Geef mij maar een motor die in de soep is gedraaid Vingerafdruk is geen waterdicht bewijsmateriaal Peter Koens, automonteur reportage zaterdag 5 april 1997 25 cssional de garage de meest kostbare factor en de bedragen mogen niet de pan uitrijzen. Zelf een onderdeeltje maken, is er echt niet bij, ook al gaat dat tien keer langer mee dan de oplossing die betaalbaar is. Vroeger stond je voor een grote beurt bij na een dag te sleutelen: contactpuntjes vervangen, kleppen stellen en dat soort dingen. Nu is alles automatisch en elec- tronisch. Dat is, denk ik, ook de reden dat je zo weinig oude monteurs ziet. Die kon den de techniek niet bijhouden. Het is ook wezenlijk anders dan vroeger. Je moet echt ieder j aar je cursussen volgen, anders kun je je werk niet goed doen." Behalve aan alle cursussen, doet Peter ook nog mee aan wedstrijden. Met enige tegenzin wil hij wel toegeven dat hij tot nog toe altijd in de hoogste regionen is ge ëindigd. ..Bij Fiat en bij Lancia, hebben ze tegenwoordig een wedstrijd, waaraan van elke dealergarage twee monteurs mo gen meedoen. De vragen, vijftig voor in de garage en vijftig bij een soort centraal schriftelijk examen voor wie door de eer ste ronde komen, zijn heel theoretisch- Bij Fiat komen vijftien zogenaamde top- technicians uit de bus, en bij Lancia acht. Van beide merken mag ik me nu top-tech nician noemen maar wat heb je daaraan? Ik had liever alle honderd vragen goed, maar dat heeft nog niemand gepres teerd. Peter vindt het weliswaar een uit daging om het niveau te handhaven. „Binnenkort, als Auto Dagevos verhuist naar een ander gebouw, krijgen we ér het dealerschap van Alfa Romeo bij. Plet lijkt me fantastisch om daar ook mee te doen aan zo'n wedstrijd. De techniek bij Alfa Romeo is heel anders dan van Fiat en Lan cia. Dat maakt het werk breder en interes santer." Voorkeur Binnen het vak heeft iedere automonteur ook zijn eigen voorkeuren. Voor Peter is dat de totale revisie van een motor. „De ene doet graag beurtjes, de ander spoort het liefst storingen op. Geef mij maar een motor, die in de soep gedraaid is. Die gaat van het begin tot het einde door je handen. Alle monteurs, wij zijn met z'n vijven, doen natuurlijk alle voorkomende werk zaamheden, al was het alleen maar om ge routineerd te blijven. Maar toch krijg ik vaker zo'n revisie te doen. Mensen zijn al tijd goed in wat ze graag doen en een ver standige werkgever maakt daar gebruik van." Peter Koens heeft geen andere ambitie dan te blijven doen wat hij nu doet. Chef monteur zou hij nooit willen woi'den. „Dat is heel ander werk, meer logistiek en contacten met de rest van het bedrijf dan sleutelen. Toch mis ik wel het contact met de klanten, zoals je dat vroeger had. Als er iets mis is met een auto, dan kan de klant je altijd het beste uitleggen wat de klach ten zij nNu gaat dat over meer schijven en dan kan er informatie verloren gaan. Het komt toch wel goed, daar niet van, maal ais een klant zegt 'een rammeltje zus-en- zo' of 'hij beweegt hier-of-daar', weet je eerder wat er loos is, waar je moet zoeken. Tijd is, meer dan ooit, geld. Een monteur kost voor de klant bijna honderd gulden per uur. Pietje-precies En zijn eigen auto? Daar mankeert waar schijnlijk niks aan. „Nou, ze zeggen dat je nooit een tweedehands auto van een mon teur moet kopen, want die sleutelt de hele dag. In de garage, aan ieders auto, behal ve aan die van hemzelf. Ik lig er ook niet, zoals vroeger, hele dagen onder maar ik hou het toch wel graag bij. Mijn auto, een Fiat natuurlijk, heeft weinig te lijden want de tien kilometer naar mijn werk fiets ik altijd. Daarom heb ik er weinig werk aan. Ik ben toch wel'een Pietje-pre cies. Laatst was ik bij zo'n meeting van oude Fiatjes-500 Honderden van die au tootjes, echt een leuk gezicht van een eindje. Maar tussen al die oude karretjes, zag ik er maar enkele die bij mij door de beugel zouden kunnen. De meesten zaten niet strak in hun plaatwerk en heel rom melig in de lak. Een perfectionist? „Nou ja, als jij het zegt, zalhet wel zo zijn. Maar in de eersteplaats ben ik automonteur en dat hoop ik nog lang te blijven." Mieke van der Jagt Een perfectionist? Wie gaat dat nou van zichzelf zeggen? Nee, Peter Koens, 37 jaar en automonteur bij Auto Dagevos in Goes, is niet van plan om zich op de borst te kloppen. ,,Wat je doet, moet je goed doen", is zijn credo, „en niet alleen omdat je ervoor betaald wordt." In het wielrennen en hardlopen, zijn grootste hobby's, geeft hij ook alles wat hij in zich heeft. „Bij je werk moet dat hetzelfde zijn, zeker als je monteur bent. Ik zie dat als een uitermate verantwoordelijk beroep." Peter Koens:,,Kijk, de verantwoorde lijkheid van een automonteur ligt op meer dan één vlak. Om te beginnen heb je de veiligheid. Als jij klaar bent met een re paratie of een onderhoudsbeurt, rijdt je klant weg in het volste vertrouwen dat hij weer duizenden kilometers veilig is. Dat moet dan ook zo zijn. Er wordt nooit over gesproken maar ik denk dat alle monteurs weieens slecht geslapen hebben van het idee dat er mensenlevens van afhangen. Hoe vaak ik zelf al niet naar buiten ben gelopen om te controleren of ik de wielen wel had vastgezet! Het is altijd gebeurd, want het zit in je routine, maar in je ach terhoofd blijft er zo'n rood lampje bran den: Oppassen!" „Behalvemet de veiligheid, heb je ooknog te maken met de gevoelswaarde van een auto. Dat klinkt wel soft maar je moet je eens realiseren wat auto's voor mensen betekenen. De overheid doet alles om het autogebruik en het autobezit terug te dringen. De benzine wordt steeds duur der, de belasting; de aanschaf van een au to kost inmiddels een vermogen en ook het onderhoud is niet bepaald goedkoop. Toch blijven al die mensen er een auto op na houden. Sommigen zien het nog als een statussymbool maar voor veel meer men sen, vooral hier op het platteland, bete kent een auto gewóón vrijheid. Ze kunnen gaan en staan waar ze willen en daar heb ben ze veel geld voor over. Ik loop daar niet de hele dag aan te denken, maar ik realiseer me wel dat mensen mij hun dier baarste bezit in handen geven. Daar moet je dus zorgvuldig mee omgaan. Dat geldt evenzeer voor een klein, oud brikje als voor een super-de-luxe nieuwe Lancia." Milieuwinst Het derde terrein waarop Peter Koens zich verantwoordelijk voelt, is betrekke lijk nieuw in zij n vak: het milieu.D e auto heeft natuurlijk een enorm slechte pers als het gaat om het milieu. Toch denk ik dat er weinig branches zijn, waar in zo korte tijd zoveel milieumaatregelen zijn genomen als in de garage. Er waren ook weinig plekken waar zoveel milieuwinst te behalen viel, dat moet ik toegeven. We Peter Koens: „Mensen geven mij hun dierbaarste bezit in handen, daar moet je dus zorgvuldig mee omgaan." foto Ruden Riemens scheiden nu alles, plastic, olie, vloeistof fen, we houden filtertjes apart en stellen motoren uiterst nauwkeurig af op mini maal gebruik van brandstof en zo beperkt mogelijke uitstoot van schadelijke stof fen. In liet begin zag ik wel op tegen al die voorschriften, maar omdat je doordron gen bent van de noodzaak, sta je er posi tief tegenover. Dan blijkt dat alle hande lingen binnen een week in je routine zitten. Ik weet al niet meer beter." De liefde voor het monteursvak kwam bij Peter wat later. Op de LTS koos hij voor elektrotechniek, iets wat hem later toch te pas zou komen. „Pas toen ik op mijn zes tiende een brommer kreeg, begon ik in de gaten te krijgen hoe leuk dat sleutelen is en hoe geweldig zo 'n machine in elkaar zit als je er goed voor zorgt. Ik koos dus voor automonteur in het leerlingenwezen en op mijn achttiende begon ik bij de Fiat- Lancia-garag'e in Goes. Die ging ruim twee jaar later failliet waarna ik een half jaar in een andere garage ging werken. Toen Auto Dagevos verder ging met Fiat en Lancia, was ik zielsgelukkig dat ze me vroegen. Die merken hebben vanaf het begin mijn voorkeur gehad." Over die voorkeur wil hij nog wel wat meer kwijt. „Italiaanse auto's, Fiat, Lan cia, Alfa Romeo, Ferrari, zijn gewoon de mooiste die er zijn. Die Italianen houden van mooie dingen en dat zie je aan hun ontwerpen. Ze hebben zich nooit ge schaamd om iets functioneels ook nog schoonheid mee te geven. Ga maar kijken in Italië, het zit al eeuwen in hun cultuur. Van Fiat kun je ook nog zeggen dat ze de samenleving hebben gemobiliseerd. Dooi de jaren heen hebben ze kleine, veilige en betaalbare anto'c L Mijn ome Jan, die tot zijn 65ste monteur is geweest, zei altijd dat het niet moeilijk is om een auto van een ton te maken. De kunst is om een goeie van tien mille in elkaar te zetten. Dat zijn natuurlijk prijzen uit Ome Jan z'n tijd, maar hij heeft nog altijd gelijk." In bijna twintig jaar zag Peter Koens het vak spectaculair veranderen. Hij maakte nog mee dat auto's om de vijfduizend kilo meter een beurt moesten hebben. „Nu is een beurtje om de 20.000 kilometer wel genoeg. Het materiaal is gewoon beter, de techniek is duurzamer. Aan de andere kant kun je een auto nooit meer repareren zoals je het zou willen. Arbeidsloon is in De slechterik die bij het verlaten van het rechte pad ergens met een blote vinger aanzit, is er gloeiend bij. Al meer dan tachtig jaar is Justitie er van overtuigd dat een vingerafdruk uniek is en dat de verdachte wel op de plaats des onheils geweest moet zijn, als zijn 'vingertast' daar is gevonden. Toch is nergens ter wereld vastgelegd aan wat voor eisen zo'n afdruk moet voldoen. Daarvoor is hel hoog tijd, vindt een Nederlandse werkgroep. Want elke twijfel rond de juiste interpretatie van de vingerafdruk is dodelijk voor de geloofwaardigheid van het bewijsmateriaal. Dat er behoefte bestaat aan een defi nitie van de vingerafdruk is met een pijnlijk voorbeeld duidelijk te maken. In Schotland werd een man in de kraag ge grepen die een kind vermoord zou heb ben. Twee deskundigen vergeleken de vingerafdrukken die ze gevonden had den met die van de man. Het is hem, zo concludeerden ze beiden onverbiddelijk. De man ging de celinenhad daar geen le ven, want al zijn medegevangenen wis ten dat hij een kindermoordenaar zou zijn. Tot er weer een kind gedood werd en de gearresteerde dader daarvan ook de eerdere moord bekende. De eerste ver dachte mocht naar huis. Was er toch iets misgegaan bij het beoordelen van de vin gerafdrukken. In Nederland kan zoiets niet gebeuren, verzekert Doede Rijpkema, vingeraf drukkenexpert van de politie in Amster dam. „Wij zijn te voorzichtig om fouten te maken." Rijpkema en zijn collega's van de afdeling dactyloscopie bestude ren de vingerafdrukken volgens een vast aantal regels. Rijpkema is voorzitter van de werkgroep die de regels op schrift stelt. Eind dit jaar zal op de recherche school in Zutphen een internationale conferentie worden georganiseerd waai de normen worden gepresenteerd. Doede Rijpkema, expert vingeraf drukken van de po litie in Amsterdam: „Wij zijn te voor zichtig om fouten te maken." foto Dijkstra Een vingerafdruk is opgebouwd uit lij nen. Die kunnen in verschillende vormen over een vingertop heenlopen. Wie de af druk onder een microscoop legt, ziet dat de lijnen ergens ophouden. Het einde van zo'n lijn noemen de experts eenpunt. Die punten, sommige vingertoppen tellen er 150, zijn van groot belang. Bij het bekij ken van een vingerafdruk zoekt de re chercheur naar twaalf punten. Hij kijkt hoe de punten ten opzichte van elkaar staan en hoeveel lijnen er tussendoor lo pen. Bij elke vinger staan de uitgekozen twaalf punten anders. De afdruk cüe de vinger achterlaat is daardoor uniek. Komt de rechercheur een spoor tegen dat overeenkomt met de twaalf punten op de vinger die hij bekeken heeft, dan moet de afdruk van die vinger afkomstig zijn. Ontkennen zal de verdachte dan niet meer helpen. De twaalf punten werden al gebruikt bij de eerste rechtszaak in 1913 waarbij iemand op grond van zijn vin gersporen werd veroordeeld. Rijpkema: „Sinds die tijd is twaalf punten de norm. Bij dat aantal is er geen discussie of de af drukken wel of niet identiek zijn, hoewel dat nooit officieel is vastgelegd." In sommige gevallen zijn tien dezelfde punten al voldoende om iemand achter de tralies te krijgen. Op de afdruk moet dan wel „een extraatje" als bijvoorbeeld een litteken te zien zijn. Bij minder dan tien gelijke punten is de vingerafdruk onbruikbaar als bewijsmateriaal, hoe veel extraatjes het topje verder ook biedt. Drie punten Zo werkt het in Nederland maar in het buitenland denken ze er anders over. „Er is een land waar ze met een norm van drie punten werken. Ik zou daar niet in han den van de politie wollen komen w-ant die drie punten zijn altijd wel te vinden. Ook al heb je helemaal niets met het misdrijf te maken. Je bent je leven daar niet zeker. In zo'n land is het bewijs gauw rond," Maar zelfs binnen Europa kan het mis gaan, zoals het voorbeeld uit Schotland laat zien. In Engeland dienen twee vin gerafdrukken zeventien punten van overeenkomst te hebben voordat gespro ken mag worden van identieke vingeraf drukken. In de praktijk blijkt dat de ene rechercheur de zeventien punten wat makkelijker vindt dan de ander. Een des kundige stuurde eens twee vingeraf drukken langs wat Engelse politiebu reaus. De een zag er zeventien gelijke punten in, de ander 43. „Dat kan natuur lijk niet. Ik heb weieens gezien dat ze daar iemand hebben geïdentificeerd op grond van di,e zeventien punten terwijl het materiaal hier de prullenbak zou in- Ih de nota van Rijpkema's werkgroep staat precies omschreven wat bij de vin gerafdruk een rol speelt. Wat is een lijn, wat is eenpunt, wat zijn poriën, wat voor patronen zijn er en meer van dat soort basisgegevens. Ook zijn de regels ver meld waaraan een vingerafdruk moet voldoen (zoals het aantal punten van overeenkomst) en wie de vingerafdruk mag bekijken (alleen hij die daarvoor een certificaat heeft behaald). Hoewel het standaardwerk op enkele details nog aangepast moet worden, is de belang stelling eiwoor al wereldwijd overweldi gend. Het kan landen als Engeland, waar kennelijk geen onderlinge afstemming tussen de deskundigen (de dactylosco- pen) is, uit de problemen helpen. Expert Toch zal daarna de discussie over de vin gerafdruk niet verstommen, ook al staat alles dan in alle talen nog zo duidelijk op papier. In Noord-Amerika beoordelen ze de vingerafdrukken niet alleen aan de hand van de puntennorm maar laten ze het eindoordeel over aan een expert. Als hij zegt dat de gevonden afdruk identiek is aan die van de verdachte, dan is dat zo. Ongeacht het aantal punten dat beide af drukken gemeen hebben. Dat laatste woord van de deskundige heeft een groot voordeel. Hij hoeft niet alleen naar de punten te kijken maar kan ook de vorm en dikte van de lijnen en naar de plaats van de poriën in de lijnen kijken. De lijnen zijn even uniek als de afdruk die ze samen vormen. Ook al wor den er maar acht gelijke punten gevon den dan nog kan de expert met hulp van die andere kenmerken onomstotelijk vaststellen dat de verdachte de dader is. Discussie Ook in Nederland wordt de roep groter om niet de twaalf punten maar de expert de waarde van de vingerafdruk te laten bepalenVooral nu met de moderne tech nische faciliteiten de afdruk steeds ver der kan worden ontleed. Het zou zonde zijn alleen naar die twaalf punten te zoe ken en die andere mogelijkheden onbe nut te laten, vinden de vooruitstrevende dactyloscopen. Dat geldt helemaal als daardoor iemand gepakt kan worden die je anders moet laten lopen omdat zijn vingerspoor net te klein is om twaalf punten te vinden. De behoudende dactyloscopen vinden dat Nederland moet vasthouden aan het bestaande systeem. De twaalf-punten- norm is een objectieve waterdichte me thode. Zo'n foutloze beoordeling is iets wat de vingerafdruk nodig heeft om als keihard bewijs te blijven dienen. Wie van de objectieve criteria afstapt en het aan een expert overlaat, loopt de kans de mist in te gaan. Als de deskundigebeoor deling een keer verkeerd is, tast dat de juridische betrouwbaarheid van de vin gerafdruk aan. Veroordelen alleen op grond van de vingertast zal niet langer mogelijk zijn. Een grotere ramp is in de ogen van de behoudende deskundigen niet mogelijk. Marcel de Jong

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 57