Skeletten dragen leer van Sartre Giacometti verbeeldt het existentialisme 19 23 Verhalen voor kinderen en andere grote mensen. Anne Michaels laat uit de oorlog iets moois groeien. Sereen verhaal uit IJsland. Liar Liar: Film voor de kleine man. Shine tussen genie en gekte. Cannes ziet Karakter wel zitten. Naakt in het Rijksmuseum. Amsterdamse School met baksteen. Surrealistische tafel, 1933. Alberto Giacometti (1901-'66) wordt wel de beeldhouwer van het existentialisme genoemd. Met name de bonenstaakachtige beelden die hij vooral na de oorlog heeft gemaakt kunnen worden gezien als illustraties bij deze vreugdeloze filosofie. Daar wordt hij mee tekort gedaan. Het existentialisme ligt al lang op de rommelzolder van de geschiedenis, maar het werk van Giacometti blijft fascineren, zoals opnieuw blijkt op de grote overzichtstentoonstelling in München. TT et existentialisme is de laatste opris- XJ-ping van het Franse denken geweest, die ook buiten Parijs is waargenomen. Op ar de keper beschouwd was het niet eens een Franse filosofie; de grondlegger van deze td in de jarén vijftig zeer in zwang zijnde denkrichting was de Duitse nazi-sympa- thisant Martin Heidegger. Zijn magnum M opus 'Sein und Zeit' is voor normale ster velingen onleesbaar, maar dat heeft zijn D succes niet in de weg gestaan. Sterker 65 nog, onbegrijpelijkheid geldt vaak als het H bewijs van diepzinnigheid en hoe groter 1de onbegrijpelijkheid des te groter het succes. Heideggers onnavolgbare gegoo chel met 'niet-zijnde zijndes' imponeerde behalve Duitse daarom ook Franse intel lectuelen, die vaak gevoelig zijn voor gro te woorden met weinig betekenis. Het Franse existentialisme bestaat voor namelijk uit het werk van twee schrijvers, •Jean Paul Sartre en Albert Camus. Hun romans en essays getuigen van een som bere levensbeschouwing: God is dood of heeft nooit bestaan, het leven is zinloos en de Mens doolt rond in een wereld, waarin alleen de Dood zeker is. In die boeken, vooral die van Sartre, wordt veel heen en weer gepraat en weinig gelachen. Slobberwijn Zware tabak dus, en dat het existentialis me toch in de mode is kunnen komen, is in de eerste plaats te danken aan het feit, dat zijn boodschap in de kern zeer eenvoudig wasHet was in feite de eerste 'democrati sche' filosofie, binnen het bereik van ie dereen. Je hoefde het werk van Sartre of Camus niet eens te lezen om een 'existen tialist' te zijn. Je trok een zwarte coltrui aan, luisterde naar de 'chansons' van Ju liette Greco, 'de muze van het existentia lisme', dronk goedkope slobberwijn en je hoorde er, in elk geval voor je gevoel, ook bij. Of de Zwitserse beeldhouwer/schilder/ tekenaar (in die volgorde) Alberto Giaco metti zich zelf als een existentialist be schouwde, is mij niet bekend. Zijn werk, met name de beelden die hij na de oorlog heeft gemaakt, wordt ook dertig jaar na zijn dood nog steeds in verband gebracht met het existentialisme. Daar valt wel wat voor te zeggen. Zijn lang gerekte, uit gemergelde figuren, die ongenaakbaar el ke toenadering lijken af te wijzen, zouden inderdaad de in brons gegoten illustratie kunnen zijn bij de theorieën van Sartre of Camus. Wat ook voor deze interpretatie pleit, is dat Giacometti bevriend was met Sartre en andere 'existentieel geïnspireerde' schrijvers. Sartre schreef een invloedrijke monografie over zijn werk en de beeld houwer ontwierp het decor voor het to neelstuk 'Wachten op Godot' van de Ierse schrijver Samuel Beckett, die met de taal net zo karig om ging als Giacometti met zijn materiaal. Wat tegen deze visie spreekt is de ontwik keling en persoonlijkheid van Giacometti zelf. Giacometti, die in 1901 in Borgono- Drie koppen, 1962. ruim 30 jaar na zijn dood, ongrijpbaar ge worden. Zo herkenbaar als zijn beelden zijn, zo schimmig is hun schepper voor de museumbezoeker. In München wordt als onderdeel van de tentoonstelling een ou de zwart-wit film over hem vertoond. Giacometti was een kettingroker, liep na een ongeluk moeilijk, trouwde in 1949 met de ruim 20 jaar jongere Annette Arm, onderging in de jaren zestig een operatie wegens maagkanker en overleed in janu ari 1966 aan een hartkwaal. Over succes en erkenning had hij zeker na de oorlog niet te klagen, zoals bleek uit het eerbe toon tijdens zijn begrafenis. Wie hij was lijkt daarmee opgesomd, hoe hij was blijft voor de toeschouwer verborgen. Daar zal hij waarschijnlijk niet ongelukkig mee zijn geweest. Elke grote kunstenaar ver dwijnt tenslotte in de schaduw van zijn werk. En Alberto Giacometti was een groot kunstenaar. Peter van Nuijsenburg Expositie: Alberto Giacometti. Tot 29 juni in de Hypo-Kunsthalle in München. De catalogus kost 42 mark. Ton van Reen blikt terug op de Peel. Brautigam maakt Mozart slank. The Gathering op Pinkpop. Symforock van Marillion. Hollands Maandblad stroopt de mouwen op. Kat, 1951. vo, het Italiaans sprekende deel van Zwit serland, werd geboren als zoon van de post-impressionistische schilder Giovan ni Giacometti, was een Einzelganger. Na tuurlijk was hij beïnvloed door het werk van grote voorgangers, de Franse beeld houwer Rodin bijvoorbeeld, en net als zo veel kunstenaars was hij zeer onder de in druk van Afrikaanse, Polynesische en de klassieke Egyptische kunst, maar hij was te eigenzinnig om zich voor langere tijd bij een bepaalde stroming te laten inde len. In de vroege jaren dertig behoorde hij tot de surrealisten, in München zijn een paar werken uit die periode te zien, maar hij weigerde zich te onderwerpen aan de dic tatuur van het surrealistische op perhoofd, de schrijver André Breton. Breton had kritiek op het feit dat Giacometti ook wel eens ge bruiksvoorwer pen ontwierp en zich dus 'aan de com mercie ver kocht'. Dat slikte Giaco metti niet. Het was niet alleen arro gante onzin, maar ook een belediging van zijn broer Diego, een industrieel ont werper, met wie hij 40 jaar, van 1927 tot zijn dood, zijn atelier - een onverwarmde spe lonk zonder stromend water in een Parijse volks wijk - deelde. Diego was trouwens met zijn moeder en later zijn vrouw Annet te een van zijn belangrijk ste modellen. Eigen weg Giacometti ging zijn ei gen weg. Hij wilde zo 'dicht bij de werkelijk- heid komen als maar Beeld raoed mogelijk was Dat be tekent niet dat hij een realist of naturalist was. Hij wilde afbeelden, wat hij zag. Een kopie maken van de waarneming, zoals hij het zelf eens heeft uitgedrukt. Dat was moeilijk, zo niet ondoenlijk. 'Het is alsof de werkelijkheid zich steeds achter gordijnen verbergt. Je rukt ze open en dan verschijnen er weer nieuwe. Dat gaat zo maar door. En toch heb ik de in druk of illusie dat ik elke dag vooruitgang boek. Dat houdt me bezig, alsof je daad werkelijk zo ver zou kunnen komen, dat je tot de kern van het leven doordringt. En je gaat verder, in de wetenschap dat, hoe dichter je iets op de huid zit, hoe verder het zich van je verwijdert. De afstand tus sen mij en het model zal steeds groter wor den. Het is een zoeken zonder einde', zei hij in 1962 in een interview. Het is meestal moeilijk een verband te ontdekken tussen wat een kunstenaar zegt en wat hij uiteindelijk maakt. Aan wat hij te berde brengt is soms geen touw vast te knopen. Dat heeft natuurlijk voor al met de taal te maken, die niet het geëi gende medium blijkt om uit te drukken wat hij wil zeggen. Maar bij Giacometti krijg je toch een idee van waar hij op uit is. Hij is voortdu rend op zoek naar de essentie van een vorm of een figuur. Bij de mensen die hij portretteert zoekt hij die essentie in hun slag. De blik wordt het epicentrum van het por tret, of het nu een beeld, schilderij of tekening is. Dat zijn 'visie op de mens' niet rooskleurig schijnt te zijn ge weest, lijkt een voor de hand lig gende conclusie, als je naar zijn latere sculpturen kijkt. De fi guren zijn gereduceerd tot skeletten, in groepsbeelden staan ze geïsoleerd van el kaar of bewegen ze zich van elkaar af. Contact lijkt uitge sloten, communica tie onmogelijk. Die indruk wordt ver sterkt door het vol ledig ontbreken van erotiek. De portret ten van zijn vrouw of een ander favoriet model Caroline (een prostituée die eigen lijk Yvonne heet) zijn gespeend van elke zinnelijkheid. Dat maakte kennelijk geen deel uit van hun persoonlijkheid of, ande re mogelijkheid, hun portrettist had er geen oog voor. Diens eigen persoonlijkheid is inmiddels, 1927.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 17