Goeree versterking voor Zeeland PZC Montage vak past bij mijn karakter Kamerleden spreken van logisch besluit Er wordt al te lang gesold met bestuur Goeree-Overflakkee Jannie Pranger zingt Messiaen indringend zeeland 11 Statenfracties verwachten dat samenvoeging dit keer wel doorgaat exposities kunst cultuur vrijdag 28 maart 1997 van onze Haagse redactrice DEN HAAG - Zeeuwse Kamer leden van RPF, VVD en CDA vinden liet toevoegen van Goe ree-Overflakkee bij Zeeland een logische zaak als in het Rijnmondgebeid een stadspro vincie Rotterdam wordt ge vormd. De RPF heeft de toevoeging van Goeree aan Zeeland altijd toegejuicht, zegt fractievoor zitter L. van Dijke, „Het is ook logisch, Goeree past in geogra fisch en cultureel opzicht bij Zeeland. Ook bestuurlijk staat het dichter bij Zeeland dan bij Zuid-Hólland. Daar hebben ze toch een andere problematiek dan in Zeeland of op Goeree." Voor Van Dijke hoeft de toe voeging van Goeree aan Zee- land niet vastgekoppeld te zit ten aan de vorming van de stadsprovincie, Rotterdam. „Elke keer als er iets in Zuid- Holland op de schop gaat, wordt gezegd dat het logisch is dat Goeree naai' Zeeland gaat. Maar dié logica stopt zodra het proces in Zuid-Holland wordt stilgelegd. Dan is hef opeens niet meer logisch. Er wordt op die manier met Goereee gema nipuleerd", vindt Van Dijke. WD'er J. te Veldhuis vindt het ook al logisch om Goeree over te hevelen naar Zeeland. „Wij hebben altijd gezegd dat het niet zo'n wormvormig aan hangsel van Zuid-Holland moet blijven als er een stads provincie Rotterdam komt. Voor ons valt of staat de inde ling van Goeree met de komst van de stadsprovin cie. Al,s er geen stadsprovincie komt, bljft Goeree bij Zuid- Holland in onze optiek." De WD is overigens nooit ge lukkig geweest met de vorming van stadsprovincies. „Maar hierover zijn afspraken ge maakt bij het opstellen van het regeerakkoord en die moet je nakomen"aldus Te Veldhuis Ook het Zeeuwse CDA-Twee- de-Kamerlid M. Beïnema kop pelt de komst van Goeree naar Zeeland aan de vorming van de stadspro vincie Rotterdam. „Maar het is geen onnatuurlij ke uitbreiding. Zeeland krijgt er stukjes bij die er historisch en ook taalkundig wel bij pas sen." De Zeeuwse Kamerleden J. Li- lipaly (PvdA) en J. Jorritsma- Van Oosten (D66) waren don derdagavond niet bereikbaar voor een reactie. van onze verslaggever René Schrier MIDDELBURG - Een logische beslissing omdat het gebied qua karakter, mentaliteit en proble men sterke overeenkomsten met Zeeland vertoont. Zo is de alge mene reactie van de Provinciale Statenfracties op de beslissing van het kabinet om Goeree- Overflakkee aan Zeeland toe te voegen. Het is goed voor Zee land en voor Goeree-Overflak- kee dat de knoop op deze wijze wordt doorgehakt. Verder heb ben de fractievoorzitters, met uitzondering van het AOV, deze keer wel de indruk dat het nu toch echt gaat gebeuren. Plet kabinetsbesluit komt voor de Zeeuwse politiek qua tijdstip nadrukkelijk als een verassing. De verschillende woordvoer ders pakken echter snel de draad op, omdat de problema tiek nog vers in het geheugen ligt en de standpunten niet ge wijzigd zijn. Vanuit politiek oogpunt zal vooral de SGP er garen bij spinnen, is de algeme ne opvatting. Groter Vooral het feit dat Zeeland wat groter wordt, meer inwoners en daarmee meer draagvlak krijgt, spreekt de verschillende frac tievoorzitters aan. Ook de indi catie dat een en ander in het jaar 2000 zijn beslag moet krijgen, wordt positief geacht. Begin maart 1999 zouden er Provinci ale Statenverkiezingen zijn. De zittingsduur van de Staten hoeft maar een klein jaar ver lengd te worden. Dat wordt over het algemeen niet als een be zwaar gezien. Overigens tekent A J. Dijkwel (D66) er welbij aan dat hij nog nooit heeft gezien dat de rijksoverheid vooraf ge stelde termijnen inderdaad haalt. Dijkwel was als gedepu teerde nauw betrokken bij eer dere discussies over de komst van Goeree-Overflakkee naar Zeeland. „Ik heb altijd geroe pen; misschien gebeurt het nu niet, maar komen doet het. Net als de gemeentelijke herinde ling van Zeeuws-Vlaanderen." Prijs De WD heeft nooit 'vreselijk aangedrongen' op de komst van Goeree-Overflakkee, maar ziet deze ontwikkeling als een ver sterking van Zeeland, legt frac tievoorzitter J. Suurmond uit. Wat drs. S. Buijs (CDA) betreft moet het nu nog Zuid-Holland se eiland niet tot elke prijs ko men, maar hij juicht de huidige gang van zaken wel toe. Vanuit allerlei opzichten hoort het ge woon bij Zeeland, vindt hij. D. J. Holtkamp (PvdA) vindt dat het er wel een beetje inzat. Hij erkent, net als andere frac tievoorzitters, dat het eiland geen melkkoetje is maar vindt het een goede zaak dat allerlei zaken die toch al in zeeland ge beuren nu grootschaliger aan gepakt kunnen worden. Ook W. Kolijn (SGP) vindt dat het er een beetje inzat. Hij acht het een goede zaak dat er eens 'wat vers bloed' in het Zeeuwse bestuur komt. Daar waar in het verleden al eens werd gesproken over verdeling van provincies komt er nu voor Zeeland wat bij. Dat is positief vindt Kolijn, die ver der aangeeft dat het kabinet het naar Rotterdam toe niet kan maken dat het proces nu weer niet door zou gaan. Voor J. P. E. Hageman van de Zeeuwsvlaamse Volks Partij ligt Goeree-Overflakkee ver van zijn bed, geeft hij aan. P. Roose (RPF/GPV) vindt het voor Zee land een goede ontwikkeling, maar vernacht er voor zijn par tij niet veel winst van. Dat geldt ook voor ing. L. J. van Doorn van het AOV die overigens dui delijke overeenkomsten ziet tussen Goeree-Overflakkee en Zuid-Beveland waar ook enkele reformatorische enclaves lig gen. M. Wiersma van Delta An ders vindt het goed dat alle Del ta-wateren in één provincie komen te liggen. Ook ziet hij meer bestuurlijk evenwicht ontstaan, als de nadruk naar het noorden wordt verlegd. foto Pieter Honhoff van onze verslaggever Frank Balkenende MIDDELHARNIS - De ge meenten op Goeree-Overflak kee zijn blij dat het kabinet rela tief snel een nieuw besluit heeft genomen over de aansluiting van het eiland bij Zeeland. „We spreken al sinds 1980 over deze kwestie. Ik hoop dan ook dat de Tweede Kamer een keer de knoop doorhakt", reageert bur gemeester J. G. Sleurink-Rab- binge van de gemeente Middel- harnis. Een Kamermeerderheid trok vorig jaar een streep door de plannen - van staatssecretaris Van de Vondervoort, die neer kwamen op de vorming van een stadsprovincie Rotterdam en aansluiting van Goeree- Gverflakkee bij Zeeland. Drie van de vier gemeenten op het Zuid-Hollandse eiland kozen voor Zeeland. Alleen Dirksland wilde bij de provincie Zuid- Holland blijven. Volgens Sleurmk-Rabbinge is het zaak de provinciale herinde ling nu zo snel mogelijk te rege len. „Het heeft geen zin om bij Zuid-Holland te blijven als de stadsprovincie van de grond komt. Je loopt het gevaar dat je een vergeten achterland wordt. Ik hoop dat het parlement op korte termijn een beslissing neemt, dan komt er eindelijk duidelijkheid over onze toe komst." Ook gemeentesecretaris H. Scholtens van Goedereede is verheugd dat het kabinet de draad weer heeft opgepakt. „De stadsprovincie wil ons niet en daar kan ik best wel inkomen, want onze structuur en de pro blematiek verschilt zeer. Zuid- Holland wordt te ver weg, dus dan maar afsphtsen Scholtens vindt het niet zo'n probleem dat het eiland Zeeuws wordt. „Qua cultuur en karakter passen we best bij Zeeland. Gesold Wethouder N. C. AAndriesvan de gemeente Oostflakkee on derschrijft Scholtens betoog. Een snel kamerbesluit is ook zijn wens, want "er wordt al zo lang met ons gesold'. Andnes ziet Zeeland best zitten. „We hebben al eens met het provin ciebestuur kennis gemaakt en dat is goed bevallen. Natuurlijk kleven er aan een overstap ook moeilijke kanten. Je moet uit al lerlei regelingen treden, het betekent een flinke administra tieve rompslomp en het zal fi nancieel ook het een en ander kosten." Van de gemeente Dirksland wa ren donderdagavond geen be stuurders bereikbaar voor com mentaar. Zij bogen zich in de gemeenteraad over lokale pro blemen. Zuid-Hollands eiland golft heen en weer van onze verslaggever MIDDELBURG - Veel doorsnee Nederlanders die het over de Zeeuwse eilanden hebben, be doelen daar ook het Zuid-Hol landse Goeree-Overflakkee mee. De ongeveer 40.000 inwo ners van dit eiland worden de laatste jaren heen en weer ge worpen tussen Rotterdam, de schamele resten van een ver deelde provincie Zuid-Holland en Zeeland. De jongste discussie over de be stuurlijke toekomst van Goe ree-Overflakkee stamt uit 1996. De plannen van staatssecretaris A G. M. van de Vondervoort om het eiland bij Zeeland onder te brengen, strandden in februari op een meerderheid in de Ka mer. Het Zeeuwse antirevolu tionaire Statenlid J. A van Ben- nekom pleitte aan het eind van de jaren zestig voor inlijving van Goeree-Overflakkee. Mi nister Wiegel gooide in 1978 olie op het vuur met zijn voorstel om Goeree-Overflakkee bij Zee land te voegen, als onderdeel van een plan om Nederland in 17 provincies te verdelen. Zijn plannen verdwenen weer van tafel. In 1992 kwam de volgende be stuurlijke golf in de vorm van de nota 'Bestuur op niveau', waar- in gepleit werd voor 25 regiobe sturen. Die golf verdween ver volgens in 1993 in de ebstroom, maar in datzelfde jaar dook de provincie Rijnmond op. Minis ter I. Dales kwam met het idee voor de vorming van stadspro vincies; ook dit plan stierf in schoonheid. Galerie 't Haentje te Paart in Middelburg exposeert tot 24 april grafiek en schilderijen van Wim Zurné. Deze kunstenaar wil dat zijn werk oogt alsof het uit de grond gegraven is. Open: do, za en zo 14-16.30 uur. De beeldhouwersgroep Abdij- Collectief exposeert tot en met 16aprilinhetpandBalans 17 in Middelburg. Het betreft werk van beeldhouwers die twee da gen per week werken onder lei ding van Marjan van Puyvelde en Anita Dekker Open: dag. 10- 17 uur Werk van de Middelburgse beeldhouwer Joeke Schuurman is tot eind april uitgestald bij De Kapper aan de Korte Geere in Middelburg. Te zien tijdens het knippen. Het Ramschip Schorpioen in Middelburg heeft tot 12 mei ma ritieme werken aan boord van de Dinsdagmiddaggroep van het Middelburgs Instituut voor Kunstzinnige Vorming. Open: dag. 10-17 uur. Architectuur van de verbeel ding heet de expositie die tot 27 april is ingericht met werk van Kees Roovers in het pand Nieu- wendijk 42 in Vlissingen. De Vlissingse kunstenaar maakt stalen beelden. Open: vr t/m zo 12-17 uur. Aquarellen van Lutske Stra- ting uit Middelburg hangen tot en met 10 mei in atelier De Kat- tenbeker in Kattendijke. Open: vr en za 13-17 uur Nelly denEngelsman-Korsui- ze uit Colijnsplaat exposeert haar schilderijen in pastel en aquarel tot en met 18 april in het gemeentehuis te Kapelle. Open: ma t/m vr 8.30-12 en 13-16 uur Kunsthandel Sterkenburg in Zierikzee houdt tot en met 12 april de voorjaarstentoonstel ling met werk van figuratieve schilders. Open: ma t/m vr 13.30-17 uur, za 10-17 uur, zo 13-17 uur (eerste paasdag geslo ten). Schildersclub Perspectief, on der leiding van Kees van de We tering uit Burgh-Haamstede, exposeert van zaterdag 29 maart tot en met zaterdag 5 april in De Vismarkt in Zierik zee. De leden van de club wer ken met verschillende materia len en technieken. Open: dag. 13-17 uur (zo en ma gesloten). Zaterdag begint in de raadskelder van het stadhuis in Sluis een expositie van beelden en schilderijen van Marcel Ver schoor. Te zien tot 28 april. Open: za t/m do 14-17 uur. Onder de titel Herinneringen aan Italië exposeert Anjo van Oosterhout tot en met 19 april schilderijen en wei-ken op pa pier in galerie StuArt in Bergen op Zoom. Open: vr 11-18 en za 11-17 uur. Het overzicht van de lopende exposities staat op pagina 15. a Rossberg: „Filmmonteurs zijn geen sociale mensen. foto Lex de Meester Susana Rossberg legt laatste hand aan film Paul en Menno de Nooijer van ónze verslaggever Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Ze is verantwoordelijk voor de montage van veelvuldig onder scheiden films als Toto le héros, Lehuitiè- mejour en Dust. Toch werkt Susana Ross berg (1945) op het ogenblik niet in een grote montagestudio in Hollywood, Parijs of Brussel, maar gewoon thuis bij de Mid delburgse filmmakers Paul en Menno de Nooijer. Ze monteert daar hun eerste gro te speelfilm, Blauw vertrek. „Ik werk al leen aan projecten die me boeien en met regisseurs die ik interessant vind." Rossberg is geboren in Brazilië, maar kan zich inmiddels met recht wereldburger noemen. Haar bed staat overal en ner gens. Ze heeft de Braziliaanse, Duitse en Amerikaanse nationaliteit. Ze spreekt Portugees, Engels, Duits, Frans en Neder lands. Ze studeerde kunstgeschiedenis in Cambridge', medicijnen, psychologie en theaterkritiek in Sao Paulo en filmmon tage, toneelschrijven en regisseren in Brussel. Medicijnen en psychologie heb ik niet af gemaakt", zegt ze om haar indrukwek kende curriculum wat af te zwakken. „Ik studeerde theaterkritiek in Brazilië en ontmoette op die opleiding iemand met wie ik naar Europa ben vertrokken. Ik kwam in Brussel terecht op de theater school INSAS. Daar verveelde ik me tot iemand zei: 'Waarom ga je niet eens bij de filmafdeling kijken?' Daar ontdekte ik het vak dat bij mijn karakter past: monteren. „Een filmmonteur zit vaak dagen of maanden in een donkere kamer aan een film te snijden en te veranderen. Zo ie mand moet veel geduld hebben om zijn verhaal' te vertellen. Filmmonteurs, zijn geen sociale mensen. Ze moeten niet al leen geïnteresseerd zijn in hun vak, maar ook in het alleen zijn. Het zijn loners die 1 voortdurend in een montagekamer aan een film zitten te prutsen. Ik ben ook ie mand die liever in zijn eentje naar de film of naar een museum gaat dan naar een feest om met mensen te praten. Toch is Rossberg haar vak de laatste tijd wat gaan relativeren'. „Ik begin mij af te vragen wat ik precies mét mijn tijd wil doen. Ik heb geen man of kinderen, mijn leven heb ik tot dusver doorgebracht in de montagezaal. Nu wil ik daar niet meer nón stop mee bezig zijn. Ik wil weer gaan leren, dingen gaan zien, mijn horizon ver breden. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het monteren te veel van me heeft ge vraagd. Ik heb daar veel tijd en energie in geïnvesteerd, terwijl dat niet altijd op waarde is geschat. Daarom monteer ik nu alleen nog wat ik graag wil monteren." Eigenaardig Paul en Menno de Nooijer benaderden Rossberg vanwege haar prachtige monta ge van Toto le héros. Ze was verkocht toen ze de korte films van de Middelburgse kunstenaars had gezien en hun scenario voor Blauw vertrek had gelezen. „Wat ze doen is hec-1 eigenaardig en heel apart. Ze vertellen hun verhaal niet op een klassie ke manier. Het gaat er nu om een even wicht te vinden tussen de manier waarop het publ ïek gewoonlijk naar een film kijkt en de wijze waarop Paul en Menno ge wend zijn te werkenWat willen zij zeggen en hoe gaat het publiek dat begrijpen?" „Ze hebben mij veel vrijheid van Werken gegeven. Ze gaven me bij het begin prak- tisch al hun materiaal en dan zei ik steeds: 'Wat is de bedoeling van deze Scène? Wat willen jullie ermee zeggen?' Dat legden ze dan uit en vervolgens mocht ik doen wat ik wilde. Ik zei dan: 'Ik ga jullie iets voor stellen. Wat vinden jullie hiervan?' Zo ben ik gaan monteren. Animaties „Er zitten ook animaties in de film en dat heeft gevolgen voor de montage. Maar hun animaties zijn nogal apart. Het is geen film waarin een basketballer enBugs Bunny samenspelen. Dan wordt de ani matie er later ingebracht. In deze film zijn de animaties ïn de filmbeelden verwerkt. Bij het monteren probeer ik ervoor te zor gen dat ze niet storen bij het verhaal. Hoe wel, ik geloof dat Paul en Menno het ei genlijk wel prettig vinden als de mensen bij het kijken een vreemd,.onrustig gevoel krijgen. Als het niet helemaal zeker is wat er gebeurt. Dat is gedeeltelijk hun bedoe ling met deze film." „De beeldmontage is nu bijna af. Ik zeg het een beetje aarzelend, want er is niet volgens een normale planning gewerkt. Paul én Menno kunnen vanavond de film bekijken en ineens besluiten er nog wat beelden bij te draaien. Wat dat betreft zij n ze meer kunstenaar dan filmer. Dus: de film is bijna af, maar dat is niet zeker. Tsja dit is echt het tegendeel van Hollywood, hè?" Discussie tussen hoogleraren over stand der letteren van onze verslaggever MIDDELBURG - Twee bekende hoogleraren in de Nederlandse literatuur, Ton Anbeek en Hugo Bousset, discussiëren dinsdag 8 april in de Zeeuwse Bibliotheek over de stand van de Nederland se letteren. Met deze avond sluit de Stichting Literaire Activitei ten Zeeland (SLAZ) het jubi leumprogramma af dat is geor ganiseerd ter gelegenheid van haar tienjarig bestaan. Ton Anbeek is het pseudoniem van dr. A G. H. Anbeek van der Meijden. Hij is hoogleraar Ne derlandse letterkunde in Leiden en romanschrijver. Hij schreef het naslagwerk De geschiedenis van de Nederlandse literatuur tussen 1885 en 1985 en publi ceerde vorig jaar 'Het donkere hart: romantische obsessies in de moderne Nederlandstalige li teratuur. Hugo Bousset is hoofdredacteur van het literaire tijdschrift Dietsche Warande Belfort en hoogleraar Nederlandse litera tuur aan de Katholieke Univer siteit Brussel. Hij schreef onder meer Grenzen verleggen. De prozaliteratuur 1970-1986, De gulden snede. Over Nederlands proza na 1980en de essaybundel Geritsel van papier. Het tweegesprek begint om 20.00 uur. (Advertentie) bas+mar de jager is 2e paasdag v.a. 12.00 uur geopend Sopraan Jannie Pranger. foto Camilla van Zuylen MIDDELBURG, Kloveniersdoelen Jannie Pranger (sopraan) en Gerard Bouwhuis (piano) in de Harawi Lie deren van Olivier Messiaen. door Kees Cijsouw De jaarlijkse Bach-salon van Nieuwe Muziek is deze week getransformeerd, of pas sender: getranscendeerd tot een Messiaen-salon. Al sinds 1988 verschijnt muziek van de be langrijkste Franse componist uit de yweede helft van deze eeuw (1908-1992) met enige re gelmaat in Middelburg. Maar de keuze voor Messiaen in de dagen rond Pasen, de tijd van lijden, sterven, opstanding, is trefzeker en inventief. Een aanzienlijk deel van Messi- aens oeuvre immers heeft met dat van J. S. Bach gemeen dat het pendelt tussen Hemel en Aarde, tussen Geloof. Hoop en Liefde, tussen Leven en Dood. Bij Messiaen hoort daar na drukkelijk ook Opstanding bij, leven na de dood. Plet mooist zou natuurlijk ge weest zijn als Nieuwe Muziek dezer dagen Messiaens drieluik rond het thema van Tristan en Isolde - liefde tot in de dood en daarna - volledig zou hebben geprogrammeerd- Die 'cyclus' uit de jaren veertig omvat de Harawi Liederen (1945). de Tu- rangalila-symfonie 1946/48) en de Cinq Rechants (1949). De werken bieden - handzaam ge zegd - driemaal vergelijkbare thema's in verschillende ver pakking. Maar ja, de uitvoering van dat drieluik treft dan geen wetten op haar weg, maar wel prakti sche bezwaren. Voorzichtige schatting: Nieuwe Muziek zou bij een keuze voor de vijf kwar tier durende symfonie budget tair de tent waarschijnlijk een paar jaar kunnen sluiten. Zo is het logisch dat de keuze voor deze week viel op de kleine bezetting, op pianowerken en Liederen van Liefde en Dood en niet op Messiaens symfonische Ode aan de Vreugde. De tekst in de Harawi-cyclus ontleende de componist aan de mythologieën uit de omgeving van het Andes- gebergte in Peru. Een lied van de Aarde: tussen de polen Liefde en Dood staat in deze reeks hallu cinerende verzen eerder de natuur dan God; maar het bo vennatuurlijke is in de herhaal de verwijzing naar de 'groene duif' nooit ver weg. Fascinerend was donderdag avond de vertolking. Jannie Pranger zong de liederen in dringend, subtiel en extatisch. Zo geconcentreerd - en schijn baar moeiteloos - klonk haar i n- terpretatie, dat je over het hoofd zou zien hoeveel technische ba gage daarvoor vereist is. Hoog tepunten in dit opzocht waren wat mij betreft Doundou Tchil, Adieu, de als in trance gezongen Syllaben en het finale lied Dans le noir. In de waardering voor de uit voering dient trouwens pianist Gerarcl Bouwhuis nadrukkelijk te delen. Niet zelden gebruikt Messiaen de piano om de exoti sche kant van de muziek te ac centueren, en de zelfstandige interventies van de piano krij gen regelmatig het karakter van interludes tussen de tekst. Bouwhuis gaf zijn aandeel don derdag zeer welsprekend klank. Op tweede paasdag treedt Mes siaen tijdens de doorlopende paasbrunch programmatisch wat terug, maar zaterdagavond staat zijn muziek nog centraal: dan speelt de Engelse pianiste Joanne MacGregor zijn Vingt regards sur l'enfant Jésus (21.00 uur).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 39