Marinekazerne blijft in gebruik Oude bekende begroet fregat Chemisch afval gedumpt in Colijnsplaat AO-gesprek bij Hydro Agrl na ée uur gestaakt Koninklijke zetels voor trouwlustigen Actiecomité tevreden na gesprek over drugs met staatssecretaris Defensie houdt komende jaren behoefte aan accommodatie in Vlissingen niemandsland zeeuwse almanak Vraag zeeland vrijdag 11 april 1997 De vaten, elkmet een inhoud van 200 liter, waren nagenoe'g geheel gevuld met afge werkte olie, oliefilters, pek, teer, bitumen en poetslappen. Voor zover gisteren be kend, is de bodem niet verontreinigd door deze inhoud, die als chemisch afval moet worden aangemerkt. De vaten zijn in opdracht van het water- De zes vaten zijn waarschijnlijk woens- schap opgeruimd. foto Willem Mieras dag of in de nacht van woensdag op don- van onze verslaggever COLIJNSPLAAT - De politie heeft don derdagmorgen zes olievaten aangetroffen op het oude havenplateau aan de Emelis- sedijk in Colijnsplaat. derdag gedumpt. Waterschap Zeeuwse Eilanden heeft het afval inmiddels opge ruimd en aangifte gedaan van milieuver ontreiniging. Het is nog niet bekend wie verantwoorde lijk is voor deze illegale wijze van het lo zen van afval. De politie verzoekt mensen die nadere inlichtingen kunnen verschaf fen contact op te nemen. onze verslaggever Ronald den Boer DEN HAAG - Sluiting van de marinekazerne Vlissingen per 1 anuari 1998 wordt steeds on- vaarschijnlijker. Nadat staats ecretaris J. Gmelick Meijling ,an Defensie enkele maanden «deden al verklaarde nieuwe ;ebruiksmogelijkheden voor de (azerne te zien, concludeert een nterne werkgroep bij de Admi- aliteit in Den Haag nu dat het herdachten van inbraak gepakt iOES - Drie Goese jongens inngehouden zijn woensdag- ivond aangehouden nadat ze ermoedelijk even tevoren had- en ingebroken in de Goese [oltkampschool. De verdach- cu zijn veertien en vijftien jaar ud. )e school was de laatste tijd re- elmatig doelwit van inbrekers, laarom hield de politie het ge- ouw aan De Spinne in Goes ex- ra in de gaten. )e politiemensen reden twee an de verdachten klem, terwijl ie een poging deden er op hun romscooter vandoor te gaan. )e derde hep hard weg, maar ok hij ontkwam niet aan een anhouding. ministerie van Defensie en ze ker de Koninklijke Marine tot in de volgende eeuw behoefte hou den aan accommodatie in Zee land. Eind jaren tachtig verloor de Vlissingse kazerne haar functie als uitvalsbasis voor mijnenve gers en -j agers. De kazerne bleef dienst doen als hotel voor mari nepersoneel, dat tijdelijk in Vlissingen wordt gestationeerd voor de nieuwbouw en opleve ring van marineschepen. Uit be zuinigingsoverwegingen be sloot de Admiraliteitsraad in 1994 het complex in Vlissingen volledig te sluiten per 1 januari 1998 en de gebouwen binnen twee jaar af te stoten. Daarmee zou na eeuwen een einde komen aan de verbondenheid van de marine met Zeeland. Die beslissing lijkt terugge draaid te worden. Een interne werkgroep bij de Admiraliteit heeft op een rijtje gezet welke activiteiten de marine de ko mende jaren in Vlissingen blijft ontplooien. Dat zijn er nog be hoorlijk veel. De Schelde gaat vier nieuwe marineschepen bouwen en verbouwt momen teel twee Nederlandse fregatten die naar de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) gaan. Zo'n 150 man uit de VAE komen vanaf augustus naar Vlissingen voor een basisopleiding. Zij krijgen onderdak in de kazerne. De op leiding is een gezamenlijk pro- an onze verslaggever larcel Modde ILUISKIL - De onderhandelin gen tussen de vakbonden en de lirectie van Hydro Agri Sluiskil iver een nieuwe CAO zijn afge broken. Beide partijen gingen donderdag na amper een uur uit paar. Woordvoerder P. Janssen zei na- aens de Industriebond FNV, 'NV en de Unie te verwachten lat het tot acties komt bij de lunstmestproducent, als de di- ectie in haar standpunt vol- lardt. Dinsdag 15 april vinden irin Sluiskil twee bijeenkom- ten plaats om de mening van iet personeel te peilen. Uittreding onderhandelingen zitten nuurvast. Het probleem schuilt n de nieuwe uittredingsrege- ing die de directie wil invoei'en. Nu krijgt de werknemer nog tachtig procent van zijn loon iitbetaald wanneer hij op 61,5- (anaal is lestuurlijk jan onze Haagse redactrice DEN HAAG - Op bijna 20.000 rietkante meter in het Kanaal Terneuzen naar Gent is het 'bestuurlijk wild-west', stelt WD-Tweede-Kamerlid A der Stoel. Het gebied be- loort sinds 1993 door grenscor- 'ecties met België tot het Neder lands grondgebied. Er is echter Seen enkel gemeente verant woordelijk voor. is een bestuurlijk nie- "andsland omdat de regering iade correcties heeft verzuimd 'at gebied aan een gemeente toe a wijzen, aldus Van der Stoel. Je kunt met dat gebied nu niets löen." Zij wil dat het kabinet het 'abied, evenals na eerdere Srenscorrecties is gebeurd, via "peciale wetgeving expliciet provinciaal en gemeentelijk in- leelt. is de WD liggen niet al- 'aan in Zeeuws-Vlaanderen jtukjes bestuurlijk niemands- tod. Ook in Overijssel, Gelder land en Limburg zijn stukken Stond die na grenswijzigingen 'an geen enkele gemeente zijn nagewezen. Geen begrip ject van de marine, het Zeeland College en De Schelde. Landmacht De Koninklijke Landmacht heeft bovendien belangstelling voor medegebruik van de mari nekazerne. De eigen kazerne in Middelburg, de Generaal-Ma- joor Berghuijskazerne, is geslo ten. Er wordt ruimte gezocht voor de Nationale Reserve in Zeeland, het vrijwilligerskorps van de landmacht. „Dat allemaal op een rijtje zet tend, wordt duidelijk dat de ma rinekazerne weliswaar nooit meer een belangrijke rol zal ver vullen, maar dat we tot in de volgende eeuw wél behoefte hebben aan accommodatie in Vlissingen", zegt sous-chef ope raties bij de Koninklijke Mari ne, C. Leebeek. De Admiraliteitsraad moet ui terlijk 1 november besluiten of de marinekazerne Vlissingen alsnog open blijft. GPD jarige leeftijd het bedrijf ver laat. De kosten van die regeling komen geheel voor rekening van de onderneming. Leeftijdsgrens Hydro Agri wil de uitkering ver lagen naar zeventig procent, de leeftijdsgrens met een half jaar verhogen en de werknemers vier procent premie laten betalen. „Dat is voor ons absoluut onbe spreekbaar", reageerde Janssen na afloop van het mislukte over- leg. „Als de rest van het CAO-aan- bod nou wat voorstelde, dan viel er misschien nog iets te regelen. Maar dat loopt ook niet over voor een bedrijf dat vorig jaar forse winst heeft geboekt. Dus na drie keer praten dachten we: als ze dit een serieus aanbod vinden, dan wordt het tijd om te gaan luisteren wat de troepen daar over denken. De directie is op deze manier hard bezig zelf een actie te organiseren." De HAS-directie laat weten geen begrip te hebben voor de harde opstelling van de bonden. Want er is wel degelijk water bij de wijn gedaan, ten opzichte van het voorstel dat 24 maart nog op tafel lag. Gewezen wordt onder meer op de verdere pensi oenopbouw na uittreding. In eerste instantie was het de be doeling die opbouw geheel te stoppen. De directie is nu alsnog bereid het pensioendeel voor de helft te laten doorlopen. „Wij beschouwen dit als een substan tiële verbetering van de voorge stelde regeling." De directie geeft de bonden de schuld van het ontstane conflict, omdat ze niet bereid waren met 'conci'ete tegenvoorstellen' te komen. Sluiskil is de eerste vestiging binnen het internationale con cern waar wordt gesproken over nieuwe looneisen en sociale voorwaarden. Janssen heeft 'de stellige indruk' dat HAS ope reert op basis van duidelijke in structies van het moederbedrijf en de toon moet zetten. „Ge woon een kwestie van kijken wat ze in de knip hebben en hoe ver ze kunnen gaan." De personeelsbijeenkomsten die de bonden hebben uitge schreven voor 15 april in restau rant Dallinga in Sluiskil, begin nen om respectievelijk 10.00 en 19.00 uur. Tijdens die zittingen wordt besloten wat er verder moet gebeuren. Bij HAS werken zo'n zevenhonderd mensen. Nadat de Van Brakel met saluutschoten was verwelkomd ging Michiel de Ruyter aan boord. foto Dirk-Jan Gjeltema. van onze verslaggever Richard Hoving VLISSINGEN - Met veel ceremonieel ver toon is donderdagmiddag het eerste schip voor de Zeeuwse Vlootdagen afgemeerd bij de Koninklijke Schelde Groep in de Vlissingse binnenstad. Standaardfregat Hr. Ms. Jan van Brakel kondigde zijn komst aan met zeventien saluutschoten en werd daarop verwelkomd door een zee held uit vervlogen tijden. Bijna honderdtachtig bemanningsleden en ruim honderd passagiers zijn aan boord als de Jan van Brakel donderdag even voor tien uur in de ochtend de haven van Rotterdam verlaat. Hoewel het me rendeel van de genodigden op een of ande re manier betrokken is bij de Koninklijke Schelde Groep of de marine beschikt niet iedereen over zeebenen. A J. Rottier van de afdeling energie en milieu systemen van de Schelde kiest voor de eerste keer het ruime sop. „Dit is een unieke kans. Als medewerker van het ingenieursbureau heb ik alleen indirect te maken met de schepen die wij bouwen." De marine gaat over het algemeen niet met passagiers de open zee op, zegt vice- admiraal G. G. Hooft. „Deze keer maken wij echter graag een uitzondering. De Ko ninklijke Marine en de Koninklijke Schelde hebben per slot van rekening een speciale band." De Jan van Brakel is begin jaren tachtig op de Schelde gebouwd. Het schip is 130 meter lang en behoort tot de zogenoemde Kortenaer klasse. Het fregat is ontworpen voor het beschermen van andere schepen, waarbij de nadruk is gelegd op de bestrij ding van onderzeeboten. Begin dit jaar was het schip nog in Navo-verband actief op de Middellandse Zee voor de kust van klein-Joegoslavië. Trots Feike de Haan loopt met gemengde gevoe lens over de Jan van Brakel. De Vlissinger werkte alspijpfitter mee aan de bouw van het schip. „Dat was in een tijd dat alles nog kon bij de Schelde. De tijden zijn he laas veranderd." Toch is De Haan trots op de Van Brakel. „Het is een degelijk schip. En al is het nog zou oud, snelheid heeft het nog steeds." De bemanning van de Jan van Brakel laat zich het bezoek van de veelal nieuwsgieri ge landrotten welgevallen. Matroos Hans Buschman vindt 'het allemaal wel geinig' Volgens Buschman valt het niet altij d mee op een marineschip. „Je zit constant bo ven op eikaars lip. Dat is wel eens lastig. De vlootdagen zijn in ieder geval een leu ke afwisseling." Na vier uur varen krijgt de Jan van Brakel de kust van Walcheren inzicht. Eenmaal op de Westerschelde kondigt het schip op traditionele wijze zijn komst aan. Zeven tien oorverdovende saluutschoten weer klinken vanaf het achterdek. Het toegestroomde pubhek op de wal krijgt als eerste in de gaten waarom er juist zeventien schoten zijn afgevuurd. De zeventiende eeuwse zeeheld Michiel de Ruyter, heeft zich in hoogst eigen persoon gemeld om de Jan van Brakel te verwelko men. In de sluis, die in de doorgang naar het Scheldeterrein ligt, komt de Vlissingse zeeheld aan boord van het marinefregat. In ferme woorden en krachtige zinnen roemt De Ruyter het Nederlandse marine verleden, zonder zijn afkomst te verloo chenen. „Wij moeten evenwel niet verge ten dat de grootste zeehelden van Zeeuw se bodem stamden. Ik noem slechts de namen van de Banckerts, de Evertsens, Crijnsen en niet te vergeten mijzelf." Als geschenk heeft De Ruyter een vlag van de provincie Zeeland meegebracht. Als de commandant van de Jan van Brakel, S. van der Slui js. belooft deze in de top te hij sen, zit de Ruyters taak er op. Na het drin ken van een borrel met vice-admiraal en de commandant maakt hij zich weer ui t de voeten. „Terug naar de sokkel op de bou levard", klinkt het vanuit het publiek. Museummedewerkster mevrouw Poppe met de zetels uil het ko ninklijke rijtuig, die voortaan als trouwfauteuils dienst doen. foto Charles Strijd van onze verslaggever Hans Heijt IJZENDIJKE - Het streekmu seum West-Zeeuws-Vlaande- ren in IJzendijke is al jaren in trek als decor voor huwelijks voltrekkingen. Die populariteit neemt wellicht nog verder toe. Trouwlustigen kunnen voort aan de plechtigheid vanuit twee koninklijke fauteuils over zich heen laten komen. De zetels zijn afkomstig uit het koninklijke rijtuig van de voormalige Stoomtram-Maatschappij Breskens-Maldeghem (SBM). Met dit rijtuig reisde koningin Wilhelmina in 1907 en 1924 door Zeeuws-Vlaanderen. Pol van de Vijver, voorzitter van het streekmuseum, vertelt dat de stoelen een geschenk zijn van de vervoersmaatschappij ZWN regio Zeeland. De zetels zijn be kleed met roze pluche en de leu ningen zijn in eikenhout gebeeldhouwd. Om de verzame ling compleet te maken heeft de ZWN een bijbehorend tableau bij de stoelen gevoegd. In het boek Geschiedenis der tramive- gen in Zeeuwsch-Vlaanderen 1887-1949 verhaalt H. G. Hes- selink over het ontstaan van het koninklijke rijtuig. Omstreeks 1903 deed het gerucht de ronde dat koningin Wilhelmina een bezoek aan Zeeuws-Vlaande ren zou brengen. Voor de SBM was dat een prima gelegenheid een visitekaartje af te geven. De maatschappij trok 9911 gulden uit voor een salonrijtuig. De ko ningin kwam en maakte op za terdag 14 september 1907 haar eerste ritje met het rijtuig num mer 14 van Breskens naar Oost- burg. Na de Eerste Wereldoorlog toog de koningin opnieuw naar de re gio om de inwoners te bedanken dat ze niets voelden voor aan sluiting bij België. De naam- geefster werd op woensdag 24 november 1924 met het konink lijke rijtuig naar Oostburg. In 1929 verloor het zijn functie en werd het in de remise in Draai brug gezet. van onze Haagse redactrice Lianne Sleufjes DEN HAAG - Regio's mogen van staatssecretaris J. Kohn- stamm (Binnenlandse Zaken) proberen via het driehoeksover leg van politie, justitie en burge meesters vast te leggen dat soft drugs alleen aan eigen inwoners worden verkocht. Een regio kan zo trachten drugstoerisme te weren. Je kunt het echter niet enten op het weren van buitenlanders. Je moet het dan richten op de ver koop aan ingezetenen van de re gio. Als de rechter dit echter verbiedt op basis van het Euro pees Verdrag over vrij verkeer van mensen en goederen, zeggen wij dat Europees Verdrag niet op. Ik nodig de lokale drie- hoeksoverleggen niet uit om dit te doen. Maar wil het driehoeks overleg op het niveau van Zee land dit proberen, dan hoort u mij geen nee zeggen", aldus Kohnstamm donderdag na een informeel gesprek met verte genwoordigers van het Natio naal Actiecomité Drugsoverlast en het Landelijk Bewonersplat form/Landelijk Samenwer kingsverband Achterstands wijken. Zij bespraken met Kohnstamm het eisenpakket dat zij vorige maand hebben aangeboden aan de Haagse politiek. Ze willen bijvoorbeeld betere controle bij vliegvelden en havens en meer zeggenschap voor burgers bij de bestrijding van drugsoverlast. Tevreden Voorzitter H. Vlottes van het Nationaal Actiecomité Drugs overlast gaat in elk geval bij het. Zeeuwse driehoeksoverleg ijveren om de verkoop aan bui tenlanders te staken. De Ter- neuzenaar was tevreden over het overleg met Kohnstamm, ook al zijn er geen concrete plannen uit het gesprek naar vo ren gekomen. „Je moet het stap je voor stapje doen. Elke keer kom je verder." Volgens Vlottes gaat het in de regio Zeeland sterk de goede kant op. „Er wordt intensief gecontroleerd." Dat de Eerste Kamer akkoord is gegaan met het sluiten van drugspanden door burgemees ters, is volgens Vlottes ook weer een stap in de goede richting. Echtgenote N Vlottes had Kohnstamm voorgesteld om via pasjes de drugsverkoop aan ver slaafden te regelen. Zo zou de verkoop beperkt kunnen blijven tot Nederlanders. „Bij een apo theek krijg je de medicijnen ook niet zo maar mee. Je zou het kunnen regelen via een briefje van bijvoorbeeld het ZCAD." Dit stuit volgens Kohnstamm op juridische bezwaren. „Wij hebben gekeken of je een soort vergunningenstelsel in het le ven kunt roepen, want dat doe je dan in feite via die pasjes. Maar dat kan niet vanwege het inter nationaal verdragsrecht. Je kunt niet formeel legaal soft drugs verkopen en dat gebeurt als je via vergunningen werkt. Je moet het gedoogbeleid zo for muleren dat het binnen die ver dragen valt." Binnenkort dient het kabinet volgens Kohnstamm het wets voorstel in om koffieshops te sluiten die niet voldoen aan be paalde criteria; zulke voor waarden zij bijvoorbeeld dat er geen verkoop aan minderjari gen plaatsheeft, dat er geen harddrugs worden verkocht en dat er geen overlast ontstaat. Drankrijders CLINGE - Een automobilist uit Sint Gillis Waas werd in de nacht van woensdag op donder dag in Clinge betrapt op rijden onder invloed Een klein uurtje later bleek bij een controle op de Kaai in Sluis dat een man uit Ixelles in België te veel alcohol had gedronken. De bakker in Terneuzen schudde het moede hoofd. Beschuitbollen? Nee, daar was vandaag de dag geen vraag meer naar, verzekerde hij. Dus maakte hij ze niet meer. Hoewel, nu het mij vraagt... er hebben de laatste tijd wel meer mensen naar gevraagd.peinsde hij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 9