Ik moet me nu zelf met mijn muziek waarmaken Kong staat weer overal voor open PZC Fogerty heeft zijn wortels ontdekt kunst cultuur 20 Gary Barlow als superster isuilSCr vrijdag 23 mei 1997 Voor het Amstelhotel in Amsterdam posten tientallen meisjes. Hun ogen zoeken hongerig de hoge ramen in de voorgevel af. Achter één van die ruiten moet-ie immers zitten. Af en toe proberen een paar meisjes het hotel 'achteloos' binnen te wandelen. Maar ze komen niet ver: wie zich niet zonder deugdelijke reden bij de balie van het duurste hotel van Nederland meldt, wordt zonder pardon door een portier op straat gezet. Het lijkt warempel wel weer 3 april 1996, de dag waarop de populaire Britse jongensgroep Take That uiteen ging en z'n laatste interview op deze zelfde locatie gaf. En inderdaad: veel van de meiden die toen als katten tegen de muren van het Amstelhotel opklommen om een glimp van hun helden op te vangen, zijn nu weer van de partij. cd Gary Barlow: „Ik ga de ervaring van Take That nu voor mezelf gebruiken." Niemand minder dan Gary Barlow zit binnen, het crea tieve en muzikale brein achter Ta ke That. Barlow heeft zijn intrek genomen in een luxueuze kamer om de pers te woord te staan over zijn zojuist gelanceerde solo-car rière. Diezelfde avond zal hij met een privé-optreden in het hoofd stedelij ke Paradiso zijn nieuwe al bum Open Road presenteren. En weer zullen dan tienermeisjes urenlang op de stoep van die pop tempel bivakkeren om de gespier de muzikant heel eventjes te kun nen zien. Ze hebben pech, want hun held wordt ongezien naar bin nen gesmokkeld. Jammer, jammer. De meiden waren namelijk hele maal uit hun dak gegaan als ze ge weten hadden dat Barlow in ge zelschap was van z'n voormalige muzikale maat Howard Donald. Allemaal solo Take That is dus nog lang niet ver geten. Maar wat wil je als elk lid druk bezig is met het bewandelen van het solo-pad. Mark Owen ver raste vorig jaar vriend en vijand met het sterke album Green Man en ook de al eerder uit de band ge zette Robbie Williams timmert met de single Old Before I Die drif tig aan de weg. Howard Donald komt in juli met een eigen album en Gary Barlow scoorde in de zo mer van '96 in Engeland een num mer-één hit met de ballad Forever Love. Alleen Jason Orange laat niets meer van zich horen. Met Robbie Williams waren de j ongens van Take That al gebrouilleerd voordat de band ter ziele ging, maar de rest onderhoudt een nog bijna innige vriendschap. Toen Gary dan ook naar Nederland ging om z'n eerste album ten doop te houden, belde hij Howard: „Joh, we gaan een feestje bouwen in Amsterdam. Zin om mee te gaan?" En dus zit de voormalige Take Thatter met de dreadlocks geïnteresseerd mee te luisteren op een buitenproportioneel bed in het Amstelhotel als Barlow ont spannen met de journalisten van gedachten wisselt. Barlow is een ambitieuze jonge man. De hits van Take That zijn in de meeste gevallen door hem ge schreven, maar die liedjes werden echter vrijwel alleen door tieners opgepikt en volgens Barlow is hij nu toe aan een wat serieuzer pu bliek. En hij is trouwens ook nooit een type geweest voor uitbundige dansshows. Geef Gary Barlow maar een piano, een handvol intie me liedjes en een luisterpubliek. „Maar het moet ook weer niet zo zijn dat mensen een boek meene men naar een optreden van mij omdat ze zich anders gaan verve len. Ik ga echt het rock and roll- element. niet uit de weg en daarom werk ik aan een afgewogen mix van rock en easy-listening. Ik be schouw de j aren met Take That als een goede leerschool. Ik heb altijd heel goed opgelet hoe alles in de business in z'n werk ging, ik heb dus een gigantisch^ ervaring op gebouwd. En die ga ik nu voor me zelf gebruiken." Opnieuw Gaiy Barlow laat daarbij weinig aan het toeval over, want toen hij in de loop van vorig j aar zijn eerste solo-album bijna klaar had, blies hij de release af omdat hij de kans kreeg de hele zaak opnieuw op te nemen onder leiding van de Ame rikaanse top-producer David Fos ter. „Wat ik tot dan toe zelf had op genomen was inferieur aan waar Foster mee kwam. En dus besloot ik samen het hem alle nummers opnieuw te doen. Eigenlijk is het altijd een droom van mij geweest om met de grootste producers ter - wereld te werken, maar ik kreeg nooit de kans om tot hen door te dringen. Daarom is Open Road voor mij een album geworden dat gewoon niet beter had kunnen klinken. Niemand had meer uit de songs kunnen halen." „Ik wil met deze plaat e.en nieuw publiek aanboren, maar natuur lijk hoop ik ook dat de Take That- fans 'm mooi zullen vinden. Want uiteindelijk zijn zij het geweest die mijn carrière van de grond hebben geholpen. Maar bij Take That ging het niet alleen om de muziek. De show en ons uiterlijk waren min stens zo belangrijk voor ons suc ces. Alles is wat dat betreft een stuk eenvoudiger geworden. Ik ben maar een vijfde van de kracht van Take That en moet me nu met mijn muziek waal-maken. Ik ben geen slechte zanger, maar ik weet dat ik nog veel beter kan worden. En daarom heb ik met mijn be perkte zangkwaliteiten een album af willen leveren dat in ieder geval in technisch opzicht perfect is. Want zo'n kans krijg je maar eens in jé leven." Jongensgroepen ,,Ik'vind het niet erg om altijd weer aan mijn Take That,verleden her innerd te worden. Want we hebben genoeg gedaan om trots op te zijn. We zijn verantwoordelijk geweest voor de golf aan jongensgroepen die nog steeds de wereld over spoelt. En we hebben zoveel on derscheidingen gekregen. Als Ta ke That er niet geweest was, had ik nu niet zo'n goede start als solo artiest kunnen maken. Ik heb ge hoord dat ik ben getipt als de nieu we Elton John of George Michael, maar dat kan ik met één album nog niet waarmaken. Daar is meer voor nodig. Maar ik zal er alles aan doen om die voorspelling uit te la- Het interview loopt op z'n eindje wanneer de perspromotor van Kong's kersverse platenmaatschappij Roadrunner het zonnige Amsterdamse terras op komt lopen. Met in zijn hand een doos met de eerste exemplaren van de nieuwe Kong-cd EARMINeD. Een onverwacht heugelijk moment derhalve. Want het is voor een muzikant toch iedere keer weer spannend hoe zijn of haar nieuwe plaat uiteindelijk klinkt en eruit ziet..Dat eerste moeten gitariste Marieke Verdonk en bassist Mark Drillich thuis beoordelen. Maar over het uiterlijk is het duo direct zeer te spreken. „Mooi!", vindt Verdonk simpelweg. „Een doosje met een doorzichtig randje! roept Drillich enthousiast. Voor Marieke Verdonk is het haar eerste Kong-cd. Zij en drummer Rob Snijders spelen na melijk pas sinds twee jaar in de Amsterdamse band. Mark Drilich daarentegen stond in 1989 samen met Dirk de Vries (gitaren/sam ples) aan de wieg van de instru mentale rockgroep. De bassist speelde derhalve op alle vier Kong-platen, maar niettemin is EARMINeD ook voor hem een bij zonder en belangrijk album. En dan beslist niet alleen omdat dit maal de door hem ontworpen hoes, in tegenstelling tot die van Kong's vorige cd Push comes to shove, wèl perfect blijkt te zijn af gedrukt. EARMINeD is voor Dril lich en voor Kong vooral belang rijk omdat de plaat min of meer een nieuw tijdperk inluidt. Met een nieuwe bezetting, een nieuwe platenmaatschappij en een nóg gewaagdere, instrumentale mix van allerlei verschillende stijlen hoopt de band ook in het buiten land een stevige poot aan de grond te krijgen. Aderlating Er is de afgelopen tijd dus nogal wat gebeurd in de Kong-gelede- ren. Het begon twee jaar geleden, vlak voor de release van Push comes to shove. Vanwege steeds Dance-metalgroep Kong ....nieuwe periode ingeluid.... verder uiteenlopende muzikale ideëen en een soort van 'metaal moeheid' besloten de toenmalige gitarist en drummer de band te verlaten. „Een forse aderlating", aldus Mark Drillich. Maar vervol gens meldt de bassist dat Kong uiteindelijk veel sterker uit de korte crisis terug is gekomen. Maar dat zegt toch iedere band? „Da's waar" geeft Drillich toe. „En als ik het tegendeel zou bewe ren zou het wel wat lullig zijn voor Marieke en Rob. Maar zonder gek heid, het liep op het laatst gewoon niet meer zo lekker met onze oude bezetting. Muzikaal, maar ook persoonlijk. Bij het kiezen van nieuwe mensen hebben we dus ook heel erg gelet op hun persoon lijkheid." „Grote voordeel van de nieuwe be zetting is dat iedereen echt overal voor open staat. We hebben daar door de laatste twee jaar veel vrij er en lekkerder gewerkt dan voor heen. Onze vorige gitarist hield bijvoorbeeld niet van dance. Dat soort beperkingen hebben we nu absoluut niet meer. Wij compone ren altijd met z'n vieren. We hebben daarbij geen enkele uit gangspositie, maar gaan gewoon jammen. En het mooie is dat te genwoordig iedereen in de band met wat voor gek idee dan ook kan komen, zonder dat de rest meteen denkt van 'die is gestoord'. We proberen alles uit en zo komen we op dingen die we nooit hadden kunnen bedenken." Tolerant De instrumentale muziek van Kong balanceert op EARMINeD ergens tussen metal en dance in. Keiharde gitaarriffs worden afge wisseld met opzwepende beats en bezwerende melodieën. „Kong is altijd een vrij heavy band geweest, maar heeft zich nooit op één speci fieke stijl geconcentreerd. Die foto Joep Kroes noodzaak is er tegenwoordig ook steeds minder. Eigenlijk verbaast het ons wel dat er nog steeds veel bands zijn die zich tot één stijl be perken. Het publiek wordt ten slotte steeds toleranter. Dance naast metal is nu heel normaal. Kijk naar The Prodigy of Chemi cal Brothers", aldus Drilich en Verdonk. Die ontwikkeling kan wel eens flink in het voordeel van Kong gaan werken? „Dat zou kunnen, ja. Maar het is wat ons betreft nog te vroeg om daar antwoord op te geven. We zullen het binnenkort wel merken." De bassist en gitariste zijn duide lijk nog wat voorzichtig wat hun verwachtingen omtrent de nieuwe plaat betreft. Maar toch heeft Kong zich wel degelijk een duide lijk doel gesteld: doorbreken in het buitenland. De band heeft inmid dels opgetreden in Duitsland, En geland, Frankrijk, Scandinavië, foto Lex van Rossen ten komen. De deuren in Amerika gaan nu voor mij open en dat is al heel wat. Ik wil in de toekomst graag een duet opnemen met Toni Braxton of Celine Dion en dat kan alleen als je in Amerika een naam hebt opgebouwd. Met Take That hebben we wel eens in de Ameri kaanse toptien gestaan, maar er is in dat land meer nodig dan een hitje om blijvend naam te maken. Maar ik heb goede hoop. Ik heb het afgelopen jaar nauwelijks iets van mij laten horen, maar ik ben nog niet vergeten. En dat is een goed teken." „Maar ik ben niet van plan mijn hele leven aan mijn carrière op te offeren. Ik houd van mijn privacy. Daarom heb ik een buitenverblijf buiten Londen, waar ook mijn fa milie woont. Het is een geïsoleerde plaats waar ik helemaal tot rust kan komen. Vooral na die turbu lente tijd met Take That had ik pri vacy nodig. Het waren prachtige jaren met die groep, maar ik zou ze niet graag nog eens overdoen. Niettemin hebben we ons door de tijd gelachen, bij wijze van spre ken. Vijf jongens 'on the road', het is niet moelijk om je voor te stellen hoe leuk dat was. Reizen rond de wereld en altijd overnachten in de beste hotels, dat klinkt toch als een sprookje?" Harry de Jong In de biografie die de platenmaatschappij verstrekte bij het nieuwe album Blue Moon Swamp (Warner Bros.) van John Fogerty wordt met geen woord gerept over Creedence Clearwater Revival. Het lijk erop alsof de grondlegger en hitmaker van deze band niet meer aan CCR wil worden herinnerd. En dat op een moment dat Fogerty dichterbij zijn eigen bronnen komt als ooit tevoren. Want Blue Moon Swamp bevat weer de vertrouwde, zwaar op country en swamp leunende rock 'n roll, die ooit Creedence zoveel hits opleverde. Voor die pelgrimage naar zijn wortels ondernam John Fo gerty letterlijk een reis naar de Mississippi-delta. Daar deed hij, zoals zoveel blues- en countrymu- zikanten vóór hem, hernieuwde inspiratie op, waarna hij al in 1992 met de eerste opnames voor het nieuwe album begon. In tegenstel ling tot zijn vorige succesvolle so loalbum Centerfield uit '85 (de op volger Eye Of The Zombie wordt algemeen als een mislukking ge zien) werd Blue Moon Swamp niet alleen door Fogerty volgespeeld. Een keur aan muzikanten, van Kenny Aronoff tot Red Hot Chili Pepper Chad Smith op drums en van Tom Petty's bassist Howie Epstein tot Booker T.-veteraan Duck Dunn, toog met veel plezier naar de studio om Fogerty te on dersteunen. Dat groepsgevoel straalt van Blue Moon Swamp af en draagt ook bij aan vergelij kin gen met CCR. Alleen is de muziek veel minder op snelle hits toege sneden. Fogerty heeft het echte swamp-gevoel weer te pakken en speelt met zoveel soul, dat zelfs een gospel (A Hundred And Ten In The Shade) bij hem authentiek klinkt. En dan kan iedereen zeg gen dat deze muziek helemaal niet hip is, maar dat zal John Fogerty worst wezen. En mij eerlij k gezegd ook. Hithop KRS-ONEhet alias voor Lawren ce Krisna Parker, is een grote naam in het hiphop-wereldje. Met zijn Boogie Down Productions maakte de pionier menige hiphop- klassieker en de laatste jaren doet hij dat onder eigen naam. Tussen door stopt hij nog wat tijd in zijn Stop The Violence-beweging en gezien de recente moordpartijen in de Amerikaanse rapscene valt daar nog het nodige, werk te ver richten. De afgelopen tijd was KRS-ONE echter vooral druk met zijn derde solo-album I Got Next (Jive/Rough Trade-Zomba), dat net als de voorgangers weer uit muntende hiphop bevat. Goede melodieën die niet direct vervelen, mede omdat af en toe naast de samples echte instrumenten zijn gebruikt (de toeters in Over Ya Head, de gitaren in de hardcore- hiphop van Just To Prove A Point) en bovendien zorgt de harde, dro ge productie voor een heerlijk knallende sound. Waar veel hip hop verwordt tot ordinaire scheid- maar tot gigantische successen heeft dat nog niet geleid. Niet dat de band een mega-act hoopt te worden, trouwens. Live-act Wat betreft die buitenlandse door braak heeft Kong de hoop vooral gevestigd op de nieuwe platen baas. Die heeft volgens Drillich en Verdonk de. contacten waaraan het de band zelf ontbreekt. Kong zelf zorgt slechts voor een zo op windend mogelijk potje danceme- tal. En natuurlijk voor die opzien barende live-act die, voor zover bekend, ook over de grens uniek genoemd kan worden. De Kong- leden spelen namelijk nooit samen op één bühne, ze staan tijdens een concert alle vier op een eigen podi umpje, ieder in een hoek van de zaal. Het pubhek staat dus als het ware 'middenin de band'. „Dat een belangrijke extra factor die heel goed werkt", vertelt Dril lich. „Een concert komt op die ma nier naar het publiek toe heel dwingend over. Het is heel simpel, of je luistert of je gaat weg. Even achter in de zaal een biertje halen is er niet bij, want bij Kong is er geen achter in de zaal." „We heben twee maal noodge dwongen op een gewoon podium gespeeld, tijdens Dynamo Open Ar en Lowlands. Maar dat is doodsaai, dan sta je daar met z'n allen naast elkaar. We kregen di rect van die ZZ Top-neigingen. Natuurlijk, we zijn best kwets baar wanneer we allemaal in ons eentje op zo'n klein podium staan, met het publiek op een halve meter afstand. Maar dat maakt het ook bijzonder. Het is bij Kong niet zo dat we samen sterk staan. Onze muziek maakt ons sterk. Han Neijenhuis Kong treedt onder meer op in Amster dam (Melkweg, 31 mei), Den Haag, Paard, 5 junien Tilburg (Noorderligt, 8 juni). partijen op eentonige beats, weet KRS-ONE gelukkig nog steeds hoe je moet variëren en de zaak spannend kunt houden. Kong The Who mag Quadrophenia dan nieuw leven hebben ingeblazen, 1 Kong doet het pas echt op z'n qua- I drafonisch: de vier leden spelen tij dens concerten elk in een andere hoek van de zaal. Dat effect is op mijn stereootje niet te bereiken, maar de vierde cd Earmined (Roa drunner) is er geen spat minder om. De mix van metal, industrial en dance klinkt hier strakker en oorstrelender dan ooit, ook het ge volg van de toetreding van drum mer Rob Snijders en gitariste Ma rieke Verdonk. Ze hebben Kong een wat toegankelijker sound ge geven (luister naar het rockende openingsnummer TroubleMuter). die ook nu weer door producer Tom Holkenborg (Nerve) kwalita tief keurig bewaakt werd. 3Colours Red 3 Colours Red is in Engeland warm onthaald met haar debuut Pure (Creation/Sony Music). Dat zegt meer over het hype-gevoelige Engeland dan over de kwaliteit van het album, want eigenlijk staat Pure barstensvol tamelijk eendimensionale rock, die inder daad puur klinkt en ook wel ener giek is, maar verder weinig ingre diënten heeft om echt wakker van te liggen. Het Britse kwartet gaat er stevig tegenaan en is dan ookvooral goed ontvangen in de Engelse metal- pers, maar een chronisch gebrek aan variatie en mooie melodielij nen noopt mij voorlopig nog enige reserve in acht te nemen. Roger Hodgson Sinds het vertrek van Roger Hodg son is het Supertramp niet echt voor "de wind gegaan. Hodgson was clan ook het creatieve brein van de band, die nu vooral goede sier maakt met de oude hits uit het verleden. Het merkwaardige is dat Hodgson clat zelf ook een beetje doet op Rites Of Passage (Uni- chorcl), een live opgenomen album met daarop onder meer bewerkin gen van drie Supertramp-klassie- kers: Take The Long Way Home, The Logical Song en Give A Little Bit. Eigenlijk heeft Hodgson dat helemaal niet nodig: de overige negen nieuwe nummers maken duidelijk dat hij met heel wat meer bezieling speelt dan zijn oude maatjes. Het openingsnummer Every Trick In The Book is daar een mooi voorbeeld van. Opval lend op dit come-backalbum na tien jaar is de aanwezigheid van Teny Riley, voormalig Supert ramp-saxofonist John Helliwell en twee 16-jarige muzikanten: Roger's zoon Andrew op drums en zijn vriendje Josh Newman op cel lo. De laatste twee doen een aan grijpend duet op piano en cello in Melancholie. Gert Meijer Reconstructie hoornconcerten Herman Jeurissen, solohoor nist van het Residentie Orkest en docent hoorn aan het Brabants Conservatorium, is niet alleen een begenadigd blazer, hij is ook een fanatiek onderzoeker die het oeu vre voor hoorn van Mozart duch tig heeft doorgelicht. Dat is nodig ook want de Salzburgse meester heeft het genre niet bijster serieus genomen, wat niet alleen blijkt uit de weinig geïnspireerde, voorspel bare indruk die zijn hoornconcer ten maken. Mozart schreef deze zes concer ten veelal schetsmatig op losse velletjes. Het 'gezeur' van hoor nist Joseph Leutgebdie hem bleef vragen om nieuw repertoire, zal daar zeker een rol bij hebben ge speeld. Wat blijkt uit weinig vlei ende opdrachten als 'W.A Mozart hat sich über den Leutgeb, Esel, Ochs und Narr, erbarmt'. Als uit voerend musicus, maar ook als onderzoeker blijkt Jeurissen een fervent pleitbezorger van deze on gecompliceerde klanken. Zelfs tachtig minuten muziek met dit monochrome blaasinstrument in de hoofdrol gaat niet vervelen. Het sprankelend spel van het Neder lands Kamer Orkest zorgt voor de gepaste ambiance. De complete hoornconcerten van W.A- .Mozart. Herman Jeurissen hoorn met het Nederlands Kamer Orkest olv Roy Goodman Olympia OCD 470 Advertentie Opticiens, optometristen, montuurdesign- architecten, design-adviseurs... kortom alle medewerkers, en al onze cliënten, die afkomen op de hoogste kwaliteit, vormgeving en service... Zij allen hebben ervoor gezorgd dat onze zaak tot de top-drie uit 100 genomineerden van Nederland behoort. Dl. Ml VSCK OPTIEK* BA producten van N-< Utrecht 5 ntei 1997 Wij zien in die prijs van de Nederlandse Associatie Leveranciers Brilmonturen (NAM) een stimulans en een uitdaging. De Muynck= Ganzepoortstraat 3, Goes, telefoon 0113 - 215214 Optiek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 20