Op de tast door het duister Scheepsnamen als inspiratiebron PZC Ramphersteller dr. ir. Ferguson van Deltaplan overleden zeeland 13 feinig te doen gen mestbassin indewege ■0Q.N#IJAR.M Zelzate pakt drugsprobleem aan Fusiedraaiboek Hulster Ambacht Meer tijdelijke verpleegplaatsen Politie houdt drugstoeristen aan zaterdag 12 april 1997 door Willem van Dam Blind, hoe voelt dat? Dialoog in het Donker heet de manifestatie die een groot aantal plaatsen in Neder land aandoet. Het is een tentoonstel ling' waar de bezoekers aan den lijve ondervinden hoe moeilijk het is om in complete duisternis de weg te vinden. 'Een wandeling door het park, een boodschap doen in een winkelstraat, een pilsje bestellen in het café; wie even in de wereld van de blinden stapt, voelt zich van het ene op het an dere moment volstrekt hulpeloos. Het is plots struikelen over hekjes en win kelwagentjes, stuntelen langs de stoeprand en zigzaggend de drukke verkeersweg over. „Jolanda, mag het licht nu even aan?" 'Het was de Duitser Andreas Heinecke die het idee ontwikkelde. Nadat één van zijn vrienden ten gevolge van een jauto-ongeval blind was geworden, 'zocht Heinecke naar een manier om Sneer begrip te kweken voor de situa tie waarin blinden verkeren. Het re sulteerde, eind jaren tachtig, in een tentoonstelling, waarin tal van alle daagse situaties worden nagebootst. Eerst in Düsseldorflater in veel meer steden, ook ver buiten Duits- land. Aanvankelijk werd de manifes tatie alleen in musea en in culturele centra opgebouwd. Sinds een kleine 'twee jaar is Dialoog in het Donker in- igerichtop een rijnaak, de Augusta, die nu een tocht maakt langs een groot aantal Nederlandse steden. Het schip ligt momenteel in Breda. Eind deze maand komt het naar Middelburg. De Augusta meert dinsdag 29 april in de Zeeuwse hoofdstad af en blijft daar tot en met donderdag 8 mei. Publiekstrekker Dialoog in het Donker is een publieks trekker geworden. Er komen veel mensen die zelf een blinde in hun fa milie- of kennissenkring hebben. Maar aan boord verschijnen ook veel scholieren en werkers in de gezond heidszorg. Per dag laten gemiddeld 'meer dan tweehonderd bezoekers zich idoor een van de blinde gidsen door de ruimen van de Augusta loodsen, waar een parkje is aangelegd, een winkel straat is nagebouwd en een café is in gericht. Er is slechts één verschil met de betrekkelijke werkelijkheid: het licht ontbreekt. Een betere manier om zienden kennis te laten maken met de wereld van de blinden, is nauwelijks denkbaar. Drie. kwartier stuntelen met een blindenstok zegt meer dan honderd boeken kunnen vertellen. Via de tentoonstelling hopen blinden- instellingen en -organisaties een dis- Om zienden te laten merken wat blind zijn betekent, is een varende expositie ingericht, die binnenkort ook Zeeland aandoet. cussie op gang te brengen die uitein delijk leidt tot een betere integratie van visueel gehandicapten in de sa menleving. Dat klinkt plechtig. Maar het gaat vaak om heel simpele dingen. De middenstander die zelf heeft on dervonden hoe vervelend het is z'n be nen bijna te breken over een reclame bord dat midden op de stoep is plaatst, zal het voortaan wel uit zijn hoofd la ten dat soort versperringen op te rich ten. En de wethouder van openbare werken die drie kwartier in de schoe nen van een blinde heeft gestaan, zal daarna vermoedelijk geen plannetje meer durven ontwikkelen zonder daarbij rekening te houden met de be perkingen waarmee een blinde door het leven moet. Giechelig Een dag aan de Krouwelaarhaven te Breda. De stemming onder het gezel schapje dat zich bij de ingang van de tentoonstelling heeft verzameld, is een beetje giechelig. Met z'n zevenen zijn zij, allemaal werkzaam bij Con- vergo, een instelling die zich bezig houdt met onderwijskundige begelei ding van blinde kinderen. En hoewel ze alle zeven dagelijks met visueel ge handicapten omgaan, hebben zij zich nooit een écht beeld kunnen vormen van de realiteit waarin blinden verke ren. Ook voor hen is Dialoog in het Donker een regelrechte eye-opener. Gids Jolanda Kunman (22 jaar) deelt de stokken uit en adviseert het lusje om de pols te doen; wie zijn stok laat vallen, zal die vrijwel zeker niet te rugvinden. Jolanda schept er veel ge noegen in de rondleidingen te verzor gen. in de duistere ruimen van de gusta is zij de baas - daar is de blinde cle ziende en de ziende de blinde..In het dagelijkse leven worden veel visu eel gehandicapten door zienden bege leid. Hier zijn de rollen omgedraaid. Op deze manier kunnen mensen eens ervarenhoe het is om als blinde afhan kelijk van anderen te moeten zijn, hoe weinig rekening er met hen wordt ge houden, hoeveel obstakels zij op straat tegenkomen. Het park in. Het is een vreemde ge waarwording. Een beetje beklem mend ook. Met je stok het hekje langs het pad blijven volgen, had Jolanda gezegd. Maar, tik-tik-tik, waar is dat hekje in hemelsnaam gebleven? En ai, wat is dat? Dit moet een boom zijn - nee, toch niet; een standbeeld of zo iets. Blijven voelen, roept Jolanda. Waar staan we nu weer: midden in een foto Ruben Oreel grasperkje of in een zandbak? En daar, een stukje verderop, moet ergens een bruggetje zijn, maar wie weet waar de leuning zich bevindt? Jolanda na tuurlijk. Zo gidst zij het gezelschap door het park naar de winkelstraat, waar winkelkarretj es de weg versper ren, auto's slordig langs de stoep ge parkeerd staan en geluiden klinken van een agressief blaffende hond en langsrazend verkeer. Goed opletten, met de stok de geribbelde tegels blij ven volgen, één moment van onacht zaamheid en je staat midden op de weg: hulpeloos, volslagen hulpeloos. Voetje-voor-voet je het café binnenge- schuifeld. Op de tast naar de bar. Waar is mijn glas? En hoe moet het met afrekenen; pro beer maar eens het verschil te voelen tussen een tientje en een vijfentwin- tigje. „Jolanda, mag nu het licht even aan?" Gids Jolanda is onverbiddelijk; geen sprake van, de ogen van een blin de hebben geen lichtknopje. n onze verslaggever ink Balkenende NDEWEGE - Het lukt de ge- iente Goes voorlopig niet om gelegde dwangsommen te in- u van de eigenaar en huurder n het mestbassin in Eindewe- Tegen de bestuursdwang is geheten verzet aangetekend, enkele zittingen voor de be- lursrechter moet de kwestie verder in een schriftelijke ci- ile procedure worden uitge- chten. )es ligt al een tijdje in de nch met de Brabantse eige- ar en de Lewedorpse huurder nhet mestbassin. De laatsten uden een deel van de mest [handelen en dat is in strijd )t voorschriften in het be- jmmingsplan. Zij hebben tot toe bakzeil gehaald in drie ocedures voor cle sector be- lursreeht van de rechtbank in iddelburg. ethoudemr. S. J. Heijningvan ilieu noemt de kwestie 'bui tgewoon moeilijk'. „Deze ocedures lopen lang en in die dspanne blijft Eindewege wel (Ie stank zitten.Hoewel Goes de rechtbank tot nu toe drie er succes heeft geboekt, wil t volgens de wethouder niet ggen dat de civiele procedure voorhand is gewonnen. De ituursrechter heeft bepaald It de gemeente cle eigenaar en furder met dwangsommen an tiengulclen gulden per ge paleerde overtreding) mag ingen de mestdistributie te ken. De mest mag alleen voor in doeleinden worden ge likt, dus op cle geregistreerde celen van. huurder maat- ap Van Stee uit Lewedorp eden uitgereden. Handel is t toegestaan. Van Amstel reikt nieuw marineboek uit op de Hr. Ms. Van Amstel van onze verslaggever Harmen van der Werf VLISSINGEN - Nederland heeft zo'n lange maritieme ge schiedenis, dat het moeiteloos een marinevloot van Ameri kaanse omvang van scheeps namen kan voorzien. Keuzes moeten er dus worden ge maakt. Waarom en hoe die keuzes worden gemaakt, heeft de Middelburger W. H. E. van Amstel tot een boek geïnspi reerd. „Als anderen aan de bar zaten, was ik bezig met m'n hobby. Je hebt dan zeeën van tijd." Eind vorig jaar had zijn boek moeten uitkomen, vóór de pakjesavonden van december. Toen was echter al bekend dat de Koninklijke Marine acte de présence zou geven in Vlissin- gen met de Zeeuwse Vlootda gen. Van Amstels uitgeverij De Bataafsche Leeuw vond het een goed idee de. presentatie naar die festiviteit te verschui ven. Van Amstel die officieel bij de marinekazerne in Vlis- singen werkt als schrijver, werd in de tussentijd boven dien uitgezonden naar Bosnië. Volgende week gaat hij terug. Vrijdag was het zover. Toeval bestaat niet en vooral niet bij de Koninklijke Marine: Van Amstel reikte Scheepsnamen der Koninklijke Marine sinds 1945 uit aan boord van Hr. Ms. Van Amstel. Commandant zee macht clrs. G. G. Hooft kreeg het eerste exemplaar. „Leuke bijkomstigheid, dat het op de Van Amstel kon, maar familie is het niet", vertelde Van Am stel. „Mijn vader was wel ma rineman, Ik ben in zijn voet- Commandant L. Kool van de Hr. Ms. Van Amstel met de auteur van Scheepsnamen der Koninklijke Marine, de Middelburger W. H. E. van Amstel (rechts), in Vlissingen. foto Ruben Oreel sporen getreden." Schepen hebben namen nodig. Dat lijkt zo klaar als een klontje. Maar waarom eigenlijk? In het voor woord van Van Amstels publi catie staat een antwoord: „Schepen inspireren de be manning, geven een saamho righeidsgevoel. Grote scheeps namen boezemen bij de vijand ook ontzag in, zoals De Zeven Provinciën. Engelsen vlucht ten bij het zien van het vlag genschip van De Ruyter." Het nieuwe boek van Van Am stel is een logisch vervolg op zijn eerdere werk, waarin hij een overzicht gaf van alle sche pen die sinds 1945 bij de Ne derlandse marine hebben ge diend. Veel reacties kreeg hij op die publicatie, tot uit de Verenigde Staten. „Mensen schreven mij, gaven allerlei nieuwtjes door. Iemand wilde ook weten waar de naam van De Bitter vandaan kwam. Dat heeft mij aan het denken ge zet." Van Amstel die inmiddels de smaak van het publiceren te pakken had, dook opnieuw in de archieven. Hij heeft vier jaar aan het boek gewerkt. „Als ik even tijd had aan boord, werkte ik aan mijn on derzoek. Van de marine en van het Instituut voor Maritieme Historie kreeg ik alle mede werking. Maar mijn gezin heeft er nooit onder geleden. Inmiddels kan Van Amstel ant woord geven op de vraag over De Bitter. De naam is aan Pie- ter de Bitter ontleend, een ze- ventiende-eeuwse zeeheld die vooral in de Indische wateren actief is geweest. Zo staat Scheepsnamen der Koninklij ke Marine vol met de ene na de andere zeeheld; bekenden en minder bekenden, van De Ruy ter, Evertsen, Crijnssen tot en met Douwe Aultes. Van Amstel schetst him levensloop en meldt welke schepen hun na men hebben gedragen na 1945. Foto's van de helden en de schepen vervolmaken het ge heel. Eén scheepsnaam springt er voor de auteur uit: Hendrik Karssen. Een opleidingsschip droeg die naam tot 1973. „Karssen was een gewoon ma troos. Het is bijzonder dat naar zo iemand een schip is ver noemd. Hij was ook bijzonder. Hij heeft verzet gepleegd in In- dië tegen de Japanners. Het ware verhaal over zijn executie heb ik opgenomen, zoals het is verteld door een overlevende van het Jappenkamp." Van Amstel is een schrijvende verzamelaar. Zijn boek is een naslagwerk, dat in detail treedt en dat daarom ook in de tail enkele foutjes bevat. Want wanneer stierf Tromp, ook al weer? In het boek staat 1635, het was 1653. Een kniesoor die daar op let. Scheepsnamen der Koninklij ke Marine is een mooi vorm ge geven boek voor de echte lief hebbers, voor de mannen en vrouwen die zich verbonden wisten en weten door een scheepsnaam. W. H. E. van Amstel, Scheepsna men der Koninklijke Marine, Schepen in dienst vanaf 1945, 140 pagina's, 185 foto's, uitgeven1] De Bataafsche Leeuw, 65 gulden, ISBN-nummer 90 6707 430 6. COR DE JONGE Hear u niet ibis &cutsm /-UtSTEe.BIEFSTUK EN kAEBoNNE EET I 'WzeiFSPRSkEMP NIET MEEK ZUIP AFRMdNSE f SKE&FBjTjeS OF KUGSTfPEEPPADBlLlETJBF r&FTISCCK\jöEf.ycoE'rêek/cNevoik6EWOP.PEN. - - - ■mWAF HEB IK IN BRUSSEL GEFZoBEEZP. VIEL EEN BEETJE TEGEN.. E/6ENUJK CEHK IK4W ffl IETF kJAfiE BE MIL IEUBELVE&MJ VAN CVEZ FE &o/ET G/VT ëèêEGè. S5V -ZéeUtySEBESCHe/SMPE- vteès0OFZT.iets U/Me /-/STWAJ^ ZELZATE - De kanaalgemeente Zelzate gaat aan drugspre ventie doen. Woensdag komt voor het eerst een drugspreven- tieteam bijeen dat bestaat uit mensen uit het onderwijs, de politie en andere deskundigen. De aanpak wordt financieel ondersteund uit een projectfonds voor het jeugdwerk. Zelzate kampt al geruime tijd met ernstige problemen rond drugs. Niet alleen passeren tal van drugstrafieken vanuit Ter- neuzen, Axel en Sas van Gent de gemeentegrenzen, er is ook sprake van een levendige handel en de verschijnselen daar omheen. Het preventieteam gaat nu na welke initiatieven moeten wor den genomen, In september worden de eerste acties op touw gezet, Zelzate trekt er zo'n 35.000 gulden voor uit. KLOOSTERZANDE - Het Bestuurlijk Overleg heeft onlangs een draaiboek gemaakt voor het doorvoeren van een fusie va n de drie Zeeuws-Vlaamse waterschappen. De algemene verga dering van waterschap Hulster Ambacht moet dat draaiboek in de vergadering van donderdag 23 april vaststellen. De drie Zeeuws-Vlaamse waterschappen moeten 1 januari 1999 in één nieuw schap opgaan. In het 'draaiboek implemen tatie fusie Zeeuws-Vlaamse water-schappen' staan de stap pen en de tijdstippen aangegeven waarmee en waarbinnen het fusieproces verloopt. Tevens is aangegeven welke verte genwoordigers van de drie schappen het overleg voeren. Over de financiële gevolgen die het in gang zetten van de fusie heeft, wordt de algemene vergadering later ingelicht, stelt het dagelijks bestuur van Hulster Ambacht in een voorstel. De al gemene vergadering komt donderdag 23 april bij elkaar in Hotel van Leuven in Kloosterzande. De vergadering begint om 15 uur. MIDDELBURG - Op Walcheren zijn meer plaatsen ontstaan voor mensen die tijdelijk in een verpleeghuis moeten worden opgenomen. Het gaat daarbij om zogeheten vakantie- en in tervalopnames. Uit een onderzoek dat de Regio Walcheren van de SVRZ onder huisartsen, specialisten, thuiszorg- en welzijnsorganisaties verrichtte, bleek dat daaraan een groeiende behoefte bestaat. Met de ingebruikname van het nieuwe verpleeghuis 't Gast huis in Middelburg ontstond ruimte om het aantal plaatsen voor tijdelijke opvang enigszins uit te breiden. Ze zijn be stemd voor mensen met een lichamelij k en/of geestelij ke han dicap die in een tijdelijke crisissituatie verkeren. Ook kan kortdurende opname nodig zijn om de partner of verzorger van een patiënt voor enige tijd te ontlasten. In alle gevallen wordt uitgegaan van een terugkeer naar huis. 't Gasthuis en Der Boede (Koudekerke) beschikken nu geza menlijk over zes van dergelijke plaatsen. Voorheen waren dat er (in Der Boede) twee. TERNEUZEN - Politie en marechaussee hebben donderdag middag en -avond bij een omvangrijke controle in de gemeen ten Axel, Sas van Gent en Terneuzen 24 personen aangehou den in verband met drugs- of wapenbezit. Ze hadden allen de Belgische of Franse nationaliteit De actie vond plaats in samenwerking met de douane - die een 'drugshond' inzette voor het doorzoeken van auto's - en de Belgische politie. In totaal werden 500 gram soft drugs en 68 gram paddo's in beslag genomen. Ook vond de politie twee messen, een gaspis tool en een weegschaal voor het wegen van drugs. De verdach ten werden na verhoor weer vrijgelaten. Ze kregen een schik king aangeboden, variërend van honderd tot negenhonderd gulden. van onze verslaggever Rinus Antonisse DELFT - Afgelopen donderdag is in Delft de waterbouwkundi ge dr. ir. H. A Ferguson (1911) overleden. Als medewerker van Rijkswaterstaat heeft hij zich bijna veertig jaar lang met de in richting van Zuidwest-Neder land bemoeid. Zijn loopbaan werd voor een belangrijk deel gekenmerkt door rampherstel - de droogmaking van Walcheren en de watersnood van 1953 - en de strijd om een grotere veilig heid voor de Nederlandse Delta. Ferguson gold als een vooruit ziend ingenieur, die aan de uit voering van het Deltaplan een wetenschappelijke onderbou wing gaf en als een van de eer sten de milieu-aspecten er daadwerkelijk bij betrok. Flij had ook een eigen, vooruitstre vende visie op de bouw van dij ken. Kennis en ervaring legde ir. Fer guson neer in het boek Dialoog met de Noordzee (1992), waarin hij 2000 jaar deltawerken be sprak. Hij waarschuwde voor de neiging om Zuidwest-Neder land met stormvloedkeringen in Oosterschelde en Nieuwe Wa terweg en hoge dijken in de hele Delta als absoluut veilig te be schouwen. In dit verband zag hij voor de toekomst als grootste problemen de zeespiegelrijzing en de watervei-vuïling. De wa terbouwkundige toonde zich warm pleitbezorger van een zorgvuldig beheer van het Del tagebied. De nieuwe situatie met de strikte scheiding tussen zoet en zout water - door de aan leg van dammen - maakte vol gens hem het beheer ingewik kelder en moeilijker. Ondanks zijn grote ervaring met het bouwen en aanpassen van zeeweringen bleef Ferguson zich altijd afvragen hoeveel storm een bepaalde dijk kan verdragen en onder welke golf- aanval, waterstand en water overslag een dijk kan bezwij ken. Hij had zijn twijfels over almaar hoger en hoger. „Hogere dijken maken het achterland kwetsbaarder. Hoe hoger de stormvloed zich boven het ach ter de dijken gelegen land kan verheffen, hoe rampzaliger het effect van een dijkdoorbraak." Deze zienswijze wint inmiddels meer en meer terrein, Ferguson begon in 1939 bij de directie benedenrivieren (afde ling studiedienst) van Rijkswa terstaat in Den Haag en werkte vanaf half 1941 in Hoek van Holland. Direct na de bevrij ding in mei 1945 werd ir. Fergu son gedetacheerd bij de dienst droogmaking Walcheren, waar hij de leiding had bij de sluiting van de grote doorbraak bij Vee- re. In juni 1946 volgde zijn be noeming tot hoofd van de stu diedienst Zeeland te Vlissingen. Na de watersnoodramp van 1953 was hij onder meer nauw betrokken bij de sluiting van de dijkgaten bij Kruiningen. Bij de instelling van de Deltadienst belandde Ferguson bij de wa terloopkundige afdeling in Den Haag (1955) en in 1960 volgde zijn benoeming tot hoofd van het arrondissement Rotterdam. Daarna werd hij hoofd van de directie benedenrivieren en in 1969 hoofd van de Deltadienst als opvolger van ir. J. Volkers. Begin 1976 ging Ferguson met pensioen, na een woelige perio de waarin met name de wijze van beveiliging van het Ooster- scheldegebied (dicht of niet) centraal stond. In 1987 werd hem door de Techn ische Univer siteit Delft een eredoctoraat verleend, vanwege zijn grote in vloed op en betrokkenheid bij de totstandkoming van het Del taplan. (Advertentie) Maatwerk in vergaderaccommodatie Voor al uw personeelsfeesten, cursussen, bedrijfspresentaties en vergaderingen. Zalen voor 2 - 1000 personen Prima bereikbaar Vrij parkeren Stengeplein, Heinkenszand Telefoon: 0113-561865; Fax: 0113-562775 E- mail: stenge@grand.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 13