De dingen die altijd kwijt zijn GEEF INBREKERS GEEN KANS Kunst van alledaagse werkelijkheid hoeft ook niet op te vallen Mysterieuze sferen tijdens maand van het spannende boek zeeland 14 Auto's vooral in zomer' zeer gewild bij dieven i HILDERNISSl kunst cultuur donderdag 5 juni 1997 van onze verslaggever Jacques Cats VLISSINGEN-Auto's vormen in Zeeland in de zomermaanden een zeer gewild doelwit voor diefstallen. In de maanden mei tot en met augustus neemt de kans dat de auto verdwijnt met 7 6 procent toe ten opzichte van anderen perioden in het jaar. De politie Zeeland meldt dat in het jaarverslag over 1996. Er werden vorig jaar in Zeeland 367 auto's gestolen. Dat zijn er 52 meer dan in 1995. Daaronder bevonden zich 145 buitenlandse wagens. Een derde van de auto's kon worden opgespoord. Er werden 46 verdachten aange houden. Fietsen worden in Zeeland aan de lopende band gestolen. Vorig jaar nam de politie bijna drie duizend aangiftes op. Ondanks pogingen om het aantal wo ninginbraken terug te dringen steeg het aantal daarvan tot 2018 in 1996. Het aantal dief stallen uit auto's vertoonde een lichte daling en bedroeg vorig jaar 2069. Vernielingen nemen in Zeeland vooral in de zomer periode toe (30 procent) en de geweldsmisdrijven stijgen in die periode met ruim de helft: Het aantal drugsdelicten steeg van 506 tot 526. Van de voorge nomen twintig sluitingen van drugspanden in Terneuzen wer den er vijftien daadwerkelijk uitgevoerd. Drugs Het Zeeuwse korps stak vorig jaar 40.000 manuren in drie on derzoeken naar criminele orga nisaties. De onderzoeken had den te maken met de invoer van grote partijen softdrugs per schip in Nederland en België, de im- en export van harddrugs en de lokale handel daarin op Wal cheren en het illegaal lozen van afvalstoffen in de Westerschel- de. Voorts werden 27 onderzoeken verricht in het kader van gelde lijk gewin uit criminele activi teiten. Het berekende terug te vorderen bedrag uit deze onder zoeken vertienvoudigde in 1996 ten opzichte van het jaar daar voor en liep op tot ruim 36 mil joen gulden. Te hard Er wordt in Zeeland veelvuldig te hard gereden. Veel ernstige verkeersongevallen hebben vol gens onderzoek te hard rijden als oox'zaak. Om een bijdrage te leveren aan het terugdrinjl van die grote aantallen oir lukken is vorig jaar een gn aantal snelheidscontroles p houden. Dat leverde de po]j|{ 63.000 processen verbaal T een stijging van meer dan tig procent vergeleken 1995. 'a In het verslagjaar werden n|j 5200 personen bekeurd ve verkeersgevaarlij k gedrag zij het rijden door rood licht, ii Bij de politie Zeeland kwanjw vorig jaar 69 klachten binnel waarbij burgers zich onteièi den toonden over handelinpl van de politie. De klachtbeli| deling is gericht op verbetei van de relatie tussen burger! politie. BERGEN OP ZOOM 0 Boekenmarkt - De grote \lp nenplaats van het Markiezp hof in Bergen op Zoom word® de zaterdagen 7 en 14 juni ine richt als een antiquarische bo kenmarkt. De nadruk ligt a boeken voor mensen met langstelling voor Zeeland j_ Brabant, met veel streekgebf den boeken en topografisi uitgaven. De boekenmj duurt van 10.00 tot 17.00 uuir (Advertentie) WIJNHANDEL RiojA Tinto La CaIzacIa 1995 Per Fles: 7,95 6 Hessen: 40,' i I Een I<IassIeI<e, nïet te ZWARE RiojA. IcIeaaI bij vIees, EEN bARbECUE of ZOMAAR voor cIe CjEZEliliql-iEid.. f van onze verslaggever Ernst Jan Rozendaal GOES - „Ik maak het liefst kunst die niet als kunst herkenbaar is", zegt Harmen de Hoop uit Amsterdam. Hij is een van de kunstenaars die door de gemeente Goes zijn aangezocht vooT een kunstproject in de nieuwbouwwijk Goes-Overzuid. Een gedeelte van zijn kunst project staat vandaag afgedrukt in de PZC. Met medewerking van bewoners van de wijk Overzuid nam De Hoop twee foto's die iets te maken hebben met de thema's veiligheid en criminaliteit. De ene fo to dient als illustratie bij een bericht over de Maand van het Span nende Boek, aan de andere voegde De Hoop een aantal aanbevelin gen toe over inbraakpreventie. De Hoop is duidelijk niet het soort kunstenaar dat een wijk opfleurt met sculpturen, fonteinen of opmerkelijk vormgegeven lantaarn palen. „De opdrachtgever achtte dergelijke kunst in Overzuid ook niet zo zinvol", vertelt hij. „Men wilde dat er een interactie zou plaatsvinden met de bewoners van de wijk. In eerste instantie werd gedacht aan een soort module, een element dat in of aan elk huis zou worden bevestigd. Ik zou bijvoorbeeld een blauwe lamp met een krul kunnen ontwerpen en in samenspraak met de bewoners zou dat uiteindelijk ook een rode lamp met twee krullen kunnen worden. Die zou dan iedereen in huis krijgen." Decor „Ik vond dat niet werkbaar. Dan gaan mensen oordelen over kunst op basis van een schetsontwerp. Ik vind eigenlijk dat je kunst hele maal niet kunt beoordelen, maar zeker niet vooraf. Dus heb ik het gezocht in vormen van samenwerking met bewoners. Ik heb hun huizen als decor gebruikt voor mijn foto's. Het maken van die foto's was een belangrijk onderdeel van het project. Ik heb namelijk liever dat kunst een gebeurtenis is dan een beeldDat mensen erover gaan praten. Zo van: 'Hé, heb je dat gezien? Die politie-auto's op de oprit? Het roddelcircuit mag van mij op gang komen. Daarom hoeft iets ook niet als kunstproject herkenbaar te zijn." De Hoop associeert de nieuwbouwin wijken als Goes-Overzuidmet veiligheid.,Het lijkt me heel veilig om daar met je gezinnet je te wo nen. Toch merk ik dat bewoners van zo'n wijk wel degelijk bang zijn voor inbraken. Naar mijn idee bestaat daar geen enkele reden voor. Dat verschil tussen feit en fictie heb ik in de foto's willen uitdruk- ken." Kunstgeschiedenis De kunst van De Hoop is maar zelden als kunst herkenbaar. „Ik moet niets hebben van de kunst die in galeries en musea te zien is. Daarin wordt alleen maar gereageerd op de kunstgeschiedenis. Dat is kunst over kunst over kunst. Die kunst mist kracht of spanning. Ik werk liever in een stedelijke context, maar het is natuurlijk vol strekt misplaatst om dan de kunsttaal van het museum of de galerie te gebruiken. Daarom is een beeld in zo'n wijk een vreemde eend in de bijt. Dat is onzin. Ik gebuik de taal van de alledaagse werkelijk heid. En of ik daarmee nu kunst bedrijf of niet, dat interesseert me helemaal niet." De Hoop vindt het geen enkel bezwaar dat zijn kunst zo onopval lend is dat ze niet of nauwelijks wordt opgemerkt. „Dat is juist de bedoeling. Mijn werk is een soort tegenpool van dat populaire idee van een groot evenement. Het lijkt wel of alles tegenwoordig een soort spetterende RTL-show moet worden. Ik heb liever dat iemand veertig keer langs een werk van mij loopt en pas de eenenveertigste keer denkt: 'Hé, hier klopt iets niet.' Ik richt me sowieso trouwens liever op voorbijgangers dan op een kunstpubliek." Nut Maar als zijn kunst ook onopgemerkt mag blijven, wat is daar dan het nut van? „Kunst is volgens mij een vorm van bespiegeling over de maatschappij als geheel. Het is een variant op de filosofie, een soort onderzoek. Dat is het tenminste voor de maker. Voor de be schouwer is het een optie. Als hij geïnteresseerd is, kan hij zich erin verdiepen maar dat hoeft niet. Ik ben geen voorstander van ver plichte educatie. Kunst is net als voetbal: als je het leuk vindt doe je er wat mee. Maar het mag nooit een verplichting worden." De nieuwbouwwijk Goes-Overzuid. foto Harmen de Hoop een project van Harmen de Hoop Om uw huis en inboedel zo goed mogelijk te bescher men tegen inbrekers moet u eigenlijk door de ogen van een inbreker kijken en u afvragen waar u op zou letten voordat u besluit in te breken. Als er lange tijd een auto met inzittenden geparkeerd staat, kan dit verdacht zijn, vooral als ze proberen onopge- merktte blijven. U kunt dan beter de politie informeren. Laat nooit een deursleutel buiten liggen; inbrekers ken nen de potentiële bergplaatsen: onder de mat, haardhout, bloempot, boven op een kozijnrand en dergelijke. Hang aan uw sleutel(bo)s geen naam en adres, met het oog op verlies. Verberg autopapieren en autosleutels goed, anders kan bij een inbraak in uw huis ook uw auto wel eens verdwenen zijn. Als u een advertentie opgeeft voor de verkoop van (kost bare) spulletjes, zoals een muntenverzameling en een schilderij, zet er dan alleen een telefoonnummer bij en geen adres. Inbrekers lezen ookde krant. Het verdelen van uw kostbare spullen over diverse plaat sen betekent dat een dief meer tijd nodig heeft om het te verzamelen. En aangezien dieven er meestal snel vandoor willen, wordt de kans groter dat ze niet alles vinden. Een geheime, onvindbare bergplaats voor uw kostbare spulletjes is een goede zaak. En dan bedoelen wij écht on vindbaar. Niet voor de hand liggende plaatsen als in koek blikken, hoog in kasten, achter of onder laden in een kast, achtereen schilderij. Bewaar ook uw geld niet op een voor de hand liggende plaats. Moeilijkte vinden is bijvoorbeeld in een boek, voor al in een wat grotere boekenkast (maar let op als bekenden vaak in de kast neuzen). van onze verslaggever AXEL - Juni is de maand van het spannende boek. Niet al leen boekhandels ontwikkelen activiteiten om thrillers en de tectives bij lezers aan te beve len, dat gebeurt ook in tal van Zeeuwse bibliotheken. Over het algemeen gaat dat gepaard met posters en speciaal inge richte boekentafels, maar de bibliotheek in Axel gaat een stap verder. Daar is een decor gecreëerd dat een dreigende sfeer moet oproepen die hoort bij spionage, horror en moord. Tussen twee boekenkasten vol spannende boeken hangt een gloeilamp aan het plafond. Aan het eind van de gang staat een open container met gevul de postzakken. Er staat een stoel en er hangt een strop. Het raadselachtige decor roept tal van vragen op. Waarom staan die postzakken daar? Wat zit erin? Wat doet die strop daar? Is het een misschien verwij zinc naar de Gouden Strop, de jaar-! lijkse prijs voor de beste Ne] derlandstalige misdaadroman.' waarvoor onlangs vijf auteur: werden genomineerd? „In voorgaande jaren hebber we ook iets dergelijks gedaan" vertelt Hans de Ruijter van d( bibliotheek in Axel. „Twee j aar geleden heb ik het spel Cluedcj in vergrote vorm neergelegd etj vorig jaar heb ik een paspop alij detective aangekleed. Nu wil] de ik het spannender maken, icj die zin dat er voor de bezoeker] iets te raden zou overblijven Dat ze zich afvragen: 'Wal houdt dit precies in?' Onze er varing is dat dit soort presenta ties leiden tot meer uitleningen! van boeken in een bepaalde ca tegorie. We doen het niet alleen bij misdaadboeken, we pakken ook wel eens het thema reizen De aankleding nodigt dan uil tot het lenen van dergelijk] boeken. Ik ben ervan overtuigd dat dat werkt." De haarborstel, altijdkwijt en dan inee zeep, het niet meer te hanteren kled- dertj e in het zeepbakje. We praten niet over de vieze rand, in het bad, als je eindelijk eens tijd hebt om erin te gaan liggen, of over het dopj e dat nergens te vinden is. Noch reppen we over dege nen die altijd beneden de kraan aan zetten, zodat de straal ineens koud wordt. Of over de mensen die menen te moeten bellen op het moment dat je onder de douche staat en te moeten ophangen als je hijgend, druipnat en met een te kleine handoek om, op neemt. Dunschillers In de keuken gaat het al niet veel beter. Dunschillers en aardappelschilmes sen zijn voortdurend kwijt en worden pas j aren later in halfgecomposteerde staat teruggevonden in het VAM-vat. 5 komt hij bovenwater. Schaffen we een nieuwtje aan, dan snijden we ons onherroepelijk in de vingers, waarna we druppelend op nieuw een speurtocht kunnen begin nen. Naar de pleisters en de schaar. Zijn we dan ontsmet en verbonden, blij ken d e lucifers oprammelen in het laatste doosje slechts afgebrande stompjes of ligt de eiectronische gas- aansteker weer net onder het drui pende vergiet. Het logische besluit om een briefje op te hangen dat ons eraan zal herinneren nieuwe lucifers te ko pen, kan niet worden uitgevoerd. De punaises zijn weg. Die komen we van zelf nog wel tegen als we erin trappen. Afstandsbediening Wie na zoveel stress denkt te gaan ont spannen voor de buis, kan het gerust vergeten. De afstandsbediening is meestal gevlogen en het is een wonder als er niet iemand in het kanalenkast- je heeft zitten frutselen. Om de fatsoenlijke zenders weer terug te krijgen, moet het kleine schroeven- draaiertje worden opgesnord, dat ding dat ook zo handig is om je bril vast te draaien. Vergeet het maar! On vindbaar. Koorts, zou je ervan krijgen. Maar ook dan is de diagnose niet te stellen want koortsthermometers ge dragen zich op precies dezelfde ma nier als scharen, pleisters, plakband en afstandsbedieningen. Dan maar weg, zou je denken. Het huis uit. Maar de fietsband is zelden vol, de fietspomp altijd foetsie en het handige simson-reparatiedoosje plei ten. Naar de autosleutels hebben we ook al eens dagen moeten zoeken, om ze uiteindelijk hangend aan het stuur foto Ruben Oreel van een driewielfietsje aan te treffen. En hoe vaak bleken we bij thuiskomst al niet buitengesloten? Het leven van een gewoon mens gaat niet over rozen. Korte metten Het probleem is dat we het allemaal weer zo snel vergeten zijn. Hoe je je ook voorneemt nu eens korte metten te maken bij de eerstvolgende gele genheid, je doet het niet. Een woede zo hevig, valt niet vast te houden en geen enkele opmerking achteraf vermag de emotie in beeld te brengen die op het moment zelf een weg naar buiten vond. Een mens wordt, kortom, altijd na een poosje weer redelijk. En zo komt het dat we morgen weer briesend op zoek zijn naar de haar borstel, de lucifers enhet simsondoos- je. doorMieke van derJaqt Hebt U dat nou ook? Van die kleine ergernissen die het leven ontrege len? Die, op het moment dat ze zich voordoen, proporties aannemen waarbij eventjes alle gewelddadige conflicten in de wereld, de belasting aanslag en de economische wanver houding tussen noord en zuid, in het niet vallen? Wij wel. Vanochtend heb ben we weer het hele huis op zijn kop gezet, op zoek naar één van zeven haarborstels. Tussen de springveren van een fauteuil vonden we er uitein delijk eentje die we lang niet hadden gezien. Als wij een cadeautje moeten inpak ken, gaan we eerst een stief kwartier tje op zoek naar een schaar. Tenmin ste, als we het cadeaupapier al hebben kunnen vinden. Zodra het papier net jes om het pakje gevouwen zit, begint de zoektocht naar het plakband: ook altijd foetsie. Dan zijn er twee moge lij kheden: met een bloeddruk rond het kookpunt stuiten we op een rolletje - nooit op de keurige 'dispenser', die we hebben aangeschaft - en vervolgens is het beginnetje onvindbaar öf het plakband blijft zoek en we duiken on der in de volgende ergernis: waar zijn de elastiekjes of de verschillende bol letjes touw, die in de loop der jaren verzameld zijn? Gelukkig pakken .we nou ook weer niet zó vaak cadeautjes in. Dat zou ons zeker nekken, want de dagelijkse din gen worden al genoeg begeleid door ergernissen. Op het gebied van de per soonlijke hygiëne blijft het helaas niet bij de haarborstels en de kammen. Ne gen van de tien keer hangt er bijvoor beeld een leeg rolletje op de toiletrol- houder. Waarom is het gezelschap dat rollen kan vervangen zo select? En waarom zijn het altijd dezelfden die, wijdbeens en met de broek half op de knieën, op zoek moeten naar de keu kenrol? En dan hebben we het nog niet eens over de shampoo, die in sporttas sen blijkt te zitten of langzaam is leeg gelopen in de douche-bak. We hebben het niet over het verweekte stukje foto Harmen de Hoo|

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 24