Mijnen ruimen humanitaire plicht PZC Op registratie slachtoffers in verkeer is geen peil te trekken PZC Staat straat feiten en meningen 2 Voor elk verwijderd wapen worden er 20 tot 50 nieuwe gelegd Soldaat: Seedorf is net als elke andere Nederlandse kazerne zaterdag 5 april 1947 zaterdag 5 april 1997 door Joris Voorhoeve Sinds de Tweede Wereldoor log hebben anti-personeel mijnen meer dood en verderf gezaaid dan nucleaire en chemi sche wapens samen. Ieder jaar- worden naar schatting 10.000 mensen door anti-personeel mijnen gedood en raken 15.000 anderen voor het leven ver minkt. Meer dan 120 miljoen mijnen, verspreid over 71 landen, ver hinderen bovendien de weder opbouw van door oorlog geteis terde gebieden. Nog eens 100 miljoen mijnen liggen opgesla gen, klaar om te worden ge bruikt. De Verenigde Naties schatten dat er elk jaar twee tot vijf milj oen landmijnen bij wor den gelegd, terwijl er niet meer dan 100.000 worden geruimd. Drie stappen zijn noodzakelijk om de opmars en de verwoesten de uitwerking van dit 'massa vernietigingswapen in slow mo tion' te stoppen. Er moet een internationaal verdrag komen dat anti-personeelmijnen volle dig uitbant, de reusachtige voorraden moeten worden ver nietigd, en de vele miljoenen mijnen die al zijn gelegd moeten veel sneller dan tot nu toe wor den geruimd. Pogingen van de internationale gemeenschap om het gebruik van anti-personeelmijnen te be teugelen, hebben tot nu te wei nig uitgericht. De herziening van het uit 1980 stammende Conventionele Wapenverdrag liep na twee jaar intensief on derhandelen in mei 1996 uit op een teleurstelling. Met name Rusland en China, twee van de grootste producenten van anti personeelmijnen, vergden zo veel van de compromisbereid heid van de overige verdrags partijen, dat het herziene protocol niet meer is geworden dan een bescheiden stap voor waarts. Uitbanning landen, of dat de landen die voor een algeheel verbod absoluut onmisbaar zijn van meet af aan bij de onderhandelingen moe ten worden betrokken. Maar ook al zouden landen als Rus land, China en India te bewegen zijn tot onderhandelingen over een algeheel verbod, dan nog ligt een moeizaam en tijdrovend proces in het verschiet, zonder garantie op succes. Nederland behoort binnen de Europese Unie met Duitsland, Zweden, Denemarken, Ierland, Oostenrijk enBelgië tot de voor standers van een snelle, radicale benadering van het probleem. Het Verenigd Koninklijk en Frankrijk varen, evenals de Ver enigde Staten, een behoudender Mede hierdoor is de internatio nale steun voor de algehele, on voorwaardelijke uitbanning van anti-personeelmijnen sterk gegroeid. De landen die vooreen algeheel verbod zijn, inmiddels meer dan vijftig, zijn nog ver deeld over de vraag of een ver drag zo snel mogelijk tot stand moet komen, desnoods aanvan kelijk met alleen gelijkgezinde Een Nederlandse IFOR-militair onderzoekt een mijn bij de Bosnische stad Jajce in januari 1996. foto Raymond Rutting/ANP koers. Als EU-voorzitter pro beert Nederland een actieve rol van de Unie te stimuleren, Dit vergt naast vasthoudendheid vooral stuurmanskunst. Tege lijkertijd blijft Nederland actief binnen de groep van landen die zo snel mogelijk een verdrag willen sluiten. De volgende bij eenkomst in het kader van het Ottawa-proces, genoemd naai de Canadese hoofdstad waar in oktober 1996 de eerste vergade ring is gehouden, wordt in juni in Brussel gehouden. Eind april is er een seminar in Bonn over de verificatie van een toekomstig verdrag. Vernietiging De Nederlandse regering heeft op 11 maart 1996 besloten dat de Nederlandse krijgsmacht voortaan zal afzien van anti- personeelmijnen. Dit besluit is onvoorwaardelijk en onom keerbaar. Ook de productie en de export van anti-personeel mijnen zijn verboden. Inmid dels is begonnen met de vernietiging van 250.000 anti personeelmijnen, ongeveer 95 procent van de huidige voor raad van de krijgsmacht. Het restant wordt gebruikt voor het opleiden van mijnenruimers. Ookzo'n 190.000 anti-tankmij nen worden in de komende jaren vernietigd, in tegenstelling tot anti-personeelmijnen niet uit humanitaire maar uit operatio nele overwegingen, Ze zijn ver ouderd of overbodig geworden nu het optreden van de krijgs macht sinds het einde van de Koude Oorlog ingrijpend is ver anderd. De veel zwaardere anti-tank mijnen veroorzaken slechts een fractie van de problemen die anti-personeelmijnen veroor zaken, en zijn bovendien onmis baar voor operaties waarin Ne derlandse militairen met zware wapens kunnen worden gecon fronteerd. Tijdens de herziening van het Conventionele-Wapenverdrag heeft Nederland ervoor gepleit ook de gebruiksregels voor anti tankmijnen aanzienlijk te ver scherpen. Hier was niet vol doende steun voor. Wel zullen de nieuwe, moderne anti-tankmij nen die de krijgsmacht gaat aanschaffen eenvoudig zijn op te sporen en ze schakelen zich zelf naar verloop van tijd uit. Anti-personeelmijnen zijn in de loop der jaren steeds verder ge perfectioneerd. Ze zijn vooral steeds moeilijker te detecteren. Daarentegen zijn de methoden en de technieken voor het'op sporen en ruimen van mijnen sinds de Tweede Wereldoorlog niet noemenswaardig verbe terd. Helaas is er nog steeds geen betere methode dan de mijnen- ruimer die liggend op zijn buik stukje bij beetje met een prikkel de grond aftast op zoek naar een mijn. Mijnenruimen is gevaar lijk: volgens het Internationale Rode Kruis komt per 5.000 ge ruimde mijnen één ruimer om het leven en raken twee anderen gewond. Mijnenruimen is ook erg duur. In Cambodja, met een bevolking van acht miljoen en een inkomen per hoofd van de bevolking van 150 dollar per jaar, kost het ruimen van één mijn naar schatting duizend dollar. Er liggen er zo 'n tien mil joen. De deskundigheid van Defensie op het gebied van de mijnenrui ming had lange tijd vooral een militair karakter. Zij is de laat ste jaren echter uitgebreid dankzij de waardevolle ervarin gen die in humanitaire operaties konden worden opgedaan. Zo is Nederlands militair personeel van de Genie en van de Explo sieven Opruimingsdienst (EOD) in de afgelopen jaren in zwaar getroffen delen van Cambodja, Mozambique, Angola en Bosnië ingezet om plaatselijk mijnen ruimers op te leiden. Een strikte scheiding tussen militaire en humanitaire mijnenruimopera- ties is dan ook steeds moeilijker te handhaven. Op bescheiden schaal vervullen Nederlandse militairen nuttige en dankbare taken bij de wederT opbouw van samenlevingen in door anti-personeelmijnen ge teisterde gebieden. Nieuwe hulpmiddelen die het mijnen ruimen veiliger, eenvoudiger en doeltreffender maken, moeten de krijgsmacht wapenen voor een structurelere bestrijding van de mijnenplaag. Dit is hard nodig omdat het wereldomvat tende probleem van de anti-per soneelmijnen steeds verder uit de hand loopt. De cijfers spre ken boekdelen. In het licht van deze cijfers is een ambitieuze aanpak geen politieke keuze, maar een humanitaire plicht. Dr. Ir. J.J.C. Voorhoeve is minister van Defensie De reacties van de zijde van de Turkse regerin op de dood van een moeder en vijf kinderen i Den Haag nemen bizarre vormen aan. Zij het ben niets van doen met mededogen. Ontegenzeggelijk; er reden voor smart om de wijze waarop de leden van tj familie Kösedag' om het leven zijn gekomen. De Nedei landse overheid levert terecht een maximale inspan ning om de toedracht rond de brand in de Haagse Schü derswijk opgehelderd te krijgen. Als de dood van de zt mensen het gevolg is van een racistische gruweldaai dient daarover helderheid te komen en zullen de dadei hun straf niet mogen ontgaan; daarover bestaat get twijfel. De Turkse regering echter heeft andere oogmerken. D emotie rond de vreselijke gebeurenis wordt wansmaki lijk gebruikt om de aandacht af te leiden van de stelsel matige schending van mensenrechten in Turkije. De be schuldigingen die daarbij in de richting van Nederlan en andere West-Europese landen worden geuit, gaa gepaard met larmoyante klachten over een vermeend campagne tegen de islam in die landen. De Turkse premier Erbakan kwam deze week met d impertinentie dat Nederland zich terughoudende moet opstellen als het gaat om de mensenrechten in zij land. Daarmee stelde hij, sprekend namens de staa doch redenerend als de straat, een criminele actie o één lijn met martelingen in Turkse politiecellen. Also door de overheid gesanctioneerde tortuur in dezelfd categorie valt als door de staat bestreden misdaad. De verhoudingen leken enigszins te normaliseren toe premier Kok zich later in de week had verstaan met ee Turkse regeringsdelegatie die opheldering kwam vra gen over de voortgang in het onderzoek naar de moge lijke misdaad in Den Haag en in de marge van haar be zoek - als schamel eerbetoon - bloemen legde bij c woning waar de zes mensen om het leven kwamen. D Nederlandse minister-president toonde zich ongewooi meegaand tijdens de ongebruikelijke inmenging ei wist met zijn optreden de delegatie tot enige redelijk heid te bewegen. Direct daarna echter haalde de Turkse regeringsafge vaardigde in Genève tijdens een debat over racisme ii de VN-Commissie voor de Mensenrechten opnieuw ui naar Nederland. Het Europese Parlement en Amnesty Internationa hebben de schending van de mensenrechten in Turkij bij herhaling gelaakt. De World Association of News papers publiceerde dezer dagen een lijst van 22 lande: waar in het totaal 180 journalisten gevangen gezet zijn Turkije spant de kroon met 78 journalisten in gevange nissen. Ook die publicatie wijst niet in de richting va: een behoorlijk functionerend rechtssysteem. De Turkse autoriteiten trachten, denkend aan Europe se zegeningen, de tegen hun landgenoten begane wan daden opportunistisch te gebruiken om de situatie ii hun eigen land te verhullen. Zij mogen daarin niet sla gen. Turkije hoort ver verwijderd te blijven van toetre ding tot de Europese Unie. door Jan Smit Seedorf een drugspara dijs? Laat me niet lachen Wat hier gebeurt, zie je op el ke andere Nederlandse ka zerne. Alleen wij zitten hier toevallig in Duitsland. Daar om valt iedereen over ons heen." Soldaat Eli, al vier jaar in Seedorf gelegerd als beroeps bepaalde tijd (bbt'er), ergert zich mateloos aan de nega tieve publiciteit die de leger plaats de laatste weken over spoelt. „Als ik met verlof thuis kom, dan hebben ze het nergens anders over. Ik kan praten als Brugman, het helpt allemaal niets. Het is op tv en staat in de krant. Dus is het waar." Eli is niet de enige die zich stoort aan de negatieve beeldvorming van de laatste tijd. Wie zich op een gewone doordeweekse dag als jour nalist meldt op de kazerne, wordt niet bepaald met open armen ontvangen. De meeste militairen willen helemaal niet praten. „Een journalist? Nee, dank je. Laat ons alsje blieft met rust." Overdreven De spaarzame soldaten die wel wat willen zeggen, vin den de publiciteit schrome lijk overdreven. Berichten als zou de Nederlandse mili taire enclave de grootste kof fieshop zijn ter wereld, waar 80 procent van de militairen softdrugs gebruikt en 20 pro cent harddrugs, kloppen 'van geen meter', weet soldaat Ju dith. Zij zit sinds een jaar als be roeps onbepaalde tijd (bo- t'er) in Seedorf. „Natuurlijk wordt er ook hier 's avonds wel eens een sigaretje ge rookt of een pilletje geslikt." Maar dat het de spuigaten uitloopt is volgens haar pertinent onjuist. „Als die cijfers kloppen, dan moet ik daar toch op zijn minst iets van hebben gemerkt. Ik ken in mijn omgeving niemand die zwaar aan de drugs is." Legerpredikant ds Piet Kingma, sinds een jaar in Seedorf gestationeerd, deelt die mening. In zijnpositie als vertrouwensman heeft hij tot nu toe nog nooit een geval van buitensporig drugsge bruik bij de hand gehad. Wel de nodige 'drankprobleem pjes'. Niet zo verwonderlijk, meent Jan Schuring. Samen met zijn vrouw beheert hij sinds 1995 het Protestants Militair Tehuis (PMT) naast de kazerne. Volgens Schuring meet De fensie met ongelijke maten. „Een hele avond drinken, is geen probleem. Maar een blowtje roken betekent op staande voet ontslag. Als je het ene verbiedt, waarom dan he.t andere niet?" Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon, vindt de PMT- huisvader. „Toen ik hier in 1974 zat werd er ook al eens een korporaal opgepakt, om dat hij dealde." Duitse druk Dat het drugsgebruik op de legerplaats nu opnieuw een hot item is, verwondert de meeste militairen geenszins. „Onder druk van de Duitse autoriteiten, zit de mare chaussee er nu ineens boven op", weet Seedorf-veteraan Ernst Binnenkamp. Hij is al acht jaar op de kazerne gele gerd, eerst als onderofficier en inmiddels als burgerem ployé. De wijze waarop de mare chaussee te werk gaat, stoort hem mateloos. „Ze opereren onherkenbaar. Bouwen een feestje, drinken een biertje mee en geven hun ogen intus sen goed de kost. Wie dan ge zellig een blowtje opsteekt, moet er de volgende dag aan geloven." Binnenkamp, tevens kader lid van de Algemene Federa tie Militair Personeel (AF- MP), een vakorganisatie voor militairen, meent dat Defen sie de problemen grotendeels zelf heeft veroorzaakt. „Ze lokken bot'ers met mooie be loftes zoals lekkerlang verlof en extra toeslagen. Maar die komen ze mede door de be zuinigingen niet na. Integen deel zelfs. De opleiding is aanzienlijk verkort. Solda ten maken soms dagen van twaalf uur. Vind je het gek dat sommigen dan onder de verleiding bezwijken?" „Ik weet zeker dat 98 procent van de militairen het niet to lereert als een van de maten onder diensttijd drugs ge bruikt. Dat kan ook niet. Je moet op je maten kunnen vertrouwen." ANP door Carel Goseling Een chaos zegt u? Meneer, het is verschrikkelijk! De zegs man van de Stichting Consu ment en Veiligheid in Amster dam laat verontwaardiging doorklinken in zijn stem. Het onderwerp van gesprek, de regi stratie van verkeersslachtof fers, gaat hem aan het hart. De Stichting, die sinds 1 januari regelmatig bij ziekenhuizen on derzoek doet naar aantallen slachtoffers van verkeersonge vallen, is slechts een van de par tijen in het spel rond de ver keersslachtoffers. Op allerlei plaatsen worden gegevens ver zameld. Maar dat gebeurt steeds op een andere manier en met andere doeleinden en defi nities. Daardoor zijn alle be standen onvergelijkbaar en on volledig. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt jaarlijks met cijfers over doden en zwaargewonden die in het ver keer vielen. Die informatie krijgt het CBS van de Advies dienst Verkeer en Vervoer (AW), een onderdeel van Rijks waterstaat. Het AW krijgt de informatie weer van de politie. En daar komt een kink in de communi- catiekabel. De politie is door gaans alleen bij ernstige onge lukken betrokken. De gegevens daarover worden genoteerd ten behoeve van een eventuele jus titiële actie. Doden komen vrij wel altijd in de rapporten, maar bij de gewonden ligt dat anders. De politie is er niet op gericht medische informatie in haar rapporten vast te leggen. Dat wil zeggen dat er wordt geselec teerd. In het rapport komt het ene bebloede slachtoffer wel te recht en het andere dat alleen klaagt over pijn in de borst niet. De politiegegevens over de ge wonden zijn dus onvolledig. Privacy Nu gaan gewonden meestal per ambulance naar een ziekenhuis. Daarover kunnen ook gegevens beschikbaar zijn. Ambulances zijn echter niet verplicht te regi streren wie zij vervoeren en waarom. Bescherming van de privacy weerhoudt hen er bo vendien van beschikbare infor matie vrij te geven. In de ziekenhuizen kijken medi ci met name naar het letsel. Dat wordt in rapporten verwoord. De oorzaak van het letsel blijft echter meestal in nevelen ge huld. Verkeersdoden worden bijna altijd in de politierapporten vermeld, maar bij gewonden ligt dat anders. foto Willem Mieras Er bestaat wel een centraal re gister van medische gegevens bij de stichting Zorginfonnatie in Utrecht, maar daar staat al leen in welk letsel de betrokkene had, welke operaties werden uitgevoerd, hoe lang lag de pati ent in het ziekenhuis lag en in welke conditie hij of zij naar huis ging. Uit deze gegevens wordt niet helder of het om een verkeers slachtoffer ging of niet. Met enig inzicht in coderingen kan er wel een groep uitgeselecteerd wor den die waarschijnlijk door toe doen van het verkeer in het zie kenhuis kwam, maar zekerheid is er niet. Bij kleinere verkeers ongelukken is de situatie nog mistiger. De politie komt vaak niet of registreert niets. Zij is dan alleen behulpzaam op de plek des onheils maarverzamelt verder geen eigen gegevens. Pijnen De 'slachtoffers' van kleine on gevallen melden zich zo nodig op eigen gelegenheid bij de EHBO. Of de oorzaak van het geconstateerde letsel in de regi stratie wordt opgenomen, is ook hier onduidelijk. Een deel van- degenen die in het verkeer iets overkwam zal zich daarnaast wenden tot de huisarts. Soms pas na enkele dagen als de pij nen of klachten aanhouden. Ook hier is weer de vraag of de ware aard en toedracht worden genoteerd. Bij het CBS wordt erkend dat de gegevens over verkeersslacht offers een rommeltje zijn. „Wij registreren niet genoeg. De be standen zijn niet compleet. Bij de dodelijke slachtoffers halen wij bijna 100 procent maar bij de zwaargewonden is dat maar 60 procent en bij de lichtgewon den komen we niet verder dan 25 tot 30 procent", aldus M. Ha- bets. „In absolute getallen is het verkeer veel onveiliger dan wij denken. Wij kunnen met de cij fers nu alleen een trend aange ven. Wij moeten het wel zo doen want iets beters hebben wij niet." Door te gaan putten uit andere gegevensbestanden wil het CBS de basis voor zijn eigen cijfers nu harder maken. Bovendien zullen er harde afspraken ge maakt worden met de toeleve ranciers. De politie moet de do den melden en de ziekenhuizen de zwaargewonden. Verder moeten de regelmatige enquêtes van de Stichting Consument en Veiligheid inzicht geven in de aantallen lichtgewonden. Ten slotte zal een eigen steekproef onder 200.000 mensen informa tie moeten opleveren over dege nen die na een ongeluk politie of ziekenhuis mijden. Bij de Stichting Wetenschappe lijk Onderzoek Verkeersveilig heid (SWOV) is men blij met de ze ontwikkelingen. „Het is een grote legpuzzel. Allemaal af zonderlijke deeltjes die elkaar ook weer overlappen", aldus een zegsman, „Er wordt nu ge probeerd structuur in aan te brengen. Minister Jorritsma (verkeer) wil dat ook. Zij moet immers beleid voeren." Een groot register waar alles in zit zal er echter vrijwel zeker nooit komen. „Wie moet dat ma ken? En wat stop je daar dan in? Het wordt een enorm kostbare bedoening maar bovendien erg star", luidt de mening bij de SWOV. „Wij hoeven niet alles te hebben om de statistieken te kunnen verbeteren", betoogt op zijn beurt AVV-woordvoerder Derks. Blijft de vraag waarom het alle maal zo lang heeft moeten du ren. In 1985 wees een onderzoek van McKinsey al uit dat de sta tistieken over verkeersslachtof fers verre van compleet waren. Daarna is het zelfs nog verder verslechterd, zo meldde de in middels opgeheven Raad voor de verkeersveiligheid in 1992. Vijf jaar later wordt er nu inge grepen. GPD Doodstraf Een Nederlandse kampbeul, die dienst, deed in concentra tiekampen in de Elzas, is met acht andere oorlogsmisdadi- gers ter dood veroordeeld. Het tribunaal in Rastatt hoorde hl deze zaak 112 getuigen. De Nederlander wordt beschul digd van het mishandelen en vermoorden van gevangen. Walvistraan In de haven van Vlaardingen is de eerste oogst van de walvis- vaarder Willem Barendsz aan land gebracht. Het tankschip NaeeÖa loste dè eerste traan afkomstig van walvissen die door de Willem Barendsz zijn gevangen. Gemeentehuis Sluis Sluis wil een nieuw gemeente-' huis bouwen. liet gebouw zal dienst doen tot de restauratie van het oude stadhuis is vol tooid. Het nieuwe gemeente huis zal daarna eenvoudig tot twee woonhuizen verbouwd kunnen worden. De kosten zijn begroot op 62.000 gulden. Herstel Gasthuis Hét Vlissingse college van burgemeester en wethouders trekt 90.000 gulden uit voor hërstel van. het gasthuis voor bejaarden. Nog altijd bevih- dén zich ouden-van-dagen uit Vlissingen in Wolphaartsdijk, De ouderen werden tijdens de oorlog geëvacueerd. Uitgever: W. F. de Pagter Hoofdredactie: A. L. Oosthoek M. van Zuilen (adjunct) Centrale redactie: Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, Tel. (0118)484000; Redactiefax: (0118) 470102. 's avonds op zondag t/m vrijdag: vanaf 19.00 uur. in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren. Vlissingen: Oostsouburgseweg 10, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel. (0118) 484000. Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg. Tel. (0118) 681000. ©ces: Voorstad 22, 4461 KN Goes. Tel. (0113) 273000. Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen. Tel. (0115) 694457. Axel: Nassaustraat 15, 4571 BK Axel. Tel. (0115) 568000. Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee. Tel. (0111)415380. Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Openingstijd Zierikzee 8 30-17.00 uur. Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur. Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur: Tel. (0118) 484000. Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 92,85, franco per post 122,00; per maand ƒ34,00 per jaar 356,50, franco per post 471,50 bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting losse nummers maandag t/m vrijdag 1,75, zaterdag 2,50 p.st. (alle bedragen inclusief 6 pet. btw). Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 180 cent per mm; minimumprijs per advertentie 27,-; ingezonden mededelingen 2,5 x tarief. Voor brieven bureau van dit blad 7- meer Volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet, btw). Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B V. Vlissingen PZC-omhudsman: C. van der Maas. Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade Nederland BV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 2