Echt kwaad over slappe shit Melodie houdt Bee Gees op de been Van de Geyn in het hoge register Jay hawks boeien een half album Def P. van Osdorp Posse kunst cultuur 18 Poëet van de contrabas cd-rubriek vrijdag 11 april 1997 Geliefd en verketterd, onderscheiden en verguisd; de Nederlandstalige rapcrew Osdorp Posse, grondleggers van de Nederlandstalige rap, heeft zich in haar bijna tienjarig bestaan ontwikkeld tot een van de meest spraakmakende groepen van Nederland. Een groep die provoceert en de strijd aangaat met alles wat ze verwerpelijk vindt; de Nederlandse radiozenders, meelopers, gangsta rappers, burgerlijkheid en kuddegedrag. Een groep, die op een originele manier de taal van de straat spreekt en daarmee een grote invloed heeft gehad op de Nederlandse taal. Op het ten-as van East Of Eden, een gezellig Amsterdams café met gebladderd houtwerk en mor sige kleedjes op tafel, nipt hij voorzichtig aan zijn witbiertje. Petje schuin op het hoofd en een kort sikje en snorretje. Zijn ogen toegeknepen om de felle zon te weerstaan. Osdorp Posse-front- man, -tekstschrijver, -rapper en - oprichter Def P. oogt alsof hij toe is aan rust. Hij heeft het de laatste tijd druk gehad. Zo heeft hij net een cd met een be geleidend boekje gemaakt met het project Sprooksprekers, een sa menwerkingsverband met muzi kanten als dj Dano en Gert van Veen van Quazar en de dichters Serge van Duijnhoven en Olaf Zwetsloot. Def P. ziet Sprookspre kers als een nevenproject, als een geslaagde maar pretentieloze po ging om poëzie uit het 'oude man nen met driedelige kostuums-cir cuit' te halen. Sinds vorige week is de grote Ne derlandse tournee van de Osdorp Posse begonnen. Daarnaast moet Def P. regelmatig opdraven voor interviews ter promotie van de nieuwe, inmiddels zesde Osdorp Posse-plaat Geendagsvlieg. Fel van toon Het is een prachtige plaat gewor den die muzikaal gezien profes sioneler en inventiever klinkt dan ooit en op tekstueel gebied prach tige straatpoëzie laat horen; af wisselend serieus, humoristisch, grof of fel van toon. Def P.„Op de vorige platen hadden we niet de apparatuur om de muziek en beats perfect te laten klinken. Voor deze cd lag ons budget hoger. Qua ge luid kunnen we ons nu meten met de grote Amerikaanse acts. Als je deze cd op je walkman luistert, zweven de tonen door je hoofd, terwijl het vroeger een compact blokkie geluid was." Osdorp Posse-voorman Def P.: „House, daar vind ik nog steeds geen fuck aan." Def P. zegt dat de Osdorp Posse zich vandaag de dag laat inspire ren door meer stijlen dan ooit. „Als je goed luistert naar de cd, hoor j e invloeden van filmmuziek, klassieke muziek, grunge en reg gae. House? Nee, daar vind ik nog steeds geen fuck aan. En soul en r &b; dat vind ik zulke nepstijlen. Als je botergeil bent, zeg dat dan ook gewoon en ga er niet omheen lopen draaien. Wek niet de sugges- tie dat je zo'n supergladde ladies- man bent die alles voor elkaar krijgt. R&b heeft zulke neptek- sten: I Can't Live Without You, I Do Everything For You. Bah." De Osdorp Posse zegt de dingen liever recht voor zijn raap. Het is niet voor niets dat de groep hevig bekritiseerd wordt door organisa ties als de Bond Tegen Het Vloe ken, die de platenmaatschappij heeft aangeraden de cd's van de groep onmiddellijk uit de winkels te halen. „Met dat soort acties maak je mensen alleen maar nieuwsgierig. Ik mag dat wel. Dat die kortzichtige, stompzinnige christelijke organisaties ons wil len verbieden, kan ik alleen maai- als een compliment beschouwen. Die mensen zijn zo fanatiek. Laatst werd ik gebeld door ie mand van de 5 Uur Show. Of ik in het programma wilde komen om met iemand van de Bond Tegen Het Vloeken in discussie te gaan over onze teksten. Rot nou toch gauw op. Ik ga een beetje in zo'n show zitten met Viola Holt en een tribune vol huisvrou wen. Ik heb wel wat beters te doen." „Ik word zo nu en dan gek ge beld door televisieprogramma's. Hanneke Groenteman die wil pra ten over Nederlandstalige hip hop, Sonja Barend die mijn me ning over Marco Borsato wil ho ren. Daar doe ik niet aan mee. Die mensen willen gewoon iemand in het programma die lekker lult en voor een paar sappige uitspraken zorgt. Terwijl het ze geen reet inte resseert waar je zelf mee bezig bent. Bovendien: als ik overal ja tegen zou zeggen, zit ik binnen no time in de Waku Waku- of Broodje Aap-show. Dat heeft toch niks meer met muziek te maken?" Op de vraag hoe lang Def P. zich nog druk kan maken om de wereld om zich heen, volgt een korte stilte. „Dat wordt me heel vaak ge vraagd", verzucht hij. „Ik weet ook niet waar die woede precies vandaan komt, maar ik kan me dagelijks oprecht kwaad maken en dat zal nog wel even zo blijven. Als ik bij voorbeeld zit te zappen, wind ik me enorm op. Zie je weer zo'n clipje met zo'n Eurohouse- hoer, zo'n domme pillenchick die een oud jaren zeventig-nummer staat te verneuken met een simpe le housebeat eronder. Wat mij irriteert is dat de media zoveel aandacht besteden aan van die creatieve minkukels en losers, ter wijl er zoveel talent rondloopt dat geen kans krijgt." ,Ik heb er echt mijn hobby van ge maakt om slappe shit af te kraken. Een beetje uitdagen. Dat doe ik niet alleen met r&b en eurohouse overigens. Ook met rappers die zich stoerder voordoen dan dat ze zijn. Van die gangsta rappers met teksten als 'Ik kom in de getto, ik schiet je dood, ik steek je moeder lek en stamp je baby plat.' Dan denk ik: Je bent gewoon een loser uit een of andere rijke stinkerds- wijk die de getto-punk probeert uit te hangen maar niet de intelli gentie bezit om er ook maar een dag te overleven. Maar al die mu ziek wordt je door de muziekindu strie wel door je strot geduwd. Met televisiereclames, Arcadebakken in cd-winkels en met posters op abri's. En mensen zijn kuddedie ren en trappen er dus in." Def P. hoopt oprecht dat zijn tek sten het gedrag van mensen kan beïnvloeden. Vooral tijdens live optredens heeft hij gemerkt dat zijn invloed op het pubhek groot kan zijn. „Toen wij anderhalf jaar geleden op het Lowlands-festival speelden, vond de organisatie ons niet groot genoeg voor de grote tent. Maar er kwamen wel 8.000 mensen op ons optreden af. Voor de grap zei ik tegen de toehoorders dat als ze het niet konden zien, ze de haringen maar uit de grond moesten trekken en de hele boel maar moesten laten instorten. Die gasten gingen helemaal door het lint, rukten de haringen eruit, klommen in de nok van de tent om de tentdoeken open te snijden en kwamen massaal het podium op. Op een gegeven moment stortte al les in. Het was toch wel schrikba rend om te zien hoe groot je in vloed is als je op het podium staat." Mark Roos Osdorp Posseltomt zaterdag 19 april (21 uur) in 't Beest in Goes. Vandaag (vrijdag) in Paard Den Haag en mor gen (zaterdag) in Noorderligt Tilburg. Taxi's met journalisten en cameraploegen rijden af en aan. 'Langzaam rijden, kinderen op motorfietsen' waarschuwen borden aan de bomen langs de honderden meters lange oprijlaan. Een van 's werelds langst levende popgroepen, The Bee Gees, houdt audiëntie voor de internationale pers naar aanleiding van het nieuwste levensbericht, de cd Still waters. De gebroeders Gibb laten de pers deze keer aan huis komen. Niet in het Amerikaanse Miami, waar de broers hun permanente vestigingsplaats hebben, maar op Barry's riante Engelse buitenverblijf. De biljartkamer fungeert als wachtruimte. Aan de wanden hangen de trofeeën van drie de cennia in de frontlinies van de popmuziek. Ingelijste hitlijsten met nummer-één-noteringen uit de jaren zestig, de eerste grote bloeitijd. De tijd van klassieke hits als 'Massachussetts', 'Words' en 'I started a joke'. Gouden en platina elpees en cd's: 'Saturday night fe ver' hangt er, de plaat waarmee de groep midden jaren zeventig een spectaculaire comeback maakte na een schrale periode. Het was de absolute glorietijd voor The Bee Gees, waarin de groep met num mers als 'Jive talking' en 'Nights on Broadway' de discomuziek een nieuwe richting in stuurde. De gouden platen van Dionne Warwick en Barbra Streisand hangen er als bewijs van de produ cerskwaliteiten van de Gibbs, die in de jaren tachtig de hits op be stelling ('Chain reaction' voor Diana Ross, 'Woman in love' voor Barbra Streisand en 'Heartbrea- ker' voor Dionne Warwick) uit hun mouw leken te schudden. Beladen is de trofee voor Andy Gibbs solo-album 'Flowing ri vers', waarmee de jongste Gibb- broer als tieneridool werd gelan ceerd. Het was een veelbelovend begin van een carrière die in 1988 tragisch eindigde met de dood van Andy, een gevolg van overmatig drank- en drugsgebruik. Kunstenaar „Ik vraag me altijd af waarom mensen denken dat we zouden willen stoppen", zegt Robin op de vraag wat The Bee Gees na een le The Bee Gees, met (vim-) Robin, Maurice en Barry Gibb. ven van bijna veertig jaar in de popmuziek nog drijft tot het ma ken van platen. „Het is helemaal nooit in ons opgekomen om te stoppen. Een kunstenaar gaat door met wat hij doet, uit de be hoefte om iets te scheppen. Elton John stopt ook nog niet, Rod Ste wart niet. Omdat ze kunstenaar zijn en blijven." „De term popmuziek wordt ook vaak verkeerd gebruikt. In de ja ren vijftig en zestig was popmu ziek muziek voor tieners op weg naar de volwassenheid. De veerti gers uit die tijd luisterden naar Frank Sinatra. Maar die tieners van toen zijn meegegroeid met de muziek en andersom. In plaats van Sinatra draaien ze Phil Collins, Elton John, Fleetwood Mac. De markt is veranderd, veertigers luisteren naar dezelfde muziek als twintigers." Wereldhits De lijst met hits van The Bee Gees is minstens zo indrukwekkend als die van The Beatles en The Rolling Stones, om er maar eens twee te noemen. Zeker als de wereldhits in aanmerking worden genomen die het in Nederland niet of matig de den. „Nederland is een vreemde markt", weet Robin, die feilloos jaartal en hoogste notering van Bee Gees-singles kan produceren. „Nummers die het overal goed de den, sloegen in Holland niet aan. 'You win again' bijvoorbeeld. En het ligt niet aan ons, want bij an dere groepen komt het ook voor." Zo haakte Nederland ook niet aan bij 'For whom the bell tolls', de ballad van het vorige album 'Size isn't everything' die in Engeland een grote hit werd. Precies anders om was het overigens bij de aller Gedurende twintig j aar was het leven van Hein van de Geyn één onafgebroken tournee. Hij heeft zijn buik vol van het reizen en treedt nog maar zelden op. Wie de poëet van de contrabas wil beluisteren, moet vandaag (vrijdag) dus absoluut naar het SJU Festival in Utrecht. Van de Geyns ideaal: „Een jazzclub aan huis. Hoef ik nooit meer te reizen." Hij was een jaar of twintig, had halflang Beatlehaar en speel de basgitaar. Hij deed dat nog niet zo lang en dat kon je zien aan zijn wat onwennige vingerzetting. Maar hij wist toch steeds de juiste noten te vinden; het was of er mag neetjes aan zijn vingertoppen za ten en stukjes metaal aan het in strument. Hij had onlangs de jazz ontdekt. En omdat hij gewend was de din gen degelijk aan te pakken, had hij maar meteen een groep van een man of zeven opgericht met hem zelf in rol van leider, componist en arrangeur. Daar speelde hij nu mee op het Larense jazzconcours, het belangrijkste festijn voor aan stormend talent. De band heette Jazzes aangezien-zo'n band nou eenmaal een naam moest hebben. Het was de zomer van 1977 en het niveau van de deelnemers was dusdanig, dat de juryleden niet de moeite namen alle concertj es uit te zitten. Meestal bivakkeerden ze op het aangrenzende grasveld rond de rolstoel van jazzpaus Mi- chiel de Ruyter. Af en toe opende een van hen de deur, luisterde een paar minuten, schudde het moede hoofd en keerde terug naar de tuin. Solistenprijs Op het moment dat iedereen bijna de moed had opgegeven, stapte Jazzes op het podiumpje: een aan tal bleke, onuitgeslapen jongeren. Hein van de Geyn De leider telde tot vier en prompt was de landerige atmosfeer ver dwenen. De jury kwam er gezellig bij zitten en keek elkaar tevreden aan: eindelijk een kandidaat voor de finale. De leider kreeg de solis tenprijs. Bij de uitreiking hoorde ik voor het eerst zijn naam: Hein van de Geyn. Van Jazzes werd weinig meer ver nomen. Maar Van de Geyn maakte een bliksemcarrière. Hij kocht een contrabas, speelde in een groot aantal clubs met half Nederland, haalde in anderhalf jaar zijn con servatoriumdiploma en vertrok naar Amerika. Gedurende zo'n vijftien jaar reisde hij over de we reld; af en toe kwam ik een Ameri kaan tegen die enthousiast sprak over 'Haajnvendugaajn'. Zijn houding ten opzichte van de muziek was on-Nederlands. Veel jazzbassisten zijn tevreden als ze een antwoordapparaat bezitten en weten waar de grondtonen zich bevinden. Maar Haajnvendug aajn zag zich als een nederige die naar van De Muze. Nadat hij triomfen had gevierd met Chet Baker, Dee Dee Bridgewater en Philip Catherine, zei hij timide: „Ach, ik ben een matig getalen teerde muzikant. Ik moet maar eens écht leren spelen." Muziekdocent Aanstellerij? Nee hoor. Hij trok zich ruim een half jaar terug 'in een hutje op de hei' om alle toon ladders nog eens door te nemen. Ook beweerde hij - en dat beweei't hij nog steeds - dat hij 'niet zo ge weldig' een lopende bas kan spe len. En dat terwijl hij iedere groep al begeleidend een meter in de lucht kan tillen. Maar zijn sterke punt is volgens eigen zeggen „het spelen van melodieën in het hoge register." Onlangs stopte hij met het eeuwi ge toeren. „Het is verloren tijd, al dat reizen, al dat wachten in kleedkamers. Ik wil mij aan de muziek kunnen wijden." Hij ves tigde zich derhalve als muziekdo cent (aan het Haags Conservatori um) en platenproducer (voor Challenge Records) in Nederland. Hij woont nu in Dordrecht en speelt nog af en toe: met bijzonde re solisten en zijn eigen kwartet Baseline, waarmee hij naar het SJU Jazzfestival komt. Naast de Larense beker uit 1977 staat sinds kort een tweede onder scheiding in zijn prijzenkast: de Prins Bemhard Fonds Muziek Prijs. Van de Geyn kreeg deze on derscheiding - voor zijn werk als musicus, docent en producer - vo rig jaar in de Nieuwe Kerk te Am sterdam uit handen van de prins zelf. Een bijzondere gebeurtenis, want musici van buiten de rand stedelijke avantgarde worden maar zelden op grootse wijze on derscheiden. Jeroen de Valk Hein van de Geyn's Baseline feat. Enri co Pieranunzi, vandaag vrijdagop het SJU Festival, Vredenburg, Utrecht. eerste Bee Gees-hit 'Spicks and specks'. Nergens anders dan in Australië en Nederland werd dat een hit. Complexer Robin Gibb: „Je kunt wel vaststel len dat het. tegenwoordig com plexer is dan in de jaren zestig als je als artiest aan de bak wilt ko men. Verder vind ik dat er een ge brek is aan melodie. Ritme en sound zijn veel belangrijker, tek sten en melodie doen er niet zo veel meer toe. Dan merk je dat platen met een sterke melodie en een ster ke tekst overal doorheen dringen en een enorme hit worden. 'I will always love you' van Whitney Houston is een goed voorbeeld. Het zijn liedjes waar iedereen op reageert, ook de jongeren. Het is ook niet zo dat jongeren geen me lodieën willen, alleen: de artiesten maken ze niet meer. Voor ons is de melodie altijd heel belangrijk ge weest. Melodieën blijven altijd in de mode." Het vermogen om pakkende melo dieën te schrijven heeft The Bee Gees nog steeds niet in de steek ge laten, zo blijkt op Still waters. Het is een sterke cd, die duidelijk maakt dat het driemanschap nog steeds niet drijft op routine. Het vertrouwde Bee Gees-geluid, met als handelsmerk de fraaie drie stemmige harmonieën, is op de cd opgetuigd door vijf producers van buitenaf, die allemaal hun eigen accenten hebben aangebracht. Russ Titelman zorgt, onder andere in de single 'Alonevoor een vrij strak rockgeluid. Hugh Padgham voegt vooral wat symfonische in grediënten toe. David Foster haalt de vocale kwaliteiten naar voren, terwijl Arif Mardin en Raphael Saadiq voor een r&b-achtige aan pak kiezen. Ballads en mid-tem- po-nummers voeren de boventoon op het album, dat behalve de sin gle 'Alone' nog een aantal num mers kent die snel in het geheugen blijven hangen. 'Obsessions' bij voorbeeld, en 'My lover's prayer'. Kees Groenenboom Still Waters is de nieuwe cd van de Bee Gees, die met ingang van deze week verkrijgbaar is. Na het vertrek van Mark Olson gooiden The Jayhawks het bijltje er bij neer. In de vaste overtuiging dat de belangrijke componist van de Amerikaanse countryrockband niet vervangen kon worden leek een ieder z'n eigen weg te gaan. Leek, want inmiddels is er gewoon een nieuw album van The Jayhawks. Zonder Olson dus, waardoor de zware taak om composities aan te leveren vrijwel alleen op de schouders van Gary Louris is komen te rusten. De belangrijkste vraag bij de beluistering van Sound Of Lies (American/BMG) is dus of er nog leven is voor The Jayhwaks na Mark Olson. Het antwoord is geen volmondig ja. De opening 'The Man Who Loved Life' is veelbelo vend, maar daarmee hebben we wel gelijk het beste nummer van de cd gehad. Louris probeert The Jayhawks wat meer met zijn psy- chedelica-verleden op te zadelen, wat in nummers als 'Think About It', 'Poor Little Fish' en 'Sixteen Down' vooral ruigere gitaren en een heleboel niks oplevert. Het ex periment blijft overigens binnen de perken, zodat de oude Jayhwaks-fans niet gillend hoe ven weg te lopen. Die hebben bo vendien met tracks als 'Trouble', 'It's Up To You' en 'Stick In The Mud' (met mooie violen) nog iets likkebaardend lekkers achter de hand. Omdat die allemaal op de eerste helft van Sound Of Lies zijn te vinden kun je stellen dat de groep halverwege flink inzakt, maar dan hou je in ieder geval tijd over om weer eens een van de vori ge albums te draaien. Rowwen Hèze In de week dat Skik met zijn nieu we album komt, ligt ook die van Rowwen Hèze in de bakken. En dat is bepaald niet de enige over eenkomst: twee bands die in hun regionale moerstaal zingen, uit (Am)erica komen, op het podium weten wat feest is maar op cd ook de meer gevoelige kant van het le ven haarscherp kunnen beschrij ven. Sterker nog: ik denk dat Wa ter, Lucht En Liefde (HKM/CNR) het meest intieme, meest persoon lij ke product van Rowwen Hèze is. In de muziek zitten nog steeds lichte TexMex-invloeden (Los Limbos), al gaat de band net zo makkelijk de polka-kant op. Dat alles met dank aan de accordeon, natuurlijk. De liefde voor Row wen Hèze gaat trouwens ver in dat America: leden van de plaatselijke volleybalclub hebben met de hand op 50.000 plastic doosjes de laat ste twee woorden van de cd-titel geschreven. Dat is met recht lief de. Third Eye Blind Tussen de vele Amerikaanse gi taarbandjes is het doorgaans moeilijk opvallen voor diegenen, die zich als nieuw presenteren. Maar het Californische Third Eye Blind heeft zich ongemerkt naar voren gedrongen met haar bijna hemelse debuut Third Eye Blind (EastWest/Warner Music). Zelden heb ik de laatste tijd een band ge hoord die zich ogenschijnlijk naadloos aansluit bij de huidige generatie van melodieuze muziek- makers en ondertussen toch een tamelijk eigen weg bewandelt. Geen enkel nummer van 3EB is voorspelbaar, in ieder nummer wordt weer een andere sfeer opge roepen en toch past het allemaal in de puzzel. Dan weer zijn de gita ren fier en luidruchtig en dan weer in dienst van de door zanger Step hen Jenkins opgeroepen triestheid en melancholie. Third Eye Blind is een heel verslavend album met heerlijk eigenwijze gitaarrock, die zich niet laat vergelijken met wel ke band dan ook. Ook al noemt 3EB zelf onder meer U2 en Cam per Van Beethoven als vroege in vloeden. Gert Meijer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 18