Stravinsky brengt de lat weer hoger Lou Reed schenkt noten, Robert Wilson het licht PZC Onafhankelijk Toneel met The Rake's Progress 1 kunst cultuur Time Rocker combineert Gulliver en rock vrijdag 16 mei 1997 sbw Het Onafhankelijk Toneel heeft in de loop der jaren een reputatie opgebouwd waar menig theatergezelschap jaloers op is. 'Het lijkt wel of alles wat ze aanraken in goud verandert' liet een Rotterdamse theatermaker zich eens, niet zonder enige afgunst, ontvallen. Het 'vlakke vloer-theater' kan dan ook terugzien op een reeks successen, waarvan die van de opvoering van de opera L'Incoronazione di Poppea (1993) nog vers in het geheugen ligt. Woensdag ging de nieuwe opera The Rake's Progress bij het OT in prèmiere. Met Stravinsky wordt de lat hoger gelegd. Kan het succes van 'Poppea' nog worden overtroffen? Ze hadden de decors van 'Poppea' al willen verkopen, maar dat op het laatste moment toch maar niet gedaan. Toen rolde de uitnodiging in de bus om Monteverdi's opera op te voeren op het 'Massachusetts International Festival of the Arts'. 'Hail to Poppea' riepen de Ame rikanen en zo trok de voorstelling ook vo rig seizoen nog bijna tweeduizend bezoe kers. Na 'Orpheus' Dochter' (1988), 'Cosi fan Tutte' (1990) en 'Poppea' is Stravinsky de vierde keer opera bij het OT. Dit keer in samenwerking met het Nederlands Bal letorkest onder leiding van Lucas Vis. We derom een opera met een 'achttiende- eeuwse' uitstraling, maar op een bijzon dere manier. Igor Stravinsky (1882-1971) schreef de muziek aan het eind van de ja ren veertig van déze eeuw en de Engelse schrijver en dichter W.H. Auden verzorg de met Chester Kallman de tekst. Bepaald geen 'achttiende-eeuwers', en toch is het soms of we Mozart, horen, dan weer Mon teverdi, en in feite de hele rijke operatra ditie, totdat Stravinsky heel nadrukke lijk zichzelf weer laat horen. Ook het verhaal heeft zijn oorsprong in de achttiende eeuw en is gebaseerd op de mo ralistische gravures en schilderij enA Ra- ke's Progress' (1732-'33) van de Engelse schilder William Hogarth. Met acht teke ningen schetst hij het verhaal over de los bol Tom Rakewell, die zijn ziel aan de dui vel verkoopt in ruil voor rijkdom en plezier, en die, uiteraard, ten onder gaat. Fascinerend The Rake's Progress is slechts twee keer eerder opgevoerd in ons land. Toch is het een fascinerend geheel waarmee Stra vinsky de aansluiting tracht te bewerk stelligen van de twintigste-eeuwse mu ziek bij die van voorgaande eeuwen. Het zoeken naar een synthese tussen nieuwe melodische en ritmische structuren en de muziek van de achttiende en negentiende eeuw, de volksmuziek uit zijn Russische vaderland en moderne muziekstijlen als de jazz. loopt als een rode draad door zijn werk. Het is terug te vinden in zijn vroege balletten (L'oiseau de feu, 1909; Petroesj- ka, 1910; Le sacre du printemps, 1913) en vindt een hoogtepunt in Pulcinella (1919), naar muziek van Pergolesi, waarmee hij de aansluiting zoekt bij de muzikale tra ditie van West-Europa. The Rake's Progress is in feite de afron ding van wat wel zijn neo-tonale of neo klassieke periode is genoemd. Stravinsky schreef de muziek in de Verenigde Staten waarheen hij in 1939 was gevlucht. Een opera in de Engelse taal en opgebouwd uit betrekkelijk losstaande delen: aria's, duetten, terzetten en grotere ensembles. Simpele uitgangspunten, vond Stravins ky. Maar voor orkest, ballet, solisten en regie een hondsmoeilijke opgave om uit die veelheid van muzikale elementen, ci taten, stijlen en beeldwisselingen een ge heel te smeden dat als een werkelijk een heid wordt ervaren. Recycling De opera ging in 1951 in Venetië in pre mière en is later verfilmd door onder an deren Ingmar Bergman, Robert Altman en Peter Sellars. Onomstreden was de opera bepaald niet. 'Een paar eeuwen opera-geschiedenis recyclen' was nog een milde kritiek. Evenals de vraag of vorm en inhoud nog wel aansloten bij de ontwik kelingen in de twintigste eeuw. Het drie manschap van het OT, Gerrit Timmers, Mirjam Koen en Ton Lutgerink hebben de handschoen opgenomen en vooral geko zen voor de menselijke kant van het ver haal. De drijfveren van mensen, de keu zen die ze maken, de verleidingen waar ze aan worden blootgesteld. „In feite gaat het om een zoektocht," zegt Mirjam Koen, die samen met Gerrit Tim mers de regie doet. „We hebben niet na drukkelijk naar een achttiende-eeuwse probeert steeds te ontsnappen aan de dui vel, maar valt ook voor zijn verleidingen. Je kunt dat vergelijken met de vlucht in geweld, seks of drugs. Wat het spannend houdt is dat de uitkomst voor zowel Tom als Nick onzeker blijft. In feite vechten ze tegen hetzelfde: eenzaamheid, de zinloos heid van het bestaan." Tegen de achtergrond van de bijna schets matige decors van Gerrit Timmers zien we Tom Rakewell (tenor Thomas Randle) de verveling verdrijven in het bordeel van Mother Goose. We zien hem uit opportu nisme trouwen met man/vrouw Baba de Turk (countertenor Artur Stefanowicz). We zien de radeloosheid van Anne (so praan Machteld Baumans) en tenslotte Tom in gevecht met Nick Shadow (bas- bariton Hubert Claessens) om het behoud van zijn 'ziel', ofwel het laatste restje zelf respect dat hem nog rest. Maar bovenal is het de fenomenale rijkdom van de muziek met z'n veelkleurig palet, die dan weer het drama opstuwt, dan weer tempert, het verdriet kleurt en het komische parodi eert. Zoals op het moment dat travestiet Baba na het huwelijk triomfantelijk zijn (nep)borsten toont. Drama „Het mooie van deze opera is dat in de muziek al veel van het drama te horen is", zegt Gerrit Timmers. „Het blijft niet al leen bij 'toneel', de zangers kunnen er ook hun emoties in kwijt." Sopraan Machteld Baumans, die in Poppea de rol van Drusil- la vervulde, zingt Anna. Het is de eerste keer dat ze Stravinsky zingt. „Het is moeilijk in die zin dat het ritmisch heel gevarieerd is. Wat de meeste concentratie vergt is het inleven in de rol. Het is toch tragisch wat er met Anna gebeurt. Ze wordt steeds weer afgewezen en blijft tot het laatste in die liefde geloven, ook al weet ze diep in haar hart dat het niets wordt. Voor haar is liefde heel belangrijk. Maar ik denk dat vrouwen daar ook meer belang aan hechten dan mannen. Deze tijd Of met The Rake's het succes van Poppea geëvenaard zo niet overtroffen zal wor den, daar denkt het driemanschap van het OT niet over na. „Dat is niet onze eerste zorg," zegt Mirjam Koen. „Wat we hopen is dat mensen de voorstelling naar deze tijd kunnen vertalen. We zijn destijds vanuit het niets met opera begonnen. Na twee achttiende-eeuwse opera's wilden we iets dat past bij deze tijd. Tenslotte staat het OT voor eigentijds theater. Dat willen we blijven doen, zowel op het ge bied van toneel, opera als dans.Al wordt dat financieel wel steeds moeilijker, voegt ze er aan toe. Met Gerrit Timmers en Ton Lutgerink vormt Mirjam Koen al sedert de oprich ting in 1972 de artistieke leiding van het Onafhankelijk Toneel. Toch stelden ze zich aan het eind van het vorig seizoen de vraag of hun wegen zich niet zouden moe ten scheiden. „Maar we zijn nog steeds niet op elkaar uitgekeken. Integendeel," zegt Mirjam Koen. „Die uitdaging over en weer is er nog steeds. We willen vooral samen voor stellingen blijven maken, zoals nu deze opera, maar ook individueel de ruimte hebben nieuwe dingen te ondernemen. Als de mogelijkheden daarvoor ontbre ken moet je afvragen of iemand dan niet beter alleen verder kan gaan, om ruimte voor de anderen te maken. Maar we heb ben toch op het laatst besloten dat niet te doen. We wilden elkaar niet loslaten." Frans Alten The Rake's Progress, opera van Igor Stravins ky, door het Onafhankelijk Toneel en het Ne derlands Balletorkest. Muzikale leiding: Lucas Vis. Regie: Gerrit Timmers en Mirjam Koen. Choreografie Ton Lutgerink Rotterdamse Schouwburg, tot en met 24 mei. De opera wordt in het Engels gezongen met Nederlandse bo- ventiteling. Thomas Randle als Tom Rakewell (1) en Arthur Stefanowicz als Baba de Turk in The Rake's Progress van Stravinsky. foto Cees Kuiper sfeer gestreefd. Het verhaal past ook in deze tijd en gaat over vrijheid, gebonden heid, maar vooral over de zin van het be staan. Dat zijn geen begrippen die aan tijd gebonden zijn." In The Rake's Progress gaat het om de le vensloop van Tom Rakewell, die op het punt staat 'het leven' te ontdekken. Ver liefd op Anne weigert hij toch het baantje dat haar vader voor hem in petto heeft. Hij schrikt ervoor terug zijn vrijheid te verliezen en zich al te binden aan vrouw en werk. Met zijn vriend Nick Shadow gaat hij op avontuur en achter het geld aan. Maar hij zal de eerste niet zijn die door de omgang met verkeerde vrienden zijn ongeluk tegemoet gaat. Door de niet aflatende liefde van Anne weet hij Nick, in feite de verpersoonlijking van de dui vel, te weerstaan. Maar er wacht geen happy end. Mirjam Koen: „Je kunt zeggen dat Tom een losbol is, maar eigenlijk is het een ge wone, gevoelige jongen, die het leven wil verkennen. Nick biedt hem die mogelijk heid en die pakt hij. Maar hij voelt ook die leegte in zichzelf en vecht daar tegen. Hij Theater is zeer de moeite waard, zegt hij. „Het is niet een eenmalig uitstap je. Ik zou vaker de kans willen hebben voor anderen te schrijven." Lou Reed licht het rechter glas van zijn bril. focust het corresponderende oog op zijn ge sprekspartner en knikt. Het teken voor de Amerikaanse documentairefilmer Ti mothy Greenfield-Sanders dat hij kan gaan draaien. Opeens is dit niet langer een vraagge sprek met de rocklegende uit de Vel vet Underground, alias Ome Lou, over zijn samenwerking met de minstens even illustere theatermaker Robert Wilson, alias Bob. Dit is de setting voor een Ame rikaanse tv-film geworden. Greenfield- Sanders is hier omdat twee van zijn landgenoten samen furore maken met het muziektheaterstuk, alias opera, Ti me Rocker, deze week slechts driemaal in Amsterdam te zien. Door de tijd Time Rocker is een combinatie van een Victoriaanse thriller, Gulliver's Reizen en een onvervalste rockband. En uiter aard Wilsons sublieme spel met ruimte, tijd en verhoudingen, die eerder zulke fabelachtige producties als Einstein on the Beach, Civil Wars en Black Rider op leverde. Zoals in veel van het werk van Wilson reizen de hoofdpersonen dwars door de tijd: in dit geval vluchten twee negentiende-eeuwse dienstboden, Nick Priscilla, niet gehinderd door welke jaartelling dan ook, voor de beschuldi ging van moord op hun werkgever, een excentrieke uitvinder. Op hun tocht zoe ken ze ook het hogere geluk en lossen uit eindelijk in het niets op. Dat is nu ook even het geval met Bob Wil son, die als een van de hoofdpersonen uit zijn eigen theaterstukken onvindbaar is, minder dan een uur na zijn aankomst in Amsterdam. Reed over Wilson: „Bob draait mijn platen op volume tien. Ik ben niet altijd zo extreem hard, maar er zijn nu eenmaal passages en songs die een hoog volume nodig hebben. Toen ik merkte dat hij dat begreep, verdwenen mijn laatste reserves." Nieuw Terug naar Theater. „Ik houd van het feit dat ik de muziek nu eens niet zing. Ik vind het fantastisch dat ik voor andere mensen, andere personages en karakters schrijf. Ik ervaar het schrijven over situ aties die niets met mij van doen hebben als iets nieuws. Time Rocker drukt per se niet mijn gezichtspunten uit, maar aan het eind van het liedje vreemd genoeg weer wèl. Ik heb het gevoel dat ik door een andere deur ben gekomen. Het is een heerlijke ervaring; op dit moment schrijf ik liever voor anderen dan over mezelf. Ik kan in Time Rocker bijvoorbeeld voor vrouwenstemmen schrijven of een ander, groter vocaal bereik schrijven. Op het moment dat Reed beschrijft wat het voor hem is om een deel van zijn altij d ijzeren controle over het eindresultaat van zijn componeren op te moeten geven, stapt Wilson de hotelsalon binnen. De camera van Timothy Greenfield-San ders zwenkt naar het strenge gezicht. Wilson licht zijn montuur en onthult een vriendelijk gelaat. Een jongetje van vijf tig achter een bibliothecarisbril. Reed ontdooit verder. „Ik zeg tegen Bob: dit theater verschaft me zó'n raar gevoel Nadat we bijna een jaar aan het eindpro duct hebben gewerkt, heb ik het gevoel dat wij er zelf niets meer mee te maken hebben. Het is volledig uit onze handen genomen. Acteurs spreken onze teksten, zangers zingen onze songs. Ik kan alleen maar toekijken. Een interessant vertrek punt voor iemand die alleen maar ge wend is om te schrijven en het dan zelf te doen." Wilson:,Ik treed zelf niet vaak op - in het Holland Festival doe ik volgende maand nog een solo (Hamlet, A Monologue). Maar ik herken dat wel: vanaf een be paald moment is een werk niet meer van jezelf. Je kunt als regisseur een acteur de weg of een methode duiden om een be paald aspect van de eenmaal bedachte rol beter uit te laten komen, maar het is dan al niet meer van jou. Het is net als met kinderen krijgen: die moet je ook hun eigen weg laten gaan." Samenwerking „Maar daarom bèn ik juist regisseur en schrijver. De samenwerking met ande ren. Juist dankzij anderen kun je meer bereiken. Zelf alles doen kan niet eens hetzelfde resultaat opleveren. Als ik met William Burroughs of Heiner Müller werk, dan wordt de natuur van het werk anders. Je kunt het de beloning noemen van de samenwerking. Maar het is vooral de spanni ng, het avontuur van de samen werking. Lou en ik delen sommige op vattingen op esthetisch gebied, maar verder zijn we heel verschillende man nen. We vullen elkaar op vele manieren aan: hij schenkt noten, ik licht." In tegenstelling tot David Byrne of Tom Waits die in het verleden samenwerkten met Wilson, is Reed in Time Rocker trouw gebleven aan zijn stiel: karig geïn strumenteerde, zeer intense rock met een hoog poëtisch niveau. Reed: „Dat zijn mijn roots nu eenmaal. Maar er zitten ook walsjes in, zelfs een instrumentale ouverture, door Bob treffend 'spine mu sic', ruggengraatsmuziek, gedoopt. Het is alleen rock omdat er gitaren worden gebruikt." Wilson: „Ik wilde Lou ook om zijn teksten. Hij weet als geen ander deze tijd te vangen. Veel rockmensen blijken bovendien niet in staat zich te verdiepen in andere karakters. Lou kon dat zonder zijn identiteit te verliezen." Tekeningetjes Als altijd bij zijn theaterwerk maakt Wilson kleine, scherpe tekeningetjes voor de verschillende scènes - onderde len van een storyboard. Een nieuwe erva ring voor Reed, die nog nooit zo in een workshopsituatie had gefunctioneerd met iemand die langs abstracte begrip pen vertelde wat hij wilde. Wilson: „Dat went snel genoeg. Ik roep bijvoorbeeld: hier moet iets hards komen, hier iets met passie, daar snel en jachtig, daar uitge rekt en bewegingsloos." Reed: „Ik kon met een zo'n tekeningetje en zeker met de maquette die Bob bouw de wel vijftig ideeën voor telkens andere songs ophoesten. Het is zó stimulerend. Er zit zoveel power in een methode waar in je direct verbinding hebt met iemands geest." Wilson- „Je praat aanvankelijk nog in omtrekkende bewegingen, over de maatgeving en het ritme van het stuk, en dan past over de globale indruk van een stuk. En dan werk je eigenlijk heel vrij. Ik houd van repetities, samenwerkinsg- situaties. Bijvoorbeeld: 'We bevinden ons in een bibliotheek. Wat zou hier kun nen gebeuren? En dan heeft Lou alweer een song klaar.Reed:,Met een goede re gie maak je alles eenvoudiger. Tempo, houding, titel, daar kom je zo als vanzelf op." Wilson vat samen hoe hij zich laat leiden door de transparante, doorzichtige kwa liteit van theater. .,King Lear, Medea - alle klassiekers beschikken over eenvou dige verhaallijnen. Shakespeare han teerde verhalen uit het dagelijks leven. Als je dat inziet kun je de publieke inte resse vasthouden. En pas als je dat be reikt, kun je in de vormgeving andere lagen leggen." Wilson vertelt hoe hij stukken vervaardigde over Freud en Sta lin, en hoe hij zich niet druk maakte over de historisch juiste gegevens, maar al leen de condities wilde herscheppen waaronder Freud en Staün hun beslis singen namen. „Pas dan kan ik laten zien hoe iemand reageert. Of mensen nou écht begrip krijgen voor de persoon of de denkwijze van Freud interesseert me minder. Ik kan ook van Mozart genieten zonder precies te begrijpen hoe hij zijn noten organiseert." Reed: „Wat overblijft is de menselijkheid van dit stuk. Aan het slot beloven de bei de hoofdpersonen elkaar loyaliteit. Ze vertellen elkaar: ongeacht de omstan digheden, de tijd waarin we leven, ben ik ervoor jou. Dat vind ik mooi." John Oomkes Time Rocker, muziektheater van Lou Reed muzieksongteksten) en Robert Wilson (regie, toneelbeeld, lichtontwerp). Acteurs/zangers: Stephan Benson, Sona Cevena en anderen plus band. Vooruitgeschoven onderdeel van Holland Festival. Te zien: Muziektheater Am sterdam, vandaag (vrijdag) en zaterdag foto Lex van Rossen Lou Reed blijft in Time Rocker trouw aan zijn stiel. -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 22