Het edele oude ambacht blijft Jeans voor op de motor PZC Daewoo stopt met stuntwerk Rolls-Royce de trots van Crewe Fietsexamen op school auto motorfiets 41 zaterdag 31 mei 1997 In het Engelse stadje Crewe in de buurt van Manchester zijn de statige Rolls-Royces en Bentleys bepaald geen zeldzame verschijningen. Geen wonder, want de fabriek van Rolls-Royce is de trots van Crewe, Van heel Groot- Brittannië trouwens. De Britten koesteren het edele, in de historie diep gewortelde ambachtelijke handwerk. Want alleen daarmee kun je de mooiste dingen voorzien van een ziel. Maar toch is er wat veranderd bij Rolls-Royce en Bentley. De moderne techniek heeft wat meer greep op het oude ambacht gekregen. Maar niemand denkt er aan om de roemruchte erfenis te verloochenen. We namen een kijk je in een beroemde fabriek die ba lanceert tussen de twee werelden van historisch besef en de nieuwe tijd. Veertig miljoen Pond Sterling wordt op dit moment in fasen ge- investeerd in de klassieke onder neming, ooit gegrondvest door C.S. Rolls (1877-1910), Sir Frede rick Henry Royce (1863-1933) en W.O. Bentley'(1888-1971). Hun verstilde borstbeelden hebben een plaatsje gekregen in de sober aan doende receptie-ruimte van de fa briek. Maar hun unieke prestige krijgt bij elke Rolls-Royce en elke Bentley die de fabriek verlaat een nieuw en lang leven. ,,Wie een Rolls of een Bentley koopt, rijdt nooit in een oude au to", zegt directeur Henk Rens van de Nederlandse Rolls-Royce en Bentley-importeur Hessing in De Bilt. „Van alle auto's, die sinds het prille begin van de Rolls-Royce- historiezijngebouwdrijdt- tachtig procent nog rond". Goedkoop Je kunt welhaast zeggen dat je een Rolls of een Bentley voor het leven koopt. „Zo beschouwd zijn ze dus goedkoop", vindt Rens met een tikkeltje overdrijving. „En als je ziet hoe zo'n auto wordt gemaakt, dan zou hij eigenlijk meer moeten kosten dan waarvoor hij nu wordt verkocht. Ik hoor dat ook vaak van klanten, die ik voor een fabrieks bezoek meeneem naar Crewe". Die klanten moeten we zoeken in de wereld van de zeer welgestel- den. Dat zijn topindustriëlen, Arabische oliesjeiks, vorsten, staatslieden enzovoort. Voor hen worden letterlijk unieke exempla ren gemaakt met interieurs die speciaal naar de wensen van de koper worden ontworpen. Dat ge beurt in de speciale afdeling, die wordt aangeduid met de Mulliner and Park Ward coachbuilding di- vision.De prospects die hier ko men shoppen zijn vaak op zoek naar veiligheid. Hun maatschap pelijke positie en hun daaraan ge relateerde puissante rijkdom le vert meestal ook gevaar op. Rijk zijn en oud worden is in die krin gen geen vanzelfsprekende com binatie. Schatrijk overleven, dat is het devies. Voor deze categorie klanten levert Rolls-Royce speciale bullet-proof auto's, naar wens voorzien van verschillende compartimenten, waarin het de inzittenden aan niets mag ontbreken. Dit betekent niet alleen een kostbare huisbar, een tv met video-apparatuur meerdere (verschillende) tele foonaansluitingen, drie apart werkende airconditionings, maar ook kogelvrij glas en een gepant serde carrosserie. Een auto van dit type is dan zestig procent zwaar der dan het oorspronkelijke toch al niet bijster lichte model. Ga eens uit van een basisgewicht van 2300 kilo en er komt nog zo'n 1400 kilo bij. De klant die zo'n auto koopt moet rekenen op een uitgaaf van ander half miljoen gulden, vóór belas tingen. Jaarlijks verkoopt Rolls-Royce zestig van dit soort speciaal ge bouwde limousines, die soms wel met 1,20 meter worden verlengd. Wie er een bestelt dient wel een forse aanbetaling te storten, waarmee het geheel min of meer wordt voorgefinancierd. Handgemaakt Wie kiest voor een 'gewone' Rolls- Royce of een Bentley moet in Ne derland rekenen op zeven tot ne gen ton. Dat is natuurlijk een ge weldige bom duiten, maar daar krijg.je ook iets heel bijzonders voor: Een handgemaakte auto waarvoor veel tijd is genomen en waarin de kostbaarste leer- en houtsoorten zijn verwerkt. Het walnotenhout wordt gewonnen uit de stronk van de boom. Het gaat dus om het hout dat zich on der de grond bevindt. De fineer wordt als bij een appel van de stronk geschild en vervolgens heel voorzichtig bewerkt. Elk houten interieuronderdeel wordt met de hand gemaakt. Het vervaardigen van een volledige set houten pane len vergt zeventien dagen. Ook het snijden en naaien van de lederen bekleding' eist veel tijd, alsook het karpet op de vloer. Per auto zijn elf tot twintig huiden no dig. Deze zijn afkomstig van Scandinavische koeien. „Koeien uit Scandinavië hebben de gaafste huiden. Dat komt doox-- dat de dieren zich daar niet kun nen verwonden aan afrasteringen die in andere landen vaak zijn voorzien van prikkeldraad. Een koe dient voor de melk en vlees consumptie. Haar huid is eigenlijk niet meer dan een tweede product, zeg maar een restproduct. Daarom is geen boer bezig met bescher ming van de koeienhuid. Dat maakt het voor ons extx-a moeilijk bruikbaar leer te vinden. Maar in Scandinavië is in de regel een mooie kwaliteit leer te krijgen", zegt manager Trevor E. Gay. Monnikkenwerk Er is bijna geen leerafval. „Alles wordt gebruikt, tot de kleinste stukjes toe, bijvoorbeeld voor het maken van handschoenen". Het met leer bekleden van bijvoor beeld een stuurwiel is echt monni kenwerk. Eén man is daar veertien um-mee zoet. Voor een limousine is daarnaast tien vierkante meter karpet nodig. Ook dat wordt door een legertje nijvere naaisters op maat gemaakt en afgebiesd met leer. Geheel handwerk is ook de speci fieke glimmende Rolls-Royce op smuk met als in het oog springend middelpunt de karakteristieke ra- diateurgrille. Hij ziet er wat vier kant uit, maar als je er een latje langsiegt dan blijken alle vlakken gebogen te zijn. De maker van de grille krast altijd aan de binnen kant van zijn werkstuk zijn per soonlijke monogram. Alweer een bewijs dat elk Rollsproduct uniek is. Onwillekeurig dient zich de vraag op wat er dan aan al dat handwerk te investeren valt. Welnu, de zoge noemde paint-shop met de verf- spuiterij is een stukje nieuwe Foto boven: Rolls-Royces en Bentley's in het laatste stadium. Inzet: De Rolls Royce-grille lijkt uit een stuk te zijn gestanst, maar schijn bedriegt. Elke radiateurgrille wordt uit delen opgebouwd en krijgt het unieke monogram van de maker. moderne techniek, als worden de auto's uiteindelijk nog steeds door specialisten met de hand gespoten en zorgvuldig geïnspecteerd. Verfstraat Hoewel Rolls-Royce jaarlijks cir ca 1500 auto's maakt, is de capaci teit van de verfstraat veel hoger. Die kan wel 25.000 exemplaren van beschermlagen en lak voor zien. Vandaar dat Rolls-Royce klanten van buiten aantrekt om die overcapaciteit enigszins te be nutten. Zo worden hier Aston Martins en koetswerken van de MG B behandeld. Deze laatste complete koetswerken komen van British Heritage, een onderne ming die carrosserieën vervaar digt van auto's uit lang vendogen tijden, overigens een groeiende markt. Ook heeft Rolls-Royce veel geld gestoken in moderne testappara tuur, zoals een tril- en schudbank, nodig om rammeltjes op te sporen. Voorheen werden daartoe restrit- ten gemaakt, maar die brachten het risico van kleine schades mee door bijvoorbeeld steenslag of zwerfvuil op straat. Met een hy permoderne rollerbank worden andere praktijktesten verricht. Ook is er een splinternieuwe test ruimte waarin kunstmatig een hoosbui wordt nagebootst zodat de auto's op lekkages kunnen wor den nagekeken. Heel belangrijk voor bijvoorbeeld de cabrioletmo dellen, Hoewel de markt van het ultieme topsegment beperkt is, gaat het Rolls-Royce tamelijk voor de wind, Vorig jaar groeiden de ver kopen wereldwijd met 12 procent tot 1744 exemplaren. Ons kleine Nederland doet het relatief lang niet slecht met twintig verkochte auto's, twee meer dan het jaar daarvoor. Duitsland scoorde er tachtig. Belangrijke markten voor Rolls-Royce zijn het Midden-Oos ten, Amerika en Japan. Nol van Bennekom Het traditionele verkeersexamen op de lagere school gaat plaats maken voor een fietsexamen. Hel bureau voor rijbewijzen CBR, de BOVAG-rijscholen en Veilig Verkeer Nederland maken daar plannen voor. Nu is het meestal zo, dat leerlingen van groep zeven een theoretisch verkeersexamen krijgen. Een klein deel van de scholen houdt bovendien praktijkexamen, waarbij de kinderen met de fiets de straat op moeten voor een rijproef. Rijwielnieuwtjes Met de komst van het grote le gioen vrijetijdsrijders de laatste jaren is ook de vraag naar leuke motorkleding gestegen. Beschermende pakken raken de fabrikanten aan deze gelegen heidsrijders niet kwijt. Wat ze willen is gewoon een spijker broek met dito jack. Een Neder lands bedrijf presenteert nu een jeanslijn mét bescherming, die ook nog eens stoer oogt. Neem een mooie zomerdag en je ziet ze schuiven. Gehuld in spij kerbroek, leren jaclde of simpel weg een T-shirt, bandana om de nek geknoopt en op het hoofd een trendy potje. Want motorrijden is vrijheid, het easy rider-gevoel. Niet voor niets maken vele mo torrijders op warme dagen in Scheveningen de blits in niets meer dan spijkerbroek en T-shirt. Bij DC Import in Roelof arends veen weten ze er alles van. Het bedrijf, dat begin jaren tachtig is opgericht door oud-motorcou reur Jan Huberts, heeft gemerkt dat een degelijk motorpak nog zo snel kan ogen, maar dat het grote legioen gelegenheidsrijders, of zo je wilt vrijetijdsrijders, liever niet gezien wordt in degelijk pak. Maar DC Import heeft er ook wat op gevonden. Onder leiding van dochter Desirée Koomneef-Hu- berts heeft het bedrijf nu een jeanslijn op de markt gebracht, die motorrijders de nodige be scherming biedt. Onder het mot to 'feel great, safe free' is een collectie kleding bedacht die oogt als normaal spijkergoed, maar aan de binnenzijde is voor zien van Kevlar-protectie. ,Het aantal motorrijders is de af gelopen jaren natuurlijk waan zinnig gegroeid. Er zijn nu ook heel veel wouwen die rijden," legt Desirée Koornneef-Huberts uit. „Het is logisch dat er dan waag komt naar andere produc ten. Ze willen leuke wijetijdskle- ding aan op de motor." Vorig jaar liet DC Import een eer ste spijkerbroek ontwikkelen waarin beschermingsstukken waren aangebracht. „Maar het probleem met die stukken is dan je altijd kunt zien dat het geen ge wone spijkex*broek is", gaat ze verder. „In die eerste broek zat dus halverwege de pijpen een naad. Daar wilden we vanaf. Dat is nu gelukt met DeeCee jeans. Kevlar De spijkerbroek wordt aan de binnenzijde beschermd met Kev lar, een aramide vezel. Slijtvast en mét een hoog smeltpunt, wat betekent dat er bij een val veel schaaf- en brandwonden voor komen worden. De protectie zit onder meer op de heupen en de knieën. De binnenbroek waarin de Kevlar wordt gestopt, kun je eruit halen. „Twaalf jaar geleden hadden we al eens jeans met bescherming uit Italië geïmporteerd, maar toen was er nog helemaal geen markt voor. Nederland loopt toch altijd een beetje achterin dit soort din gen. Zeker de motorwereld is nog tamelijk conservatief. Een paar jaar terug hadden we al jacks met felle kleuren. Geen winkel die ze wilde hebben en nu zie je ze op eens wel overal", zegt ze. Dochter Desirée Koomneef houdt zich bij DC Import onder meer bezig met de kledinglijn. Volgens haar is de nieuwe jeans- collectie precies wat vrijetijds rijders willen. „Bij een val zal de Kevlar zonder twijfel iets tegenhouden", legt ze uit. „Niet zoveel als een echt mo torpak natuurlijk, maar deze jeans houdt in elk geval veel ver branding tegen. Kijk, een echte motoiTijder draagt een goed pak, degelijke laarzen en een goede helm. De meeste vrijetijdsrijders hebben dat niet. De praktijk wijst uit dat de grote groep zo'n pak niet aandoet. Die willen stoppen bij een terrasje en geen gedoe hebben met zo'n pak." Evelien Baks Ze zien er best leuk uit en het moet gezegd worden, de eerste rij-indrukken vielen be slist niet tegen. Ook voor de langere termijn zijn de vooruit zichten niet somber. Maar dat het uit is met het grote stunt werk staat eveneens vast. Dae woo wil gaan bewijzen dat het serieus genomen dient te wor den en daar hangen serieuze prijzen aan vast en geen weg- geefprijzen. Hoewel, de nieuwe Daewoo Lanos en de Nubira (spreek uit: noebira) die op termijn de hui dige Nexia en de Espero moe ten gaan vervangen zijn nog steeds vriendelijk gepx'ijsd. De eerste verlaat inzijn goedkoop ste versie de showroom voor 26.995 gulden (goedkoopste Nexia kost f25.995) en de goed koopste vex-sie van de gi'otere en ruimere Nubira moet 33.995 gulden opbrengen (goedkoop ste Espero kost f 32.495). Dat vooral de laatste het moeilijk zal krijgen staat wel vast, want in zijn segment is de concurren tie moordend. Zijn de Nexia en de Espero nog gebaseerd op Opel-techniek, de nieuwkomers zijn geheel eigen werk. Er kan niet meer ge schermd worden met een ver trouwde naam als de Opel Ka- dett, waarop bijvoox-beeld de Nexia is gebaseerd. Kortom, Daewoo zal zich nu moeten gaan bewijzen, want met de nieuwe modellen zijn de ban den met de moeder van Opel, General Motors definitief doox-gesneden. Er doen echter sterke geruchten de ronde dat de in 1992 vex-broken x'elatie weer wox-dt gelijmd en dat er aan een nieuw samenwerkings- verband wox-dt gewerkt. Voorlopig wil Daewoo laten zien dat het zelf mans genoeg is om met compleet eigen Dae woo's op de markt te komen. Hetzijn 'wereldauto's', hetgeen wil zeggen dat over de gehele wereld dezelfde modellen zul len wox-den verkocht en onder dezelfde namen. Vandaar La nos en Nubira. In het jaar 2000 wil het merk dooi-dringen tot de top tien van autofabrikanten, met een jaarproductie van 2,5 miljoen voertuigen. Dit jaar zullen 1.4 miljoen Daewoo's worden gebouwd en dit teiwijl er in 1992 nog maar 180.000 van de band liepen. Stationwagen Vanaf nu is de 4- en 5-deurs Lanos leverbaar De 3-deurs hatchback volgt in de tweede helft vaxx juni. Voor de Nubira geldt dat de 4-deurs se dan gelijk leverbaar is texwijl de 5-deux-s hatchback eveneens half juni wordt verwacht. De Nubix-a stationwagon wordt le verbaar vanaf begin juli. Dae woo pakt de zaken, zoals we dit inmiddels van dit merk zijn ge wend, voortvai'end aan. De voox-wielen van de Lanos kunnen worden aangedreven dooreen 1.3 liter(55 kW/75 pk) motoi-, 1.5 liter (63 kW/86 pk) motor en een 1.6 liter (78 kW/106 pk) zestienklepsmotor. De laatste is alleen voorbehou den aan de hatchbackmodel- len, tex*wijl aan de 1.5 liter motor een automatische ver- snellingsbak kan worden ge koppeld. Stil Beide motoren prestex-en naar behoren en zijn bovendien vi-ij stil. Standaai'd zijn ondermeer een derde remlicht, startblok kering. in twee delen neerklap- bai'e achtex-bank, aii'bag en stuurbekrachtiging. Bij de duurdere modellen zijn twee airbags en abs standaard. De Nubira is leverbaar met dezelf de 1.6 liter motor van de Lanos en een 2.0 liter (98 kW/133 pk) zestienkleppei-. Dat de Nubira ruimer is dan de Lanos spreekt voor zich, maar in beide auto's kunnen vijf per sonen zonder al te grote proble men plaats nemen. Zelfs hun bagageruimten kunnen de toets der kritiek doorstaan. Wel vind ik de zetels van beide mo dellen wat aan de vlakke kant. De goedkoopste Nubira heeft onder meer standaax-d alles wat de Lanos ook heeft, maar als extra heeft hij twee aii'bags. De Lanos is er in vier uitvoeringen (SE, SX, SXaut.. SXI) en bij de Nubira kan gekozen worden uit vijf uitvoeringen (SE, SX, SX aut.). de CDX en de CDX aut. Dat er diesels komen staat vast, maar dat duurt nog tot 1999. Henk Lambregtse Meer nog dan de Lanos blinkt deze wat grotere Nubira uit met en ruime keus in modelvarianten, complete uitrusting en een gunsti ge prijs. In de Deense fietskar Dolphin pas sen twee kinderen. makkelijkste te gaan door kleine koeriersbedrijven. Deze werken vaak op maat in tegenstelling tot gi-ote transpoilbediijven, die niet happig zijn op fietsvervoer. Zij willen het liefst pallets en pakket ten. In de praktijk gaat er nog wel eens iets stuk en fietsen en fiets- kaï-ren zijn moeilijk te vei-pakken. De prijzen bij alle bedx-ijven zijn fors. Een enkele reis voor een fiets met kar naar bijvoorbeeld een Waddeneiland kost als snel hon derd gulden. Fietsblad Fiets actief is een nieuwtijdschrift van uitgeveiij Veldhuis in Hoofd dorp, speciaal bedoeld voor de re creatieve fietser. Het blad infor- meex-t uitvoexig over bestaande en nieuwe fietsroutes in binnen- en buitenland. Fietsers vertellen hun belevenissen en verklappen han dige tips. Het blad verschijnt dit jaar twee keer en is voor f 5,95 te koop in de winkel, bij xtjwielza- ken, en kantox-en van ANWB en VW. Theo van der Kaaij Veel vrouwen willeix op de motor leuke kleding aan. foto Cees Kuiper TTolgens de nieuwe plannen V kx-ijgen de leerlingen uit groep acht, die het jaar daarna naar een andere school moeten, een ver keersexamen in de praktijk. Het voorstel is om de kinderen daax-bij het tx-aject naar hun qj euwe school te laten rijden. Ze kunnen daar mee een certificaat verdienen. Ge noemde ox-ganisaties denken be gin volgend jaar concrete plannen te hebben. Lekker zitten Er komen steeds meer fietsaan- hangers om kinderen in te vervoe ren. In het nieuwe Deense produkt Dolphin is plaats voor twee kinde ren tot zes jaar dicht naast elkaai*. Met helmpjes op en riemen vast rollen ze comfortabel in rubber verend achter pa of ma aan. De aanhanger is gemaakt van alumi nium en kunststof en weegt maar dertien kilo. De aanhanger is ook als bagagewagen te gebruiken. Het geheel is inklapbaar en kan zelfs als wandelwagen worden ge bruikt. Maximaal kan er zestig ki lo in. Prijs; f 1.499,-. Meer infor matie geeft Van Meurs in Vianen, De fietsersboxxd ENFB heeft uit gezocht of het lastig is een fiets met aanhanger binnen Nederland naar bijvoorbeeld een vakantie adres te sturen door een transport- bedrijf. Dat is gedaan, omdat de NS steeds stx-engere regels han teert voor fietsvervoer. Een fiets met kar laten vervoei'en blijkt het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 41