Weer verdachte ladingen ontdekt
Meisjes lopen
niet warm voor
technisch beroep
Westerschelde
s sterk maar niet
fan elastiek
Langste schip ooit in zeesluis
wmM
1
Vooruitzichten kokkel vissers slecht
Meer fruit uit Florida
naar Vlissingse haven
Ter Heide wenst geen
standje bij verstek
Vaterpolitie verscherpt controles schepen op Schelde-Rijnverbinding
zeeuwse almanak
Varkens pesten
Merelgezin
lift mee op
vrachtwagen
van onze Haagse redactrice
Lianne Sleutjes
DEN HAAG - De kokkelvissers schat
ten dat zij de afgelopen vier jaar een
schade hebben geleden van 45 miljoen
gulden. Ook dit jaar zijn de vooruit
zichten slecht.
Vertegenwoordigers praten volgende
week met het ministerie van Land
bouw, Natuurbeheer en Visserij over
de benarde positie van de kokkelvis
sers. ..Er zal onderhand iets voor hen
moeten gebeuren. De boeren in de
veenkoloniën kregen toentertijd toch
ook steun. En de situatie voor de kok
kelvissers is nu ook rampzalig", som-
bert secretaris Jaap Holstein van Ze-
vibels kokkelsector. De strenge
winters van de afgelopen jaren deci
meerden het broed. Bovendien moe
ten de kokkelvissers van de zaadval
een bepaalde hoeveelheid laten liggen
voor vogels. Deze afspraak is gemaakt
met diverse natuurbeschermingsor
ganisaties en het ministerie van LNV.
„We hopen nog op een goede zaadval
dit jaar. Op dit moment ligt er niets in
de Voordelta, te weinig in de Ooster-
schelde. We hopen in de Waddenzee
iets te kunnen vissen. Maar als je een
jaar lang geen kokkels kunt afzetten
op de markt, dan prijs je jezelf eruit."
De kokkelvloot is in de loop der jaren
teruggegaan van 37 naar 22 schepen.
Er is volgens Holstein nog geen bedrijf
failliet gegaan vanwege de slechte
vangsten.
„Nog niet. Maar de meeste hebben
ook mosselen en daarmee ging het
goed. Zo hebben ze de slechte resulta
ten bij de kokkels kunnen compense
ren."
van onze verslaggever
Ben Jansen
VLISSINGEN - De samenwer
king tussen de havens Zeeland
Seaports en Port Canaveral in
Florida is van toenemende bete
kenis voor de Vlissingse haven.
De aanvoer van fruit uit Florida
en aanpalende Amerikaanse
staten stijgt fors. Vorig jaar is
80.000 ton fruit aangevoerd. Op
dit moment wordt - berekend op
jaarbasis - 140.000 ton in Vlis-
singen aan land gezet en de groei
zit er nog steeds in.
Tijdens een bijeenkomst don
derdag in Vlissingen, waarop
Zeeland Seaports en Port Cana
veral hun status van zuster-ha-
vens bezegelden, glom het dan
ook van de tevreden gezichten.
Een tien man sterke delegatie
uit Florida, bestaande uit be
stuurders en directie van Port
Canaveral en vertegenwoordi
gers van het daar gevestigde be
drijfsleven, was naar Zeeland
gekomen om de banden met het
Zeeuwse havenschap verder
aan te halen.
Zeeland Seaports heeft inmid
dels al een bord naast de voor
deur geschroefd waarop de rela
tie met Port Canaveral fier staat
vermeld. De Amerikaanse gas
ten kregen zo'n zelfde bord mee
voor naast hun voordeur. Het is
de bedoeling dat de samenwer
king nog vender wordt uitge
bouwd. Met het oog daarop na
men de Zeeuwse gastheren de
afvaardiging uit Florida na af
loop van de plechtige onderte
kening van enkele oorkondes
nog even mee naar Terneuzen,
waarheen mogelijk een goede
renstroom van forest products
(hout. pulp, papier en dergelij
ke) vanuit Port Canaveral kan
worden geleid.
Voorzitter D. J. P. Bruinooge
van Zeeland Seaports greep het
bezoek van de Amerikanen aan
om voorlopige cijfers van de
Zeeuwse havens over het eerste
kwartaal van 1997 bekend te
maken. In januari, februari en
maart zijn in Vlissingen en Ter-
neuzen 18 tot 20 procent meer
goederen overgeslagen dan in
dezelfde periode van 1996. En
toen vertoonden de cijfers al een
toename van 13 procent verge
leken met het eerste kwartaal
van 1995.
van onze verslaggever
MIDDELBURG - De provinciale commissie economie krijgt 2 juli
de gelegenheid directeur R.H. ter Heide van het Provinciaal Bureau
voor Toerisme persoonlijk een schrobbering te geven voor zijn uit
latingen over het politie-optreden in het pinkstenveekeinde.
Ter Heide kondigde donderdag aan dat hij dan voor de commissie
zal verschijnen om de mening van de statenleden over hem recht
streeks te vernemen.
De commissie gaf er donderdag in parlementaire doch niet mis te
verstane woorden blijk van weinig op te hebben met de kantteke
ningen die de directeur van het Provinciaal Bureau voor Toerisme
plaatste bij de actie van de politie tegen wildkampeerders. Ter Hei
de: „Een standje hoor je niet bij verstek te ontvangen. Daarom ga ik
naar de eerst volgende vergadering van de commissie economie om
gebruik te maken van het spreekrecht. Of liever gezegd van het
recht om herhaling van dat standje te vragen. Ik hoop dan ook in de
gelegenheid te worden gesteld rechtstreeks mijn opvattingen over
de hele affaire te kunnen geven, want ik heb de indruk dat bood
schap en boodschapper met elkaar worden verward."
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Het wil maar
niet lukken meer meisjes voor
technische beroepen te interes
seren. De campagnes die meisjes
naar een technische opleiding
moeten lokken, sorteren geen
exxkèl effect. De Zeeuwse onder -
wijs-gedeputecrde L. Coppool-
se is er moedeloos van gewor
den. Hij liet zich dat
donderdagmiddag ontvallen
tijdens een informatiebijeen
komst over de herschikking van
vbo, mavo en vso. „Wc hebben er
al zoveel in geïnvesteerd, maar
als we de cijfers zien, dan zien
we geen resultaten", mopperde
de gedeputeerde nog even door.
In het middelbaar beroepson-
denvijs (mbo) kiest 30 procent
van de jongens voor techniek.
Bij de meisjes is dat nog steeds
maar 6 procent. Woordvoerder
H- de Jager van het landelijk
procesmanagement voortgezet
onderwijs kon de gedeputeerde
een lichtpuntje wijzen. „Het
kan wel. maar dan moet je de
emancipatiegedachte even ver
geten. Als je meisjes apart on
derwijs geeft, blijk je wel te
kunnen scoren." Een school in
Dedemsvaart, die speciaal, een
technische meisjesklas samen
stelde, heeft dat volgens hem
bewezen.
Coppoolse riep het bedrijfsle
ven gisteren op mee te denken
over manieren om het voorbe
reidend beroepsonderwijs (vbo)
aantrekkelijker te maken. Hij
zelf zette al wat suggesties op
een rijtje: een bredere oriënta
tie,. brede vakkenpakketten,
nieuwe technologieën, het op
minder jeugdige leeftijd laten
maken van een beroepskeuze,
verbetering van het slechte ima-
Autodief rijdt
krantenbezorger
België dood
SINT JANSTEEN - Een 25-ja-
rige Belgische krantenbezorger
op de fiets uit Wachtebeke is
donderdagmorgen omstreeks
5.00 uur om het leven gekomen
toen hij in zijn woonplaats werd
aangereden door een rode Peu
geot 505 stationcar. De auto was
eerder die nacht gestolen in de
Hoofdstraat in Sint Jansteen en
was eigendom van een 52-jarige
inwoner van dat dorp.
De onbekende dief liet de rode
Peugeot achter op de plaats van
het ongeval en koos zelf het ha
zenpad. De politie in Hulst is op
zoek naar getuigen van het on
geval en/of mensen die iets ver
dachts hebben gezien in de
Hoofdstraat in Sint Jansteen.
De eigenaar had de wagen
woensdagavond omstreeks
22.30 uur geparkeerd in de
straat.
Ze zaten samen voor de tele
visie, op de bank bij opa en
oma in Terneuzen. Ze ivaren
druk in gesprek, Charissa (7)
en Leonie (5). Over een dode
vogel en over gemorste limo
nade. En natuurlijk over die
pop met één arm.
Plotseling stokte het ge
sprek. De televisie toonden
enge beelden van varkens die
met een grijper in een opleg
ger iverden geladen. Niks
voor kinderen dus.
De twee keken ademloos.
Toen de beelden verdwenen,
keerde Leonie als eerste te- I
rug op aarde. „Dat waren j|
gekke koeien, die varkens I
pestten", wist ze absoluut ze-
ker. Charissa schudde het B
hoofd. „Waarom pesten ze I
die varkens toch", vroeg ze I
zich hardop af.
Op dat moment keerde opa, I
toch alweer de zeventig ge- I
passeerd, terug in de kamer. I
En die kreeg te horen: „Ze I
mogen alleen hele oude var- I
kens pesten. Dan mogen ze I
doodgaan. Net als oude opa's I
en oma's."
fan onze verslaggever
laap van de Sande
[RUININGEN - De waterpoli-
ie intensiveert de controles op
ervoer van gevaarlijke stoffen
ver de Schelde-Rijnverbin-
ting naar aanleiding van her-
aalde vondsten aan boord van
uwcombinaties. Tijdens ïxach-
elijke controles de afgelopen
agen ontdekten ambtenaren
de P84 bij transporten van
intwerpen naar Rotterdan en
fice-versa opnieuw containers
net gevaarlijke stoffen, waar-
an documentatie ontbrak en
raarvan de schippers boven-
lien niet wisten waar ze in het
aim waren opgesteld en wat er-
zat.
\o werden op de bijna 200 meter
ange Belgische duweenheid
Zodiac twee containers aange-
roffen waarvan de documenta-
ie ontbrak. Het betrof een
ransp ortvan22.800kg gevaar-
ijke stof van de klasse 4.3, die
irandbare gassen ontwikkelt
odra ze met water in contact
omt.
lij tend
)e andere container was gela-
en met 13.000 kg alcoholen,
en brandbare stof met een
lampunt tussen de 23 en 61
raden. Deze stof kan giftig en
ijtend zijn.
)e schipper wist zelfs niet waar
eze containers in het ruim
tonden en kon dat ook niet bij
enadering aangeven,
iovendien bleek dat een deel
an de voor de Zodiac bestemde
containers in Antwerpen in een
andere lichter was gegaan, die
eveneens Rotterdam als be
stemming had.
Andere overtredingen werden
geconstateerd aan boord van de
duweenheid Camaro die even
eens ondexweg was van Antwer
pen naar Rotterdam. De twee
duwbakken die de Camaro ver
voerde waren beide geladen met
containers.
Ook hier werd een transport on
derschept van 19.900 kg acrylic
acid, een gevaai'lijk bijtend
zuur. Aan boord van beide sche
pen bleken de gevaarlijke con
tainers niet apart op het stuw-
plan te zijn aangegeven.
Renne
De politie ondei'zoekt wie ver
antwoordelijk is voor het ont
breken van de belangrijke in
formatie en maakt daarvan
proces-verbaal op. Waar het
ontbreken van dergelijke be-
langi-ijke infoiTnatie toe kan lei
den is afgelopen vooi'jaar geble
ken toen containers van de
duweenheid Renne te water
raakten op het Schelde-Rijnka-
naal en pas na lang zoeken kon
worden aangegeven welke stof
fen in de containers zaten.
Afval
Er werden ook aanzienlijke par
tijen afval aangetroffen. Zo
werd aan de grens een partij af
val tegengehouden die zonder
de vereiste documenten en ge-
leidebrieven op weg was van
Rusland naar Duitsland. Bij ad-
an onze verslaggever
larmen van der Werf
HDDELBURG - De VVester-
chelde is een sterk natuurge-
ied. De Westerschelde kan veel
ebben en weet zich ook rede-
jk aan te passen aan nieuwe
mstandigheden, maar de vraag
hoe lang nog? Onderzoekers
an het Rijksinstituut voor Kust
n Zee (RIKZ) die meewerkten
het onderzoeksproject
ostwest naar de Westersclxel-
e, blijven het antwoord schul-
ig. „Er is ergens een grens,
laar wij weten niet wanneer
ie is bereikt."
Inno van Kleef, Jon Coosen en
acques Vroon px-esenteerden
eze week bij Rijkswaterstaat
Middelburg het eindrapport
an het project Oostwest. Dat
roject is opgezet om de kennis
vei- de Westerschelde te vergro-
ïn en Rijkswaterstaat handva-
ïn te geven voor het beheer van
e enige nog open zeearm in het
lelta-gebied. De titel van het
apport heeft veelzeggend een
raagteken: Westerschelde,
tram of struis?
'it het eindi-appoid komt de
Westerschelde vooral als een
terk natuurgebied naar voren,
at veel kan verdi'agen. Grote
ukken zijn eeuw na eeuw inge-
oldei-d,totin 1976 (890 hectare
chor en slik bij Ossendrecht).
'oor die inpolderingen is de be
wegingsvrijheid van het water
terk ingeperkt.
'mstens zo ingrijpend zijn de
oortdurende baggei-werken in
e Westerschelde om de haven
an Antwerpen bereikbaar te
ouden. Tussen 1970 en 1975 is
:n eerste verdieping uitge-
oerd. De hoofdgeul van de
'esterschelde is mede door die
«dieping vastgelegd. Zeker
•n oosten van Hansweei't zit er
auwelijks nog beweging in.
tram
'een natuurlijke Westerschel-
zou dat anders zijn. Wind,
ater, getijstromingen en zand-
•rplaatsingen zouden de Wes-
rschelde vormen. Ten oosten
an Hansweei-t is de Wester-
;helde niet meer sti'uis, maar
ram. De dynamiek is eruit en
aarmee het vextmogen zichzelf
herstellen. Onderzoeker
toon: „Het is niet erg als er
kor afslaat, als er maar jong
hor bijkomt. Dat gebeurt niel
-er. waardoor de Westerschel-
- minder veelzijdig wordt."
De Westerschelde is minder dy
namisch geworden. Grootscha
lige verandeiïngen, zoals de
verplaatsing van geulen, doen
zich alleen nog in het westelijk
deel vooxt Genoemd wordt de
vorming van de Schaar van
Spijkerplaat in het mondings-
gebied van de Westerschelde.
Opmerkelijk is dat deze structu
rele veranderingen tot op heden
nauwelijks invloed hebben op
'hogei'e organismen', op vogels
en rissen. Het gaat zelfs goed
met de meeste vogelsooxden in
de_ Westex'schelde. Alleen de
duizenden duikereenden zijn
verdwenen. Dat heeft waar
schijnlijk te maken met het ver
dwijnen van hun voedselgebie-
den, de natuurlijke mossel- en
kokkelbanken in ondiep water,
in de Braakman en het Sloege-
bied.
„Die bewegingen zijn zo inge
wikkeld", verklaart Rijkswa- -
terstaat-medewerker Coosen.
„Het gaat veelal om trekvogels.
Hun aantallen kunnen door zo
veel omstandigheden beïnvloed
worden. Feit is dat de voedsel
rijke, slibrijke gebieden in de
Westerschelde zijn afgenomen.
Zandplaten groeien. Daai'op
ontstaan wel weer slibrijke ge
bieden met veel bodemdieren.
maar dat is onvoldoende om het
eerdere verlies te compenseren.
We weten niet hoe zich dit.ver-
der ontwikkelt. Er kan opeens
eengx-ens zijn bereikt."
Veiligheid
Verrast zijn de ondei'zoekers
door de ontwikkeling van de
hoogwaterstanden in de Wes
terschelde. Het water stijgt er
sneller dan op de Noordzee. De
Westerschelde is nauwer gewor
den. Door verruiming van de
vaargeul kan het water ook
sneller naar binnen. Het hoog
water is in vei'gelijking met
1895 gemiddeld veertig minu
ten eerder in Antwerpen.
Vroon: „Er is geen sprake van
een acuut veiligheidsprobleem.
Met Vlaanderen moeten wij wel
naar een oplossing zoeken.Zo
als Rijkswaterstaat ook van
plan is met Vlaanderen een lan-
ge-tei-mijnvisie op het Schelde-
gebied te ontwikkelen. En de
komende verdieping wordt
nauwlettend gevolgd. Coosen
vat samen. ..Vei'gelijk de Wes
terschelde met een symfonieor
kest. Als daar geregeld delen
van uitvallen, gaat de muziek op
den duur schraal klinken."
van onze verslaggever Wout Bareman
TERNEUZEN - Voor de bootlieden was het een routineklus. Die
paar nxeter meer bracht hen niet van slag. Maar oixder het pu
bliek - ruim honderd mensen waren getuige van 'het moment' -
was de opwinding groot. En de haveixbestuurders van Gent
bouwden zelfs een feestje rond, wat zij bestempelden als 'een
ixxijlpaal voor de haven van Gent'.
Donderdagavond tegen acht uur manoeuvreerde de Italiaanse
bulkcarrier Ui'sa Major probleemloos de zeesluis van Terneuzen
in. De mammoet, geladen met 60.000 ton kolen voor staalbediijf
Sidmar in Gent, werd daarbij geassisteex-d door drie Union-
sleepboten en een sleper van Willem Mullei-. Het was met 259 me
ter en één centimeter- het langste zeeschip dat ooit schutte via de
zeesluis. Na jarenlange smeekbeden van Gent en Sidmar besloot
rijkswaterstaat de regels voor het gebruik van de zeesluis te vei--
so.epelen. Waterstaat liet de teugels vieren nadat Vlaanderen had
voldaan aan één belangrijke voorwaarde: het wegbaggeren van
de slibdrempel tussen dekanaalbrug bij Sas van Gent en de grens
bij Zelzate. Nu die klus is geklaard, heeft rijkswaterstaat de
maximum-lengte voor schepen verhoogd van 256 naar 265 me
ter. Die schepen moeten nog maar aan enkele voorwaarden vol
doen: ze moeten gebruikmaken van het sluisnadei-ingssysteem
en ze dienen gebruik te maken van een erkende roerganger. Maar
de aanvankelijk voorgeschreven extra sleepboothulp is nu ver
vallen.
Stunt
De maximum-breedte blijft overigens gehandhaafd op 34 meter
(de Ursa Major is 32.31 meter) en de maximum-diepgang op
12.25 meter. Om die diepgang te bereiken, moest de Italiaanse
bulkcarrier in de Put van Terneuzen eerst 18.000 ton kolen over
slaan in lichters.
De havenautoriteiten van Gent hieven donderdagavond aan
boord van het stadsjacht Jacob van Artevelde het glas. Sidmar
spaart dankzij de versoepeling van de regels op jaarbasis ruim
acht miljoen gulden aan transportkosten uit. De bootman op de
sluismuur in Terneuzen: „Ach, misschien hebben we nooit lange
re schepen gehad, maar in ieder geval wel bredere. Dit is gewoon
een publiciteitsstunt van rijkswaterstaat."
De sluispassage van de Ursa Major werd door honderden mensen
gadegeslagen. Zaterdagavond keert de bulkcari'ier terug naar
zee.
foto Charles Strijd
ministi-atieve afhandeling van
de ladingspapieren bleek voorts
dat een partij afval van 90.000
kg (verpakt in vijf containers)
door de mazen van het net was
geglipt.
Het spul was inmiddels ovei'ge-
laden in een zeeschip en is nu
onderweg naar de Filipijnen.
Tegen de Belgische aanleveraar
van het afval wordt proces ver
baal opgemaakt.
van onze verslaggever
HANSWEERT - Vrachtwagen-
chaxiffeur H. Polderman van het
gelijkxxanxige Haxxsweertse ber-
gixxgsbedrijf ïxeeml vreemde lif
ters mee. Al een tijdje reist een
merel exx haar twee jongen mee op
de braxxdstoftank, waax-op moe
der een nest heeft gebouwd. Zo
heeft het merelgezin al retourtjes
Brugge, Gexxt en Maasxneclxelen
achter de rug. „Het vogeltje blijft
ïxetjes zitteix tot ik weer terugben.
Ze is er niet afgewaaid exx laat
zich ook niet verjagen door het
motorlawaai."
Polderman is begaan met het
prille leven. Sinds hij zijn liftex's
heeft ontdekt, probeert hij de
vrachtwagen zo min mogelijk te
gebruiken. Als het even kan.
huurt hij een vrachtauto. Toch
had hij donderdag geen keus. In
spectie van het nest leerde dat
moeder was gevlogen, waar
schijnlijk op zoek naar voedsel.
Polderman moest daarom het
nestje op het bedrijfsteiTein ach
terlaten. „Toen ik terugkwam,
miste ik één van de jongen. Een
kat natuurlijk, dachten we. Maar
na wat zoeken, vonden we het
beestje. We hebben het terugge
legd en moeder is inmiddels ook
teruggekeerd.'" Poldex-man heeft
de familie merel weer op haar ver
trouwde brandstoftank gezet. Hij
laat ze met x-ust tot de jongen uit
vliegen. „De natuur is mooi en als
ik een beetje kan helpen, doe ik
dat." foto Willem Mieras