De kleinste
ruimtewagen
Rijdend op expeditie
PZC
Debuut Kangoo
auto motorfiets
37
Daihatsu
Move X
Verhuur van
VW-campers
Zijspan Honda Blackbird
Nieuw krachtig pedaal
Meldpunt fietsers voor
gevaarlijke trucks
zaterdag 24 mei 1997
Datje in een Rolls-Royce of
Bentley de aandacht
trekt, is vrij normaal. Maar
dat je dat nu ook kunt doen in
een Daihatsu is toch wel heel
bijzonder. Ik kan mij niet voor
de geest kan halen ooit met
een auto zoveel reacties te
hebben gekregen als tijdens
het rondrijden met de Move X.
Positieve, maar ook veel, zeer
veel negatieve reacties. Wat ik
kon horen liep uiteen van 'wat
een leuk autootjetot 'dit is
toch geen auto!' Dat is het dus
wel en wel een met zeer
praktische kanten en veel
ruimte. Daarover straks meer.
Deze kleinste ruimtewagen is
in zijn vaderland Japan
waanzinnig populair. Een van zijn
grote voordelen is de prijs, die be
gint onder de twintig mille. Jonge
gezinnen met een smalle beurs, die
toch een praktische auto met veel
ruimte willen hebben, moeten be
slist eens een proefrit gaan maken.
Zij zullen verbaasd zijn, niet zo
zeer over de rij-eigenschappen,
maar over wat je allemaal met het
interieur kunt doen. Zelfs de kin
derstoel kan rechtop mee.
Zijn opvallendheid heeft de Move
voornamelijk te danken aan de
hoge en smalle vorm. Dat laatste
betekent dat de passagiers, al dan
niet gewild, lekker dicht tegen el
kaar aan zitten - zonder meer een
pluspunt voor verliefden. De stoe
len achterin kunnen elk apart naar
voren worden geschoven waar
door de beenruimte weliswaar
kleiner wordt, maar de hond meer
leefruimte kan krijgen. Maar bij
schuiven blijft het niet. Wie een
klein, maar fijn en tot pitttige
prestaties in staat. Een pittige rij
stijl wordt echter 'beloond' met
een pittig geluid, waardoor een
gesprek op luide toon moet wor
den gevoerd. Door het geluid denk
je overigens harderte rijden dan in
werkelijkheid het geval is.
Schakelen
Aan het viercilindertje is een vijf-
versnellingbak gekoppeld die met
een vrij lange pook moet worden
bediend. Het schakelen gaat pro
bleemloos. Een aardige vondst is
dat Daihatsu in de knop van de
versnellingspook een gleufje heeft
aangebracht, waar de duim bij het
schakelen in valt. Wie een hekel
heeft aan schakelen kan tegen bij
betaling van f 2575 een (drietraps)
automaat aanschaffen. Ondanks
het feit dat de Move geen stuurbe
krachtiging (ook niet leverbaar)
heeft, stuurt hij licht. Remmen
gaat met schijfremmen voor en
trommels achter.
Voor elektrisch bedienbare ra
men, dakrailings en centrale deur
vergrendeling wordt bij de Move
X niets extra's in rekening ge
bracht. Voor een derde remlicht en
een wis/was-installatie op de ach-,
terruit wel: respectievelijk f 7 5 en f
39,95. Een dakspolier, inclusief
dei'de remlicht, kost f 595.
Een vervelend minpuntje is het
ontbreken van een alarmbliepje
dat de bestuurder erop attent
maakt dat hij (vooral overdag bij
mist bijvoorbeeld) vergeten is het
licht uit te doen. Nog makkelijker
is het uitschakelen van de verlich
ting, zoals bijvoorbeeld bij Fiat,
via het contactslot te laten verlo
pen. Contact af betekent tevens
het doven van de verlichting en/of
de radio. Zoals vele dingen klein
zijn bij de Move is de accu ook
klein, waardoor hij zeer snel leeg
is. Ook een minpunt is dat er geen
airbag van huis uit wordt gemon
teerd.
Pluspunt is wel dat de klapzak
voor een vriendenprijsje van f495
kan worden gemonteerd. De ac-
cessoirelijst van de Move is zo lang
dat de koper zijn eigen Move kan
samenstellen, waardoor hij nóg
opvallender wordt.
Henk Lambregtse
forse koelkast rechtop wol vervoe
ren, haalt er gewoon een of twee
stoelen uit. Ook is het mogelijk de
rugleuningen om te klappen,
waardoor ze dienst kunnen doen
als tafeltjes. Dit zou kunnen ver
klaren waarom de zittingen, he
laas ook die voorin, wat vlak zijn.
Bagage
Binnenkomen is geen probleem.
De Move telt vijf portieren en dat
zijn er dan ook echt vijf. Vooralhet
achterste is voor het laden en los
sen makkelijk. Staan de achterste
stoelen in de achterste stand, dan
rest er niet al te veel bagageruimte
en dat wordt nog eens nadelig be
ïnvloed door de twee grote op-
bergbakken die aan de binnen
kant van de achterste deur zijn
aangebracht. Voor de bagage (ski's
bijvoorbeeld) kan eventueel nog
worden uitgeweken naar het dak.
Om dit te bereiken is het handig
om een laddertje te laten monte
ren. De kosten daarvan zijn onge
veer duizend gulden.
Hoog en smal heeft ook zijn nade
len. Daarmee moet tijdens het lij
den geducht rekening worden ge
houden. Bij harde wind is het zaak
de snelheid aan te passen en vooral
extra op te letten bij het inhalen
van vrachtwagencombinaties: de
Move wil dan zijn naam wat al te
letterlijk gaan nemen en rare be
wegingen uithalen.
Hoewel het motortj e best hard wil
moet met beleid worden gereden.
Het vierpittertje met gewoon twee
klepjes per cilinder is weliswaar
De relatief luxe uitrusting die Daihatse zijn Gran Move geeft, duidt aan dat de fabrikant het model als 'trendy
vrijetijdsauto' brengt.
Rampeer- en caravanvakanties zijn
in ons land heel populair, maar niet
ieder kan of wil een caravan
aanschaffen. Voor wie echt op trektocht
wil gaan in plaats van zich op één
camping te vestigen is een kampeerauto
mooier, doch daarvoor geldt nog sterker
dat velen een camper niet kunnen of
willen betalen. Volkswagen, met in zijn
gamma campers van Westfalia en
Karmann, bedacht een creatieve
oplossing en verhuurt sinds vorig jaar
deze campers ook via al zijn dealers.
Voor een ongeveer vergelijk
baar bedrag als de huur van
een vakantiehuisje kan men er
over beschikken. Er zitten nu vijf
modellen in het verhuurprogram-
ma, alle met vier slaapplaatsen.
Het simpelste type is er bovendien
in drie versies. De huurprijzen lo
pen van f. 675,- voor een week in
het laagseizoen met het eenvou
digste model, tot f. 1850,- in het
hoogseizoen met het grootste en
meest luxe model.
Daarbij mag duizend kilometer
gereden worden zonder extra kos
ten. All-risk verzekering en een
hulp-pas om bij elke Europese VW
dealer in noodgeval reparatie te
laten uitvoeren zijn inbegrepen.
Alleen de brandstof is voor eigen
rekening. Om een idee te geven: de
diesel-camper die wij probeerden
deed het bij rustig vakantietempo
voor een verdienstelijke 1:10. Een
deel van de route moest er tegen
hellingen op gezwoegd worden,
dan steeg het verbruik naar 1:7.
Transporter
Als basis voor de huurcampers
dienen de bekende VW Transpor
ter en sinds kort ook de grotere LT
bedrijfswagen. Op één versie na
hebben ze alle een dieselmotor.
Nieuw in het gamma zijn de Kar
mann Colorado en Missouri, met
2,4 liter vijfcilinder turbodiesel
van 75 kW/102 pk en zeer luxe,
warm aandoende binneninrich
ting. Wij trokken op proef een
week rond met de wat zakelijker
aangeklede, doch ook zeer com
plete Karmann Cheetah. Die be
schikt over een 2,4 liter diesel zon
der turbo (57 kW/78 pk), maar net
sterk genoeg in heuvelachtige
streken, zoals onze reisbestem-
ming Schotland.
Bij oplopende huurprijs krijgt
men een camper met meer ruimte
en voorzieningen. Het type dat wij
meekregen had, naast een keuken
met kookstel en een standkachel
voor het woongedeelte, zelfs een
complete badkamer met chemisch
toilet en een koelkast in plaats van
een koelbox. Moeten in kleinere
typen de voorstoelen in de cabine
gedraaid worden om een vierzits
woonopstelling te krijgen, de gro
tere hebben achter de cabine twee
banken in het woondeel, of zelfs
een driezijdige rondzit.
Voorzieningen
Het kostte wat moeite om alle
voorzieningen op te sporen die
'onze' Cheetah biedt. Er wordt een
tas vol gebruiksaanwijzingen bij
geleverd, eigenlijk had de dealer
tevoren een instructievideo horen
te sturen, meldt de VW importeur.
Toch zou het ook goed zijn als de
importeur de stapel gebruiksaan
wijzingen bundelde tot een over
zichtelijk naslagboek. Als novice
in het kampeerwezen was het nu
flink zoeken naar water- en gas
kranen, bediening van de kli
maatregeling, ledigen van het che
misch toilet en zo meer.
Buiten dat is het goed en makke
lijk wonen in zo'n camper. In prin
cipe is alles wat maar nodig is aan
boord, op een kampeerplaats
hoeft hooguit het bijgeleverd
snoer in een beschikbare 220 Volt
aansluiting gestoken te worden.
Dan kan de van huis meegenomen
koffiezetter aan, en worden de ex
tra accu voor het woondeel en de
normale auto-accu automatisch
bijgeladen. Dat is alles, behalve
dat voor de nacht het zitgedeelte
tot tweepersoons bed omgebouwd
moet worden.
Kinderen kunnen handig onder-
gebracht worden in de slaap-al-
koof boven de cabine. Ook vol
wassenen passen daarin, met de
beperking dat ze niet veel langer
dan 1 meter 80 moeten zijn. Doch
dat is de maat die in de hele cam
per wel ongeveer als maximum
geldt, wil men overal normaal
rechtop kunnen staan.
Op zich is ook het rijden met de
camper niet moeilijk, maar enige
voorbereiding is zeker een goed
idee. Het rijden geeft nogal een
trucker-gevoel, voor wie niet ge
wend is aan iets groters dan perso
nenauto's. Het prestatieniveau en
vooral de omvang van het voertuig
vragen een aangepast rijgedrag.
De Cheetah blijkt op een vlakke
snelweg in staat circa 120 km/h te
bereiken, met een camper die wet
telijk als personenauto geldt is dat
toegestaan, in tegenstelling tot bij
een auto/caravan combinatie.
Niettemin dient de rij der rekening
te houden met een heel beperkte
inhaal- acceleratie, dus net als een
trucker ruim vooruit te zien of in
halen verantwoord is. Remmen
gaat ook niet zo snel.
De besturing werkt makkelijk
genoeg, de koersstabiliteit en
zijwind-gevoeligheid vallen abso
luut met tegen. Maar het manoeu
vreren kent nogal wat beperkin
gen. De binnenspiegel toont
vrijwel uitsluitend het woondeel.
In de buitenspiegels is deels de
verbrede woonopbouw zichtbaar,
zodat midden achter de auto een
fors stuk weg onzichtbaar blijft,
waarin meerdere achterliggende
auto's kunnen schuilen.
Met de lengte van zes meter,
breedte van 2,17 meter en hoogte
van 2,80 meter (exclusief eventu
eel op het dak gebonden lading)
moet terdege rekening gehouden
worden. De auto past niet in par
keergarages, of gewone parkeer
vakken, en in smalle straten is het
oppassen. Een algemeen nadeel
van een camper ten opzichte van
een auto met cax-avan: als je vanaf
de camping-standplaats bood
schappen wilt doen of een dag
tochtje kan de caravanner alleen
zijn auto pakken, maar moesten
wij de camper met alles erop en er
aan nemen.
Dat is de onhandige keerzijde van
het voordeel dat je heel vlot van de
ene naar de andere standplaats
kunt reizen met een camper. En als
het mag desnoods overal langs de
weg kunt wonen: stoppen en
handrem aantrekken, dan is het
rijdend huis bewoonbaar. Er zijn
genoeg avonturiers die dat ideaal
vinden, maar niet circa een ton op
tafel kunnen bx'engen, de prijs
voor een comfortabele eigen kam
peerauto. Dus is VW's camper-
verhuur bepaald een uitkomst.
Peter Fokker
Zijspanboinver EML uit Neede heeft onlangs het Speed 2000 zijspan
geschikt gemaakt voor aanbouw aan de razendsnelle Honda CBR
1100 XX Super Blackbird. Het 'bakje' is standaard uitgerust met zij-
spanrem, bekleding in passagiers- en bagageruimte en een gewijzigd
HCAD-veersysteenx. De wielbouten en alle remleidingen van de combi
natie zijn in roestvrij staal uitgevoerd.
De nieuwe combinatie zal - mede door de 164 pk die de Honda standaard
weet op te hoesten - ongetwijfeld een van de snelse driewielex's worden
ooit gebouwd. Een soort Porsche op drie wielen dus.
Het zijspan zal rond de f. 23.500,- gaan kosten. Inclusief om- en aan
bouw en spuitwei'k maar exclusief de Super Blackbix'd die nieuw f.
28.995- kost. Een uitgebreide accessoirelijst toont de ingrediënten voor
verdere voertuigverfraaiing. (GPD)
Een fietser die op de pedalen gaat staan om kracht te zetten, zwaait
zijnfiets ritmisch heen en weer. Die beweging is nutteloos en kan be
ter worden omgezet in voorwaartse kracht. Dat kan alleen met een an
der type pedaal.
De Limbxxrgse fysiotherapeut Math Buck heeft zo'n pedaal ontworpen.
Er is niets bijzondex-s aan te zien, alleen de as is van afwijkende con
structie. Bij elke slag omlaag gaat het pedaal automatisch 1,2 centime
ter opzij. Als het pedaal weer omhoogkomt, neemt het de noi-male stand
weer in. Alle kracht van de fietser wordt op die manier omgezet in voor
waartse beweging. De fiets blijft keux-ig rechtop, ook bij staan op de pe
dalen.
Een gi'oep van tien geoefende fietsers, waaronder topsporters, heeft de
pedalen uitvoerig getest onder begeleiding van de universiteit van
Maastricht. Fietsen met het nieuwe type pedalen levert een extra rende
ment van gemiddeld 4,2 procent op.
Buck heeft inmiddels octx-ooi op zijn vinding aangevraagd. Diverse top
sporters maken al gebruik van de nieuwe pedalen. De internationale
wielerbond UCI heeft toestemming verleend om de nieuwe pedalen in
wedstrijden te gebruiken.
De fietsersbond ENFB heeft
een meldpunt ingesteld om
vrachtwagens te kunnen registre
ren die zeer gevaarlijk zijn voor
fietsers en voetgangers. De bond
probeert daarmee te bereiken dat
de betreffende transportbedrijven
hun trucks op korte termijn veili
ger maken.
Het gaat om verouderde vracht
wagens die niet voorzien zijn van
een deugdelijke afscheiding aan
de zijkant. Fietsers en voetgan
gers lopen het risico in een bocht
tussen voox- en achterwielen be
klemd te raken en overreden te
worden. Per jaar komen op deze
wijze dertig fietsers en voetgan
gers om het leven en raken er tach
tig zwaar gewond.
Sinds januari vorig jaar is wette
lijk vastgelegd, dat nieuwe
vi'achtwagens moeten zijn voor
zien van open zij-afsclierming
tussen voor- en achterwielen in de
vorm van stroken metaal met der
tig cm tusserxruimte. Een nog be-
tei'e voorziening is de gesloten zij-
afscherming, die de open ruimte
volledig afdekt, maar die is niet
verplicht. Lang niet alle fabrikan
ten van vrachtauto's nxsten hun
voertuigen met zij-afschenning
uit. Meestal moet het transportbe
drijf de voorzieningen apait laten
aanbxengen.
De ENFB zou het liefst de gesloten
zij-afscherming wettelijk ver
plicht zien, maar daax-voor zijn
maatregelen op Europees niveau
noodzakelijk. Minister Jorritsma
stimuleert de transportsector om
op vrijwillige basis over te gaan
tot gesloten zij-afscherming.
De fietsersbond is overgegaan tot
instelling van een meldpunt voor
onveilige vrachtwagens, om de
betreffende transportbedrijven te
kunnen vei'zoeken hun wagen
park aan te passen.
Het adres van het meldpunt is
postbus 2828, 3500 GV Utrecht.
De melding dient gegevens te be
vatten over het kenteken van de
vrachtwagen, naam en adres van
het transportbedrijf en eventueel
het bedrijf dat bevoorraad wordt.
Theo van der Kaaij
Nieuws in het kort
De vrijetijdsbestseller Renault Kangoo.
Het sterke vermoeden rees al
dat het uitzonderlijke
Pangea-studiemodel, een
nieuwtje van Renault op de au
toshow van Genève in maart,
een voorbode was van de ver
wachte nieuwe mini-besteller.
Volgend jaar komt die nieuwe
Express. Het debuut van de
Kangoo, op de autoshow van
Barcelona bevestigt nu dit ver
moeden. Die lijkt inderdaad
sterk op de Pangea, met zijn ho
ge bouw en korte, ronde neus.
Een beetje veri'assend is dat de
Kangoo vooi-af gaat aan een
nieuwe Expi'ess, het is geen be
steller maar een vrijetijds-per-
sonenauto. Hij wordt vanaf
eind dit jaar op de markt ge
bracht.
Aan de andei"e kant deed de
voorloper Pangea meteen sterk
denken aan de succesvolle Peu
geot Partner en Citroen Berlin-
go. Bekroond als bestelwagen
van het jaar, doch tevens gepx-o-
moot in personenautoversie,
als compacte en betaalbare
ruimtewagen. Dat kon Renault
niet op zich laten zitten, van
daar de Kangoo.
In formaat komt deze overeen
met de genoemde Peugeot/Ci-
troën. Hij heeft een driezits
achterbank met daarachter een
heel fox-se bagageruimte. Heel
aparts is wel een schuifdeur
rechtsachter, net als in grote
bestelwagens.
Renault wijst op een simpele
kunststof binnenafwerking,
'makkelijk met een spons af-
wasbaar' als je met de auto
naar het strand of de bossen
trekt voor sportieve vrijetijds
besteding. Technisch houdt de
Kangoo veel verwantschap met
de huidige Expi-ess: dezelfde
wielophanging, keus uit 1,2 of
1,4 liter benzinemotoi-en of een
1,9 liter diesel.
BMW Z Coupé
Het gonsde al langer van ge
ruchten dat BMW een gesloten
versie van zijn Z3 roadster zou
bx-engen. Daarbij werd gespe
culeerd op Z5 als benaming.
Nog onzeker is of die aandui
ding klopt, het model is nu als
'prototype' onthuld. BMW's
Motorsport-afdeling, die bij
zondere modellen in kleine op
laag bouwt, zou de coupé op
pi-oef hebben gemaakt met hun
beestachtig sterke nieuwe M
Roadster als basis.
Het tijdstip van introductie zou
nog niet vaststaan. Op de auto
show van Frankfux-t in septem
ber verwachten we evenwel de
definitieve aankondiging van
de Z coupé.
Niet alleen met de woeste Mo
torsport krachtbron, ook met
de gewone 2,8 zescilinder zoals
de Z3 kent. Vandaar dat gegokt
wordt op de aanduiding Z5,
daar de zescilinder coupé dich
ter op de 5- serie dan de 3-serie
sedans zou aansluiten. Hoewel
achteraf altijd nog een goedko
per viercilinder versie kan ko
men, als de coupé goed aan
slaat.
Luxe Fords
Steeds meer profileert Ford
zich als een 'prijzenkraker', die
allerlei meex-uitvoei-ingen zon
der meerprijs levert en daar
mee de concui-rentie hoofdpijn
bezorgd.
Nu heeft Ford weer stunts om
de vraag naar duux-dere modej-
len te bevorderen. Zonder
meerprijs levert men de hele zo
mer automatische transmissie
in de Scorpio 2.3 en de Galaxy
ruimtewagen met 2.3 of 2.8 mo
tor, een cadeau van vier- tot
vijfduizend gulden. Permanent
wordt vanaf juni de meest luxe
versie Ghia van de Mondeo op
gewaardeerd met airco, dikke
wielen, een radio/cassettespe-
ler en dubbele centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening.
Met een prijsvoordeel van
tweeduizend gulden, zegt de
impoi-teur Doch Ford geeft niet
alles zomaar weg. De Ghia-
versie wordt f. 3500 duui-der.
Alleen kostte voorheen het bij
bestellen van de genoemde za
ken die vooxiaan standaard
zijn nog meer.
Hyundai
Door uitwisseling van motoren
tussen enkele modellen ver
breedt Hyundai zijn gamma.
Uit het kleinste model Excel
plant mende 1,5 liter over in de
middenklasser Lantra, tot nu
alleen met 1.6 of 1.8 motor
levex-baar.
Die laatste wordt vervangen
door de sterkere tweeliter uit de
Hyundai Coupé. Beide nieuwe
motorkeuzen zijn voor zowel
de Lantra sedan als stationcar
beschikbaar.
De eenvoudigste Lantra (1.5
GL sedan, f. 28.950) wordt zo
tweeduizend gulden goedko
per dan de voormalige basis
versie 1,6 GL, zij het eerder
door op uitrusting te bezuini
gen dan dankzij de kleinere
motor.
Hyundai kampt met teruglo
pende verkopen, daar moet wat
aan gebeuren. Het treft dan dat
ook de allang beloofde 1.6 ver
sie van de Coupé aantreedt, met
een motor uit de Lantra. De
vraag is of daar veel interesse
voor komt, hij kost slechts dui
zend gulden minder dan de be
staande tweeliter uitvoering.
Waarover op te merken valt dat
die plots voor f. 36.950 in de
lijst staat, zomaar drieduizend
gulden minder dan voorheen.
Peugeot-occasions
Met Engeland als voorbeeld is
Peugeot in ons land bezig de
presentatie van de beste ge
bruikte auto's bij dealers te ver
beteren. De 'Leeuwekeur' oc
casions (wat volgens de nieuwe
spelling eigenlijk LeeuweN-
keur moet worden) komen er
nog verzorgder en in een ver
fraaide ambiance bij te staan,
Aan de uitgebreide garantie op
die auto's, van maximaal vijf
jaar oud en met niet meer dan
150.000 km op de teller, wordt
dubbele ANWB-keuring toe
gevoegd. Ze worden gekeurd
voor ze de showroom in gaan,
en nogeens herkeurd ten bewij
ze voor de klant dat gevonden
gebreken echt verholpen zijn.
Een Brits kwaliteitsbureau
gaat controleren of dealers de
betere occasion-presentatie
naar behoren toepassen. Nu is
die bij 25 dealers doorgevoerd,
eind van het jaar moeten het er
75 zijn.
Peugeot nam Engeland als
voorbeeld omdat daar de twee
dehands-markt uitei'st belang
rijk is, en daarbij dus streng op
kwaliteit wordt gelet. Men
noemt veelzeggende cijfers:
tien jaar geleden werden aan de
andere kant van de Noordzee al
zes miljoen gebnxikte auto's
verkocht tegen twee miljoen
nieuwe, nu (1996) is de verhou
ding zelfs 8 tegen 1,9 miljoen.
In waarde ovexireft de tweede
hands markt nu de nieuwver-
koop.
Zover is het hier nog niet, maar
in Nederland worden ook al
ruim dubbel zoveel gebruikte
als nieuwe auto's vei'kocht.
De tot coupé omgebouwde BMW Z 3.
Op de camping de netstroomstekker erin (voor het rechter achterwiel) en de Cheetah is klaar voor bewoning.
Met fietsenrek achterop en zonneluifel opzij is hij compleet uitgerust.