De OV-worsteling van Jo Ritzen
PZC
Het Oslo-proces is morsdood
PZC
OV-kaart te duur
feiten en meningen
2
Minister zit hopeloos klem door creatief meedenken van Tweede Kamer
Jorritsma stevent af
op nieuwe reeks van
botsingen met Kamer
vrijdag 30 mei 1947
vrijdag 30 mei 1997
door Wilfred Scholten
Jo Ritzen zit weer eens in de
knel. Deze keer niet door een
blunder van hemzelf, maar van
de minister-president. Als Wim
Kok de vrijdag voor Pinksteren
de hopeloos verdeelde paarse
coalitiepartijen niet had opge
roepen om 'creatief mee te den
ken' over de beste vorm van de
OV-studentenkaart, had Jo het
dezer dagen niet zo moeilijk ge
had. Door het publiekelijk mee
denken zijn de verschillen in de
coalitie vrijwel onoverbrugbaar
geworden.
Nu zit hij met de handen in het
haar. Ritzen moet de onderhan
delingen met de NS en de busbe
drijven nog succesvol afronden
én de Kamer tevreden stellen.
Een bijna onmogelijke opgave,
zeker na het spoeddebatje van
gisteren. Ga maar na: met welk
onderhandelingsresultaat hij
ook thuis komt, een meerder
heid in de Kamer is niet te vin
den. Of ten koste van heibel in
de coalitie.
Overbruggen
Stel dat het meester-onderhan-
delaar Ritzen lukt de nog reste
rende 80 miljoen gulden tussen
zijn bod (500 miljoen) en dat van
de openbaar-vervoerbedrijven
te overbruggen. Er komt dan
een studentenreiskaart die be
duidend slechter uitpakt dan de
huidige kaart. Bij deze 'uit-
/thuis-kaart' kunnen uitwo
nenden alleen nog maar in het
weekend gratis reizen en door
deweeks met korting. Studen
ten die nog thuis bij hun ouders
wonen, mogen wel doordeweeks
gratis reizen en in het weekend
met korting. Nu kunnen studen
ten dat nog zelf bepalen. Bijna
negentig procent van alle
500.000 studenten kiest voor
deze peperdure weekkaart.
In de Kamer is alleen de PvdA te
porren voor deze oplossing, De
WD is helemaal tegen een ver
plichte OV-studentenkaart en
wil dat de studenten hun geld
(72,50 gulden) gewoon terug
krijgen. D66 vindt deze kaart te
mager en zo denkt het voltallige
monsterverbond van de opposi
tiepartijen CDA, GroenLinks,
SP, de kleine christelijke partij
en er ook over.
Het nare voor Ritzen is dat zelfs
de steun van de PvdA zeer voor
waardelijk is. Als rechtgeaard
sociaal-democraten hebben ze
een 'zwakke' groep ontdekt die
met deze kaart extra getroffen
wordt: studenten op kamers die
vanwege hun studie toch moe
ten reizen. Die moeten hun
trein- en buskaartje in dit geval
zelf gaan betalen. De PvdA wil
nu dat deze groep het recht
krijgt de huidige studenten
kaart te behouden met bijbeta
ling. Dat geld kunnen ze bij On
derwijs lenen.
Slecht
Een idee dat zo slecht wordt ge
vonden, dat - en het tekent de
sfeer in de coalitie bij deze
kwestie - het door een coalitie
genoot al naar de pers werd ge
lekt nog voordat de PvdA er zelf
mee kon komen. Ritzen voelt er
ook weinig voor, omdat studen
ten voor de invoering van de
eersteOV-kaartin 1991 dit soort
ritjes zelf betaalden zonder dat
iemand piepte.
De kans is daardoor levensgroot
dat Ritzen straks de enige fan
van zijn eigen onderhandelings
resultaat is.
Stel dat Jo Ritzen zijn tegen
stander aan de onderhande
lingstafel weet te overbluffen,
nog wat extra geld bij elkaar
schraapt en de huidige OV-
kaart weet te handhaven. In dat
geval krijgt hij de handen van de
meeste Kamerleden wel op el
kaar. De oppositie is voor deze
variant, zonder overigens aan te
geven waar de minister dat ex
tra geld kan vinden.
Dat doet D66 wel. Het financië
le brein Bert Bakker heeft zo
maar 160 milj oen gulden gevon
den. Het Kamerlid snoept dat af
van het budget voor de verrui
ming van de aanvullende beurs
(voor studenten van minder
draagkrachtige ouders) en door
de basisbeurs de komende jaren
niet mee te laten groeien met de
inflatie.
Slappe knieën
Jammer genoeg voor D66 pik
ken PvdA en WD dit niet. De
socialisten niet omdat het ten
koste gaat van de lagere inko
mens; de liberalen niet omdat
het indruist tegen de afspraken
in het regeerakkoord. Bakker
wist immers al drie jaar geleden
dat op de studentenkaart 500
miljoen gulden bezuinigd zou
worden. VVD-woordvoerster
Monique de Vries vindt dat de
D66'er slappe knieën heeft ge
kregen nu de studenten plotse
ling 'au' roepen. De Vries vroeg
zich spottend af of de verkie
zingscampagne van D66 al was
begonnen. Deze „dubieuze
voorstellen" drijven bovendien
alleen de prijs van de kaart maar
verder op. En als dat bedrag van
160 miljoen zo gemakkelijk op
gehoest kon worden, wist de
WD wel een paar posten waar
dat geld beter aan besteed kon
worden. Op geen enkel moment,
zo waarschuwde De Vries, zal de
WD hiermee instemmen. „En
als Ritzen er toch mee komt, dan
hangt de minister", voegde zij er
in de wandelgangen dreigend
aan toe.
Geen kaart
Voor het eerst wees Ritzen pu
bliekelijk op de 'reële mogelijk
heid' dat de kaart helemaal ver
dwijnt. „Ik wil geen kaart tegen
elke prijs." In dat geval heeft hij
de volledige steun van de WD,
maar zal de rest van de Kamer
zijn hoofd eisen. Hoewel, D66
heeft vorig jaar nog geroepen
dat de huidige kaart ten dode
opgeschreven was en dat de stu
denten de 72,50 maar* in het
handje moesten krijgen. Wel
licht dat ook andere Kamerle
den er mee kunnen leven als
blijkt dat de NS stiekem met een
eigen reiskaart komt om deze
aantrekkelijke doelgroep als
nog de trein in te krijgen.
Zeer waarschijnlijk is het alle
maal niet. Vooral de PvdA heeft
het openbaar vervoer, de ver
keersveiligheid en het milieu
hoog in het vaandel staan. De
partij zal niet zomaar akkoord
gaan met de afschaffing van de
OV-kaart. Als plaagstoot ad
viseerde de PvdA'er Peter Reh-
winkel desnoods met rederij Lo
vers (die van de trein naar
IJmuiden) in zee te gaan. Ook in
dit geval zal Ritzen dus in het
zand bijten.
Lijnrecht in strijd met de bood
schap van zijn politieke baas,
smeekte Ritzen de Kamer voor
al niet creatief mee te denken.
'Laat het kabinet onderhande
len en wacht waarmee ik kom',
was het 'indringende verzoek'
van de geplaagde minister.
De boeienkoning uit Zoeter-
meer kan nu geen lastige Ka
merleden gebruiken om zich uit
zijn netelige positie te redden.
GPD
Studenten krijgen keer op keer te maken met het uitkleden van hun vervoersmogelijkheden.
foto Willem Mieras
Van het oorspronkelijk idee om studenten ee
kaart te geven die garant staat voor vrij reizen,;
weinig tot niets meer over. De afgelopen jaren;
gestaag geknabbeld aan de reismogelijkheden voo
studenten. Al vóór de komst van de reiskaart bleek dj1
het ministerie van Onderwijs het instrument van 'vr
reizen' gebruikte als een bezuiniging. Op de beurze
werd fors gekort. Doekje voor het bloeden was de 0\
kaart, waar bovendien de openbaar-vervoerbedrijve i
niet slechter van werden.
Nu. bijna zeven jaar na de invoering van de reiskad
wil minister Ritzen van Onderwijs wederom bezuinj
gen op de mogelijkheid tot vrij reizen voor de studen
ten. Ritzen moet geld vinden op zijn begroting om c
studiekosten te kunnen dekken. Weer gaat zijn eerst
gedachte in de richting van de OV-kaart. Enkele jare
geleden voerde hij - ook vanwege de hoge kosten - d
weekeinde- en weekkaart in. Nu wil Ritzen studente
die op kamers wonen verplichten een weekendkaart;
nemen. Voor thuiswonende studenten komt een weel
kaart beschikbaar.
De Tweede Kamer is verdeeld over het plan. Maar voo: I
lopig ligt er nog geen voorstel van de minister. Die is nc
druk doende te onderhandelen met de openbaar-vei
voerbedrijven. Tussen de twee partijen gaapt nog ee
gat van 50 tot 80 miljoen gulden. Ritzen riep de fractie
in de Tweede Kamer gisteren tijdens een kort debat o; i
even af te wachten. Een deel van de Tweede Kamer vi I
daar echter niets van weten. Zij wensen handhavir;
van het huidige stelsel.
De druk uit de Tweede Kamer zal nog wat moeten wor
den opgevoerd. Studenten hebben recht op de OV-kaai
in de huidige vorm. Zij zijn niet vergeten dat de reis
kaart is ingesteld als een tegemoetkoming voor bezui
nigingen, die op hun beurzen werden losgelaten. Alsd
reismogelijkheid nu nog verder wordt ingeperkt, da.
komt een aantal studenten in de problemen. Het dage
lijks provinciebestuur van Zeeland heeft al aandacl
gevraagd voor het specifieke probleem van de studen
ten in Zeeuws-Vlaanderen. Als de uitwonenden
verplichte weekendkaart krijgen, moeten zij een des
van de reis zelf gaan betalen. De passage van de Wester
schelde zorgt nu eenmaal voor een fors oponthoud.
Ritzen blijkt vooralsnog niet onder de indruk van dez
argumenten. Zijn belangrijkste zorgen betreffen op di i
moment het contract met de NS en busbedrijven. Maa
als hij dat rond krijgt, dan treft hij waarschijnlijk te
genstand in de Tweede Kamer. De partijen zijn drab'
doende financiële mogelijkheden te zoeken om het hui
dige systeem intact te laten. Het zou verstandig zijn vai
de minister als hij - met zoveel weerstand tegen de nieu i
we kaart - zich concentreert op handhaving van he
huidige systeem en zelf met een financiële dekkinj
komt. Dat bespaart hem in ieder geval een keihard;
confrontatie met de Tweede Kamer en de studenten.
door Dineke van der Burg
De irritaties tussen minis
ter Jorritsma (Verkeer
en Waterstaat) en de Tweede
Kamer nemen toe. Deze week
ontstond de zoveelste impas
se in de discussie over de aan
leg van een verdiepte spoor
baan bij Abcoude. Al drie
keer eerder werd hierover ge
sproken, zonder zicht op een
oplossing. Ook deze keer wist
Jorritsma geen meerderheid
van de Tweede Kamer achter
haar voorstel te krijgen.
Volgende week staan op
nieuw twee heikele onder
werpen op de agenda. Dins
dag spreekt de Kamer over de
aanleg van de A4, de snelweg
tussen Delft en Rotterdam.
Midden volgende week staat
ook het vervolgdebat over
Abcoude en een tunnel onder
de IJssel bij Kampen op de
Het is vrijwel onafwendbaar
dat Jorritsma tijdens beide
debatten opnieuw afstevent
op een keiharde botsing met
de Kamer. Alleen haar eigen
fractie blijft haar onvoor
waardelijk steunen. De dis
cussie over de tunnel onder
de IJssel is wel afgerond. Die
komt er niet, omdat uiteinde
lijk de PvdA de minister
steunde in de aanleg van een
goedkopere brug over de ri
vier. Coalitiepartij D66 hield
echter voet bij stuk en wilde
niet om gaan.
De discussie over de aanleg
van de A4, de tunnel bij
Kampen en de spoorlijn bij
Abcoude hebben alle drie een
aantal zaken gemeen. Minis
ter Jorritsma is niet bereid
meer geld in deze projecten te
stoppen dan hoogst noodza
kelijk is. Praten over een ver
diepte, laat staan een onder
grondse A4, een verdiepte
spoorbaan bij Abcoude of
een tunnel bij Kampen is
voor haar uit den boze. Veel
te duur, vindt zij. Dat zou be
tekenen dat andere projecten
niet uitgevoerd kunnen wor
den.
De oppositie en de regerings
partijen PvdA en D66 pleiten
juist steeds vaker voor een -
zoals dat in mooie woorden
heet - 'betere inpassing' van
snelwegen en spoorrails in de
omgeving. En dit betekent
dat zij de voorkeur geven aan
gedeeltelijke of helemaal on
dergrondse infrastructuur.
Omdat dit zoveel duurder is,
betekent dit uiteraard ook
dat een aantal projecten niet
kan worden uitgevoerd.
De Kamer heeft de minister
gevraagd een lijstje te maken
hoe zij tot de keuze komt van
infrastructurele projecten.
Een eerste aanzet hiervoor
stuurde zij een maand gele-
den naar de Kamer, maar die
werd als 'onvoldoende' be
stempeld. Het uiteindelijke
prioriteitenlijstje, 'het afwe
gingskader', wil zij pas vol
gend jaar afgeven.
Handreiking
Deze week heeft de minister
een kleine handreiking naar
de Kamer gedaan. Als de
fracties zélf kunnen aange
ven hoe de extra kosten voor
een verdiepte aanleg van een
spoortunnel bij Abcoude
(125 miljoen gulden) kunnen
worden opgehoest, wil de mi
nister hiermee waarschijn
lijk wel instemmen.
Om uit de impasse rondom de
A4 te komen, kan Jorritsma
eenzelfde gebaar naar de Ka
mer maken: als een meerder
heid van de Kamer dan per se
een verdiepte snelweg wil
hebben, moet ze zelf maar
aangeven waar die extra 400
miljoen gulden vandaan
moet komen. Indien ze voor
deze oplossing kiest, is dit
opnieuw een zwaktebod. Of,
zoals CDA'er Reitsma zich
hardop afvraagt: „Wat blijft
er dan nog te regeren over, als
ministers bij elk moeilijk
probleem de volksvertegen
woordiging vragen het zélf
maar uit te zoeken." Hij ver
wijst naar minister Dijkstal,
die ook radeloos zijn handen
in de lucht stak, toen hij er
niet uitkwam met de stads
provincies en uiteindelijk de
Kamer vroeg met een com
promis te komen.
De kans dat er een uitruil
plaats vindt tussen Abcoude
en de A4 is ixiet groot. Het ziet
er naar uit dat de besluitvor
ming x-ondom Abcoude en de
aanleg van de A4 op de lange
baan wordt geschoven en
over de verkiezingen wordt
heengetild. Minister Jorrits-
ma noch de coalitiepartijen
hebben behoefte aan een
hoogoplopend conflict. Uit
stel is de makkelijkste oplos
sing, maar toont tevens de'
zwakte van de minister aan.
GPD
van onze correspondent in Tel Aviv
Ad Bloemendaal
Een jaar geleden koos Israël Likuds Ben
jamin Netanyahu tot zijn minister-pre
sident. Ter herdenking van die nederlaag
voerde de linkse oppositie gisteren 'keihar
de en niet mis te verstane' actie. Alle compu-
tersites van linkse organisaties stonden op
zwart, zodat de horden rechtse Israëliërs die
regelmatig via het Internet afstemmen op
'Vrede Nu' of 'Meretz' flink op hun neus ke
ken.
Het is typerend voor de totale staat van ver
lamming in de Israëlische politiek. De link
se partijen voeren oppositie waar niemand
iets van merkt en rechts regeert zonder be
leid. In het afgelopen jaar is het Oslo-vre
desproces eerst in coma gex-aakt en daarna
overleden. Iedereen weet het, maar weini
gen durven de macabere waarheid onder
ogen te zien. Liever houden de partijen nog
de schijn op, zoals deze week bij de topcon
ferentie van Netanyahu en president Moe
barak van Egypte in Sharm el-Sheich.
Excuus
Dat Oslo moi-sdood is en dat Isx-aëliërs noch
Palestijnen zin hebben het nieuw leven in te
blazen, blijkt vooral uit de schijnargumen-
ten waarmee ze zich vex-zetten tegen een
hervatting van de onderhandelingen. Ne
tanyahu zegt dat hij pas weer wil praten als
de Palestijnse Autoriteit (PA) ex-nst maakt
met de bestrijding van de tei-reur en alle
overige in de verdragen vastgelegde ver
plichtingen nakomt. Het is minder een ar
gument dan een excuus.
De x-egering van Arafat bestrijdt militante
elementen in de Palestijnse samenleving zo
fanatiek dat de Palestijnse mensenx-echten
ernstig in het gedrang zijn gekomen. Ter
reuraanslagen tegen Israëliërs zijn zeld
zaam en uit niets is gebleken dat Arafat 'het
licht op groen heeft gezet', zoals premier
Netanyahu na de aanslag van maaxi in Tel
Aviv met grote stelligheid beweerde. En wat
het nakomen van verplichtingen befreft, is
de Palestijnse Autoriteit niet nalatiger dan
de Israëlische regering.
PA-px-esident Arafat houdt vol dat hij het
vredesoverleg zal blijven boycotten zolang
Israël doorgaat met de bouw van nederzet
tingen. Het verschijnen van de eerste bull
dozers bij Har Horna, de omstreden Israëli
sche wijk in een Arabisch deel van
Jeruzalem, was voor hem de druppel die de
emmer deed overlopen. De nederzettingen-
bouw is in strijd met de Oslo-akkoorden,
zegt Arafat. Maar hij moet beter weten. Pre
mier Rabin, op zoek naar meerderheids-
steun in de Knesset, stond er destijds op dat
zoiets niet in de overeenkomst zou worden
vermeld.
Brief
Het Israëlische dagblad 'Ha'aretz' voerde
deze week een vraaggesprek met Arafat.
Het leverde weinig meer op dan de gebrui
kelijke handvol ontwijkende en niet ter za
ke doende antwoorden.
Opmerkelijk was alleen wat Ai*afat zei over
zijn reden voor het staken van het overleg.
„In de Oslo-akkoorden staat niets over het
stopzetten van de nederzettingenbouw",
merkt de interviewer op. Arafat antwoordt:
„Niet waax: Netanyahu moet ze maar eens
goed nalezen. De Amerikanen hebben ons
bijvoorbeeld een brief met garanties gege
ven die is ondertekend door meneer Baker
(voor de Madrid-conferentie van 1991). En
zij zeggen dat er geen demografische wijzi
gingen mogen worden uitgevoerd in de Pa
lestijnse gebieden, met inbegrip van Oost-
Jeruzalem. Netanyahu was in Madrid, dus
hij kan niet zeggen dat hij nergens van
weet."
De brief van Baker bevat niet meer dan een
Amerikaanse geruststelling, waarmee hij
de Palestijnen naar Madrid wilde lokken.
Ze is geen overeenkomst tussen Israël en de
Palestijnen en heeft niets te maken met de
Oslo-akkoorden. Met andere woorden: Ara
fat geeft toe dat de tekst van Oslo hem wat
de nederzettingenbouw betreft met lege
handen laat staan.
Dat is de letter. Maar hoe zit het met de veel
bezongen 'geest van Oslo', die sfeer van on
derling vertrouwen en die gezamenlijke
hoop op een betere toekomst? Die geest is
precies een jaar geleden in paniek op de
vlucht geslagen, toen Israël Shimon Peres
verruilde voor Netanyahu. De nieuwe pre
mier heeft van het begin af aan gedaan wat
hij in zijn verkiezingscampagne had be
loofd, namelijk niet meer van Oslo in de
praktijk brengen dan waartoe Israël mini
maal was verplicht.
En zelfs dat absolute minimum - de terug
trekking uit een deel van Hebron en de vrij
lating van vrouwelijke gevangenen - wilde
Pinda-mannetje
Een zwartventer uit het land
der Rijzende Zon, zo'n een
voudig Pinda-mannetje, zal
terecht moeten staan voor zijn
drang naar materieel gewin.
Vakantiegangers in Oostka-
pelle waren zijn doelwit. Een
reepje chocolade van een dub
beltje ging van de hand voor
zestig cent, een pindatabletje
voor 40 cènt en ook de zuurtjes
en Amerikaanse kauwgom
verwisselden voor woekerprij
zen van eigenaar. Tot de amb
tenaar van de prijsbeheersing
ingreep.
Krantenstaking
Nederland zal in de loop van
de volgende maand misschien
Een Palestijnse herder op een ezel leidt zijn geiten langs een graafmachine op het omstreden
bouwterrein van Har Horna in Oost-Jeruzalem. foto Greg Marinovich/AP
hij pas uitvoeren onder* de druk van Pales
tijns geweld en Amerikaanse overredings
kracht. Omdat hij nooit in Oslo heeft ge
loofd, is Netanyahu ook nooit besmet
geraakt door het 'Oslo-virus'. Dat hij met de
nederzettingenbouw niet handelt 'in de
geest van Oslo', kunnen de Palestijnen hem
dus moeilijk verwijten.
Stiefkind
Voor Netanyahu is Oslo een stiefkind, iets
dat hem is opgedrongen en waarvan hij het
liefst zo snel mogelijk wil worden verlost.
Zijn alternatief voor het Oslo-proces houdt
hij vooralsnog geheim, als het al bestaat,
maar hij weet precies te vertellen hoe het af
loopt. Israël zal op de Westelijke Jordaanoe-
ver niet meer dan een symbolisch gebaar
maken als het gaat om het opgeven van be
zet gebied. Een Palestijnse staat zal voor-
eeuwig een luchtspiegeling blijven en een
compromis inzake Jeruzalem is ondenk
baar.
De crisis in het vredesproces heeft niets te
maken met nederzettingenbouw of terreur
bestrijding. maar alles met het ontbreken
van ieder uitzicht op vruchtbare onderhan
delingen over de definitieve status van de
bezette gebieden. Het Oslo-proces is dood.
Geen topconferentie' tussen Netanyahu en
geen hervatting van de Palestijns-Israëli^
sche onderhandelingen kunnen het meer tot
leven wekken. GPD
ook op een weekdag het dage
lijkse krantje moeten missen.
De minister van economische
zaken wil de maandelijkse
toewijzing van papier terug
brengen van 2300 naar 2000
ton. De krantenwereld protes
teert. De behoefte aan nieuws
is groot en de dagbladbericht
geving toch al beperkt.
Lof voor landbouw
De Franse landbouwers die
momenteel een bezoek bren
gen aan Zeeland, zijn vol lol
over de goede organisatie b
het herstel van de landbouw
op Walcheren. „Het is g
dat de jongens dit eens zien",
zei de groepsleider, „want in
Frankrijk gaat de organisatie
niet altij d even vlot.
Uitgever:
W. F. de Pagter
Hoofdredactie:
A L. Oosthoek
M van Zuilen (adjunct)
Centrale redactie:
Postbus 18,
4380 AAVIissingen,
Tel. (0118) 484000;
Redactiefax: (0118) 470102.
's avonds op zondag t/m
vrijdag: vanaf 19.00 uur.
in het weekeinde:
verwijzing via de
telefonische boodschap
op de kantoren.
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10.
Postbus 18,
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000.
Middelburg: Markt 51
4331 LK Middelburg
Tel (0118)681000
Goes: Voorstad 22.
4461 KN Goes
Tel. (0113) 273000.
Terneuzen: Axelsestraat 16,
4537 AK Terneuzen
Tel. (0115) 694457.
Axel: Nassaustraat 15,
4571 BK Axel.
Tel. (0115) 568000.
Zierikzee: Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee.
Tel. (0111)415380.
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur.
Openingstijd Middelburg
van 08.00 tot 16.30 uur.
Openingstijd Zierikzee
8.30-17.00 uur.
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur.
Bezorgklachten: maandag
t/m vrijdag, op de kantoren
gedurende de openingslijden;
zaterdags tot 14 00 uur:
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen.
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20 30
tot 22.00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur-
Tel. (0118) 484000
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 92.85,
franco per post 122,00;
per maand 34,00
per jaar 356,50.
franco per post 471.50
bij automatische afschrijving
per termijn 1.50 korting
losse nummers
maandag t/m vrijdag 1,75.
zaterdag 2.50 p.st. (alle
bedragen inclusief 6 pet btw)
Postrek.nr.: 3754316
t.n.v. PZC ab rek. Vlissingen
Advertentietarieven:
180 cent per mm; minimumprijs
per advertentie 27,-,
ingezonden mededelingen
2,5 x tarief.
Voor brieven bureau va'n dit blad
7,- meer.
Volledige tarieven met
contractprijzen op aanvraag
(alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet. btw).
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B.V.
Vlissingen
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV
Wegener Arcade NV