Goeree versterking voor Zeeland
PZC
Montage vak past bij mijn karakter
Kamerleden spreken van logisch besluit
Er wordt al te lang
gesold met bestuur
Goeree-Overflakkee
Jannie Pranger zingt
Messiaen indringend
zeeland
11
Statenfracties verwachten dat samenvoeging dit keer wel doorgaat
exposities
kunst cultuur
vrijdag 28 maart 1997
van onze Haagse redactrice
DEN HAAG-Zeeuwse Kamer
leden van RPF, VVD en CDA
vinden het toevoegen van Goe
ree-Overflakkee bij Zeeland
een logische zaak als in het
Rijnmondgebeid een stadspro
vincie Rotterdam wordt ge
vormd.
De RPF heeft de toevoeging
van Goeree aan Zeeland altijd
toegejuicht, zegt fractievoor
zitter L. van Dijke. „Het is ook
logisch; Goeree past in geogra
fisch en cultureel'opzicht bij
r, 'Zeeland. Ook bestuurlijk staat
het dichter bij Zeeland dan bij
Zuid-Holland. Daar hebben ze
toch een andere problematiek
dan in Zeeland of op Goeree,
Voor Van Dijke hoeft de toe
voeging van Goeree aan Zee
land niet vastgekoppeld te zit
ten aan de vorming van de
stadsprovincie Rotterdam.
„Elke keer als er iets in Zuid-
Holland op de schop gaat,
wordt gezegd dat het logisch is
dat Goeree naar Zeeland gaat.
Maar die logica stopt zodra het
proces in Zuid-Holland wordt
stilgelegd. Dan is het opeens
niet meer logisch. Er wordt op r
dié manier met. Goereee gema
nipuleerd", vindt Van Dijke.
WD'er J. te Veldh uis vi ndt het
ook al logisch om Goeree over
te hevelen naar Zeeland. „Wij
hebben altijd gezegd dat het
niet zó'n wormvormig aan
hangsel van Zuid-Holland
moet blijven als er een stads
provincie Rotterdam komt.
Voor ons valt of staat de inde
ling van Goeree met de komst
van de stadsprovin cié. Als er
geen stadsprovincie komt, bljft
Goeree bij Zuid- Holland in
onze optiek.
De WD is overigens nooit ge
lukkig geweest met de vorming
van stadsprovincies. „Maar
hierover zijn afspraken ge
maakt bij het opstellen van het
regeerakkoord en die moet je
nakomen", aldus Te Veldhuis.
Ook het Zeeuwse CDA-Twee-
de-Kamerlid M. Beinema kop
pelt de komst van Goeree naar
Zeeland aan de vorming van de
stadspro vincie Rotterdam.
„Maar het is geen onnatuurlij
ke uitbreiding. Zeeland krijgt
er stukjes bij die er historisch
en ook taalkundig wel bij pas
sen."
De Zeeuwse Kamerleden J. Li-
lipaly (PvdA) en J. Jorritsma-
Van Oosten (D66) waren don
derdagavond niet bereikbaar
voor een reactie.
van onze verslaggever
René Schrier
MIDDELBURG - Een logische
beslissing omdat het gebied qua
karakter, mentaliteit en proble
men sterke overeenkomsten met
Zeeland vertoont. Zo is de alge
mene reactie van de Provinciale
Statenfracties op de beslissing
van het kabinet om Goeree-
Overflaltkee aan Zeeland toe te
voegen. Het is goed voor Zee
land en voor Goeree-Overflak-
kee dat de knoop op deze wijze
wordt doorgehakt. Verder heb
ben de fractievoorzitters, met
uitzondering van het AOV, deze
keer wel de indruk dat het nu
toch echt gaat gebeuren.
Het kabinetsbesluit komt voor
de Zeeuwse politiek qua tijdstip
nadrukkelijk als een verassing.
De verschillende woordvoer
ders pakken echter snel de
draad op, omdat de problema
tiek nog vers in het geheugen
ligt en de standpunten niet ge
wijzigd zijn. Vanuit politiek
oogpunt zal vooral de SGP er
garen bij spinnen, is de algeme
ne opvatting.
Groter
Vooral het feit dat Zeeland wat
groter wordt, meer inwoners en
daarmee meer draagvlak krijgt,
spreekt de verschillende frac
tievoorzitters aan. Ook de indi
catie dat een en ander in het jaar
2000 zijn beslag moet krijgen,
wordt positief geacht. Begin
maart 1999 zouden er Provinci
ale Statenverkiezingen zijn. De
zittingsduur van de Staten
hoeft maar een klein jaar ver
lengd te worden. Dat wordt over
het algemeen niet als een be
zwaar gezien. Overigens tekent
A J. Dijkwel (D66) er welbij aan
dat hij nog nooit heeft gezi'en
dat de rijksoverheid vooraf ge
stelde termijnen inderdaad
haalt. Dijkwel was als gedepu
teerde nauw betrokken bij eer
dere discussies over de komst
van Goeree-Overflakkee naar
Zeeland. „Ik heb altijd geroe-
pen; misschien gebeurt het nu
niet, maar komen doet het, Net
als de gemeentelijke herinde
ling van Zeeuws-Vlaanderen.
Prijs
De WD heeft nooit 'vreselijk
aangedrongen' op de komst van
Goeree-Overflakkee, maar ziet
deze ontwikkeling als een ver
sterking van Zeeland, legt frac
tievoorzitter J. Suurmond uit.
Wat drs. S. Buijs (CDA) betreft
moet het nu nog Zuid-Holland
se eiland niet tot elke prijs ko
men, maar hij juicht de huidige
gang van zaken wel toe. Vanuit
allerlei opzichten hoort het ge
woon bij Zeeland, vindt hijDJ.
Holtkamp (PvdA) vindt dat het
er wel een beetje inzat.
Hij erkent, net als andere frac
tievoorzitters, dat het eiland
geen melkkoetje is maar vindt
het een goede zaak dat allerlei
zaken die toch al in zeeland ge
beuren nu grootschaliger aan
gepakt kunnen worden. Ook W.
Kolijn (SGP) vindt dat het er een
beetje inzat. Hij acht het een
goede zaak dat er eens 'wat vers
bloed' in het Zeeuwse bestuur
komt. Daar waar in het verleden
al eens werd gesproken over
verdeling van provincies komt
er nu voor Zeeland wat bij. Dat
is positief vindt Kolijn, die ver
der aangeeft dat het kabinet het
naar Rotterdam toe niet kan
maken dat het proces nu weer
niet door zou gaan.
Voor J. P. E. Hageman van de
Zeeuwsvlaamse Volks Partij ligt
Goeree-Overflakkee ver van
zijn bed, geeft hij aan. P. Roose
(RPF/GPV) vindt het voor Zee
land een goede ontwikkeling,
maar verwacht er voor zijn par
tij niet veel winst van. Dat geldt
ook voor ing. L. J. van Doom
van het AOV die overigens dui
delijke overeenkomsten ziet
tussen Goeree-Overflakkee en
Zuid-Beveland waar ook enkele
reformatorische enclaves lig
gen. M. Wiersma van Delta An
ders vindt het goed dat alle Del
ta-wateren in één provincie
komen te liggen. Ook ziet hij
meer bestuurlijk evenwicht
ontstaan, als de nadruk naar het
noorden wordt verlegd.
Middelharnis.
foto Pieter Honhoff
van onze verslaggever
Frank Balkenende
MIDDELHARNIS - De ge
meenten op Goeree-Overflak
kee zijn blij dat het kabinet rela
tief snel een nieuw besluit heeft
genomen over de aansluiting
van het eiland bij Zeeland. „We
spreken al sinds 1980 over deze
kwestie. Ik hoop dan ook dat de
Tweede Kamer een keer de
knoop doorhakt", reageert bur
gemeester J. G. Sleurink-Rab-
binge van de gemeente Middel
harnis.
Een Kamermeerderheid trok
vorig jaar een streep door de
plannen van staatssecretaris
Van de Vondervoort, die neer
kwamen op de vorming van een
stadsprovincie Rotterdam en
aansluiting van Goeree-
Overflakkee bij Zeeland. Drie
van de vier gemeenten op het
Zuid-Hollandse eiland kozen
voor Zeeland. Alleen Dirksland
wilde bij de provincie Zuid-
Holland blijven.
Volgens Sleurink-Rabbinge is
het zaak de provinciale herinde
ling nu zo snel mogelijk te rege
len. „Het heeft geen zin om bij
Zuid-Holland te blijven als de
stadsprovincie van de grond
komt. Je loopt het gevaar dat je
een vergeten achterland wordt.
Ik hoop dat het parlement op de
korte termijn een beslissing
neemt, dan komt er eindelijk
duidelijkheid over onze toe
komst."
Ook gemeentesecretaris H.
Scholtens van Goedereede is
verheugd dat het kabinet de
draad weer heeft opgepakt. „De
stadsprovincie wil ons niet en
daar kan ik best wel inkomen,
want onze structuur en de pro
blematiek verschilt zeer. Zuid-
Holland wordt te ver weg, dus
dan maar afsplitsen." Scholtens
vindt het niet zo'n probleem dat
het eiland Zeeuws wordt. „Qua
cultuur en karakter passen we
best bij Zeeland.
Gesold
WethouderN. C. AAndnesvan
de gemeente Oostflakkee on
derschrijft Scholtens betoog.
Een snel kamerbesluit is ook
zijn wens, want 'er wordt al zo
lang met ons gesold'. Andries
ziet Zeeland best zitten. „We
hebben al eens met het provin-
ciebestuur kennis gemaakt en
dat is goed bevallen. Natuurlijk
kleven er aan een overstap ook
moeilijke kanten. Je moet uit al
lerlei regelingen treden, het
betekent een flinke administra
tieve rompslomp en het zal fi
nancieel ook het een en ander
kosten."
Van de gemeente Dirksland wa
ren donderdagavond geen be
stuurders bereikbaar voor com
mentaar. Zij bogen zich in de
gemeenteraad over lokale pro
blemen.
Zuid-Hollands
eiland golft
heen en weer
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Veel doorsnee
Nederlanders die het over de
Zeeuwse eilanden hebben, be
doelen daar ook het Zuid-Hol
landse Goeree-Overflakkee
mee. De ongeveer 40.000 inwo
ners van dit eiland worden de
laatste jaren heen en weer ge
worpen tussen Rotterdam, de
schamele resten van een ver
deelde provincie Zuid-Holland
en Zeeland.
De meeste recente discussie
over de bestuurlijke toekomst
van Goeree-Overflakkee stamt
uit 1996. De plannen van staats
secretaris A G. M. van de Von
dervoort om het eiland bij
Zeeland onder te brengen,
strandden in februari op een
meerderheid in de Kamer. Het
Zeeuwse antirevolutionaire
Statenlid J. A van Bennekom
pleitte aan het eind van de jaren
zestig voor inlijving van Goe
ree-Overflakkee.Minister Wie
gel gooide in 1978 olie op het
vuur met zijn voorstel om Goe
ree-Overflakkee bij Zeeland te
voegen, als onderdeel van een
plan om Nederland in 17 pro
vincies te verdelen. Zijn plan
nen verdwenen weer van tafel.
In 1992 kwam de volgende be
stuurlijke golf in de vorm van de
nota 'Bestuur op niveau', waar
in gepleit werd voor 25 regiobe
sturen. Die golf verdween ver
volgens in 1993 in de ebstroom.
maar in datzelfde jaar dook de
provincie Rijnmond op. Minis
ter I. Dales kwam met het idee
voor de vorming van stadspro
vincies; ook dit plan stierf in
schoonheid.
Galerie 't Haentje te Paart in
Middelburg exposeert tot 24
april grafiek en schilderij en van
Wim Zurné. Deze kunstenaar
wil dat zijn werk oogt alsof het
uit de grond gegraven is. Open:
do, za en zo 14-16.30 uur.
De beeldhouwersgroep Abdij-
Collectief exposeert tot en met
16 april in het pand Balans 17 in
Middelburg. Het betreft werk
van beeldhouwers die twee da
gen per week werken onder lei
ding van Marjan van Puyvelde
en Anita Dekker. Open: dag. 10-
17 uur.
Werk van de Middelburgse
beeldhouwer Joeke Schuurman
is tot eind april uitgestald bij De
Kapper aan de Korte Geere in
(Middelburg. Te zien tijdens het
(knippen.
r Het Ramschip Schorpioen in
Middelburg heeft tot 12 mei ma
ritieme werken aan boord van
de Dinsdagmiddaggroep van
het Middelburgs Instituut voor
Kunstzinnige Vorming. Open:
dag. 10-17 uur.
Architectuur van de verbeel
ding heet de expositie die tot 27
april is ingericht met werk van
Kees Roovers in het pand Nieu-
wendijk 42 in Vlissingen. De
Vlissingse kunstenaar maakt
stalen beelden. Open: vr t/m zo
12-17 uur.
Aquarellen van Lutske Stin
ting uit Middelburg hangen tot
en met 10 mei in atelier De Kat-
tenbeker in Kattendijke. Open:
vr enza 13-17 uur.
Nelly den Eng'elsman-Korsui-
!ze uit Colijnsplaat exposeert
|haar schilderijen in pastel en
laquarel tot en met 18 april in het
gemeentehuis te Kapelle. Open:
ma t/m vr 8.30-12 en 13-16 uur.
Kunsthandel Sterkenburg in
Zierikzee houdt tot en met 12
april de voorjaarstentoonstel
ling met werk van figuratieve
schilders. Open: ma t/m vr
13.30-17 uur, za 10-17 uur, zo
13-17 uur (eerste paasdag geslo
ten).
Schildersclub Perspectief, on
der leiding van Kees van de We
tering uit Burgh-Haamstede,
exposeert van zaterdag 29
maart tot en met zaterdag 5
april in De Vismarkt in Zierik
zee. De leden van de club wer
ken met verschillende materia
len en technieken. Open: dag.
13-17 uur (zo en ma gesloten).
Zaterdag begint in de
raadskelder van het stadhuis in
Sluis een expositie van beelden
en schilderijen van Marcel Ver
schoor. Te zien tot 28 april.
Open: za t/m do 14-17 uur.
Onder de titel Herinneringen
aan Italië exposeert Anjo van
Oosterhout tot en met 19 april
schilderijen en werken op pa-
tpier in galerie StuArt in Bergen
jop Zoom. Open: vr 11-18 en za
111-17 uur.
Het overzicht van de lopende
exposities staat op pagina 15.
Susana Rossberg:Film monteurs zijn geen sociale mensen.'
foto Lex de Meester
Susana Rossberg legt laatste hand aan film Paul en Menno de Nooijer
van onze verslaggever
Ernstjan Rozendaal
MIDDELBURG - Ze is verantwoordelijk
voor de montage van veelvuldig onder
scheiden films als Toto te héros, Le huitiè-
me jour en Dust. Toch werkt Susana Ross
berg (1945) op het ogenblik niet in een
grote montagestudio in Hollywood, Parijs
of Brussel, maar gewoon thuis bij de Mid
delburgse filmmakers Paul en Menno de
Nooijer. Ze monteert daar hun eerste gro
te speelfilm, Blauw vertrek„Ik werk al
leen aan projecten die me boeien en met
regisseurs die ik interessant vind."
Rossberg is geboren in Brazilië, maar kan
zich inmiddels met recht wereldburger
noemen. Haar bed staat overal en ner
gens. Ze heeft de Braziliaanse, Duitse en
Amenkaanse nationaliteit. Ze spreekt
Portugees, Engels, Duits, Frans en Neder
lands. Ze studeerde kunstgeschiedenis in
Cambridge, medicijnen, psychologie en
theaterkritiek in Sao Paulo en film mon
tage, toneelschrijven en regisseren in
Brussel.
„Medicijnen en psychologie heb ik niet af
gemaakt", zegt ze om haar indrukwek
kende curriculum wat af te zwakken. „Ik
studeerde theaterkritiek in Brazilië en
ontmoette op die opleiding iemand met
wie ik naar Europa ben vertrokken. Ik
kwam in Brussel terecht op de theater-
school INSAS. Daar verveelde ik me tot
iemand zei: 'Waarom ga je niet eens bij de
filmafdeling kijken?' Daar ontdekte ik het
vak dat bij mijn karakterpast: monteren."
„Een filmmonteur zit vaak dagen of
maanden in een donkere kamer aan een
film te snijden en te veranderen. Zo ie
mand moet veel geduld hebben om zijn
verhaal te vertellen. Filmmonteurs zijn
geen sociale mensen. Ze moeten niet al
leen geïnteresseerd zijn in hun vak, maar
ook in het alleen zijn. Het zijn loners die
voortdurend in een montagekamer aan
een film zitten te prutsen. Ik ben ook ie
mand die liever in zijn eentje naar de film
of naar een museum gaat dan naar een
feest om met mensen te praten."
Toch is Rossberg haar vak de laatste tijd
wat gaan relativeren. „Ik begin mij af te
vragen wat ik precies met mijn tijd vul
doen. Ik heb geen man, of kinderen, mijn
leven heb ik tot dusver doorgebracht in de
montagezaal. Nu wil ik daar niet meer
non stop mee bezig zijn. Ik wil weer gaan
leren, dingen gaan zien/mijn horizon veiv
breden. Ik ben tot de conclusie gekomen
dat het monteren te veel van me heeft ge
vraagd. Ik heb daar veel tijd en energie in
geïnvesteerd,terwijl dat niet altijd op
waaide is geschat/Daarom monteer ik nu
alleen nog" wat ik graag wil monteren.
Eigenaardig
Paul en Menno de Nooijer benaderden
Rossberg vanwege haar prachtige monta
ge van Toto le héros. Ze was verkocht toen
ze de korte films van de Middelburgse
kunstenaars had gezien en hun scenario
voor Blauw vertrek had gelezen. „Wat ze
doen is heel eigenaardig en heel apart. Ze
vertellen hun verhaal niet op een klassie
ke manier. Het gaat er nu om een even
wicht te vinden tussen de manier waarop
het publiek gewoonlijk naar een film ldjkt
en de wijze waarop Paul en Menno ge
wend zijn te werken. Wat willen zij zeggen
en hoe gaat het publiek dat begrijpen?"
„Ze hebben mij veel vrijheid van wérken
gegeven. Ze gaven me bij het begin prak
tisch al hun materiaal en dan zei ik steeds:
'Wat is de bedoeling van deze scène? Wat.
willen jullie ermee zeggen?' Dat legden ze
dan uit en vervolgens mocht ik doen wat
ik wilde. Ik zei dan: 'Ik ga jullie iets voor
stellen. Wat vinden jullie hiervan?' Zo ben
ik gaan monteren.
Animaties
„Er zitten ook animaties in de film en dat
heeft gevolgen voor de montage. Maar
hun animaties zijn nogal apart. Het is
geen film waarin een basketballer en Bugs
Bunny samenspelen. Dan wordt de ani
matie er later ingebracht. In deze film zijn
de animaties in de filmbeelden verwerkt.
Bij het monteren probeer ik ervoor te zor
gen dat ze niet storen bij het verhaal. Hoe
wel, ik geloof dat Paul en Menno het ei
genlijk wel prettig vinden als de mensen
bij het kijken een vreemd, onrustig gevoel
krijgen. Als het niet helemaal zeker is wat
er gebeurt. Dat is gedeeltelijk hun bedoe
ling met deze film
„De beeldmontage is nu bijna af. Ik zeg
het een beetje aarzelend, want er is niet
volgens een normale planning gewerkt.
Paul en Menno kunnen vanavond de film
bekijken en ineens besluiten er nog wat
beelden bij te draaien. Wat dat betreft zijn
ze meer kunstenaar dan filmer. Dus: de
film is bijna af, maar dat is niet zeker. Tsja,
dit is echt het tegendeel van Hollywood,
hè?"
Discussie tussen
hoogleraren over
stand der letteren
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Twee bekende
hoogleraren in de Nederlandse
literatuur, Ton Anbeek en Hugo
Bousset, discussiëren dinsdag 8
april in de Zeeuwse Bibliotheek
over de stand van de Nederland
se letteren. Met deze avond sluit
de Stichting Literaire Activitei
ten Zeeland (SLAZ) het jubi
leumprogramma af dat is geor
ganiseerd ter gelegenheid van
haar tienjarig bestaan.
Ton Anbeek is het pseudoniem
van dr. A G. H. Anbeek van der
Meijden. Hij is hoogleraar Ne
derlandse letterkunde in Leiden
en romanschrijver. Hij schreef
het naslagwerk De geschiedenis
van de Nederlandse literatuur
tussen 1885 en 1985 en publi
ceerde vorig jaar Het donkere
hartromantische obsessies in
de moderne Nederlandstalige li
teratuur.
Hugo Bousset is hoofdredacteur
van het literaire tijdschrift
Dietsche Warande Belfort en
hoogleraar Nederlandse litera
tuur aan de Katholieke Univer
siteit Brussel. Hij schreef onder
meer Grenzen verleggen. De
prozaliteratuur 1970-1986, De
gulden snede. Over Nederlands
proza na 1980en de essaybundel
Geritsel van papier.
Het tweegesprek begint om
20.00 uur.
bas+mar de jager
is 2e paasdag
v.a. 12.00 uur
geopend
Sopraan Jannie Pranger.
foto Camilla van Zuylen
MIDDELBURG, Kloveniersdoelen
Jannie Pranger (sopraan) en Gerard
Bouwhuis (piano) in d% Harawi Lie
deren van OlivierMessiaen.
door Kees Cijsouw
De jaarlijkse Bach-salon van
Nieuwe Muziek is deze
week getransformeerd, of pas
sender: getranscendeerd tot een
Messiaen-salon. Al sinds 1988
verschijnt muziek van de be
langrijkste Franse componist
uit de tweede helft van deze
eeuw (1908-1992) met enige re
gelmaat in Middelburg. Maar de
keuze voor Messiaen in de dagen
rond Pasen, de tijd van lijden,
sterven, opstanding, is trefzeker
en inventief.
Een aanzienlijk deel van Messi-
aens oeuvre immers heeft met
dat van J. S. Bach gemeen dat
het pendelt tussen Hemel en
Aarde, tussen Gelodf. Hoop en
Liefde, tussen Leven en Dood.
Bij Messiaen hoort daar na
drukkelijk ook Opstanding bij,
leven na de dood.
Het mooist zou natuurlijk ge
weest zijn als Nieuwe Muziek
dezer dagen Messiaens drieluik
rond het thema van Tristan en
Isolde - liefde tot in de dood en
daarna - volledig zou hebben
geprogrammeerd. Die 'cyclus'
uit de jaren veertig omvat de
Harawi Liederen (1945), de Tu-
rangalila-symfonie 1946/48) en
de Cinq Rechants (1949). De
werken bieden - handzaam ge
zegd - driemaal vergelijkbare
thema's in verschillende ver
pakking.
Maar ja, de uitvoering van dat
drieluik treft dan geen wetten
op haar weg, maar wel prakti
sche bezwaren. Voorzichtige
schatting: Nieuwe Muziek zou
bij een keuze voor de vijf kwar
tier durende symfonie budget
tair de tent waarschijnlijk een
paar jaar kunnen sluiten.
Zo is het logisch dat de keuze
voor deze week viel op de kleine
bezetting, op pianowerken en
Liederen van Liefde en Dood en
niet op Messiaens symfonische
Ode aan de Vreugde. De tekst in
de Harawi-cyclus ontleende de
componist aan de mythologieën
uit de omgeving van het Andes-
gebergte in Peru. Een lied van de
Aarde: tussen de polen Liefde en
Dood staat in deze reeks hallu
cinerende verzen eerder de
natuur dan God; maar het bo
vennatuurlijke is in de herhaal
de verwijzing naar de 'groene
duif' nooit ver weg.
Fascinerend was donderdag
avond de vertolking. Jannie
Pranger zong de liederen in
dringend, subtiel en extatisch.
Zo geconcentreerd - en schijn
baar moeiteloos - klonk haar in
terpretatie, datje over het hoofd
zou zien hoeveel technische ba
gage daarvoor vereist is. Hoog
tepunten in dit opzocht waren
wat mij betreft Doundou Tchil,
Adieude als in trance gezongen
Syllaben en het finale lied Dans
le noir.
In de waardering voor de uit
voering dient trouwens pianist
Gerard Bouwhuis nadrukkelijk
te delen. Niet zelden gebruikt
Messiaen de piano om de exoti
sche kant van de muziek te ac
centueren, en de zelfstandige
interventies van de piano krij
gen regelmatig het karakter van
interludes tussen de tekst.
Bouwhuis gaf zijn aandeel don
derdag zeer welsprekend klank.
Op tweede paasdag treedt Mes
siaen tijdens de doorlopende
paasbrunch programmatisch
wat terug, maar zaterdagavond
staat zijn muziek nog centraal:
dan speelt de Engelse pianiste
Joanne MacGregor zijn Vingt
regards sur l'enfant Jésus (21.00
uur).