Ik ben een fabrikant van dromen Burgerlijke moraal aangeklaagd PZC kunst cultuur 22 Tom Manders Jr. op weg naar onsterfelijkheid Cosi fan tutte bij Reisopera Omscholing dansers raakt in het slop Tsjaikovski's Zwanenmeer op het ijs Gaaikema schrijft musical Adam en Eva vrijdag 23 mei 1997 Niks kraag omhoog en mijl op zeven als het weer 'ns regent. Tom Manders Jr. geniet juist van slecht weer. Als de storm wolken opjaagt, wacht hij met spanning op de bliksem die het licht aan maakt. Natuurlijk grijnst ie ook naar de zon. Knipoogt ie naar de maan. Maar anders. Wie zijn boek Fascinatio, de wondencind dicht slaat, zal voortaan ook wat langer in de wind staan. En net iets langer wachten met het opsteken van de paraplu. Manders' meesterwerk verhaalt van Difoe, een walrusje op de Noordpool om bij weg te smelten. Hoe hij zijn norse opa Ar- ticus weet te ontdooien tot een ge weldige grootvader is oogstrelend opgetekend in dit familieboek. Ontdekkingsreis Cineast Tom Manders Jr. blijkt op- nieuw een beeldend verteller. Zonder te diep te hurken weet Do- rus' zoon zich omringd door de jeugd vanaf tien en door wie jong van hart en geest durft te zijn. Met de wonderlijke ontdekkingsreis van het walrusje Difoe en de won derwind Fascinatio blaast hij stof van onze nieuwsgierigheid. Een ontdekkingsreis die begint met een ingevroren roos in het ijzige museum van opa walrus Articus. En die eindigt met de groot ge groeide Fascinatio, eindelijk krachtig genoeg om Gratea, de mistroostige maanwind, te bevrij den. Een verbazingwekkend en won derlijk boek, dat vooral. Juist op andermans verwondering mikte Tom Manders Jr. toen hij vijfen twintig jaar geleden deze droom voor het eerst fabriceerde, maar nog niet uittikte. Nu. een kwart eeuw en opgeteld 159 andere producties later, is zijn droom volwassen genoeg om ver liefd op te worden. „Mijn allereer ste script heette 'Het leven van een regendruppel'. Maar het moest in de la blijven liggen totdat ook ik zelf enig benul had van de alle daagse wonderen om me heen. Nu voel ik me sterk genoeg om de oor sprong der dagelijkse dingen zoals wind, regen, zon en maan op een rijtje te zetten, zichtbaar en toe gankelijk te maken. En nu zonder opgestoken wijsvinger." Buiten adem Loop je terug in het levensscena rio van Tom Manders Jr. raak je al gauw buiten adem. Toen zijn va der nog zong over twee verliefde motten in een oude jas en tv-kij- kend Nederland voorgoed verte derde met die legendarische 'poesie-mauw-scène' draaide zoonlief zeker honderd en tien uur per week. En dat zes jaar lang in pa's showbusiness. Zonder te mi auwen. Na het overlijden van Do- rus in 1972 kon Tom allang met losse handen fietsen. Hij werd productieleider bij Cinecentrum in Hilversum, toentertijd de grootste droomfabrikant binnen de Benelux. Op de kinderserie Barbapapa staan zijn vingeraf drukken, net als op de speelfibn Rufus. Midden jaren zeventig bepaalde Manders Jr. zijn eigen agenda. Van oom Kees moest hij halsoverkop de regie overnemen van De Peet moeder omdat de crew al na een week van de filmset liep. Op zijn palmares prijken welge teld 159 film-en videoproducties zoals 'Dream beyond the Dream' met in de hoofdrol Peter Faber en 'Speel de Clown', dat jaar de hoogst gewaardeerde tv-homma- ge aan zijn onvergetelijke vader. Schaduw Tom Manders Jr. krast met zijn na gels over die 'altijd en eeuwige koppeling' aan zijn beroemde va der. In zijn thuishaven Saint Tro- pez staat hij bekend als interna tionaal cineast. Niet als de zoon van Dorus, je weet wel die van die twee motten... „Kom ik naar Ne derland dan word ik meteen in mijn vaders schaduw geduwd. Niet dat ik me voor hem geneer. In tegendeel. Maar ik ben thuis groot gegroeid zonder schaduw. We res pecteerden elkaar voor eikaars ta lenten. Dat respect verdien ik ook op mijn eigen naam en prestaties." Een cri de coeur die zichtbaar op lucht. Terug naar juniors eigen uitge- droomde dromen, waarvan die over jongeren het meest opvallen. Neem de twaalftalige vakantie- praatwaaier, waarvan er inmid dels 230.000 exemplaren zijn ver kocht. „En waarmee ik als een der eersten een blijvende bijdrage heb geleverd om aids bespreekbaar te maken. Want ik kreeg zowel het ministerie van WVC, het verbond van verzekeraars en de tv-omroe- pen op een lijn om jongeren inter nationaal te laten communice ren," waaiert Tom nog even uit. Ook zijn via Veronica uitgeser- veerde tv-productie 'De Nieuwe Generatie' past perfect in zijn mis sie om jongeren uit te dagen min der bang en meer creatief te zijn. Vooral als het over jongeren en hun toekomst gaat, maakt Tom Manders Jr, zelf vader van twee kinderen pirouettes op de vier kante centimeter. Bijvoorbeeld: „Zure regen is een probleem van ons volwassenen en niet van kin deren. Laat die maar eerst eens een aquarium verzorgen." Hup dan, nog een oneliner: „Ik bedenk wat men vergeten is te maken." En inderdaad, het leven van een re gendruppel is door de rest van de wereld over het hoofd gezien. Banksaldo Tom Manders Jr. moest er wel eerst voor naar een open plek in Zuid- Frankrijk om die druppel uit 1972 op te vangen. Na De Nieuwe Gene ratie keek de cineast eens wat lan ger in zijn agenda en naar zijn banksaldo. En merkte dat de dro mer te veel manager was gewor den. Heel beslist: „En dat wilde ik niet. Ik ben een bedenker, een droomfa brikant. Dan moet je niet de hele dag bezig zijn met het Gak en blauwe brieven of met problemen van medewerkers die je niet kunt oplossen." Fascinatio, de wonderwind waait twee kanten op: het grote voor leesboek, bestaande uit 38 hoofd stukken. en het prentenboek, geschikt voor peuters van vier, ontroerend mooi geïllustreerd door Michel Achard. Van snelle commerciële klappers wil Dorus' zoon niks weten. „Ik wil uitdie pen, niet uitmelken. Natuuriij k le nen de figuren van 'Fascinatio' zich voor merchandising. Maar om poppetjes gaat het me niet. Ik zoek geen uitweg naar de bank, maar een doorgang naar jong en oud, aan wie ik wat te vertellen hebVan wie ik hoop dat ze dat dan weer doorvertellen, In het gezin, op scholen. En straks ook via tele visie. Woonwijk Natuurlijk is hij onbeschrijflijk trots op het besluit van Capelle aan den IJssel om een woonwijk aan zijn droomfiguren op te han gen. Grijnst: „Inderdaad, dan ben je onsterfelijk. Maar nog belangrij ker vind ik als de wijk ook in de geest van Fascinatio - dus vooral leefbaar - wordt gebouwd." Tom Manders Jr. is met weinig te vreden. Als door zijn boek straks ook maar één Nederlander wat langer in de regen staat, voelt hij zich als een zonnetje zo blij. Hans Toonen Tom Manders jr.: „Ik bedenk wat men vergeten is te maken." Rechts: Walrus Articus met zijn kleinzoon Difoe. Eindelijk staat de ladder tegen de goede muur, verzucht hij zelf. Gulle grijns. Tom Manders Jr., 48 en nog altijd verbaasd, heeft de wind weer mee. Een wind die de cineast zelf heeft aangewakkerd met zijn fascinerende familieboek Fascinatio, de xoonderwind. De eerste druk is al uitverkocht. Aan de tweede wordt druk gewerkt. En in Capelle aan den IJssel verrijst straks een woonwijk waar de uitgetekende figuren eenieder wegwijs maken. In de wereld van de barokmuziek is zijn naam een begrip. Met collega's als Paul Esswood en James Bowman baarde countertenor René Jacobs (51) in de jaren zeventig en tachtig opzien met zijn voor een man ongebruikelijk hoge tonen. Ook als dirigent timmert hij inmiddels aan de weg. De komende week, in Groningen en Enschede, leidt hij bij de Nationale Reisopera zijn eerste grote Mozart-opera: Cosi fan tutte. Het is een bijtende aanklacht tegen de burgerlijke moraal. „Ik zie dit stuk als een reis door de diepste roerselen van de menselijke ziel." Zijn stem klinkt enigszins ver moeid. René Jacobs zit op zijn kamer in hotel Adlerpost in Schwetzingen, een sfeervol plaatsje nabij Heidelberg, en her stelt van de inspanningen van een zware dag. De befaamde counter tenor dirigeert tegenwoordig meer dan hij zingt. De avond eivoor had hij een première. Twee weken voor de Nederlandse tournee was Cosi fan tutte, een coproduktie tussen de Reisopera en de jaarlijkse Schwetzinger Festspiele, er in het plaatselijke rococo-theater te zien. „Een fantastische plek. Je hebt hier de achttiende eeuw als het ware om je heen. Mozart is hier helemaal op zijn plaats. Dat de akoestiek er droog is en slecht, neem je dan maar op de koop toe. Dat zal straks in Nederland onge twijfeld beter zijn," Voor Jacobs is het zijn eerste grote Mozart-opera. Een paar jaar gele den dirigeerde hij weliswaar La Finta Semplice, maar een echte serieuze uitdaging wil hij dit jeugdwerk van Mozart niet noe men. „De Cosi is toch van een an dere orde. Daar zit je opeens in de kem van Mozarts muzikale oeu vre. Het is ook mijn eigen wens ge weest dit stuk te doen. Er kwam hier in Schwetzingen een nieuwe intendant, die informeerde wat mijn wensen waren. Ik heb onmid dellijk gezegd: Cosi fan tutte, maar me wel gerealiseerd dat er een coproducent nodig was om het betaalbaar te houden. Die partner is uiteindelijk de Nationale Reis opera geworden." Internationaal De bezetting van het stuk is een wonderlijk staaltje van interna tionale samenwerking. Een Duits barokorkest (Concerto Köln), een Nederlands operakoor (van de Nationale Reisopera) en Roe meense, Ierse, Nederlandse en Italiaanse solisten. En dat alles gedirigeerd door een Belgische barokspecialist, die druk bezig is zijn grenzen te verleggen. René Jacobs: „Als je, zoals ik, heel veel muziek uit een bepaalde pe riode hebt gedaan, ontstaat er bij na als vanzelf de neiging om naar een latere tijd door te schuiven. Dat zie je ook bij veel collega's uit de oude muziek. Alleen zeg ik erbij dat bij de meesten die ontwikke ling wat te snel gaat. Ze vergeten ook hun wortels in de barokmu ziek. Bij mij zal dat geleidelijker gaan, zonder dat ik de barok opzij schuif. Ik ben de barok niet moe. Integendeel, er zijn nog zoveel schatten te ontdekken." Jacobs heeft een lange carrière in de muziek. Als zanger maakte hij furore in grensverleggende barok- uitvoeringen van Ton Koopman, Philip Herreweghe, de gebroeders Kuyken en, vooral, Gustav Leon- hard. „Zij hebben de barok uit het stof gehaald. Ze vormden een soort School der Lage Landen, die de uitvoeringspraktijk ingrijpend heeft veranderd. Toch zijn er be paalde dingen die ik anders doe: het standaard-accent op de eerste tel bijvoorbeeld, of het taboe op vibrato. Wat je ze kunt verwijten, is dat ze te weinig vocaal dachten. In hun concerten wordt er te wei nig legato gespeeld, de noten wor den te weinig gebonden, terwijl voor mij als zanger juist dat bin den het wezen is van de muziek." Affiniteit Ondanks zijn reputatie als barok specialist is Jacobs opmerkelijk breed geïnteresseerd. Na Mozart staat ook Rossini op zijn lijst en mogelijks zelfs Verdi. „De hele Italiaanse traditie heeft mijn be langstelling, tot ver in de negen tiende-eeuw. Mijn smaak is niet afhankelijk van de tijdsperiode waarin een stuk is geschreven, maar van het feit of ik er affiniteit mee heb. En wat dat laatste be treft: ik kijk natuurlijk vooral als zanger naar het opera-repertoire. Italiaanse opera's zijn praktisch altijd met respect voor de zanger geschreven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Wagner. Die zal ik dan ook nooit doen. Opera's van Wagner zijn semi-symfonische werken waarin je als zanger ver zuipt in een orgie van orkestraal geweld." Cosi fan tutte rekent hij tot de top van het opera-repertoire. Niet al leen omdat de muziek van een zel den vextoond niveau is, maar ook vanwege het libretto (van Da Pon- te), dat ten onrechte door velen is versmaad. „Het probleem is dat Mozart en Da Ponte zich vergre pen aan de burgerlijke moraal op een moment dat die moraal net be zig was te ontstaan. Cosi fan tutte is door tijdgenoten als immoreel ervaren en dat geldt voor de hele negentiende-eeuw. Beethoven bij voorbeeld vond het libretto een aanslag op de goede zeden, maar had tenminste nog een goed woord over voorde muziek. Wagner vond beiden zo'n beetje het einde van alle beschaving. Iets van die min achting is tot in onze tijd blijven hangen." Cosi fan tutte gaat over liefde en ontrouw, verkleedpartijen en hei melijke bespiedenj. De di'ie lief desparen die er de hoofdrol in spe len, worden beproefd maar blijven uiteindelijk bij elkaar; al kan ach ter de oprechtheid van die relaties de nodige vraagtekens worden ge plaatst. „In feite is het stuk een reis langs de diepste roerselen van de menselijke ziel. Het is, voor het eerst eigenlijk in de geschiedenis, een psychologisch stuk waarin menselijke gevoelens de hoofdrol spelen. Als kijker en luisteraar weet je geen moment waar je aan toe bent. Het ligt allemaal op de grens van komedie en drama. Wel ke gevoelens zijn echt, welke ge speeld? De hoofdfigux-en lijken aan het eind onveranderd, maar is dat ook zo? Achter de schone schijn gaapt voortdui'end de af grond. Da Ponte heeft dat schitte rend verwoord." Fascinerend Over zijn toekomstplannen is Re né Jacobs vaag. „Ik denk niet ver der dan vanavond. Dan is er, hier in Schwetzingen, weer een uitvoe ring." Wel spreekt hij de hoop uit dat zijn Mozai*t-debuut bij de Reisopera een vervolg zal krijgen. 'Ik vind dirigeren een fascineren de bezigheid. Ik ben het, sinds ik er twaalf jaar geleden mee begonnen ben, ook steeds meer gaan doen. Je rolt van het een in het ander. Zin gen doe ik uitsluitend nog in reci tal-vorm. Dat heeft het voordeel dat je je stem behoedt voor ver moeidheid. Zo kun je nog heel lang mee en ben je steeds vocaal in top- vorm als je op het podium staat. Ik hoop in dit vak nog heel erg oud te worden." Herman Haverkate 'Cosi fan tutte' van de Nationale Reis opera gaat ivoensdagavond 28 mei in Groningen in première. Andere voor stellingen onder meer: Rotterdam (30 en 31 mei), Eindhoven (3 juni). Den Haag (7 en 8 juni), AmsteMam (9 en 10 juni), Utrecht (12 juni). Dirigent en barokspecialist René Jacobs: „Mozart dringt door tot de diepste roerselen van de menselijke ziel." foto Vincent Pancol De inspanningen die professio nele dansers leveren, zijn te vergelijken met die van Romario, Van Basten en De Broertjes, maar hun inkomen staat op het niveau van wisselspelers van De Graaf schap. Als ze de beschutte wereld van de dans verlaten, kunnen ze bovendien niet altijd meer reke nen op steun van de Stichting Om- scholings Regeling Dansers (SOD) omdat het SOD-fonds sinds vorig jaar met een financieel tekort kampt. Voorzitter Andrée van Es gaat daarom de boer op om meer geld binnen te halen. De regeling kreeg op 1 september 1986 een eenmalige stai-tsubsidie van een miljoen gulden van de toenmalige cultuurminister Brinkman. Het fonds beschikt verder over een jaarlijkse bijdrage van het ministei*ie van OCW en pi-emiebetalingen door werkge vers en werknemers van in totaal 2,5 procent van het bruto-inko- men. De SOD registreerde de afgelopen tien jaar zevenhonderd premie- betalende dansers en hielp in die periode 93 dansers die moesten stoppen door blessures of 'gewo ne' uittreding omdat ze te oud wa ren geworden. De voorziening bestaat uit twee onderdelen: aan vulling van het verminderde inko men na de dansloopbaan of gedu rende vier jaar financiering van omscholing tot een maximum van 5000 gulden per jaar. De keuze van de uitgeti'eden dansers varieerde van manager culturele instellin gen tot een acteursopleiding en bijna iedereen kwam opnieuw aan de bak. Van Es heeft kritiek op GAK-kan- toren die ook voor ex-dansers de nieuwe scherpe regels voor een uitkering hanteren. Dat betekent dat ze niet langer dan een jaar recht hebben op een uitkering en daarna net als andere werklozen beschikbaar moeten zijn voor de arbeidsmarkt. Na zo'n mager be taalde en fysiek zware carrière vindt ze dat niet rechtvaardig: „Wij gaan daarom door met het taaie gevecht met de instanties". Om extra geld binnen te halen, denkt cle SOD aan een combinatie van premieverhoging, sponsorgel den en een extra bijdrage van het ministerie van OCW. Volgens staatssecretaris Nuis van OCW is daar weinig kans op. GPD Carré heeft al veel vormen van theater te zien gegeven, maar ijsballet is zelfs voor het vroegere circustheater aan de Amstel nog iets nieuws. Op het podium van het koninklijk theater ligt deze week een ijsvloer waarop het Staats IJsballet van Sint Peters burg zeven voorstellingen geeft. Het is de eerste keer dat het gezel schap in Nederland is te zien. Na drie voorstellingen Het zwa nenmeer begint vandaag (vrijdag) de korte serie van De schone slaapster. Beide balletten worden gedanst op de muziek van Tsjai- kovski. De choreografie van beide producties is in handen van Kon- stantin Rassadin, voormalig ster solist van het Kirov Ballet. Hoewel de ruim honderd dansers vaak een grote carrière als schaat ser in de spoil achter de rug heb ben, vormt het klassieke ballet de kern van de choreografieën. GPD Seth Gaaikema werkt aan een nieuwe musical gebaseerd op het bijbelse verhaal over Adam en Eva. De musical-afdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen neemt de voorstelling mogelijk al in het seizoen 1998/1999 in pro ductie. De musical heeft voorlopig 'De slang van Rio' als werktitel. Klaas van Dijk componeert de muziek. Gaaikema verplaatst het vei'haal van Adam en Eva naar het Rio de Janeiro van vandaag de dag. „Het speelt zich af tijdens het jaarlijkse carnaval in die stad", legt Linda Lepomme, airistiek dii-ecteur van het Vlaamse musical-gezelschap, uit. „Alles draait om een jonge danseres die in het di-ugs-milieu terecht komt. Het moet een vrolij ke voorstelling worden na al die zware musical-producties van de afgelopen jaren." 'De slang van Rio' wordt de vijfde eigen musical van Seth Gaaikema Eerder was hij verantwoordelijk voor 'Swingpop' (1978) en 'Pu bliek' (1986). Volgende maand gaat zijn 'Catherine' in première in de stadsschouwburg van Aken. De pi-oductie 'De Drie Musketiers ligt al vier jaar ongebruikt op de plank. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen heeft belangstelling voor die musical, maar de rechten liggen vooralsnog bij Joop van den Ende. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 22