Olijfolie is weldoener Verkoper van culinaire dromen PZC Leven voor de grote feesten tafel en trend 39 Bron van onverzadigde vetzuren Gezond Onno Kleyn bekroond Humor föJTWKDÊPMK MEI LOSGEKLOPT a KRUIDEN HET VERS GEMALEN mm PEPER. l£Q VERSE SALIE- x- BAADJES INHEI JA MDEN. l/OUVHET j DEEG RONDOM DE KAAS, |f OMDRAAIEN EN TofA EEN ROND PAKKETJE WRMEN. Muziek Isolement zaterdag 31 mei 1997 Wanneer iemand op vakantie in landen rond de Middellandse Zee last krijgt van maag of darmen, wordt vaak gedacht aan olijfolie als boosdoener. Meestal ten onrechte. De echte oorzaak van dergelijke klachten is vooral te vinden in bijvoorbeeld bacteriën in water (ook in ijsblokjes), verontreinigd voedsel of het nuttigen van koude dranken in combinatie met warmte. Het vakantiefabeltje is een van de redenen dat olijfolie in ons land nog steeds relatief onbemind is. Lange tijd werd olijfolie zelfs gezien als een vreemd product met een rare smaak. 'Het past niet in onze Hollandse keuken' was ook een veel gehoorde opmerking. Langzamerhand begint de inte resse voor en kennis over olijfolie in Nederland echter toe te nemen. Mede dankzij de groeiende be langstelling voor de buitenlandse keuken, stijgt de olijfoliecon sumptie de laatste jaren sterk. Was de consumptie in 1990 nog 10 gram per hoofd van de bevolking, in 1995 bedroeg deze al rond de 25 gram. Om het gebruik nog meer te stimu leren heeft het Directoraat-Gene raal Landbouw van de Europese Unie een informatie- en voorlich tingscampagne in gang gezet. Meer dan 75 procent van de we reldproductie is tenslotte afkom stig uit EU-landen: Frankrijk, Griekenland, Italië, Portugal en Spanje. Rond 5e Middellandse Zee leven bijna twee miljoen gezinnen van de olijfolieproductie. Voor deze regio is dit een belangrijke econo- Olijfolie kent een keur van smaken en aroma's, van sterk voor koude schotels tot mild voor bakken en braden. mische factor. Al enkele duizen den jaren vindt de winning vol gens dezelfde methoden plaats, al zijn de technieken tegenwoordig aanzienlijk verbeterd. Toch blijft de winning een ambachtelijke en tijdrovende zaak. Olijven worden nog steeds met de hand geplukt. Om beschadiging te voorkomen, worden de vruchten opgevangen in netten, nadat ze met speciale harken van de takken zijn gerist. Dan gaan ze in manden naar molens, waar ze worden ver malen tot pulp. Hieruit wordt de olie geperst, doorgaans met me chanische persen. Olijfolie kent een keur van sma ken en aroma's. Zodoende biedt het product ook een scala aan culi naire toepassingen. Zo is een sterk aromatische olijfolie heel geschikt voor koude schotels, zoals salades. Voor het bereiden van mayonaises daarentegen wordt doorgaans een zachte, eerder neutrale of 'gewo ne' olijfolie gebruikt. Voorbakken en braden is juist mildere olijfolie weer geschikt. Met olijfolie kun je niet alleen veel kanten op, het is bovendien een gezond voedingsmiddel. Onder zoeken hebben de weldadige invloeden op de gezondheid aan getoond, in hoofdzaak toe te schrijven aan het hoge gehalte aan onverzadigde vetzuren. Daar naast bevat olijfolie veel vitamine E, onmisbaar bij de opbouw en in standhouding van het zenuw- en spierstelsel. Het is dan ook niet vreemd dat EU-deskundigen vorige maand de bewoners van het Griekse eiland Kreta uitliepen tot de gezondste Europeanen. Op Kreta komen ziektes van hart en bloedvaten, kanker en zwaarlijvigheid relatief het minst voor. De gemiddelde Kretenzer gebruikt dan ook drie keer zo veel olijfolie als een Noord-Europeaan. Tot slot een recept waarin olijfolie is verwerkt: salade van (krul)andijvie met warm geitenkaasje (voorgerecht voor 4 personen) Ingrediënten 200 gram verse, maar redelijk vas te geitenkaas 1 tl tijm 1 stronk (krul)andijvie 2 el fruitige olijfolie 1 tomaat 1 stokbrood Voor de vinaigrette: 2 teentjes knoflook 4 el fruitige olijfolie 1 el wijnazijn peper en zout Bereiding: Was en droog de andij vie. Maak een vinaigrette: plet de knoflook in de knoflookpers, doe er zout en de azijn bij. Als het zout is opgelost de peper en de olijfolie toevoegen. Snijd de kaas in schijf jes, laat deze 10 minuten marine ren in de olijfolie waaraan de tijm is toegevoegd. Snijd het stokbrood in schuine sneetjes van ongeveer 1 centime ter dikte. Laat deze aan één kant roosteren en besmeer de andere kant met de gemarineerde geiten kaas. Besprenkel ze met wat olijf olie van de marinade en laat ze nog eventjes in de oven grillen tot de kaas net begint te smelten. Leg de geroosterde toastjes op de sla die door de vinaigrette is ge roerd en versier de salade met schijfjes tomaat. Eventueel kun nen aan de salade nog pijnboom pitten worden toegevoegd die eventjes in een droge pan zijn ge roosterd. Louis Westhof De eerste keer liet hij de braadworsten verbranden. En toen hij voor het eerst coq-au-vin bereidde, deed hij dat met een peperdure bourgogne. Er stond immers in het recept 'twee glazen goede bourgogne?' „Wist ik veel", lacht Onno H. Kleyn (40) nu, 23 jaar later. Inmiddels weet hij precies waar Abraham de leideerste mosterd haalt, hoe je een Tunesische lamsschouder met groene paprika bereidt, maar vooral: hoe hij zijn culinaire belevenissen op een lekker leesbare manier op kan schrijven. Voor zijn tienjarig culinair schrijverschap kreeg hij on langs de Wina Bomprijs uit han den van de vorige winnaar, Ton Borghouts (hoofdredacteur van onder andere Lekker Eten Drin ken). Het is een prijs die jaarlijks wordt uitgeloofd aan een culinair journalist die zijn sporen in het vak heeft verdiend. Dit jaar Onno Kleyn. dus. Hij schrijft een soms gepeperde rubriek voor de dag bladen van de Brabant Pers, schrijft al jaren voor het ANWB- blad 'Reizen', werkt mee aan het landenblad 'En France'. En is, last but not least, sinds eind 1995 hoofdredacteur van de glossy 'Im pressies', een tijdschrijft over le ven in Nederland. De journalistieke roeping kwam laat. Onno is namelijk geschoold als zanger. Aan het Amsterdamse Sweelinck-conservatorium stu deerde hij klassieke zang. Zes jaar later besloot hij naar Italië te gaan om die periode af te ronden. „Voordat ik naar Italië vertrok had ik al zo mijn twijfels over éen carrière in de zang", vertelt Onno. „Ik vond dat ik niet goed genoeg was, ik zag het geven van lesjes als mijn voorland. In Italië, waar alles om eten draait, kon ik mijn besluit nemen". De beslissing voor de ommezwaai bleek een goede. Wina Born zei in haar toespraak: „Kleyn schrijft met zeer veel kennis van zaken over buitenlandse keukens, ter wijl hij ook het Nederlandse pro duct veel aandacht geeft. Hij heeft een frisse, toegankelijke manier van schrijven. Kleyn schrijft met humor, een gave die je in de culi naire journalistiek helaas nog te weinig tegenkomt. Terug in Nederland startte Onno met het organiseren en begeleiden van culinaire reizen en kookcur sussen naar Toscane, de Cötes du Rhöne, de Bourgogne en de Elzas. won op wc. bestrooi een pianr en een deegrouer lichtjes het stem Iff! TOT EEN VIERKANT VAN1SX1SQM. - lEGEEN ROND CAHEMSEKT-KAASJE VAN CA 200 GRAM IN HEI MIDDEN. Prjkdesoven- KANIUCHIJESIN )H£I EEN VORK. - 'g 1.397 WasHingtor. Pose Wrters Group GewernxmoHwimj mm) woe om op no •emmmsmeve mrmeNm mim&meei KMWÏEU IMNAWXiBi wxipmcm-, Onno Ivleyn kreeg de Wina Bomprijs voor tien jaar culinair schrijverschap. „Het bleek een onzeker bestaan. De organisatie kostte erg veel energie, en soms ging zo'n reis we gens gebrek aan deelnemers niet door. Nedeiianders zijn dol op la- ge-prijzen-reizen. Een culinaire reis kan niet goedkoop. Normaal is het eten de sluitpost van een reis, terwijl dat bij een culinaire reis juist het vertrekpunt is." Onno's eerste boek was het resul taat van zijn ervaringen als reisbe- geleider. Hij merkte dat veel van zijn reizigers het moeilijk vonden gerechten te bestellen in de taal van het land. Hij schreef de boek jes Uit- eten in Frankrijk en Uit Eten in Italië. Hierna verschenen De synaak van Frankrijk, Ciao Toscana en Reiskookboek voor Francofielen. Net verschenen is, ook bij Kosmos, De zon in cle pot, met Onno's favoriete vakantiere cepten uit de méditerranée. In de boeken staan behalve recepten ook persoonlijk gekleurde, soms ironische anecdotes. „Wat de re cepten betreft, ik verander nooit iets aan de originele streekgerech- ten. Natuurlijk maak ik de recep ten wel begrijpelijk voor Neder landse lezers. Maar voor mij geen risotto met stukjes ananas! Spel Eten kan een verrukkelijk spel zijn, vindt Onno. „Het gaat om veel meer dan de smaak alleen. In een restaurant is er de ober die om je heen draait, de ambiance, de wijn die voor je ingeschonken wordt. Bij het al dan niet lekker vinden van een fles wijn speelt niet alleen de inhoud een rol, maar ook of het etiket je aanstaat". De werkelijke betekenis van culi naire journalistiek ligt, zo meent Onno, in het bijdragen aan dat cu linaire spel. „Allicht is niet iedere lezer daar van gediend. Niet ieder een houdt van eten. Sommigen ge lukkig wel. Die sommigen zijn net als ik op zoek naar dingen als de perfecte boerenkaas, de allerlek kerste haring, of het kookboek dat het geheim van de keuken van Transandijvië voor eens en voor altijd uit de doeken doet. Samen blijven we zoeken naar het ultie me restaurantje dat nog niemand kent, maar waar je desondanks verrukkelijk eet, bijna niets be taalt en nog wordt uitgezwaaid door de eigenaars ook." „Ik zie mezelf eigenlijk als verkoper van culinaire dromen. Maar tegelijk maak ik zelf ook deel uit van die droomwereld. Het is een kunstje om kleur te geven aan je leven. Christa van der Hoff Is er leven na de gabberhouse? Nauwelijks. „Wie uit de sce ne stapt, is daarmee zijn vrien den en zijn vrijetijdsbesteding kwijt", stelt onderzoeker Hajo Schoppen. Hij trok twee jaar op met gabbers. Bezocht hun fees ten, sprak met hen over hun drijfveren. „Hun toekomstide- aal? Hakkuhh (dansen) op za terdag. verder gaat 't niet." De jonge historicus deed zijn onderzoek voor het Utrechtse Willem Pompe-instituut (straf recht) in opdracht van de Bin nenlandse Veiligheidsdienst. Die wilde weten of gabbers een aandeel hadden in extreem rechtse incidenten waarbij buitenlanders werden mishan deld. Een enkeling in deze jeugdcul tuur maakt zich daaraan schul dig. Die vecht met Marokkaan se jongens omdat een van hen het vriendinnetje van een me degabber heeft ingepikt, kickt op vlaggen met hakenkruis en roept te pas en te onpas 'White Power'. Op de mouw van zijn vliege niersjack pronkt de Neder landse driekleur. Of een vlag getje met de kleuren van zijn stad, sinds scholen de nationale vlag verbieden uit angst voor kloppartijen tussen 'Holland se' en 'buitenlandse' groepen. Maar de meerderheid is a-poli tiek, houdt zich niet bezig met wat er in de Nederlandse sa menleving speelt. „Ze leven voor de grote feesten. Verder interesseert ze niets." Boven dien is extreemrechts tegen drugs; dat bevalt hun helemaal niet. Doordeweeks is de gabber ge woon scholier (of drop out). Als-ie 'n baan heeft, is dat 'eer lijk' werk: automonteur of lo- pende-bandwerker. „Sales managers zul je hier niet aan treffen", aldus Schoppen. Wel is de gabber als zodanig herkenbaar. Aan zijn opge schoren kop, zijn peperdure Australian-trainingspak in veel glimmende kleuren, zijn bomberjack en zijn Nike Air- Max-sportschoenen Eengabberinnetje, een zogehe ten rave-teef, is halfkaal. Ze heeft lang, vet haar dat strak naar achter getrokken wordt in een paardenstaart. Wat hen bindt, is de liefde voor een bepaald soort muziek. Snoeihard, snel (tweehonderd beats per minuut) en mono toon. Het is een variant van de gewone house, die meestal wordt beluisterd door 'artistie- kelingen en studenten'. „De jongens uit volksbuurten voel den zich bij deze uitgaanselite niet thuis. In Rotterdam is toen de gabberhouse ontstaan", legt de historicus uit. Inmiddels zijn er enkele tienduizenden gab bers. Schoppen bezocht 35 feesten. ,,'t Is even wennen", schetst hij. „Zo'n vierduizend jongeren bijeen in een slecht verlichte fabriekshal. Tegen de wanden hangen banieren met doods hoofden. Lichtbundels waaie ren over de massa. Het meren deel hangt rond, danst af en toe een halve minuut. „Dit zogehe ten hakkuhh is stram, niet ele gant. De benen slingeren ze om beurten naar voren; de armen steken ze vooruit. Je houdt 't maar even vol." Om acht, tien uur 's avonds be gint het feest. Tot zes uur 's zon dagochtend is gewoon, maar elf uur als uitschieter komt ook voor. Voorheen was de Energie hal in Rotterdam je-van-het, maar daar mag 't nu niet meer. De gabbers wijken uit naar de Fun Factory in Zaandam, naar Antwerpen of Duitsland. „Dat uitgaan kost handenvol geld", aldus Schoppen. „De entree is 40 tot 60 gulden. Daarnaast ko pen ze speed en cocaïne voor de energie. En xtc om vriendelij ker en opener te worden. De ge middelde prijs voor zo'n pil is 25 gulden. De één neemt een halfje; de ander twaalf stuks". De zaterdag is de spil van het gabberleven. Door de week ontzegt de gabber zich van alles om het feest te kunnen betalen. Hij hangt met een ghettoblas- ter rond op een buurtpleintje, kliert wat in een jongerencen trum, handelt in pillen. De day after is hij niet aanspreekbaar. De feestganger heeft zondag, maandag en soms zelfs dinsdag nodig om bij te komen. Onder meer van het drugsgebruik. „Gabbers hebben buiten de feesten eigenlijk geen sociaal leven", vertelt de geschiedkun dige. „Ze klitten, omdat ze door iedereen uitgekakt worden. Er heerst een sterke saamhorig heid; ze voelen zich als uitschot behandeld". De code is 'Een voor allen, allen voor een'. „Een jongen die te veel ge bruikt, wordt door zijn vrien den in de gaten gehouden. Wordt iemands vlaggetje van z'n jack gescheurd, dan neemt de hele groep wraak". Partner Gabberjongens zoeken ook het liefst een partner in eigen kring. „Anders verlaag je je. Bovendien: ze moet wel met de groep kunnen meedoen", legt Schoppen uit. Maar het is moeilijk, want er is maar één meisje op drie, vier jongens. Grinnikend vertelt hij hoe bur gerlijk gabbers zijn. „Onlangs heeft er eentje op een feest in Antwerpen zijn vriendin offici eel ten huwelijk gevraagd. Heel tuttig: de muziek viel stil en hij smeekte om haar hand". Een vriendinnetje uit een ander circuit, dat is een van de rede nen waarom jongens stoppen met deze jeugdcultuur Volgens de historicus is de gabberhouse nu na zeven, acht jaar over haar hoogtepunt heen. Daarvoor zijn diverse verkla ringen. Een is, dat gemeenten steeds vaker de megaparty's verbieden of heel streng laten controleren door agenten. Ook speelt mee dat de commercie zich op de muziek stort. „Voor een echte gabber is het niet te verkroppen dat nep-gabber- liedjes in de hitparade belan den en dat de ene na de andere verzamel-cd verschijnt. 'tMoet wel underground blijven." Veteranen, jongens van 22 die alle grote feesten kunnen op noemen waar ze bij geweest zijn, balen ervan dat de bezoe kers van feesten steeds jonger worden. 'Het moet geen crèche worden' is hun reactie op de toestroom van 12-jarigen. Te vens ziet de onderzoeker steeds meer gabbers zich afkeren van het racistische geweld waar mee enkelen koketteren. Dat wijten ze vooral aan de jonkies die zich extra zouden willen bewijzen. Ten slotte spreekt hij vaker jongeren die schrikken van de gevolgen van het over vloedige drugsgebruik. „Ze hebben geen zin meer in vrien den die op een feest drie uur lang wezenloos voor zich uit zitten te staren". Maar wat dan? „Dat is lastig", erkent Schoppen. „Een enke ling slaagt erin disc-jockey te worden in de gabberhouse-sce- ne, maar dat is slechts weinigen gegeven." Wie er uit wil stap pen, komt in een groot isole ment terecht. „Andere vrien den hebben ze niet. Met hun oudei's hebben ze vooral ruzie. Hun sociale vaardigheden zijn nul-komma-nul; ze kunnen ei genlijk alleen maar met elkaar omgaan." Ineke Inklaar Het toekomstideaal van de gabbers, Hakkuhh op zaterdag en ver der niets. foto Willem Mieras.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 39