De kleinste ruimtewagen Rijdend op expeditie PZC Debuut Kangoo auto motorfiets 37 Daihatsu Move X Verhuur van VW-campers Zijspan Honda Blackbird Nieuw krachtig pedaal Meldpunt fietsers voor gevaarlijke trucks zaterdag 24 mei 1997 Datje in een Rolls-Royce of Bentley de aandacht trekt, is vrij normaal. Maar dat je dat nu ook kunt doen in een Daihatsu is toch wel heel bijzonder. Ik kan mij niet voor de geest kan halen ooit met een auto zoveel reacties te hebben gekregen als tijdens het rondrijden met de Move X. Positieve, maar ook veel, zeer veel negatieve reacties. Wat ik kon horen liep uiteen van 'wat een leuk autootjetot 'dit is toch geen auto!' Dat is het dus wel en wel een met zeer praktische kanten en veel ruimte. Daarover straks meer. Deze kleinste ruimtewagen is in zijn vaderland Japan waanzinnig populair. Een van zijn grote voordelen is de prijs, die be gint onder de twintig mille. Jonge gezinnen met een smalle beurs, die toch een praktische auto met veel ruimte willen hebben, moeten be slist eens een proefrit gaan maken. Zij zullen verbaasd zijn, niet zo zeer over de rij-eigenschappen, maar over wat je allemaal met het interieur kunt doen. Zelfs de kin derstoel kan rechtop mee. Zijn opvallendheid heeft de Move voornamelijk te danken aan de hoge en smalle vorm. Dat laatste betekent dat de passagiers, al dan niet gewild, lekker dicht tegen el kaar aan zitten - zonder meer een pluspunt voor verliefden. De stoe len achterin kunnen elk apart naar voren worden geschoven waar door de beenruimte weliswaar kleiner wordt, maar de hond meer leefruimte kan krijgen. Maar bij schuiven blijft het niet. Wie een klein, maar fijn en tot pitttige prestaties in staat. Een pittige rij stijl wordt echter 'beloond' met een pittig geluid, waardoor een gesprek op luide toon moet wor den gevoerd. Door het geluid denk je overigens harderte rijden dan in werkelijkheid het geval is. Schakelen Aan het viercilindertje is een vijf- versnellingbak gekoppeld die met een vrij lange pook moet worden bediend. Het schakelen gaat pro bleemloos. Een aardige vondst is dat Daihatsu in de knop van de versnellingspook een gleufje heeft aangebracht, waar de duim bij het schakelen in valt. Wie een hekel heeft aan schakelen kan tegen bij betaling van f 2575 een (drietraps) automaat aanschaffen. Ondanks het feit dat de Move geen stuurbe krachtiging (ook niet leverbaar) heeft, stuurt hij licht. Remmen gaat met schijfremmen voor en trommels achter. Voor elektrisch bedienbare ra men, dakrailings en centrale deur vergrendeling wordt bij de Move X niets extra's in rekening ge bracht. Voor een derde remlicht en een wis/was-installatie op de ach-, terruit wel: respectievelijk f 7 5 en f 39,95. Een dakspolier, inclusief dei'de remlicht, kost f 595. Een vervelend minpuntje is het ontbreken van een alarmbliepje dat de bestuurder erop attent maakt dat hij (vooral overdag bij mist bijvoorbeeld) vergeten is het licht uit te doen. Nog makkelijker is het uitschakelen van de verlich ting, zoals bijvoorbeeld bij Fiat, via het contactslot te laten verlo pen. Contact af betekent tevens het doven van de verlichting en/of de radio. Zoals vele dingen klein zijn bij de Move is de accu ook klein, waardoor hij zeer snel leeg is. Ook een minpunt is dat er geen airbag van huis uit wordt gemon teerd. Pluspunt is wel dat de klapzak voor een vriendenprijsje van f495 kan worden gemonteerd. De ac- cessoirelijst van de Move is zo lang dat de koper zijn eigen Move kan samenstellen, waardoor hij nóg opvallender wordt. Henk Lambregtse forse koelkast rechtop wol vervoe ren, haalt er gewoon een of twee stoelen uit. Ook is het mogelijk de rugleuningen om te klappen, waardoor ze dienst kunnen doen als tafeltjes. Dit zou kunnen ver klaren waarom de zittingen, he laas ook die voorin, wat vlak zijn. Bagage Binnenkomen is geen probleem. De Move telt vijf portieren en dat zijn er dan ook echt vijf. Vooralhet achterste is voor het laden en los sen makkelijk. Staan de achterste stoelen in de achterste stand, dan rest er niet al te veel bagageruimte en dat wordt nog eens nadelig be ïnvloed door de twee grote op- bergbakken die aan de binnen kant van de achterste deur zijn aangebracht. Voor de bagage (ski's bijvoorbeeld) kan eventueel nog worden uitgeweken naar het dak. Om dit te bereiken is het handig om een laddertje te laten monte ren. De kosten daarvan zijn onge veer duizend gulden. Hoog en smal heeft ook zijn nade len. Daarmee moet tijdens het lij den geducht rekening worden ge houden. Bij harde wind is het zaak de snelheid aan te passen en vooral extra op te letten bij het inhalen van vrachtwagencombinaties: de Move wil dan zijn naam wat al te letterlijk gaan nemen en rare be wegingen uithalen. Hoewel het motortj e best hard wil moet met beleid worden gereden. Het vierpittertje met gewoon twee klepjes per cilinder is weliswaar De relatief luxe uitrusting die Daihatse zijn Gran Move geeft, duidt aan dat de fabrikant het model als 'trendy vrijetijdsauto' brengt. Rampeer- en caravanvakanties zijn in ons land heel populair, maar niet ieder kan of wil een caravan aanschaffen. Voor wie echt op trektocht wil gaan in plaats van zich op één camping te vestigen is een kampeerauto mooier, doch daarvoor geldt nog sterker dat velen een camper niet kunnen of willen betalen. Volkswagen, met in zijn gamma campers van Westfalia en Karmann, bedacht een creatieve oplossing en verhuurt sinds vorig jaar deze campers ook via al zijn dealers. Voor een ongeveer vergelijk baar bedrag als de huur van een vakantiehuisje kan men er over beschikken. Er zitten nu vijf modellen in het verhuurprogram- ma, alle met vier slaapplaatsen. Het simpelste type is er bovendien in drie versies. De huurprijzen lo pen van f. 675,- voor een week in het laagseizoen met het eenvou digste model, tot f. 1850,- in het hoogseizoen met het grootste en meest luxe model. Daarbij mag duizend kilometer gereden worden zonder extra kos ten. All-risk verzekering en een hulp-pas om bij elke Europese VW dealer in noodgeval reparatie te laten uitvoeren zijn inbegrepen. Alleen de brandstof is voor eigen rekening. Om een idee te geven: de diesel-camper die wij probeerden deed het bij rustig vakantietempo voor een verdienstelijke 1:10. Een deel van de route moest er tegen hellingen op gezwoegd worden, dan steeg het verbruik naar 1:7. Transporter Als basis voor de huurcampers dienen de bekende VW Transpor ter en sinds kort ook de grotere LT bedrijfswagen. Op één versie na hebben ze alle een dieselmotor. Nieuw in het gamma zijn de Kar mann Colorado en Missouri, met 2,4 liter vijfcilinder turbodiesel van 75 kW/102 pk en zeer luxe, warm aandoende binneninrich ting. Wij trokken op proef een week rond met de wat zakelijker aangeklede, doch ook zeer com plete Karmann Cheetah. Die be schikt over een 2,4 liter diesel zon der turbo (57 kW/78 pk), maar net sterk genoeg in heuvelachtige streken, zoals onze reisbestem- ming Schotland. Bij oplopende huurprijs krijgt men een camper met meer ruimte en voorzieningen. Het type dat wij meekregen had, naast een keuken met kookstel en een standkachel voor het woongedeelte, zelfs een complete badkamer met chemisch toilet en een koelkast in plaats van een koelbox. Moeten in kleinere typen de voorstoelen in de cabine gedraaid worden om een vierzits woonopstelling te krijgen, de gro tere hebben achter de cabine twee banken in het woondeel, of zelfs een driezijdige rondzit. Voorzieningen Het kostte wat moeite om alle voorzieningen op te sporen die 'onze' Cheetah biedt. Er wordt een tas vol gebruiksaanwijzingen bij geleverd, eigenlijk had de dealer tevoren een instructievideo horen te sturen, meldt de VW importeur. Toch zou het ook goed zijn als de importeur de stapel gebruiksaan wijzingen bundelde tot een over zichtelijk naslagboek. Als novice in het kampeerwezen was het nu flink zoeken naar water- en gas kranen, bediening van de kli maatregeling, ledigen van het che misch toilet en zo meer. Buiten dat is het goed en makke lijk wonen in zo'n camper. In prin cipe is alles wat maar nodig is aan boord, op een kampeerplaats hoeft hooguit het bijgeleverd snoer in een beschikbare 220 Volt aansluiting gestoken te worden. Dan kan de van huis meegenomen koffiezetter aan, en worden de ex tra accu voor het woondeel en de normale auto-accu automatisch bijgeladen. Dat is alles, behalve dat voor de nacht het zitgedeelte tot tweepersoons bed omgebouwd moet worden. Kinderen kunnen handig onder- gebracht worden in de slaap-al- koof boven de cabine. Ook vol wassenen passen daarin, met de beperking dat ze niet veel langer dan 1 meter 80 moeten zijn. Doch dat is de maat die in de hele cam per wel ongeveer als maximum geldt, wil men overal normaal rechtop kunnen staan. Op zich is ook het rijden met de camper niet moeilijk, maar enige voorbereiding is zeker een goed idee. Het rijden geeft nogal een trucker-gevoel, voor wie niet ge wend is aan iets groters dan perso nenauto's. Het prestatieniveau en vooral de omvang van het voertuig vragen een aangepast rijgedrag. De Cheetah blijkt op een vlakke snelweg in staat circa 120 km/h te bereiken, met een camper die wet telijk als personenauto geldt is dat toegestaan, in tegenstelling tot bij een auto/caravan combinatie. Niettemin dient de rij der rekening te houden met een heel beperkte inhaal- acceleratie, dus net als een trucker ruim vooruit te zien of in halen verantwoord is. Remmen gaat ook niet zo snel. De besturing werkt makkelijk genoeg, de koersstabiliteit en zijwind-gevoeligheid vallen abso luut met tegen. Maar het manoeu vreren kent nogal wat beperkin gen. De binnenspiegel toont vrijwel uitsluitend het woondeel. In de buitenspiegels is deels de verbrede woonopbouw zichtbaar, zodat midden achter de auto een fors stuk weg onzichtbaar blijft, waarin meerdere achterliggende auto's kunnen schuilen. Met de lengte van zes meter, breedte van 2,17 meter en hoogte van 2,80 meter (exclusief eventu eel op het dak gebonden lading) moet terdege rekening gehouden worden. De auto past niet in par keergarages, of gewone parkeer vakken, en in smalle straten is het oppassen. Een algemeen nadeel van een camper ten opzichte van een auto met cax-avan: als je vanaf de camping-standplaats bood schappen wilt doen of een dag tochtje kan de caravanner alleen zijn auto pakken, maar moesten wij de camper met alles erop en er aan nemen. Dat is de onhandige keerzijde van het voordeel dat je heel vlot van de ene naar de andere standplaats kunt reizen met een camper. En als het mag desnoods overal langs de weg kunt wonen: stoppen en handrem aantrekken, dan is het rijdend huis bewoonbaar. Er zijn genoeg avonturiers die dat ideaal vinden, maar niet circa een ton op tafel kunnen bx'engen, de prijs voor een comfortabele eigen kam peerauto. Dus is VW's camper- verhuur bepaald een uitkomst. Peter Fokker Zijspanboinver EML uit Neede heeft onlangs het Speed 2000 zijspan geschikt gemaakt voor aanbouw aan de razendsnelle Honda CBR 1100 XX Super Blackbird. Het 'bakje' is standaard uitgerust met zij- spanrem, bekleding in passagiers- en bagageruimte en een gewijzigd HCAD-veersysteenx. De wielbouten en alle remleidingen van de combi natie zijn in roestvrij staal uitgevoerd. De nieuwe combinatie zal - mede door de 164 pk die de Honda standaard weet op te hoesten - ongetwijfeld een van de snelse driewielex's worden ooit gebouwd. Een soort Porsche op drie wielen dus. Het zijspan zal rond de f. 23.500,- gaan kosten. Inclusief om- en aan bouw en spuitwei'k maar exclusief de Super Blackbix'd die nieuw f. 28.995- kost. Een uitgebreide accessoirelijst toont de ingrediënten voor verdere voertuigverfraaiing. (GPD) Een fietser die op de pedalen gaat staan om kracht te zetten, zwaait zijnfiets ritmisch heen en weer. Die beweging is nutteloos en kan be ter worden omgezet in voorwaartse kracht. Dat kan alleen met een an der type pedaal. De Limbxxrgse fysiotherapeut Math Buck heeft zo'n pedaal ontworpen. Er is niets bijzondex-s aan te zien, alleen de as is van afwijkende con structie. Bij elke slag omlaag gaat het pedaal automatisch 1,2 centime ter opzij. Als het pedaal weer omhoogkomt, neemt het de noi-male stand weer in. Alle kracht van de fietser wordt op die manier omgezet in voor waartse beweging. De fiets blijft keux-ig rechtop, ook bij staan op de pe dalen. Een gi'oep van tien geoefende fietsers, waaronder topsporters, heeft de pedalen uitvoerig getest onder begeleiding van de universiteit van Maastricht. Fietsen met het nieuwe type pedalen levert een extra rende ment van gemiddeld 4,2 procent op. Buck heeft inmiddels octx-ooi op zijn vinding aangevraagd. Diverse top sporters maken al gebruik van de nieuwe pedalen. De internationale wielerbond UCI heeft toestemming verleend om de nieuwe pedalen in wedstrijden te gebruiken. De fietsersbond ENFB heeft een meldpunt ingesteld om vrachtwagens te kunnen registre ren die zeer gevaarlijk zijn voor fietsers en voetgangers. De bond probeert daarmee te bereiken dat de betreffende transportbedrijven hun trucks op korte termijn veili ger maken. Het gaat om verouderde vracht wagens die niet voorzien zijn van een deugdelijke afscheiding aan de zijkant. Fietsers en voetgan gers lopen het risico in een bocht tussen voox- en achterwielen be klemd te raken en overreden te worden. Per jaar komen op deze wijze dertig fietsers en voetgan gers om het leven en raken er tach tig zwaar gewond. Sinds januari vorig jaar is wette lijk vastgelegd, dat nieuwe vi'achtwagens moeten zijn voor zien van open zij-afsclierming tussen voor- en achterwielen in de vorm van stroken metaal met der tig cm tusserxruimte. Een nog be- tei'e voorziening is de gesloten zij- afscherming, die de open ruimte volledig afdekt, maar die is niet verplicht. Lang niet alle fabrikan ten van vrachtauto's nxsten hun voertuigen met zij-afschenning uit. Meestal moet het transportbe drijf de voorzieningen apait laten aanbxengen. De ENFB zou het liefst de gesloten zij-afscherming wettelijk ver plicht zien, maar daax-voor zijn maatregelen op Europees niveau noodzakelijk. Minister Jorritsma stimuleert de transportsector om op vrijwillige basis over te gaan tot gesloten zij-afscherming. De fietsersbond is overgegaan tot instelling van een meldpunt voor onveilige vrachtwagens, om de betreffende transportbedrijven te kunnen vei'zoeken hun wagen park aan te passen. Het adres van het meldpunt is postbus 2828, 3500 GV Utrecht. De melding dient gegevens te be vatten over het kenteken van de vrachtwagen, naam en adres van het transportbedrijf en eventueel het bedrijf dat bevoorraad wordt. Theo van der Kaaij Nieuws in het kort De vrijetijdsbestseller Renault Kangoo. Het sterke vermoeden rees al dat het uitzonderlijke Pangea-studiemodel, een nieuwtje van Renault op de au toshow van Genève in maart, een voorbode was van de ver wachte nieuwe mini-besteller. Volgend jaar komt die nieuwe Express. Het debuut van de Kangoo, op de autoshow van Barcelona bevestigt nu dit ver moeden. Die lijkt inderdaad sterk op de Pangea, met zijn ho ge bouw en korte, ronde neus. Een beetje veri'assend is dat de Kangoo vooi-af gaat aan een nieuwe Expi'ess, het is geen be steller maar een vrijetijds-per- sonenauto. Hij wordt vanaf eind dit jaar op de markt ge bracht. Aan de andei"e kant deed de voorloper Pangea meteen sterk denken aan de succesvolle Peu geot Partner en Citroen Berlin- go. Bekroond als bestelwagen van het jaar, doch tevens gepx-o- moot in personenautoversie, als compacte en betaalbare ruimtewagen. Dat kon Renault niet op zich laten zitten, van daar de Kangoo. In formaat komt deze overeen met de genoemde Peugeot/Ci- troën. Hij heeft een driezits achterbank met daarachter een heel fox-se bagageruimte. Heel aparts is wel een schuifdeur rechtsachter, net als in grote bestelwagens. Renault wijst op een simpele kunststof binnenafwerking, 'makkelijk met een spons af- wasbaar' als je met de auto naar het strand of de bossen trekt voor sportieve vrijetijds besteding. Technisch houdt de Kangoo veel verwantschap met de huidige Expi-ess: dezelfde wielophanging, keus uit 1,2 of 1,4 liter benzinemotoi-en of een 1,9 liter diesel. BMW Z Coupé Het gonsde al langer van ge ruchten dat BMW een gesloten versie van zijn Z3 roadster zou bx-engen. Daarbij werd gespe culeerd op Z5 als benaming. Nog onzeker is of die aandui ding klopt, het model is nu als 'prototype' onthuld. BMW's Motorsport-afdeling, die bij zondere modellen in kleine op laag bouwt, zou de coupé op pi-oef hebben gemaakt met hun beestachtig sterke nieuwe M Roadster als basis. Het tijdstip van introductie zou nog niet vaststaan. Op de auto show van Frankfux-t in septem ber verwachten we evenwel de definitieve aankondiging van de Z coupé. Niet alleen met de woeste Mo torsport krachtbron, ook met de gewone 2,8 zescilinder zoals de Z3 kent. Vandaar dat gegokt wordt op de aanduiding Z5, daar de zescilinder coupé dich ter op de 5- serie dan de 3-serie sedans zou aansluiten. Hoewel achteraf altijd nog een goedko per viercilinder versie kan ko men, als de coupé goed aan slaat. Luxe Fords Steeds meer profileert Ford zich als een 'prijzenkraker', die allerlei meex-uitvoei-ingen zon der meerprijs levert en daar mee de concui-rentie hoofdpijn bezorgd. Nu heeft Ford weer stunts om de vraag naar duux-dere modej- len te bevorderen. Zonder meerprijs levert men de hele zo mer automatische transmissie in de Scorpio 2.3 en de Galaxy ruimtewagen met 2.3 of 2.8 mo tor, een cadeau van vier- tot vijfduizend gulden. Permanent wordt vanaf juni de meest luxe versie Ghia van de Mondeo op gewaardeerd met airco, dikke wielen, een radio/cassettespe- ler en dubbele centrale vergrendeling met afstandsbe diening. Met een prijsvoordeel van tweeduizend gulden, zegt de impoi-teur Doch Ford geeft niet alles zomaar weg. De Ghia- versie wordt f. 3500 duui-der. Alleen kostte voorheen het bij bestellen van de genoemde za ken die vooxiaan standaard zijn nog meer. Hyundai Door uitwisseling van motoren tussen enkele modellen ver breedt Hyundai zijn gamma. Uit het kleinste model Excel plant mende 1,5 liter over in de middenklasser Lantra, tot nu alleen met 1.6 of 1.8 motor levex-baar. Die laatste wordt vervangen door de sterkere tweeliter uit de Hyundai Coupé. Beide nieuwe motorkeuzen zijn voor zowel de Lantra sedan als stationcar beschikbaar. De eenvoudigste Lantra (1.5 GL sedan, f. 28.950) wordt zo tweeduizend gulden goedko per dan de voormalige basis versie 1,6 GL, zij het eerder door op uitrusting te bezuini gen dan dankzij de kleinere motor. Hyundai kampt met teruglo pende verkopen, daar moet wat aan gebeuren. Het treft dan dat ook de allang beloofde 1.6 ver sie van de Coupé aantreedt, met een motor uit de Lantra. De vraag is of daar veel interesse voor komt, hij kost slechts dui zend gulden minder dan de be staande tweeliter uitvoering. Waarover op te merken valt dat die plots voor f. 36.950 in de lijst staat, zomaar drieduizend gulden minder dan voorheen. Peugeot-occasions Met Engeland als voorbeeld is Peugeot in ons land bezig de presentatie van de beste ge bruikte auto's bij dealers te ver beteren. De 'Leeuwekeur' oc casions (wat volgens de nieuwe spelling eigenlijk LeeuweN- keur moet worden) komen er nog verzorgder en in een ver fraaide ambiance bij te staan, Aan de uitgebreide garantie op die auto's, van maximaal vijf jaar oud en met niet meer dan 150.000 km op de teller, wordt dubbele ANWB-keuring toe gevoegd. Ze worden gekeurd voor ze de showroom in gaan, en nogeens herkeurd ten bewij ze voor de klant dat gevonden gebreken echt verholpen zijn. Een Brits kwaliteitsbureau gaat controleren of dealers de betere occasion-presentatie naar behoren toepassen. Nu is die bij 25 dealers doorgevoerd, eind van het jaar moeten het er 75 zijn. Peugeot nam Engeland als voorbeeld omdat daar de twee dehands-markt uitei'st belang rijk is, en daarbij dus streng op kwaliteit wordt gelet. Men noemt veelzeggende cijfers: tien jaar geleden werden aan de andere kant van de Noordzee al zes miljoen gebnxikte auto's verkocht tegen twee miljoen nieuwe, nu (1996) is de verhou ding zelfs 8 tegen 1,9 miljoen. In waarde ovexireft de tweede hands markt nu de nieuwver- koop. Zover is het hier nog niet, maar in Nederland worden ook al ruim dubbel zoveel gebruikte als nieuwe auto's vei'kocht. De tot coupé omgebouwde BMW Z 3. Op de camping de netstroomstekker erin (voor het rechter achterwiel) en de Cheetah is klaar voor bewoning. Met fietsenrek achterop en zonneluifel opzij is hij compleet uitgerust.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 37