk zijn we zelfs ver- antwoordelijk als ze uitglijden, dus we doen alles om te zorgen dat ze hier niet ko men. "De zeebaars wordt opgekocht door handelaren, die geregeld met koelwagens bij de stormvloedkering staan. De meeste vis wordt overigens met sportvisbootjes aangevoerd, die verder uit de kust gaan. De zeebaars wordt onder meer geveild via de vismijn Colijnsplaat. Frankrijk en Spanje zijn de belangrijkste afnemers. Advertentie VAN AUTO VENTURAVOOR U Op het voorterrein bij Auto Ventura Occasions voor een uiterst lage prijs! Citroen BX 1.4i 09/87 van 3.950,- voor 2.450.- Peugeot 306 1.4i XN 05/93 van 21.950,- voor 18.950.- Opel Vectra 1.6i 04/92 van 19.950,- voor 16.950.- Renault Clio 1,4iRT 09/91 van 14.950,- voor 13.950.- Ford Mondeo l ,8i 07/93 van 26.950,- voor 22.950.- Nissan Primera 2.0i 09/93 van 29.950,- voor ƒ27.950,- Renault Twingo 1.2i 01/95 van 16.950.- voor 14.950.- Volvo 440 GL 07/89 van 9.950,- voor 8.950.- Peugeot 205 l.Ii 08/94 van 16.950.- voor 14.950.- BMW 316 04/85 van 5.950.- voor 3.950,- Inruil en financiering mogelijk. Het weekend om zaken te doen is op 12, 13 en 14 juni 1997 Donderdag en vrijdag van 10.00 tot 21.00 uur Zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. Auto Ventura BV. Verrijn Stuartweg 10, 4462 GE Goes (tegenover Zeelandhallen) tel.: 0113-222498 van onze verslaggever YERSEKE - 'Een geschenk uit de hemel', een 'schitterend ge baar', een 'fantastische aan winst'. De blijdschap van de zeeverkenners van de Ridder Boudewijn Groep Yerseke was vrijdag, zo zei schipper en groepsvoorzitter Rinus van Stee, eigenlijk niet in woorden te vatten. Eindelijk, na jaren zonder te hebben gezeten, weer een eigen motorschip te bezit ten. En dat voor een symbolisch bedrag. 'Fantastisch'. Het was gistermiddag een beet je feest in de Koningin Juliana- haven te Yerseke. In de stralen de zon werd De Kijkuit, een bijna twaalf meter lang motor schip, officieel overgedragen aan de zeeverkenners. Meer dan veertig jaar lang heeft het schip dienst gedaan voor het Mossel kantoor, als controlevaartuig op de verwaterpercelen. Het kan toor heeft De Kijkuit echter niet meer nodig. Onlangs rees daar om het idee het schip aan de Ridder Boudewijn Groep te schenken. Leo Lucas, directeur van het Mosselkantoor, overhandigde Het ingenieursbureau zal met een personeelsbezetting van honderd personen verhuizen naar Breda. Tot nu toe bestond het personeelsbestand van deze afdeling uit 160 tot 170 man. D. van der Horst, afkomstig van het ingenieursbureau van het energiebedrijf EPON, wordt met ingang van 1 juli directeur van die vestiging. In 'KSG: voorbij 2000' is gesteld dat een kostenreductie voor het hele bedrijf nodig was van der tig procent. Ongeveer de helft daaivan is nu gerealiseerd. In de personeelsmededeling laat de Raad van Bestuur weten dat door sterk verslechterde markt ontwikkelingen het absoluut noodzakelijk is geworden dat de andere helft van de doelstelling op korte termijn eveneens ge haald wordt. Daarom worden maatregelen genomen ter be- perking van eerder gebudget teerde uitgaven. Slimmer Deze maatregelen zullen ge paard gaan met een strak liqui- diteitenbeheer in alle onderde len van de onderneming. Van den Heuvel zei het zo: „We moe ten slimmer gaan werken. We moetén het anders aanpakken. Meer op de debiteuren letten en meer op de financiën passen." Een andere wijziging die zich binnen de KSG voordoet is de opvolging van de directeur van de sector Industriële Construc tie (Sicon), J. L. Vuik. In ver band met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd dit jaar zal binnenkort zijn opvol ger bekend worden gemaakt. WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊKÊIÊKIÊÊÊÊË van onze verslaggeefster THOLEN - Bij een verkeerson geval op de Hogeweg tussen Tholen en Poortvliet zijn don derdagavond vier jonge Thole- naren gewond geraakt. De auto waarin zij zaten, raakte door nog onbekende oorzaak van de weg. De twee passagiers die op de achterbank zaten, wei-den uit het voertuig geslin gerd en liepen ernstige verwon dingen op. Ook de andere twee inzittenden moesten naar het ziekenhuis worden gebracht. De bestuurder van de auto was een negentienjarige man van het eiland Tholen. Hij reed rond kwart over acht met drie passa giers over de Hogeweg in de richting van Pooi-tvliet. Na een bocht belandde hij met de auto in de benn, waarna hij de macht over het stuur kwijtraakte. Het voertuig kwam tot stilstand in een bouwland langs de weg. van onze verslaggever René Hoonhorst WESTDORPE - Het staalver- werkingsbedrijf Finero, een van de twee bedrijven van de Finse Ontokumpu Group op de Axelse Vlakte, sluit wegens aanhou dende zware verliezen binnen enkele maanden de afdelingen productie, logistiek en kwali teit. Door de sluiting van het metaalbedrijf verliezen 44 men sen hun baan. De verkoopacti viteiten van Finero worden wel voortgezet, waardoor acht men sen aan het werk kunnen blij ven. Het metaalbedi-ijf Finero, dat roestvrijstalen pijpen en buizen maakt, heeft bijna vanaf de stail - ruim vier j aai- geleden - de wind tegen gehad, verklaarde directeur F. Braeekman vrijdag enkele uren nadat het personeel was ingelicht. Vlak na opleve ring van de fabriek is de situatie op de wereldmarkt drastisch ge wijzigd. Door uitbreiding van de productie in Zuid- en Oost- Europa ontstond een structure le overcapaciteit op de markt. Hoewel de medewerkers van de fabriek erin slaagden om meer productie en kwaliteit te leve ren dan geraamd, kon door de lage marktprijzen geen winst worden behaald. De totale ver liezen liepen de afgelopen jaren op tot 27.863.000 gulden. Omdat er geen uitzicht op een (blijvende) verbetering van de resultaten is, heeft moeder maatschappij OY Jaro AB be sloten de productieaetiviteiten in Westdorpe te stoppen. Collectief ontslag Finero zal voor 44 werknemers, onder wie 27 vaste medewer kers, collectief ontslag aanvra gen. De productie zal nog zes weken (tot de zomervakantie) doordraaien en de logistieke ac tiviteiten duren waarschijnlijk nog tot het najaar, verwachtte de directie vrijdag. De precieze De zeeverkenners uit Yerseke zijn bijzonder blij met hun motorschip. gisteren de sleutel van het schip aan schipper Rinus van Stee. „We hopen", sprak Lucas, „dat jullie minstens net zo lang ple zier zullen hebben van De Kijk uit als wdj dat hebben gehad. Naast het nieuwe motorschip beschikt de Ridder Boudewijn Groep over vier kleine zeilscheepjes. De Kijkuit zal als 'stafschip' gaan fungeren. Van Stee: „We hebben jaren zonder met dit nieuwe schip." beëindiging van de activiteiten is afhankelijk van overleg met de ondernemingsraad en de vakbonden. Ook voor OR en vakbonden kwam de sluiting vrijdag uit de lucht vallen. Beide organen be raden zich maandag over wat hen te doen staat. FNV-dis- trictsbestuurder R Hazelager onderschreef echter de lezing van de directie dat de verslech terde marktsituatie begin jaren negentig niet te voorzien was. Hazelager: „Het is wrang dat dit juist Finero overkomt, want hier zijn de afgelopen jaren enorme inspanningen geleverd om een goed bedrijf op te zetten. Ik ben geschrokken van de cij fers die ik gezien heb, hoe har der hier werd gewerkt, hoe meer verlies het opleverde. Die neer gaande spiraal was echter niet te stoppen." Samen met OR en directie zal de vakbond de ko mende tijd werken aan het op stellen van een sociaal plan. In zaal Dallinga in Sluiskil peilt de FNV maandag de stemming on der haar leden. Outokumpu Een aantal van de ontslagenen kan misschien op termijn, tegen het eind van het jaar, aan de slag bij de buurman: Outokumpu Steel Processing (OSP). Met de staalproducent gaat het juist wel goed. Aan het eind van het jaar wordt een kleine uitbrei ding voorzien. Klap: „We zullen dan zo'n vijftien mensen nodig hebben. Natuurlijk zullen werknemers van Finero, als ze aan de eisen voldoen, eerst wor den aangesteld." Gedeputeerde D. Bruinooge (economische zaken, waaron der het havenschap) en de Ter- neuzense burgemeester R. Bar- bé blijven vertrouwen houden in de economische potenties van de Axelse Vlakte. Beide be stuurders wijzen op de 'buiten gewoon moeilijke marktom standigheden' waarmee Finero te kampen had. DEN HAAG - De Raad van State in Den Haag heeft een vergunning die de gemeente Tholen aan de Vereniging Zeeuwind Goes heeft ver strekt voor drie windturbi nes aan de Pilootweg in Sta- venisse, vernietigd. Volgens rechter mr. J. J.H. Suy ver ma ken de turbines te veel lawaai en heeft de gemeente ver keerde berekeningen uitge voerd. L. Hage uit Stavemsse had de vergunning al diverse keren aangevochten. Eerdere po gingen liepen voor hem op niets uit, maar nu kreeg hij in Den Haag uiteindelijk zijn zin. Ongegrond De meeste van Hages bezwa ren werden door de rechter ongegrond of niet doeltref fend verklaard. Met zijn ar gument dat de drie windtur bines te veel geluid produce ren, haalde inwoner van Sta- venisse zijn gelijk. De wind turbines staan op 270 meter van de dichtstbijzijnde wo ning. Volgens onderzoek le vert de omgeving 's nachts bij dat huis ongeveer 41 decibel aan geluid op, door zaken als de wind, het ritselen van boombladeren en de scheep vaart. Bij diezelfde omstandighe den veroorzaken de windtur bines aan geluid 46 decibel bij het dichtstbijzijnde huis; te veel herrie dus, want de windmolens mogen niet meer lawaai maken dan de omgeving. Verkeerd Daar komt bij dat de ge meente volgens de rechter het geluid op een verkeerde manier heeft berekend. Dus wordt de vergunning vernie tigd. Wat de gevolgen van deze uitspraak van de Raad van State zijn voor de windmo lens, is nog niet bekend. foto Willem Mieras stafschip gezeten. Het laatste exemplaar dat we zelf hadden gekocht bleek gewoon een miskoop. Daar was altijd iets mis mee. Daarom zijn we zo blij Wammes hebben ze de hond genoemd. Wammes - nou, ja. Beetje mal beest is het ook. Veel te korte pootjes onder een te lang gerekt lijf, hang oren en uitpuilende ogen. Zo'n hondje. Daar iedereen recht heeft op zijn eigen eigenaardigheden, zijn ze in het Kapelse gezin zeer gecharmeerd van dat dier. Wammes ivordt vertroe teld; mooi mandje, mooi bandje, mooi bakje - het ont breekt hem werkelijk aan niets. Wammes dient een keer in de zoveel weken een schoon heidsbehandeling te onder gaan. Dan wordt hij door zijn bazin naar een mevrouw ge reden die hem in een sopje zet en hem met welriekende poe dertjes bestrooit. Van de week zei de kalender dat Wammes weer aan een beauty-kuur toe was. Dat trof slecht. Want zijn bazin diende diezelfde dag naar Schiphol te vertrekken - een zakenreisje of zoiets. Hoe nu met Wammes' wasbeurt? Geen paniek, bromde de heer des huizes vanachter z'n baard op de toon van iemand die dagelijks aan crisisbe heersing doet; als zij Wam- mes nou even in de honden- j schoonheidssalon zou i afzetten, zou hij 'm later op de dag wel weer ophalen. Goed geregeld. Lèèk het. Des avonds, het was reeds lajig na zessen, telefoneerde de heer des huizes zich de vingers blauw. De ganse fa milie- en kennissenkring bel de hij af; of iemand misschien enig idee had waar Wammes altijd wordt gewassen, want - stom, stom, stom!!! - in alle haast even vergeten het adres te vragen. Ergens in Zeeland moet zich nu een schoongewassen mal le hond bevinden met een vragende blik in rare, uitpui lende ogen: Hé baas, waar blijf je nou?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 13