Delfzijl, jullie zijn een fantastisch publiek Het is altijd fijn om in Oud-Alblas te zijn PZC Nederlands lied maakt het Frans Bauer best lopende artiest Arne Jansen en de rode haren kunst cultuur 24 Ne vrijdag 23 mei 1997 JecLerlandse muziek is terug van nooit weggeweest. In het kielzog van verkoopkanonnen als Jantje Smit en Marco Borsato schnabbelen tientallen andere Hollandse artiesten al jarenlang een goed belegde boterham bij elkaar.Arne Jansen zong precies vijfentwintig jaar geleden over meisjes met rode haren. Hij heeft er nog steeds succes mee.Een prettig vooruitzicht voor Frans Bauer (23). Met zijn liedjes 'De Regenboog' en 'Als Sterren Aan de Hemel Staan' kan de zanger van het levenslied vooruit tot ver na de huidige hype rond zijn persoon. Een dagje op tournee met een ster van toen en een ster van nu. Frans Bauer beschikt vandaag over twee chauffeurs, maar: „Mag ik rijden?". Hij klimt zelf achter het stuur van de luxe Pontiac die geparkeerd staat bij de studio van MM Music in Arnhem. „Autorijden is mijn hobby." Hij laat een korte stilte vallen. „En zingen natuurlijk." Dat treft. Vandaag is het eerste optre den in Delfzijl. Verder kun je vanaf zijn woonplaats Fijnaart in West-Bra bant bijna niet rijden in Nederland. On derweg toont Frans zich een onderhou dende gesprekspartner, een jongen die vertelt maar ook veel vragen stelt. Zijn stem spaart hij allerminst. „Voor het sla pen gaan gorgel ik elke avond met zout water. Dan heb je nooit stemproblemen." In het kerkkoor zong Frans vroeger 'hoger dan Heintje', herinnert de meereizende pa Christiaan Bauer zich. Op zijn elfde nam hij twee liedjes op, Ben je Jong en Vakan tie. De plaatjes flopten: de status van kindsterretje was niet voor Fransje weg gelegd. Jarenlang liep hij talentenshows af. De school verwaarloosde hijFrans wilde per se de muziek in. De platenbazen en tekst schrijvers Marty Schreijenberg en Emile Hartkamp bleven wat in hem zien. Op zijn achttiende kwam zijn debuut-cd uit: Veel Liefs. „De plaat begon snel aardig te lo pen," zegt Bauer senior. „We hebben toen maar op zijn succes gegokt. Een mensen ziel is een mensenleven." Kassagerinkel Frans Bauer is vijf jaar later de bestver kopende artiest van Nederland. Hij heeft meer dan 1 miljoen cd's verkocht. Slechts een rem kan oververhitting voorkomen. Per maand zou hij zestig goedbetaalde schnabbels kunnen hebben, maar van het snelle kassagerinkel moet Frans volgens zijn zeggen niks weten. „Succes is mooi, maar ik wil rustig naar een optreden toe kunnen leven. Bij de vijf entwintigste show in een maand kun je de fans niet meer hetzelfde geven als bij de eerste. Vijftien optredens is daarom zat. Het publiek heeft recht op het beste." Ook het management gelooft niet in het uitmelken van het succes. In Delfzijl vangt Bauer 7500 gulden, een koopje ge zien de enorme uitstraling van het optre den. „Met de huidige belangstelling zou den we 25.000 gulden kunnen vragen," zegt Peter Haarbrink. „Maar dat doen we bewust niet. We zien meer in een duurza me ontwikkeling van zijn carrière. Met contracten die nu worden afgesloten is zo'n 10.000 gulden gemoeid." In Delfzijl parkeert Bauer de wagen tus sen de boomstammen, klaarblijkelijk net gelost op de kade. Er staan 356 kilometers op de dagteller. Het podium is op het Frans Bauer, een van de nieuwe helden van het Nederlandse lied. foto Roland de Bruin strand. Voor de gelegenheid fungeert de zeewering als tribune. Luid gegil klinkt uit jonge meisjeskelen, zeker tienduizend fans staan op Frans te wachten. Ze zien Bauer op het strand lopen, op weg naar de kleedkamer. Slechts fanatieke fans van buiten de stad durven hem aan te spreken. Zoals Angela, uit Winschoten. Zij vraagt de zanger een liedje op te dragen aan haar jarige oma. Altijd goed Hij verdwijnt in een houten wagen, de kleedkamer die in de praktijk ook dienst doet als gezellige kroeg en ontmoetings centrum. Frans geeft een interviewtje aan de plaatselijke radio en vraagt de bezwete zangeres Claudia hoe het publiek is. Zij komt net het podium af. „Voor jou is het altijd goed," zegt ze lachend. De blondine verdwijnt achter de rug van haar mana ger, voor haar de enige mogelijkheid om zich discreet te verkleden. Handtekeningenjagers Pa haalt het kostuum van Frans tevoor schijn. Omkleden, wat gel in het haar en de zanger is klaar voor zijn tweede hobby: zingen. De technicus start de band, de zanger springt op het podium en begint in allegro. „Vandaag ga ik op stap, mijn baas kan naar mij fluiten. Je leeft toch om te le ven. Vandaag zoek ik gewoon een lekker plekkie op." Het publiek gilt luidkeels mee, de race is bij voorbaat gewonnen. „Dit wordt voor ons een dag uit duizend dromen, jij en ik zijn bij elkaar gekomen," vervolgt Frans in een pakkende schlager. De muziek gaat zacht „En dan nu de mannen," spoort hij het publiek aan. Stevige bassen zingen het refrein. En dan nu de vrouwen. Kun nen jullie hardei-?" Gegil uit duizend ke len is het antwoord. „Delfzijl, jullie zijn een fantastisch publiek," zegt dirigent Frans. Hij zingt een half uur en deelt daarna foto's uit, net als pa. De zanger loopt weg, honderden handtekeningenja gers klimmen over de hekken. De zanger verdwijnt in een volksoploop. Hij krab belt op handen, ruggen, jassen en foto's. Frans moet ook zelf op de foto. Met baby's, verliefde meisjes en oma's. Na drie kwar tier dringen de fans nog om hem heen. Het vertrek wordt moeilijk, maar de organisa tie weet er iets op. Acht jongens van de plaatselijke volleybalclub worden in een oranje hesje gehesen. Ze omcirkelen de zanger en loodsen hem naar de auto. Stoppen, stoppen Peter Haarbrink rijdt stapvoets, fans drukken zich tegen de auto aan. „Stop pen, stoppen!," roept Frans, als hij een meisjein een rolstoel ontwaart. „Hoe heet jij? Anita? Hier heb je een foto met hand tekening." Half vijf lijdt de Pontiac Delfzijl uit. „Leuk hè," zegt de zanger. Hij blaast uit. „Zo nu zijn we weer gewoon Frans." Frans piivé leeft in een woonwagen, naast zijn ouders. Pa is trots op zijn zoon. Chris tiaan ergert zich slechts aan het gebrek aan respect dat Frans soms ontmoet. I dio 3 draait zijn platen alleen als de num mer één van de hitlijst aan de beurt is „Als je Frans Bauer boekt, krijg je er di rect tien caravans bij," riep de diskjockev laatst. „Waar slaat dat op? Het is pure dis criminatie." Vaste luisteraars van de publieke omroe pen horen hem zelden of nooit. Ondanks zijn enorme roem kennen veel mensenzijn muziek niet, leerde een snelle enquête in de eigen omgeving. De macht van Hilver sum is nog steeds groot. De hits van Bor sato kent iedereen, met dank aan de gratis reclames en de enorme 'airplay'. Frans vindt het jammer „Het volk is goed ge noeg om luistergeld te betalen, maar de mensen krijgen niet de muziek te horen die ze mooi vinden. Dat is krom." Geroezemoes Het is kwart voor zeven, de zon schijnt op het terras van het wegrestaurant bij Apel doorn. Bauer bestelt een schnitzel. Aan de andere tafels ontstaat geroezemoes. Ver legen ouders sturen de kleinste vut het ge zin op onderzoek uit. „Ga maar een hand tekening vragen." Ineens is Frans weerde artiest, zonder merkbare verandering in zijn gedrag overigens. De serveerster keert terug, met drie collega's. Ook zij wil len een herinnering aan het bezoek van de bekende Nederlander. Een familie met motoiTijders laat hem met rust, een s moet tenslotte ook eten. Na de laatste hap knoopt Bauer zelf een praatje met hen aan. „Waar gaan we ook weer heen?," vraagt Frans als de auto weer rijdt. „Naar Scher- penzeel," zegt chauffeur Peter. Half tien staat de auto voor de deur van het Wapen van Gelre, het plaatselijke uitgaanscen trum op de grens van Gelderland en Utrecht. Het stortregent. Frans wordt door de keuken geleid. Gang dooi-, trappe tje op en de artiest staat in de kleedkamer. Sauna De breedste portier doet Frans een voor stel. „Mag mijn dochter een liedje met je zingen?" Een ontluikende schoonheid treedt naar voren. „Nu begrijp ik waarom jij zo breed bent," zegt Frans. „Volg mij moet je alle mannen van haar weg slaan." De deal is snel gesloten. Frans Bauer stapt om half elf het podium op. Frisgewassen, het zand van Delfzijl net uit zijn haar gespoeld. Vijfhonderd men sen dringen naar voi'en. Zweet loopt van de gezichten, het is een sauna. „Op Rode Rozen Vallen Tranen," klinkt het, doortrokken van sentiment. De z zingt uit volle borst mee. „Hier doen we het voor," zegt de i-oadmanagei-. „Je ziet het, de mensen vinden het mooi. Dat is veel belangrijker dan erkenning door Hil versum." Dan is het tijd voor het onver wachte toetje. Scherpenzeel boft. De dochter van de portier kruipt in de huid van Marianne Weber. Samen met Frans Bauer loopt ze naar de regenboog. Clau dia (14) is mooi, tekstvast en zingt loep zuiver. De nieuwe generatie is alweer in aan tocht, weet Frans, die ver na middernacht zijn vele fans verlaat. Bij het afscheid vraagt hij of het een leuke dag is geweest. Vier fanatieke fans uit Rotterdam hadden het 's middags in Delfzijl al gez> „Frans is vooral een hele aardige jongen. Dat is zijn gx-ote ki-acht." Carel van der Velden Zijn er hier nog meisjes met rode haren? De vijftig toeschouwers kijken om zich heen. „Hier, hier!" roept er een. Tonia komt naar voren. Arne Jansen trekt haar het podium op. „Zeg Tonia. kun jij ook een beetje lekker kussen?," vraagt hij. „Mwah," antwoordt ze in de microfoon. Arne richt zich tot het publiek. „Want meisjes met rode haren kunnen niet alleen lekker kussen, ze kunnen ook lekker..." Voor het podium wordt gelachen. Een man in trainingspak roept: „Ja, dat kan ze wel." Ame Jansen heeft al vijfentwintig jaar succes met zijn hit Meisjes met rode haren. Waar hij ook komt, in een bejaar- denhuis of jongerensoos, overal zingt het publiek het nummer luidkeels mee. Jaar lijks geeft de artiest nog zo'n honderdvijf tig optredens. „Soms wat minder en als je geluk hebt wat meer." Vandaag heeft hij er drie. Het is half zes 's middags in huize Jansen. Aan de keukentafel zitten Ton en Annie uit het Brabantse Budel. Al jai-en verge zellen ze hun idool naar zijn optredens. „We moeten zo aanrijden, Ame," zegt Ton. Op dagen als deze is hij erg blij met Ton en Annie. Want als hij diep in de nacht terugkeert naar zijn boerderij in de Ach- terhoek, is het makkelijk als iemand het stuur kan overnemen. Het mai-ktplein in Gouda is bijna leeg. Het is slecht weei-. De draaimolen staat stil en de verkoopster van suikerspinnen zit verveeld voor zich uit te kijken. Voor het podium wachten zes mensen op wat komen gaat. Arne heeft er een hard hoofd in. „Het is toch al moeilijk om als eerste artiest op te moeten. Nu is het ook nog eens koud en de mensen drinken niet. Dan wordt het helemaal moeilijk om cle sfeer erin te ki-ijgen," vertelt hij. Het is half negen, showtime. Voor het po dium staan inmiddels twintig mensen. „Hallo Gouda! Hebben jullie er een beetje zin in vanavond?" Gedux-ende het optre den sti'oomt het publiek toch nog toe. Wanneer Ame halverwege zijn drie kwar tier lange optreden is en Meisjes met rode haren inzet, zit de stemming er ondanks de kou goed in. Tonia is rood van opwin ding als de zanger haar het podium af helpt. Haar vriendinnen slaan haar op de schouder en samen lachep ze wat na. Steeds bewijzen Arne Jansen leeft van zijn optredens. Vijf entwintig jaar geleden, ten tijde van zijn hit Meisjes met rode harenhad hij er drie honderd. per jaar. Die tijden zijn nu voor bij. „Maar ik kan er nog steeds goed van leven. Dankzij dit werk heb ik mijn droom kunnen verwezenlijken en een boerderij kunnen kopen met wat paard- jes. Ik heb maar één hit gehad. Ik moet het dan ook niet hebben van mijn platenverkoop. Wat dat betreft hebben A-artiesten als Frans Bauer het makkelijker. Een B-artiest .als ik moet zich op het podi um steeds weer bewij zen. Als je een goede sfeer kunt maken, word je nog eens gevraagd." Het is hard werken, vindt Ame. Hij rijdt meer dan 100.000 kilo meter per jaar. Van op treden naar optreden. „En altijd zorgen dat je op tijd bent," zegt hij. „Zo kweek je goodwill en vragen de mensen je nog eens terug. Daar moet ik het van heb ben." Na afloop van het op treden in Gouda spoedt de axdiest zich naar de Mercedes. Ton heeft de motoral gestart. Plank gas naar Oud-Alblas, waar om tien uur het volgende optreden wacht. Er is een grote feesttent neeigezet. Binnen staan 750 christelijke jongeren te drinken en te dansen. Arne kleedt zich snel om in het huis van een van de organi satoren. Een wit bloesje met een zwart hesje. Nog even een kopje koffie om wak ker te blijven. Dan snel de tent in. Als hij het podium opklimt, rijt het geschreeuw het tentdoek bijna aan flarden. Arne hoeft niet eens zelf te zingen. De toeschouwers zingen alle liedjes mee. Polonaise „Het is altijd fijn om in Oud-Alblas te zijn," roept Arne hen toe. „Ik ben eens vei'liefd geweest op een meisje uit Oud- Alblas. Zeven brieven heb ik haar ge schreven, maar ik heb er nooit een terug gehad. Zijn er hier nog vrijgezellen?" „Ja! roepen alle jongens. „Dan is dit nummer speciaal voor jullie." Aan de zijkant van het podium drukt Annie op de juiste knopjes van de cassette en de melodie van 'Zeven brieven' schalt uit de boxen. Het zweet dampt van de feestgangers die in polonaise door de tent trekken. Tijd om het vuur nog eens extra op te sto ken. „Zijn er hier nog meisjes met rode haren?" Arne wijst naar een meisje in het publiek. „Hoe heet je?" „Caroline." „En Caroline, kun je ook een beetje lekker kussen?" Het meisje wendt lachend haar hoofd af. „Want meisjes met rode haren kunnen niet alleen lekker kussen, ze kun nen ook lekker..." „Neuken!gilt iedereen als op commando. Als de zanger een half uur later van het Arne Jansen, hier op het Marktplein van Gouda, heeft nog altijd werk door zijn hit 'Meisjes met rode haren'. foto Cees Zorn podium afstapt, klinkt geroep om meer. Hij zou wel willen, maar over een uur moet hij in het verenigingsgebouw van het Betuwse Ingen staan. Helaas, helaas. Nog even snel iets droogs aantrekken en dan meteen de auto in. „Ingen, waar ligt Ingen?" Clown In het spiegeltje van de auto fatsoeneert hij zijn haar. „Ik ben moe, maar ik mag niet moe zijn. Dat hoort bij mijn vak. Zo dadelijk heb ik weer een optreden en dan moet ik er weer staan. Daar betalen de mensen voor. Je bent een clown, meer niet. Je geeft het publiek wat het wil: een leuke tijd. Het plezier moet van je afstralen. Soms heb ik daar wel moeite mee. Een paar dagen nadat mijn moeder was overleden, moest ik het podium weer op. Dat is de show business. Je bent er voor de mensen. Zij komen niet om te zien dat jij je slecht voelt. Maar al met al vind ik het nog steeds een prachtig vak. The re's no business like showbusiness, zeggen ze wel eens. En dat is echt Maar heeft hij er nooit moeite mee om al die ja ren steeds weer 'Meisjes met rode haren' te moe ten zingen? „Ach, de mensen willen het nu eenmaal horen. Ik zit in het feestgenre. Mijn pu bliek zit niet te wachten op een diepzinnig luis terlied. Mijn formule slaat aan. Daarom kan ik al 28 jaar mijn brood in dit vak verdienen. Ik ben gewoon een enter tainer. Ik vind het nog steeds het mooiste vak ter wereld." Om tien voor twaalf parkeert Ton de wagen voor het Ingense vereni gingsgebouw. „Mooi op tijd, daar hou ik van," zegt Arne. Binnen heeft de plaatselijke jeugd de hele avond al flink zitten innemen. De zaal is voor de helft gevuld. Meiden' en jongens zitten aan tafeltjes te roddelen over klasgeno ten. Als het optreden begint, sleuren en kele stomdronken pubers hun onwillige meisjes mee op de dansvloei-. „Ik ben ooit eens verliefd geweest op een meisje uit In gen," zegt Arne. „Zeven brieven heb ik haar geschi-even, maar ik heb er nooit een terug gehad. Zijn er hier nog vrijgezellen- „Ja," roepen alle meisjes en ze rukken zich los uit de greep van hun jongens. De Achterhoeker wordt dit keer niet be geleid door de cassette, maar door echte musici. Aanleiding voor Arne om wat meer te improviseren. De aanwezigen swingen en hossen op 'Kom van dat dak af'. De artiest rolt over het podium, maakt gewaagde grapjes en zweept het publiek op. Plaatselijke schonen springen op de bühne en dansen op 'Oerend hard', onder wijl hun grote borsten opzichtig in de lucht duwend. De geur van zweet ver dringt de geur van zware shag en bier. Op de foto Eén uux-. De show zit erop. Ame krijgt een bosje bloemen en keert terug naar de kleedkamei-. Hij zit er doorheen. Een waggelende man naar hem toe. „Arne, wil je met me op de foto?" Vooruit dan maar. Een paar sti-aten vei'derop gaat hij een rij tjeshuis binnen. Klik. „Bedankt Arne, hartstikke tof van u." Tijdens de autorit naar huis: „Ik heb alles meegemaakt in dit vak," blikt hij terug „Ik heb een grote hit gehad, ik heb in Duitse nachtclubs gewerkt met schlagers, ik heb in grote zalen gewerkt en ik heb op bedrijfsfeesten, bruiloften en partijen ge staan. Er is een tijd geweest dat het slecht ging en dat ik gesolliciteerd heb bij de Gasunie. Toch ben ik doorgegaan. Na drie maanden had ik weer een volgeboekte agenda en kon ik mijn eigen boerderij ko pen. Het absolute hoogtepunt was in 1986, toen ik een Edison kreeg. Dan denk je: niets kan meer stuk. En dan wordtin eens je lievelingshond voor de deur dood gereden. Alles komt en gaat." Het is drie uur als de Mercedes het erf van de familie Jansen weer opdraait. Morgen middag moet er weer woi'den opgetreden in Gramsbergen. Hans van Soest

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 24