kunst cultuur Bhalotra preekt stenen passie Architect van een gedroomd Nederland Van Kattenbroekers mag Ashok alles volbouwen 16 vrijdag 11 april 1997 A Is het aan de bewoners van Katten- XX broek ligt, mag de Indiase 'schepper' Bhalotra voor heel Nederland leuke I plannen bedenken. Eindelijk iemand die I definitief afrekent met grauwe, fanta- I sieloze bouwsels waar ons land net iets te vol mee staat. Kattenbroek voelt als een warme, wollen deken. Er is in de revolu- I tionaire, Amersfoortse wijk bijna geen I mens te vinden, die tegen deze uitspraak I ingaat.. I De tevredenheid over de 'modelwijk' van Nederland ligt nu vast op film. Negentig I procent van de 'hoofdrolspelers' laat via de gemeentelij ke i videofilm weten zich zeer 'senang' te voelen in Amersfoort- noord. Niemand die er nu nog aan kan tornen; Kattenbroek is een succes. Voor geen goud zouden de in woners in een be lendende straat - met eveneens kleurige, in het oog springende huizen - willen wo nen. Nee, ze hebben het precies goed gedaan om voor die afbrokkelende ruï newoning, de Waterlelie-woning of een senioren-woning aan het Hof der Ge dachten te kiezen. Het concept van de Indiase bedenker is doordacht en er is maar weinig over het hoofd gezien. Dat vindt ook Wilfried de Boer, die nu drie jaar woont in het deel van Kattenbroek dat 'Bóerderijenka- mer' wordt genoemd. Zijn opvallende lichtblauwe 2-onder-l-kapper stelt een hooimijt voor. Het tentvormige dak be schermt het gedroogde gras, in dit geval de familie De Boei-, tegen niet gewenste invloeden vnn buiten. „Heel speels", oor deelt de beeldend kunstenaar, „en nog nergens geëvenaard. Ik zie Bhalotra als de absolute gangmaker. Dat het aan slaat, zie je in andere nieuwbouwwijken van het land waar men krampachtig pro beert hem na te doen. Echt geslaagd is het nergens, zelfs niet in Almere.Buiten zijn eigen woning om is De Boer gechar meerd van het Hof der Toekomst, een an der project in de wijk waar bewoners de beschikking hebben over een gemeen schappelijke ruimte. Yin en Yang ston den aan de basis van dit plan. „Wie be hoefte heeft aan gezelschap verlaat zijn woning en zoekt het in die ruimte. Een leuk idee." Lichtinval Een andere uitschieter is de rij Nieuwe Muurhuizen, die van 'de Schepper' in de voorgevel een gemetseld symbool van deze tijd meekregen; een auto, een spaar lamp of het vignet van de Europese Unie. De familie Jagtenberg, die zo'n woning in de 'Verborgen Zone' heeft, is gezegend met een scooter, „Die creativiteit vind je door de gehele woning. Fraai vind ik eveneens dat al deze huizen verborgen liggen achter een lange muur. Dat was het thema voor dit ontwerp." Het gezin komt uit Utrecht en prijst met name de gigantische lichtinval. ..Het bevalt ons heel goed. Ook de patio boven het water is goed ontworpen en een heerlijk plekje om even uit te rusten. Annemieke ten Thije Boonkkamp Cees Nooteboom is een verfrissende reisleider Rilke wordt in Ne derlandse vertaling tekort gedaan Middeleeuwers beheersten hun talen Dankzij Paul Geerts hebben Suske en Wiske de eeuwige jeugd Osdorp Posse gaat overal en altijd tegen- Tarzan heeft een eigen geschiedenis Melodische nieuwe cd van Beegees Hein van de Geyn, poëet van de contrabas Spektakel zonder diepgang in Dante's Peak Peter Greenaway houdt vast Q aan levende taal Den Bosch toont kinderen van alle tijden De Denker in het Larense Singer Alfabetisch Kunstboek 21 Dromen wil hij bouwen. Vorm geven aan idealen. En dat alles in steen. Tegen betaalbare prijzen. De Indiase architect Ashok Bhalotra gaf met geloof en passie Nederland de afgelopen jaren een heel ander gezicht. Vele gezichten. In Zeeland is hij actief als supervisor van de Spuikom en Paauwenburg in Vlissingen, coördineert hij de inrichting van Neeltje Jans en bedacht hij de in een bureaula verdwenen ontwikkelingsvisie voor het stadsgewest Vlissingen- Middelburg. „Ik geloof in de maakbaarheid van de stad en stiekem ook in die van de samenleving." Ashok Bhalotra, directeur en archi tect-stedenbouwkundige van het Rotterdamse bureau Kuiper Compag nons is niet meer weg te denken in ons land: het Amersfoortse Kattenbroek, de Bijlmer, Dordrecht, Tilburg, Apeldoorn, Voorburg, Vlissingen. Vele gemeentebesturen onthalen de 'ma giër van het oosten' met open armen. Wat Bhalotra op zijn tekentafel tovert, geeft kleur aan de stad die het aandurft en smoel aan het grauwgrijs van de jaren zestig en zeventig. In de bekendste nieuw bouwwijk Kattenbroek wisselen ruïne woningen en kasteelflats elkaar af. Sociale woningbouw vlijt zich broeder lijk tegen duurdere eigenwijze koopwo ningen aan. Overdekte binnentuinen. Veel kleuren en bijzonder materiaalge bruik. In het Dordrechtse project 'City Fruitful' combineert Bhalotra glastuin bouw en woningen, in Tilburg liggen plannen op tafel om de stad te verbinden met omliggende dorpen en de Bijlmer wordt op de maquette van Bhalotra tot een nieuwe lichte stad omgebouwd. Voor het Walcherse stadsgewest heeft hij een plan ontworpen, waarin de boulevard van Vlissingen een tegenhanger krijgt in Mid delburg en de vestingwerken van de Zeeuwse hoofdstad in het Vlissingse landschap worden herschapen. ,,Ik probeer de dode materie leven in te blazen. Weg met de dogma's. Ik wil rebel lie en bevrijding. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Optimisten en dromei's moe ten in iedere samenleving tegen de sociale en culturele onderdrukking opboksen. Nieuwe waarden en normen, zoals andere leef- en woongewoontes, andere tradities en rituelen moeten voor hun plek vechten. Juist culturen van verschillen geven een verrijking en aanvulling. Bij een ontmoe ting van twee soorten ontstaat iets bijzon ders: water en land, donker en licht. We zijn eigenlijk allemaal grensbewoners, de grens tussen geschiedenis en toekomst, dorp en stad, stad en landsgrens. De kun stenaar is degene die onze culturen, onze geschiedenis en onze dromen weergeeft. Hij is de vertolker en de bevrijder van de culturen. Die bevrijdingsideologie is heel belangrijk voor mij Kunst Aarzelend wimpelt Bhalotra het predi kaat kunstenaar voor zichzelf af. ,,Is ar chitectuur kunst? Je kunt niet in kunst wonen. Je kunt iets wel meer betekenis geven. Architectuur en stedenbouw moet je niet voor jezelf bouwen, maar voor an deren. Ik werk met sferen en dan is ieder middel te gebruiken. Vorm, licht, de kleu ren van de vloer. Je moet wefen hoe een huis wordt gebruikt. Neem de deur die je iedere dag tenminste twee keer aanraakt. Het is jouw deur, hoe sla je hem dicht, wat is de deur knop? Het is de eerste en laatste ervaring tussen privé en buiten. Heel praktisch, dus geen kunst. Toch is er altijd die schizofrenie tussen de rationele plattegrond en het gelijktijdig willen schil deren in allerlei kleuren. Dat heimelijk verlangen. De mooi ste stad zou ontstaan als de schilder Salvador Dali en de ar chitect Mies van der Rohe sa men in een bed zouden vrijen. Die twee zouden in staat zijn een sensuele en rechtvaardige stad te bouwen. Een stad is het boetseren van een schilderij. Maar alles moet in Nederland altijd gisteren klaar zijn, alsof morgen niet bestaat." Bamboe Ashok Bhalotra is een geboren verteller. Als hij zijn agenda voor je heeft schoongepoetst vliegen de uren en de wereld aan je voorbij. Charmant glimla chend in onberispelijk pak. On verzettelijk ook. „Kijk naar de armen in steden als Bombay en Calcutta. Die mensen hebben dezelfde aspiraties en dromen als wijIk heb het 23 jaar meege maakt. Die mensen hebben ook hun trots. Door hen zielig te vin den ontneem je ze het laatste kleine dingetje dat ze hebben. Het krot waar ze in wonen is voor hun een paleis. Neem het niet weg. Al dat krakkemikkige gedoe van bamboe en asbest heeft wel een mooi geschilderd deurtje. Die mensen hebben energie en ondernemerschap om toch een boterhammetje op tafel te krijgen^oor dat kind." Zelf komt hij uit de hogere In diase middenklasse. Studeerde een jaar wiskunde aan de uni versiteit van Delhi, maar nadat hij in 1960 op de barricades was geklommen om te vechten voor medezeggenschap gaf zijn de caan hem te verstaan dat hij nooit een diploma zou halen De Amersfoortse wijk Kattenbroek ontstond op de tekentafel van Bhalotra: Huizen zijn verpakking; en die aan zijn universiteit. „Film en verpakking geeft warmte. fotografie Dickvan Rietschoten architectuur bleven over. Ik ben een film freak, maar voor de filmacademie moest ik verhuizen. Ik koos voor de luiheid en de architectuuropleiding in Delhi. Ik wist er niets van. Eerst was dat bizar, maar vrij snel werd het interessant. De verbeelding speelde een belangrijke rol. Er was veel nadruk op sociale en culturele aspecten en op bouwkunde. We moesten zelf meu bels bedenken en ze daarna zelf in elkaar zetten. We moesten metselen, lampen ma ken. Een vruchtbare bodem. De groot meesters kwamen langs en ik liep stage bij een vloekende en tierende Le Corbusier die in India een stad heeft gebouwd. We moeten in Europa dankbaar zijn dat hij in India is bezig gehouden, anders had hij in die jaren Parijs plat gegooid." Zijn eerste huis bouwde hij in Delhi in 1965. Een aardig huis, vindt hij zelf. De kastruimtes stulpen in de buitenmuren naar buiten. Toen een opdrachtgever hem niet wilde betalen, pakte hij zijn rugzak en vertrok. „Met tien Engelse ponden en mijn tekeningen ben ik boos weggelopen en heb aangemonsterd op een schip. In Koeweit ben ik afgestapt, ben gaan wer ken en heb veel geld verdiend." Maar de poëzie bleef aan hem knagen en met een VW-busje trok hij verderde wereld in, Na veel omzwexwingen kwam hij eind jaren zestig in Parijs terecht. Volkomen onver- wacht lukte het hem om bij het fameuze architectenbixreau Woods en Candilis, le den van Team Ten, aan de slag te gaan. ,,Ik was een broekie en mocht daar gewoon Architect Ashok Bhalotra: De mooiste stad zou ontstaan als de schilder Salvador Dali en de architect Mies van der Rohe met elkaar zouden vrijen. foto Cees Zorn werken." Ook op zijn bureau zijn jonge architecten nu altijd welkom. „Dat is ons soci- aal-cultux'eel be leid. We moeten onze vakgenoten ondersteunen. Geen charitas, wel opvang." Bhalotra leerde veel in die Pax-ijse jai'en. „Architec tuur is veel meer dan alleen steen op steen stapelen. Ik leerde de passie. Ik was nieuwsgierig, deed mee aan prijsvragen, klom op de barricades." Het idealis me en de strijd voor de zwakke ren in de samenleving had hij al van huis uit meegekregen. Zijn grootvader maakte zich sterk tegen de kinderax'beid, de on- deixhukking van vrouwen en de gedwongen huwelijken. Ook zijn moeder was actief in de sa menleving. „Thuis hadden we felle discussies over de maat schappij. De buren dachten soms dat we elkaar vermooi'd- den. We leerden geen lippen diensten te vex'lenen." Op haar 63e belandde zijn moeder nog even in de gevangenis omdat ze demonstreerde tegen de bruids schat. „Later, bij de crematie van mijn moeder in India, voel de ik me trots, apetrots op haar." Warmte Bhalotra heeft ook critici. Som migen duxwen niet met hem in zee te gaan. Te gewaagd. Ande ren vinden zijn architectuur een Efteling voor volwassenen, zijn structuurschetsen een 'archi tectuurdierentuin'. of zijn 'ru ines' en 'kastelen' verpakking zonder inhoud. „Maar die vei-pakking geeft wel wax-mte. Vorm en kleur zijn be- langi'ijk. Die pui'iteinen zijn de priestei's in de heilige tempel van het functionalisme. Je kunt grote wijken achter elkaar bou wen. Met dezelfde kappen, ste nen en openingen. Daar moet toch meer van te maken zijn?" Maai-, ex-kent hij, hij heeft er wel eens slapeloze nachten van. „Ontwerpen is ook een grote verantwoox-delijkheid. Die is moeilijk te dragen. Je neemt be slissingen met grote gevolgen. Soms ben ik doodsbang en onze ker In Kattenbroek heeft het een maand geduui-d voordat ik langs durfde gaan. Het is het ge vecht tussen onzekerheid en overtuiging." Ook de plannen voor een eiland voor de kust van Scheveningen kregen veel kx-itiek. Bhalotra be grijpt de scepsis. „De noodzaak Peter de Knegt is er ook niet. Ne derland is niet vol, wel waardevol. In de Noordoostpol der kun je de totale Nederlandse be volking huisves ten. Emotioneel gezien hebben de ci-itici van dat plan gelijk. Als je daar bent opgegroeid, zie je de zee voor je en dan krijg je op eens een eiland voor je hexinne- ï-ing." Maar het le vert wel 7000 arbeidsplaatsen op voor kansloze jongeren en ongeschoolde men sen, betoogt Bhalotra. „Het toei-isme kun je uitbuiten en het wordt ook geen yuppenproject. Dertig procent wox-dt sociale woningbouw en het milieu wox-dt heel belangrijk. Gelukkig hebben we de rijkdom van keuzes." Erfenis Welke erfenis Bhalotra Nedeidand wil meegeven, weet hij eigenlijk niet. „Het is toch gewoon een vak, waar fouten worden gemaakt. Wereldberoemde architectuur is niet interessant. Het gaat om de kleine architectuur voor grote groepen mensen. Met grote ogen simpele vi-agen stellen. Onbevangen. Cynisme en onverschillig heid zijn de gx-ootste vijand van de kwali teit. Het hoeft ook niet altijd te lukken. De passie is belangrijk en we moeten fouten dur-ven herstellen. Kijk naar de Bijlmer. Daar moesten mensen zich destijds aan passen aan de stedenbouw. Er wonen 70 verschillende nationaliteiten, 120 cultu ren, een tiental taalgroepen, 60.000 inwo ners waarvan 70 pi-ocent werkeloos is. Om daar wat van te maken, dat is de uitda ging. En dan mogen de bewoners hun hui zen weer van de architect afpakken. Zij hebben het laatste wooi-d, zij leven daar. Ze hangen vitrage op, plaatsen schuttin gen, schilderen hun eigen kozijnen. Dat is ontzettend belangrijk. De mensen moeten als het ware hun stad 'ontvoeren'." De komende jax-en zullen in Nedei-land zo'n 800.000 nieuwe woningen moeten worden gebouwd. Daar is dux-f en visie voor nodig, zo bepleit Bhalotx-a. „Er is angst voor een visie voor de verre toe komst, maar dat is niet goed. maak een sprong naar 2070 en kijk dan terug om er achter te komen wat we nu in beweging moeten zetten. Je moet een aantal dingen in de week zetten. De samenleving vraagt een veilige, intieme en hoopvolle omge ving waar je kunt leven. Een omgeving waar toekomst is voor onze kinderen in de jungle." Bhalotra zal blijven vechten. „Ik geloof in $le maakbaarheid van de stad en stiekem ook in die van de samenleving. Kijk naar wat er met de sociale zekei-heid gaande is, dat kan en mag niet. We moeten solidair blijven. Voor x-echtszekerheid, gelijkheid en waardigheid blijf ik op de barricades klimmen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 15