Werkelijkheid is erger dan boek Allahs hemel kleurt wreed blauw PZC Braam en racistisch Z-Afrika De achtste editie kunst cultuur 20 Programma Malika Mokeddem schrijft uit woede vrijdag 18 april 1997 Conny Braam: „Het angstige is dat in Zuid-Afrika de economische macht nog steeds in handen is van de blanke families en de Westerse multinationals." foto Bob Bronshoff/Hollandse Hoogte Na Operatie Vula (1992) en De Bokkeslachter (1993), twee autobiografische boeken over haar betrokkenheid bij het verzet tegen de apartheid in Zuid-Afrika, publiceerde Conny Braam vorig jaar haar eerste roman Zwavel. Het is een politieke thriller, spannend van de eerste tot de laatste bladzijde. Zoals in het genre gebruikelijk is, blijken de komplotten wereldomvattend: een Oostenrijkse nazi vlucht na de Tweede Wereldoorlog naar Zuid- Afrika waar hij het gedachtengoed van het Derde Rijk wil laten voortleven in kringen van oud politiemensen die zich na de machtsovername door Mandela organiseren in een geheim leger. „Wat ik beschreven heb is bijna allemaal waar", zegt Braam. „In werkelijkheid gaat het zelfs al veel verder." Vijfentwintig jaar lang was ze voorzitter van de Anti-Apart heidsbeweging in Nederland. Conny Braam heeft haarsteun aan de gewapende strijd van het ANC bijna met de dood moeten beko pen, een Zuid-Afrikaans doodses kader probeerde haar te vergifti gen. Ze was er destijds min of meer bij toeval ingerold, vertelt ze. „Eind jaren zestig ontmoette ik een Zuid-Afrikaanse vluchteling. In die tij d waren j onge mensen po litiek veel actiever dan nu. Ik inte resseerde me ontzettend voor wat hij en andere vluchtelingen te ver tellen hadden en vanuit die be langstelling begon ik activiteiten- te ontplooien. Zo ontstond de an ti-apartheidsbeweging. Het be gon dus niet als een bewuste keu ze. Ik had daar geen familie of zo. Oorlogservaringen „Wel speelde mee dat mijn ouders sterke oorlogservaringen hadden. Ik ben als het ware in de schaduw van de oorlog opgegroeid. Begrip pen als fascisme, racisme en verzet waren mij niet onbekend. Ik vond het dan ook heel vanzelfsprekend om me tegen racisme en fascisme te verzetten. Dat ging bijna auto matisch." In Zivavel verbindt Braam het ra cisme van de nazi's met de apart heid in Zuid-Afrika. Na de dood van haar oma probeert de Neder landse rechercheur Tess Minnaert te achterhalen wie tijdens de be zetting de verzetsgroep van haar grootvader verraadde. Ze komt terecht in Zuid-Afrika, net nadat het ANC daar de macht heeft overgenomen. Ze ontdekt dat po litiemensen die ten tijde van de apartheid de gruwelijkste misda den begingen niet alleen vrij rond lopen maar ook - geïnspireerd door een oud-nazi - bezig zijn een ondergronds leger op te richten. „Er zijn grote overeenkomsten tussen wat zich in Europa heeft af- gespeeld en het apartheidssys teem dat in Zuid-Afrika is ont staan", aldus Braam. „Ik wilde aangeven dat er wel degelijk per sonele banden zijn. Dat heb ik toe gespitst in de persoon van een ho ge SS-er. Die lui zijn van invloed geweest op de ontwikkeling van de apartheid, net zoals ze ook in Zuid-Amerika een kwalijke rol hebben gespeeld. Het zijn geen mensen die zich na hun vlucht te rugtrokken op een boerderijtje. Het zijn ideologische fanaten die macht willen. Die SS-er heeft echt bestaan en mogelijkerwijs loopt hij nog rond." Bedreigd „In Zuid-Afrika is daar weinig over geschreven. Korte berichtjes in de kranten en dan nog werden de journalisten meteen bedreigd. Want het zijn er niet een of twee, ze vormen grote clubs. De geboorte dag van Hitier werd in Pretoria flink gevierd, nog steeds waar schijnlijk. Die oude nazi's sterven wel uit, daar gaat het niet om. Maar zij willen hun gedachten- goed doorgeven, het kwaad zaai en. Dat heeft invloed op wat er nu in Zuid-Afrika gaande is." Braam ziet in het huidige Zuid- Af ri ka gebeuren wat na de Tweede Wereldoorlog ook in Europa ge beurde. De daders gaan vrij uit. „Ze zijn zo ongelofelijk laks in het oppakken van oorlogsmisdadi gers. Dat is ontzettend slecht en kwalijk, omdat je volgende gene raties opzadelt met een absoluut kwaad. Kwaad dat in mensen huist. Dat is een beetje de bood schap van het verhaal." In Zuid-Afrika is de politieke macht weliswaar overgedragen, maar niet de economische. Braam: „Die is nog steeds in handen van de blanke families en Westerse multinationals. Dat is ook het angstige. Wil het stabiel blijven dan moet het ANC beloftes waar maken, dat wil zeggen miljoenen mensen die in krotten wonen moe ten huizen krijgen, elektriciteit, onderwijs. Daarvoor is geld nodig. Wij dachten altijd: 'Als nu in ieder geval maar de mijnen worden ge nationaliseerd. Wat in de grond zit komt aan de bevolking toe.' Maar in de onderhandelingen hebben ze op dit soort punten moeten toege ven. Er zijn veel concessies ge daan. Mensen zitten nog op hun plek, het gaat allemaal zo lang zaam. Het zijn die angsten die me motiveren om dit soort boeken te schrijven. Het is niet zomaar een thriller-achtig verhaal maar ang stige werkelijkheid." Huurmoordenaars „In het boek voorspel ik dat die politiemensen zich in particuliere bewakingsdiensten nestelen. Maar het gaat al verder. Er is nu steeds sprake van oorlogen waar in huurlingenlegers meedoen. Dat zijn dus Zuid-Afrikaanse huur moordenaars. De Volkskrant noemt dat gewoon het commercië le leger van Zuid-Afrika, dat is echt het cynisme van deze tijd. Dat Jeger bestaat uit voormalige Koe- voeters, leden van doodseskaders, soldaten, het is een unieke verza meling moordenaars, voor veel geld te huur. Ze zijn ingezet in Nieuw Guinea, Sierra Leone, nu in Zaire, en dat wordt dus niet ge stopt. Dat zou zoiets zijn alsof na de Tweede Wereldoorlog een stel SS-ers zich zou hebben georgani seerd tot een leger dat kon worden ingehuurd." Braam interviewde een aantal Koevoeters, politiemensen die aan de grenzen van Zuid-Afrika wer den ingezet om het ANC te bestrij den. Velen van hen raakten ver slaafd aan het moorden. „Ik heb foto-albums zitten bekijken, pa gina na pagina met verminkte lij ken. Dat doet natuurlijk iets met de menselijke geest. Die jongens zijn helemaal vervreemd van de normale samenleving. Vandaar dat zo iemand helemaal opgelucht is als hij bij zo'n huurlingenleger kan komen. Opnieuw met de jon gens onder elkaar, ze krijgen weer bevelen, een geweer in de hand, de spanning, het geluid van helicop ters en de geur van angst, de zweetlucht. Dan voelen ze zich goed en met drugs en drank moe ten ze zo'n piek telkens weer af bouwen. Het zijn absuluut psychi atrische patiënten." Bizar „Het was bizar om naast die men sen te zitten. Dat zijn toch de lui die het voorzien hadden op mijn makkers, met wie ik vijfentwintig jaar heb gestreden. Dat heeft enorm veel met me gedaan. Ik heb er ook heel lang over gedaan voor ik het boek kon schrijven. En het onderwerp blijft me boeien. Wat gebeurt er met die lui? Waar blij ven ze? Van de slachtoffers weet ik het wel, die blijven slachtoffer, maar de andere kant, de daders en de kinderen van de daders, wat ge beurt daarmee?" „Ik heb het er lange tijd ook niet makkelijk mee gehad dat die waarheidscommissie die nu de misdaden onderzoekt zo weinig effectief is, maar ik wil voorkomen dat dat in bitterheid omslaat. Ik wil die energie gebruiken om te schrijven. Er zijn mensen met wie ik heb gewerkt die zeggen: 'Hoe kun je dit nou doen?', maar ik hou hier mijn mond niet over. Ik kan kritisch aan de zijlijn staan. Ie mand zal dat toch moeten doen, al is het maar in naam van de slacht offers. Dat er zomaar een teken van verzoening wordt gegeven on der leiding van een bisschop (Tutu - red). Met alle respect hoor, maar ik vind dat gewoon waanzin. Grote jongens „Van de verantwoordelijken, de grote jongens, is er nog niemand opgeroepen. En dat gebeurt ook niet. Je zit natuurlijk ook binnen de kortste keren bij De Klerk. On der zijn regime zijn veel misdaden begaan. Maar hij heeft de Nobel prijs voor de Vrede gekregen, dat is toch allemaal een beetje lastig. Alles wordt afgedekt, de top preekt verzoening. En de mensen hier vinden het ook zo mooi dat die zwarten zo vergevingsgezind zijn. Dat is een vorm van racisme na tuurlijk, want ze dachten eigenlijk dat al die blanken zouden worden omgebracht. Maar er is niets ge beurd. Nee, de daders en het be drijfsleven, in Zuid-Afrika is ie dereen uiteindelijk erg tevreden." Ernst Jan Rozendaal Conny Braam, Zwavel, Uitgeverij Meulenhoff Amsterdam, jl 39.90. Ook de andere boeken van Connie Braam zijn uitgegeven bij Meulenhoff. Lezing Connie Braam: vrijdag 25 april in de Openbare Bibliotheek in Goes. Aanvang20 uur. Volgende week begint de achtste editie van het Festival Cultureel Gekleurd. Door het opheffen van de organisatie in Brabant is dat inmiddels een volstrekt Zeeuwse aangelegenheid geworden. In zes gemeenten - Burgh-Haamstede, Goes, Middelburg, Oostburg, Terneuzen en Vlissingen - vinden zo'n dertig activiteiten plaats die erop gericht zijn de kennis over andere culturen te vergroten. In vergelijking met voorgaande edities is het festival iets afgeslankt. Door de samenwerking met het Bevrijdingsfestival heeft Vlissingen de activiteiten op 5 mei geconcentreerd en Zierikzee is afgehaakt omdat de latere periode waarin het festival nu staat gepland minder aantrekkelijk wordt gevonden. De diversiteit van het programma is desondanks groot. In de PZC vandaag een vooruitblik. Met schrijfsters in verzet, swingende wereldmuziek en films uit verre landen. Het complete programma voor het festival Cultureel Gekleurd tussen 21 april en 10 mei in Zeeland ziet er als volgt uit: maandag 21 april lezing: Margreet de Lange, Li- teratuur in Verzet in Zuid-Afri ka; Openbare Bibliotheek Goes, 20 uur. woensdag 23 april film: Indochine; Porgy Bess Terneuzen, 20 uur. vrijdag 25 april lezing: Conny Braam, literaire voordracht; Openbare Biblio theek Goes, 20 uur. muziek: Rit- mundo Dance Party, Stan Rij ven, wereldmuziek; 't Beest Goes, 21 uur. zaterdag 26 april muziek: Eric Vaarzon Morel Trio. Raj Mohan, Largo; 'tBeest Goes, 21 uur. donderdag 1 mei film: Bandit Queen; 't Beest Goes, 20.30 uur. Gabbeh; Cine ma Middelburg, 20.30 uur. le zing: Naima El Bezaz, literaire lezing; Porgy Bess Terneu zen, 20 uur. Arita Baaijens, Djüke Poppinga, hedendaagse Arabische schrijfsters; Zeeuw se Bibliotheek Middelburg, 14 uur. Malika Mokeddem, literai re lezing; Zeeuwse Bibliotheek Middelburg, 20 uur. vrijdag 2 mei muziek: Ashwini Bhide, India se klassieke muziek; Grote Kerk Terneuzen, 20 uur. film: Fallen Angels; 't Beest Goes, 20.30 uur. Gabbeh; Cinema Middelburg, 19.30 uur. dans: Shaksi Gopal Geeta Ramlal, Indiase dansvoorstelling; Buurthuis De Paraplu Vlissin gen, 20 uur. zaterdag 3 mei kinderfeest: Marokkaans/ Turks kinderfeest; De Mast (De Spinne) Goes, 14 uur. Inter cultureel en Muzisch Instituut Nijmegen - kinderactiviteiten, concert en meespeelconcert; De Triangel Terneuzen, 13 uur. informatiemarkt: muziek, de monstraties rond thema in dianen; Het Vestje (park) Oost burg, 13 uur. culturele avond: Marokkaans/Tux-kse avond; De Pit Goes, 20 uur. film: Gabbeh; Cinema Middelburg, 22 uur. Wounded Knee; Ledeltheater Oostburg, 20 uur. open dag: Asiel Zoekers Centrum; Burgh- Haamstede, 14 uur. maandag 5 mei bevrijdingsfestival: speurten- toonstelling Paspoort voor We reldkinderen, Medicamento (Brazilië), Javier Plaza Y Su Orquestra (Cuba); Vlissingen. dinsdag 6 mei film: Gabbeh; Cinema Middel burg, 20.30 uur. donderdag 8 mei film: FatalReaction Singapore; 'tBeest Goes, 20.30 uur. vrijdag 9 mei film: Indochine; 't Beest Goes, 20.30 uur. zaterdag 10 mei film: Eat drink man woman; 't Beest Goes, 20.30 uur. De Algerijns/Franse schrijfster Malika Mokeddem (1949) debuteerde op veer tigjarige leeftijd met Les hommes qui mar- chent. Aanvankelijk wees niets erop dat ze schrijfster zou worden. Ze studeerde medi cijnen in Algerije en Frankrijk en vestigde zich in 1979 als arts in het Zuid-Franse Montpellier. Maar de woede over haar bal lingschap en de gewelddadige situatie in haar geboorteland deden haar naar de pen grijpen. Inmiddels heeft ze vier romans op haar naam, stuk voor stuk felle aanklach ten tegen het fundamentalisme. Onlangs verscheen van haar laatste boek een Neder landse vertaling: Dromen en moordenaars. Donderdag 1 mei komt Mokeddem naar Middelburg om te praten over deze roman en haar eerdere werk. In Dromen en moordenaars mijmert de vrouwelijke hoofdpersoon Kenza ver schillende keren over het heldere blauw van lucht en zee in Algerije. Ze kan er niet meer van genieten. „Tegenwoordig loeien in de geteisterde stad de hele dag lang allerlei sirenes. Zo is het dus gesteld met de wereld onder Allahs hemel. Een hemel van uiterst wreed blauw. Voor hem is er geen vuiltje aan de lucht. Hij beziet de door men senhand aangerichte verwoesting zonder een traan te laten. Hij verspreidt de stralen de leugen van een niet-bestaande vrede en vrolijkheid. Tegenwoordig zijn er momen ten dat ik echt het gevoel heb dat ik gillend gek word." En, verderop in het boek: „De luchten van het Zuiden vermoeien me. Ik heb genoeg van hun leugenachtig blauw. Van hun kli maat van zweet, stof, tranen en bloed. Van het licht dat hun tragedies beschijnt. Ik heb behoefte aan wolken. Aan stormen aan de hemel en rust op aarde." Kenza vertrekt dus uit Algerije. Ze steekt de Middellandse Zee over en vestigt zich in Frankrijk, vlakbij Montpellier. Tijdelijk, want al snel besluit ze op reis te gaan, om te beginnen naar Canada. Uitersten Mokeddems boeken zijn voor een groot deel autobiografisch en ook Kenza lijkt in een aantal opzichten op de schrijfster. Van jongsaf aan is ze opgegroeid met gemis en exces. Gemis omdat ze haar moeder nooit heeft gekend en exces omdat haar vader aan niets anders kan denken dan aan seks. Twee gruwelijke uitersten waarvoor geen compensatie was, schrijft Mokeddem in het eerste hoofdstuk. Wie verder leest beseft dat de afwezige moeder ook gezien kan worden als een symbool voor de achterge stelde Algerijnse vrouw en dat de vader het prototype is van de Algerijnse man. Eigenwijs.als ze is trekt Kenza zich terug in een isolement. Ze leest boeken, droomt van een wereld waarin ze vrij is en houdt haar familie op een afstand met gekrijs en hyste risch gelach. In interviews heeft Mokeddem aangegeven dat zij zich op een zelfde manier onttrok aan de traditionele rol die van Algerijnse meisjes vernacht wordt. „Zodra ik thuis kwam, zei mijn moeder: 'Maak een fles klaar voor de baby, zet schoenen klaar voor je vader, doe dit. doe dat' en dan zei ik: 'Nee, dat doe ik niet.' Als mijn moeder begon te schreeuwen, begon ik nog harder te schreeuwen. De mensen schrokken zich dood: dat doet een meisje niet. Ze zeiden: 'Dat kind zal wel gek zijn.' Ik was daar to taal niet door gechoqueerd. Het feit. dat ze me voor idioot hielden, betekende een uil- stekende bescherming. Het was mijn ves tingwal. Ik werd met rust gelaten. Mis schien omdat ze zich realiseerden dat ik mijn geest niet liet breken." Op de universiteit wordt Kenza's pantser doorbx-oken als ze verliefd wordt Yacef. Hoewel het lijkt alsof hij net zo afkerig is van de fundamentalistische tradities als zij verlaat hij haar uiteindelijk om met zijn nichtje te trouwen, precies zoals zijn ouders willen. Voor Kenza blijft er gaan andere mogelijkheid over dan uit Algerije te ver trekken, omdat de burgeroorlog tussen de regering en de moslim-fundamentalisten een normaal leven in de weg staat. Uitgehuwelijkt Niet alleen schetst Mokeddem in haar be schrijvingen van het huidige Algeiïje een scherp beeld van de terreur van de burger oorlog, ze geeft ook aan dat daar vanaf de onafhankelijkheid in 1962 op kon worden gewacht. „Hoe heeft de zaak zo kunnen ontaarden dat degeneratie van de onafhan kelijkheid is veranderd in krankzinnige hordes die dood en ver-derf zaaien?", vraagt Kenza zich af. Het antwoord is ook in het boek te vinden: „Telkens wanneer een nieuw schooljaar begon, ontdekte ik dat er Houria's, Nacira's, en Djamila's door hun vader van school waren gehaald en uitge huwelijkt, tegen hun zin. Ik had het kunnen weten! Ik had nooit moeten geloven dat die gx'ote collectieve droom van vx-ijheid die ie dereen zo vurig nastreefde een nieuw soort man zou voortbrengen. Die droom bevatte al de kiem van zijn latere discxdminatie. Va ders die de toekomst van hun eigen doch ters kapotmaken, zijn in staat alle vrijhe den aan banden te leggen En: „Een volk dat zijn vrouwelijke deel zo veracht, dat zijn kindexen africht tot vrou wenhaters en fanatici zoals je een hond af licht, graaft zijn eigen graf. Dertig jaar is er stelselmatig toegewerkt naar het kwade. Resultaat: inquisitie en hel." Mokeddem zoekt de oorzaak van het Alge rijnse probleem in de ongelijkheid tussen man en vrouw zoals die door moslim-fun damentalisten wordt opgelegd. Daarop richt zich haar woede. Want ze is een schrijfster uit woede, blijkt uit intexwiews. „Ik wilde niet schrijven. Ik moest. Door de woede in mij, die steeds heviger werd. De woorden stroomden eruit, bij elke gedachte aan de huidige situatie, bij elke herinnering uit mijn jeugd." In tegenstelling tot veel geëngageerde schrijvers uit Mokeddem zich niet in een soort actievoerders-proza. Woede, maar ook verdriet en angst, zijn voelbaar in elk wooxd dat zij schrijft. De stijl van een sprookjesachtige Arabische vertelling han teert zij in Dromen en moordenaars net zo makkelijk als die van moderne Westerse ro mans over het leven in de grote stad. Haar beelden zijn poëtisch en sommige zinnen verdienen het om te worden ingebeiteld ('In de race om voorrechten eindigt stompzin nigheid altijd als eerste') Dromen en moor denaars, kortom, is een pareltje. Flonke rend maar keihard. Ernst Jan Rozendaal Malika Mokeddem, Dromen en moordenaars. Vertaald door Eveline van Hemert. Uitgeverij De Geus, Breda, f 34,90. De overige boeken van Mo keddem zijn uitgegeven door Rainbotv en Bodo- Malika Mokeddem....aanklachten tegen het fundamentalisme.... foto Uif Andersen Gamma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 20