Provincie laat kansen onbenut PZC Comité van de Regio's onder vuur Met twee linkerogen en twee linkeroren zeeland 10 Europarlementariërs wijzen Staten op noodzaak grensoverschrijdend samenwerken Verpleeghuizee nemen deel aan experiment behandeling beroerte kunst cultuur exposities vrijdag 11 april 1997 van onze verslaggever René Schrier STRAATSBURG - Zeeland moet zaken als de drugsproble matiek, grensoverschrijdende zorgverlening, intermodale vervoerscentra en plattelands vernieuwing in Europees ver band aankaarten. Samenwer king met Vlaanderen is daarvoor het motto. Zeeland maakt weliswaar redelijk ge bruik van de Europese regelge ving en subsidies, maar het kan allemaal veel beter. Die boodschap kregen Provin- cale, Staten donderdag van verschillende Europarlemen tariërs mee, tijdens een werk bezoek aan Straatsburg. De Europarlementariërs hamer den enthousiast op grensover schrijdende samenwerking. Of zoals F. Castricum (PvdA) het zei: Regionale samenwerking is essentieel. De regio Schelde- mond biedt kansen als alle be trokkenen erin slagen hun ei gen belangen met die van anderen te combineren. Ik wil geen blauwdruk voor bestuur lijke samenwerking neerleg gen, maar op dat vlak is Neder- land veel te terughoudend. Kijk over de grenzen, het be drijfsleven is daar ook bij ge baat." Suggesties J. Boogerd-Quaak (D66) on derstreepte dat.: „Investeer iets meer in Europa." Zij noemde als concrete suggesties de ver anderingen op het gebied van het landbouwbeleid die aan het eind van de zomer worden ver wacht, het belang dat Europa hecht aan de informatiemaat schappij en de druk van de Eu ropese Commissie op ontwik keling van centra voor kennis, educatie, scholing en training. Vooral de combinatie van die laatste zaken met het opzetten van informatie- en technische centra kunnen er volgens Boo- gerd voor zorgen dat Zeeland de achterstand inloopt die is ontstaan door het ontbreken van een universiteit. Als Zee land zorgt voor pilot-projecten in die sfeer, is er in Brussel wel geld voor te vinden, gaf ze aan. E. Plooij-van Gorsel (WD) deed de suggestie om de erva ring die in Zeeland opgebouwd is met de ontwikkeling van warmte-krachtkoppeling uit te voeren naar landen in het voormalige Oostblok. Daar draait de energievoorziening nog voor een groot deel op bruinkool en dat is vanuit mi lieuoogpunt een hoogst onge wenste situatie, stelde ze vast. Daar kan wat aan gebeuren als die landen ook lid worden van de Europese Unie, voegde Plooij eraan toe. R. Oomen-Ruijten (CDA) stond uitvoerig stil bij de grensover schrijdende zorgverlening. Ze vond dat inwoners van Zeeuws-Vlaanderen zonder problemen een beroep zouden moeten kunnen doen op medi sche zorg in België, onder meer omdat het daar goedkoper is en de wachtlijsten korter zijn. Gedeputeerde G. de Kok (PvdA) had wat moeite met die opstelling. Als dat gebeurt worden de voorzieningen in Zeeuws-Vlaanderen uitgehold en als België in de toekomst be sluit te gaan bezuinigen op de eigen medische voorzieningen, hebben de Zeeuws-Vlamingen niets meer, stelde hij. Volgens Oomen loopt het allemaal zo'n vaart niet en is Zeeuws-Vlaan deren, vergeleken met andere regio's in Nederland, nog niet zo slecht af als het gaat om me dische voorzieningen. Transportcentra Gedeputeerde J Hennekeij (WD) wilde van Europarle mentariër Castricum wel eens weten wat Europa kan beteke nen voor de pogingen van Zee land om intermodale trans portcentra op te richten. Dat zijn plaatsen waar transport over water, rail en weg samen komen. Op die plekken kunnen containers en andere zaken overgeslagen worden. Gedepu teerde Staten hebben daarvoor drie locaties op het oog: nabij Rilland-Bath, in de Zeeuws- Vlaamse Kanaalzone en in het Sloegebied. Castricum ant woordde hem dat er kansen zijn als Zeeland een beroep doet op Europese structuur fondsen. De gebouwen van Europees Parlement in Straatsburg. Veel adviezen van het Comité van de Regio's bereiken de Europarlementariërs niet. foto Europees Parlement/Airdiasol Zeeuwse Statenleden luisteren naar de inleiding van een van de Europarlementariërs. foto Europees Parlement van onze verslaggever René Schrier STRAATSBURG - Onder Nederlandse en Vlaamse Europarlementariërs leeft grote kritiek op het'Comité van de Regio's. Dat comité is een Europees adviesorgaan waarin vooral vertegenwoordigers van re gio's en grote steden zitten. De Zeeuwse commissaris van de koningin drs. W. T. van Gelder is voorzitter van de Nederlandse delegatie van het Comité van de Regio's. Ook de Hulster burgemeester A Kessen is lid van het comité. Nederlandse en ook Vlaamse Europarle mentariërs vinden dat het comité het werk van het Europees Parlement nog eens overdoet, dat het comité te veel geld kost en volgens sommigen is het zelfs simpel weg overbodig. Of zoals een van hen zei: „We hebben onze eigen adviesorganen." DeD66 -EuroparlementaiT'erD. Eisma zei het donderdag in een toesprak tot Provin ciale Staten van Zeeland nog vriendelijk. „Ik ben niet zo optimistisch over de toe komst van het Comité van de Regio's. Zo voldoet Nederland al niet aan de verplich ting om gekozen volksvertegenwoordigers naar dat comité af te vaardigen. Andere landen hebben die stap van Nederland kennelijk over het hoofd gezien. Ook in zijn functioneren stelt het comité me ont zettend teleur. Als we al eens om een advies van het comité vragen dan is dat om de een of andere reden onmogelijk. We werken langs elkaar heen en het is kennelijk niet mogelijk om het eens te worden. Alsof je tegen een mum- opbotst. Het is jammer dat we niet meer gebruik kunnen maken van het comité." Een ander probleem is volgens Eisma de bevoegdheden die de verschillende leden van het Comité van de Regio's hebben. Eu roparlementariër J. Boogerd (D66) uit Zaamslag vond het maar een vreemde zaak dat de adviezen van het Comité van de Regio's de leden van het Europees Par lement niet bereiken. Die blijven ergens hangen bij het secretariaat van het Euro parlement, vermoedt ze. Van Gelder antwoordde dat de reglemen ten ook vertegenwoordigers in het comité toestaan die bereid zijn verantwoording af te leggen aan volksvertegenwoordigingen. Verder vroeg hij Eisma een beetje voor zichtig te zijn met het comité. Het bestaat nog maar drie jaar en het Europees Parle ment al weer veertig jaar. Van Gelder: „Be handel de driejarige met zachtheid. Het Comité van de Regio's zal waarmaken wat het in potentie in zich heeft. Dit is het tweede deel van een serie artikelen over de Europese Unie van onze verslaggever Willem van Dam VLISSINGEN - De stichting CVA Nederland en vijftien ver pleeghuizen willen een experi ment opzetten dat beoogt de op nameduur van mensen met een hersenbloeding te bekorten en hun revalidatiemogelijkheden te verbeteren. Het is niet uitge sloten, dat het aantal verpleeg huizen dat daaraan meewerkt nog wordt uitgebreid. In dat ge val zullen mogelijk ook enkele verpleeghuizen in Zeeland mee doen. Volgens vice-voorzitter H. N. van der Weijden van de stich ting CVA Nederland zijn daar over gesprekken gaande met Ter Valcke in Goes en Der Boede in Koudekerke. Donderdag overhandigde de stichting een voorstel aan het ministerie van VWS. Minister Borst van Volksgezondheid had CVA Nederland daarom ge vraagd. Met de proef wil de stichting bewijzen dat de zorg voor CVA-patiënten niet alleen tientallen miljoenen guldens goedkoper, maar ook veel beter kan. Het voorstel komt er op neer, dat patiënten die een hersenbloe ding hebben gekregen slechts korte tijd in een ziekenhuis ver blijven om vervolgens te worden overgeplaatst naar een ver pleeghuis om daar maximaal veertig dagen intensief - in een zogheten [Kersen Herstellings Unit - te revalideren. Daarna kunnen ze naar huis. Ligduur deerd. Bovendien legt het eet enorme druk op de toch al over belaste thuiszorg. In eerste instantie zijn vijftlej verpleeghuizen, verspreid ovc- het hele land, bereid aan c proef mee te werken. Daarbi worden ook de ziekenhuizen ii hun omgeving betrokken. Vol gens de stichting is er geen extr; financiering mee gemoeid; he experiment kan binnen de hui dige capaciteit van de deelne mende verpleeginstellinge: worden uitgevoerd, aldus vice voorzitter Van der Weijden. Indien het project of vijftien lo caties wordt uitgevoerd, scheel dat op jaarbasis 270 ziekenhuis bedden en 975 verpleeghuis bedden. Eén ziekenhuisbed kos per jaar ruim 250.000 gulden een verpleeghuisplaats meet dan 90.000 gulden. In november bleek al uit erva ringen in Rotterdam dat menses die door een hersenbloedins zijn getroffen na behandeling it het ziekenhuis vrij snel naar eet verpleeghuis kunnen. De Twee de Kamer vroeg de minister bij motie te bezien of het project landelijk kan worden uitge voerd. De bewindsvrouw ,wi echter eerst de resultaten op wat grotere schaal bekijken. Uit een analyse van de stichting CVA Nederland is gebleken, dat de ligduur van CVA-patiënten in een ziekenhuis kan variëren van achttien tot tweëenveertig dagen. De verblijfsduur van CVA-patiënten in een verpleeg huis bedraagt negentig dagen of nog langer. Soms moet een pati ent drie tot twaalf weken wach ten voor hij van ziekenhuis naar verpleeghuis kan worden over geplaatst. In veertig tot zeventig procent van de gevallen stuurt het ziekenhuis de patiënt recht streeks naar huis, omdat in het verpleeghuis geen plaats is. Daardoor komt van revalidatie niet zo heel veel terecht volgens de stichting wordt slechts vijf procent van alle CVA-patiënten in Nederland echt gerevali VLISSINGEN, Vestzaktheater 'Als ik het niet dacht', cabaretpro gramma van Kees Torn. Regie-ad viezen van Onno Innemee en Robert Spaapen (Basterd) doorWillem Nijssen In 1994 was hij winnaar van het Leidse cabaretfestival, en na 'Laat maar laaien' is Kees Torn nu toe aan 'Als ik het niet dacht'. Daarin is hij nog altijd het ietwat schlemielige student je. Met een vreselijke kater, een scheef brilletje en een onappe tijtelijk slecht gebit. Lang en mager. Tikkeltje verstrooid ver der, maar geniaal genoeg voor een automatische afvalbak (wel eerst een proefpropje gooien, een opvangbak daarvoor moet nog worden ontwikkeld). Maar bovenal is hij eenzaam. De droom in zijn leven is Jeanet- te. „Jij stond in mijn adresboek je per ongeluk onder de Z daarom heb ik je zolang niet geschreven Jeanette." Het the ma keert in de loop van zijn pro gramma een paar keer terug. Nietsvermoedend leest hij bij voorbeeld een vakantiekaart van haar voor, waarop ze schrijft over een enge skileraar met een vreselijk gebit. Toch wacht hij nog elke dag met spanning in de gang op de post bode, en hoort de bussen op nummer 14 en 18 klepperen. Maar de clou bewaart Kees Torn tot het allerlaatst, wanneer hij rommelend in zijn spulletjes de verhuiskaart vindt die hij an derhalf jaar geleden met een klein versje aan haar heeft op gestuurd. „Goh," mompelt hij verbaasd, „wat leuk dat ik die kaart nog bewaard heb." En langzaam begint het dan te da gen. Zorgvuldig opgebouwde en, tot in het struikelen over moeilijke woorden, knap uitgewerkte flauwekul - zo laat het pro gramma zich nog het best type ren. Genoeglijk voor wie na een goede tafel niet veel meer om handen heeft. En voorzien van net zoveel zelfspot, dat ook de meer hongerigen nog wat krui mels meepikken. Maar ook wel een beetje tergend in zijn tempo, in de ver doox'gevoerde onnozel heid die bijvoorbeeld blijkt uit het invullen van de persoonlijk heidstest bij sollicitatiebrieven. In dat ene liedje met wat minder nonsens - over de evolutie - klinkt even wat kritiek door op het doen en laten van de mens in het algemeen. Maar verder is het vooral de onderkoeld gebrach te, melancholieke kommer en kwel van een jongeman met twee linkerhanden, twee linker voeten, twee linkerogen en twee linkeroren. En met een scheve grijns. Soms verrassend grap pig, maar soms ook wel een beetje vermoeiend. foto Menno Leutscher van onze verslaggever Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Misschien komt het omdat hij telg is uit een geslacht van hugenoten. Misschien zit er Spaans bloed in zijn aderen. Anders kan gi tarist Eric Vaarzon Morel niet verklaren waarom hij zo'n enorme passie heeft voor de flamenco-muziek. „Gek hè, voor zo'n Nederlands jongetje. Het zal wel altijd in de genen en in het hoofd hebben gezeten. Sinds mijn dertiende ben ik gek van flamenco. Ik heb nooit iets anders gewild." Vaarzon Morel (1961) is de be langrijkste Nederlandse fla menco-gitarist, Hij treedt deze maand twee keer op in Zee land. Onder de noemer Five Great Guitars speelt hij zater dag (21 uur) met de klassieke gitaristen van het Groningen Gitaarduo, de fusion-gitarist J an Kuiper en de Uruguayaan- se latin-gitarist Leonardo Amuedo in de Kloveniersdoe len in Middelburg. Zaterdag 26 april (21 uur) opent hij met ta bla-speler Sandip Battharya- rya het Festival Cultureel Ge kleurd in Goes. Veere Zeeland is voor hem geen on bekend terrein. Zijn vader, grootvader en overgrootvader waren allen kunstschilders die weg waren van het stadje Vee- re. De laatste twee woonden en werkten er, de eerste is er nog regelmatig te vinden. „Ik lo geerde vaak bij mijn grootou ders aan de Kaai in Veere"zegt de gitarist. „Ik heb er mooie herinneringen aan." In Veere leerde hij ook de Spaanse kunstschilder Ripol- les en diens vrouw Ineke Mol kennen. Zij introduceerden hem in het traditionele fla menco-milieu in Sevilla. Want flamenco was zijn lust en zijn leven. „Als jongetje ontdekte ik thuis een aantal Spaanse platen. Mijn vader en moeder hielden veel van Spaanse mu ziek. Ik was er meteen door ge grepen, zo mooi vond ik ze." Op zijn negende begon hij met gitaarspelen en vanaf zijn der tiende stortte hij zich op de fla menco. „Mijn vriendjes speel den in popbandjes ik was in mijn eentje met die gitaar in de weer." Toen hij zestien was kreeg hij tijdens een zomer kamp in Frankrijk les van een van de grote meesters: Paco Pena. „Van huis uit werd dat Eric Vaarzon Morel: „Wat ik ook doe, ik ben een flamenco-gitarist." foto Willem Vaarzon Morel allemaal erg gestimuleerd. Wat wil je, allemaal van die kunst schilders, die zagen dat wel zitten. Na mijn einde^men besloot ik dat ik dan maar naar Spanje moest vertrekken als ik echt goed gitaar wilde leren spelen." Bakermat Drie maanden speelde hij 's avonds in een kroeg in Madrid. „Met wat zigeuners. Voor mij schoten ook altijd wel wat pe seta's over. Maar de ware ba kermat van de flamenco ligt in het zuiden. Via Ripolles kwam ik in Sevilla terecht. In een kring van artiesten, schrijvers en muzikanten. Dat was een fantastische opstap. Daar wei'd nog de ware flamenco ge speeld. Hele families zongen daar over ellende en vrolijk heid, want in de flamenco komt dat samen. Ik leerde er de muziek echt begrijpen en bele ven. Want jekuntin Nederland wel allerlei fantastische tech nieken leren, maar wat moet je daarmee als je niet weet waar om je ze gebruikt?" „Flamenco is improvisatie-muziek net als jazz en blues. Het is een betrek kelijk jonge muziekvorm, am per tweehonderd jaar oud. Het is heel open. je kunt er alle kan ten mee op. Als je de ritmes en de vormen beheerst, kun je im proviseren en dat maakt het leuk. Dan wordt het spannend. Het is muziek waarin je heel goed je gevoel kwijt kunt. Vroeger werd flamenco vooral gezien als volksmuziek, maar imniddels heeft het zich ont wikkeld tot een zelfstandige muzieksoort, een kunstvorm." Omslachtig Vaarzon Morel bleef niet in Spanje. „Ik ben verknocht aan Amsterdam. Bovendien wilde ik naar het conservatorium en ik vond het omslachtig dat in Madrid te doen. Ik ben meteen ook mijn muziek in Nederland gaan'uitvoeren. Nu is er een hausse aan flamenco-groepen, maar toen was dat nog speci aal. Dus ik kwam op radio en tv. Zo bouw je langzaam een carrière op. Die gaat alle kan ten op. Volgend jaar speel ik in het Concertgebouw een klas siek programma met orkest." ,Ik laat het niet bij de traditio nele flamenco. Ik doe ook graag iets nieuws. Dat zit trou wens in de flamenco-achter- grond ingebakken. Heb je een maal de ritmes geleerd, dan ga je aan het werk en maak je al tijd je eigen composities. Je speelt nooit de noten van een papiertje, want je hebt geen noten op een papiertje. Je speelt de noot die je wil spelen en zo ontstaat de muziek. Wat ik ook speel, klassiek of jazz, door mijn gitaarspel wordt het iets anders. Stel dat ik een stuk van Chai'lie Parker zou bewer ken, dan zal ik het nooit jazz noemen. Het blijft flamenco. Wat ik ook doe, ik ben een fla menco-gitarist." Met de Five Great Guitars streeft Vaarzon Morel een fusie aan gitaarstijlen na, tussen klassiek, fusion, latin en fla menco. De gitaristen spelen beurtelings eigen stukken en combineren ook hun stijlen. ,De fusie is heel goed gelukt. In flamenco is het ritme heel be langrijk dus ik ben in die groep een beetje de ritmesectie." Fusie In Goes is eerder sprake van een fusie tussen twee soorten muziek, die van de Arabische tabla en de Spaanse gitaar. „Ik noem flamenco wel eens de ori ent in de Occident. De oor sprong ligt in India en het is eigenlij k een wat mystieke mu ziekvorm in het Westen. De muziek van het Oosten is geba seerd op melodie en die van het Westen op harmonie. Flamen co is een mengvorm. Nu heb ik contact gezocht met een tabla speler en daardoor bewandel ik de omgekeerde weg. Ik kom weer terug bij de oosterse en Arabische muziek. En met fla menco blijkt een fantastische combinatie." Galerie Galerij in de scholen gemeenschap Professor Zee man in Zierikzee exposeert, tij dens schooluren, tot en met 1! juni werk van Tien Heester- mans. Onder de titel Naar Mat sella hangen daar haar tekenin gen, collages en schilderijen, met als motto 't Is al chemie Ida Wendrich en Liesbetfc Mullemeister exposeren tot er. met 2 mei keramiek in galerie'! Zuuddek in Burgh-Haamstede. Open: do 10-17 uur, vr 13-15 uur. Zaterdag begint in De Be- waerschole in Haamstede e tentoonstelling van schilderijea van Piem Aukes uit Rotterdam, Zij ontleent de ideeën voor haai werk aan landschappen, weer, het alledaagse leven, 1 sten en gedichten. Geopend: di t/mza 13.30-16.30 uur. In de Bibliotheek in Heinkens- zand is tot en met 7 mei boet seerwerk te zien van beeldend kunstenaar Magda Snoey uil Goes. Zij gebruikt zelfhardende klei voor haar figuren, bijvoor beeld trollen, en verwerkt dif het liefst met natuurlijke mate rialen als boomstronken, kale bassen, stof en hout. Geopend: ma 14-16 uur, wo 14-20uurenw 14-20 uur. Tot 21 mei exposeert Gij? Roodhart zijn keramiek in de expositieruimte van Emergis, centrum voor geestelijke zondheidszorg, in Kloetinge. Voor de opbouw van zijn werk stukken maakt hij gebruik va» de zogenaamde platen- en rin- gentechniek. Te bezichtigen tij dens kantooruren. De Voorjaarstentoonstelling in Galerie T aan de Turfkaai m Middelburg omvat werk van Frits Sonnenberg (meubelont werpen), Greet Lyklema (schil derijen in gemengde techniek), Mar ja de Lange (schilderijen), Gerj anne Wiersum (sieraden) ei Léon Luijlcs (sieraden). Ge opend: do, vren za 11-16 uur ei iedere eerste zondag van de maand 13-17 uur. Op initiatief van de Jan van Leeuwen Stichting wordt tot en met 31 mei onder de titel Chesic Beach werk van Inge van der Kooij geëxposeerd in de Zeeuw se Bibliotheek in Middelburg Ineke Sinke verricht vanmid dag om 17 uur de opening, Te zien: ma 17.30-21 uur, di t/mvr 10-21 uur enza 10-13 uur. Tijdens de maandelijkse gale rie-zondag in Bergen op Zoom kan men deze zondag onder meer tussen 14 en 17 uur-terecht bij de expositie Het ideaal vat de artisan in kunstgalerie Df Mollegangen, met schilderijen van Yolanda Philippens en ke ramiek van Hans Westerwee! Te zien tot 27 april: vr 10-21 uur enza 10-17 uur. Het overzicht van de lopend® exposities staat op pagina 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 10