Tegen de dwang tot consumeren Strafklimaat voor drankrijder harder PZC Zeeuwse vissersvloot heeft »og weinig te duchten De twijfelachtige genoegens van een lange treinreis zeeland 13 Replica grootste krokodil in Iguana Natuurmonumenten koopt schor Explosievendienst ruimt granaat Eerbetoon Zeeuwse emigranten Man gewond in Nieuwdorp Nieuw kantoor douanedistrict from america donderdag 17 april 1997 door A. J. Snel Er zijn nogal wat postzegel verzamelaars die van nieu we uitgaven hele vellen kopen. Een aantal daarvan komt op de lange duur in de winkel van een handelaar terecht. De verza melaars zijn het zat geworden. Of ze zijn dood en hun erfgena men willen van het spul af. De ze vellen nu hebben geen zeld- zaamheidswaarde. Ze worden te koop aangeboden beneden de prijs die er destijds voor werd betaald. Wie op porto kosten wil besparen, kan ze ko pen en aangezien de posterijen ook oude, ongestempelde ze gels accepteren, ligt hier een mogelijkheid om wat goedko per te frankeren. Het kan wel tien procent voordeliger dan met nieuwe postzegels. Wie veel brieven verzendt, kan op die manier wat verdienen. Dit was een tip van Hanneke van Veen, voorheen vrek en thans hoofdredacteur van het non glossy magazine GE NOEG, een blad voor de mens die zuinig is of erover nadenkt lat te worden. Van Veen schaamt zich niet voor haar persoonlijke economie. Dat is uitzonderlijk, want de meeste schrapers lopen liever niet met hun karaktertje te koop. „Geld, dat is misschien wel het laatste taboe", zegt ze. „Het is een onderwerp waar je niet over praat. Er zijn heel weinig mensen die er openlijk voor willen uitkomen hoeveel ze vérdienen en hoe ze hun geld uitgeven. En toch zijn er nogal wat mensen die willen bezuini gen. We merken dat als we cur sussen geven. Er is veel belang stelling, ook voor de cursusdag die we 24 mei in Kruiningen ge ven." Glimlach Van Veen en haar man Rob van Eeden hebben geen last van gê ne. Met opgeheven hoofd en een tevreden glimlach om de lippen dragen ze het vaandel met de slogan Zuinigheid met Stijl. Waarbij het de vraag is hoe lang ze dat nog zullen doen. Want zo'n zeven spaarzame ja ren geven uitzicht op een stil en gerust leven. Daar hoef je geen miljonair voor te zijn, je moet alleen je uitgaven slim plan nen. Een stel waarvan beide partners tussen de twee en de drie ton hebben vergaard, hoeft daarna niet meer te wer ken, zegt Van Veen. „Mits het zuinige leven wordt voortgezet natuurlijk." De vrekkigheid van Hanneke van Veen en Rob van Eeden da teert van een jaar of zeven, acht geleden. Zij had een baan als maatschappelijk werkster, gaf therapie aan ex-verslaafden. Hij werkte in de sfeer van het outplacement, waar hij nog een klein deel van zijn tijd in steekt. Hanneke: „Een aantal dingen in mijn werk stond me tegen en ik had overwegingen van ideële aard. Als de rijke wereld zo doorgaat met ver spillen, loopt het stuk. Zowel wat de verdeling van beschik bare middelen betreft als ten opzichte van het milieu. We zullen met z'n allen terug moe- al te serieus over te komen, stootte ook yeel potentiële le zers af. Nu hebben we een blad dat mensen makkelijker mee pakken uit een kiosk of boek winkel. Er zijn intussen ook drie boeken verschenen en we geven cursussen en lezingen door het land." Zelf zij n ze fors gaan minderen. Voor ze begonnen met het grote besparen, hadden ze samen een inkomen van ongeveer zesdui zend gulden netto per maand en dat bedrag ging vrijwel op. Nu geven ze nog tweeduizend gulden per maand uit. De rest wordt opgespaard. Ze hebben hun hypotheek afbetaald en denken erover van de rente van hun spaargeld te gaan leven. „Als je per persoon twee tot drie ton hebt en je kunt dat wegzetten tegen zes procent, dan kun je nog tussen de vier entwintigduizend en de zesen dertigduizend gulden per jaar besteden. Dat laatste bedrag is meer dan wij op kunnen krij gen." Tijdens de cursussen laten ze hun klandizie zich eerst be wust worden van het patroon ten en niet zo'n klein beetje. Ik ben tot de ontdekking geko men dat dat niet'zo heel moei lijk is en dat je door minder te consumeren - wij gebruiken de term consuminderen - kunt bijdragen tot je persoonlijke geluk. Je kunt je leven minder gejaagd inrichten, meer echt genieten van dingen. Het is wat mij aangaat ook wel en beetje blasé. Al die restaurants en duurdere kledingzaken, dat heb je op een bepaald moment welgezien. In restaurants is het eten vaak niet geweldig, het is er te rokerig, te warm en te ru moerig. En waarom zou je steeds net dat cling volgens de laatste mode moeten dragen?" Vrekkenkrant Ze zetten de Vrekkenkrant op en lieten die vijf jaar verschij nen. Een tij dschif t vol verhalen en tips over zuiniger leven. Vo rige maand ging die ki-ant over in het blad GENOEG. „We hadden wel succes met de Vrekkenkrant, maar de naam, die we hadden gekozen om niet Hanneke van Veen:,,Geld, dat is misschien wel het laatste taboe." foto Jos van Leeuwen van inkomsten en uitgaven. Hanneke: „Mensen weten vaak niet wat ze verdienen en waar ze hun geld laten. Ze schi-ikken vaak van hun eigen gedrag. Als ze dat eenmaal op een rij heb ben, kunnen ze nadenken over besparingen. Ik koop bij voor beeld nooit nieuwe lderen. Wel duurdere schoenen. Die moe ten kwalitatief goed zijn omdat je ze dan kunt laten verzolen. Wij hebben geen auto en we wonen hier in Den Haag in een klein huis. Je kunt ook naden ken over bijvoorbeeld uitgaven voor bloemen. Bloeiende plan ten die je kunt stekken, zijn ook mooi. En ik heb een volkstuin tje waar ik heerlijke groenten uit haal. We gebruiken enve loppen meerdere keren. Je wordt via reclame continu aan gespoord om te consumeren. Van die clwang kun je je bevrij den, dat geeft een plezierig ge voel. Je kunt met minder geld nog altij d heel veel dingen doen waar je plezier vanhebt. Ieder een kan altijd nog besparen. Ik ken mensen die zelfs van een bijstandsuitkering overhou den. Je moet dan wel uitkijken, want het is verdacht als je van een uitkering leeft en te veel op je spaaiTekening hebt." Verschillend Van Veen kan niet aanduiden hoeveel geld een mens in Ne derland nodig heeft om rede lijk te kunnen leven. „Je kunt geen minimum bepalen. Dat is voor iedereen verschillend. Het ligt eraan waar je woont, hoe je gezondheid is, of je kunt fiet sen, dat soort dingen. Maar ik ben ervan overtuigd dat je al tijd posten kunt vinden waar je op kunt minderen. Het gaat er- per individu om hoe je opti maal kunt genieten met zo wei nig mogelijk geld en zo weinig mogelijk verspilling. Als wij een lezing of een cursus geven is er aan het begin altijd een la cherige sfeer, een soort ontla ding van angst om cultureel ongehoorzaam te zijn, andere wegen in te slaan. Na een tijdje gaan mensen toch nadenken en heel velen zien er vooral een voordeel in vroeger te kunnen stoppen met werken. Onze ideeën hebben met gierigheid niets te maken. Als je zuinig bent, kun je je eigen bestaan makkelijker maken én je kunt meer doen voor anderen. Jnonze verslaggever armen van der Werf LISSINGEN - De Zeeuwse otter-visserij heeft weinig te lichten van de afspraken die eze week in Luxemburg zijn smaakt over sanering van de uropese vissersvloot. Vermin king van het aantal viskotters alt niet te verwachten, of de "hol- en tongbestanden in de 'oordzee moeten plotseling olledig in elkaar storten. Wel loet een aantal schepen begin olgende eeuw in motorvermo- en terug, als gevolg van Neder - indse regelgeving, p papier levert de visserij sec- irin Nederland flink in. DeEu- ipese visserij-ministers zijn in Meerjaren Oriëntatie Pro- lamma overeengekomen voor speriode 1997 tot en met 2001, at met name voor de kotter- ioot een capaciteitsverminde- inhoudt. De kottervloot loet in Nederland 21 procent irug. De trawlervloot die op de tlantische Oceaan opereert, loet 6 procent terug, ^percentages betreffen de om- van de vloot en niet, zoals aak wordt aangegeven, de hoe- eelheid vis cüe mag worden rangen. Die hoeveelheden orden eind december vastge- leld voor het volgende jaar. Ie vastgestelde omvang van de issersvloot is wél afgeleid van vangsthoeveelheden. En die jen. De Europese vissersvloot |egroot. Dat is al jaren zo en al ton wordt aan sanering van de loot gewerkt. In Nederland oeft dat geleid tot een forse ^mindering van het aantal fetters. In 1988 telde Neder land nog 603 viskotters met een motorvermogen van 599.000 paardenkracht én 2825 opva renden. Momenteel varen nog zo'n 440 vissersschepen onder- Nederlandse vlag met een mo torvermogen van 460.000 pk en 2.100 opvarenden. Uitvlaggen „De meeste schepen zijn niet eens via een saneringsregeling eruit gegaan", weet W. Smit van de visserij-afdeling van het Landbouw Economisch Insti tuut (LEI). „De meeste kotters zijn uitgevlagd naar Engeland, Duitsland en België. Vaak zijn Nederlanders op die schepen blijven varen met visquota van die landen. Maar ook in die lan den is de rek eruit." Smit verwacht daarom dat er de komende jaren niet zoveel sche pen uit zullen gaan. „De visserij isinNederlandnogreclelijk. Het aantal kotters zal wel ietsje af nemen, maar dat is natuurlijk. Er zijn altijd bedrijven die het minder doen." In Zeeland lijken die niet of nauwelijks aanwezig te zijn. Zeeirwse vissers hebben de laat ste jaren flink geïnvesteerd in visquota. Zij hebben die vangst rechten veelal gekocht van noordelijke collega's. Smit: „De visserij in de zuidelij ke Noordzee is de laatste jaren beter. We hebben strenge win ters gehad. Tong houdt van wat warmer water. De Zeeuwse platvis-vissers hebben daarvan geprofiteerd, Hetzelfde geldt voor de Zeeuwse garnalenvis- sers. Zij hebben redelijke resul taten geboekt begin jaren ne gentig, terwijl hun noordelijke collega's moeite hadden het hoofd boven water te houden." Een afname van het aantal vis sersschepen in Nederland zit er nauwelijks in, mede vanwege het feit dat Nederland met een zeedagenregeling werkt. Sche pen mogen slechts een beperkt aantal dagen op zee zijn. Dat re duceert de capaciteit aanzien lijk. Het grote winstpunt van het Europese akkoord van deze week is dat de zeedagenregeling is geaccepteerd als middel om de capaciteit te verminderen. Met name Europees visserij commissaris E. Bonino had daar veel moeite mee. „Door de zeedagenregeling ver dienen meer vissers minder, maar nog genoeg. Veel andere Europese landen kunnen die keuze niet maken. Zij kunnen geen zeedagenregeling invoe ren, omdat hun vissers dan niet meer genoeg kunnen verdienen. Zij moeten hun vloot dus terug brengen", legt visserij-onder zoeker Smit uit. Het aantal vaartuigen in Neder land zal slechts licht afnemen. Anders is het gesteld met het motor-vermogen. In 1987 is be paald dat viskotters een maxi mum-vermogen van 2000 pk mogen hebben. Schepen die meer pk's hebben, moeten bin nen 20 jaar (gerekend vanaf de oplevering) terug naar 2000 pk. In Zeeland gaat het om veertien van de bijna veertig viskotters. Die schepen uit Arnemuiden, Vlissingen en Breskens zijn over het algemeen midden jaren tachtig gebouwd. Vermindering van hun vermogen tot 2000 pk per schip levert samen al 19.375 pk op. van onze verslaggever VLISSINGEN - Met een grote hijskraan is woensdagmiddag een enorin, natuurgetrouw model van een krokodil naar binnen gehesen in het pand van reptielenzoo Iguana in Vlissin gen. De krokodil maakt deel uit van een ten toonstelling die op 15 mei voor het publiek wordt geopend. Het model - gemaakt naar de grootste krokodil die ooit is gezien - meet bijna negen meter en weegt tweeduizend kilo. Het model is eerx kunststoffen kopie van een zeekrokodil die in juli 1957 werd gedood in Queensland, Australië. Deze was 8,63 meter groot. Het enorme gevaar-te werd woensdag op een vrachtwagen vanuit Emmen naar Vlissin gen gebracht. Uiterst nauwkeurig hees de mobiele M-aan - onder grote publieke belang stelling - het dier op zijn kant door een raam. Daarvoor was het wel nodig om eerst het kozijn te slopen. De werkzaamheden namen ongeveer een uur in beslag. Omstanders suggereerden dat het veel beter zou zijn het beest voor de helft uit het raam te laten hangen om toeristen te trekken. Thema van de tentoonstelling is de invloed van de mens op de lengte van de reptielengiganten. Tegenwoordig worden krokodillen al gevaar lijk gevonden en gedood als ze langer- dan twee meter zijn. foto Ruben Oreel Rationale dag inderboerderij lISSINGEN - Voor de vijfde tol wordt op zaterdag 26 en liidag 27 april de Nationale feerboerderijendag gehou- Thema is dit jaar 'scharrel- leren'. Zeeland doen vijf kinder- feerijen aan de dag mee: De aepperhoeve in Middelburg, feecleer in Clinge, De Punt in perïkzee, Hollandsche Hoeve [fees en de ldnderboerderij in Neuzen, Zierikzee en Goes Pden de kinderboerderijen- Nop zaterdag 26 april, Clinge i" Middelburg op zondag 27 Nil. In Middelburg is de kin- Noerderij alleen 's middags Ppen. van onze verslaggever Jacques Cats VLISSINGEN - Voorlopig is er weer stof genoeg voor gesprek ken tijdens verjaardagspartij tjes: de educatieve maatregel al cohol en verkeer (EMA) hakt er- stevig in. „De mensen schrikken zich te barsten", meldt coördi nator A P. van Kessel van het Zeeuws consultatiebureau voor alcohol en drugs over de nieuwe, verharde methode om drankrij ders aan te pakken. Woensdag- werd in Vlissingen als laatste in het land de oude cursus 'alcohol en verkeer' afgesloten. De aan pak nieuwe stijl is stukken min der vrijblijvend en kost een paar centen en twee dagen inlevering van eigen tijd meer. In het verleden was het regel dat de rechter iemand die achter het stuur was betrapt met een bor rel teveel een deel van de straf voorwaardelijk kon opleggen als er de bereidheid was een cur sus te volgen. De vermeerdering van kennis over wat de gevolgen zijn van drankgebruik was be doeld om de personen in kwestie ervan te doordringen dat het be ter is om voortaan de combina tie van alchohol en verkeer ach terwege te laten. Het aantal gevallen van herhaling bleef echter dermate groot dat er nu wat grover geschut in stelling wordt gebracht. Iemand die wordt verbaliseerd wegens rijden onder invloed krijgt automatisch post van het Centraal Bureau Rijvaardig heidsbewijzen. Daarin staat dat er moet worden deelgenomen aan een cursus over alcohol en verkeer. De kosten voor de vier dagen durende cursus (ƒ500) zijn voor de deelnemer zelf. Wie niet reageert ziet het rijbewijs voor drie jaar ongeldig verklaard. Iemand die als deel nemer niet voldoet aan de cur- susvoorwaarden kan hetzelfde verwachten. Haakt hij na de helft van de cursus om onduide lijke redenen af, dan moet bij hernieuwde deelname de volle dige cursus weer worden mee gedraaid en dienen andermaal 500 te worden voldaan. Daarmee is het verhaal nog niet af: na deze administratief-rech- terlijke maatregel is er ook nog de strafrechterlijke kant, met uitzicht op een forse boete en een voorwaardelijke of onvoor waardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid. De nieuwe cursus is heel anders van opzet en verlangt boven dien veel meer inzet van de deel nemers. Er is ruimte voor dis cussie en rollenspel, waarbij confrontaties met elkaar niet denkbeeldig zijn. Coördinator- Van Kessel is enthousiast over de nieuwe opzet. „De cursus steekt didactisch veel beter in elkaar. Deelnemers die aan de nieuwe cursus hebben meege daan zijn vertrokken met het heilige voornemen hun leven op een andere manier, bewuster ook, in te richten." De nieuwe maatregel is er gekomen om alchohol nog verder uit het ver keer te bannen. Van Kessel: „El ke dag zijn er rond 3000 perso nen op de weg die teveel hebben gedronken. Het is bijna het meest voorkomende misdrijf in Nederland. Jammer dat de pak kans (5 procent) zo gering is." 's-GRAVELAND - De Vereniging Natuurmonumenten heeft 246 hectaren slikken en schorren van het Verdronken Land van Zuid-Beveland aangekocht. Het gaat om de Rattekaai en een slikkengebied westelijk daarvan. Het gebied, dat eigen dom was van een verzekeringsmaatschappijgeldt als een be langrijk vogelgebied langs de Oosterschelde. De Rattekaai en de naastliggende slikken zijn deel van de ecologische hoofd structuur en als zodanig aangewezen om als natuurgebied te worden beheerd. Het gebied viel als onderdeel van de Ooster schelde al onder de Natuurbeschermingswet zodat jacht niet was toegestaan. In het eerste kwartaal van dit jaar voegde Natuurmonumenten duizend hectare toe aan haar gebied, fn afgelopen jaren beperkten de aankopen zich tot gemiddeld 2.000 hectare per jaar. Dat moet 2.650 per jaar worden. VLISSINGEN - De granaat die dinsdagmiddag bij graaf werkzaamheden in de Paul Krugerstraat in Vlissingen werd gevonden, is woensdagochtend door de Explosieven Oprui- mings Dienst geruimd. Het explosief is op het strand tot ont ploffing gebracht. Het betrof een projectiel van 37 centimeter lengte dat er mogelijk al sinds de Tweede Wereldoorlog lag. BORSSELE - Ter herinnering aan het vertrek van ruim 450 Zeeuwen in 1847 naar Amerika overhandigt Les Hoogland, burgemeester van het dorp Zeeland in de staat Michigan, op maandag 21 april een metalen plaquette aan mevrouw Quist- Rouw in Borssele. Zij woont op de voormalige boerderij van Jannes van de Luyster, een herenboer uit Borssele, die 150 jaar geleden het initiatief nam om met een grote groep mensen uit het dorp te emigreren en de stichter was van het dorp Zee land. De plaquette is een geschenk van de burgers van Zee land, Michigan, aan Borssele. Burgemeester Hoogland maakt deel uit van een groep van vijftig nakomelingen van (Zeeuw se) emigranten die een rondreis door Nederland maken. Zon dag en maandag bezoeken zij Neeltje Jans, Zierikzee, Kapel- Ie, Middelburg, Goes en Borssele. De emigranten arriveerden woensdag in Nederland. Naast Zeeland staan er bezoeken aan Delft, Rotterdam, Overijssel, Groningen en Friesland. NIEUWDORP - Een 46-jarige man uit Ploek liep woensdag hersenletsel op bij een val van een M-aan op het terrein van een overslagbedrijf aan Monacoweg in Nieuwdorp, Hij is overge bracht naar het Dijkzigtzrékenhuis in Rotterdam, nadat EHBO-ers hulp hadden verleend. Vermoedelijk is de man uit gegleden en na een val van vier meter op zij n hoofd terecht ge komen. Een collega vond de man met een hevig bloedende hoofdwond. Zijn toestand is stabiel. ROOSENDAAL - De FIOD-vestiging Roosendaal, die ook Zeeland tot haar werkgebied rekent, en het douane-district Roosendaal, waaronder de posten Temeuzen en Vlissingen vallen, openen vrijdag 18 april een nieuwe vestiging aan het Kadeplein in Roosendaal. Bij de vestiging van de Fiscale in lichtingen- en Opsporingsdienst en het douane-district wer ken in totaal 125 mensen. René van der Hoofd De Goese scholier René vcm der Hoofd (18) bevindt zich in het dorp Le Roy (staat New York) voor een studieverblijf van één jaar. Dat gebeurt in het kader van een internationaal uitivisse- lingsprogramma. Eenmaal in de veertien dagen schrijft hij over zijn ervaringen en over wat hem opvalt iti de Verenigde Staten de column From America. Vandaag de vijftiende afle vering. Een bekend beeld: je zit in de trein. Koeien, polders en Duitse toeristen schieten voor bij. Een jongeman, lang haar, smal gezicht en een weekendtas stapt in op station Kruinin- gen/Yerseke. De wagon is half vol en hij neemt de plek schuin tegenover je in. Je kijkt even hoe de weekendtas onder de bank wordt geschoven en verzet je voeten. Hij kijkt schuchter op en trekt met gehaaste bewegingen een boek en een walkman uit de tas. Het boek wordt opengesla gen, de walkman opgezet. Geen woord is gesproken, oogcontact en lichamelijk contact wordt angstvallig vermeden. Het rit me van de rails is geruststellend. In de Nederlande treinen zijn weinig reizigers er op uit om de levensgeschiedenis, ethnische afkomst, politieke inzichten en favoriete sportclub van de on bekende tegenover hen eens goed uit te diepen. Privacy wordt hoog gewaardeerd, er worden weinig nieuwe contac ten gelegd. Als je de trein neemt in Noord- Am erika is dat anders. Ik heb het twijfelachtige genoegen ge had om een 63-urige treinreis te maken door het oosten van de VS en Canada. In de trein kwam ik veel interessante mensen te gen. Treinreizigers zijn hier een speciaal ras mensen, met uit sterven bedreigd, Plet zijn men sen die te arm zijn om te vliegen - wat hier redelijk goedkoop is - of die geen bezwaar hebben te gen de lange uren in de trein, mensen die niet zo'n haast heb ben in het leven. Neem daarbij1 de gewoonte om met Jan en alle man een gesprek te beginnen en de reis wordt een stuk interes santer. In debarwagon, nog zo'n verbe tering, zijn de vreemdste vogels te vinden. Zo was daar Darryl, een ruige Newfoundlander. Newfoundlanders zijn een volk apart onder de Canadezen. Darryl, besnord, bestoppeld en bedekt met tatouages en litte kens, vertelde onder het genoe gen van de rijkelijk vloeiende rum graag en veel over zijn roe rige leven. Plij bleek een groot deel daarvan te hebben doorge bracht met het gebruiken en/of verkopen van harddrugs, maar- was nu stervende aan kanker Verhalen over schietpartijen, afpersingen en het vernielen van politiewagens (opblazen!) werden afgewisseld met filoso fische overpeinzingen en zee mansliederen, die luider en schunniger werden naarmate we dichter bij de ochtend, dich ter bij Montreal kwamen. Rotter Ook de spoorwegmaatschappij en lijken een andere instelling te hebben, soms Je omschrijven als sympathiek, soms bijna ama teuristisch. Ze zijn ook bij lange na niet zo belangrijk als in Eu ropa. Rochester, een stad met 700.000 inwoners heeft één spoor, evenveel als Rilland- Bath, en een stationshuis dat kleiner is dan dat van Kapelle. Als er een defect is op één van de lijnen kan dat je een negen uur- lange busrit opleveren. Vertra gingen van twee uur zijn niet ongewoon en als we op een ver keerd spoor blijken te zitten wordt er gewoon achterui t gere den tot de laatste wissel. Dat doet ietwat knullig aan. Maar als ik na twee uur zonnen op het perron er toch in slaag om in de verkeerde trein te stappen, die precies de tegenovergestelde kant opgaat, worden beide trei nen midden op het spoor stilge zet zodat ik kan overstappen. Als ik instap, in de barwagon, word ik ontvangen in een quasi- grimmige sfeer, omdat ik tien minuten aan hun anderhalve uur vertraging heb toegevoegd. Ik ben meteen het mikpunt van onschuldige pesterijen. Een aantal van de aanwezigen zat al veertig uur in de trein, dus de stemming zat er goed in. Ze had den ook al een overstaptijd van negen uur gehad in Chicago. Denk daar maar eens aan, de volgende keer dat je in de ijzige wind op dat tochtige perron in Roosendaal staat te wachten. Het kan altijd rotter.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 13