Tegen de dwang tot consumeren
Strafklimaat voor drankrijder harder
PZC
Zeeuwse vissersvloot heeft
»og weinig te duchten
De twijfelachtige
genoegens van een
lange treinreis
zeeland
13
Replica grootste krokodil in Iguana
Natuurmonumenten koopt schor
Explosievendienst ruimt granaat
Eerbetoon Zeeuwse emigranten
Man gewond in Nieuwdorp
Nieuw kantoor douanedistrict
from america
donderdag 17 april 1997
door A. J. Snel
Er zijn nogal wat postzegel
verzamelaars die van nieu
we uitgaven hele vellen kopen.
Een aantal daarvan komt op de
lange duur in de winkel van een
handelaar terecht. De verza
melaars zijn het zat geworden.
Of ze zijn dood en hun erfgena
men willen van het spul af. De
ze vellen nu hebben geen zeld-
zaamheidswaarde. Ze worden
te koop aangeboden beneden
de prijs die er destijds voor
werd betaald. Wie op porto
kosten wil besparen, kan ze ko
pen en aangezien de posterijen
ook oude, ongestempelde ze
gels accepteren, ligt hier een
mogelijkheid om wat goedko
per te frankeren. Het kan wel
tien procent voordeliger dan
met nieuwe postzegels. Wie
veel brieven verzendt, kan op
die manier wat verdienen.
Dit was een tip van Hanneke
van Veen, voorheen vrek en
thans hoofdredacteur van het
non glossy magazine GE
NOEG, een blad voor de mens
die zuinig is of erover nadenkt
lat te worden. Van Veen
schaamt zich niet voor haar
persoonlijke economie. Dat is
uitzonderlijk, want de meeste
schrapers lopen liever niet met
hun karaktertje te koop.
„Geld, dat is misschien wel het
laatste taboe", zegt ze. „Het is
een onderwerp waar je niet
over praat. Er zijn heel weinig
mensen die er openlijk voor
willen uitkomen hoeveel ze
vérdienen en hoe ze hun geld
uitgeven. En toch zijn er nogal
wat mensen die willen bezuini
gen. We merken dat als we cur
sussen geven. Er is veel belang
stelling, ook voor de cursusdag
die we 24 mei in Kruiningen ge
ven."
Glimlach
Van Veen en haar man Rob van
Eeden hebben geen last van gê
ne. Met opgeheven hoofd en
een tevreden glimlach om de
lippen dragen ze het vaandel
met de slogan Zuinigheid met
Stijl. Waarbij het de vraag is
hoe lang ze dat nog zullen doen.
Want zo'n zeven spaarzame ja
ren geven uitzicht op een stil en
gerust leven. Daar hoef je geen
miljonair voor te zijn, je moet
alleen je uitgaven slim plan
nen. Een stel waarvan beide
partners tussen de twee en de
drie ton hebben vergaard,
hoeft daarna niet meer te wer
ken, zegt Van Veen. „Mits het
zuinige leven wordt voortgezet
natuurlijk."
De vrekkigheid van Hanneke
van Veen en Rob van Eeden da
teert van een jaar of zeven, acht
geleden. Zij had een baan als
maatschappelijk werkster, gaf
therapie aan ex-verslaafden.
Hij werkte in de sfeer van het
outplacement, waar hij nog een
klein deel van zijn tijd in
steekt. Hanneke: „Een aantal
dingen in mijn werk stond me
tegen en ik had overwegingen
van ideële aard. Als de rijke
wereld zo doorgaat met ver
spillen, loopt het stuk. Zowel
wat de verdeling van beschik
bare middelen betreft als ten
opzichte van het milieu. We
zullen met z'n allen terug moe-
al te serieus over te komen,
stootte ook yeel potentiële le
zers af. Nu hebben we een blad
dat mensen makkelijker mee
pakken uit een kiosk of boek
winkel. Er zijn intussen ook
drie boeken verschenen en we
geven cursussen en lezingen
door het land."
Zelf zij n ze fors gaan minderen.
Voor ze begonnen met het grote
besparen, hadden ze samen een
inkomen van ongeveer zesdui
zend gulden netto per maand
en dat bedrag ging vrijwel op.
Nu geven ze nog tweeduizend
gulden per maand uit. De rest
wordt opgespaard. Ze hebben
hun hypotheek afbetaald en
denken erover van de rente van
hun spaargeld te gaan leven.
„Als je per persoon twee tot
drie ton hebt en je kunt dat
wegzetten tegen zes procent,
dan kun je nog tussen de vier
entwintigduizend en de zesen
dertigduizend gulden per jaar
besteden. Dat laatste bedrag is
meer dan wij op kunnen krij
gen."
Tijdens de cursussen laten ze
hun klandizie zich eerst be
wust worden van het patroon
ten en niet zo'n klein beetje. Ik
ben tot de ontdekking geko
men dat dat niet'zo heel moei
lijk is en dat je door minder te
consumeren - wij gebruiken de
term consuminderen - kunt
bijdragen tot je persoonlijke
geluk. Je kunt je leven minder
gejaagd inrichten, meer echt
genieten van dingen. Het is wat
mij aangaat ook wel en beetje
blasé. Al die restaurants en
duurdere kledingzaken, dat
heb je op een bepaald moment
welgezien. In restaurants is het
eten vaak niet geweldig, het is
er te rokerig, te warm en te ru
moerig. En waarom zou je
steeds net dat cling volgens de
laatste mode moeten dragen?"
Vrekkenkrant
Ze zetten de Vrekkenkrant op
en lieten die vijf jaar verschij
nen. Een tij dschif t vol verhalen
en tips over zuiniger leven. Vo
rige maand ging die ki-ant over
in het blad GENOEG. „We
hadden wel succes met de
Vrekkenkrant, maar de naam,
die we hadden gekozen om niet
Hanneke van Veen:,,Geld, dat is misschien wel het laatste taboe."
foto Jos van Leeuwen
van inkomsten en uitgaven.
Hanneke: „Mensen weten vaak
niet wat ze verdienen en waar
ze hun geld laten. Ze schi-ikken
vaak van hun eigen gedrag. Als
ze dat eenmaal op een rij heb
ben, kunnen ze nadenken over
besparingen. Ik koop bij voor
beeld nooit nieuwe lderen. Wel
duurdere schoenen. Die moe
ten kwalitatief goed zijn omdat
je ze dan kunt laten verzolen.
Wij hebben geen auto en we
wonen hier in Den Haag in een
klein huis. Je kunt ook naden
ken over bijvoorbeeld uitgaven
voor bloemen. Bloeiende plan
ten die je kunt stekken, zijn ook
mooi. En ik heb een volkstuin
tje waar ik heerlijke groenten
uit haal. We gebruiken enve
loppen meerdere keren. Je
wordt via reclame continu aan
gespoord om te consumeren.
Van die clwang kun je je bevrij
den, dat geeft een plezierig ge
voel. Je kunt met minder geld
nog altij d heel veel dingen doen
waar je plezier vanhebt. Ieder
een kan altijd nog besparen. Ik
ken mensen die zelfs van een
bijstandsuitkering overhou
den. Je moet dan wel uitkijken,
want het is verdacht als je van
een uitkering leeft en te veel op
je spaaiTekening hebt."
Verschillend
Van Veen kan niet aanduiden
hoeveel geld een mens in Ne
derland nodig heeft om rede
lijk te kunnen leven. „Je kunt
geen minimum bepalen. Dat is
voor iedereen verschillend. Het
ligt eraan waar je woont, hoe je
gezondheid is, of je kunt fiet
sen, dat soort dingen. Maar ik
ben ervan overtuigd dat je al
tijd posten kunt vinden waar je
op kunt minderen. Het gaat er-
per individu om hoe je opti
maal kunt genieten met zo wei
nig mogelijk geld en zo weinig
mogelijk verspilling. Als wij
een lezing of een cursus geven
is er aan het begin altijd een la
cherige sfeer, een soort ontla
ding van angst om cultureel
ongehoorzaam te zijn, andere
wegen in te slaan. Na een tijdje
gaan mensen toch nadenken en
heel velen zien er vooral een
voordeel in vroeger te kunnen
stoppen met werken. Onze
ideeën hebben met gierigheid
niets te maken. Als je zuinig
bent, kun je je eigen bestaan
makkelijker maken én je kunt
meer doen voor anderen.
Jnonze verslaggever
armen van der Werf
LISSINGEN - De Zeeuwse
otter-visserij heeft weinig te
lichten van de afspraken die
eze week in Luxemburg zijn
smaakt over sanering van de
uropese vissersvloot. Vermin
king van het aantal viskotters
alt niet te verwachten, of de
"hol- en tongbestanden in de
'oordzee moeten plotseling
olledig in elkaar storten. Wel
loet een aantal schepen begin
olgende eeuw in motorvermo-
en terug, als gevolg van Neder -
indse regelgeving,
p papier levert de visserij sec-
irin Nederland flink in. DeEu-
ipese visserij-ministers zijn
in Meerjaren Oriëntatie Pro-
lamma overeengekomen voor
speriode 1997 tot en met 2001,
at met name voor de kotter-
ioot een capaciteitsverminde-
inhoudt. De kottervloot
loet in Nederland 21 procent
irug. De trawlervloot die op de
tlantische Oceaan opereert,
loet 6 procent terug,
^percentages betreffen de om-
van de vloot en niet, zoals
aak wordt aangegeven, de hoe-
eelheid vis cüe mag worden
rangen. Die hoeveelheden
orden eind december vastge-
leld voor het volgende jaar.
Ie vastgestelde omvang van de
issersvloot is wél afgeleid van
vangsthoeveelheden. En die
jen. De Europese vissersvloot
|egroot. Dat is al jaren zo en al
ton wordt aan sanering van de
loot gewerkt. In Nederland
oeft dat geleid tot een forse
^mindering van het aantal
fetters. In 1988 telde Neder
land nog 603 viskotters met een
motorvermogen van 599.000
paardenkracht én 2825 opva
renden. Momenteel varen nog
zo'n 440 vissersschepen onder-
Nederlandse vlag met een mo
torvermogen van 460.000 pk en
2.100 opvarenden.
Uitvlaggen
„De meeste schepen zijn niet
eens via een saneringsregeling
eruit gegaan", weet W. Smit van
de visserij-afdeling van het
Landbouw Economisch Insti
tuut (LEI). „De meeste kotters
zijn uitgevlagd naar Engeland,
Duitsland en België. Vaak zijn
Nederlanders op die schepen
blijven varen met visquota van
die landen. Maar ook in die lan
den is de rek eruit."
Smit verwacht daarom dat er de
komende jaren niet zoveel sche
pen uit zullen gaan. „De visserij
isinNederlandnogreclelijk. Het
aantal kotters zal wel ietsje af
nemen, maar dat is natuurlijk.
Er zijn altijd bedrijven die het
minder doen."
In Zeeland lijken die niet of
nauwelijks aanwezig te zijn.
Zeeirwse vissers hebben de laat
ste jaren flink geïnvesteerd in
visquota. Zij hebben die vangst
rechten veelal gekocht van
noordelijke collega's.
Smit: „De visserij in de zuidelij
ke Noordzee is de laatste jaren
beter. We hebben strenge win
ters gehad. Tong houdt van wat
warmer water. De Zeeuwse
platvis-vissers hebben daarvan
geprofiteerd, Hetzelfde geldt
voor de Zeeuwse garnalenvis-
sers. Zij hebben redelijke resul
taten geboekt begin jaren ne
gentig, terwijl hun noordelijke
collega's moeite hadden het
hoofd boven water te houden."
Een afname van het aantal vis
sersschepen in Nederland zit er
nauwelijks in, mede vanwege
het feit dat Nederland met een
zeedagenregeling werkt. Sche
pen mogen slechts een beperkt
aantal dagen op zee zijn. Dat re
duceert de capaciteit aanzien
lijk. Het grote winstpunt van
het Europese akkoord van deze
week is dat de zeedagenregeling
is geaccepteerd als middel om
de capaciteit te verminderen.
Met name Europees visserij
commissaris E. Bonino had daar
veel moeite mee.
„Door de zeedagenregeling ver
dienen meer vissers minder,
maar nog genoeg. Veel andere
Europese landen kunnen die
keuze niet maken. Zij kunnen
geen zeedagenregeling invoe
ren, omdat hun vissers dan niet
meer genoeg kunnen verdienen.
Zij moeten hun vloot dus terug
brengen", legt visserij-onder
zoeker Smit uit.
Het aantal vaartuigen in Neder
land zal slechts licht afnemen.
Anders is het gesteld met het
motor-vermogen. In 1987 is be
paald dat viskotters een maxi
mum-vermogen van 2000 pk
mogen hebben. Schepen die
meer pk's hebben, moeten bin
nen 20 jaar (gerekend vanaf de
oplevering) terug naar 2000 pk.
In Zeeland gaat het om veertien
van de bijna veertig viskotters.
Die schepen uit Arnemuiden,
Vlissingen en Breskens zijn over
het algemeen midden jaren
tachtig gebouwd. Vermindering
van hun vermogen tot 2000 pk
per schip levert samen al 19.375
pk op.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - Met een grote hijskraan is
woensdagmiddag een enorin, natuurgetrouw
model van een krokodil naar binnen gehesen in
het pand van reptielenzoo Iguana in Vlissin
gen. De krokodil maakt deel uit van een ten
toonstelling die op 15 mei voor het publiek
wordt geopend. Het model - gemaakt naar de
grootste krokodil die ooit is gezien - meet bijna
negen meter en weegt tweeduizend kilo.
Het model is eerx kunststoffen kopie van een
zeekrokodil die in juli 1957 werd gedood in
Queensland, Australië. Deze was 8,63 meter
groot. Het enorme gevaar-te werd woensdag op
een vrachtwagen vanuit Emmen naar Vlissin
gen gebracht. Uiterst nauwkeurig hees de
mobiele M-aan - onder grote publieke belang
stelling - het dier op zijn kant door een raam.
Daarvoor was het wel nodig om eerst het kozijn
te slopen. De werkzaamheden namen ongeveer
een uur in beslag. Omstanders suggereerden
dat het veel beter zou zijn het beest voor de
helft uit het raam te laten hangen om toeristen
te trekken.
Thema van de tentoonstelling is de invloed van
de mens op de lengte van de reptielengiganten.
Tegenwoordig worden krokodillen al gevaar
lijk gevonden en gedood als ze langer- dan twee
meter zijn. foto Ruben Oreel
Rationale dag
inderboerderij
lISSINGEN - Voor de vijfde
tol wordt op zaterdag 26 en
liidag 27 april de Nationale
feerboerderijendag gehou-
Thema is dit jaar 'scharrel-
leren'.
Zeeland doen vijf kinder-
feerijen aan de dag mee: De
aepperhoeve in Middelburg,
feecleer in Clinge, De Punt in
perïkzee, Hollandsche Hoeve
[fees en de ldnderboerderij in
Neuzen, Zierikzee en Goes
Pden de kinderboerderijen-
Nop zaterdag 26 april, Clinge
i" Middelburg op zondag 27
Nil. In Middelburg is de kin-
Noerderij alleen 's middags
Ppen.
van onze verslaggever
Jacques Cats
VLISSINGEN - Voorlopig is er
weer stof genoeg voor gesprek
ken tijdens verjaardagspartij
tjes: de educatieve maatregel al
cohol en verkeer (EMA) hakt er-
stevig in. „De mensen schrikken
zich te barsten", meldt coördi
nator A P. van Kessel van het
Zeeuws consultatiebureau voor
alcohol en drugs over de nieuwe,
verharde methode om drankrij
ders aan te pakken. Woensdag-
werd in Vlissingen als laatste in
het land de oude cursus 'alcohol
en verkeer' afgesloten. De aan
pak nieuwe stijl is stukken min
der vrijblijvend en kost een paar
centen en twee dagen inlevering
van eigen tijd meer.
In het verleden was het regel dat
de rechter iemand die achter het
stuur was betrapt met een bor
rel teveel een deel van de straf
voorwaardelijk kon opleggen
als er de bereidheid was een cur
sus te volgen. De vermeerdering
van kennis over wat de gevolgen
zijn van drankgebruik was be
doeld om de personen in kwestie
ervan te doordringen dat het be
ter is om voortaan de combina
tie van alchohol en verkeer ach
terwege te laten. Het aantal
gevallen van herhaling bleef
echter dermate groot dat er nu
wat grover geschut in stelling
wordt gebracht.
Iemand die wordt verbaliseerd
wegens rijden onder invloed
krijgt automatisch post van het
Centraal Bureau Rijvaardig
heidsbewijzen. Daarin staat dat
er moet worden deelgenomen
aan een cursus over alcohol en
verkeer. De kosten voor de vier
dagen durende cursus (ƒ500)
zijn voor de deelnemer zelf. Wie
niet reageert ziet het rijbewijs
voor drie jaar ongeldig
verklaard. Iemand die als deel
nemer niet voldoet aan de cur-
susvoorwaarden kan hetzelfde
verwachten. Haakt hij na de
helft van de cursus om onduide
lijke redenen af, dan moet bij
hernieuwde deelname de volle
dige cursus weer worden mee
gedraaid en dienen andermaal
500 te worden voldaan.
Daarmee is het verhaal nog niet
af: na deze administratief-rech-
terlijke maatregel is er ook nog
de strafrechterlijke kant, met
uitzicht op een forse boete en
een voorwaardelijke of onvoor
waardelijke ontzegging van de
rijbevoegdheid.
De nieuwe cursus is heel anders
van opzet en verlangt boven
dien veel meer inzet van de deel
nemers. Er is ruimte voor dis
cussie en rollenspel, waarbij
confrontaties met elkaar niet
denkbeeldig zijn. Coördinator-
Van Kessel is enthousiast over
de nieuwe opzet. „De cursus
steekt didactisch veel beter in
elkaar. Deelnemers die aan de
nieuwe cursus hebben meege
daan zijn vertrokken met het
heilige voornemen hun leven op
een andere manier, bewuster
ook, in te richten." De nieuwe
maatregel is er gekomen om
alchohol nog verder uit het ver
keer te bannen. Van Kessel: „El
ke dag zijn er rond 3000 perso
nen op de weg die teveel hebben
gedronken. Het is bijna het
meest voorkomende misdrijf in
Nederland. Jammer dat de pak
kans (5 procent) zo gering is."
's-GRAVELAND - De Vereniging Natuurmonumenten heeft
246 hectaren slikken en schorren van het Verdronken Land
van Zuid-Beveland aangekocht. Het gaat om de Rattekaai en
een slikkengebied westelijk daarvan. Het gebied, dat eigen
dom was van een verzekeringsmaatschappijgeldt als een be
langrijk vogelgebied langs de Oosterschelde. De Rattekaai en
de naastliggende slikken zijn deel van de ecologische hoofd
structuur en als zodanig aangewezen om als natuurgebied te
worden beheerd. Het gebied viel als onderdeel van de Ooster
schelde al onder de Natuurbeschermingswet zodat jacht niet
was toegestaan. In het eerste kwartaal van dit jaar voegde
Natuurmonumenten duizend hectare toe aan haar gebied, fn
afgelopen jaren beperkten de aankopen zich tot gemiddeld
2.000 hectare per jaar. Dat moet 2.650 per jaar worden.
VLISSINGEN - De granaat die dinsdagmiddag bij graaf
werkzaamheden in de Paul Krugerstraat in Vlissingen werd
gevonden, is woensdagochtend door de Explosieven Oprui-
mings Dienst geruimd. Het explosief is op het strand tot ont
ploffing gebracht. Het betrof een projectiel van 37 centimeter
lengte dat er mogelijk al sinds de Tweede Wereldoorlog lag.
BORSSELE - Ter herinnering aan het vertrek van ruim 450
Zeeuwen in 1847 naar Amerika overhandigt Les Hoogland,
burgemeester van het dorp Zeeland in de staat Michigan, op
maandag 21 april een metalen plaquette aan mevrouw Quist-
Rouw in Borssele. Zij woont op de voormalige boerderij van
Jannes van de Luyster, een herenboer uit Borssele, die 150
jaar geleden het initiatief nam om met een grote groep mensen
uit het dorp te emigreren en de stichter was van het dorp Zee
land. De plaquette is een geschenk van de burgers van Zee
land, Michigan, aan Borssele. Burgemeester Hoogland maakt
deel uit van een groep van vijftig nakomelingen van (Zeeuw
se) emigranten die een rondreis door Nederland maken. Zon
dag en maandag bezoeken zij Neeltje Jans, Zierikzee, Kapel-
Ie, Middelburg, Goes en Borssele. De emigranten arriveerden
woensdag in Nederland. Naast Zeeland staan er bezoeken
aan Delft, Rotterdam, Overijssel, Groningen en Friesland.
NIEUWDORP - Een 46-jarige man uit Ploek liep woensdag
hersenletsel op bij een val van een M-aan op het terrein van een
overslagbedrijf aan Monacoweg in Nieuwdorp, Hij is overge
bracht naar het Dijkzigtzrékenhuis in Rotterdam, nadat
EHBO-ers hulp hadden verleend. Vermoedelijk is de man uit
gegleden en na een val van vier meter op zij n hoofd terecht ge
komen. Een collega vond de man met een hevig bloedende
hoofdwond. Zijn toestand is stabiel.
ROOSENDAAL - De FIOD-vestiging Roosendaal, die ook
Zeeland tot haar werkgebied rekent, en het douane-district
Roosendaal, waaronder de posten Temeuzen en Vlissingen
vallen, openen vrijdag 18 april een nieuwe vestiging aan het
Kadeplein in Roosendaal. Bij de vestiging van de Fiscale in
lichtingen- en Opsporingsdienst en het douane-district wer
ken in totaal 125 mensen.
René van der Hoofd
De Goese scholier René vcm der Hoofd (18) bevindt zich in het
dorp Le Roy (staat New York) voor een studieverblijf van één
jaar. Dat gebeurt in het kader van een internationaal uitivisse-
lingsprogramma. Eenmaal in de veertien dagen schrijft hij
over zijn ervaringen en over wat hem opvalt iti de Verenigde
Staten de column From America. Vandaag de vijftiende afle
vering.
Een bekend beeld: je zit in de
trein. Koeien, polders en
Duitse toeristen schieten voor
bij. Een jongeman, lang haar,
smal gezicht en een weekendtas
stapt in op station Kruinin-
gen/Yerseke. De wagon is half
vol en hij neemt de plek schuin
tegenover je in. Je kijkt even hoe
de weekendtas onder de bank
wordt geschoven en verzet je
voeten. Hij kijkt schuchter op en
trekt met gehaaste bewegingen
een boek en een walkman uit de
tas. Het boek wordt opengesla
gen, de walkman opgezet. Geen
woord is gesproken, oogcontact
en lichamelijk contact wordt
angstvallig vermeden. Het rit
me van de rails is geruststellend.
In de Nederlande treinen zijn
weinig reizigers er op uit om de
levensgeschiedenis, ethnische
afkomst, politieke inzichten en
favoriete sportclub van de on
bekende tegenover hen eens
goed uit te diepen. Privacy
wordt hoog gewaardeerd, er
worden weinig nieuwe contac
ten gelegd.
Als je de trein neemt in Noord-
Am erika is dat anders. Ik heb
het twijfelachtige genoegen ge
had om een 63-urige treinreis te
maken door het oosten van de
VS en Canada. In de trein kwam
ik veel interessante mensen te
gen. Treinreizigers zijn hier een
speciaal ras mensen, met uit
sterven bedreigd, Plet zijn men
sen die te arm zijn om te vliegen
- wat hier redelijk goedkoop is -
of die geen bezwaar hebben te
gen de lange uren in de trein,
mensen die niet zo'n haast heb
ben in het leven. Neem daarbij1
de gewoonte om met Jan en alle
man een gesprek te beginnen en
de reis wordt een stuk interes
santer.
In debarwagon, nog zo'n verbe
tering, zijn de vreemdste vogels
te vinden. Zo was daar Darryl,
een ruige Newfoundlander.
Newfoundlanders zijn een volk
apart onder de Canadezen.
Darryl, besnord, bestoppeld en
bedekt met tatouages en litte
kens, vertelde onder het genoe
gen van de rijkelijk vloeiende
rum graag en veel over zijn roe
rige leven. Plij bleek een groot
deel daarvan te hebben doorge
bracht met het gebruiken en/of
verkopen van harddrugs, maar-
was nu stervende aan kanker
Verhalen over schietpartijen,
afpersingen en het vernielen
van politiewagens (opblazen!)
werden afgewisseld met filoso
fische overpeinzingen en zee
mansliederen, die luider en
schunniger werden naarmate
we dichter bij de ochtend, dich
ter bij Montreal kwamen.
Rotter
Ook de spoorwegmaatschappij
en lijken een andere instelling te
hebben, soms Je omschrijven als
sympathiek, soms bijna ama
teuristisch. Ze zijn ook bij lange
na niet zo belangrijk als in Eu
ropa. Rochester, een stad met
700.000 inwoners heeft één
spoor, evenveel als Rilland-
Bath, en een stationshuis dat
kleiner is dan dat van Kapelle.
Als er een defect is op één van de
lijnen kan dat je een negen uur-
lange busrit opleveren. Vertra
gingen van twee uur zijn niet
ongewoon en als we op een ver
keerd spoor blijken te zitten
wordt er gewoon achterui t gere
den tot de laatste wissel. Dat
doet ietwat knullig aan.
Maar als ik na twee uur zonnen
op het perron er toch in slaag om
in de verkeerde trein te stappen,
die precies de tegenovergestelde
kant opgaat, worden beide trei
nen midden op het spoor stilge
zet zodat ik kan overstappen.
Als ik instap, in de barwagon,
word ik ontvangen in een quasi-
grimmige sfeer, omdat ik tien
minuten aan hun anderhalve
uur vertraging heb toegevoegd.
Ik ben meteen het mikpunt van
onschuldige pesterijen. Een
aantal van de aanwezigen zat al
veertig uur in de trein, dus de
stemming zat er goed in. Ze had
den ook al een overstaptijd van
negen uur gehad in Chicago.
Denk daar maar eens aan, de
volgende keer dat je in de ijzige
wind op dat tochtige perron in
Roosendaal staat te wachten.
Het kan altijd rotter.