Op de tast door het duister
Scheepsnamen als inspiratiebron
PZC
Ramphersteller
dr. ir. Ferguson van
Deltaplan overleden
zeeland
13
feinig te doen
gen mestbassin
indewege
■0Q.N#IJAR.M
Zelzate pakt drugsprobleem aan
Fusiedraaiboek Hulster Ambacht
Meer tijdelijke verpleegplaatsen
Politie houdt drugstoeristen aan
zaterdag 12 april 1997
door Willem van Dam
Blind, hoe voelt dat? Dialoog in het
Donker heet de manifestatie die
een groot aantal plaatsen in Neder
land aandoet. Het is een tentoonstel
ling' waar de bezoekers aan den lijve
ondervinden hoe moeilijk het is om in
complete duisternis de weg te vinden.
'Een wandeling door het park, een
boodschap doen in een winkelstraat,
een pilsje bestellen in het café; wie
even in de wereld van de blinden
stapt, voelt zich van het ene op het an
dere moment volstrekt hulpeloos. Het
is plots struikelen over hekjes en win
kelwagentjes, stuntelen langs de
stoeprand en zigzaggend de drukke
verkeersweg over. „Jolanda, mag het
licht nu even aan?"
'Het was de Duitser Andreas Heinecke
die het idee ontwikkelde. Nadat één
van zijn vrienden ten gevolge van een
jauto-ongeval blind was geworden,
'zocht Heinecke naar een manier om
Sneer begrip te kweken voor de situa
tie waarin blinden verkeren. Het re
sulteerde, eind jaren tachtig, in een
tentoonstelling, waarin tal van alle
daagse situaties worden nagebootst.
Eerst in Düsseldorflater in veel meer
steden, ook ver buiten Duits-
land. Aanvankelijk werd de manifes
tatie alleen in musea en in culturele
centra opgebouwd. Sinds een kleine
'twee jaar is Dialoog in het Donker in-
igerichtop een rijnaak, de Augusta, die
nu een tocht maakt langs een groot
aantal Nederlandse steden. Het schip
ligt momenteel in Breda. Eind deze
maand komt het naar Middelburg. De
Augusta meert dinsdag 29 april in de
Zeeuwse hoofdstad af en blijft daar
tot en met donderdag 8 mei.
Publiekstrekker
Dialoog in het Donker is een publieks
trekker geworden. Er komen veel
mensen die zelf een blinde in hun fa
milie- of kennissenkring hebben.
Maar aan boord verschijnen ook veel
scholieren en werkers in de gezond
heidszorg. Per dag laten gemiddeld
'meer dan tweehonderd bezoekers zich
idoor een van de blinde gidsen door de
ruimen van de Augusta loodsen, waar
een parkje is aangelegd, een winkel
straat is nagebouwd en een café is in
gericht. Er is slechts één verschil met
de betrekkelijke werkelijkheid: het
licht ontbreekt. Een betere manier om
zienden kennis te laten maken met de
wereld van de blinden, is nauwelijks
denkbaar. Drie. kwartier stuntelen
met een blindenstok zegt meer dan
honderd boeken kunnen vertellen.
Via de tentoonstelling hopen blinden-
instellingen en -organisaties een dis-
Om zienden te laten merken wat blind zijn betekent, is een varende expositie ingericht, die binnenkort ook Zeeland aandoet.
cussie op gang te brengen die uitein
delijk leidt tot een betere integratie
van visueel gehandicapten in de sa
menleving. Dat klinkt plechtig. Maar
het gaat vaak om heel simpele dingen.
De middenstander die zelf heeft on
dervonden hoe vervelend het is z'n be
nen bijna te breken over een reclame
bord dat midden op de stoep is plaatst,
zal het voortaan wel uit zijn hoofd la
ten dat soort versperringen op te rich
ten. En de wethouder van openbare
werken die drie kwartier in de schoe
nen van een blinde heeft gestaan, zal
daarna vermoedelijk geen plannetje
meer durven ontwikkelen zonder
daarbij rekening te houden met de be
perkingen waarmee een blinde door
het leven moet.
Giechelig
Een dag aan de Krouwelaarhaven te
Breda. De stemming onder het gezel
schapje dat zich bij de ingang van de
tentoonstelling heeft verzameld, is
een beetje giechelig. Met z'n zevenen
zijn zij, allemaal werkzaam bij Con-
vergo, een instelling die zich bezig
houdt met onderwijskundige begelei
ding van blinde kinderen. En hoewel
ze alle zeven dagelijks met visueel ge
handicapten omgaan, hebben zij zich
nooit een écht beeld kunnen vormen
van de realiteit waarin blinden verke
ren. Ook voor hen is Dialoog in het
Donker een regelrechte eye-opener.
Gids Jolanda Kunman (22 jaar) deelt
de stokken uit en adviseert het lusje
om de pols te doen; wie zijn stok laat
vallen, zal die vrijwel zeker niet te
rugvinden. Jolanda schept er veel ge
noegen in de rondleidingen te verzor
gen. in de duistere ruimen van de
gusta is zij de baas - daar is de blinde
cle ziende en de ziende de blinde..In
het dagelijkse leven worden veel visu
eel gehandicapten door zienden bege
leid. Hier zijn de rollen omgedraaid.
Op deze manier kunnen mensen eens
ervarenhoe het is om als blinde afhan
kelijk van anderen te moeten zijn, hoe
weinig rekening er met hen wordt ge
houden, hoeveel obstakels zij op
straat tegenkomen.
Het park in. Het is een vreemde ge
waarwording. Een beetje beklem
mend ook. Met je stok het hekje langs
het pad blijven volgen, had Jolanda
gezegd. Maar, tik-tik-tik, waar is dat
hekje in hemelsnaam gebleven? En ai,
wat is dat? Dit moet een boom zijn -
nee, toch niet; een standbeeld of zo
iets. Blijven voelen, roept Jolanda.
Waar staan we nu weer: midden in een
foto Ruben Oreel
grasperkje of in een zandbak? En daar,
een stukje verderop, moet ergens een
bruggetje zijn, maar wie weet waar de
leuning zich bevindt? Jolanda na
tuurlijk. Zo gidst zij het gezelschap
door het park naar de winkelstraat,
waar winkelkarretj es de weg versper
ren, auto's slordig langs de stoep ge
parkeerd staan en geluiden klinken
van een agressief blaffende hond en
langsrazend verkeer. Goed opletten,
met de stok de geribbelde tegels blij
ven volgen, één moment van onacht
zaamheid en je staat midden op de
weg: hulpeloos, volslagen hulpeloos.
Voetje-voor-voet je het café binnenge-
schuifeld. Op de tast naar de bar. Waar
is mijn glas?
En hoe moet het met afrekenen; pro
beer maar eens het verschil te voelen
tussen een tientje en een vijfentwin-
tigje. „Jolanda, mag nu het licht even
aan?" Gids Jolanda is onverbiddelijk;
geen sprake van, de ogen van een blin
de hebben geen lichtknopje.
n onze verslaggever
ink Balkenende
NDEWEGE - Het lukt de ge-
iente Goes voorlopig niet om
gelegde dwangsommen te in-
u van de eigenaar en huurder
n het mestbassin in Eindewe-
Tegen de bestuursdwang is
geheten verzet aangetekend,
enkele zittingen voor de be-
lursrechter moet de kwestie
verder in een schriftelijke ci-
ile procedure worden uitge-
chten.
)es ligt al een tijdje in de
nch met de Brabantse eige-
ar en de Lewedorpse huurder
nhet mestbassin. De laatsten
uden een deel van de mest
[handelen en dat is in strijd
)t voorschriften in het be-
jmmingsplan. Zij hebben tot
toe bakzeil gehaald in drie
ocedures voor cle sector be-
lursreeht van de rechtbank in
iddelburg.
ethoudemr. S. J. Heijningvan
ilieu noemt de kwestie 'bui
tgewoon moeilijk'. „Deze
ocedures lopen lang en in die
dspanne blijft Eindewege wel
(Ie stank zitten.Hoewel Goes
de rechtbank tot nu toe drie
er succes heeft geboekt, wil
t volgens de wethouder niet
ggen dat de civiele procedure
voorhand is gewonnen. De
ituursrechter heeft bepaald
It de gemeente cle eigenaar en
furder met dwangsommen
an tiengulclen gulden per ge
paleerde overtreding) mag
ingen de mestdistributie te
ken. De mest mag alleen voor
in doeleinden worden ge
likt, dus op cle geregistreerde
celen van. huurder maat-
ap Van Stee uit Lewedorp
eden uitgereden. Handel is
t toegestaan.
Van Amstel reikt nieuw marineboek uit op de Hr. Ms. Van Amstel
van onze verslaggever
Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Nederland
heeft zo'n lange maritieme ge
schiedenis, dat het moeiteloos
een marinevloot van Ameri
kaanse omvang van scheeps
namen kan voorzien. Keuzes
moeten er dus worden ge
maakt. Waarom en hoe die
keuzes worden gemaakt, heeft
de Middelburger W. H. E. van
Amstel tot een boek geïnspi
reerd. „Als anderen aan de bar
zaten, was ik bezig met m'n
hobby. Je hebt dan zeeën van
tijd."
Eind vorig jaar had zijn boek
moeten uitkomen, vóór de
pakjesavonden van december.
Toen was echter al bekend dat
de Koninklijke Marine acte de
présence zou geven in Vlissin-
gen met de Zeeuwse Vlootda
gen. Van Amstels uitgeverij De
Bataafsche Leeuw vond het
een goed idee de. presentatie
naar die festiviteit te verschui
ven. Van Amstel die officieel
bij de marinekazerne in Vlis-
singen werkt als schrijver,
werd in de tussentijd boven
dien uitgezonden naar Bosnië.
Volgende week gaat hij terug.
Vrijdag was het zover. Toeval
bestaat niet en vooral niet bij
de Koninklijke Marine: Van
Amstel reikte Scheepsnamen
der Koninklijke Marine sinds
1945 uit aan boord van Hr. Ms.
Van Amstel. Commandant zee
macht clrs. G. G. Hooft kreeg
het eerste exemplaar. „Leuke
bijkomstigheid, dat het op de
Van Amstel kon, maar familie
is het niet", vertelde Van Am
stel. „Mijn vader was wel ma
rineman, Ik ben in zijn voet-
Commandant L. Kool van de Hr. Ms. Van Amstel met de auteur van Scheepsnamen der Koninklijke
Marine, de Middelburger W. H. E. van Amstel (rechts), in Vlissingen. foto Ruben Oreel
sporen getreden." Schepen
hebben namen nodig. Dat lijkt
zo klaar als een klontje. Maar
waarom eigenlijk? In het voor
woord van Van Amstels publi
catie staat een antwoord:
„Schepen inspireren de be
manning, geven een saamho
righeidsgevoel. Grote scheeps
namen boezemen bij de vijand
ook ontzag in, zoals De Zeven
Provinciën. Engelsen vlucht
ten bij het zien van het vlag
genschip van De Ruyter."
Het nieuwe boek van Van Am
stel is een logisch vervolg op
zijn eerdere werk, waarin hij
een overzicht gaf van alle sche
pen die sinds 1945 bij de Ne
derlandse marine hebben ge
diend. Veel reacties kreeg hij
op die publicatie, tot uit de
Verenigde Staten. „Mensen
schreven mij, gaven allerlei
nieuwtjes door. Iemand wilde
ook weten waar de naam van
De Bitter vandaan kwam. Dat
heeft mij aan het denken ge
zet."
Van Amstel die inmiddels de
smaak van het publiceren te
pakken had, dook opnieuw in
de archieven. Hij heeft vier
jaar aan het boek gewerkt.
„Als ik even tijd had aan
boord, werkte ik aan mijn on
derzoek. Van de marine en van
het Instituut voor Maritieme
Historie kreeg ik alle mede
werking. Maar mijn gezin
heeft er nooit onder geleden.
Inmiddels kan Van Amstel ant
woord geven op de vraag over
De Bitter. De naam is aan Pie-
ter de Bitter ontleend, een ze-
ventiende-eeuwse zeeheld die
vooral in de Indische wateren
actief is geweest. Zo staat
Scheepsnamen der Koninklij
ke Marine vol met de ene na de
andere zeeheld; bekenden en
minder bekenden, van De Ruy
ter, Evertsen, Crijnssen tot en
met Douwe Aultes. Van Amstel
schetst him levensloop en
meldt welke schepen hun na
men hebben gedragen na 1945.
Foto's van de helden en de
schepen vervolmaken het ge
heel.
Eén scheepsnaam springt er
voor de auteur uit: Hendrik
Karssen. Een opleidingsschip
droeg die naam tot 1973.
„Karssen was een gewoon ma
troos. Het is bijzonder dat naar
zo iemand een schip is ver
noemd. Hij was ook bijzonder.
Hij heeft verzet gepleegd in In-
dië tegen de Japanners. Het
ware verhaal over zijn executie
heb ik opgenomen, zoals het is
verteld door een overlevende
van het Jappenkamp."
Van Amstel is een schrijvende
verzamelaar. Zijn boek is een
naslagwerk, dat in detail
treedt en dat daarom ook in de
tail enkele foutjes bevat. Want
wanneer stierf Tromp, ook al
weer? In het boek staat 1635,
het was 1653. Een kniesoor die
daar op let.
Scheepsnamen der Koninklij
ke Marine is een mooi vorm ge
geven boek voor de echte lief
hebbers, voor de mannen en
vrouwen die zich verbonden
wisten en weten door een
scheepsnaam.
W. H. E. van Amstel, Scheepsna
men der Koninklijke Marine,
Schepen in dienst vanaf 1945, 140
pagina's, 185 foto's, uitgeven1] De
Bataafsche Leeuw, 65 gulden,
ISBN-nummer 90 6707 430 6.
COR DE JONGE
Hear u niet ibis &cutsm
/-UtSTEe.BIEFSTUK EN kAEBoNNE EET I
'WzeiFSPRSkEMP NIET MEEK ZUIP AFRMdNSE f SKE&FBjTjeS OF KUGSTfPEEPPADBlLlETJBF
r&FTISCCK\jöEf.ycoE'rêek/cNevoik6EWOP.PEN. - - -
■mWAF HEB IK IN BRUSSEL GEFZoBEEZP.
VIEL EEN BEETJE TEGEN..
E/6ENUJK CEHK IK4W ffl
IETF kJAfiE BE MIL IEUBELVE&MJ VAN CVEZ FE &o/ET
G/VT ëèêEGè. S5V -ZéeUtySEBESCHe/SMPE-
vteès0OFZT.iets U/Me /-/STWAJ^
ZELZATE - De kanaalgemeente Zelzate gaat aan drugspre
ventie doen. Woensdag komt voor het eerst een drugspreven-
tieteam bijeen dat bestaat uit mensen uit het onderwijs, de
politie en andere deskundigen. De aanpak wordt financieel
ondersteund uit een projectfonds voor het jeugdwerk.
Zelzate kampt al geruime tijd met ernstige problemen rond
drugs. Niet alleen passeren tal van drugstrafieken vanuit Ter-
neuzen, Axel en Sas van Gent de gemeentegrenzen, er is ook
sprake van een levendige handel en de verschijnselen daar
omheen.
Het preventieteam gaat nu na welke initiatieven moeten wor
den genomen, In september worden de eerste acties op touw
gezet, Zelzate trekt er zo'n 35.000 gulden voor uit.
KLOOSTERZANDE - Het Bestuurlijk Overleg heeft onlangs
een draaiboek gemaakt voor het doorvoeren van een fusie va n
de drie Zeeuws-Vlaamse waterschappen. De algemene verga
dering van waterschap Hulster Ambacht moet dat draaiboek
in de vergadering van donderdag 23 april vaststellen.
De drie Zeeuws-Vlaamse waterschappen moeten 1 januari
1999 in één nieuw schap opgaan. In het 'draaiboek implemen
tatie fusie Zeeuws-Vlaamse water-schappen' staan de stap
pen en de tijdstippen aangegeven waarmee en waarbinnen
het fusieproces verloopt. Tevens is aangegeven welke verte
genwoordigers van de drie schappen het overleg voeren.
Over de financiële gevolgen die het in gang zetten van de fusie
heeft, wordt de algemene vergadering later ingelicht, stelt het
dagelijks bestuur van Hulster Ambacht in een voorstel. De al
gemene vergadering komt donderdag 23 april bij elkaar in
Hotel van Leuven in Kloosterzande. De vergadering begint
om 15 uur.
MIDDELBURG - Op Walcheren zijn meer plaatsen ontstaan
voor mensen die tijdelijk in een verpleeghuis moeten worden
opgenomen. Het gaat daarbij om zogeheten vakantie- en in
tervalopnames.
Uit een onderzoek dat de Regio Walcheren van de SVRZ onder
huisartsen, specialisten, thuiszorg- en welzijnsorganisaties
verrichtte, bleek dat daaraan een groeiende behoefte bestaat.
Met de ingebruikname van het nieuwe verpleeghuis 't Gast
huis in Middelburg ontstond ruimte om het aantal plaatsen
voor tijdelijke opvang enigszins uit te breiden. Ze zijn be
stemd voor mensen met een lichamelij k en/of geestelij ke han
dicap die in een tijdelijke crisissituatie verkeren. Ook kan
kortdurende opname nodig zijn om de partner of verzorger
van een patiënt voor enige tijd te ontlasten. In alle gevallen
wordt uitgegaan van een terugkeer naar huis.
't Gasthuis en Der Boede (Koudekerke) beschikken nu geza
menlijk over zes van dergelijke plaatsen. Voorheen waren dat
er (in Der Boede) twee.
TERNEUZEN - Politie en marechaussee hebben donderdag
middag en -avond bij een omvangrijke controle in de gemeen
ten Axel, Sas van Gent en Terneuzen 24 personen aangehou
den in verband met drugs- of wapenbezit. Ze hadden allen de
Belgische of Franse nationaliteit
De actie vond plaats in samenwerking met de douane - die een
'drugshond' inzette voor het doorzoeken van auto's - en de
Belgische politie.
In totaal werden 500 gram soft drugs en 68 gram paddo's in
beslag genomen. Ook vond de politie twee messen, een gaspis
tool en een weegschaal voor het wegen van drugs. De verdach
ten werden na verhoor weer vrijgelaten. Ze kregen een schik
king aangeboden, variërend van honderd tot negenhonderd
gulden.
van onze verslaggever
Rinus Antonisse
DELFT - Afgelopen donderdag
is in Delft de waterbouwkundi
ge dr. ir. H. A Ferguson (1911)
overleden. Als medewerker van
Rijkswaterstaat heeft hij zich
bijna veertig jaar lang met de in
richting van Zuidwest-Neder
land bemoeid. Zijn loopbaan
werd voor een belangrijk deel
gekenmerkt door rampherstel -
de droogmaking van Walcheren
en de watersnood van 1953 - en
de strijd om een grotere veilig
heid voor de Nederlandse Delta.
Ferguson gold als een vooruit
ziend ingenieur, die aan de uit
voering van het Deltaplan een
wetenschappelijke onderbou
wing gaf en als een van de eer
sten de milieu-aspecten er
daadwerkelijk bij betrok. Flij
had ook een eigen, vooruitstre
vende visie op de bouw van dij
ken.
Kennis en ervaring legde ir. Fer
guson neer in het boek Dialoog
met de Noordzee (1992), waarin
hij 2000 jaar deltawerken be
sprak. Hij waarschuwde voor de
neiging om Zuidwest-Neder
land met stormvloedkeringen in
Oosterschelde en Nieuwe Wa
terweg en hoge dijken in de hele
Delta als absoluut veilig te be
schouwen. In dit verband zag hij
voor de toekomst als grootste
problemen de zeespiegelrijzing
en de watervei-vuïling. De wa
terbouwkundige toonde zich
warm pleitbezorger van een
zorgvuldig beheer van het Del
tagebied. De nieuwe situatie
met de strikte scheiding tussen
zoet en zout water - door de aan
leg van dammen - maakte vol
gens hem het beheer ingewik
kelder en moeilijker.
Ondanks zijn grote ervaring met
het bouwen en aanpassen van
zeeweringen bleef Ferguson
zich altijd afvragen hoeveel
storm een bepaalde dijk kan
verdragen en onder welke golf-
aanval, waterstand en water
overslag een dijk kan bezwij
ken. Hij had zijn twijfels over
almaar hoger en hoger. „Hogere
dijken maken het achterland
kwetsbaarder. Hoe hoger de
stormvloed zich boven het ach
ter de dijken gelegen land kan
verheffen, hoe rampzaliger het
effect van een dijkdoorbraak."
Deze zienswijze wint inmiddels
meer en meer terrein,
Ferguson begon in 1939 bij de
directie benedenrivieren (afde
ling studiedienst) van Rijkswa
terstaat in Den Haag en werkte
vanaf half 1941 in Hoek van
Holland. Direct na de bevrij
ding in mei 1945 werd ir. Fergu
son gedetacheerd bij de dienst
droogmaking Walcheren, waar
hij de leiding had bij de sluiting
van de grote doorbraak bij Vee-
re. In juni 1946 volgde zijn be
noeming tot hoofd van de stu
diedienst Zeeland te Vlissingen.
Na de watersnoodramp van
1953 was hij onder meer nauw
betrokken bij de sluiting van de
dijkgaten bij Kruiningen. Bij de
instelling van de Deltadienst
belandde Ferguson bij de wa
terloopkundige afdeling in Den
Haag (1955) en in 1960 volgde
zijn benoeming tot hoofd van
het arrondissement Rotterdam.
Daarna werd hij hoofd van de
directie benedenrivieren en in
1969 hoofd van de Deltadienst
als opvolger van ir. J. Volkers.
Begin 1976 ging Ferguson met
pensioen, na een woelige perio
de waarin met name de wijze
van beveiliging van het Ooster-
scheldegebied (dicht of niet)
centraal stond. In 1987 werd
hem door de Techn ische Univer
siteit Delft een eredoctoraat
verleend, vanwege zijn grote in
vloed op en betrokkenheid bij
de totstandkoming van het Del
taplan.
(Advertentie)
Maatwerk in vergaderaccommodatie
Voor al uw personeelsfeesten, cursussen, bedrijfspresentaties
en vergaderingen.
Zalen voor 2 - 1000 personen Prima bereikbaar Vrij parkeren
Stengeplein, Heinkenszand
Telefoon: 0113-561865; Fax: 0113-562775
E- mail: stenge@grand.nl.