Marinekazerne blijft in gebruik
Oude bekende begroet fregat
Chemisch afval gedumpt in Colijnsplaat
AO-gesprek bij
Hydro Agrl na
ée uur gestaakt
Koninklijke zetels
voor trouwlustigen
Actiecomité tevreden
na gesprek over drugs
met staatssecretaris
Defensie houdt komende jaren behoefte aan accommodatie in Vlissingen
niemandsland
zeeuwse almanak
Vraag
zeeland
vrijdag 11 april 1997
De vaten, elkmet een inhoud van 200 liter,
waren nagenoe'g geheel gevuld met afge
werkte olie, oliefilters, pek, teer, bitumen
en poetslappen. Voor zover gisteren be
kend, is de bodem niet verontreinigd door
deze inhoud, die als chemisch afval moet
worden aangemerkt.
De vaten zijn in opdracht van het water- De zes vaten zijn waarschijnlijk woens-
schap opgeruimd. foto Willem Mieras dag of in de nacht van woensdag op don-
van onze verslaggever
COLIJNSPLAAT - De politie heeft don
derdagmorgen zes olievaten aangetroffen
op het oude havenplateau aan de Emelis-
sedijk in Colijnsplaat.
derdag gedumpt. Waterschap Zeeuwse
Eilanden heeft het afval inmiddels opge
ruimd en aangifte gedaan van milieuver
ontreiniging.
Het is nog niet bekend wie verantwoorde
lijk is voor deze illegale wijze van het lo
zen van afval. De politie verzoekt mensen
die nadere inlichtingen kunnen verschaf
fen contact op te nemen.
onze verslaggever
Ronald den Boer
DEN HAAG - Sluiting van de
marinekazerne Vlissingen per 1
anuari 1998 wordt steeds on-
vaarschijnlijker. Nadat staats
ecretaris J. Gmelick Meijling
,an Defensie enkele maanden
«deden al verklaarde nieuwe
;ebruiksmogelijkheden voor de
(azerne te zien, concludeert een
nterne werkgroep bij de Admi-
aliteit in Den Haag nu dat het
herdachten van
inbraak gepakt
iOES - Drie Goese jongens
inngehouden zijn woensdag-
ivond aangehouden nadat ze
ermoedelijk even tevoren had-
en ingebroken in de Goese
[oltkampschool. De verdach-
cu zijn veertien en vijftien jaar
ud.
)e school was de laatste tijd re-
elmatig doelwit van inbrekers,
laarom hield de politie het ge-
ouw aan De Spinne in Goes ex-
ra in de gaten.
)e politiemensen reden twee
an de verdachten klem, terwijl
ie een poging deden er op hun
romscooter vandoor te gaan.
)e derde hep hard weg, maar
ok hij ontkwam niet aan een
anhouding.
ministerie van Defensie en ze
ker de Koninklijke Marine tot in
de volgende eeuw behoefte hou
den aan accommodatie in Zee
land.
Eind jaren tachtig verloor de
Vlissingse kazerne haar functie
als uitvalsbasis voor mijnenve
gers en -j agers. De kazerne bleef
dienst doen als hotel voor mari
nepersoneel, dat tijdelijk in
Vlissingen wordt gestationeerd
voor de nieuwbouw en opleve
ring van marineschepen. Uit be
zuinigingsoverwegingen be
sloot de Admiraliteitsraad in
1994 het complex in Vlissingen
volledig te sluiten per 1 januari
1998 en de gebouwen binnen
twee jaar af te stoten. Daarmee
zou na eeuwen een einde komen
aan de verbondenheid van de
marine met Zeeland.
Die beslissing lijkt terugge
draaid te worden. Een interne
werkgroep bij de Admiraliteit
heeft op een rijtje gezet welke
activiteiten de marine de ko
mende jaren in Vlissingen blijft
ontplooien. Dat zijn er nog be
hoorlijk veel. De Schelde gaat
vier nieuwe marineschepen
bouwen en verbouwt momen
teel twee Nederlandse fregatten
die naar de Verenigde Arabische
Emiraten (VAE) gaan. Zo'n 150
man uit de VAE komen vanaf
augustus naar Vlissingen voor
een basisopleiding. Zij krijgen
onderdak in de kazerne. De op
leiding is een gezamenlijk pro-
an onze verslaggever
larcel Modde
ILUISKIL - De onderhandelin
gen tussen de vakbonden en de
lirectie van Hydro Agri Sluiskil
iver een nieuwe CAO zijn afge
broken. Beide partijen gingen
donderdag na amper een uur uit
paar.
Woordvoerder P. Janssen zei na-
aens de Industriebond FNV,
'NV en de Unie te verwachten
lat het tot acties komt bij de
lunstmestproducent, als de di-
ectie in haar standpunt vol-
lardt. Dinsdag 15 april vinden
irin Sluiskil twee bijeenkom-
ten plaats om de mening van
iet personeel te peilen.
Uittreding
onderhandelingen zitten
nuurvast. Het probleem schuilt
n de nieuwe uittredingsrege-
ing die de directie wil invoei'en.
Nu krijgt de werknemer nog
tachtig procent van zijn loon
iitbetaald wanneer hij op 61,5-
(anaal is
lestuurlijk
jan onze Haagse redactrice
DEN HAAG - Op bijna 20.000
rietkante meter in het Kanaal
Terneuzen naar Gent is het
'bestuurlijk wild-west',
stelt WD-Tweede-Kamerlid A
der Stoel. Het gebied be-
loort sinds 1993 door grenscor-
'ecties met België tot het Neder
lands grondgebied. Er is echter
Seen enkel gemeente verant
woordelijk voor.
is een bestuurlijk nie-
"andsland omdat de regering
iade correcties heeft verzuimd
'at gebied aan een gemeente toe
a wijzen, aldus Van der Stoel.
Je kunt met dat gebied nu niets
löen."
Zij wil dat het kabinet het
'abied, evenals na eerdere
Srenscorrecties is gebeurd, via
"peciale wetgeving expliciet
provinciaal en gemeentelijk in-
leelt.
is de WD liggen niet al-
'aan in Zeeuws-Vlaanderen
jtukjes bestuurlijk niemands-
tod. Ook in Overijssel, Gelder
land en Limburg zijn stukken
Stond die na grenswijzigingen
'an geen enkele gemeente zijn
nagewezen.
Geen begrip
ject van de marine, het Zeeland
College en De Schelde.
Landmacht
De Koninklijke Landmacht
heeft bovendien belangstelling
voor medegebruik van de mari
nekazerne. De eigen kazerne in
Middelburg, de Generaal-Ma-
joor Berghuijskazerne, is geslo
ten. Er wordt ruimte gezocht
voor de Nationale Reserve in
Zeeland, het vrijwilligerskorps
van de landmacht.
„Dat allemaal op een rijtje zet
tend, wordt duidelijk dat de ma
rinekazerne weliswaar nooit
meer een belangrijke rol zal ver
vullen, maar dat we tot in de
volgende eeuw wél behoefte
hebben aan accommodatie in
Vlissingen", zegt sous-chef ope
raties bij de Koninklijke Mari
ne, C. Leebeek.
De Admiraliteitsraad moet ui
terlijk 1 november besluiten of
de marinekazerne Vlissingen
alsnog open blijft. GPD
jarige leeftijd het bedrijf ver
laat. De kosten van die regeling
komen geheel voor rekening van
de onderneming.
Leeftijdsgrens
Hydro Agri wil de uitkering ver
lagen naar zeventig procent, de
leeftijdsgrens met een half jaar
verhogen en de werknemers vier
procent premie laten betalen.
„Dat is voor ons absoluut onbe
spreekbaar", reageerde Janssen
na afloop van het mislukte over-
leg.
„Als de rest van het CAO-aan-
bod nou wat voorstelde, dan viel
er misschien nog iets te regelen.
Maar dat loopt ook niet over
voor een bedrijf dat vorig jaar
forse winst heeft geboekt. Dus
na drie keer praten dachten we:
als ze dit een serieus aanbod
vinden, dan wordt het tijd om te
gaan luisteren wat de troepen
daar over denken. De directie is
op deze manier hard bezig zelf
een actie te organiseren."
De HAS-directie laat weten
geen begrip te hebben voor de
harde opstelling van de bonden.
Want er is wel degelijk water bij
de wijn gedaan, ten opzichte
van het voorstel dat 24 maart
nog op tafel lag. Gewezen wordt
onder meer op de verdere pensi
oenopbouw na uittreding. In
eerste instantie was het de be
doeling die opbouw geheel te
stoppen. De directie is nu alsnog
bereid het pensioendeel voor de
helft te laten doorlopen. „Wij
beschouwen dit als een substan
tiële verbetering van de voorge
stelde regeling." De directie
geeft de bonden de schuld van
het ontstane conflict, omdat ze
niet bereid waren met 'conci'ete
tegenvoorstellen' te komen.
Sluiskil is de eerste vestiging
binnen het internationale con
cern waar wordt gesproken over
nieuwe looneisen en sociale
voorwaarden. Janssen heeft 'de
stellige indruk' dat HAS ope
reert op basis van duidelijke in
structies van het moederbedrijf
en de toon moet zetten. „Ge
woon een kwestie van kijken
wat ze in de knip hebben en hoe
ver ze kunnen gaan."
De personeelsbijeenkomsten
die de bonden hebben uitge
schreven voor 15 april in restau
rant Dallinga in Sluiskil, begin
nen om respectievelijk 10.00 en
19.00 uur. Tijdens die zittingen
wordt besloten wat er verder
moet gebeuren. Bij HAS werken
zo'n zevenhonderd mensen.
Nadat de Van Brakel met saluutschoten was verwelkomd ging Michiel de Ruyter aan boord.
foto Dirk-Jan Gjeltema.
van onze verslaggever Richard Hoving
VLISSINGEN - Met veel ceremonieel ver
toon is donderdagmiddag het eerste schip
voor de Zeeuwse Vlootdagen afgemeerd
bij de Koninklijke Schelde Groep in de
Vlissingse binnenstad. Standaardfregat
Hr. Ms. Jan van Brakel kondigde zijn
komst aan met zeventien saluutschoten
en werd daarop verwelkomd door een zee
held uit vervlogen tijden.
Bijna honderdtachtig bemanningsleden
en ruim honderd passagiers zijn aan
boord als de Jan van Brakel donderdag
even voor tien uur in de ochtend de haven
van Rotterdam verlaat. Hoewel het me
rendeel van de genodigden op een of ande
re manier betrokken is bij de Koninklijke
Schelde Groep of de marine beschikt niet
iedereen over zeebenen. A J. Rottier van
de afdeling energie en milieu systemen
van de Schelde kiest voor de eerste keer
het ruime sop. „Dit is een unieke kans. Als
medewerker van het ingenieursbureau
heb ik alleen indirect te maken met de
schepen die wij bouwen."
De marine gaat over het algemeen niet
met passagiers de open zee op, zegt vice-
admiraal G. G. Hooft. „Deze keer maken
wij echter graag een uitzondering. De Ko
ninklijke Marine en de Koninklijke
Schelde hebben per slot van rekening een
speciale band."
De Jan van Brakel is begin jaren tachtig
op de Schelde gebouwd. Het schip is 130
meter lang en behoort tot de zogenoemde
Kortenaer klasse. Het fregat is ontworpen
voor het beschermen van andere schepen,
waarbij de nadruk is gelegd op de bestrij
ding van onderzeeboten. Begin dit jaar
was het schip nog in Navo-verband actief
op de Middellandse Zee voor de kust van
klein-Joegoslavië.
Trots
Feike de Haan loopt met gemengde gevoe
lens over de Jan van Brakel. De Vlissinger
werkte alspijpfitter mee aan de bouw van
het schip. „Dat was in een tijd dat alles
nog kon bij de Schelde. De tijden zijn he
laas veranderd." Toch is De Haan trots op
de Van Brakel. „Het is een degelijk schip.
En al is het nog zou oud, snelheid heeft het
nog steeds."
De bemanning van de Jan van Brakel laat
zich het bezoek van de veelal nieuwsgieri
ge landrotten welgevallen. Matroos Hans
Buschman vindt 'het allemaal wel geinig'
Volgens Buschman valt het niet altij d mee
op een marineschip. „Je zit constant bo
ven op eikaars lip. Dat is wel eens lastig.
De vlootdagen zijn in ieder geval een leu
ke afwisseling."
Na vier uur varen krijgt de Jan van Brakel
de kust van Walcheren inzicht. Eenmaal
op de Westerschelde kondigt het schip op
traditionele wijze zijn komst aan. Zeven
tien oorverdovende saluutschoten weer
klinken vanaf het achterdek.
Het toegestroomde pubhek op de wal
krijgt als eerste in de gaten waarom er
juist zeventien schoten zijn afgevuurd. De
zeventiende eeuwse zeeheld Michiel de
Ruyter, heeft zich in hoogst eigen persoon
gemeld om de Jan van Brakel te verwelko
men.
In de sluis, die in de doorgang naar het
Scheldeterrein ligt, komt de Vlissingse
zeeheld aan boord van het marinefregat.
In ferme woorden en krachtige zinnen
roemt De Ruyter het Nederlandse marine
verleden, zonder zijn afkomst te verloo
chenen. „Wij moeten evenwel niet verge
ten dat de grootste zeehelden van Zeeuw
se bodem stamden. Ik noem slechts de
namen van de Banckerts, de Evertsens,
Crijnsen en niet te vergeten mijzelf." Als
geschenk heeft De Ruyter een vlag van de
provincie Zeeland meegebracht. Als de
commandant van de Jan van Brakel, S.
van der Slui js. belooft deze in de top te hij
sen, zit de Ruyters taak er op. Na het drin
ken van een borrel met vice-admiraal en
de commandant maakt hij zich weer ui t de
voeten. „Terug naar de sokkel op de bou
levard", klinkt het vanuit het publiek.
Museummedewerkster mevrouw Poppe met de zetels uil het ko
ninklijke rijtuig, die voortaan als trouwfauteuils dienst doen.
foto Charles Strijd
van onze verslaggever
Hans Heijt
IJZENDIJKE - Het streekmu
seum West-Zeeuws-Vlaande-
ren in IJzendijke is al jaren in
trek als decor voor huwelijks
voltrekkingen. Die populariteit
neemt wellicht nog verder toe.
Trouwlustigen kunnen voort
aan de plechtigheid vanuit twee
koninklijke fauteuils over zich
heen laten komen. De zetels zijn
afkomstig uit het koninklijke
rijtuig van de voormalige
Stoomtram-Maatschappij
Breskens-Maldeghem (SBM).
Met dit rijtuig reisde koningin
Wilhelmina in 1907 en 1924
door Zeeuws-Vlaanderen.
Pol van de Vijver, voorzitter van
het streekmuseum, vertelt dat
de stoelen een geschenk zijn van
de vervoersmaatschappij ZWN
regio Zeeland. De zetels zijn be
kleed met roze pluche en de leu
ningen zijn in eikenhout
gebeeldhouwd. Om de verzame
ling compleet te maken heeft de
ZWN een bijbehorend tableau
bij de stoelen gevoegd. In het
boek Geschiedenis der tramive-
gen in Zeeuwsch-Vlaanderen
1887-1949 verhaalt H. G. Hes-
selink over het ontstaan van het
koninklijke rijtuig. Omstreeks
1903 deed het gerucht de ronde
dat koningin Wilhelmina een
bezoek aan Zeeuws-Vlaande
ren zou brengen. Voor de SBM
was dat een prima gelegenheid
een visitekaartje af te geven. De
maatschappij trok 9911 gulden
uit voor een salonrijtuig. De ko
ningin kwam en maakte op za
terdag 14 september 1907 haar
eerste ritje met het rijtuig num
mer 14 van Breskens naar Oost-
burg.
Na de Eerste Wereldoorlog toog
de koningin opnieuw naar de re
gio om de inwoners te bedanken
dat ze niets voelden voor aan
sluiting bij België. De naam-
geefster werd op woensdag 24
november 1924 met het konink
lijke rijtuig naar Oostburg. In
1929 verloor het zijn functie en
werd het in de remise in Draai
brug gezet.
van onze Haagse redactrice
Lianne Sleufjes
DEN HAAG - Regio's mogen
van staatssecretaris J. Kohn-
stamm (Binnenlandse Zaken)
proberen via het driehoeksover
leg van politie, justitie en burge
meesters vast te leggen dat soft
drugs alleen aan eigen inwoners
worden verkocht. Een regio kan
zo trachten drugstoerisme te
weren.
Je kunt het echter niet enten op
het weren van buitenlanders. Je
moet het dan richten op de ver
koop aan ingezetenen van de re
gio. Als de rechter dit echter
verbiedt op basis van het Euro
pees Verdrag over vrij verkeer
van mensen en goederen, zeggen
wij dat Europees Verdrag niet
op. Ik nodig de lokale drie-
hoeksoverleggen niet uit om dit
te doen. Maar wil het driehoeks
overleg op het niveau van Zee
land dit proberen, dan hoort u
mij geen nee zeggen", aldus
Kohnstamm donderdag na een
informeel gesprek met verte
genwoordigers van het Natio
naal Actiecomité Drugsoverlast
en het Landelijk Bewonersplat
form/Landelijk Samenwer
kingsverband Achterstands
wijken.
Zij bespraken met Kohnstamm
het eisenpakket dat zij vorige
maand hebben aangeboden aan
de Haagse politiek. Ze willen
bijvoorbeeld betere controle bij
vliegvelden en havens en meer
zeggenschap voor burgers bij de
bestrijding van drugsoverlast.
Tevreden
Voorzitter H. Vlottes van het
Nationaal Actiecomité Drugs
overlast gaat in elk geval bij het.
Zeeuwse driehoeksoverleg
ijveren om de verkoop aan bui
tenlanders te staken. De Ter-
neuzenaar was tevreden over
het overleg met Kohnstamm,
ook al zijn er geen concrete
plannen uit het gesprek naar vo
ren gekomen. „Je moet het stap
je voor stapje doen. Elke keer
kom je verder." Volgens Vlottes
gaat het in de regio Zeeland
sterk de goede kant op. „Er
wordt intensief gecontroleerd."
Dat de Eerste Kamer akkoord is
gegaan met het sluiten van
drugspanden door burgemees
ters, is volgens Vlottes ook weer
een stap in de goede richting.
Echtgenote N Vlottes had
Kohnstamm voorgesteld om via
pasjes de drugsverkoop aan ver
slaafden te regelen. Zo zou de
verkoop beperkt kunnen blijven
tot Nederlanders. „Bij een apo
theek krijg je de medicijnen ook
niet zo maar mee. Je zou het
kunnen regelen via een briefje
van bijvoorbeeld het ZCAD."
Dit stuit volgens Kohnstamm
op juridische bezwaren. „Wij
hebben gekeken of je een soort
vergunningenstelsel in het le
ven kunt roepen, want dat doe je
dan in feite via die pasjes. Maar
dat kan niet vanwege het inter
nationaal verdragsrecht. Je
kunt niet formeel legaal soft
drugs verkopen en dat gebeurt
als je via vergunningen werkt.
Je moet het gedoogbeleid zo for
muleren dat het binnen die ver
dragen valt."
Binnenkort dient het kabinet
volgens Kohnstamm het wets
voorstel in om koffieshops te
sluiten die niet voldoen aan be
paalde criteria; zulke voor
waarden zij bijvoorbeeld dat er
geen verkoop aan minderjari
gen plaatsheeft, dat er geen
harddrugs worden verkocht en
dat er geen overlast ontstaat.
Drankrijders
CLINGE - Een automobilist uit
Sint Gillis Waas werd in de
nacht van woensdag op donder
dag in Clinge betrapt op rijden
onder invloed
Een klein uurtje later bleek bij
een controle op de Kaai in Sluis
dat een man uit Ixelles in België
te veel alcohol had gedronken.
De bakker in Terneuzen
schudde het moede hoofd.
Beschuitbollen? Nee, daar
was vandaag de dag geen
vraag meer naar, verzekerde
hij. Dus maakte hij ze niet
meer. Hoewel, nu het mij
vraagt... er hebben de laatste
tijd wel meer mensen naar
gevraagd.peinsde hij.