Ik hou niet van gokken, wel van risico's nemen Met de bijl op een monument af Joop van den Ende reportage zaterdag 5 april 1997 27 Van den Ende in het Circustheater in Scheveningen, dat voor zijn musical Miss Saigon werd verbouwd. foto Roland de Bruin foto's Phil Nijhuis ze in Amerika de kleine voorstellingen die nog wel 's ochtends bij een schouwburg arriveren en dan 's avonds kunnen spelen. Producties zoals in Nederland 'Singin' In the Rain' en 'Spooktrein'." Daarmee noemt hij producties van twee jonge con currenten. Mark Vijn en Michiel Boersma. Ik ben blij dat die er zijn, want ik kan zelf natuurlijk niet tien producties per jaar brengen. Bovendien heb ik ook niet voor iedereen een rol. Ik heb waardering voor die jongens. We kunnen elkaar verster ken. Ik weet nog veel te goed hoe ik zelf begon: met de decors voor een kinder voorstelling op de imperiaal van mijn au to trok ik door het land." „Degenen die er echt voor werken, halen het ook. Zelf kwam ik destijds ook als jon getje in de club van de grote Nederlandse producenten terecht. Waarom zou ik dan die jonge producenten niet helpen? Ik heb ze in mijn televisieprogramma's graag zendtijd gegeven. Trouwens, ik hoef zelf ook niet altijd alleen maar grote voorstel lingen te maken. Met die 'bus truck'- producties kan ik toch iets moois bren gen." Successen Hij toont een oogverblindend mooie fol der met daax-in zijn nieuwste producties en plannen voor Nederland. Stuk voor stuk Broadway-successen. Zoals 'Rent', de sensatie van het afgelopen jaar, per de finitie uitverkocht. Het thema is ontleend aan Puccini's opera 'La Bohème': de Pa- rijse artiestenwijk is nu de New Yorkse Village, niet tbc, maar aids is de gevreesde ziekte. „Realistisch, je ziet daar keurige dametjes kijken naar scènes. Het is goed te vertalen. Ik denk aan een 'national tour' in het seizoen 1998-1999." Nog zo'n hit: 'Chicago', een show vol spit se humor uit 1975, aanstekelijke muziek en met dansen van wijlen Bob Fosse, Zijn vriendin Ann Reinking viert nu triomfen in de hoofdrol. „Ik denk aan een Neder landse versie voor het seizoen 1999-2000. We gaan dan eerst dansworkshops hou den om bij de spelers het vereiste dansni- veau te bereiken. Bovendien wil ik de Amerikaanse regisseur." Ook van de musical 'Fame' wordt een Ne derlandse versie gemaakt en na de toer- nee door Engeland laat Van den Ende zijn Britse productie 'Tommy' door Nederland reizen. 'Bring in 'da Noise', bring in 'da Funk' is een show die door de wereld van de Amerikaanse zwarte muziek gaat, van tapdance tot rap. „Daarvan brengen we de Amerikaanse tourversie." Arena Intussen hoopt Van den Ende nog steeds in Amsterdam een theater te bouwen voor open-eind-producties. Maar het plan om naast de Amsterdamse Arena een musi caltheater te bouwen, liet hij onlangs va ren. ,,Ik moest zo veel doen om die omge ving wat sfeer te geven, dat me dit meer tijd kostte dan het theater zelf. Je begint dan met zo'n vijftig tot zestig winkels. Maar daannee doorkruis je weer plannen van de gemeente. En lóópt zo'n winkel centrum? Ik heb overwogen een Karei Ap pelmuseum op het theater te bouwen, maar de museumwereld had meteen iets van: Waar bemoeit hij zich nu weer mee?" „Ik heb ze nu aangeboden die paar bio scopen in de Marnixstraat, naast het Nieuwe De la Martheater, te kopen en daar theaters van te maken met 450en550 stoelen, bestemd voor langlopende pro ducties. Iedereen mag daar van mij staan en ik ben bereid ze nog subsidie te geven ook, Zulke theaters zijn goed voor de ont wikkeling van het Nederlandse talent en je kunt er makkelijker grote namen mee naar je toe trekken, want als ze daar kun nen spelen, hoeven ze niet te reizen." Hans Visser Joop van den Ende: Ik maak voorstellingen vanuit een drang. Het moet van binnenuit komen, pas dan kun je succes hebben. Joop van den Ende is net terug uit Ame rika. „Een gecombineerde reis", zegt hij haast verontschuldigend. En alsof hij verantwoording aflegt, vertelt hij nauw gezet over zijn bezoek aan Los Angeles, waar hij tv-programmaf ormules wil gaan verkopen. „Dieverkopennatuurlijkbeter dan kant-en-klare Nederlandse produc ties. Maar we zochten er ook drama. Er worden in Noord-Amerika jaarlijks 350 tot 450 speelfilms voor televisie gemaakt door zo'n vijftig producenten. Het is de kunst daar kwaliteit uit te halen. Maar we hebben daar nu 'wat mensen' leren ken nen." En toen Las VegasWe proberen daar een amusementsproject te verkopen aan de hotels. Verder heb ik een 'entertainment- hall' bekeken omdat we in Nederland ook zoiets gaan beginnen. Steven Spielberg heeft ook zo'n hal waar je met allerlei speelautomaten de vondsten uit zijn films vannabij kunt bekijken. Maar denk erom: het wordt géén speelhal." Verder neemt Van den Ende in New York deel aan de productie van de musical 'Titanic', die de ze maand de wereldpremière beleeft. „Een artistieke interpi'etatie van de on dergang van dat schip. Je ziet de bizarre situaties die zich vooi'doen aan boord als het schip op een ijsberg loopt." Met zijn partners zit hij ook in vijf nieuwe projecten waaronder 'iets' met Stephen Sondheixn, artistiek de absolute top als het gaat om musicals. „Steljevoor: Sond- heim komt ons met een pianist vier nieu we liedjes voorspelen. Hier doe ik in mijn eent j e datzelfde met Koen en Ad van Dij k Maar als daar zoiets gebeurt, heeft dat meteen z'n weerklank in de wereld. En de spanning en de belangen die daarmee ge paard gaan, zijn natuxxrlijk veel groter: Dat is ook het aantrekkelijke." Dansfilm „En dan proberen we met de leiding van Madison Square Garden, in hun zaal naast die hal in New York, een theaterver sie te brengen van de dansfilm 'Footloo se'. Je praat dan over een productie waar per voorstelling vierduizend mensen kun nen komen." Met zijn eigen onderneming Endemol Theater ine. heeft hij nog altijd de musical 'Victor Victoria' op Broadway staan. „In juni neemt Raquel Welch de hoofdrol daarin, na twee jaar, over van Julie Andrews. Verrassend? Raquel heeft eerder zo'n rol gespeeld. Maar nu het pu bliek weet dat Julie stopt, trekt de kaart verkoop enorm aan. Ze speelt op haar eenenzestigste nog acht voorstellingen per week." Van den Ende vertelt verder over zijn band met de Broadway-hit 'The King And I' en over Whoopie Goldberg, die nu de in wezen mannelijke hoofdrol speelt in de Broadway-hit 'A Funny Thing Happened On The Way To The Forum'. „Die heeft de tijd van haar leven. Ze wil ook met de show op toxxrnee." Met de makers van 'Hair' wil Van den Ende een nieuwe versie van die musical uitbrengen. Intussen werkt hij in Nederland aan de nieuwe musical 'Joe'. Of die ooit naar Amerika gaat? „Een Amei'ikaanse hit ver koop je gemakkelijker wereldwijd. An dersom is dat veel moeilijker. Als je 'Joe' in Amerika zou willen brengen, moet je helemaal opnieuw beginnen, volgens de Amerikaanse wetten: een glashelder ver haal en mxiziek die het publiek na afloop wil blijven horen. In principe is 'Joe' dus bestemd voor Nederland." Van den Ende zegt geen gokker te zijn. „Maar als je een paar dagen in Las Vegas bent, moet je toch ook even naar het casi no. Ik kocht voor 100 dollar fiches en pas bij mijn op een na laatste inzet won ik op eens 1900 dollar. Dat was echt de eerste keer dat ik gokte, en ik ben toen maar gauw weggegaan. Ik hou niet van gokken, wel van risico's nemen. Dat is mijn werk, dan gaat het om zaken als de publiciteit, de financiën en de ai'tistieke kant." ,Die spanning, daar kan ik goed tegen. En wat is het prachtig als buiten het theater de mensen vechten om de laatste kaartjes. Dat is voor mij het ultieme succes. Want dan willen de mensen zien wat j e te bieden hebt. Zo kan een artistiek product ook een commercieel succes worden. Helaas wordt in Nederland het begrip commerci eel uitgelegd als artistiek oninteressant. Maar ik denk bij het maken van 'Joe' echt niet aan veidienen. Ik maakt zo'n voox-- stelling vanuit een drang. Het moet van binnenuit komen, pas dan kun je succes hebben." Absolute vorm Het was Van den Ende die de musical in Nederland volwassen maakte. „Voor mij de absolute vorm van muziektheatex-. Ik hou van die vorm. Maar helaas is er in Ne- dex'land maar één Willem Nijholt. Hoe wel, er komen er meer. Van Stanley Burleson verwacht ik dat hij met 'Joe' doorbreekt. Kijk: het maken van musicals moesten we hier leren, in stappen, Met de opbouw van de acteurs gaat het net. zo. Het zingen was hier altijd goed, het dan sen is nu behoorlijk en het acteren groeit. Kijk maar naar Doris Baaten en Vera Mann." De kwaliteit is te merken in het groeiend musicalaanbod in de theaters. Verheu gend, maar Van den Ende twijfelt: „Dat aanbod kaxx geen stand houden. Er moet van de kant van producenten en theaters een regulering komen. Kijk naar Amerika en Engeland, waar ze met grote reispro- ducties alleen naar de grote theaters gaan, de 'national tours'." „Ikheb daarom gepraat met vijftien grote Nederlands schouwburgen. Ik ga nu uit van di'ie sooxden px'oducties. In Scheve ningen hou ik open-eind-producties, als 'Miss Saigon'. Soms kunnen die ook in Caxné staan. Daarnaast wil ik 'national tours' maken. Met shows waaxVoor je in een theater echt een paar dagen opbouw nodig hebt om ook technisch de vereiste kwaliteit neer te zetten. Maar zo'n voor stelling moet daar dan wel een week of twee kunnen staan. Theaters met minder dan achthonderd stoelen zijn dan niet meer interessant." Met 'West Side Story' stond bijvoox'beeld in Carré een schitterende productie, die voor de provinciale schouwburgen be- hooxiijk moest worden ingekrompen. „Je moet dan onder je kwaliteitsstandaard werken en dat valt bij het publiek natuur lijk op. Maar met een 'national tour' kan je die hoge standaard wel hanteren." „Bovendien wordt het x'eizen met een voorstelling veel te ingewikkeld. Vaak moet je vroeg weg om de files voor te zijn. Maar vertrekt de bus voor vier uur 's mid dags, dan moet ik iedereen extra onkos tenvergoeding geven. Dat komt steeds va ker voor en dat wordt dus ook steeds duux'der, terwijl de theaters de prijzen voor dex-gelijke voorstellingen niet dur ven te verhogen." „Daarom wil ik van die series van twee weken in één stad een plaatselijk evene ment maken. Met de plaatselijke omroep en de pers, maar ook met sponsors. Nu maken we een landelijk programmaboek je, maar waarom zouden we niet net als in het buitenland progi'ammaboekjes ma ken die in elke plaats anders zijn, dus met adverteerdei's uit die omgeving?" „Ik denk bijvooi'beeld aan Carré in Am sterdam, Rotterdam met het nieuwe Luxor, het Congresgebouw in Den Haag en verder Breda, Den Bosch, Eindhoven en Tilburg." „De derde voirm waarmee ik wil werken, is de 'bus truck'-pxnductie, Zo noemen Broadway aan de Noordzee. De ene na de andere theatersensatie uit New York, het Mekka van de musical, trekt in Nederland nu ook volle zalen. Joop van den Ende presenteert ze met liefde. En met 'een drang van binnenuit'. Diezelfde drang deed hem in een paar decennia uitgroeien van zeer kleine zelfstandige tot internationaal theaterproducent. Wereldwijd verkoopt Joop ideeën en programma's voor televisie, maar zijn hart gaat in de eerste plaats uit naar het theater. Zijn plannen krijgen steeds meer allure. Joop wil altijd beter, altijd groter, en desnoods bouwt hij daarvoor een nieuw theater, desnoods koopt hij Carré. In Scheveningen groeien intussen de rijen voor 'Miss Saigon', in Amsterdam nadert 'Joe' en door het land trekken straks 'De Jantjes', Nederlands eerste musical over de jongens met de braniekraag. Vanaf een braakliggend terrein kijkt stedeixbouwkxindige Harixi-Jan Ele- Jj veld naar een gek stukje Bijlmer. In de voortuin van torenhoge flats staan rijtjes gele huizen. De laagbouw met eeix strookje groen voor de deur doet denkexx aan een brave nieuwbouwwijk in een doorsnee provinciestadje. Alleen het de cor van hoixingraatflats verraadt dat dit het hart vaxx de Bijlmer is. „Met een bijl wordt in een stedenbouwkundig monu ment gehakt. Dat is best spannend hoor", vertelt Eleveld, hoofd van de af deling ruimtelijke zaken van het Anx- sterdamse stadsdeel Zuidoost. Bijlmer in vernieuwing Terwijl alle ogen zijn gericht op de nieuwe woonwijk IJburg in het 1 IJmeer, vindt in de Bijlmer een ware me- I tamorfose plaats. Het grootste kunst werk ter wereld, zoals architect Pi de Bruijn 'zijn' honingx'aatflats ooit om schreef, ligt onder het mes. Maar zelfs I deze 'Bijlmer-believer' van het eerste uur ziet in dat zijn kunstwerk niet langer I in stand kan worden gehouden. De leeg- 0 stand in de hoogbouw heeft de woning- i' bouwcorporatie Nieuw Amsterdam 1 flink in de rode cijfers gejaagd. „Het is puur Hollands wat hier gebeurt. Lege f huizen kosten handenvol geld. We moe ten wei iets anders", verklaart steden- bouwkundige Eleveld. De vernieuwingsoperatie, waartoe in I 1992 wex'd besloten, bevindt zich ixxmid- dels in de eerste fase. Ter gelegenheid daarvan heeft het Nederlands Architec- i tuurinstituut in haar maandblad 'Ar- chis' 100 pagina's aan de Bijlmer gewijd. Dit tweetalige (Nederlands en Engels) i thema-nummer wordt wereldwijd ver miljoen) moest er vooral veel en snel I wórden gebouwd. Rijen flats zijn daar 1 bij uitstek geschikt vooxx Wel is er een be- I langrijke fout gemaakt: volgens de oor spronkelijke stedenbouwkundige prin- cipes moesten de flats op palen wox-den gebouwd, zodat ze als 'zwevende gebou- B wen' in het landschap zouden staan. Maar de ruimte onder de flats - de begane grond dus- werd uit bezuinigingsover wegingen dichtgetimmerd met bergin- j| gen. Binnen afzienbare tijd werden deze bergingen gekraakt door junks. Het J 'landschap onder de flats' veranderde I daax-door in een groezelig, unheimlich y gebied waar bewoners en bezoekers zich I steeds onveiliger gingen voelen. Hoogbouwwoningen die tijdens de hui- V dige vernieuwingsoperatie niet worden 8 gesloopt, worden wel verbeterd. De eer- I ste flat met een nieuw jasje is Hoogoord, jj in 1968 als eerste opgeleverd. Geen kabouterdorp Dwars door het hoogbouwlandschap doemen de eerste laagbouwwoningen op. „We moeten voorkomen dat een wijk met laagbouw eruit ziet als een sooxd ka- fl bouterdorp. Dan krijg je allerlei apax*te fl enclaves en dat is niet de bedoeling." J Brede wegen tussen de wijken moeten de I verschillende bouwvormen met elkaar I verbinden zodat de Bijlmer er uit ziet als i één stad. Langs de hoofdstraat, die als I een slagader door het gebied loopt, is die eenheid het best zichtbaar. Roodkleuxüge I middelhoogbouw, met moderne schil- derkunst in de x-aamkozijnen, siert het I centi'um. Maar ook hier verschijnen de I torenhoge flats aan de horizon. „Uit res- I peet voor de oorsprong van de Bijlmer moet de hoogbouw overal goed zicht baar blijven", besluit de stedenbouw- kundige. Carine Neefjes In de Bijlmer ondergaat Hoogoox-d een verfraaiïngskuur. foto Roland de Bruin spreid. Voor stedenbouwkundigen en ar chitecten gaat de sloop van de Bijlmer gepaard met pijn in het hart. M. Kloos, directeur van de Stichting Architectuur- centi'um Amsterdam: „De oorsprorxke- lijke opzet was zo mooi, zo helder, zo af, zo compromisloos dat iedere ingreep on vermijdelijk een beetje ontluisterend is. Van de 13.000 hoogbouwwoningen gaat een kwart tegen de grond. Daar komt laagbouw voor in de plaats. Het nieuwe aanbod bestaat voor eenderde uit koop huizen, die in prijs variëren van twee tot drie ton. De overige zijn huurwoningen, waarvan de huur gemiddeld 800 gulden per maand bedraagt. In totaal kost de vernieuwing, die in 2005 moet zijn vol tooid, zo'n 750 miljoen gulden. Onveilig Vol vertrouwen wex-d in 1966 de eerste paal geslagen voor een stadswijk die in ternationale bekendheid kreeg. Nergens ter wereld is immers ooit een stad ge bouwd waar wonen en werken zo ex treem van elkaar zijn gescheiden. Een ruime leefomgeving met veel groen en nauwelijks verkeer of bedrijvigheid leek ideaal, Maar juist dit bijzondere karak ter werd de Bijlmer fataal. De flats waren voornamelijk ontwox-pen voor het middenklassegezin, maar deze groep had liever een eengezinshuis met tuin. Nog geen tien j aar na de eerste ople vering was er al sprake van leegstand. De Bijlmer fungeerde halverwege de jaren zeventig als opvang voor Sxxrinamers, Antillianen en migTanten, maar de woonwijk had absoluut geen voox-zie- ningen voor deze nieuwe Nedeiianders. Het 'stedenbouwkundig monument' werd al gauw een van de meest proble matische wijken van Nedexdand. Hoge werkloosheid, kleine criminaliteit, on veiligheid en spanningen tussen bevol kingsgroepen, bezorgden de Bijlmer een negatief imago. Over de inmiddels ver foeide, eentonige hoogbouw, was wel de gelijk goed nagedacht. In de ban van de bevolkingsprognose uit de jax-en zestig (het aantal inwoners van Nederland zou in de jaren tachtig oplopen tot twintig

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 27