CDA'er Beinema niet herkiesbaar Waterschap pakt verdroging van de Braakmanpolder aan Veertig jaar Porgy Bess is vooral kijk- en bladerboek PZC Memento mori op video zeeland 17 \Jestor van de Tweede Kamer verlaat Den Haag na verkiezingen Zierikzee rond de eeuwwisseling GGD kan preventie betalen Toch naar de stembus Hardleerse 17-jarige automobilist OLAZ begint compostvaten-actie kunstcultuur Parel zaterdag 19 april 1997 ionze Haagse redactrice ianne Sleutjes IEN HAAG - Van de vijf Zeeu- die nu in de Tweede Kamer ilten, keert CD A'er M. Beinema ji) na de eerstvolgende verkie- ingen zeker niet terug. Na iiids 1978 ononderbroken in de eTweede Kamer te hebben ge- den, vindt hij het straks welle- Jet zijn parlementsperiode van pril 1975 tot juni 1977 erbij is leinema het Kamerlid dat de peeste Kamer jaren op zijn con- uitestaat heeft. Hij heeft bij ijn herverkiezing in 1994 al ingegeven dat het zijn laatste eriode zou zijn. |e Zeeuwse PvdA'er J. Lilipaly, pnerlid sinds 1986, heeft nog een definitief besluit genomen. Haar als je twaalf jaar in de temer zit, dan moet je met je- elf in gesprek gaan. Je moet je [vragen of het niet eens tijd ordt dat je er uit stapt en zo an- eren een kans geeft. lij zegt dat zijn overpeinzing iet wordt ingegeven door de itlatingen van vice-partij- oorzitter R. Vreeman. Die riep •gin dit jaar dat PvdA-kamer- na drie periodes ruim aan moesten maken voor nieu- elingen.Als je dat doet ben je ezig te vernieuwen om het ver- ;uwen. Och, Vreeman is zelf kort kamerlid geweest, die seft geen recht van spreken", indt Lilipaly (53). Vreeman is ilverwege zijn kamerlidmaat- benoemd tot burgemees- rvan Zaanstad. VD'er J. te Veldhuis (50) uit liddelburg daarentegen is van an zijn vijfde periode als par- inentariër in te gaan. „Het is ai van de mooiste hondenba- die je je kunt voorstellen. Je oet er alleen voor zorgen dat j e en déja vu gevoel krijgt, dus tijd van portefeuille wisse- obbyist ias hij eerst milieu woord voer- r, sinds 1994 heeft Te Veldhuis i Antillen en Aruba en het iatsrecht als aandachtsveld, ivendien is hij vanaf die tijd argemeesterslobbyist; hij feit voor VVD-kandidaten bij irgemeesters vacatures. „In et staatsrecht zit veel meer dan aanvankelijk dacht; staats rechtelijke vernieuwing, het re ferendum. Dus dat wil ik nog wel eenperiode blijven doen. En de burgemeestersbenoemingen, daar wil ik echt meer tijd in ste ken dan ik tot op heden kon." Te Veldhuis stond bij de vorige verkiezingen op de vijftiende plaats. Of hij op de nieuwe lijst komt en hoe hoog is een kwestie van afwachten. Maar hij denkt dat hij goed ligt bij de Zeeuwse Kamercentrale en bij de andere. „Ik heb tenminste nooit andere geluiden gehoord." Tot 1 juni kunnen alle WD'ers zich opge ven als kandidaat-kamerlid. Iemand die verzekerd lijkt van zijn plek is RPF-fractievoorzit ter L. van Dijke (41). Hij stelt zich voor de tweede keer be schikbaar als lijsttrekker. „Je weet dat je dat niet voor een ter mijn doet als je aan zo'n klus be gint." Waardering Volgens directeur G. Ekelmans van het RPF-partijbureau moet het raar lopen, wil Van Dijke geen lijsttrekker worden. Het RPF-federatiebestuur heeft im mers zijn waardering al uitge sproken voor Van Dijke als nummer een. Evenals voor de andere twee zittende Kamerle den. Dat is, alhoewel niet bindend, toch een duidelijk sig naal. Het laatste woord is welis waar aan de federatieraad waarin de afgevaardigden van de tweehonderd kiesverenigin gen zitten, maar Van Dijke ligt overal heel erg goed, aldus Ekel mans. En dat vindt de Middel burger zelf soms wel eens eng. „Als je dan valt, val je ook heel erg hard.' Leden J. Jorritsma-van Oosten (56) van D66 is eveneens in voor een nieuwe periode. Of ze daadwer kelijk op de kandidatenlijst komt, maken de D66-leden uit. Die krijgen dit najaar een stem biljet waarop ze hun voorkeur kunnen geven. „Er is wel een stemadviescommissie die in de laatste ronde adviseert, maar daar hoeven de leden zich niet aan te houden." Jomtsma stond bij de vorige lijst op de negende plaats. „Ik was de eerste nieuw komer op de lijst. Toen lag ik goed. Ik hoop nu ook. Ik heb in ieder geval geen signaal gekre gen dat het niet zo zou zijn." Het zuidwestelijk deel van de Braakmanpolder bij Hoek heeft de laatste jaren steeds meer te lijden onder de lange perioden zonder regen. foto Charles Strijd van onze verslaggever Marcel Modde HOEK - Het dagelijks bestuur van water schap De Drie Ambachten gaat stappen ondernemen om verdere verdroging in het zuidwestelijk deel van de Braakmanpol der bij Hoek tegen te gaan. Het gebied, dat de laatste jaren steeds meer te lijden heeft van langere perioden zonder regen van betekenis, omvat ruim tweehonderd hec tare. Voorgesteld wordt 125.000 gulden uit te trékken voor het treffen van techni sche maatregelen. Verschillende belanghebbenden trokken vorig jaar aan de bel bij het waterschap. Aangezien het probleemgebied meer dan tweehonderd hectare groot is (een be leidseis van het waterschap), is ingrijpen gerechtvaardigd, aldus het dagelijks be stuur. Voorgesteld wordt een opvoerpomp te plaatsen, zodat water uit het Isabellaka- naal in de polder kan worden gepompt. Daarnaast wordt gedacht aan het gedeel telijk verdiepen van een waterloop om de toevloeiing naar de zuidwestelijke perce len te verbeteren. Daardoor ontstaat ter plekke een waterpeilverhoging van ruim een meter boveh het NAP. zo is de ver wachting. Volgens het dijkgraaf en gezworenen zou het onverstandig zijn met de aanpassin gen en de daarmee gepaarde investering te wachten op uitvoering van de (admini stratieve) ruilverkaveling Philippine, De verwachting is dat de uitvoering van dat verkavelingsplan voorlopig nog niet aan de orde is. Het waterschapsbestuur wil daarom nog dit jaar overgaan tot plaat sing van de pomp en verdieping van de waterloop. De situatie in de zuidwestelijke Braak manpolder wordt donderdag 24 april be sproken door de algemene vergadering van het waterschap. De bijeenkomst in Hotel Au Port in Philippine begint om 14.00 uur. Aan de orde komt tevens de vaststelling van het peilbesluit voor het ruilverkavelingsgebied Axel. MIDDELBURG - In het Zeeuws Documentatiecentrum te Middelburg wordt tot en met 21 juni een expositie gehouden over Zierikzee rond de eeuwwisseling. Zo zijn er prentbrief kaarten en foto's te zien van het koninklij k bezoek in 19 07een foto van de eindexamenklas van de HBS uit 1897 of het ge meentehuis in 1893. Het Documentatiecentrum is gevestigd in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. GOES - De GGD in Zeeland heeft weer voldoende middelen om haar taken uit te voeren. De deelnemende gemeenten dra gen alsnog ruim twee ton bij om de gevolgen van de arbeids tijdverkorting bij de dienst te compenseren, Aanleiding is de storm van protesten die loskwam van Zeeuwse scholen toen bekend werd dat de GGD begin dit jaar gedwongen was pre ventieve schoolonderzoeken te beperken. Naast taken in de jeugdgezondheidszorg zouden ook voorlichting over aids, bestrijding en voorkoming van infectieziekten als polio, tuberculose en geslachtsziekten het moeten ontgelden. De In spectie voor de Volksgezondheid sprak daarover haar veront rusting uit. Nu blijft alleen het verdwijnen van de tuberculo- sebus uit enkele kleine plaatsen nog overeind en de beperking van organisatiekosten. ANP MIDDELBURG - Verkiezingen voor de waterschapsbesturen moeten per stembus blijven gebeuren en niet per postbus of brief. Dat is veel te fraudegevoelig. In provinciale staten te kende zich vrijdag een meerderheid voor stembus-water schapsverkiezingen af. Die kunnen in Zeeuws-Vlaanderen zo mogelijk gelijk met de provinciale staten-verkiezingen plaatsvinden in maart 1999. Waterschapsverkiezingen per brief of postbus zijn minder duur en kunnen tot een hogere opkomst leiden, als niet tegelijkertijd andere verkiezingen worden gehouden. TERNEUZEN - Een 17-jarige Axelaar kan haast niet wach ten tot hij officieel volwassen is en in het bezit van een felbe geerd rijbewijs kan komen. De jongen werd vrijdagmiddag op de Terneuzense Schoolweg voorde zevende keer in anderhalf jaar tijd betrapt op het rijden zonder rijbewijs. De auto waar in hij reed, werd in beslag genomen en hij kreeg een proces verbaal. Dat betekent dat de rechter hem misschien, vanwege de vele aanhoudingen, een rijverbod oplegt. „Dat lijkt mis schien gek, maar de jongen wordt volgende maand achttien. Als de rechter hem een rijverbod oplegt, mag hij voorlopig ook geen rijles volgen", legde een politiewoordvoerder uit. GOES - Het Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ) zal een laatste poging ondernemen om een compostvatenactie in Midden-Zeeland te beginnen. AVZ V, de afvalstoffenverwijderaar in Zeeuws-Vlaanderen, voert al enige tijd met succes een actie om de burgers met gesubsidi eerde compostvaten tot thuiscomposteren te brengen. In Noord-, en Midden-Zeeland geldt de wet van de remmende voorsprong. Een aantal gemeenten, zoals Goes en Borssele, hebben al lang geleden compostvaten gesubsidieerd. Andere lieten dat achterwege. Een actie van de OLAZ, een gemeen schappelijke regeling, strandde steeds op bezwaren bij de voorlijke gemeenten. Die willen niet meebetalen voor de ge meenten die niets hebben gedaan. Maar juist in die gemeen ten, bijvoorbeeld de plattelandsgemeente Veere op Walche ren, valt nog behoorlijk wat milieuwinst te behalen omdat nagenoeg ieder huishouden de ruimte heeft om een compost- vat te plaatsen. van onze verslaggever Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Hoewel zijn expositie Memento mori de hele Vleeshal vult, heeft Ken- dell Geers hem in zijn rugzak meegenomen uit Zuid-Afrika. Hij projecteert namelijk zes enorme videobeelden op de muren en het plafond van de verduisterde tentoonstelling^ niimte in Middelburg. „Ik hou erg van paradoxen", zegt hij. „Dat iets wat zo klein is zo groot kan worden. Misschien komt dat wel omdat ik een blanke kunstenaar uit Afrika ben. Dat is ook zo'n contradic tie." Bezoekers van de Vleeshal zul len vanaf Zondag, als de expo sitie opengaat, in eerste in stantie op de tast. hun weg moeten vinden. In de exposi tieruimte is het aardedonker. Hoog op de muren en het pla- ioncl zijn zes grote lichtvlek ken te zien. Dichterbij geko men, blijkt het te gaan om zes videovoorstellingen waarbij men schijnbaar per ongeluk de videorecorder op pauze heeft laten staan. Het stilstaande beeld.trilt, is korrelig en ver toont strepen. afbeeldingen hebben wel iets weg van Middeleeuwse mum-schilderingen. Er zijn fi guren te zien waarvan niet he lemaal duidelijk is wat ze doen. Slapen ze? Worden ze net Wakker? Zijn ze dood? Om hoogkijkend in het donker, vergeet de bezoeker de buitenr wereld en probeert hij het ver baal achter elke afbeelding te deconstrueren. Angst Angst voor de ruimte was voor Geers een van de redenen om voor video te kiezen, vertelt bij. „De monumentale ruimte van de Vleeshal is zo sterk. Die beeft al heel wat kunstenaars vermoord. Ik heb daarom voor video gekozen. Dat medium legeert de ruimte, maar werkt fi'ook mee. De negatieve ele menten van de ruimte gebruik 'kin mijn voordeel. Ik heb het geheel zo ingericht dat er geen punt is van waaruit alles kan worden overzien. De bezoeker moet rondwandelen om een Plek te zoeken die het beste ucht biedt op de videobeel den. Zo verschijnt vaak zijn sehacluw in de projectie. De bezoeker wordt dus deel van "et beeld, hij wordt als het wa rt actief in het schilderij." |m zijn expositie trekt Geers pjnen vanuit de geschiedenis [van de Vleeshal naar zijn per soonlijke leven. „Ik heb begre pen ciat cle Vleeshal in de poventiende eeuw een soort Kendell Geers: „Ilc ben een produkt van het Nederlandse kolonialisme." foto Ruben Oreel Kendell Geers exposeert in de Vleeshal slagerij was. Dat deed me aan twee dingen denken. Het was cle tijd van de Gouden Eeuw in de kunst. Daarnaar verwijs ik met mijn projecties. Dat die kunst ontstond was mogelijk door het vele geld dat in de ko loniën werd verdiend. In 1652 werd Zuid-Afrika een Neder landse kolonie door toedoen van Jan van Riebeeck. Daar ligt dus een link met mijn le ven. Ik ben een product van het Nederlandse kolonialisme." „Het tweede is dat een slager met dode dingen werkt. Dat gegeven heb ik verbonden met de memento mori, zeventiende eeuwse schilderijen die de dood symboliseren. De dood staat centraal in mijn denken. Ik woon in Johannesburg, een stad waar je voortdurend het risico loopt om dood te gaan. Is het niet vanwege je politieke overtuiging dan is het wel van- 1 wege het kleingeld in je porte monnee. Dat heeft mijn ideeën over de dood gevormd." „De zes beelden in de Vleeshal komen uit Amerikaanse films. Het zijn mensen die net zijn doodgeschoten. Ik probeer het moment te vangen waarop ze pas dood zijn, de grens tussen leven en dood. Wat. mij zo interesseert is dat het valse, misleidende beelden zijn. Geï dealiseerde beelden uit een Holly wood-film. Het zijn geen echte beelden van de dood. In werkelijkheid lijkt een dood lichaam nog het meest op een zware zak aardappelen. Het gezicht vertoont totaal geen uitdrukking. Op deze beelden wel. Het zijn symbolen van de dood, net als destijds de me mento mori. Daarop waren doodshoofden altijd mooi op gepoetst, of er werd met een af gesneden bos bloemen naar de dood verwezen." Metafoor Vid eo is een tijdelijk medium. Dat is ook een metafoor voor de dood. En in dat medium zijn deze mensen dood. De echte dood is iets anders. In wezen gaat mijn expositie dus net zo veel over de dood als een stille ven over appels. Mijn onder werp is ook de reproductie, cle relatie tussen werkelijkheid en afbeelding. Het is een kunstwerk in de vorm van vi deo en daardoor gaat het over alles wat kunst en video is." Geers is ooit kunstenaar ge worden om uit de gevangenis te blijven. Hij wilde niet in mi litaire dienst en kon dat ontlo pen door lamst te gaan stude ren. „Ik had het gevoel dat ik daarmee tegen de oorlog pro testeerde. De oorlog van Zuid- Afrika da tin Angola tegen Cu ba vocht. Mijn voorbeeld wa ren de Dada-kunstenaars die in de Eerste Wereldoorlog naar Zürich uitweken. Zelf ben ik een tijdlang uitgeweken naar New York omdat ik niet in dienst wilde. Toen Mandela aan de macht kwam, kon ik te rug." „Mijn'kunst is niet politiek in de zin dat ik statements wil verkondigen. Dan wordt het al snel propaganda. Wel is het zo dat ik ontevreden ben over de manier waarop dingen gaan in wereld. In kunst wil ik daar vragen over stellen. Ilc wil din gen onthullen. Mensen een spiegel voorhouden. Met veel moderne kunst heb ik daarom wel problemen. Die probeert zich zo los te maken van de we reld dat het een spelletje is ge worden in een witte doos. Het straalt onverschilligheid uit. Ik wil juist leven brengen in de kunst." Expositie: Kendell Geers, Memen to mori, De Vleeshal Middelburg van 21 april t/ml8mei. van onze verslaggever Ernstjan Rozendaal TERNEUZEN - De geschiede nis hangt van toevalligheden aan elkaar. Als Frank Koulen, geboren in Nieuvv-Nickerie in Suriname, was afgekeurd voor militaire dienst, als zijn leger onderdeel eind 1944 Terneuzen links had laten liggen, als hij ter plekke nooit zijn latere vrouw Vera van deBruele was tegenge komen, of als ze niets in hem had gezien, dan zou het Terneuzense jazzpodium Porgy Bess nooit hebben bestaan. Dan zouden wereldberoemde muzikanten als Art Blakey, Cliet Baker, Toots Thielemans en Roy Har- grove waarschijnlijk nooit in Zeeuws-Vlaanderen hebben opgetreden en dan zou in be roemde New Yorkse jazzclubs als The Village Vanguard en The Blue Note nooit iemand van Terneuzen hebben gehoord. Het is natuurlijk flauwekul om zo te redeneren, maar bij het le zen van 40 jaar Porgy Bess - het jubileumboek dat vanavond officieel wordt gepresenteerd - is er nauwelijks aan te ontko men. Het boek schetst de ge schiedenis van het in interna tionale jazzkringen inmiddels zeer befaamde podium. De vraag die bij het lezen en bekij ken van het zeer rijk geïllus treerde boek steeds opkomt is: 'Hoe is het toch mogelijk dat een dergelijke club het al veertig jaar uithoudt in - off all places - Terneuzen?' Inzet Met alle respect, maar het moet toch gezegd dat Zeeuws-Vlaan deren geen ideaal jazzklimaat heeft. Een groot publiek is ook niet voorhanden. Bovendien moet Porgy Bess het zonder een cent subsidie rooien. En dan Oprichter van Porgy Bess wijlen Frank Koulen (rechts) met Oscar Harris die vanavond de viering van het veertigjarig bestaan van de jazzclub komt opluisteren. toch jaar in jaar uit de bekend ste en interessantste jazz-ar- tiesten ter wereld op het podium krijgen, hoe kan dat? De auteurs - Luc de Baets, Wout Bareman, Guus Heutinck en Marcel Mod- (Advertentie) Bent ueen liefhebber van stijldansen? Kom dan op 19 april naar het theater van De Parel. Passé Partout verzorgt dan van 20.30 - 00.30 uur weer e gezellige dansavond. Uiteraard helemaal gratis! Babelweg 2,4357 BT Domburg. De volgende Dansavond is zaterdag 3 mei a.s. met de telefoon 011S-5SS260 formatie Pardoes aanvang 21.00 uur. OOK VOOR FAMILIE- OF BEDRIJFSFEESTEN, CONGRESSEN, VERGADERINGEN ETC- de - laten er geen twijfel overbe- staan: dat is te clanken aan de in zet en het enthousiasme van cle vrijwilligers, te beginnen met wijlen Frank Koulen, de oprich ter. Steeds weer beseft de lezer dat als zij, om wat voor reden dan ook, niet hadden gedaan wat ze hebben gedaan - en niet altijd was dat zó vanzelfspre kend - de jazzclub niet had be staan, of anders een te vroege dood zou zijn gestorven. Zeer terecht is het boek clus een eer betoon aan hen geworden. Interviews In twintig korte hoofdstukken, hoofdzakelijk opgebouwd uit interviews met betrokkenen, wordt de geschiedenis van Por gy Bess geschetst, Vooral Koulen is mooi geportretteerd, omdat iedereen zich wel een grappige of betekenisvolle anekdote over hem herinnert. Op 20 april 1957 begon hij de lunchroom die al snel verander de in een jazzclub. Zijn aanpak was weinig orthodox, maar hij boekte wel resultaten. Hij knoopte goede contacten aan met jazzartiesten en hun mana gers, en verleidde heel wat ster ren om naar Terneuzen te ko men. De club floreerde. Grote namen Koulen was zo nauw bij Porgy Bess betrokken dat zijn dood, in 1985, de jazzclub bijna ten on der deed gaan. Er werd een stichting opgericht om Porgy Bess te behouden, onder het motto: 'Dit mag niet de zoveel ste schoenenwinkel van Terneu zen worden'. Voorzitter wercl Hans Zuiderbaan, Maja Lem- men was voortaan - tot op cle dag van vandaag - de drijvende kracht in de club. Het aantal op tredens verminderde om de 'grote namen' te kunnen blijven betalen en ook andere organisa ties deden hun intrede. Tegen woordig biedt Porgy Bess onder meer plaats aan literaire lezingen, filmvertoningen, bluesconcerten en bijeenkom sten van de Alliance Francaise. In het boek komen al cleze acti viteiten aan bod, evenals het Schelde Jazz Festival dat onlos makelijk met de club is verbon den. Kijken Meer nog dan een leesboek is 40 jaar Porgy Bess een kijk- en bladerboek. Het staat boorde vol foto's en korte anekdotes. Het geheel is prachtig vormge geven. Dat het haastwerk hier aan van de bladzijden is af te le zen, of dat soms een wel erg jovi aal ons-kent-ons-toontje wordt aangeslagen, stoort nauwelijks. Het hoort er eigenlijk bij, want 40 jaar Porgy Bess is een pro duct dat in alle opzichten pastin de traditie van cle jazzclub. Ge realiseerd door enthousiaste vrijwilligers, met flink wat im provisatievermogen tot stand gekomen, maar toch in het oog springend en kwalitatief dik in orde. 40 jaar Porgy Bess. Uitgegeven door W.H. Broekhtiysen, Terneuzen i.s.m Stichting Watermerk, 112 blz, 230 foto's. Vanaf 21 april verkrijg baar in de boekhandels in Terneu zen. f54.- Presentatie vanavond (zaterdag) in Porgy Bess om 21

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 49