Nooit de echte James Bond Lady krijgt weinig diepgang Voogdij als drama Pierce Brosnan een gevoelige stoere jongen kunst cultuur vrijdag 28 maart 1997 21 Film blijft in keurslijf roman Pierce Brosnan presenteerde deze week de film Dante's Peak, die binnenkort in première gaat. foto Christof Stache Pierce Brosnan heeft met zijn jongste zoon de première van Dante's Peak bijgewoond en moest spijtig constateren dat zijn nazaat dwars door alles heen heeft geslapen. „Een honderd-dollar-beest- van-een-film, met zijn pa in een heroïsche hoofdrol en dan hij kan er zijn ogen niet bij open houden", briest Brosnan. Maar vergoelijkend wordt vastgesteld dat zoonlief pas twee weken oud is en dat Pierce zelf op die leeftijd evenmin wakker lag van uitbarstende vulkanen, regens van as en rivieren van lava die een complete stad van de kaart vegen. De 45-jarig acteur die op het punt staat zijn. James Bond-rol te repriseren in Tomorrow Never Dies, is vanaf 10 april te zien in Dante's Peak als een wetenschap per die vergeefs waarschuwt dat een vulkaan in een Noord-Amerikaans na tuurpark bezig is te ontwaken uit eeu wenlange slaap. De geadviseerde evacua tie van een bedreigd bergstadje blijft uit, zodat - als de catastrofe inderdaad toe slaat - Pierce verplicht is zichuit te putten in het redden van levens, speciaal die van Linda Hamilton en haar gezin. Brosnan zegt niet lang te hebben hoeven nadenken over het aanbod de hoofdrol te spelen in Dante's Peak. Het honorarium van vijf miljoen dollar zal de besluitvor ming ongetwijfeld hebben geholpen, maar de acteur beklemtoont andere over wegingen: Regisseur Roger Donaldson is een oude gabber van mij. We gingen een keer eten en hij vertelde over de film die hij zou gaan maken, Dante's Peak. En dat de studio voor de hoofdrol dacht aan ac teur zus of zo. 'Maar ik zag graag dat jij het zou doen', voegde Roger er onver wachts aan toe. Ik zei dat ik in mijn jonge jaren genoten had van rampenfilms als Towering Inferno en The Poseidon Ad venture en dat hij me het script maar moest opsturen." Vissen „Dat.deed hijIk las het en besloot mee te doen: Het klonk als een goede manier om de zomer door te brengen in Idaho. Lek ker vissen, tussen de opnamen door. Het was zoiets als twee films eigenlijk. Idaho was goed. Ik nam mijn kinderen mee en mijn oudersWe zaten in een prachtig huis in een fantastische natuur. Bergen, helde re rivieren, meren. Bij een film als deze gaat er telkens zo veel tij d zitten in het ge reed maken van de sets, dat je inderdaad volop tij d hebt om te vissen en te genieten van een goede sigaar. Ik hoorde het wel als ze me nodig hadden. „Daarna gingen we naar Los Angeles voor het Studiowerk. En dat was andere koek; daar gingen we de loopgraven in en filmspion werd, heeft Cassie niet meer mogen meemaken. Met zijn nieuwe vrien din Keely Shaye-Smith zegt Pierce Bros nan geen trouwplannen te hebben, al heb ben ze nu een baby: „We laten elkaar vrij"! In april starten onder regie van Roger Spottiswoode de opnamen voor de acht tiende Bond-film: Tomorrow Never Dies. Brosnan heeft er zin in. Zijn voornaamste tegenspeelster wordt de Chinese actrice Michelle Yeoh, die lokale bekendheid ge niet als 'de vrouwelijke Jacky Chan'. „Ze is prachtig, acteert goed en is net zo'n overtuigende vechtjas als Famke Janssen, maar gelukkig wordt Michelle niet mijn vijandin maar een liefhebbende collega." De booswicht van het stuk wordt Jona than Pryce (Carrington, Evita) als een me diamagnaat die er het uitlokken van een derde wereldoorlog voor over heeft om de kijkcijfers van zijn tv-stations te kunnen opdrijven. Akelig slim script Brosnan: „Het is een akelig slim script en heel stevig. Plet verhaal is scherper gesle pen dan dat van GoldenEye waarin veel interessante kwesties bijeen werden ge veegd, maar het ontbrak aan hechtheid, vond ik. Voor Tomorrow Never Dies is er meer vanuit de karakters gedacht en zul je op meer emotionele wijze door de gebeur tenissen worden meegesleurd. Ik geloof dat hoe simpeler een verhaal is, hoe mak kelijker het wordt om het emotioneel op te laden en werkelijk spannend te maken. Zoals ook op voorbeeldig.gebeurt in Dan te's Peak." Tussen de twee Bond-films in heeft Pierce Brosnan stevig aan de weg getimmerd. Hij speelde Robinson Crusoë in een film die overigens regelrecht in het videocircuit verdween. Hij is momenteel te zien als minnaar van Barbara Streisand in The Mirror Has Tivo Faces. En hij speelt de blunderende, pijprokende wetenschap per in Mars Attacks!, als persoonlijk ad viseur van president Jack Nicholson. Buitenkans „Mars Attacks! vond ik een buitenkans. Ik verwacht dat de rest van de wereld de lauwe Amerikaanse ontvangst zal corri geren. Tim Burton is een regisseur die een totaal eigen universum kan creëren. Hij is volmaakt origineel en zo iemand geef ik blind mijn vertrouwen. Ik was de eei'ste die tekende voor Mars Attacks! En ver volgens zag ik hoe de cast op sterkte werd gebracht met de ene topacteur na de an dere: Jack Nicholson, Glenn Close, An nette Bening, Rod Steiger, Danny DeVito. Ik ging glimmen van trots toen ik in zo'n gezelschap kwam te verkeren en op het affiche mijn naam tegenkwam onmiddel lijk na die van Jack." „Ik ben daar nog steeds kinderlijk in. Om dat ik mezelf nog niet kan zien als een steracteur. Zoals ik me ook nog steeds niet de echte James Bond kan voelen en een vage angst heb dat ik ontmaskerd zal worden als bedrieger. Want de enige echte 007 blijft ook voor mij Sean Connexy. Ik ben gewoon de vijfde 'Bond'. Maar ik zou het spijtig vinden als men mij later alleen zou herinneren als James Bond de Vijfde. Ik had een contract getekend voor drie films. Dus Tomorrow Never Dies en dan nog een volgende, met nog eventueel een optie op een vierde. Dan is het definitief voorbij en het is het de beurt aan weer een jongere acteur." „Wat ik wil in deze mooie business is voor mezelf de kansen creëren om met de beste regisseurs en collega's samen te wei'ken. Dan helpt het als je af en toe te zien bent geweest in behalve Bond-films ook nog andere 'blockbusters'. Zoals het ook helpt om af en toe in films te staan die andei'e la gen aanboren in je talent. Samen zou dat op een gegeven ogenblik een situatie moe ten opleveren dat je in staat raakt om te kiezen met wie je wilt samenwerken. Pierce Brosnan loopt over van gedreven heid en ambitieuze plannen, maar nog steeds weet hij niet zo zeker of hij het echt gemaakt heeft, GoldenEye had 340 mil joen dollar binnengespeeld, Dante's Peak loopt voortreffelijk in Amerika. De acteur woont in een villa op een mooie lap grond in Malibu en rijdt in een Porsche 911 Te- tronic. „Maar ik heb nog steeds het gevoel dat het niet écht is; dat ik het van de ene dag op de andei'e allemaal weer kwijt zou kunnen zijn." Pieter van Lierop zijn de meeste inspannende actiescènes gemaakt. Werken voor je geld. Het bleek een goedemanier om de conditie op peil te houden die ik voor de vólgende Bondfilm nodig zou hebben. Ik doe veel training met gewichten, wielrennen, joggen. Het meest afmattend was in Los Angeles het strakke draaischëma, omdat men de race wilde winnen met die andere vulkaanfilm die in productie genomen was. Er stond een enorm kapitaal op het spel. Die race hebben we mooi gewonnen, trouwens. Parallel Het script van Dante's Peak volgt een be kend stramien, maar de nabootsing van de vulkaaneruptie oogt verbluffend au thentiek. Eveneens bijzonder is dat de hoofdpersonages meer emotionele identi ficatie teweeg brengen dan meestal in x'ampenfilms gebeurt. Brosnan weerspie gelt meer kwetsbaai'heid en gevoeligheid dan we van mannetjesputters in spekta kelfilms gewend zijn. De openingsscène speelt in Midden-Amei'ik.a waar tijdens een vulkaanex'uptie Brosnans geliefde het leven verliest. Als de man jaren later on der gelijksoortige bedreiging verliefd wordt op Linda Hamilton, ontstaat er een reëel invoelbarè spanning. Volgens regis- seur Donaldson komt dat door de parallel met Pierce Brosnans eigen leven. Zes jaar geleden ovexieed Brosnans echt genote Cassie die eigenlijk d'e motor was geweest van zijn carrière. Pierce - kind van een vader die hij nooit had gekend en een moeder die in Londen was gaan wer ken - werd op het Ierse platteland opge voed door eerst zijn grootouders en later een tante. In de jaren zestig reisde hij zijn moeder achterna, liet. zich opleiden tot acteur en trouwde vexwolgens met Cassie, die als actx-ice eerder doorbrak dan haar In Mars Attacks! speelt Brosnan de pijprokende, blundei'ende wetenschapper. echtgenoot. Het was ook Cassie geweest die Pierce voorstelde aan Bond-produ- cent Cubby Broccoli die tien jaar geleden Brosnan de rol van 007 aanbood. Maar omdat de producenten van Remington Steele hun ster niet wilden laten schieten, moest Brosnan de eer laten aan Timothy Dalton. Dat haar echtgenoot drie jaar ge leden alsnog 's werelds meest fameuze Henry James is een geliefd schrijver bij de filmmakers. James was een Amerikaan die in liet Engeland van eind vorige eeuw zijn romans schreef. Als relatieve buitenstaander zag hij de eigenaardigheden van de Engelsen en de Europeanen scherp. Dat combineerde hij met zijn kennis van de mensen en mogelijkheden in Amerika, waardoor er eert soort transatlantische romans ontstonden die honderd jaar later uitstekend geschikt blijken voor filmadaptaties zijn. Het Merchant/Ivory- team, dat later overstapte op E.M. Forster, maakte bijvoorbeeld The Europeans (1979) en The Bostonians (1984). Jane Campion, de i'egisseur van The Piano en An Angel. At My Table, heeft nu Portrait of a Lady gemaakt naar de ge lijknamige roman van James. Wat over- eenkomt met de Merchant/Ivory-aanpak is dat deze verfilming vooi'namelijk een prachtige vei-zameling prenten is bij een bestaand vei'haal; waai'in nauwelijks i;uimte wordt geboden om tot de persona ges door te dringen. Hoofdpersoon in Portrait of a Lady is de jonge Amerikaanse Isabel Archer; een moderne mooie ondernemende vrouw, met haar eigen principes en ideeën over het leven. Het huwelijksaanzoek dat ze van een van haar aanbiddei's krijgt als ze op familiebezoek in Engeland is, wijst ze af. Ze wil eerst reizen, de wereld zien en alles onderzoeken alvorens eventxxeel aan trouwen te denken. Florence ligt op haar pad, waar ze Gilbert Osmond ontmoet, de man met wie ze na eerst die wei'eldreis ge maakt te hebben, zal trouwen en met wie ze in Rome gaat wonen. Te laat komt ze er achter dat niet hij, maar haar tuberculeu ze neef haar ware liefde Ralph Touchett is. Campion start haar film voor de beginti tels met het tonen van een groepje jonge eigentijdse vrouwen, terwijl op de ge luidsband het spannende moment voor de kus van hem beschreven wordt. Het gaat erom deze kus zo lang mogelijk uit te stel len, terwijl je weet dat het gaat gebeuren omdat in dat moment nog van allesmoge- lijk lijkt. Alles wat daarna komt kan al leen maar desillusie zijn. En dat is exact wat Campion in de daaropvolgende 150 minuten laat zien. Door haar regie en sce nario wordt de kijker gedwongen om al leen haar visie op het verhaal en de perso nages te zien, zonder dat de kans wordt geboden om vanuit verschillende stand punten of zelfs een eigen standpunt over het getoonde na te denken. Zo blijft het. een raadsel waarom de Isa bel, zoals Nicole Kidman die speelt, trouwt met de Osmond van John Malkovi- ch. Malkovich moet van Campion deze Osmond vanaf zijn allereerste scène spe len als een grote egoïstische klootzak, die zeer ouderwetse ideeën heeft over de op voedingvan zijn dochter. En dat beeld van hem verandert geen moment. Campion laat niet zien waarom Isabel Osmond aan- trekkelijk genoeg viirdt om mee te trou wen. Tegenover elkaar Hetzelfde geldt voor de andere schurk van het stuk, Madame Merle, gespeeld door Barbara Hershey, die ook doorlopend ge presenteerd wordt als iemand die siniste re bijbedoelingen heeft met onze heldin, maar desondanks toch door haar als haar boezemvriendin wordt beschouwd. De acteurs zijn goed en het is zeker een ple zier om te kijken naar Shelley Winters en JohnGielgud, diehierals Mrs, en Mr. Tou chett met elkaar getrouwd zijn en zelfs, in de persoon van Ralph, gespeeld door Mar tin Donovan, voor nageslacht hebben ge zorgd. Het probleem is dat deze acteurs onder Campions regie niet met elkaar spelen, maar tegenover elkaar, afzonder lijk van elkaar Behalve de eigenaardige casting van deze drie als een familie, is er ook het probleem dat ze een eigen manier van acteren hebben, waardoor ze elk in hun eigen film lijken te spelen. Deze pun ten voor de karakterisatie in het scenai'io en de spelregie hanteert Campion conse quent een hele film lang. Blijven over de mooie prenten die Cam pion bij het verhaal maakt. Mooi zijn ze, maar soms ook onnodig of niet te verkla- ren. Zo zijn er veelvuldig 'establishing' shots van regenachtig Engeland, zonnig Florence of somber Rome, zoals nog steeds gebruikelijk is in televisieseries als na de ondei'breking door de reclame de kij ker weer even het verhaal moet worden binnengeloodst. In een speelfilm zijn die mooie maardui'e buitenopnamen met veel figuranten, zonder vei'haal of hoofd- rolspelers, niet meer dan vulsel wat dan inderdaad een film van 150 minuten ople vert. Raadselachtig Jane Campion Een x-aadselachtig aspect is het blauwe, koude licht dat cameraman Stuart Dry- burgh de hele film lang mag gebx-uiken. Het maakt voor Campion niet uit wat de scène is, Dryburgh mag zijn mooie plaat jes maken waar alle warmte uit vex-dwe nen lijkt, met als het even kan wat opzich tige symboliek zoals Campion ook in The Piano op het doek kon toveren. Dat is raadselachtig omdat door het scenai'io van Campion eigenlijk alleen het melo drama, de emotionele aspecten van het vei'haal, overblijven om je als kijker nog enigszins mee te vermaken. Het resultaat is een eendimensionale film zonder enige diepgang, die slechts een keer bekeken kan worden omdat dan alles al ontdekt is wat er in valt te ontdekken. In een korte scène laat Campion zien hoe benauwd de vrouwen het ki'egen van de korsetten die ze moesten di'agen op al die prachtige bals in de vorige eeuw. Deze film is als zo'n bal, waar de kijker van Campion een korset aangesnoerd krijgt waai'door we alleen haar benauwde visie op de roman van James kunnen zien. Het is niet de wereldreis die Isabel Archer maakt, waardoor nieuwe hox'izonten ont dekt worden. Piet van de Merwe The Portrait of a Lady is te zien in Cinema Mid delburg. De film Hollow Reed behandelt een di'ietal vraagstukken in een drama, die de laatste jaren steeds meer aandacht krijgen. Wie krijgt de voogdij over het kind bij de echtscheiding is er een, wat gebeurt er als een kind thuis mishandeld wordt is er ook een en hoe gaat de samenleving om met een paar homoseksuelen die voogdij willen over een kind is het laatste. Alle kans om bij dit soort emotionele onderwerpen flink uit te halen en uit te glijden, maar regisseur Angela Pope bewaart haar afstand tot het onderwerp en de personages en gaat op deze manier daarmee veel effectiever te werk. De 9-jarige Oliver (Sam Bould) komt onder het bloed bij zijn vader Martin (Martin Donovan) aanrennen. Een flinke jaap in zijn wenkbrauw, die in het ziekenhuis gedicht wordt. Hij vertelt dat hij in elkaar geslagen is door een paar jongens. Scenarioschi'ijver Paula MiLne en regisseur Pope vertellen ons in die eerste scènes in het zie kenhuis, dat Max-tin gescheiden is van Olivers moeder Hannah (Jpely Richardson) die kort daarna met haarvriend Frank (Jason Flemyng) haar zoon komt ophalen. Martins vriend Tom (Ian Hart) is al aanwe zig. We krijgen dan te zien hoe die Frank vex'geefse en wat ongelukki ge pogingen doet om door te drin gen tot het vrij emotieloze jongetje Oliver. Tij dens een van die pogingen om een vader te zijn laat Frarïk zich leiden door het voorbeeld van zijn eigen vader, wat resulteert in een verbrijzelde hand van Oliver. Martin vermoedt dan dat de verha len die Oliver vertelt om zijn kwet suren te verklaren verzinsels zijn. Hij zoekt advies bij zijn advocaat die hem alleen maar kan aanraden om voor de rechtbank voogdij te vragen over zijn zoon. Dat doet hij, wat betekent dat allei'lei sociale en juridische figui'en zich gaan be moeien met het persoonlijke leven van de vier hoofdpersonen om te kijken wie er het beste voor de jon gen kan zorgen. In een koele en kal me stijl laat Pope ons zien hoe die relaties werken en hoe de gevoelens van die vier in elkaar steken. Er is aandacht voor de liefde tussen de twee mannen, een liefde die onder spanning komt te staan omdat de maatschappij bepaalde eisen stelt aan een vader en de omgeving waarin die zijn zoon opvoedt. Maai er is ook aandacht voor de frustra ties van Frank en waarom hij soms zijn zelfbeheersing vei'liest. En er is een grote scène voor de moeder waarin uitgelegd woi'dt hoe zij als ze achter de waarheid komt, er toch voor kiest om Frank bij haar in huis te houden. Minpuntje Alle vier de acteurs doen wonderen met hetgeen ze mogen doen binnen de beperkingen die ze opgelegd krijgen. Het enige minpuntje is de jongen Oliver, die volgens het script alleen maar slachtoffer mag spelen. De hele film lang mag hij geen jon gen van negen spelen, maar moet hij stilletjes in zijn schulp kruipen. Piet van de Merwe Hollow Reed, morgen zaterdagen dinsdag te zien in Cinema Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 47