Tragisch onvermogen om te communiceren Fijne dag staat niet garant voor een fijne avond Worsteling met Ernest Hemingway Van Diem en Karakter kunst cultuur vrijdag 18 april 1997 23 Pfeiffer en Clooney kampen met stroef scenario De debuutfilm van Mike van Diem had eigenlijk Across The Street moeten heten. En hij moest in Hollywood zijn gedraaid met Barry Levinson als producent. In 1991 werd Van Diems examenfilm Alaska bekroond met de Student Academy Award. De weg leek geplaveid voor een Amerikaanse carrière, maar alle toen geuite loftuitingen en beloftes bleken warme lucht. Enkel Barry Levinson leek serieus, maar na twee jaar geploeter met een script zag Van Diem ook dat project in rook opgaan. Met zijn verfilming van Bordewijks roman Karakter neemt hij thans imponerend revanche. Mike van Diem werd in 1959 geboren in Sittard, waar zijn familie woonachtig is in De Kolle- berg, de villawijk waar tien jaar geleden werd gefilmd voor Flod der. Toevallig was het ook Flod der-producent Laurens Geels die als eerste de kwaliteiten van Van Diems academie-film had onder kend, hem emplooi bood en steun de tijdens de teleurstellend verlo pen Amerikaanse expeditie. Het is ook in samenwerking met Geels dat de film Karakter tot stand is gebracht als een productie van heel bijzondere allure. Dat Mike van Diem regisseur wil de worden, wist hij eigenlijk al sinds hij op 17-jarige leeftijd kort achter elkaar kennis nam van de films American Grafitti, Les Val- seuses., Pat Garret Billy the Kid en Amarcord. „Vanaf dat moment was ik verkocht en wilde ik naar de Amsterdamse Filmacademie. Maar ik was te schijterig om door te zetten." Provinciaal Op zijn weg naar het noorden, bleef Mike hangen in Utrecht, een stad waarvan hij meende dat hij er als Limburgse provinciaal de schaal nog net aan kon. Hij ging er Nederlands studeren: „Dat is een hele lange blauwe maandag ge worden! Ik bracht er niets meer van terecht vanaf het moment dat ik ontdekte dat bioscooppersoneel heel veel films kan zien zonder te betalen." Hij ging kaartjes en repen verko pen, werd vrijwilliger bij het Fes tival, zag alle films die hij wilde en genoot met volle teugen. Tot een goed menende vriendin hem door duwde naar het oorspronkelijke reisdoel: Amsterdam en die Film academie, waar hij aanvankelijk werd afgewezen. Bij de tweede po ging overlegde hij een zelf ontwor pen script en was welkom. Als re sultaat van die opleiding kwam Alaska uit de bus, waarmee eerst een Gouden Kalf werd gewonnen in Utrecht en vervolgens die Stu denten-Oscar waarvan Mike nog steeds niet zeker weet of die nou een zegen geweest is of een vloek. Het is hem in elk geval komen te staan op een fikse Amerikaanse desillusie en drie vergooide jaren van zijn leven. ,Ik zat weg te kwijnen op mijn zol derkamertje. Vier jaar na mijn tri omf met Alaska had ik nog steeds geen betaalde job als regisseur ge had. Dus toen IDTV voor de twee de keer bij mij aanklopte om een aflevering te regisseren van Plei dooi, heb ik 'ja' gezegd. Aanvan kelijk met enorme tegenzin. Die la Abel. Een andere optie is go- tisch-Dickensiaans. Een derde mogelijkheid is een Kafka-achti- ge stilering in de trant van het Duitse expressionisme. Mike van Diem; „Dick Schille- mans, die in de beginfase als artdi rector bij Karakter betrokken was maar naar Amerika vertrok, zei dat het script eclectisch was. Waarmee hij bedoelde dat er veel verschillende stijlen in zaten. Als ik uit jouw categorieën moet kie zen, zou ik zeggen dat het gotisch- Dickensachtige er absoluut in zit. Jan Decleir en ik hadden vooids besloten dat we er een 'western' van zouden maken. De scène dat de volksmeute Dreverhaven uit zijn burcht komt halen, dat is toch echt de 'lynching mob' tegenover de sheriff." Surrealistisch „En verder klopt het wel wat je zegt over de stijl van de roman Ka rakter, maar in de novelle Drever haven en Katadreuffe waar het script tevens op is gebaseerd, zie je bijna sprookjesachtige, surrealis tische elementen die ook in de film terecht zijn gekomen. Als ik hem in zwart-wit had moeten draaien, zoals Soderbergh met Kafka heeft gedaan, dan was dat expressionis tische element ongetwijfeld ster ker geworden. Ik wilde Karakter wel graag donker hebben." „Wat ik later steeds meer heb ge merkt is dat er in dit boek iets zat, wat ook is terug te vinden in zowel Alaska als in dat niet gerealiseer de script van Across The Street. De mensen voeren een enorme strijd en gaan tragisch ten onder vanwe ge onvermogen om te communice ren. Dat moet onbewust een drijf veer zijn geweest om Karakter te willen verfilmen. Dat is blijkbaar iets wat bij mij eenzenuw heeft ge raakt." Pieter van Lierop De biografische film is misschien een specialisme te noemen van Richard Attenborough. De filmregisseur die faam verwierf en een Oscar won met Gandhi, maakte daarna onder andere Cry Freedom (over de zwarte leider Steve Biko), Chaplin en Shadowlands (over schrijver C.S. Lewis). Zijn nieuwste film heet In Love And War waarin Ernest Hemingway de hoofdpersoon is van het verhaal. In tegenstelling tot de eerder genoemde films gaat het niet over de daden van een beroemdheid, omdat de hele film handelt over de jonge Ernest, toen die als ambulancechauffeur dienst deed in het Amerikaanse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog. met jonge onstuimigheid haar te veroveren. Zij beschouwt het leef tijdsverschil als een groot be zwaar. Hindernis Hemingway's belevenissen in Ita lië zijn altijd beschouwd als inspi ratie voor zijn A Farewell To Arms, zodat deze film toch nog een beetje gaat over de literaire pres taties van de man. Maar het is ei genlijk de ontkenning van die in spiratie, of het waar gebeurde verhaal dat filmmakers tegen woordig graag pretenderen te ver tellen, waar de film werkelijk over gaat. En dan krijgt de onmogelijke romance van regisseur Atten borough de meeste aandacht. En wel in een vorm waarin het voor namelijk moet komen van de aantrekkingskracht die de twee filmsterren hebben op het filmpu bliek. Daarin schuilt bij mij een van de grootste hindemissen om van deze film te kunnen genieten, omdat ik weinig tot niets zie in de twee hoofdrolspelers. Ik be schouw Sandra Bullock die Agnes speelt, als een zeer capabele actri ce, maar ik heb moeite om haar enorme succes van de afgelopen jaren te verklaren. Chris O'Don- nell is een van de acteurs die me teen bij verschijning op het witte doek mij irriteert. Ook nu zat ik in de zaal bijna te juichen toen hij ge raakt werd door een Duitse kogel. Er zijn natuurlijk mensen die geen last hebben van deze vooroordelen en voor wie deze film beter zou kunnen werken. Maar ook voor hen geldt dat Attenborough onze hedendaagse gedachten over de verhouding tussen man en vrouw heeft geplaatst op de gebeurtenis sen van toen. Dat is een versimpe ling die de zeggingskracht van de film niet ten goede komt. Dat zou een van mijn andere vooroordelen kunnen zijn, omdat mijn waarde ring van deze In Love And War aardig overeenkomt met de eerder genoemde films van Attenborou gh. En die waardering is niet zo hoog als die van het filmgaand pu bliek en allerlei onderscheidingen uitdelende organisaties. Piet van de Merwe In Love and War is te zien in Cinema Middelburg en De Koning Hulst. Net als de onlangs uitgebrachte Surviving Picasso, wordt hier een kunstenaar bekeken door vrouwenogen. Dit keer is de ver teller van het verhaal de Ameri kaanse Rode Kruis verpleegster Agnes von Kurowsky. Zagen we in die film dat Picasso bij Guernica geïnspireerd werd door twee over hem vechtende vrouwen, zo bont wordt het in In Love And War nooit. Alles wat Hemingway schrijft of eigenlijk dicteert aan Agnes is een onafgemaakte brief aan de ouders van een gestorven kameraad. Dat is meteen het rare van de film, het gaat altijd over Ernest Hemingway, maar hij is nooit de beroemde schrijver. Hij is nog een jochie die zijn eerste grote veiiiefdheid beleeft, iets wat elke andere soldaat ook had kunnen overkomen. De 26-jarige Agnes krijgt op haar ziekenzaal de 18-jarige Ernie He mingway, die ernstig gewond is aan zijn been te verplegen. Honge rig naar gevechtshandelingen ging hij naar het front om de Itali aanse troepen moed in te spreken, waar hij prompt een Duitse gra naat op zijn loopgraaf kreeg, die de nodige slachtoffers eiste. Met een van die slachtoffers op zijn rug zocht hij hulp om door een Duitse kogel in zijn knie geraakt te wor den. Agnes constateert koudvuur en amputatie dreigt. Gelukkig kan dat door de verstandige en liefde volle verpleging van Agnes afge wend worden. Eenmaal op zijn krukken steunend, raakt Ernie danig onder de indruk van de charmes van Agnes en probeert serie is onder lof bedolven, maar ik was er niet. kapot van. Ik vond dat het er mooi uitzag en dat er goede acteurs in rondliepen die mooie teksten hadden, maar dat allemaal binnen een volstrekt onduidelijke samen hang. Ik vroeg me af waarom zo'n ver haaltje niet helder van A naar B verteld mocht worden. Het stoorde me dat de vertellende regie van een gemiddelde afle vering van Medisch Centrum West des tijds beter was dan die van Pleidooi. Maar het werk zelf begon ik steeds leu ker te vinden. En ik heb er minstens zo hard mijn best op ge daan als op Karak- ter." Acht afleveringen van Pleidooi had hij geregisseerd, toen Mike weer eens ging eten met Geels. „Die had mij ooit Karak ter laten lezen als onderdeel van een hele stapel scripts §J die hij nog ooit wilde produceren. Ik ken de het boek niet, want toen ik Neder lands studeerde, heb ik alleen maar films gezien. Ik had het met argwanende fil mersogen gelezen en wat mij toen aan sprak was voornamelijk het thril lerelement. En ik vond de romance tussen de jonge kantoorbediende Katadreuffe en directiesecreta resse Lorna te George interessan ter dan het grote conflict tussen vader en zoon. Verder viel het mij op dat het boek een zwakke plot had, een heel matig begin en een onbevredigend einde dat voor een film totaal ongeschikt was." Mike van Diem: „We zagen het simpel en dachten met een goed script die film snel te kunnen maken." foto Jaap de Boer „Ik had aanvankelijk helemaal niet de behoefte om tegen Laurens te zeggen wat ik zes jaar later wel heb gezegd: 'Hoe zit het met die fihn KarakterWaarom laat je mij dat niet doen? Want dan wordt het tenminste een film met kloten!' Dat was bluf. Maar Laurens rea geerde met volop interesse, vooral omdat ik erbij zei dat het helemaal niet zo saai hoefde te worden als al die boekverfilmin- gen die er al in Ne derland waren ge maakt." „In een wat branie achtig gesprek had den we na een half uur het vuur goed in de ogen. Toen heb ben we gezegd We stoppen met dit ge sprek. En als we het over een week nog steeds een goed idee vinden, dan zetten we het door.' We hadden toen nog niet het vermoeden dat het een voor Ne derlandse begrip pen 'grote' film zou worden. We zagen het simpel en dach ten met een goed script die film snel te kunnen maken. Want geen van bei den hadden we na dat Hollywood-de bacle zin in wéér een gebed-zonder-ein de. We gaven ons twee jaar om Karak tertemaken. Uitein delijk is het maar drie maanden langer geworden, terwijl het een klus heeft betroffen waarvoor we zelfs in Hamburg en Polen zijn gaan draaien." Het bepalen van een passende filmstijl voor Karakter moet hoofdbrekens hebben gekost. Als je naar het boek kijkt en het in zijn tijd plaatst, zou je er een nieuwe zakelijkheids-vormgeving" voor kunnen bedenken, een stilering a Sandra Bullock als de verpleegster van het Amerikaanse Rode Kruis in In Love and War. Michelle Pfeiffer en George Clooney wisselen van mobiele telefoon en vallen aan het einde van de film in el- kaars armen. Daarmee is de nieuwe film One Fine Day in een zin samenge vat. Het is ook de moderne manier van de grote Hollywood studio's om films te maken. Hou het zo simpel mogelijk en vermijdt alle mogelijke complicaties, die eventueel potentieel publiek zou kunnen afschrikken. Daarbij wordt vergeten dat die complicaties nu juist voor de kwaliteit van films zorgen. Het zal de bedoeling van de makers geweest zijn om er een romantische, eigentijdse komedie van te maken. In de persmap wordt zonder blikken of blozen de vergelijking getrokken met een Doris Day-Rock Hudson klassieker, en ook de Tracy-Hepburn combinatie en regis seurs als Plawks en Capra worden als in spiratie genoemd. Deze One Fine Day lijkt er in de verste verte niet op. Het script is van Terrel Selzer en Ellen Si mon, die alle onderdelen van een scena rio in de goede volgorde achter elkaar hebben geplakt, maar er niet in geslaagd zijn om enig leven in de personages of dialogen aan te brengen. Net als regisseur Michael Hoffman (Res toration) hebben de twee sterren, die het pubhek in de stoelen moeten krijgen, te lijden onder een schematisch, stroef sce nario, waaruit op geen enkel moment de vonken willen spatten die nodig zijn voor dit genre film. Vanaf het allereerste shot is de hele film inclusief de roman tiek en de komedie voorspelbaar, en dat in de slechte betekenis van dat begrip. Pfeiffer speelt een hardwerkende, ge scheiden,. alleenstaande moeder. Zij heeft de dag dat de film duurt, een van de belangrijkste dagen van haar carrière. En juist deze dagloopt alles mis, voorna melijk met de zorg voor haar zoontje. Dat is een van de eigentijdse referenties van de schrijfsters, hoe gaan gescheiden babyboomers om met de combinatie van carrière en privé-leven. Natuurlijk zon der ook enig risico tot verdieping van dit onderwerp te nemen. Schoolreisje In de andere hoek van de ring staat Geor ge Clooney gereed om de strijd tussen de seksen in de jaren negentig uit te vech ten. Hij is een hardwerkende, gescheiden man die plotseling de zorg voor zijn dochtertje in zijn schoot gewoi'pen krijgt. Juist op een van de belangrijkste dagen in zijn carrière. Die twee kinderen gaan op dezelfde school en die twee ou ders zijn zo druk met zichzelf bezig dat ze hun kinderen te laat op school bren gen voor een schoolreisje. Zo komt het dat Michelle en George met kinderen op de achterbank van dezelfde taxi belan den en daarbij per ongeluk hun mobiele telefoon verwisselen. Aanleiding genoeg om elkaar de hele film lang met succes lastig te blijven vallen. Het meeste plezier valt nog wel te bele ven om uit te vissen wat de twee hoofd personen voor werk doen. Clooney is columnist bij een krant. Dat is weer een typische filmkrant, een kantoor vol met mooie meiden en een dikke hoofdredac teur, waarbij we de stercolumnist geen woord op papier of computerscherm zien zetten. Hij hoeft alleen maar een vraagje te stellen tijdens een persconfe rentie om zijn gigantische salaris te rechtvaardigen. Onduidelijk De taakomschrijving voor Pfeiffer is wat vagexx Zij zal waarschijnlijk iets zijn op een ax'chitectenbureau. We zien haar sjouwen met een maquette en als ze struikelt en de op de maquette valt, moet ze met die maquette naar de maquette maker aan de andere kant van de stad om dat ding weer te laten lijmen. Zij heeft die maquette nodig voor een presentatie, maar wat ze nu px-ecies presenteert en waax-voor ze verantwoordelijk is wordt nooit duidelijk. Meteen beetje goede wil valt er ook wel plezier te beleven aan de twee sterren. Het zijn twee mooie, chax-mante mensen, die verliefd op elkaar worden in New York zoals we dat inderdaad uit vroegere films kennen. Ploffman doet zijn uiterste best om dat een beetje stijlvol in beeld te brengen en slaagt daar somsin. Maar het grote obstakel van een scenario dat toe is aan een complete hex-ziening valt niet over het hoofd te zien. Piet van de Merwe One me day is te zien in Grand Theater Goes en De Koning Hulst. Fedja Haêt en Robert Löw in de film Karakter. I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 23